abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189082001
Over ruim een week wordt de nieuwbouwwoning van mijn vader opgeleverd. Afgelopen week hebben we de voorschouw gehad.

Hierbij viel het me op dat de warmtepomp (die ook SWW verzorgt) niet achter een aardlek is aangesloten. Ik kan online niet specifiek vinden of dit had gemoeten.

Intuītief zou ik zeggen van wel (ivm veiligheid bij oa douchen), maar online vind ik ook dat vast aangesloten apparatuur op een eigen groep zonder aardlek zou mogen.

Iemand een idee wat de regels hieromtrent exact zijn? Is dit iets wat ik op basis van regelgeving kan eisen van de bouwer, of kan ik dat beter later zelf in orde maken, of is een aardlekautomaat daarbij echt onnodig?
pi_189082047
Volgens mij schrijft de NEN1010 voor dat alle apparatuur tegenwoordig achter een ALS moet.
Laat die handjes wapperen!
pi_189082080
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:38 schreef Gieliovd het volgende:
Volgens mij schrijft de NEN1010 voor dat alle apparatuur tegenwoordig achter een ALS moet.
Dat dacht ik ook.

Echter als ik artikelen als https://advies-elektrotec(...)tijd-verplicht-niet/ lees, zie ik:
quote:
Een aardlekschakelaar is niet verplicht wanneer een contactdoos bedoeld is voor een specifiek apparaat en daardoor minder goed bereikbaar is. Denk dan aan een apparaat dat min of meer vast is opgesteld of niet eenvoudig verplaatst kan worden door een flink gewicht of het ontbreken van een draagbeugel.
(dergelijke uitzonderingen voor vast aangesloten apparaten heb ik op meerdere plekken gevonden)
pi_189082124
Mijn onderzoek concludeert:

Vast opgestelde apparaten, direct aangesloten zonder WCD behoeven geen aardlekschakelaar.

Dus direct uit je groep naar buiten, werkschakelaar ertussen en aansluiten maar.
Laat die handjes wapperen!
pi_189082236
Er zit een perilex WCD tussen.
pi_189083057
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:48 schreef Gieliovd het volgende:
Mijn onderzoek concludeert:

Vast opgestelde apparaten, direct aangesloten zonder WCD behoeven geen aardlekschakelaar.

Dus direct uit je groep naar buiten, werkschakelaar ertussen en aansluiten maar.
Nee, als er een normaal wcd is wat duidelijk voor dit apparaat bedoeld is (bv door tekst op de wcd) dan hoeft ie niet achter een aardlek. Wel moet de impedantie van het foutstroomcircuit dan voldoende laag zijn.

(Vorige week les gehad :+ )
pi_189083147
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 11:31 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee, als er een normaal wcd is wat duidelijk voor dit apparaat bedoeld is (bv door tekst op de wcd) dan hoeft ie niet achter een aardlek. Wel moet de impedantie van het foutstroomcircuit dan voldoende laag zijn.

(Vorige week les gehad :+ )
Doet het feit dat het apparaat SWW voor de douche maakt daar nog iets aan af?
  Moderator maandag 23 september 2019 @ 12:03:51 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189083433
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 11:31 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee, als er een normaal wcd is wat duidelijk voor dit apparaat bedoeld is (bv door tekst op de wcd) dan hoeft ie niet achter een aardlek. Wel moet de impedantie van het foutstroomcircuit dan voldoende laag zijn.

(Vorige week les gehad :+ )
+1

Ik bevestig deze uitspraak :)
  maandag 23 september 2019 @ 13:39:33 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189084508
als het je niet lekker zit, er bestaan aardlekautomaten. '0.03a aardlek en 16a groep ineen'.

Die kan je een op een vervangen met een normale automaat en dan heb je alsnog aardlek. Nog geen 10 mulinuten werk.
Tot nooit .......
pi_189101485
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 09:38 schreef Gieliovd het volgende:
Volgens mij schrijft de NEN1010 voor dat alle apparatuur tegenwoordig achter een ALS moet.
nee. Een vast apparaat hoeft niet mits je aardpunt voldoet aan bepaalde eisen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189101509
quote:
5s.gif Op maandag 23 september 2019 09:34 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Over ruim een week wordt de nieuwbouwwoning van mijn vader opgeleverd. Afgelopen week hebben we de voorschouw gehad.

Hierbij viel het me op dat de warmtepomp (die ook SWW verzorgt) niet achter een aardlek is aangesloten. Ik kan online niet specifiek vinden of dit had gemoeten.

Intuītief zou ik zeggen van wel (ivm veiligheid bij oa douchen), maar online vind ik ook dat vast aangesloten apparatuur op een eigen groep zonder aardlek zou mogen.

Iemand een idee wat de regels hieromtrent exact zijn? Is dit iets wat ik op basis van regelgeving kan eisen van de bouwer, of kan ik dat beter later zelf in orde maken, of is een aardlekautomaat daarbij echt onnodig?
is niet nodig mits je monteur de weerstand van je aardpen heeft doorgemeten. Deze moet aan bepaalde eisen voldoen, die ik even niet uit mijn hoofd weet. Je kan dit rapport opvragen bij de monteur.

Uit voorzorg en gemak is een aardlekautomaat wel makkelijker en wordt daarom veelal toch geplaatst, ook al is het strict niet nodig.
Als je warmtepomp een stekker heeft die je in een stopcontact moet steken, dan is een aardlekautomaat wel verplicht voor die WCD
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189101554
quote:
5s.gif Op maandag 23 september 2019 11:38 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Doet het feit dat het apparaat SWW voor de douche maakt daar nog iets aan af?
Het apparaat is in principe geaard.
.
pi_189109348
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 17:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

is niet nodig mits je monteur de weerstand van je aardpen heeft doorgemeten. Deze moet aan bepaalde eisen voldoen, die ik even niet uit mijn hoofd weet. Je kan dit rapport opvragen bij de monteur.

Uit voorzorg en gemak is een aardlekautomaat wel makkelijker en wordt daarom veelal toch geplaatst, ook al is het strict niet nodig.
Als je warmtepomp een stekker heeft die je in een stopcontact moet steken, dan is een aardlekautomaat wel verplicht voor die WCD
Dat laatste is dus niet waar. Als er voldoende algemene wcds in de ruimte beschikbaar zijn en je schrijft op de wcd voor de wp 'warmtepomp' dan hoeft het niet.
pi_189110012
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:30 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat laatste is dus niet waar. Als er voldoende algemene wcds in de ruimte beschikbaar zijn en je schrijft op de wcd voor de wp 'warmtepomp' dan hoeft het niet.
en de wandcontactdoos is zelfs een perilex, dus nog afwijkend ook
pi_189110148
Bedankt allemaal! Weer wat geleerd :)

Als het op deze manier volgens de regels mag, en (dus) veilig is, is het wmb prima. Dus dan laten we het zo :)
pi_189114474
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2019 09:26 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Bedankt allemaal! Weer wat geleerd :)

Als het op deze manier volgens de regels mag, en (dus) veilig is, is het wmb prima. Dus dan laten we het zo :)
Je mist alleen nog info over de aardverspreidingsweerstand om dit te kunnen stellen. ;)
pi_189114616
Wel lekker goedkoop. Aardlekautomaat is 80¤ terwijl een gewone maar 25¤ is.

3x16A
.
pi_189124299
Aardlek kan ook weer voor problemen zorgen door de inverter in de buitenunit, door kleine DC stromen kan de aardlek foutief aanspreken.
Vakman pur sang
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 08:54:10 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189124686
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 08:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Aardlek kan ook weer voor problemen zorgen door de inverter in de buitenunit, door kleine DC stromen kan de aardlek foutief aanspreken.
Daar is dan door de fabrikant vast wel iets over gemeld in zijn voorschriften. ;)
pi_189126292
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 08:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar is dan door de fabrikant vast wel iets over gemeld in zijn voorschriften. ;)
Nee dat heeft te maken met welk type aardlekschakelaar je toepast.
Vakman pur sang
pi_189127693
Mja het type dat DC toelaat en laat afschakelt is duur!
Laat die handjes wapperen!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')