Bron: NOSquote:Het is de afgelopen jaren onveiliger geworden op de snelwegen, en daarbij speelt het afgenomen politietoezicht op de wegen mogelijk ook een rol. Dat bevestigt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na een bericht van NRC.
Er gebeuren veel meer ongelukken waarbij ook meer doden vallen. Het aantal ongevallen op autosnelwegen is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld; van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Van de 678 verkeersdoden van vorig jaar kwamen er 81 om bij ongelukken op snelwegen. In 2014 waren dat er nog 63.
Opsporing in plaats van handhaving
De belangrijkste oorzaken voor die stijging zijn te hard rijden en afleiding, vooral door smartphones. Maar mogelijk speelt ook mee dat de politie minder toezicht houdt op het gedrag van automobilisten. Zo kwam onder meer door de vorming van de Nationale Politie de opsporing van crimineel gedrag in het verkeer centraal te staan en raakte de handhaving van verkeersregels op de achtergrond.
Die andere focus bij de politie is terug te zien in het totaal aantal keren dat automobilisten aan de kant worden gezet en een bekeuring kunnen krijgen. In 2017 waren er ongeveer 20.000 staandehoudingen door de landelijke politie-eenheid tegen meer dan 100.000 in 2006, blijkt uit het SWOV-onderzoek.
Uit het onderzoek blijkt ook dat in 2017 driekwart van de locaties voor radarcontroles niet alleen werd gekozen om toe te zien op de verkeersveiligheid, maar ook voor het opsporen van algemene criminaliteit zoals openstaande boetes of belastingschulden, door middel van kentekenplaatherkenning.
'Zorgwekkend'
SWOV-directeur Peter van der Knaap spreekt in NRC van een zorgwekkende ontwikkeling. "Handhaving op snelwegen is absoluut noodzakelijk, maar heeft jarenlang geen prioriteit gehad", zegt Van der Knaap. "Als je de snelwegen veiliger wilt maken, zullen het aantal controles en het niveau van toezicht echt omhoog moeten."
Het SWOV-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap en wordt vandaag gepubliceerd.
Je kan ook overdrijvenquote:Op maandag 14 oktober 2019 08:59 schreef Bocaj het volgende:
Meer ongelukken, minder politietoezicht op snelwegen.
[ afbeelding ]
[..]
Bron: NOS
====================================================
Ik zit niet vaak op de snelweg, maar het is blijkbaar een wild west daar!
quote:https://www.volkskrant.nl(...)-snelwegen~b187e2d4/
Volgens Oplaat heeft de verhoging van de maximumsnelheid op de snelweg geen gevolgen voor veiligheid of milieu.
Wat heeft dit er mee te maken?quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:19 schreef Basp1 het volgende:
Was die 130 invoeren toch niet zo veilig en milieubewust als de VVD in 2002 met hun grote mond beweerde.
[..]
En de invoering van de nationale politie ipv de eerdere korpsen kwam ook uit de toverhoed van de VVD.
Wat een visionairs toch deze partij.
Een partij die 130 invoert en roeptoetert dat dit geen invloed op de verkeersveiligheid zou hebben mag daar best op aangesproken worden als men weer eens ernaast gezeten heeft.quote:
En iedereen die boos wordt als ze bekeurd worden in het verkeer en zegt 'ga toch boeven vangen' - dat doet de politie nu en mede daarom zijn er dus zoveel ongelukken.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een partij die 130 invoert en roeptoetert dat dit geen invloed op de verkeersveiligheid zou hebben mag daar best op aangesproken worden als men weer eens ernaast gezeten heeft.
De nationale politie invoeren en dan veel minder op verkeersovertredingen gaan controleren waardoor het aantal ongelukken ook stijgt.
Wat heeft dat er niet mee te maken?
Heb je de op wel gelezen?quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:19 schreef Basp1 het volgende:
Was die 130 invoeren toch niet zo veilig en milieubewust als de VVD in 2002 met hun grote mond beweerde.
[..]
En de invoering van de nationale politie ipv de eerdere korpsen kwam ook uit de toverhoed van de VVD.
Wat een visionairs toch deze partij.
Dit is het.quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
En iedereen die boos wordt als ze bekeurd worden in het verkeer en zegt 'ga toch boeven vangen' - dat doet de politie nu en mede daarom zijn er dus zoveel ongelukken.
Omdat het volgens het artikel over te hard rijden gaat...quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een partij die 130 invoert en roeptoetert dat dit geen invloed op de verkeersveiligheid zou hebben mag daar best op aangesproken worden als men weer eens ernaast gezeten heeft.
De nationale politie invoeren en dan veel minder op verkeersovertredingen gaan controleren waardoor het aantal ongelukken ook stijgt.
Wat heeft dat er niet mee te maken?
NoU aLs Je IeManD d0oDriJdtD BeN jE Ook EeN Cr1mIneEl HoWrrrrquote:Op maandag 14 oktober 2019 09:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
En iedereen die boos wordt als ze bekeurd worden in het verkeer en zegt 'ga toch boeven vangen' - dat doet de politie nu en mede daarom zijn er dus zoveel ongelukken.
https://www.volkskrant.nl(...)an-politie~bfc7c9f8/quote:Op maandag 14 oktober 2019 09:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Omdat het volgens het artikel over te hard rijden gaat...
Ja, maar dat werd vooraf al voorspeld door experts en die voeren altijd een linkse agenda dus die moet je niet vertrouwen. Er zijn meer metingen nodig om dit echt te concluderen.quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan hadden we een paar jaar geleden ook al het bericht dat 130 km/u meer doden op de weg tot gevolg heeft.
Doe eens een cursus begrijpend lezen johquote:Op maandag 14 oktober 2019 09:19 schreef Basp1 het volgende:
Was die 130 invoeren toch niet zo veilig en milieubewust als de VVD in 2002 met hun grote mond beweerde.
[..]
En de invoering van de nationale politie ipv de eerdere korpsen kwam ook uit de toverhoed van de VVD.
Wat een visionairs toch deze partij.
Daarbij is de gemiddelde snelheid na de verhoging van 120>130 amper toegenomen, dus het merendeel is 120 (of langzamer) blijven rijden.quote:Recente cijfers geven aan dat onveilig rijgedrag – zoals (handheld) smartphonegebruik, roodkruisnegatie en excessieve snelheidsovertredingen – frequent voorkomt op autosnelwegen. Als een mogelijke verklarende factor voor de toename van ongevallen en van onveilig rijgedrag op autosnelwegen noemen deskundigen de afbouw van de verkeershandhaving op autosnelwegen zoals die sinds 2006 heeft plaatsgehad.
Het gaat juist niet om te hard rijden, maar om afleiding (m.n. smartphone). Dus terug naar 100 gaat niks oplossen.quote:Op maandag 14 oktober 2019 10:18 schreef Drekkoning het volgende:
Zo snel mogelijk terug naar 100 km/h, en dat ook handhaven. Desnoods met trajectcontroles op trajecten waar notoir te hard wordt gereden.
Hopelijk is de proef met het automatisch filteren van handheld bellers ook succesvol, dan dat ook op grotere schaal uitrollen.
Ik heb het ook over en-en.quote:Op maandag 14 oktober 2019 11:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Doe eens een cursus begrijpend lezen joh
[..]
Daarbij is de gemiddelde snelheid na de verhoging van 120>130 amper toegenomen, dus het merendeel is 120 (of langzamer) blijven rijden.
[..]
Het gaat juist niet om te hard rijden, maar om afleiding (m.n. smartphone). Dus terug naar 100 gaat niks oplossen.
quote:De selectie van radarsnelheidslocaties uit 2017 is onevenwichtig als het gaat om de balans tussen verkeersveiligheids- en opsporingsdoeleinden.
Toelichting
Een kwart van de radarsnelheidscontroles vond in 2017 plaats op de zogenoemde ‘hoogrisicowegdelen’. Conform de interventielogica van verkeershandhaving staat bij controle op die locaties de bijdrage aan verkeersveiligheid voorop.
De overige driekwart van de controlelocaties is in 2017 mede aangewezen omdat ze relevant werden geacht voor de opsporing van algemene criminaliteit. De radarmetingen worden voor dat doel namelijk gecombineerd met automatische nummerplaatherkenning of ANPR (Automatic Number Plate Recognition). De achterliggende interventielogica van verkeershandhaving beschrijft dat een optimaal effect op de verkeersveiligheid wordt bereikt met een gerichte inzet op locaties en tijdstippen waar de hoogste verkeersrisico’s worden waargenomen.
Zinloos om de snelheid te verlagen, dus doe dat dan ook niet. Want het lost niks op.quote:
dik maken wat jezelf wilt lezen en dan het stukje over minder handhaving door invoering van de nationale politie negeren en een ander dat betichten over begrijpend lezen.quote:Op maandag 14 oktober 2019 11:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Doe eens een cursus begrijpend lezen joh
[..]
Lagere snelheid leidt tot minder grote snelheidsverschillen onderling. Lijkt mij sowieso veiliger. Ook beter qua uitstoot.quote:Op maandag 14 oktober 2019 11:29 schreef Piles het volgende:
[..]
Zinloos om de snelheid te verlagen, dus doe dat dan ook niet. Want het lost niks op.
Meer (gericht) handhaven op smartphone gebruik en echte wegpiraten lost het probleem wel op.
Wat jou lijkt is niet zo relevant. Het gaat om feiten, niet om gevoel. En het SWOV staat voor Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Dus laten we maar van hun verhaal uit gaanquote:Op maandag 14 oktober 2019 11:40 schreef Drekkoning het volgende:
Lagere snelheid leidt tot minder grote snelheidsverschillen onderling. Lijkt mij sowieso veiliger.
Druppel op de gloeiende plaat... Maar leuk voor de beeldvorming.quote:Ook beter qua uitstoot.
Excuus, ik had je zinnetje onder de quote niet gezien. Ja, de Nationale Politie kun je wel een mislukking noemen inmiddels.quote:Op maandag 14 oktober 2019 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
dik maken wat jezelf wilt lezen en dan het stukje over minder handhaving door invoering van de nationale politie negeren en een ander dat betichten over begrijpend lezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |