abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189254789
Mijn favoriete stamppot is ook andijviestampot. Maar helaas als ik eters krijg valt dat niet zo in de smaak.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189255671
Maar even serieus, hoe maken jullie stamppot rauwe andijvie? Mij lukt dat niet.

De aardappels geven te weinig hitte af (koelen af) door de grote hoeveelheid rauwe andijvie die ik er ineens bij kieper. Dus die rauwe andijvie blijft ook echt rauw :X Terwijl ik het wel lekker vind als die een beetje blancheert. En als ik de pan vervolgens op het vuur zet, brandt het (natuurlijk) aan. Kortom, hoe doen jullie dat?
Somebody that I used to know
pi_189255683
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 21:24 schreef Fofo het volgende:
Stamppot rucola met zongedroogde tomaat, pijnboompit en uitgebakken spek.
Oh, dat is ook lekker.

En bietenstamppot trouwens ook.
  Spellchecker donderdag 3 oktober 2019 @ 22:49:53 #29
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189256037
quote:
2s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 22:33 schreef Postbus100 het volgende:

De aardappels geven te weinig hitte af (koelen af) door de grote hoeveelheid rauwe andijvie die ik er ineens bij kieper. Dus die rauwe andijvie blijft ook echt rauw :X Terwijl ik het wel lekker vind als die een beetje blancheert. En als ik de pan vervolgens op het vuur zet, brandt het (natuurlijk) aan. Kortom, hoe doen jullie dat?
Je zou het in een hapjespan/anti-aanbakpan kunnen doen? Of in een grote kom die op een pan kokend water staat; au bain marie.
Of in de laatste minuut dat de aardappels koken de andijvie erbij doen, dan alles samen afgieten en stampen maar.
pi_189256367
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 22:49 schreef maily het volgende:

[..]

Je zou het in een hapjespan/anti-aanbakpan kunnen doen? Of in een grote kom die op een pan kokend water staat; au bain marie.
Of in de laatste minuut dat de aardappels koken de andijvie erbij doen, dan alles samen afgieten en stampen maar.
Hm. Maar met dat laatste is het eigenlijk geen rauwe andijvie meer, toch? Dus mensen die zeggen dat ze dat eten, noemen het eigenlijk verkeerd?
  Spellchecker donderdag 3 oktober 2019 @ 23:07:39 #31
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189256410
quote:
2s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 23:05 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Hm. Maar met dat laatste is het eigenlijk geen rauwe andijvie meer, toch? Dus mensen die zeggen dat ze dat eten, noemen het eigenlijk verkeerd?
Maar als jij die stamppot maakt is de andijvie nog wel rauw. Je kookt de aardappels, je giet ze af, doet ze terug in de pan, doet de andijvie erbij en stampen maar. Beetje boter en/of melk erbij.
Je kunt andijvie ook even koken, dan is het rauwe eraf. Maar dan smaakt je stamppot niet zo lekker ....
Andere optie is inderdaad de andijvie rauw bij de aardappels doen, stampen, en dan de stamppot even opwarmen in de magnetron.
pi_189256547
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 23:07 schreef maily het volgende:

[..]

Maar als jij die stamppot maakt is de andijvie nog wel rauw. Je kookt de aardappels, je giet ze af, doet ze terug in de pan, doet de andijvie erbij en stampen maar. Beetje boter en/of melk erbij.
Je kunt andijvie ook even koken, dan is het rauwe eraf. Maar dan smaakt je stamppot niet zo lekker ....
Andere optie is inderdaad de andijvie rauw bij de aardappels doen, stampen, en dan de stamppot even opwarmen in de magnetron.
Ja, als ik de aardappels aan het koken ben, zijn ze ook nog rauw 8)7

Maar er zijn dus serieus mensen die letterlijk rauwe andijvie eten? En en passant ook nog afgekoelde aardappels (afgekoeld door de koude andijvie die erbij komt)? Nou, ik vind het toch wel lekker als dat rauwe er net een beetje af is, het zij door de magnetron, het zij door een minuutje meekoken. (maar ja, dan noem i k het dus geen rauwe andijvie meer, dus ik vraag me af hoe anderen hier tegenaan k ijken).
pi_189259562
quote:
2s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 22:33 schreef Postbus100 het volgende:

Ik doe het zo:

- Aardappels goed fijnstampen met het vet van uitgebakken spekjes, een lepel mosterd en een geperste teen knoflook.
- Pan terug op laag vuur en eerste flinke handvol fijngesneden andijvie erdoor werken met een pollepel (niet meer stampen dus), dan in het midden een flink gat maken zodat de bodem van de pan zichtbaar is. Daar giet je een scheut melk in (die door de hete panbodem onmiddellijk verhit wordt) en daar gooi je weer een flinke handvol fijngesneden andijvie bovenop. Dan roer je vanuit het midden snel de andijvie en de hete melk door de rest heen. Zo blijft de stamppot heet en slinkt de andijvie een beetje. Als je geen melk wilt gebruiken kun je ook kookvocht van de aardappels nemen.
- De voorgaande stap herhalen tot de stamppot de gewenste verhouding en structuur heeft. Steeds flink roeren en omscheppen.
- Ten slotte de uitgebakken spekjes en nog een laatste handvol andijvie erdoor werken, zonder vocht. Die blijft dan wel vrijwel rauw en geeft een beetje crunch.

Gehaktballen met jus erbij, en eventueel gebakken uiringen. Ik ken echt niemand die dit niet lekker vindt.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_189260011
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 08:53 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:

[..]

Ik doe het zo:

- Aardappels goed fijnstampen met het vet van uitgebakken spekjes, een lepel mosterd en een geperste teen knoflook.
- Pan terug op laag vuur en eerste flinke handvol fijngesneden andijvie erdoor werken met een pollepel (niet meer stampen dus), dan in het midden een flink gat maken zodat de bodem van de pan zichtbaar is. Daar giet je een scheut melk in (die door de hete panbodem onmiddellijk verhit wordt) en daar gooi je weer een flinke handvol fijngesneden andijvie bovenop. Dan roer je vanuit het midden snel de andijvie en de hete melk door de rest heen. Zo blijft de stamppot heet en slinkt de andijvie een beetje. Als je geen melk wilt gebruiken kun je ook kookvocht van de aardappels nemen.
- De voorgaande stap herhalen tot de stamppot de gewenste verhouding en structuur heeft. Steeds flink roeren en omscheppen.
- Ten slotte de uitgebakken spekjes en nog een laatste handvol andijvie erdoor werken, zonder vocht. Die blijft dan wel vrijwel rauw en geeft een beetje crunch.

Gehaktballen met jus erbij, en eventueel gebakken uiringen. Ik ken echt niemand die dit niet lekker vindt.
Zo, deze manier ga ik de volgende keer gebruiken.
We have far more in common than that which devides us..
pi_189260863
quote:

[..]

Ik doe het zo:

Dank voor je uitleg. En wanneer draai je het vuur weer uit?

(teentje knoflook en likje mosterd klinkt overigens ook lekker)
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:06:24 #36
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189261232
Zuurkoolschotels uit de oven zijn toch wel mijn favo.

Zuurkoolstampot maken met een blok spek. Stampen met een roomsaus met knoflook en lenteui.
Rundergehakt rul bakken opgeleukt met chili peper, beetje pit naar smaak erin iig. Evt wat paprika erdoor (geel is lekker).
Laagje zuurkoolstampot, laagje gehakt, laagje banaan in schijfjes (evt eerst aanbakken, is lekkerder), laagje zuurkoolstampot. Broodkruim/paneer eroverheen, boter erop en de oven in voor een lekker krokant laagje.
Appelmoes erbij en smullen maar.

Maak groot, de volgende dag opbakken is namelijk ook erg lekker.

Kan ook met perzik, abrikoos, appel e.d. en je kan varieren met de (room)saus om het meer een lente/zomer stamppotje te maken of meer een winter stamppot te maken. Frisser of steviger.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:07:48 #37
-1 #ANONIEM
I has may a drain bamage...
pi_189261252
quote:

[..]

Ik doe het zo:

Zo maak ik het inderdaad ook. Alleen zonder knoflook en met een klontje roomboter. En natuurlijk een bloemige/kruimige aardappel gebruiken (meestal Eigenheimers).
Stampen is eigenlijk helemaal niet nodig dan. Door goede kruimige aardappelen te gebruiken en die na het koken even droog te laten stomen maak je met de melk en roomboter een lekkere zachte aardappelpuree.
Dat is dan de basis voor de stamppot :9~ :9
I hope I didn't brain my damage
pi_189261278
Stamppot rauwe andijvie is niet rauw, de anijvie slinkt een beetje in de hete aardappel. Het is eerder 'stamppot bijna rauwe andijvie'.

Als het aanbrandt doe je ook wat verkeerd. Giet de gare aardappels af en flikker er boter of spekvet bij en stamp dit helemaal met wat VERS gemalen zwarte peper en liefst VERS gerapste nootmuskaat van een nootje (of foelie als je @Pietverdriet bent). Dan dit op LAAG vuur doen, het mag best een klein beetje aanbakken in het vet maar absoluut niet te veel, en de andijvie er in stappen bij doen, telkens kleine hoeveelheid andijvie erbij en dan goed mengen, als het erin zit meer andjvie erbij, in totaal totdat het genoeg is.

Ik kan hier in Ierland truowens nergens andijvie vinden, iemand tips daarvoor? En nee ik heb helaas geen tuin om het zelf te verbouwen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:15:09 #39
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189261355
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:07 schreef DrainBamage het volgende:

[..]

Zo maak ik het inderdaad ook. Alleen zonder knoflook en met een klontje roomboter. En natuurlijk een bloemige/kruimige aardappel gebruiken (meestal Eigenheimers).
Stampen is eigenlijk helemaal niet nodig dan. Door goede kruimige aardappelen te gebruiken en die na het koken even droog te laten stomen maak je met de melk en roomboter een lekkere zachte aardappelpuree.
Dat is dan de basis voor de stamppot :9~ :9
Aarappels aankoken en dan aanbakken. Dat voor de stamppot gebruiken. Jummy.
Of aardappels poffen en dat voor de stamppot gebruiken, ook jummy.
Daar puree van maken of gewoon stampen.

Lekkerder als 'simpel' gekookt. Naar mijn mening dan.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:18:28 #40
-1 #ANONIEM
pi_189261387
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:09 schreef sirdanilot het volgende:
liefst VERS gerapste nootmuskaat van een nootje

Deze heb ik sinds kort. Dat werkt stukken beter dan zo'n handrasp :)
pi_189261389
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Gestampte gebakken aardappel lijkt me nogal goor, maar gepoft is uiteraard helemaal prima en allicht beter dan gekookt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:19:24 #42
-1 #ANONIEM
pi_189261395
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:15 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Licht gebakken is ook heerlijk inderdaad :9
pi_189261834
Stamppot, zalig. Mijn favoriet is zuurkoolstamp, dat maak ik van september tot april zo'n beetje om het weekend. 750 gram zuurkool + 1 kg aardappels + 375 gram spekjes. :9
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_189261945
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dank voor je uitleg. En wanneer draai je het vuur weer uit?

(teentje knoflook en likje mosterd klinkt overigens ook lekker)
Zodra de laatste andijvie erdoor geroerd is. Dan schep ik de stamppot meteen over in een grote voorverwarmde schaal, kringetje gehaktballen erin, streepje dikke jus erover, wat ui draperen. Presentatie is belangrijk bij stamppot vind ik.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_189262013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:52 schreef Fat_Papa_Jefferson het volgende:
Presentatie is belangrijk bij stamppot vind ik
Klopt :Y

Heb ooit op verschillende locaties van een verzorgingstehuis gewerkt als vakantiebaan. Ze serveerden daar altijd aardappelpuree (en nog een aantal dingen). Werd vaak gewoon met een lepel op een bord geschept, wat op zich best oké was. Totdat ik een keer op een locatie was waar ze dat met een ijsbollenlepel deden (!!). Zag er gelijk 3x aantrekkelijker en smakelijker uit. Echt zo bizar wat voor verschil dat maakte.

Zou het alleen zelf nooit overscheppen in een (voorverwarmde) schaal. Of eigenlijk misschien wel, want het maakt het wel heel huiselijk, maar ik ben dat van huis uit niet gewend en het creëert extra vaat. Maar ik vind het wel wat hebben als je van de maaltijd een feestje kan maken. Dus misschien ga ik dat later ook wel doen, als ik een gezin heb :D

(ik had ooit een collega die bijvoorbeeld nooit de pannen op tafel zette. Schepte in de keuken alles op, maakte de borden ook op, and that's it. Gaf ook wel veel rust aan tafel. Vond ik ook wel wat hebben).

[ Bericht 12% gewijzigd door Postbus100 op 04-10-2019 12:08:22 ]
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:04:28 #46
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189262102
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Gestampte gebakken aardappel lijkt me nogal goor, maar gepoft is uiteraard helemaal prima en allicht beter dan gekookt.
Is echt niet goor. Of vindt jij opgebakken stampot de volgende dag ook goor?
Persoonlijk vind ik dat vaak nog lekkerder dan de eerste dag. Dus waarom niet gelijk die smaak simuleren?
pi_189262180
Ik verwar steeds met stoemp :@

Ik ben er niet zo gek op.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_189283365
Zomerstamppotje: Gestampte aardappel mengen met wat creme fraiche, gesneden rucola erdoor, feta, wat zongedroogde tomaatjes, zwarte olijfjes. Spekjes uitbakken met paprikapoeder, erbij doen. Yum! *O*
Is dat zo?
pi_189283389
Nog eentje: zoete aardappelen koken en stampen, gedroogde tomaatjes erdoor, rode paprika erdoor, uitgebakken stukjes chorizo erdoor, wat feta en rucola erover. Veel peper erover. Errug lekker.
Is dat zo?
pi_189283406
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:04 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Is echt niet goor. Of vindt jij opgebakken stampot de volgende dag ook goor?
Persoonlijk vind ik dat vaak nog lekkerder dan de eerste dag. Dus waarom niet gelijk die smaak simuleren?
Nooit aan gedacht, maar klinkt als een strak plan ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')