abonnement Unibet Coolblue
pi_189260134
Sindskort lekt onze CV-ketel water en moeten we daarom deze vaak bijvullen (de CV-ketel gaf dan bij gebruik aan dat deze een te lage druk heeft). Bijvullen gaat via de onderkant van de radiator die het dichstbij de cv ketel staat (zo'n kraantje: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2_2_40.jpg).Voordat we een monteur gaan bellen leek het ons handig om te zien of we hier zelf wat aan kunnen doen. NB. We hebben de afgelopen vijf maanden niet meer de radiatoren gebruikt; enkel warm water t.b.v. douchen en afwassen.
We hebben een Intergas Kombi Kompact HRE 28/24a.

Zie bijgevoegde foto:

Het water lekt uit het omcirkelde kraantje. De draaidop die op deze kraan zit bevestigd kan vrij draaien en lijkt niet iets af te sluiten. Ik hoor graag of ik meer foto's moet delen!
pi_189260197
Dat hij "lekt" lijkt me goed, aangezien het een overstortventiel is.

Wat is de druk in je CV-systeem? Staan je radiatoren wel open?
pi_189260294
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 09:55 schreef MaGNeT het volgende:
Dat hij "lekt" lijkt me goed, aangezien het een overstortventiel is.

Wat is de druk in je CV-systeem? Staan je radiatoren wel open?
Bedankt voor je antwoord!
Momenteel is de druk 0,3 ~0,4 bar wanneer we de warme kraan opengooien. De radiatoren staan allemaal op anti-vriesstand.
Volgens mij is dit het overstortventiel (met de groene dop), aangezien deze ook naar de waterafvoer loopt.:
pi_189260316
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:04 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord!
Momenteel is de druk 0,3 ~0,4 bar wanneer we de warme kraan opengooien. De radiatoren staan allemaal op anti-vriesstand.
Volgens mij is dit het overstortventiel (met de groene dop), aangezien deze ook naar de waterafvoer loopt.: [ afbeelding ]
Die groene is je inlaatcombinatie voor warm water (douchen, afwassen).

Het overstortventiel (de lekkende) is voor de CV (verwarming) en gaat meestal open bij zo'n 3 bar geloof ik. Dus of het ventiel is stuk of de druk is te hoog.

Maar je bedoelt dat je CV-systeem op 0,3 bar staat? Weet je dat héél zeker?

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-10-2019 10:12:52 ]
pi_189260400
quote:
Die groene is je inlaatcombinatie voor warm water (douchen, afwassen).

Het overstortventiel (de lekkende) is voor de CV en gaat meestal open bij zo'n 3 bar geloof ik. Dus of het ventiel is stuk of de druk is te hoog.

Maar je bedoelt dat je CV-systeem op 0,3 bar staat? Weet je dat héél zeker?
Okay, dan negeren we dat onderdeel! Ja deze gaat inderdaad bij 3 bar open (zichtbaar op het dopje). Het dopje zelf zit niet vast: kan van voren naar achteren en kan gedraaid worden.

Net zette ik de warmwaterkaan open en de CV ketel begon met "0,3" te knipperen. Toen ik de CV-ketel uitzette daarna bleef die ook 0,3 knipperend weergeven.

Begrijp ik het goed: het overstortventiel is dan dus kapot waardoor water ontsnapt, dit zorgt ervoor dat de interne druk steeds lager wordt.
pi_189260440
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:13 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Okay, dan negeren we dat onderdeel! Ja deze gaat inderdaad bij 3 bar open (zichtbaar op het dopje). Het dopje zelf zit niet vast: kan van voren naar achteren en kan gedraaid worden.

Net zette ik de warmwaterkaan open en de CV ketel begon met "0,3" te knipperen. Toen ik de CV-ketel uitzette daarna bleef die ook 0,3 knipperend weergeven.

Begrijp ik het goed: het overstortventiel is dan dus kapot waardoor water ontsnapt, dit zorgt ervoor dat de interne druk steeds lager wordt.
Ik weet niet wat je met "warmwaterkraan" bedoelt, aangezien ik bij "warmwaterkraan" denk aan de kraan voor het douchen en afwassen maar je bedoelt een kraan op een radiator?

0.3 bar is te laag (1.2 tot 2.0 is redelijk normaal), dus het zou kunnen dat het overdrukventiel (dat er zit voor je veiligheid!) defect is.

Dat lijkt me het moment om er een monteur bij te halen. Vraag hem ook gelijk of hij aan de juiste kant zit gemonteerd (dit gaat wel eens mis).
  Spellchecker vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:18:21 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189260470
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:13 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Okay, dan negeren we dat onderdeel! Ja deze gaat inderdaad bij 3 bar open (zichtbaar op het dopje). Het dopje zelf zit niet vast: kan van voren naar achteren en kan gedraaid worden.

Net zette ik de warmwaterkaan open en de CV ketel begon met "0,3" te knipperen. Toen ik de CV-ketel uitzette daarna bleef die ook 0,3 knipperend weergeven.

Begrijp ik het goed: het overstortventiel is dan dus kapot waardoor water ontsnapt, dit zorgt ervoor dat de interne druk steeds lager wordt.
Die druk moet ongeveer 1.8 bar zijn.
Maar ik snap niet dat je gewoon kunt douchen en warm water gebruiken met zo'n lage druk.
pi_189260485
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:18 schreef maily het volgende:

[..]

Die druk moet ongeveer 1.8 bar zijn.
Maar ik snap niet dat je gewoon kunt douchen en warm water gebruiken met zo'n lage druk.
Ja, is wel vaag. Mijn oude CV-ketel weigerde onder ~1.0 bar ook dienst iirc.
pi_189260554
quote:
Ik weet niet wat je met "warmwaterkraan" bedoelt, aangezien ik bij "warmwaterkraan" denk aan de kraan voor het douchen en afwassen maar je bedoelt een kraan op een radiator?

0.3 bar is te laag (1.2 tot 2.0 is redelijk normaal), dus het zou kunnen dat het overdrukventiel (dat er zit voor je veiligheid!) defect is.

Dat lijkt me het moment om er een monteur bij te halen. Vraag hem ook gelijk of hij aan de juiste kant zit gemonteerd (dit gaat wel eens mis).
Met warmwaterkraan bedoelde ik de gootsteen in de badkamer, maar dan warmwater openzetten ipv koud.

Afijn, dan zullen we maar een monteur moeten laten langskomen. Hebben jullie suggesties van goede servicebedrijven / monteurs?

PS. Vond het ook gek dat we konden douchen. De waterstraal was dan wel beduidend zwakker.
pi_189260580
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:24 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Met warmwaterkraan bedoelde ik de gootsteen in de badkamer, maar dan warmwater openzetten ipv koud.

Afijn, dan zullen we maar een monteur moeten laten langskomen. Hebben jullie suggesties van goede servicebedrijven / monteurs?

PS. Vond het ook gek dat we konden douchen. De waterstraal was dan wel beduidend zwakker.
Ik bedoel niet de warmwaterkraan maar je radiatoren van je CV-systeem. Dat zou toch redelijk duidelijk moeten zijn :+

Welk bedrijf komt er normaal voor onderhoud van de CV-ketel?
pi_189260628
quote:
Ik bedoel niet de warmwaterkraan maar je radiatoren van je CV-systeem. Dat zou toch redelijk duidelijk moeten zijn :+

Welk bedrijf komt er normaal voor onderhoud van de CV-ketel?
We wonen hier pas vijf maanden dus nog niemand is langsgeweest. Er zit wel een sticker van Hanvos op de ketel met klantnummer, schijnbaar van de vorige bewoners. Ik neem aan dat klantnummer persoonsgebonden is en niet appartementgebonden is?
pi_189260649
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:31 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

We wonen hier pas vijf maanden dus nog niemand is langsgeweest. Er zit wel een sticker van Hanvos op de ketel met klantnummer, schijnbaar van de vorige bewoners. Ik neem aan dat klantnummer persoonsgebonden is en niet appartementgebonden is?
Maar is het een huurwoning? Koopwoning? Huurketel? Of is de ketel je eigendom?

Als de ketel je eigendom is, zou je even online kunnen zoeken welke bedrijven er in de buurt zitten. Je kan ook bij de grote bedrijven als "Warmteservice" of "Feenstra" terecht, grote kans dat die je dan wel een onderhoudscontract willen aansmeren (maar dat kan je weigeren).

Of je belt "Hanvos", die hebben de ketel vermoedelijk geplaatst dus kunnen je er vast meer over vertellen.
pi_189260845
quote:
Maar is het een huurwoning? Koopwoning? Huurketel? Of is de ketel je eigendom?

Als de ketel je eigendom is, zou je even online kunnen zoeken welke bedrijven er in de buurt zitten. Je kan ook bij de grote bedrijven als "Warmteservice" of "Feenstra" terecht, grote kans dat die je dan wel een onderhoudscontract willen aansmeren (maar dat kan je weigeren).

Of je belt "Hanvos", die hebben de ketel vermoedelijk geplaatst dus kunnen je er vast meer over vertellen.
Ha, ik woon in Den Haag in een huurwoning, bij mijn vriendin ingetrokken ;). De ketel is eigendom van de verhuurder. In onze algemene huurvoorwaarden staat het volgende:

Indien in het gehuurde een eigen, individueel te bedienen, centrale verwarmingsinstallatie of een warmwaterinstallatie aanwezig is, zal huurder voor het behoud daarvan zorg dragen “als een goed huurder”.

Voor rekening van huurder zijn zonder uitzondering alle kosten voor herstel van schade ontstaan door nalatigheid, onoordeelkundig gebruik of het op ondeskundige wijze onderhouden van de installaties met toebehoren door huurder zelf of door personen, die door hem zijn aangewezen.

Huurder is verplicht bij vorst alle maatregelen te nemen die hem ten dienste staan ter voorkoming van bevriezing van de centrale verwarmingsinstallatie, de warmwaterinstallatie en de waterleiding. In geval van afwezigheid van huurder gedurende het stookseizoen, is het – met het oog op bevriezingsgevaar voor genoemde installaties – huurder niet toegestaan de radiatoren van de centrale verwarmingsinstallatie af te sluiten.

Helaas moeten we hiervoor dus zelf opdraaien. Ik zal wel eventjes rondbellen!
Bedankt!
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:54:08 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189261021
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:44 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Ha, ik woon in Den Haag in een huurwoning, bij mijn vriendin ingetrokken ;). De ketel is eigendom van de verhuurder. In onze algemene huurvoorwaarden staat het volgende:

Indien in het gehuurde een eigen, individueel te bedienen, centrale verwarmingsinstallatie of een warmwaterinstallatie aanwezig is, zal huurder voor het behoud daarvan zorg dragen “als een goed huurder”.

Voor rekening van huurder zijn zonder uitzondering alle kosten voor herstel van schade ontstaan door nalatigheid, onoordeelkundig gebruik of het op ondeskundige wijze onderhouden van de installaties met toebehoren door huurder zelf of door personen, die door hem zijn aangewezen.

Huurder is verplicht bij vorst alle maatregelen te nemen die hem ten dienste staan ter voorkoming van bevriezing van de centrale verwarmingsinstallatie, de warmwaterinstallatie en de waterleiding. In geval van afwezigheid van huurder gedurende het stookseizoen, is het – met het oog op bevriezingsgevaar voor genoemde installaties – huurder niet toegestaan de radiatoren van de centrale verwarmingsinstallatie af te sluiten.

Helaas moeten we hiervoor dus zelf opdraaien. Ik zal wel eventjes rondbellen!
Bedankt!
nou niet echt, het lijkt er op dat ie al kapot was toen jeer kwam wonen.
verhuurder moet hem wel werkend opleveren.

en herstel? alleen als je nalatig was toch?.
Tot nooit .......
pi_189261357
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:44 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Ha, ik woon in Den Haag in een huurwoning, bij mijn vriendin ingetrokken ;). De ketel is eigendom van de verhuurder. In onze algemene huurvoorwaarden staat het volgende:

Indien in het gehuurde een eigen, individueel te bedienen, centrale verwarmingsinstallatie of een warmwaterinstallatie aanwezig is, zal huurder voor het behoud daarvan zorg dragen “als een goed huurder”.

Voor rekening van huurder zijn zonder uitzondering alle kosten voor herstel van schade ontstaan door nalatigheid, onoordeelkundig gebruik of het op ondeskundige wijze onderhouden van de installaties met toebehoren door huurder zelf of door personen, die door hem zijn aangewezen.

Huurder is verplicht bij vorst alle maatregelen te nemen die hem ten dienste staan ter voorkoming van bevriezing van de centrale verwarmingsinstallatie, de warmwaterinstallatie en de waterleiding. In geval van afwezigheid van huurder gedurende het stookseizoen, is het – met het oog op bevriezingsgevaar voor genoemde installaties – huurder niet toegestaan de radiatoren van de centrale verwarmingsinstallatie af te sluiten.

Helaas moeten we hiervoor dus zelf opdraaien. Ik zal wel eventjes rondbellen!
Bedankt!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

Valt doorgaans onder "verhuurder".
Is ook logisch, je huurt de woning mét CV-ketel en de CV-ketel is niet jouw eigendom.
pi_189261368
Hanvos is best een aardig bedrijf. Jaren onderhoud laten doen.

In jouw geval denk ik dat expansievat en overstort vervangen voldoende is.

Systeem even leegmaken, beide eraf draaien, nieuwe erop met wat teflon tape en weer door.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:00:57 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189262041
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:44 schreef ButerBreaGrieneTsiis het volgende:

[..]

Ha, ik woon in Den Haag in een huurwoning, bij mijn vriendin ingetrokken ;). De ketel is eigendom van de verhuurder. In onze algemene huurvoorwaarden staat het volgende:

Indien in het gehuurde een eigen, individueel te bedienen, centrale verwarmingsinstallatie of een warmwaterinstallatie aanwezig is, zal huurder voor het behoud daarvan zorg dragen “als een goed huurder”.

Voor rekening van huurder zijn zonder uitzondering alle kosten voor herstel van schade ontstaan door nalatigheid, onoordeelkundig gebruik of het op ondeskundige wijze onderhouden van de installaties met toebehoren door huurder zelf of door personen, die door hem zijn aangewezen.

Huurder is verplicht bij vorst alle maatregelen te nemen die hem ten dienste staan ter voorkoming van bevriezing van de centrale verwarmingsinstallatie, de warmwaterinstallatie en de waterleiding. In geval van afwezigheid van huurder gedurende het stookseizoen, is het – met het oog op bevriezingsgevaar voor genoemde installaties – huurder niet toegestaan de radiatoren van de centrale verwarmingsinstallatie af te sluiten.

Helaas moeten we hiervoor dus zelf opdraaien. Ik zal wel eventjes rondbellen!
Bedankt!
Zorgdragen als een goed huurder betekent niet dat jij voor reparatiekosten moet opdraaien!

Verhuurder bellen. Ik verwacht dat die zegt dat je het bedrijf op de sticker moet bellen en de rekening gaat naar de verhuurder.
The love you take is equal to the love you make.
pi_189272440
Zoals gezegd is het voor rekening verhuurder.
Geef wel even aan dat je steeds bijvult maar het water tijdens opwarmen via het veiligheidsventiel geloosd wordt.
En je dus het sterke vermoeden heb dat je expansievat defect is.

Vat is defect, maar sommigen vinden het nogal betweterig overkomen
pi_189272996
dit is voor je verhuurder hoor. Dit hoort bij slijtage van de woning en valt niet onder schade door "geen goed huurderschap". Jullie zijn er netjes op tijd bij.

Gewoon ff huisbaas bellen en nadien ff vriendelijk mailtje doen met foto's als hulp. Ook omdat je dan zwart op wit hebt dat je het aangekaart hebt ;-)

Hang er voor nu igg ff emmertje oid onder. Scheelt weer gedoe met eventuele waterschade.
Mijn overdrukventiel hangt letterlijk boven het stopcontact waar dat ding op aangesloten is.

Ik heb gelijk soortig probleem gehad. Alleen dan wel putje winter. Wordt je niet blij van kan ik zeggen. Wel "warm water" (net warm genoeg om te douchen en minder goeie druk) en af en toe deed de verwarming het.
1e keer hebben ze nieuw expantievat geplaatst en 2e keer een of ander onderdeeltje (was thuis en meer uitleg dan "den dieje is stuk" wijzend met schroevendraaier op onderdeel kwam er niet uit).
pi_189273581
Zo’n Intergas winterjas heeft toch geen digitale meter? Die geeft alleen storingscodes.
.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 07:33:13 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_189277690
Ik zou de overstort eerst niet vervangen. Die werkt immers blijkbaar prima. Expansie tank wel
pi_189278021
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 07:33 schreef TR08 het volgende:
Ik zou de overstort eerst niet vervangen. Die werkt immers blijkbaar prima. Expansie tank wel
Eenmaal open gegaan gaan ze vaak lekken, zeker een oude. Beter gelijk mee vervangen, zijn niet duur.
pi_189283071
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 22:38 schreef Fer het volgende:
Zo’n Intergas winterjas heeft toch geen digitale meter? Die geeft alleen storingscodes.
Ook intergas is met zijn tijd meegegaan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')