#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:29 |
Een goedenavond allen. Ik hoop dat jullie me misschien wat wijzer kunnen maken. 2 weken geleden heb ik een auto gekocht,particulier. Volvo V70 D5 uit 2005 met een km-stand van 430.000 km ongeveer. In de advertentie stond dat er met 270.000 km een hagelnieuwe motor in is gekomen. Bij het vragen tijdens proefrijden werd gezegd dat hij toen niet de eigenaar was tijdens de motorwissel maar hij wist wel waar het gedaan was. (Volvo dealer en die stond ook in het onderhoudsboekje) We hebben even doorgevraagd of hij wist waarom de nieuwe motor erin gekomen was maar dat wist hij echt niet. Afijn,proefrit gedaan en verkocht,liep best netjes en blij ermee tot gisteren. Motorstoring..kan gebeuren. ANWB erbij en diverse foutmeldingen. Direct daarna naar de Volvo man te Cuijk gegaan en daar bleek vrij veel loos te zijn motorisch. Hun beeld was dat qua slijtage het een motorblok is van 400.000+ km. (brandplaatjes,vacuum motorsteunen en nog wat meer) De twijfel was er dus en hebben we alle dealers en specialisten gecontacteerd die in het boekje stonden (3 in totaal) en niemand wist iets af van wat voor motorwissel dan ook. (voormalige lease auto dus er moet wel dealer onderhoud gepleegd zijn). Een second opinion laten we zsm uitvoeren bij een andere Volvo specialist om te kijken wat hij verwacht qua km stand bij dit blok. Het motornummer moet ik nog opvragen bij de dealer of dit wel of niet het originele blok is. Iig...lang verhaal kort..ik koop een auto via een advertentie waar daar vermeld is dat er een blok in zou liggen met 1,5 ton minder km's en het blijkt niet zo te zijn.(advertentie opgeslagen) Contact gehad met verkoper,hun hadden geen problemen ermee dus ik mag het zelf uitzoeken. Kostenplaatje een kleine ¤1000 als het meezit. (als de verstuivers vastzitten kan het makkelijk veel duurder worden) Dan kun je zeggen dat als je Volvo wilt rijden ook de rekeningen kunt betalen maar deze is duur gekocht omdat in de advertentie stond een nieuwer blok. Die ¤1000 is echt wel te doen maar voel me genaaid wegens die advertentie. Kan ik iets doen hiermee? (het lullige is dat die kerel veel verkoopt in classic cars en veel en mooi spul heeft staan,ik was blijkbaar te goed van vertrouwen,google referenties waren ook goed) Alvast dank. | |
RamboDirk | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:33 |
Ik vraag me af of je met het blote oog een verschil kan zien tussen een motorblok die 160k of 430k heeft gelopen. Ik zou afwachten op het motornummer. Wellicht is de motor wel vervangen maar met een 2ehands motor. | |
SjoukjeHooynaayer | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:37 |
Garantie tot aan de deur. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:38 |
Volgens de advertentie zou het een hagelnieuw blok zijn..wat zou kunnen aangezien het net voor of na de lease periode zou moeten zijn. Iig is de auto ook na de lease periode bij de dealer in onderhoud geweest en die weten nergens vanaf. | |
PzKpfw | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:40 |
Oliedom natuurlijk. Bij het horen van dit soort schimmige omschrijvingen moet er toch gelijk een alarmbelletje gaan rinkelen? | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:41 |
Hoezo? Jij controleert je volledige autogeschiedenis door dealers na te bellen en motorblok nummers te gaan controleren? [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2019 19:43:42 ] | |
RamboDirk | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:42 |
Zoals je de verkoper beschrijft klinkt het als een redelijke kerel. Mocht het nu zo zijn dat de motor niet vervangen is. Wellicht kun je dan tot een overeenstemming komen om de verkoop ongedaan te maken tegen vergoeding. Of dat hij een duit in het zakje doet voor de reparatie. Anders dan dat is het garantie tot aan de deur inderdaad. | |
TheoddDutchGuy | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:45 |
Nee, dat klopt zeker niet. In in het geval van tweedehands verkoop, moet er een product geleverd worden die voldoet aan de verwachtingen. Je moet als koper natuurlijk ook onderzoek verrichten, maar op dat moment kun je niet vaststellen hoe oud het motorblok is en is er geen echte reden voor twijfel als onderhoudsboekjes in orde lijken te zijn. Als TS kan aantonen dat het niet klopt en aan hem iets verkocht is wat niet deugt, heb je zeker een zaak. Civielrechtelijke zaak uiteraard, maar dan nog. | |
Jordy-B | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:46 |
Ja, maar als er geen nieuw motorblok in is gekomen, is het gewoon oplichting. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:47 |
Hoe zorgvuldig is dat onderhoudsboekje verder ingevuld? Hier een Volvo die ook eens een motorwissel heeft gehad, maar dat staat keurig in het boekje vermeld inclusief datum en bijbehorende kilometerstand. Het verbaast me dus dat een dealer een dergelijke ingreep niet noteert, en betwijfel aan de hand daarvan dus eveneens of het wel is gebeurd. Ik zou de bevindingen zwart op wit voorleggen aan de verkoper. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:47 |
Ja zoiets..ik hoef ook echt niet het onderste uit de kan te halen maar hoop wel op wat respons van zijn kant uit als het blijkt dat het inderdaad het originele blok is. Het menneke is al duur betaald maar alleen maar omdat het in de ad stond met een nieuwer blok en bij navraag mocht ik de dealer bellen. | |
PzKpfw | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:49 |
Als ik iets hoor over een vage motorwissel dan ben ik wel vertrokken ja. | |
YoshiBignose | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:50 |
Ik zou geen auto kopen die al 430k gereden heeft ook al zit er een nieuw blok in. Ze kunnen het heus wel die Volvo's maar toch, de rest van de auto is wel versleten. Maar goed de prijs van een V70 met 430k is zo'n 1k tot 3k, terwijl eentje met 160k gelopen wel richting de 9k gaat dus dat is een wezenlijk verschil. Maar goed ik zou eerst controleren of het nou echt wel het originele blok is of een ander. Als het wel een nieuw blok lijkt te zijn met de juiste km-stand dan heb je pech. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:50 |
In het kort: Nee.. Lang verhaal: Ja via een rechter maar dat kost je meer centen en tijd dan het op gaat brengen waarschijnlijk.. Standaard riedeltje, je mag van een 2e hands auto bepaalde verwachtingen hebben afhankelijk van de prijs, leeftijd etc.. Motorwisselpraat geloof ik nooit zo in.. en helemaal gloednieuwe blokken, dat komt niet zo vaak voor.. Dus met rekeningen onderbouwd en na tel contact met de werkplaats zou ik dan alleen een meerprijs betalen.. Ik zou me nooit laten leiden door dure reparaties of nieuwe blokken, het hele plaatje moet gewoon goed voor elkaar zijn.. Ik heb een keer een volvo gekocht die heel mooi gelast bleek te zijn over de halve voorkant, netjes op de flenzen, viel me nooit een keer op tot ik hem thuis op de brug had.. ja shit happens, te goed van vertrouwen.. Wel prima bak verder en mooi roestvrij.. maar dat is dan leergeld geweest zeg ik altijd maar.. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:51 |
Klopt,eerst dus even het originele bloknummer opvragen. De boekjes kloppen,alle dealers/specialisten kennen de auto via kenteken en daar is geen motorwissel uitgevoerd. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:53 |
Heb je rechtsbijstand? | |
Ivo1985 | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:54 |
Ook bij tweedehands koop/verkoop tussen particulieren is het mogelijk om je te beroepen op non-conformiteit. Garantie inderdaad niet, maar daar gaat het hier ook niet over. Blijkt het verhaal van de verkoper te kloppen dan heeft TS pech. Maar als er nooit sprake is geweest van een hagelnieuwe motor, dan kan TS herstel eisen of de koop ontbinden. | |
YoshiBignose | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:54 |
Mwah dat is toch een wezenlijk verschil. Als jij in de advertentie niets zet over dat je auto gelast is dan lieg je niet. In zijn advertentie staat dat er een nieuw motorblok in gekomen is, als dat niet zo blijkt te zijn is dat gewoon een leugen. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:55 |
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als de verkoper niet wil meewerken.. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:55 |
Heb je een bron voor me? | |
MaximumRush | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:56 |
Ik denk dat je jezelf ook moet afvragen waarom iemand in een auto met 270.000 km met een behoorlijke lage restwaarde een hagelnieuwe motor plaatst. Dat kost meer dan dat ding zelf. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:56 |
Is gewoon een ex schade auto met zo ongeveer alles vanaf de voorruit nieuw.. Officieel zou ie uit het verkeer genomen worden.. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:57 |
Ehm...nee. Teruggeteld zou het via de dealer moeten zijn net voor of na de lease periode. Coulance oid,in die periode was EGR ruk en zou dus goed de reden kunnen zijn,anyway,niet mijn probleem. De advertentie was duidelijk,een hagelnieuw blok met 270.000 km op het chassis. Dat strookt totaal niet niet de problemen die het blok nou heeft. [ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2019 20:01:45 ] | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:58 |
Klinkt niet als een particulier. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 19:59 |
Je hebt een onderzoeksplicht.. en ik denk niet dat je er ver mee komt omdat je niet rondgebeld hebt voor de koop plaatsvond https://www.consuwijzer.n(...)at-mag-ik-verwachten https://www.recht-raad.nl/verborgen-gebrek-auto | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:03 |
En waar stopt mijn onderzoeksplicht? Kappen eraf halen? Motorblok nummers na gaan bellen bij RDW of importeur? | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:05 |
Bij een nieuw motorblok hoort een factuur met nummer erop. | |
vosss | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:06 |
Dat misschien niet direct, maar met het verhaal van een nieuwe motor zou ik daar wel een rekening van willen zien. Dat is zegmaar niet een rekening van bij beun op de hoek die er een nieuw lampje inzet en die je dus weg gooit. En zonder rekening dan zou ik in het geval van 3 dealers vragen of hij er problemen mee heeft dat ik die ff bel. Dat is 15 minuten werk. Indien bezwaar weet he genoeg en indien de dealers niks weten dan weet je ook genoeg. Namelijk dattie een lulverhaal ophangt over waarom hij zo aan de prijs is. Dan zou je daarna alsnog kunnen kopen, maar dan wel voor minder. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:07 |
Nee hoor,niet tijdens een leaseperiode als het toendertijd is gedaan. (geen idee waar je dat vanaf haalt) | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:10 |
Dat was dus 2 dagen bellen maar ik snap je punt [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2019 20:11:36 ] | |
MaximumRush | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:10 |
Ik kan me niet voorstellen dat ivm EGR problemen een hele motor wordt vervangen. Anyway, het is een civiele zaak, dus het gaat je behoorlijk wat tijd en geld kosten om hierin gelijk te krijgen. Naast dat de verkoper het op onderzoeksplicht kan gooien. Ik neem aan dat je maximaal 2K voor je bak hebt betaald. Ik zou gewoon je verlies nemen en bij je volgende auto niet zo snel iemand vertrouwen. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:13 |
Deze ‘onderzoeksplicht’ is sterker naarmate de auto ouder is. Alinea 3: https://www.recht-raad.nl/verborgen-gebrek-auto | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:14 |
Meh,dat is toch echt wel iets meer wat ik voor mijn "bak" betaald heb omdat duidelijk vermeld stond met die km-stand nieuw blok. | |
vosss | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:17 |
De auto moet een kloppende kilometerstand hebben. Dat heeft deze dus niet. Er is hem gezegd dat de motor vervangen is. Dat is niet zo. Ik denk dat TS een punt heeft. Ook juridisch. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:22 |
Bloknummers moet ik nog opvragen ![]() | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:23 |
Nee hoor de kilometerstand is helemaal niet van belang, zolang maar benoemd word dat ie niet klopt.. en dat is gedaan.. Dat het blok meer lijkt op iets met 4 ton kun je niet hard maken, of in elk geval heel lastig.. Het kan juridisch wel een kans maken maar vergeet niet dat de kosten en moeite meer kost dan het opbrengt.. Je kan dan beter een jurist bellen of een rechtsbijstandsverzekering voor een brief en dan even rechtstreeks naar de verkoper ipv via een rechter.. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:24 |
Is de km stand van de auto zelf wel logisch trouwens? of staat daar niets bij? | |
vosss | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:25 |
Er is juist andersom benoemt dat de kilometerstand niet klopt vanwege nieuwe motor, die is niet vervangen, dus klopt de opgegeven stand niet. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:25 |
Ander vraagje..de verkoper zegt dat er een nieuw blok in is gekomen voordat hij de eigenaar was. Hij beweerd het in de verkoopadvertentie. Moet hij dat dan kunnen aantonen? | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:26 |
Logisch volgens NAP en boekjes [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2019 20:27:11 ] | |
MaximumRush | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:26 |
Ook al zou er een "hagelnieuwe" motor inzitten dan heeft de rest van de auto wel 430.000 KM gelopen, dus ik hoop voor jezelf dat je niet veel meer dan zo'n 2K betaald hebt. En oh ja, lesje voor de volgende keer, ook al zou een dealer beweren dat er een nieuwe motor in zou zitten, dan zegt dat nog steeds niks. Ik heb zelf jarenlang in de automotive gezeten en je wilt niet weten wat voor "reparaties" er uitgevoerd worden voor en na een leaseperiode. En dan hebben we het over de officiële dealers. Ik zou sowieso nooit een auto kopen waarbij een engine swap is uitgevoerd. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:28 |
Het is niet zeker of ie wel of niet vervangen is.. Het wijst alleen in die richting, maar het kan ook zijn dat die historie niet meer bekend is omdat het al langer geleden is.. Als alle historie er is maar niemand weet van een wissel dan pas klopt er niets niet.. als ze alleen de auto kennen ben je nog nergens.. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:31 |
Dat de rest die 400.000 km heeft gelopen snap ik ook wel,jijzelf als expert zou moeten weten dat dat los staat van elkaar. | |
MaximumRush | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:32 |
Want alleen een motor heeft slijtage? | |
Lospedrosa | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:32 |
Let it go. Wel een les, een autoverkoper verteld allerlei onzin wat niet waar is. Maar het bedrag is te klein om iets aan te spannen. Een idee, zet m weer te koop en meldt dat er een nieuw blok in zit. Maar dat jij niet weet hoe en wat verder.. | |
Hyperdude | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:33 |
Jammer. Zag je auto in het Volvo topic. Hoeveel is ie nu minder waard? Juridisch gedoe loont waarschijnlijk niet. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:34 |
Hij moet tot op zekere hoogte kunnen aantonen wat hij beweerd.. en jij moet hem daarin controleren.. Heb je verder wel allerlei onderhoudsinformatie bij de dealer die de wissel zou hebben uitgevoerd gekregen? of is het niet bekend wie de wissel gedaan zou hebben? | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:34 |
Wanneer er nieuw blok is ingegaan gaat die factuur bij verkoop echt wel mee. Geen factuur bij het verhaal is sprookjesboek. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:35 |
Doe aub niet zo dom/vervelend | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:35 |
Kom op man die onderzoeksplicht gaat niet zo ver hoor. TS heeft wat doorgevraagd. Ruimvoldoende. Gevalletje bedrog dan wel dwaling. | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:36 |
Nee. Wie eist bewijst. | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:37 |
Niets minder,ik laat alles doen,daar is de auto gewoon te goed voor. | |
MaximumRush | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:37 |
Dan blijft het nog steeds een civiele zaak, veel succes met gelijk krijgen. | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:38 |
Oh wat eng een civiele procedure. Not. | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:38 |
Zorg even dat de dealer al z’n bevindingen op papier zet. | |
Hyperdude | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:38 |
Zo dump ik gestoorde exen, maar bij gare auto's gaat mij dat net iets te ver. | |
Hyperdude | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:44 |
Goed bezig ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:46 |
Thnx. Iig eerst het originele bloknummer vergelijken met wat er nou in ligt. Dat zou denk ik al wat duidelijkheid scheppen hier. Ga ik dit weekend doen. Sorry ik moet echt naar m'n nest,morgen weer vroeg in A'dam zijn. | |
YoshiBignose | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:48 |
Mwah, voor 2k koop je er eentje met 400k. Als je dan een Volvo vindt met een blok van 160k dan is ie echt wel wat meer waard. Niet zoveel als eentje die met originele motor 160k gereden heeft natuurlijk, maar wel wat meer. Maar goed km-standen alleen zeggen ook niets. 400k snelweg km's met goed onderhoud of 160k lease bak aftrappen zonder olie te vullen... | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:50 |
Ja maar je mag van een oude bak verwachten dat ie het doet als een oude bak, dus wel gewoon kunnen gebruiken.. Ik heb er een hard hoofd in.. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:52 |
Zonder rbv? Veel plezier als onwetend particulier... Kun je beter gewoon wat uurtjes meer gaan werken, kost net zoveel tijd en je weet zeker dat je je geld hebt en binnen welke periode | |
YoshiBignose | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:53 |
De schade is toch gerepareerd? | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:54 |
Als jij expliciet adverteert met een nieuw blok dan is die onderzoeksplicht niet zo zwaar. Men verwacht niet dat elke autokoper een halve automonteur is. Dit neigt naar bedrog. En is op zeker dwaling. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:54 |
Ja nee je mag geen halve auto's aan elkaar lassen.. ![]() | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:56 |
Verkoper heeft erbij gezegd dat hij toen niet de eigenaar was.. Het zal best kloppen allemaal, maar neigen en rieken naar, is niet genoeg.. TS weet het niet eens zeker.. | |
Fer | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:59 |
1. Garantie tot de deur 2. Motorslijtage kan een dealer niet zomaar beoordelen 3. Motor kan met 160k ook alweer versleten zijn 4. Verkoper heeft het ook maar horen zeggen 5. Oh en je hebt geen garantie 6. Motordefect kan ook bij 160k optreden | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 20:59 |
Ja dus. “Maar u weet het wel zeker? Ja heel erg! Waar is dat gebeurd? Geen idee, maar het is echt gebeurd.” Is ruim voldoende Kun je lezen? | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:00 |
Niks garantie tot aan de deur. Dit is niet leveren wat je aanbiedt. Is iets anders. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:01 |
Ruim voldoende en zo weer onderuit gehaald... Ik kan wel lezen hoor.. TS moet het bloknr nog eerst natrekken | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:04 |
Nogmaals van een oude bak mag je verwachten dat ie werkt.. veel meer kun je niet verwachten.. Als ie duurder en jonger was geweest werd het een ander verhaal | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:04 |
Als er expliciet staat dat er een nieuwe motor in zit mag je dat gewoon verwachten. | |
Fer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:05 |
Hoezo een “hagelnieuwe” motor kan niet kapot na 160k ? Ik heb nu 177k erop staan en er gaat ook al een lampje aan... | |
Peter | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:06 |
Als verkoper stelt dat de motor vervangen is en veel jonger dan dat die blijkt te zijn, is er gewoon gelogen. [ Bericht 0% gewijzigd door Peter op 03-10-2019 21:13:13 ] | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:07 |
Ja je kan inderdaad verwachten dat er een grote reparatie is gedaan na zo'n kmstand.. Maar wettelijk mag je dus een werkende auto verwachten voor deze prijs en leeftijd.. en hij werkt prima verder | |
Peter | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:14 |
Als er specifieke kenmerken worden genoemd mag je daarop rekenen. Of mag je bij een blik paarse verf niet klagen als er een andere kleur in zit? Het is toch verf en de goede hoeveelheid? ![]() | |
trein2000 | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:16 |
Wettelijk gezien mag je verwachten dat je krijgt wat er aangeboden wordt. En dat is eeen auto mét vervangen motor. Maar dat wil je niet snappen. Dus het is goed zo, prettige avond verder. | |
Fer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:16 |
Tja het kan ook een motorblok zijn geweest. Dat is mijn ogen alleen een kop en een onderblok. Dan is de rest, brandstofsysteem, motorsteunen, vacuumslang enz gewoon overgezet van de oude motor. Nogmaals de verkoper heeft eerlijk gezegd dat hij geen documentatie ervan heeft, niet de reden waarom en dus ook niet exact kan bepalen wat er vervangen is toen. | |
Zolderkamer | donderdag 3 oktober 2019 @ 21:32 |
Er zal wel wat meer vervangen zijn.. banden remmen etc etc etc Dat weet je want het is een oude auto, en daarvan mag je..... juist.. Onderzoeksplicht telt zwaar in dit geval.. helemaal als de verkoper er niet duidelijk over is.. | |
Werkperd | donderdag 3 oktober 2019 @ 22:43 |
Geen schijn van kans. Bij particuliere verkoop gelden geen wettelijk garanties. Verkoper geeft aan dat er motorwissel heeft plaatsgevonden door een andere eigenaar. Dus waar jij in geloofde, geloofde hij ook in. Voor de rest heb je een onderzoeksplicht. Ben jij niet technisch onderlegd, dan dien je iemand mee te nemen die er wel kaas van heeft gegeten. Kon hij de motor tijdens bezichtiging demonteren en aan de zuigers of weet ik et wat het kilometrage vastleggen? Nee. Wat blijft er dan over? Exact hetgeen wat je nu doet. Kenteken en chassisnummer laten natrekken bij de dealers die in het onderhoudsboekje staan. Zij zouden dan ook hetzelfde antwoord hebben gegeven wat als voldoende informatie moest dienen voor aanschaf van die auto. Dit is was de rechter zal zeggen en vervolgens jou de deur wijzen. | |
vouwdeurtje | vrijdag 4 oktober 2019 @ 02:00 |
Een motorblok met 160dkm kan al diverse mankementen hebben, dat is bepaald geen lage kilometerstand en zeker niet 'nieuwstaat' meer. Ik sta nog steeds te kijken van dat sommige mensen schijnbaar bakken met geld voor oude Volvo's betalen, terwijl recente Volvo's kwalitatief matige auto's zijn en ook nog duur om te repareren. Tja TS, ik denk dat je jouw verwachtingen bij moet stellen. Al zou je kunnen bewijzen dat sprake is van non-conformiteit, dwaling of bedrog (zeer onwaarschijnlijk), dan kost de civiele rechtszaak meer dan het oplevert. Jouw auto heeft een waarde van hooguit 1000 euro (oude en zware diesel zit bijna niemand nog op te wachten). [ Bericht 1% gewijzigd door vouwdeurtje op 04-10-2019 02:07:04 ] | |
Zolderkamer | vrijdag 4 oktober 2019 @ 05:03 |
Ja niet dus.. anders zou ie niet gekocht zijn.. Het is wat de gek ervoor geeft en dat is dus meer dan een rug | |
r3gi3boy | vrijdag 4 oktober 2019 @ 06:28 |
1 woord: aankoopkeuring | |
Werkperd | vrijdag 4 oktober 2019 @ 06:33 |
Zo simpel kan het ook. | |
ophaling10 | vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:20 |
zaagsel doet wonderen | |
vouwdeurtje | vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:09 |
Dat de koper veel te veel heeft betaald is zijn eigen probleem. De auto heeft gewoon een bepaalde handelswaarde, welke voor een oude, zware diesel met hoge kilometerstand zeer gering is. Bijna niemand wil zo'n auto kopen. Ik begrijp overigens dat het zuur voor TS is om met de feiten geconfronteerd te worden (ik heb zelf ook wel eens veel te veel voor een occasion met allerlei ellende betaald). | |
#ANONIEM | zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:29 |
Ach,zo heel erg zuur is het ook niet,de kosten zijn wel te behappen,ik wist immers dat het een oudere auto betreft met een vrij hoge km-stand (alhoewel is dit voor een Volvo van dit model en type niet vreemd) dus er is extra budget voor eventuele reparaties. We rijden al jaren 5 cylinder Volvo's en dat is altijd goed gegaan,onderhoudshistorie controleren en in onderhoud bij een zeer gespecialiseerde monteur. (Deze is helaas onlangs overleden,dus van zijn expertise konden we helaas geen gebruik meer maken.) De auto is verder ook niet kapot en is ook gewoon in gebruik, De storing is momenteel tijdelijk opgelost (vacuumlek motorsteun) maar daar kwamen dus andere foutcodes aan het licht waarbij de Volvo specialist het vermoeden kreeg dat het geen nieuw blok betrof. Anyway,begin komende week een second opinion bij Volvoservice te Elst om er zeker van te zijn of de diagnose klopt en straks eens motornummers vergelijken. De verkoper beweerde dus dat het blok vervangen was bij een Volvo dealer waar de auto toen nog in onderhoud was (met naam van de dealer) en die konden wij altijd bellen om te vragen wie,wat,hoe en waarom. Dat hebben we dus gedaan en die wist nergens iets vanaf,de rest van de bedrijven die in het boekje stonden met km-standen ervoor en erna wisten ook nergens iets vanaf terwijl ze de auto wel nog kenden. Afijn,als in de advertentie niet had gestaan nieuw blok dit en dat voor die aankoopprijs waren we niet eens gaan kijken,daar was hij dan te duur voor. We hebben juist wat extra meer uitgegeven aan de hand van die opmerking. Dus even wachten op bloknummers vergelijken en second opinion. Als daaruit blijkt dat het blok origineel is loop ik eens de rechtswinkel binnen en vraag eens wat m'n opties zijn. Al zit ik wel een beetje te dubben over het volgende..verkoper heeft aangegeven dat het niet zijn/haar probleem meer is. Ik wil de auto gewoon zsm laten repareren en houden,het is voor de rest een hele fijne auto. De reden daarvoor is dat ik mijn oude Volvo ook nog heb en dan nog gewoon mobiel ben voor de tijd dat de "nieuwe" in de garage staat voor reparatie. Hier wil ik echter niet te lang mee wachten omdat 2 Volvo V70's best wel wat kosten maandelijks. Maar moet ik de verkoper niet de kans geven om mee te denken voor een oplossing als dit verder gaat of is zijn opmerking "niet meer mijn probleem" genoeg? | |
tstile | zondag 6 oktober 2019 @ 21:44 |
Tja ik heb jarenlang in een fijne Audi gereden. Toen ik hem verkocht aan een Poolse handelaar liet hij me minuscule verfresten op de deurrubbers zien wat erop wees dat de auto ooit was overgespoten. Een andere keer zag ik bij aankoop wel dat er een flink deel was overgespoten. Die auto reedt echter snaarstrak en naderhand ook nooit last van gehad. Sterker nog de overgespoten kant was met veel beter glanzende lak gedaan:) Maargoed deze Volvo is wel sneu. Aangezien het erop lijkt dat deze man enigszins commercieel bezig is en evt een naam hoog te houden heeft zou ik flink inzetten op juridische dreigementen. Alles erbij halen wat maar mogelijk is om compensatie te krijgen. Zo heb ik ooit een jaar na aankoop nog 1000,- compensatie gekregen toen bleek dat een km teller was teruggedraaid.. En anders zet je het internet vol met je ervaring. Google review is heeft bij kleine bedrijven wel impact. | |
tstile | zondag 6 oktober 2019 @ 21:48 |
Met zo'n opmerking zou de tijd van vriendelijk samen oplossen voorbij zijn... Ga maar na, als jij zelf een auto zou verkopen en zou claimen dat de motor was vervangen. En de koper krijgt gezeik? Wat doe je dan? Dan pak je zelf de telefoon en bel je die dealer die dat destijds heeft vervangen om hem er ff aan te herinneren dat daar de motor is vervangen. Vervolgens bel je de koper zodat die de dealer kan bellen en dat die gaat vertellen dat het echt is vervangen. Als je zo'n claim doet dan moet je er ook achter staan. Bij onzekerheid zeg je gewoon 'ik meen dat de motor eens was vervangen'. Of 'de kans is groot dat de motor eens is vervangen'. Als iemand dat zegt dan weet je dat je geen garanties hebt. Dat die vent goeie reviews heeft komt waarschijnlijk omdat 'ie goed kan lullen. | |
KimJong-un | zondag 6 oktober 2019 @ 23:32 |
Een beetje off-topic. Maar wat betaal je nog voor een auto met zo'n kilometerstand van 14 jaar oud? | |
YoshiBignose | maandag 7 oktober 2019 @ 08:54 |
Als ik moet gokken denk ik dat hij richting de ¤5000 ervoor heeft betaald. Ze gaan tussen ¤2000 en ¤8000. | |
Devion | maandag 7 oktober 2019 @ 09:55 |
Uiterst kansloze zaak. Niet alleen is het bedrag veel te laag om een serieuze civiele zaak te beginnen, het is ook maar de vraag of de rechter met je mee zou willen gaan. Doe de auto weg of repareer hem en laat dit les geld zijn voor de volgende keer. Koop geen auto's met een KM stand boven 250.000KM dat is gewoon vragen om gezeik. | |
nils7 | maandag 7 oktober 2019 @ 13:19 |
Weet niet of het relevant is maar... https://www.destentor.nl/(...)ps://www.google.com/ | |
GereDathan | maandag 7 oktober 2019 @ 15:02 |
Na 270.000 KM is er geen coulance meer hoor, dan is een auto al zo'n beetje economisch total loss. Daarbij, welke lease eindigt er na 270.000 KM? Normaal is 40.000 per jaar, 4 jaar = 160.000. Misschien nog een jaartje verlengd, zit je op 200.000. Deze auto is minstens 2 jaar uit de lease geweest voor hij een nieuwe motor gehad zou hebben. | |
Fer | maandag 7 oktober 2019 @ 20:31 |
Nieuw blok en steunen/slangen van de oude overgezet. Is toch niet zo gek? | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:37 |
Klopt,daar heb je ook gelijk in. Die vraag had ik de verkoper ook gesteld ivm verstuivers,turbo enz.. Antwoord daarop was "Dat weet ik niet maar je kunt die dealer bellen die het blok heeft vervangen (dealer genoemd bij naam). De reden dat ik het vroeg was omdat het blok vervangen kon zijn door een lekkende verstuiver,turbo geklapt of wat dan ook zodat ik ook direct wist of er omliggende delen vervangen waren. Afijn,na de storing dus naar een specialist gegaan,die vertelde dus dat de klacht niet hoorde bij een motor van ong. 270.000 km dus aan de hand daarvan zijn we dus na gaan bellen bij de bedrijven die de auto in onderhoud gehad hebben en die wisten allemaal niks van een nieuw blok. Had 1 van de bedrijven (al was het niet degene geweest welke de verkoper beweerde) gezegd dat alleen het onder en/of bovenblok vervangen was dan het ook goed geweest,ze hebben immers niks te verliezen toch? Het probleem zit ook niet in het blok. Maar er is blijkbaar geen blok vervangen. Van de originele dealer hebben we vandaag het motornummer gekregen waar de auto mee geleverd is, Morgenmiddag eens vergelijken met wat er nou in zit. De 2-de Volvo specialist is moeilijk te pakken te krijgen om een datum te prikken maar dat hoop ik deze week ook nog te kunnen (laten) doen. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:50 |
Iets naar beneden en je zit goed. Het is een Momentum met handbak.Interieur en exterieur zeer netjes. Aan de dure kant maar goed,we hadden er iets meer voor over ivm de opmerking blok. Was ook geen impuls aankoop,we hebben er meerdere bekeken. | |
#ANONIEM | dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:56 |
Ow ja..als morgen blijkt met het vergelijken van de nummers dat ze verschillend zijn ben ik best wel uitgekakt in dit topic. Het zou zo maar kunnen. Al blijft het dan wel vreemd dat de verkoper wist te melden welk bedrijf het blok had vervangen. Maar goed,dat zien we morgen wel en laat ik dan ook weten. | |
IkBenDeBaas | woensdag 9 oktober 2019 @ 20:37 |
Dat doet hij toch met onderhoudsboekjes van de dealer (Die mogelijk vervalst zijn ja) Verkoper kan vervolgens gewoon beweren (of heeft zelf echt, maar dat is minder waarschijnlijk) ter goede trouw gehandeld te hebben. Verkoper heeft nl in de advertentie al aangegeven ie motor niet zelf verwisseld te hebben. Wens TS veel succes het tegendeel te bewijzen. | |
KapiteinIglo | woensdag 9 oktober 2019 @ 21:13 |
En? | |
Zwolsboy | woensdag 9 oktober 2019 @ 23:02 |
Welke gek koopt zon antieke auto? Oke wat verwacht je van 1500 euro ![]() | |
GereDathan | donderdag 10 oktober 2019 @ 08:37 |
Het feit dat TS niet gepost heeft zegt toch voldoende? | |
Gunner | donderdag 10 oktober 2019 @ 08:39 |
Van Volvo-motoren zeggen ze toch altijd dat ze bij 400K 'net ingereden' zijn? | |
StateOfMind | donderdag 10 oktober 2019 @ 08:52 |
Wheeler Dealers in Cuijk? Als je in die regio woont, zou je voor een second opinion naar Hennes in Nijmegen kunnen gaan. Is geen Volvo dealer, maar wel een hele grote Volvo specialist. | |
avotar | donderdag 10 oktober 2019 @ 10:22 |
Maar je zei in een van je eerste posts dat hij destijds niet de eigenaar was. Kan het zijn dat hij in hetzelfde schuitje zat als waar hij jou nu in heeft geduwd? | |
YoshiBignose | donderdag 10 oktober 2019 @ 11:19 |
Dat maakt het alleen maar erger want dan lieg je gewoon. | |
StateOfMind | donderdag 10 oktober 2019 @ 11:26 |
Het kan natuurlijk ook heel goed mogelijk zijn dat de vorige eigenaar bij aankoop te horen heeft gekregen dat er een nieuw blok in is gelegd, en dat hij er vervolgens zelf helemaal nooit geen problemen mee heeft gehad. En de auto te goeder trouw aan TS heeft verkocht, met de vermelding dat de eigenaar daarvoor er een nieuw blok in heeft gelegd. En dat hem niks te verwijten valt. | |
Yozzz | donderdag 10 oktober 2019 @ 15:22 |
En? | |
#ANONIEM | donderdag 10 oktober 2019 @ 16:05 |
Nummers zijn tot nu toe gelijk maar dat zijn nummers op de kappen van het distributie gedeelte en het zijn maar de 6 laatste nummers. Ikzelf kan het ingeslagen nummer niet zo snel ontdekken op het blok,daar moet het een en ander voor gedemonteerd worden. De kappen kunnen overgezet zijn. En ik had via het v70 forum begrepen dat het met Vadis ook uit te lezen valt wat het nummer hoort te zijn,dus als het van het weekend droog is wil ik evt. de kappen eraf halen of het door de specialist laten doen en ook het uitlezen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2019 16:18:29 ] | |
#ANONIEM | donderdag 10 oktober 2019 @ 16:10 |
Klopt,dat was degene die na de anwb ernaar gekeken heeft en met de melding kwam dat er misschien geen nieuw blok in is gekomen. De second opinion laten we doen bij Volvoservice in Elst. | |
#ANONIEM | donderdag 10 oktober 2019 @ 16:12 |
Sommige mensen werken en hebben ook andere dingen te doen die misschien ook belangrijk zijn. Even geduld hebben soms. Sorry,ik heb serieus geen idee hoe dat multi quoten werkt. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2019 16:20:54 ] | |
MaximumRush | donderdag 10 oktober 2019 @ 22:43 |
-weg- [ Bericht 98% gewijzigd door Peejtur op 12-10-2019 12:51:35 ] | |
#ANONIEM | donderdag 10 oktober 2019 @ 22:45 |
Fabeltjeskrant. | |
MisChrartin | donderdag 10 oktober 2019 @ 23:09 |
Ik dacht dat bij een Volvo juist de vijfcilinder blokken bulletproof waren. En wat eerder is gezegd, vaak loopt een diesel lease contract tot 180.000km of soms 200.000 km. Het is bij elkaar een onlogisch verhaal en niet te verifiëren aan de hand van rekeningen. Daarmee lijkt het niet zo waarschijnlijk dat die motorwissel is uitgevoerd. (Want als dat zo zou zijn is het waardevermeerderend en laat je dat zien bij verkoop). Als het al een ander blok is, vermoed ik een blok wat al niet nieuw was omdat het dan door een particulier is vervangen i.p.v. een leasebedrijf. En met alle respect, met 270.000 op de klok was het al een oudere auto en daar worden over het algemeen geen nieuwe blokken in gelepeld bij een vervanging. Ik vermoed dat je iets te goedgelovig bent geweest. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:35 |
Niet teveel vermoeden..Het hele verhaal is al meerdere keren gedaan hier. |