abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189602236
Ik vind het maar een heel heel raar verhaal
pi_189602596
Verwijtbaar werkloos, rare situatie dat hij dat pas 3 weken later te horen kreeg, niet gaan aanvechten vanwege jouw situatie (wat hij vast aangemoedigd heeft om wel aan te vechten in plaats van de zijne), nu nog werkloos zijn.

[ Bericht 100% gewijzigd door noodgang op 24-10-2019 20:48:03 ]
pi_189603169
Tvp
Irene is bae <3
  donderdag 24 oktober 2019 @ 20:03:00 #54
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_189603412
Die 300 euro verschil is precies de arbeidskorting waar je nu geen recht meer op hebt met een WIA.
pi_189603721
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:03 schreef RamboDirk het volgende:
Die 300 euro verschil is precies de arbeidskorting waar je nu geen recht meer op hebt met een WIA.
Dat plus het wegvallen van de Toeslagen, ja.

Blijft de vraag: hoe rondkomen totdat de betalingsregelingen zijn afbetaald (respectievelijk over zes, acht, twaalf en tweeëntwintig maanden) en de Toeslagen weer worden hervat (ik neem aan na afbetaling bovengenoemde betalingsregelingen)? Waarop kan ik besparen, of hoe zorg ik ervoor dat de schulden niet groter worden?
pi_189603818
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:45 schreef RamboDirk het volgende:
Hoe kun je van een bijstand naar een IVA uitkering gaan? Vrijwel onmogelijk...

Heb je niet gewoon een WGA en moet je over een x periode weer gaan werken naar arbeidsvermogen? Dit zou je eventueel nu al kunnen doen, daar krijg je belastingvoordelen voor.

100% afgekeurd bestaat tegenwoordig niet meer tenzij je aan de beademing ligt.

(Een WIA uitkering is de overkoepelende term onderverdeeld in IVA of WGA uitkering, 2 compleet verschillende zaken)
Nee, niet van Bijstand naar WIA.
ZW - WW - Bijstand - ZW - WIA. In eerste instantie zei Verzekeringsarts 80-100%, Arbeidsdeskundige heeft hier 100% van gemaakt. Is WGA, omdat VerzekeringsArts denkt dat ik door therapie vooruitgang kan boeken (mijn therapeuten zijn het hier niet mee eens).
pi_189603936
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:49 schreef TornadoDK het volgende:
Het inkomen van TS is sowieso te hoog voor bijstand van de partner.

Heb je al toeslag aangevraagd voor de WIA op basis van getrouwd/samenwonend?
Nee, volgens mij is daarvoor het bruto-bedrag te hoog. Met een paar tientjes, maar wel te hoog.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:50 schreef summer2bird het volgende:
Kan jij bijzondere bijstand of anders inkomenstoeslag krijgen?
En mocht jou inkomen hier te hoog voor zijn dan misschien jouw partner wel?
Misschien loont het om een afspraak met de gemeente of de sociale wijkvoorziening te maken om te kijken wat mogelijk is?
Bijzondere Bijstand is eenmalig, maar een wijkteam is een goed idee. Thanks!

quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Je vergeet denk ik het wegvallen van arbeidskorting. Dat is 3400 euro per jaar.

Correct me if I'm wrong maar volgens mij geldt de ziektewet-uitbetaling als inkomsten uit arbeid (want betaald door werkgevers) waardoor je met die uitkering recht hebt op arbeidskorting. De WIA telt niet als inkomen uit arbeid en daarmee is nu de arbeidskorting vervallen.

Zelfde bruto inkomen (70% laatste loon), maar ander netto bedrag.
Ja, dat klinkt bekend. Wel een beetje suf dat UWV niet waarschuwt voor deze verandering in het hele WIA-proces.

quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:57 schreef Fred2 het volgende:

[..]

En toen dacht je partner: "Dan ga ik helemaal niet meer werken en ga ik leven van mijn zieke partner"?

Dat is idd wel weinig inzet...
Nee, toen dacht hij: "Als mijn behandelaars zeggen dat het onverantwoord is, ga ik niet werken. Zeker niet als we rond kunnen komen van ZW."
^Is invulling. Ik kan namelijk niet écht in partner's hoofd kijken. ;)
pi_189603941
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 16:27 schreef User16909 het volgende:

[..]

Vakantiegeld komt vaak pas in mei toch? Daar heb ik nu dus geen z*k aan. ;)

Minder uitgeven aan boodschappen kán misschien wel, maar levert ons (beiden gehecht aan structuur, regelmaat en 'elke week precies hetzelfde') veel stress op. Ook kunnen we niet om eigen-bijdrage-medicijnkosten heen, die ook van boodschappenbudget af moeten.
Ik probeer je stress te begrijpen wat betreft je aanpassingen, maar financiële zorgen geeft ook stress.
Je kunt kleine stapjes aanpassingen doen wat betreft je maaltijden waar je zo aan gehecht bent. En zo in kleine stapjes goedkopere maaltijden kunnen samenstellen.

Daarnaast kun je kijken naar aanbiedingen of kortingen of acties.
Of boodschappen op de markt doen. Hoef je inhoudelijk niets te veranderen. Maar kan soms best een behoorlijke cent schelen.
Houdbare producten kan je in aanbiedingen wat meer van kopen. Kan onder aan de streep behoorlijk schelen. Probeer er een sport van te maken.

Ik houd zelf ook de aanbiedingen in de gaten als het om schoonmaak of verzorgingsproducten gaat. 1+1 gratis tikt best aan in bijv. afwasmiddel. Je hoeft dan niet gelijk 10 flessen te kopen. Maar met 2 kom je al weer een paar maanden toe. En tegen die tijd is er wel weer een aanbieding.

Ohja en er is geloof ik ergens een bespaar topic met tips zoals schoonmaken met azijn enz. Zitten misschien ook bruikbare tips tussen. (wie o wie kan die opduiken?)
  donderdag 24 oktober 2019 @ 20:25:54 #59
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_189603991
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:17 schreef User16909 het volgende:

[..]

Nee, niet van Bijstand naar WIA.
ZW - WW - Bijstand - ZW - WIA. In eerste instantie zei Verzekeringsarts 80-100%, Arbeidsdeskundige heeft hier 100% van gemaakt. Is WGA, omdat VerzekeringsArts denkt dat ik door therapie vooruitgang kan boeken (mijn therapeuten zijn het hier niet mee eens).
Tot wanneer heb je nu WGA rechten? Normaal gesproken is dit hetzelfde als de termijn van je WW rechten. Voordeel van de WGA is dat je in het begin geen sollicitatieplicht hebt.

Dit gaat wel komen aangezien een WGA niet oneindig is. Het UWV gaat er vanuit dat je op termijn weer beter wordt voor de arbeidsmarkt.

Echt besparen kun je volgens mij niet meer. Ik zag 90 euro voor internet & tv? Dat is erg hoog.

Wellicht kun je een eenmalige gift of lening van ouders of vrienden krijgen. Om je wat lucht te geven.
pi_189604049
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:25 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Tot wanneer heb je nu WGA rechten? Normaal gesproken is dit hetzelfde als de termijn van je WW rechten. Voordeel van de WGA is dat je in het begin geen sollicitatieplicht hebt.

Dit gaat wel komen aangezien een WGA niet oneindig is. Het UWV gaat er vanuit dat je op termijn weer beter wordt voor de arbeidsmarkt.

Echt besparen kun je volgens mij niet meer. Ik zag 90 euro voor internet & tv? Dat is erg hoog.

Wellicht kun je een eenmalige gift of lening van ouders of vrienden krijgen. Om je wat lucht te geven.
Nee, geen ¤90 tv/internet: het hele pakket kost volgens mij ¤60, maar wordt betaald uit de ¤90 Zorgtoeslag die partner krijgt.
pi_189604071
Heb je toevallig recht op voedselbank ?
Misschien kun je daar eens naar kijken.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_189604149
Heb je het gratis belastingnummer gebeld om te achterhalen waar je recht op hebt en waar je geen recht op hebt?
pi_189604346
Ja tis al vaker gezegd maar de WIA is bedoeld voor jouw levensonderhoud. Als jij je vriend eruit gooit, waar haalt hij dan zijn geld vandaan?
Alius aliud dicit
pi_189604829
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:29 schreef User16909 het volgende:

[..]

Nee, geen ¤90 tv/internet: het hele pakket kost volgens mij ¤60, maar wordt betaald uit de ¤90 Zorgtoeslag die partner krijgt.
aparte redenatie waarvan het betaald wordt :D is gewoon 1 totaalbedrag waar uiteindelijk 60 vanaf gaat, wat vast ook voor 30/40 kan
'If you really think that the environment is less important than the economy try holding your breath while you count your money'
pi_189605484
Lol, I hate being right all the time.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189605504
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:23 schreef User16909 het volgende:
Nee, toen dacht hij: "Als mijn behandelaars zeggen dat het onverantwoord is, ga ik niet werken. Zeker niet als we rond kunnen komen van ZW."
^Is invulling. Ik kan namelijk niet écht in partner's hoofd kijken. ;)
Misschien moet je eens met je partner van gedachten wisselen?
So we just called him Fred too
pi_189605595
Als ik jou was TS zou ik alle bedrijven bijlangs bellen om te vragen wat je aan schuld hebt en alles waarvan je geld krijgt zoals de belastingdienst ook nabellen. Maak voor jezelf een schema waarvan je zeker weet dat het klopt

Vraag direct ook even na bij de belastingdienst of je vriend dingen heeft gekregen waarvan hij jou niet op de hoogte heeft gesteld, je hebt daarvoor zijn isb nummer nodig, geboortedatum en wellicht jullie postcode en nummer wat niet echt een probleem zal zijn

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2019 22:01:00 ]
pi_189606372
Partner die (tijdelijk?) voor wat inkomsten zorgt lijkt me wel een oplossing om nu de eerste branden te blussen. Al is het maar een paar uur per week folders of het plaatselijke krantje bezorgen.

Elke week twee dagen twee uurtjes wat brievenbussen langslopen levert toch weer een flinke mand vol boodschappen op. En als je verder geen werk of opleiding volgt is het weinig stressvol en bovendien nog gezond ook ivm de lichaamsbeweging.

Bovendien levert het rond kerst een zeer leuk extraatje op als je begin van de avond met je 'kerstkaartje van de bezorger' bij al je adressen aanbelt. Toen ik het lokale weekkrantje op m'n 13e liep leverde dat enkele honderden guldens op.

[ Bericht 21% gewijzigd door Ivo1985 op 24-10-2019 22:46:19 ]
pi_189606489
Tering stop met janken man. ¤1300 netto kun je gewoon van leven. Ja het is een kut leven maar het is wel iets. Het kan nog 10x erger. In mijn buurt wonen mensen die volgens mij niet eens ¤1300 halen als ik zie hoe ze er bij lopen. Je bent gewoon verwend... en die partner van je helemaal.

[ Bericht 7% gewijzigd door Rene op 24-10-2019 22:52:47 ]
Facts don't care about your feelings
pi_189606702
@YoshiBignose: niet zo overdrijven. Zo'n forse terugval in netto inkomen zou voor de meeste mensen wel een flinke uitdaging zijn. Mensen gaan bij stijgend inkomen immers vaak naar hun inkomsten leven.

1600 netto was met 70% van het laatstverdiende loon. Dus het nettoloon lag voordat TS ziek werd waarschijnlijk rond 2000 euro.

Even eenderde inleveren in twee jaar tijd, dat hakt er nogal in. Ongeacht de hoogte van het inkomen.
pi_189609389
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 22:56 schreef Ivo1985 het volgende:

Even eenderde inleveren in twee jaar tijd, dat hakt er nogal in. Ongeacht de hoogte van het inkomen.
Je hebt zeker gelijk, maar dan moet je niet gaan huilen dat je niet kan rondkomen. Dan moet je gaan kijken waar je kan bezuinigen. Het is allemaal heel simpel, alleen mensen willen het gewoon niet zien. Ik ken ook alleenstaande moeders die in armoede leven maar gewoon de nieuwste iphone hebben en klagen dat ze niet rond kunnen komen. En het is bij iedereen in die situatie hetzelfde: ze geven iedereen de schuld behalve zichzelf.
Facts don't care about your feelings
pi_189609531
Je hebt een spotgoedkoop huurhuis 550,- de meesten betalen 650 a 700... je klinkt een beetje verwend, ga maar eens leven van een bijstand/wajong dan heb je pas weinig.
Interessant he ?
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:10:51 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189609784
Die reacties dat TS verwend is en een jankerd vind ik niet erg constructief.
The love you take is equal to the love you make.
pi_189609860
Zou toch ook proberen om je partner iets in te laten brengen, werk of desnoods uitkering.

Succes!
Doei
pi_189609963
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:14 schreef User16909 het volgende:

[..]

Dat plus het wegvallen van de Toeslagen, ja.

Blijft de vraag: hoe rondkomen totdat de betalingsregelingen zijn afbetaald (respectievelijk over zes, acht, twaalf en tweeëntwintig maanden) en de Toeslagen weer worden hervat (ik neem aan na afbetaling bovengenoemde betalingsregelingen)? Waarop kan ik besparen, of hoe zorg ik ervoor dat de schulden niet groter worden?
Waar ben je naast huur geld aan kwijt?

Met mealprepping en dingen in bulk maken zou je nog wat op boodschappen kunnen besparen, maar dat klinkt in verhouding niet als een grote kostenpost met 70 per week.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')