abonnement Unibet Coolblue
pi_189549766
DevOps is een term die je steeds vaker treft in ICT organisaties.
DevOpsis meer een visie/concept dat een regel. Om het in een zin samen te vatten (correct me if im wrong) , is het het effectiever en efficiënter samenwerken van IT en Business met als belangrijk kenmerk de pijplijn in de waardeketen te optimaliseren.

Maar wat is DevOps in vergelijking met Process Management?

Process Management is natuurlijk een -in mijn optiek- veel breder begrip dan DevOps, terwijl er wel een aantal overeenkomsten in zitten.

Bijvoorbeeld: In Process Management komt bijvoorbeeld de term GAP-analyse voor. Een GAP-analyse is een methode om een vergelijking te maken tussen een bestaande en een gewenste situatie.

Betrek je DevOPS in dienst van Process Management? Of zijn dit 2 verschillende visies?

Kan hier iemand iets zinnigs over zeggen?
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:23:35 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_189549854
DevOps is toch een technische functie? CI/CD en die dingen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_189550121
Bij devops breng je de developers (dev) en de operations (ops) samen. Vaak zie je dan ook multidiciplinaire teams. Teams die dus het hele proces uitvoeren van gesprekken met klant, klantrelatie onderhouden, mockups, ontwikkeling, testen, opleveren, onderhouden van product.
het team die hieraan werkt is hier gezamenlijk verantwoordelijk voor, ook als je slechts "tester" bent binnen jouw team.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_189550150
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189550158
quote:
11s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:23 schreef Faux. het volgende:
DevOps is toch een technische functie? CI/CD en die dingen.
Ja deze impressie had ik ook, verantwoordelijk voor code kwaliteit en zo door geautomatiseerde builds en tests en zo, ontwikkelstraten opzetten; maar goed, misschien zit ik er naast.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 21 oktober 2019 @ 18:01:32 #6
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_189550351
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja deze impressie had ik ook, verantwoordelijk voor code kwaliteit en zo door geautomatiseerde builds en tests en zo, ontwikkelstraten opzetten; maar goed, misschien zit ik er naast.
Dat dacht ik ook. Als je een goes ingericht devops process hebt kan je vervolgens sneller waarde leveren.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_189551721
DevOps, Agile en Scrum gebruik je toch voor de kwalitatief mindere teams, zodat er in elk geval nog een beetje output uitkomt?
So we just called him Fred too
pi_189553412
quote:
11s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:23 schreef Faux. het volgende:
DevOps is toch een technische functie? CI/CD en die dingen.
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:48 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja deze impressie had ik ook, verantwoordelijk voor code kwaliteit en zo door geautomatiseerde builds en tests en zo, ontwikkelstraten opzetten; maar goed, misschien zit ik er naast.
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 18:01 schreef Rodgrod het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Als je een goes ingericht devops process hebt kan je vervolgens sneller waarde leveren.
Dat is wel vaak hoe Devvers er in staan. Omdat dat de dingen zijn waar ze vanuit hun eigen werk invloed hebben. Maar dan vergeet je het hele Ops gedeelte. Hoe zorg je er voor dat je app goed draait in productie. En wat kan je daar als team aan doen.
CI/CD en testautomatisering gaat je daar zeker in helpen. Vooral om snel in te kunnen spelen op verandering. Maar wat doe je als je app om 3:00 's ochtends omdonderd en je devver pas om 9:00 op kantoor komt?

Verder hebben security en architectuur er ook zeker wat mee te maken.

Verder kan DevOps gebruikt worden in je huidige Proces Management, maar dat hoeft niet. Veel nuttige bestaande processen kunnen (her)gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan ITIL (4) of SAFe.
pi_189553415
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:32 schreef Fred2 het volgende:
DevOps, Agile en Scrum gebruik je toch voor de kwalitatief mindere teams, zodat er in elk geval nog een beetje output uitkomt?
Nee
  maandag 21 oktober 2019 @ 20:57:30 #10
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_189553457
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:32 schreef Fred2 het volgende:
DevOps, Agile en Scrum gebruik je toch voor de kwalitatief mindere teams, zodat er in elk geval nog een beetje output uitkomt?
:')
Wat gebruik je dan voor kwalitatief betere teams?
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_189553464
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:55 schreef babylon het volgende:

[..]

[..]

[..]

Dat is wel vaak hoe Devvers er in staan. Omdat dat de dingen zijn waar ze vanuit hun eigen werk invloed hebben. Maar dan vergeet je het hele Ops gedeelte. Hoe zorg je er voor dat je app goed draait in productie. En wat kan je daar als team aan doen.
CI/CD en testautomatisering gaat je daar zeker in helpen. Vooral om snel in te kunnen spelen op verandering. Maar wat doe je als je app om 3:00 's ochtends omdonderd en je devver pas om 9:00 op kantoor komt?

Verder hebben security en architectuur er ook zeker wat mee te maken.

Verder kan DevOps gebruikt worden in je huidige Proces Management, maar dat hoeft niet. Veel nuttige bestaande processen kunnen (her)gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan ITIL (4) of SAFe.
Hm maar je doet weer niet de software architectuur ontwerpen toch? En wat zou je doen als om 03u de app omflikkert? :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189553501
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Hm maar je doet weer niet de software architectuur ontwerpen toch? En wat zou je doen als om 03u de app omflikkert? :P
Nee, dat doet je team niet. Maar je bedenkt wel een visie. Wil je bijvoorbeeld meer naar micro-services, of heb je een goede case voor een monoliet. Vervolgens vraag je een architect om dat, samen met het team, uit te werken.

En wat zou ik doen? Ligt er aan of ik wachtdienst heb of niet (ik loop geen wachtdienst meer, zit niet meer in een DevOps product team :P)
pi_189553545
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:59 schreef babylon het volgende:

[..]

Nee, dat doet je team niet. Maar je bedenkt wel een visie. Wil je bijvoorbeeld meer naar micro-services, of heb je een goede case voor een monoliet. Vervolgens vraag je een architect om dat, samen met het team, uit te werken.

En wat zou ik doen? Ligt er aan of ik wachtdienst heb of niet (ik loop geen wachtdienst meer, zit niet meer in een DevOps product team :P)
Ah oké, ja ik zag er laatst een talk over dat ze dat ze dat ook vaak in een andere rol schuiven die in Europa nog niet zo gebruikelijk is volgens mij.

Wat doe je nu dan? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189553577
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah oké, ja ik zag er laatst een talk over dat ze dat ze dat ook vaak in een andere rol schuiven die in Europa nog niet zo gebruikelijk is volgens mij.

Wat doe je nu dan? :o
Agile/DevOps coach :P
pi_189553617
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:02 schreef babylon het volgende:

[..]

Agile/DevOps coach :P
coach van devops? :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189553631
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

coach van devops? :o
Coach van teams die meer Agile en/of DevOps willen worden :)
pi_189553661
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:03 schreef babylon het volgende:

[..]

Coach van teams die meer Agile en/of DevOps willen worden :)
Oh gaaf. :P

Hoe ben je in de rol van devop gekomen eigenlijk? Gewoon van ontwikkelaar doorgestroomd?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189553690
quote:
16s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oh gaaf. :P

Hoe ben je in de rol van devop gekomen eigenlijk? Gewoon van ontwikkelaar doorgestroomd?
Jep. Eerst ontwikkelaar, toen steeds meer CI/CD gaan doen. Vanaf daar meer gaan verdiepen. En nu weet ik voldoende om andere teams de goede richting op te laten gaan.
pi_189553696
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:06 schreef babylon het volgende:

[..]

Jep. Eerst ontwikkelaar, toen steeds meer CI/CD gaan doen. Vanaf daar meer gaan verdiepen. En nu weet ik voldoende om andere teams de goede richting op te laten gaan.
Gaaf. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189561435
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:57 schreef Rodgrod het volgende:

[..]

:')
Wat gebruik je dan voor kwalitatief betere teams?
Waterval natuurlijk.

Ik werk bij een organisatie waar complexe maatwerk software nodig is om het werk uit te voeren.
In de afgelopen jaren is de complexiteit van de software gelijk gebleven, is de kwaliteit van de software afgenomen, duurt het langer voordat de software compleet draait, zijn de kosten hoger geworden en zijn programmeurs duidelijk in kwaliteit afgenomen.
Tegelijkertijd moest alles wel Agile, Scrum en nu dus DevOps...
So we just called him Fred too
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:22:42 #21
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_189561637
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:55 schreef babylon het volgende:

[..]


[..]


[..]

Dat is wel vaak hoe Devvers er in staan. Omdat dat de dingen zijn waar ze vanuit hun eigen werk invloed hebben. Maar dan vergeet je het hele Ops gedeelte. Hoe zorg je er voor dat je app goed draait in productie. En wat kan je daar als team aan doen.
CI/CD en testautomatisering gaat je daar zeker in helpen. Vooral om snel in te kunnen spelen op verandering. Maar wat doe je als je app om 3:00 's ochtends omdonderd en je devver pas om 9:00 op kantoor komt?

Verder hebben security en architectuur er ook zeker wat mee te maken.

Verder kan DevOps gebruikt worden in je huidige Proces Management, maar dat hoeft niet. Veel nuttige bestaande processen kunnen (her)gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan ITIL (4) of SAFe.
Dit komt op mij over als solution architecting. Als je app om 03:00 eruit vliegt moet je een systeem hebben dat het werk overneemt. Of bedoel je het management-aspect van de devver om 03:00 uit zn bed bellen?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_189561875
quote:
11s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:22 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dit komt op mij over als solution architecting. Als je app om 03:00 eruit vliegt moet je een systeem hebben dat het werk overneemt. Of bedoel je het management-aspect van de devver om 03:00 uit zn bed bellen?
Als de app voor DevOps omdonderd, wordt de ops-er uit z'n bed gebeld. Bij DevOps, ligt die verantwoordelijkheid in het team.

En failsafe systemen, is een leuk sprookje ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')