abonnement Unibet Coolblue
pi_189248728
Hallo,

Ik heb een vraag over de houdbaarheid van medicijnen bij warm weer.

Eind augustus medicijnen opgehaald. Na openen zijn ze 1 maand houdbaar.

Ik heb de medicijnen pas gisteren geopend. Ik heb de bijlage gelezen en daar staat dat ze onder 25 graden bewaard moeten blijven. Wij hebben eind augustus een hittegolf gehad, het werd toen een aantal dagen maximaal 30 - 32 graden.

De medicijnen in een kast bewaard, in de schaduw, maar de kamer kon soms wel warm worden want het had de middag zon. Ik weet niet hoe warm het in de kamer was.

Zijn de medicijnen nog bruikbaar en effectief?

PS: Huisarts gebeld, verwees mij door naar apotheek, apotheek kon geen duidelijk antwoord geven. Misschien zijn hier drogisten/dokters die een helder antwoord kunnen geven? :)
  donderdag 3 oktober 2019 @ 18:19:19 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189249376
Heb je bij de apotheek alleen en assistent gesproken of de echte apotheker?
The love you take is equal to the love you make.
pi_189249689
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 18:19 schreef Lienekien het volgende:
Heb je bij de apotheek alleen en assistent gesproken of de echte apotheker?
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb ze gebeld..
pi_189249810
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 18:39 schreef craziness het volgende:

[..]

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb ze gebeld..
Ik zou ze morgen nog een keer bellen en vragen of je de echte apotheker aan de telefoon kan krijgen.
pi_189273914
Langs de apotheek geweest, antwoord was als volgt, misschien heeft iemand in de toekomst hier wat aan:

- Als op het etiket staat dat de maximum temperatuur 25 graden is, en de medicijnen zijn langdurig (4+ dagen) blootgesteld aan veel hogere temperaturen (gemiddeldes van 30+), dan is de kans groot dat de medicijnen een aanzienlijk deel van hun werking zijn verloren.

- Als de medicijnen droog en in schaduw zijn bewaard (bijvoorbeeld in een kast in de slaap of woonkamer), dan is er niets aan de hand en kun je de medicijnen gewoon blijven gebruiken. Dit geldt ook als er bijvoorbeeld een hittegolf is geweest (in Nederland).

^ Wat de apotheker zei in mijn eigen woorden.
pi_189274133
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 22:52 schreef craziness het volgende:
Langs de apotheek geweest, antwoord was als volgt, misschien heeft iemand in de toekomst hier wat aan:

- Als op het etiket staat dat de maximum temperatuur 25 graden is, en de medicijnen zijn langdurig (4+ dagen) blootgesteld aan veel hogere temperaturen (gemiddeldes van 30+), dan is de kans groot dat de medicijnen een aanzienlijk deel van hun werking zijn verloren.

- Als de medicijnen droog en in schaduw zijn bewaard (bijvoorbeeld in een kast in de slaap of woonkamer), dan is er niets aan de hand en kun je de medicijnen gewoon blijven gebruiken. Dit geldt ook als er bijvoorbeeld een hittegolf is geweest (in Nederland).

^ Wat de apotheker zei in mijn eigen woorden.
^O^ Super dat je de uitkomst nog even deelt!
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:41:30 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189274954
^O^
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')