abonnement Unibet Coolblue
pi_189545486
Even een vraag over de koop van een huis / hypotheek en marktwaarde. Er komt namelijk een huis te koop in de straat waar we altijd al hebben willen wonen. Wij zijn niet actief op zoek, dus we moeten nu even snel schakelen (populair huis).

Ik heb begrepen dat je hypotheek niet meer dan 100% van de marktwaarde van de woning kan zijn. Aangezien de huizenmarkt op dit moment overspannen is, is de vraagprijs hoog.

Stel dat we na bezichtiging een bod gaan uitbrengen rond de vraagprijs; dan betekent het niet automatisch dat de vraagprijs ook de marktwaarde is, toch? Dit heeft dan weer gevolgen voor de hypotheek. Stel we bieden 325.000 en huis wordt later getaxeerd op 300.000, dan moeten we zelf 25.000 bijleggen. Of begrijp ik het verkeerd?

Als bovenstaande klopt, vraag ik me af wat wijsheid is ten aanzien van het uitbrengen van een bod; of 'doen gebruikelijk'. Je zou bijna een taxatierapport op willen laten maken vóórdat je een bod uitbrengt. Maar dat lijkt me weer niet gebruikelijk en tijdrovend.. tijd is er ws weinig vanwege de vele interesse.

Wat raden de kenners aan m.b.t. hoe nu verder? De bezichtiging wordt vandaag gepland. Er is vrijdag ook een 'kijkdag' waar dus mogelijke geïnteresseerden komen. (ik sta op de uitkijk om de populariteit vanaf een afstandje te polsen ;) )

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een soort veiling? Waarbij het meest aantrekkelijke bod wint? Wat is een goede strategie?

kortom: veel vragen... super bedankt alvast voor de reacties en tips.

op deze site al veel info gevonden over regels omtrent onderhandeling:
https://www.funda.nl/thui(...)derhandelingsproces/
pi_189545573
Tenzij je het echt heel extreem maakt is de overeengekomen prijs de taxatiewaarde. Immers is de markt blijkbaar bereid om dat bedrag voor dat object te behalen.

25K op 300K valt nog prima in een normale range. Moet natuurlijk geen 400K bieden voor 300K vraagprijs dan moet je wel denken aan een lagere taxatiewaarde.
pi_189545930
Geen zorgen over maken, de taxateur zorgt er wel voor dat de taxatiewaarde is wat jullie willen.
pi_189546229
Over 4 jaar een topic van deze TS als de overspannen huizenmarkt weer eens instort: Help mjin hypotheek staat onderwater en de bank wil dat ik per direct 25k op tafel leg _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2019 12:52:29 ]
pi_189546410
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 12:52 schreef Dries4Ever het volgende:
Over 4 jaar een topic van deze TS als de overspannen huizenmarkt weer eens instort: Help mjin hypotheek staat onderwater en de bank wil dat ik per direct 25k op tafel leg _O-
Dat zal in ons geval meevallen. Hier is het nog niet zo erg als in de randstad qua prijzen en verkoop boven vraagprijs. Bovendien hebben wij een mooie spaarcent en flinke overwaarde op huidige woning waarmee we de hoogte van de hypotheek kunnen drukken. Om in aanmerking te komen voor lagere rente is verhuizen de beste optie. Ook zitten we straks niet aan de top van ons kunnen. Dus mocht het onder water komen, kunnen we gewoon aan onze betalingsverplichtingen voldoen. Speel zeker op safe! We gaan liever 2x op vakantie (of niet als het even tegenzit).

Toch bedankt voor je bezorgdheid ;)
pi_189546721
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 12:52 schreef Dries4Ever het volgende:
Over 4 jaar een topic van deze TS als de overspannen huizenmarkt weer eens instort: Help mjin hypotheek staat onderwater en de bank wil dat ik per direct 25k op tafel leg _O-
Waarom zou een bank dat vragen? Als je keurig je hypotheek betaalt is een bank erbij gebaat dat gewoon door te laten gaan ipv aan te sturen op een gedwongen verkoop onder de hypotheekwaarde.
pi_189547089
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:28 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Waarom zou een bank dat vragen? Als je keurig je hypotheek betaalt is een bank erbij gebaat dat gewoon door te laten gaan ipv aan te sturen op een gedwongen verkoop onder de hypotheekwaarde.
Risicodekking. Is in de vorige crisis een paar keer voorgekomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 21 oktober 2019 @ 14:06:43 #8
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_189547207
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Risicodekking. Is in de vorige crisis een paar keer voorgekomen.
Volgens mij alleen als iemand net in de crisis wilde oversluiten, voor een lagere rente of bij scheiding of zo.

Als er niets verandert en je gewoon de hypotheek betaald laat de bank je rustig 'onder water' zitten.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_189547721
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 12:27 schreef jroz het volgende:
Geen zorgen over maken, de taxateur zorgt er wel voor dat de taxatiewaarde is wat jullie willen.
Dit inderdaad.
pi_189547812
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 12:27 schreef jroz het volgende:
Geen zorgen over maken, de taxateur zorgt er wel voor dat de taxatiewaarde is wat jullie willen.
Precies, je moet het heel gek maken wil een taxateur niet het bedrag taxeren dat je hebt geboden.

Niemand is er bij gebaat, hij niet, de verkopende partij niet, en jij ook niet.

Been there, done that, bij mijn aankoop ook 20k boven vraagprijs.

Niks aan het handje. :7

Hoefde niet eens de instructie te geven, iedereen belt toch met elkaar.

Je kan ook gewoon bij CALCASA voor 27,50 euro een rapport vragen. Als je echt significant meer gaat bieden, dan wat er uit die modellen komen, moet je misschien uitkijken. Meer dan zeg 5% is dan fors in mijn ogen.
pi_189548880
Als je biedt, biedt dan geen rond bedrag. Bv vraagprijs 285.000, jij wil 289.000 bieden, biedt dan bv 289.310. Veel mensen ronden hun bod af en dan kan het zijn dat jij net iets meer hebt geboden.
pi_189549228
Ik heb vooral gemerkt dat het heel verschillend is hoe een huis op de markt wordt gezet. Sommigen gaan nog steeds volgens de ouderwetse manier, dus een hoge vraagprijs, en kijken wie er toehapt, anderen zetten hun huizen juist rond of bewust onder de marktwaarde op Funda om vooral veel biedingen te krijgen.

Dus de vraagprijs is ook maar een indicatie op dat vlak.
pi_189550326
Ken je de verkopers? Zo ja, eens aanbellen om aan te geven dat je dit huis al heel lang op het oog hebt en het graag zou kopen, om er oud te worden?

Op die manier heeft een collega van me onlangs een huis wel gekregen: hij kende de verkopers, had ze toevertrouwd dat hij hun oude huis in z'n waarde zou laten en kreeg daardoor de gunfactor. Ondanks dat er anderen waren die meer wilden bieden, kreeg hij het huis daardoor. Die collega had een zelfde soort situatie.
pi_189550605
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 12:52 schreef Dries4Ever het volgende:
Over 4 jaar een topic van deze TS als de overspannen huizenmarkt weer eens instort: Help mjin hypotheek staat onderwater en de bank wil dat ik per direct 25k op tafel leg _O-
Als je er geen verstand van hebt is het misschien slim om geen opmerkingen erover te maken.
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 21:48:40 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189554561
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 18:24 schreef Freakie1 het volgende:

[..]

Als je er geen verstand van hebt is het misschien slim om geen opmerkingen erover te maken.
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Risicodekking. Is in de vorige crisis een paar keer voorgekomen.
Al is dat incidenteel.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189562899
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 12:27 schreef jroz het volgende:
Geen zorgen over maken, de taxateur zorgt er wel voor dat de taxatiewaarde is wat jullie willen.
Dat is dus niet waar. Familie van mij heeft een tweede taxatie laten doen omdat de eerste vond dat het huis niet waard was wat ze er voor moesten/willen betalen. M.a.w. dubbele taxatiekosten
pi_189563798
Taxatie wordt gebaseerd op recente verkoop van vergelijkbare huizen in de buurt met daarop eventueel een correctie naar boven of beneden naar gelang de markt.

Stel er zijn de afgelopen 3 maanden, 6 vergelijkbare huizen verkocht in die buurt voor 3 ton en jij koopt hetzelfde huis voor 325.000. Dan zou ik er rekening mee houden dat de taxatie hier tussen zal liggen.

In de praktijk zal de taxatiewaarde vaak op en nabij de verkoopwaarde liggen. Hoogstens 5-10k verschil.
pi_189564779
Wat ik zeg, je kan als particulier een calcasa-rapport kopen. Calcasa wordt veel gebruikt als referentie-waarde, dus wellicht is dit bruikbaar. Ik heb daar goede ervaringen mee, mijn huidige woning was wat lager dan de calcasa-waarde, mijn nieuwe woning net erboven.

Je kan je huis laten taxeren in de drie dagen bedenktijd van je koopakte. Bij een hele andere taxatie kun je de boel laten klappen.

Of je gooit het onder voorbehoud van financiering, als dat mogelijk is.
pi_189564949
Komt goed, tevens kun je er na het doen van een bod nog onderuit. Meestal is de marktwaarde wel gelijk, in onze situatie zelfs hoger dan de vraagprijs dus iets meer kunnen lenen *)

Komt wel goed, gewoon een bod doen !

Succes!
Ik was hier...
pi_189600038
En? Bodje geplaatst? :7
pi_189604180
quote:
2s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:13 schreef skrn het volgende:
En? Bodje geplaatst? :7
Morgen is de grote dag van de kijkmiddag! We kennen de makelaar en die gaf aan dat er nog 3 stellen komen kijken. In totaal schat hij in dat er 6-8 gegadigden komen kijken.

We zijn inmiddels ook bij de financieel adviseur geweest en dat zit ook wel goed. Hij had een taxateur gebeld en die gaf aan dat taxatie rond de vraagprijs en zelfs 25000 daarboven geen enkel probleem zou worden.

Dus even afwachten hoe de bezichtiging loopt en dan dit weekend nadenken over een goed bod.
pi_189604226
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:37 schreef DuW2 het volgende:

[..]

Dat is dus niet waar. Familie van mij heeft een tweede taxatie laten doen omdat de eerste vond dat het huis niet waard was wat ze er voor moesten/willen betalen. M.a.w. dubbele taxatiekosten
En de tweede taxateur deed het dus wel?
Alius aliud dicit
pi_189604361
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:36 schreef MOETIG het volgende:

[
We zijn inmiddels ook bij de financieel adviseur geweest en dat zit ook wel goed. Hij had een taxateur gebeld en die gaf aan dat taxatie rond de vraagprijs en zelfs 25000 daarboven geen enkel probleem zou worden.

Hier wordt het spelletje gespeeld…….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189605800
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier wordt het spelletje gespeeld…….
Exact...
Alius aliud dicit
pi_189609058
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 20:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Hier wordt het spelletje gespeeld…….
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 22:12 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Exact...
Taxateurs zijn toch al amper te vertrouwen..die schrijven wel wat je wil horen als je het niet te extreem maakt. Anders ga je naar een andere
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')