abonnement Unibet Coolblue
pi_189479256
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 11:23 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

Ten eerste presenteer ik me niet als wetenschapper, ik probeer alleen een discussie uit te lokken. En mensen duidelijk te maken dat ze kritisch naar grafieken en data moeten kijken in de media.
De excel file kun je zelf downloaden en elk gemiddelde erdoor trekken zoals jij het wilt, voel je vrij!
Post 3 in dit topic deed mij anders vermoeden dat je je toch als unviverstair opgeleid persoon wilt profileren.

Verder zou het dan een stuk fraaier geweest zijn om verschillende intervallen te laten zien en daarop de discussie aan te gaan. Ipv alleen in de opening post wat gegevens neer te plempen en zoek het maar uit waar de discussie naar toe gaat. :D
pi_189479291
Ik heb ook nog even de grafiek vanaf 1996 gemaakt. Dan krijg je een mooi doemscenario van maar liefst 30 cm per eeuw! Nog altijd heel 10x minder dan de 3 meter in 2100 waarvoor Deltares waarschuwde vorig jaar.
pi_189479910
Ah dus toch een dubbele agenda. :D

Hier even een samenvatting van delateres en die komen ook op jou 30 cm stijging uit. ;)

quote:
Op basis de huidige stand van zaken schatten we de ondergrens voor het jaar 2100 op ca. 35 cm stijging, op basis van extrapolatie van de meest recente metingen, zonder rekening te houden met emissies. Onder aanname van versnelde ijskapdynamiek ligt de bovengrens tussen de 2 en 3 meter voor 2100

https://www.google.com/ur(...)9czwZWEeBeKKjCB_kAoT

pi_189480210
Een eerlijke schatting van de onder en bovengrens op basis van extrapolatie van de Nederlandse metingen zou moeten liggen op minimaal 12 tot maximaal 30 cm tov NAP in 2118.
pi_189480362
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:35 schreef aegir_de_viking het volgende:
Een eerlijke schatting van de onder en bovengrens op basis van extrapolatie van de Nederlandse metingen zou moeten liggen op minimaal 12 tot maximaal 30 cm tov NAP in 2118.
Jou schatting dat is wat anders. Verder zou je dan de gebruikte statistiek hier moeten publiceren hoe je hieraan gekomen bent. ;)
pi_189480588
Als ik het gemiddelde van de metingen neem vanaf 1921, krijg ik 1.64 mm/jaar in de periode 1921-1989 en 2.6 mm/jaar in 1989-2018. Het lijkt erop dat de zeespiegelstijging bij Nederland net de rest van de wereld versnelt.

pi_189484907
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jou schatting dat is wat anders. Verder zou je dan de gebruikte statistiek hier moeten publiceren hoe je hieraan gekomen bent. ;)
Er is geen statistiek aan te pas gekomen. Dit is net als deltaris doet; een lineaire fit door de meetdata extrapoleren naar de toekomst. Dat kan iedereen die een beetje ervaring in Excel heeft.
pi_189485161
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 12:35 schreef aegir_de_viking het volgende:
Een eerlijke schatting van de onder en bovengrens op basis van extrapolatie van de Nederlandse metingen zou moeten liggen op minimaal 12 tot maximaal 30 cm tov NAP in 2118.
Waarom ga je uit van een lineaire stijging?
pi_189485498
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:56 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Waarom ga je uit van een lineaire stijging?
In veel artikelen over zeespiegel niveau's wordt een lineaire fit gebruikt. Deze beschrijft namelijk nog steeds heel mooi de stijging die gemeten wordt. Daarnaast is deze fit ook erg eenvoudig te interpreteren, het getal voor de x is meteen de stijging in mm/jaar. Als je een beter model kunt vinden dat de meetdata beschrijft hoor ik het graag! In Excel kun je de trendlijn makkelijk aanpassen.
Zelf gebruik je ook een lineaire trend in de grafiek hierboven.
pi_189485725
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 18:20 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

In veel artikelen over zeespiegel niveau's wordt een lineaire fit gebruikt. Deze beschrijft namelijk nog steeds heel mooi de stijging die gemeten wordt. Daarnaast is deze fit ook erg eenvoudig te interpreteren, het getal voor de x is meteen de stijging in mm/jaar. Als je een beter model kunt vinden dat de meetdata beschrijft hoor ik het graag! In Excel kun je de trendlijn makkelijk aanpassen.
Zelf gebruik je ook een lineaire trend in de grafiek hierboven.
Ik trek die lijn niet door naar de toekomst. Ik laat alleen zien dat de zeespiegel sneller is gestegen in de laatste 30 jaar dan de periode daarvoor. Er wordt aangenomen dat zeespiegelstijging versnelt en dat wordt ook waargenomen. Dan heb je dus weinig aan je lineaire fit om een voorspelling over de komende 100 jaar te doen.
pi_189505110
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 18:41 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Ik trek die lijn niet door naar de toekomst. Ik laat alleen zien dat de zeespiegel sneller is gestegen in de laatste 30 jaar dan de periode daarvoor. Er wordt aangenomen dat zeespiegelstijging versnelt en dat wordt ook waargenomen. Dan heb je dus weinig aan je lineaire fit om een voorspelling over de komende 100 jaar te doen.
Wat je schrijft klopt, maar het klopt net zo goed dat de afgelopen 20 jaar de zeespiegel voor de Nederlandse kust 30% minder hard stijgt dan de tijd ervoor. Het is maar net naar welke periode je kijkt.
Daarnaast zeg ik niet dat een lineaire fit door historische meetdata een goede voorspeller is voor de toekomst, maar als je zoals Deltaris het wel zo gebruikt, moet je het ook eerlijk gebruiken. Dan kom je namelijk uit op 12 tot 30cm stijging tov NAP in 2118. Ipv 35 cm tot 300cm in 2100.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')