Op 50 herz is zo'n krul met een enkele of een paar windingen echt nauwelijks van invloed. Die invloed is praktisch onmeetbaar.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 10:20 schreef Ridocar het volgende:
Ik kom nogal eens in een meterkast als ik huisaansluitingen aan het saneren ben. Wat ik dan vaak tegen kom is iedere keer een verrassing. Van doe-het-zelfwerk tot professioneel, maar in beide gevallen kan de bedrading netjes in een krul zijn gedraaid. Meestal een enkele winding, maar soms ook meerdere windingen.
Wat vinden de heren/dames (hobby)elektriciëns ervan?
Ik vind het mooi staan, maar de spoelen die je hiermee maakt hebben een niet te verwaarlozen invloed op de aangesloten apparatuur. Ik heb iig nog nooit krullen gelegd en zal dat ook nooit doen.
Dat wijzigingenen herken ik. Zelfde met loze leidingen, iedereen roept tegen mij "leg genoeg loze leidingen nu je alles open hebt!".quote:Op donderdag 10 oktober 2019 10:24 schreef Gieliovd het volgende:
Ik doe het altijd om wat ruimte te creëren voor toekomstige wijzigingen.
Praktisch gezien bedenk ik me nu dat ik nooit iets gewijzigd heb.
Vanaf heden denk ik dat ik het niet meer ga doen want het is gewoon niet goed. Warmte, inductiespanning...
Ben benieuwd waar de prof zitten qua idee hierover.
Het gaat ook niet om het vermogensverlies in zo'n spoel (ik geloof dat het met de warmteontwikkeling reuze meevalt), maar om de geïnduceerde spanning als de spanningsbron weg valt. Stel dat de automaat/smeltpatroon getriggerd wordt door een kortsluiting (kortstondig een stroom van enkele kA), dan krijg je een piek terug door de spoel. En sommige apparatuur kan daar niet erg goed tegen.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 10:49 schreef LXIV het volgende:
Ik kan het tegenwoordig niet meer uit mijn hoofd uitrekenen, maar:
L = 0.001 N2r2 / (228r + 254l)
where L is the inductance in henrys, r is the coil radius in metres, l is the coil length in metres (>0.8r) and N is the number of turns.
Dus met een lus met een straal van 0,1 meter, een lengte van 0,01 meter en 2 lussen geldt dat de inductie 30 microfarad is.
Hoeveel impedantie levert dit op bij 50 herz?
2.pi.50.3.10E-6 = 1mOhm
Stel dat er maximaal 16 ampere door die groep loopt, dan is het vermogensverlies 256*0,001 is 0,25 watt. Dat terwjil er dan 16x220 = 3KW verbruikt wordt. Minder dan 0,01% van het vermogensverbruik dus.
Te verwaarlozen dus
Ik hoop dat dit goed is uitgerekend, in ieder geval qua ordegrootte.
Wat vermogensverlies betreft kun je die spoel wel laten zitten.
Ok. Dat is wat anders idd. Als die stroom binnen een milliseconde van 16A naar nul gaat dan kan die spoel idd een spanningspiek gaan opwekken. Ook dat kun je uitrekenen natuurlijk, ik weet alleen niet hoe lang het duurt voordat die stroom echt afvalt.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 11:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Het gaat ook niet om het vermogensverlies in zo'n spoel (ik geloof dat het met de warmteontwikkeling reuze meevalt), maar om de geïnduceerde spanning als de spanningsbron weg valt. Stel dat de automaat/smeltpatroon getriggerd wordt door een kortsluiting (kortstondig een stroom van enkele kA), dan krijg je een piek terug door de spoel. En sommige apparatuur kan daar niet erg goed tegen.
Hoe kan iets met een lengte van 0,01 m een radius van 0,1 m hebben.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 10:49 schreef LXIV het volgende:
Ik kan het tegenwoordig niet meer uit mijn hoofd uitrekenen, maar:
L = 0.001 N2r2 / (228r + 254l)
where L is the inductance in henrys, r is the coil radius in metres, l is the coil length in metres (>0.8r) and N is the number of turns.
Dus met een lus met een straal van 0,1 meter, een lengte van 0,01 meter en 2 lussen geldt dat de inductie 30 microfarad is.
Hoeveel impedantie levert dit op bij 50 herz?
2.pi.50.3.10E-6 = 1mOhm
Stel dat er maximaal 16 ampere door die groep loopt, dan is het vermogensverlies 256*0,001 is 0,25 watt. Dat terwjil er dan 16x220 = 3KW verbruikt wordt. Minder dan 0,01% van het vermogensverbruik dus.
Te verwaarlozen dus
Ik hoop dat dit goed is uitgerekend, in ieder geval qua ordegrootte.
Wat vermogensverlies betreft kun je die spoel wel laten zitten.
met 1 winding is de 'lengte' 0,01 m. In een echte spoel is dat de lengte van het begin tot het einde.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 11:19 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Hoe kan iets met een lengte van 0,01 m een radius van 0,1 m hebben.
Tevens haal je farad en henry door elkaar.
Nu ga ik twijfelen welke lengte bedoeld wordt. Heb het niet opgezocht. Ik zat met lengte van de draad in mijn hoofd, maar als er de axiale verplaatsing bedoeld wordt dan heb ik niks gezegdquote:Op donderdag 10 oktober 2019 11:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
met 1 winding is de 'lengte' 0,01 m. In een echte spoel is dat de lengte van het begin tot het einde.
Reken jij het uit als je het beter kan aub. Voor mij is het al lang geleden.
Je ging ook uit van een stroom van 16 Ampère, dat is alleen de nominale waarde van een standaard automaat of D2 patroon. Die hebben een bepaalde karkteristiek (B, in normale gevallen), dus de stroom kan best een veelvoud van In zijn voordat de zekering wordt aangesproken.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 11:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
met 1 winding is de 'lengte' 0,01 m. In een echte spoel is dat de lengte van het begin tot het einde.
Reken jij het uit als je het beter kan aub. Voor mij is het al lang geleden.
Je kunt overlengte altijd weg vouwen achter de din rail; achter de automaten. Zo is het mij in ieder geval geleerdquote:Op donderdag 10 oktober 2019 10:46 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben door Vonkenboer geinstrueerd om dat niet te doen.
Vroeger was het wel normaal, tegenwoordig vanwege idd de inductiewerking niet meer, al verwacht ik zelf dat zeker in stopcontacten het effect verwaarloosbaar is. Maar in een meterkast met een hele rits minispoeltjes naast elkaar zal het op een gegeven moment vast wel effect gaan krijgen.
Bij het impulsief toenemen van de stroomsterkte zal de spoel juist tegenwerkenquote:Op donderdag 10 oktober 2019 11:59 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Je ging ook uit van een stroom van 16 Ampère, dat is alleen de nominale waarde van een standaard automaat of D2 patroon. Die hebben een bepaalde karkteristiek (B, in normale gevallen), dus de stroom kan best een veelvoud van In zijn voordat de zekering wordt aangesproken.
Hooguit een hogere Z waardoor de stroom iets gedempt wordt, maar bij het uitschakelen heb je nog steeds een puls.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 13:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij het impulsief toenemen van de stroomsterkte zal de spoel juist tegenwerken
Die is echt heel klein, zoals al gezegd... In dat beetje lucht wat rond die lus zit kan nauwelijks energie worden opgeslagen. In die een of twee windingen ook niet.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 14:22 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hooguit een hogere Z waardoor de stroom iets gedempt wordt, maar bij het uitschakelen heb je nog steeds een puls.
Als je uitgaat van 16 A boeit het idd weinig, maar bij een kortsluiting die de zekeringwaarde In fors overschrijdt krijg je een zelfinductie die best groot is.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 14:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die is echt heel klein, zoals al gezegd... In dat beetje lucht wat rond die lus zit kan nauwelijks energie worden opgeslagen. In die een of twee windingen ook niet.
Met 160 ampere is het ook te overzienquote:Op donderdag 10 oktober 2019 14:52 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als je uitgaat van 16 A boeit het idd weinig, maar bij een kortsluiting die de zekeringwaarde In fors overschrijdt krijg je een zelfinductie die best groot is.
Ik zou mijn apparatuur er niet aan bloot willen stellen.
Alleen als iets met 160 A afgezekerd is zal er 25mm2 of dikkere kabel aanzitten. Daar leg je iets minder makkelijk een krulletje inquote:Op donderdag 10 oktober 2019 17:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met 160 ampere is het ook te overzien
Zoals ik eerder aangaf: de kortsluitstroom kan makkelijk een paar kA zijn, maar zelfs met "maar" 160 A en een enkele winding blijf je zitten met een inductiespanning. Nog steeds geen pretje voor de wat gevoelige elektronica, zoals geschakelde voedingen of direct aangesloten leds.quote:Op donderdag 10 oktober 2019 17:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Met 160 ampere is het ook te overzien
Ook met 160 kA is het maar een paar voltquote:Op donderdag 10 oktober 2019 21:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zoals ik eerder aangaf: de kortsluitstroom kan makkelijk een paar kA zijn, maar zelfs met "maar" 160 A en een enkele winding blijf je zitten met een inductiespanning. Nog steeds geen pretje voor de wat gevoelige elektronica, zoals geschakelde voedingen of direct aangesloten leds.
Maar ik krijg de indruk dat je het allemaal niet zo spannend vindt, is er een reden daarvoor?
Ik heb geleerd er krullen in te maken, maar dat hoeft tegenwoordig dus niet meer? Ik dacht overigens dat het voor het aanzicht was wanneer je de deksel eraf trokquote:Op donderdag 10 oktober 2019 12:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je kunt overlengte altijd weg vouwen achter de din rail; achter de automaten. Zo is het mij in ieder geval geleerd
Het is voornamelijk om een stukje over lengte te hebben in je bedrading. Dan kun je namelijk altijd nog groepen achteraf gaan verplaatsen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2019 07:58 schreef cunial het volgende:
[..]
Ik heb geleerd er krullen in te maken, maar dat hoeft tegenwoordig dus niet meer? Ik dacht overigens dat het voor het aanzicht was wanneer je de deksel eraf trok
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |