Goedenavond(of morgen, zoals in Nederland).
We waren bij dag 5 gebleven, dus gaan verder met
Dag 6, 28 september 2019Vandaag alweer 6 dagen op reis, en nog 36 te gaan. Of ik spijt heb van deze keuze? Nee, echt niet. Het is gewoon GAAF. Zo'n mooi land.
Vanochtend begon de dag weer zoals de hele week al rond 6:30. Rond half 8 aan het ontbijt. Ditmaal werd het bij "Just like Mom's". Een bar/tentje op een hoek van de straat, net buiten Southampton. Op een kruising tussen 2 Highways. Leek mij wel wat.
Eenmaal binnen, een oud vrouwtje die rond loopt, stuk of 15 tafels en ik was echt niet de enige gast. 4 Potten koffie op de plaat, en er werd ook koffie rondgebracht. Heerlijk gemoedelijk sfeertje, en zeker betaalbaar. En het eten? Je wilde je vingers zo ongeveer mee op eten.
Eenmaal vertrokken kwam ik uit bij de Sauble Falls. De Sauble Falls zijn niet groot, maar wel fraai om van dichtbij te zien. Zie foto 1 en 2.
![_MG_2906.jpg]()
![_MG_2913.jpg]()
Het Sauble Falls Provincial Park wordt beheerd door OntarioParks, en is een kleine vergoeding voor benodigd. Daarvoor worden er wel toiletten en douches onderhouden, en het park en looppaden keurig bijgehouden.
Gezien ik vandaag nog de ferry van Tobermory naar South Baymouth (Manitoulin Island) wilde hebben, gelijk doorgereden naar de Grotto Cave. Eigenlijk heet het Bruce Peninsula National Park, maar men kent het vanwege de Grotto Cave.
Achteraf was misschien de ferry de andere ochtend toch een beter idee, maar dat wist ik dus later pas. Ja, ik had de planning kunnen opschuiven want tijd zat, maar uiteindelijk niet gedaan.
Fraai stukje kust bij de Grotto Cave, maar ook enorm toeristisch. Ik kon gelukkig nog in het tijdslot die t/m 12:30 geldt, daarna komt de volgende groep vanaf 12:30 tot 17:00. Ben je na 12:30 niet weg, krijg je een gegarandeerde boete, en bij enorme drukte wordt je auto getakeld.
Gezien ik de boot moest halen (vertrek 13:30, maar boarden vanaf 13:00) en ik nog geen kaartjes had, ben ik bij de Caves wezen kijken in vluchtig tempo maar wel redelijk goed beeld kunnen krijgen, uiteindelijk stond ik rond 12:15 bij de ferry. Het was al druk, maar ik kon toch nog zonder reservering mee. Gelukkig. Volgens mij geen achterblijvers, maar er was geen plek voor nog eens 10 auto's.
2 Plaatjes van en nabij de Grotto Cave, zie foto 3 en 4.
![_MG_2918.jpg]()
![_MG_2920.jpg]()
Bruce Peninsula National Park is prachtig. De Grotto is een toeristische trekpleister in dit National Park. Zelfs zo erg, dat er in de drukke periodes lange wachtrijen staan om het park binnen te komen. Wel moet je het hele jaar door een Parking Permit hebben, die maar een paar uur geldig is. Tijdsloten van 8 tot 12:30 en 12:30 tot 17:00. Ben je te laat terug bij de parking, dan krijg je gegarandeerd een boete. In de drukke periode wordt je auto zelfs weggesleept.
Hier aangekomen bij de Grotto. Alles hier is door de natuur gevormd, zonder enige menselijke hulp. De looppaden zijn daarom ook niet overal even strak, en moet je goed opletten waar je loopt. Met mijn zwakke heup was het werk rondom de rotsen soms wel wat lastiger, maar ik heb mij goed kunnen redden.
![_MG_2928.jpg]()
Cyprus Lake is een meer die vlakbij de Grotto ligt. Cyprus Lake is het grootste meer in het Bruce Peninsula National Park, waar de Grotto ook bij behoord.
De meren in dit park worden door veel wandelaars gebruikt, omdat hier prachtige (rustgevende) hike trails liggen. Iets wat mij best eens leuk lijkt, maar gezien de heup niet te doen is. Dit betreffen veelal hikes over oneffen gronden van vele kilometers en/of uren.
Daarna weer naar de auto, en op naar de ferryterminal.
Nadat de ferry vertrokken was, zie je onderweg nog een paar kleine (onbewoonde) eilanden. Cove Island sprong er wel uit, mede omdat hier nog een ouderwetse vuurtoren staat, en nog een paar andere huisjes en gebouwen. Zie hiervoor de foto.
![_MG_2951.jpg]()
Cove Island is de grootste van de eilandjes tussen Tobermory en South Baymouth, en is volgens mij inmiddels onbewoond. Op het eiland staat nog de vuurtoren (al sinds 1855!) en enkele huisjes.
Vanaf de boot doorgereden naar de High Falls. Of nouja, waterval? Kan er net mee door.. Ik wist dat het niet veel zou zijn, maar gezien de borden langs de weg toch maar even kijken.
![_MG_2955.jpg]()
Tenslotte nog naar de Whitefish Falls gereden, ook niet een hele grote waterval, maar juist met het rustige water en de rotsen heeft het wel een mooi sfeertje.
![_MG_2957.jpg]()
De Whitefish Falls zijn prachtig. Rotsen waar wat water doorheen stroomt, en een meter of 6 moet dalen. De rotsstenen zijn door de natuur zodanig ingesleten dat het niet één grote val is, maar een paar "verdiepingen".
De Whitefish Falls behoren tot de Whitefish River.
![_MG_2962.jpg]()
Naast de Whitefish Falls staat ook nog een soort van gebouwtje, wat mij doet denken aan een oud, enorm in verval geraakt, huis.
En zoals jullie zien, de herfstkleuren doen hier ook zijn intrede, maar het is toch nog tegen de 20 graden met het zonnetje.
Vanavond - na 6 motels bezocht - eindelijk een kamer kunnen vinden in Massey. De laatst beschikbare kamer in dit motel. Morgen gaat de reis weer verder. Hoe het kwam dat alles vol zat? Nou.. Het eiland, Manitoulin island, is erg populair onder de vissers. En laat nou net dat weekend een vissersevenement zijn, dus goed gevuld.