abonnement Unibet Coolblue
pi_189179300
De vraag in de topictitel is helaas misschien iets te simpel gesteld. Want hoe ik mijn foto's kan backuppen weet ik wel maar ik ben op zoek naar een, in mijn ogen althans, meer complexere oplossing.

Waar ik naar op zoek ben:

Ik zet mijn foto's op mijn harde schijf.

Wat ik nu graag zou willen is dat een programma die foto's backupped naar een externe harde schijf. Op het moment dat ik nieuwe foto's toevoeg aan mijn harde schijf moet het programma automatisch die foto's ook aan de externe harde schijf toevoegen.

Als ik op mijn harde schijf een bestaande foto wijzig, moet het programma die gewijzigde foto ook toevoegen aan de externe harde schijf.

MAAR......als ik een foto verwijder op mijn harde schijf MAG het programma die foto niet zomaar van de externe schijf ook verwijderen (want stel ik verwijder per ongelijk een of meerdere foto's van mijn harde schijf dan wil ik ze nog wel terug kunnen halen van mijn backup).

EN; ik wil graag dat er op een andere locatie (bv bij een familielid) ook een externe harde schijf staat die verbonden is met mijn externe harde schijf en daar automatisch een kopie van maakt (en dus ook alle wijzigingen).

Zijn er mensen hier die me daarbij kunnen/willen helpen.

Ik zoek dus software die automatisch kan backuppen maar wel de optie heeft om verwijderde bestanden niet zomaar ook verwijderd van de backup. En software die dat ook nog eens doet (mag andere software zijn) die dat op afstand kan doen.

Het werken met clouddiensten is voor mij niet wenselijk omdat ik niet praat over het backuppen van een paar honderd MB's maar meer praat richting een Terrabyte.
pi_189180383
Wat je zoekt is een NAS (Network Attached Storage), daar zijn er een hoop van. De bekendste voor consumenten zijn die van Synology en Qnap. Ga je eens inlezen wat een NAS is, wat voor opstelling je wil en wat je er aan uit wil geven.
Powered by Janetje®
pi_189184374
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 17:14 schreef psfvan het volgende:

Het werken met clouddiensten is voor mij niet wenselijk omdat ik niet praat over het backuppen van een paar honderd MB's maar meer praat richting een Terrabyte.
Dat maakt Backblaze niet zoveel uit hoor. Ik gebruik zelf een NAS en Stack hiervoor.

Maar inderdaad, 2 Synology's of 2 Qnaps op verschillende locaties en je bent al een heel eind.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_189185510
Maar bij een Synology zit toch geen software die (semi)automatische backups maakt?

Voor zover mijn kennis reikt is een Synology NAS een systeem waarbij je een aantal harde schijven in kunt zetten die elkaar automatisch kopieren dus dat systeem snap ik wel, maar het gaat me meer om een software die veel automatisch doet, behalve het verwijderen van bestanden op het moment dat er bij 1 schijf (per ongeluk) bestanden worden verwijderd.
  zondag 29 september 2019 @ 23:43:09 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189185749
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 23:21 schreef psfvan het volgende:
Maar bij een Synology zit toch geen software die (semi)automatische backups maakt?

Voor zover mijn kennis reikt is een Synology NAS een systeem waarbij je een aantal harde schijven in kunt zetten die elkaar automatisch kopieren dus dat systeem snap ik wel, maar het gaat me meer om een software die veel automatisch doet, behalve het verwijderen van bestanden op het moment dat er bij 1 schijf (per ongeluk) bestanden worden verwijderd.
Zulke software heeft deze NAS wel. En voor vrijwel alle bekende platforms. Kijk eens op de site van Synology voor de diverse mogelijkheden. Maar in de essentie kan je met deze NAS een eigen cloud maken. Inclusief met mogelijkheden voor een automatische back-up of synchronisatie vanaf je laptop, smartphone of computer. Waarbij je ook kan instellen hoeveel versies je wil bewaren. QNAP heeft vergelijkbare opties.

Zie voor verdere vragen ook de topics:
DIG / Het Synology topic #5: Waar al uw bitjes veilig zijn!
DIG / QNAP #1 - Het alternatief!

[ Bericht 5% gewijzigd door Megumi op 30-09-2019 00:15:51 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189188204
Volgens mij is het verschil tussen synchronisatie an back-up wel handig om te snappen:
quote:
Het grootste verschil tussen een back-up en synchronisatie is dat indien een bestand op uw computer verwijderd wordt, dit bestand in uw back-up beschikbaar blijft. Bij een synchronisatiedienst wordt het bestand direct ook op de server verwijderd [...]
Bron: https://reset.nl/blog/verschil-back-uppen-synchroniseren/

quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 23:21 schreef psfvan het volgende:
Maar bij een Synology zit toch geen software die (semi)automatische backups maakt?

Voor zover mijn kennis reikt is een Synology NAS een systeem waarbij je een aantal harde schijven in kunt zetten die elkaar automatisch kopieren dus dat systeem snap ik wel, maar het gaat me meer om een software die veel automatisch doet, behalve het verwijderen van bestanden op het moment dat er bij 1 schijf (per ongeluk) bestanden worden verwijderd.

Jazeker wel, Active Backup. Zie https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/active_backup_suite.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189188223
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 22:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Dat maakt Backblaze niet zoveel uit hoor. Ik gebruik zelf een NAS en Stack hiervoor.

Maar inderdaad, 2 Synology's of 2 Qnaps op verschillende locaties en je bent al een heel eind.
Dit _O_ Of een Synology i.c.m. back-up naar Synology C2 - ook voor de benodigde capaciteit m.i. prima betaalbaar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189189270
Dank u allen. Ik ga me er wat verder in verdiepen.
pi_189189578
mocht je daarnaast toegang hebben tot een onedrive account (zakelijk) dan kan je nas uploaden naar onedrive welke dan ook read only / oneway kan werken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')