abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189035166
Gisteren zat ik in de auto en werd gebeld door een privénummer. Ik negeer: ik rijd. Nog eens. En nog eens. Driemaal in tien minuten. De laatste: met voicemail.

Belastingdienst, Emmen. Daar woon ik ver vandaan, maar héé: het kan, why not. Iets over een bezwaar van een tijd geleden. Dat kán in theorie ook; wie heeft er immers nog nooit bezwaar gemaakt? Of ik deze ambtenaar zo snel mogelijk kon terugbellen, vóór vier uur. Nou ja, dat lukte me dus niet. Het kon ook weer vanaf maandag. Op een 088-nummer. Ik heb dat nummer genoteerd, uiteraard.

Maar ik vertrouw het niet echt. Je kunt bij de belastingdienst valse telefoontjes opgeven, maar de vraag is: is dit vals? Een 088-nummer dat via Google geen hits oplevert? Überhaupt, een 088-nummer als een individuele ambtenaar een individuele zzp'er benadert?
  Moderator vrijdag 20 september 2019 @ 09:04:10 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189035176
Ik zou het normale nummer van de BD bellen en dan vragen of dat nummer dat jij hebt een bekend nummer is bij hun. De rabobank heeft ook zoiets volgens mij.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189035179
Volgens mij krijg je altijd een brief van de belastingdienst als ze iets van je willen weten. Ik ben echt nog nooit gebeld door de belastingdienst zelf.
Het is wat.......
pi_189035190
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:04 schreef gooddaddy het volgende:
Volgens mij krijg je altijd een brief van de belastingdienst als ze iets van je willen weten. Ik ben echt nog nooit gebeld door de belastingdienst zelf.
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Ik bel de BD zelf wel op, voor de zekerheid. Treurig, als het nep is. Mensen die je proberen te naaien, bah.
  vrijdag 20 september 2019 @ 09:07:34 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_189035196
Gewoon bellen en als je dan zo'n Indiaase dude aan de lijn krijgt die claimt dat je gezocht wordt voor belastingfraude en dat je moet betalen met Google Play kaarten dan weet je dat het nep is.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_189035218
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:07 schreef SpecialK het volgende:
Gewoon bellen en als je dan zo'n Indiaase dude aan de lijn krijgt die claimt dat je gezocht wordt voor belastingfraude en dat je moet betalen met Google Play kaarten dan weet je dat het nep is.
Niet doen dus: https://radar.avrotros.nl(...)of-88-nummer-wat-nu/

Edit, oh wacht, er is een verschil tussen 0088 en 088.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:04 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zou het normale nummer van de BD bellen en dan vragen of dat nummer dat jij hebt een bekend nummer is bij hun. De rabobank heeft ook zoiets volgens mij.
Dit klinkt beter.
Somebody that I used to know
  Moderator vrijdag 20 september 2019 @ 09:11:30 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189035219
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:06 schreef Stofje het volgende:

[..]

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt. Ik bel de BD zelf wel op, voor de zekerheid. Treurig, als het nep is. Mensen die je proberen te naaien, bah.
Ik heb het ook nog nooit mee gemaakt, wat ik bedoelde met de Rabobank is dat je vanuit de Rabo app kunt bellen met de bank, en dan krijg je een melding dat het een 1 malig nummer is wat je gaat bellen.

Maar jij WERD gebeld ipv dat jij zelf belde, dat is natuurlijk wel anders. Hoe dan ook, het makkelijkste is zelf even bellen. Als het fake is, weet je meer dan genoeg natuurlijk :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189035225
Ik heb dit ook wel eens gehad. Ging toen over BTW als ik het me goed herinner. Meestal hebben ze dan vragen en willen ze voorkomen dat ze een brief moeten sturen, omdat dat de afhandeling flink kan vertragen door de termijnen die er aan zitten. Als je niet reageert sturen ze wel een brief. Als je niet direct antwoord wilt geven op de vraag die ze hebben, is het verstandig om te vragen of ze alsnog een brief willen sturen. Je hebt dan gelegenheid om over je antwoord na te denken.
  vrijdag 20 september 2019 @ 09:14:13 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_189035239
Ik kreeg een maand geleden dit SMS-je :')

There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_189035244
Volgens mij had mijn oude werkgever ook 088-nummers, nu ik er zo over nadenk. (en het is een b bekend bedrijf in NL :s) )
pi_189035257
Als iemand die werkt bij de belastingdienst: dit kan voorkomen. Ikzelf zit in een andere tak van sport : controle. Hierbij bek ik altijd om een aanstaand onderzoek mondeling aan te kondigen voordat ik dit schriftelijk bevestig. Telefonisch contact wordt vaak gewaardeerd door de belastingplichtigen omdat men zich dan meer gehoord voelen. Ook kunnen ze vragen stellen over het proces etc. Als jij een bezwaar hebt ingediend en je hebt daarop nog geen uitspraak dan is dit dus goed mogelijk. Alle kantoor nummers van de belastingdienst beginnen met 088 dus dat is ook niet iets vreemds.

Vermoedelijk zal diegene die gebeld heeft enkele vragen hebben over het bezwaar of kenbaar willen maken dat ze voornemens zijn het af te wijzen en je in de gelegenheid willen stellen om gehoord te worden.
pi_189035259
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik kreeg een paar maanden geleden dit SMS-je :')

[ afbeelding ]
Oja, ik kreeg laatst ook zoiets van ICS (creditcards), terwijl ik geen creditcard heb :')
En van ING, en dat nummer was zichtbaar :') En het was LNG. Zo doorzichtig :')
En ik krijg mailtjes van Paypal. .Heb daar ook heul geen account :')
pi_189035286
Gebeld met de belastingdienst. Vertelde m'n verhaal, gaf alle info en... het blijkt écht. Grappig, wist 99% zeker dat dit hartstikke fake was. Nou ja, ik bel maandag terug. Eerst maar eens terug inlezen wat er toen aan de hand was.
  vrijdag 20 september 2019 @ 09:27:44 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_189035389
Alle nummers van de werknemers van de Belastingdienst (dus niet de centrale nummers) beginnen met 088, dus dat lijkt te kloppen. Bellen vaak wel met afgeschermd nummer, overigens.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_189035413
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:27 schreef eriksd het volgende:
Alle nummers van de werknemers van de Belastingdienst (dus niet de centrale nummers) beginnen met 088, dus dat lijkt te kloppen. Bellen vaak wel met afgeschermd nummer, overigens.
Jamaar, 088 wordt door ieder bedrijf gebeld. Ik word meerdere keren per week wel gebeld door een energieleverancier op een 088-nummer, die echt vérre van betrouwbaar is.
pi_189035436
Wel heel dom om als Belastingdienst met een afgeschermd nummer te bellen overigens...
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189035449
Het zou wel handig zijn als ze ophielden met anoniem bellen. Eigenlijk iedere keer als ik een anoniem nummer opneem blijkt het een scam of iets dergelijks irritants te zijn. Anoniem bellen is niet meer van deze tijd.
-nee-
pi_189035834
In het verleden ook wel eens bezwaar gemaakt, werd toen ook gebeld en hebben ze voicemail ingesproken. Er werd inhoudelijk genoeg over het bezwaar verteld om te weten dat dit echt de BD was. (tenzij de BD gehackt is en dossiers op straat zouden liggen)
  vrijdag 20 september 2019 @ 10:18:21 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189035906
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:34 schreef DireStraits7 het volgende:
Wel heel dom om als Belastingdienst met een afgeschermd nummer te bellen overigens...
Het was geen afgeschermd nummer.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 20 september 2019 @ 10:50:22 #20
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_189036284
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 10:18 schreef Lienekien het volgende:

Het was geen afgeschermd nummer.
Dat was het wel, enkel in de voicemail stond het nr, als ik OP goed interpreteer
pi_189036675
Bellen met een prive nummer dat is toch wel raar inderdaad, hoewel nu ik er over nadenk, doen overheidsinstanties dat automatisch.

Zal wel iets met lastigvallen te maken hebben, maar ja om dan vervolgens het nummer te geven via voicemail is dan ook wel weer tegenstrijdig.
Diegene had kunnen vermelden, bel aub met het vaste nummer van BD onder deze vermelding of whatever.
pi_189036695
Belastingdienst belt altijd met een afgeschermd nummer. Dat is om te voorkomen dat je, bij geen gehoor, zelf gaat terugbellen en dan 'in de ring' bij een andere ambtenaar terecht komt die dan geen idee heeft waarover het gaat.
Daarom dus voicemail waar ze hun privé werknummer inspreken.

Dit is trouwens steeds normaler omdat de belastingdienst, in het kader van dienstverlening en korte lijntjes, dan gelijk antwoord hebben. Dit heeft de voorkeur boven een brief sturen waar je dan weer minimaal twee of drie weken op een antwoord moet wachten van de belastingplichtige.

Dus dat 088 nummer gewoon terugbellen.
  vrijdag 20 september 2019 @ 11:32:56 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_189036805
quote:
Standaard policy helaas
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 20 september 2019 @ 11:41:15 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189036898
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 september 2019 10:50 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Dat was het wel, enkel in de voicemail stond het nr, als ik OP goed interpreteer
O ja. Ik lees het nu.

Maar ik zie dan toch het probleem niet echt. De Belastingdienst heeft er belang bij om je te spreken. Dat kan natuurlijk ook prima als je terugbelt nav een voicemailbericht.
pi_189036941
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:32 schreef sanger het volgende:

[..]

Standaard policy helaas
Het moet toch wel technisch mogelijk zijn om in ieder geval op je scherm te krijgen dat je met de Belastingdienst belt zonder dat je een nummer krijgt dat je terug kunt bellen? Vergelijk het met een noreply-mailadres.

Ze moeten zelf toch ook wel snappen dat men dit gaat interpreteren als fake, spam, phishing etc.? En zorg dan in ieder geval dat dat nummer verschijnt op Google:
quote:
Een 088-nummer dat via Google geen hits oplevert?
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189036961
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

O ja. Ik lees het nu.

Maar ik zie dan toch het probleem niet echt. De Belastingdienst heeft er belang bij om je te spreken. Dat kan natuurlijk ook prima als je terugbelt nav een voicemailbericht.
Geen probleem, ik vertrouwde het gewoon niet.
pi_189036967
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

O ja. Ik lees het nu.

Ik ga echt niet terugbellen als een onbekend nummer mij belt en de voicemail inspreekt dat het de Belastingdienst is. :')
pi_189037269
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik ga echt niet terugbellen als een onbekend nummer mij belt en de voicemail inspreekt dat het de Belastingdienst is. :')
Dat kan en mag natuurlijk. Maar vaak neemt de ambtenaar dan gewoon een beslissing op basis van opgestuurde stukken die wellicht niet helemaal compleet zijn.

Gevolg, burger krijgt een aanslag en moet daar weer tegen in bezwaar.
Juist met een telefoontje proberen ze die situatie te voorkomen.
  vrijdag 20 september 2019 @ 12:24:39 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189037478
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

TS heeft dat toch goed opgelost? Je wilt volgens mij ook niet de onzekerheid dat je misschien toch maar beter wel contact had kunnen zoeken als het toch de Belastingdienst was.
  vrijdag 20 september 2019 @ 12:25:32 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189037486
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:45 schreef Stofje het volgende:

[..]

Geen probleem, ik vertrouwde het gewoon niet.
Ja, dat snap ik. Ik bedoelde het ‘probleem’ dat ze dan bellen met een afgeschermd nummer.
  Moderator vrijdag 20 september 2019 @ 14:37:32 #31
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189039092
BD Emmen werkt ook landelijk, ik geloof wegenbelastingzaken.
088 klopt ook. Dat zijn landelijke nummers. Bij mijn vorige werk moest ik af en toe ook de belatingdienst bellen en dan had ik een paar rechtstreekse nummers :s)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189039226
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 11:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Bellen met een prive nummer dat is toch wel raar inderdaad, hoewel nu ik er over nadenk, doen overheidsinstanties dat automatisch.
Nee, dat is een keuze van de desbetreffende organisatie.
So we just called him Fred too
pi_189041601
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]

TS heeft dat toch goed opgelost? Je wilt volgens mij ook niet de onzekerheid dat je misschien toch maar beter wel contact had kunnen zoeken als het toch de Belastingdienst was.
Dat zeker, maar het is toch vreemd dat je als burger zelf eerst de algemene Belastingdienst moet bellen om daarachter te komen?
pi_189041990
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 17:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zeker, maar het is toch vreemd dat je als burger zelf eerst de algemene Belastingdienst moet bellen om daarachter te komen?
Hoezo het algemene nummer? In het voicemailbericht sprak de ambtenaar zijn eigen nummer in.
Een 088 nummer is een zeer gebruikelijk nummer.
Misschien moeten mensen gewoon niet zo paranoïde zijn?
  vrijdag 20 september 2019 @ 17:52:46 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_189042193
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 17:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Beetje wonderlijke redenering. Als het nummer wel gewoon zichtbaar was geweest, wat had dat dan bewezen? Bleef nog steeds hetzelfde nummer. TS had het dan nog steeds niet vertrouwd.
pi_189043335
De Belastingdienst heeft tegenwoordig een gewijzigde strategie, vroeger verliep alles schriftelijk nu, vooral bij bezwaar/aanslagregeling wordt er veel vaker gebeld. Dit is gewoon om meer duidelijkheid te krijgen over het bezwaar.

Ze hebben overigens enorme achterstanden, soms tot zelfs 450 dagen (not joking). Dat komt omdat alle bezwaren in een grote hoop worden gegooid en dan moet je net het geluk hebben dat iemand die van jou oppikt...

088 nummer is legit en intern van de BD.

BD belt altijd onbekend. Klopt ook.
pi_189043757
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 17:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Beetje wonderlijke redenering. Als het nummer wel gewoon zichtbaar was geweest, wat had dat dan bewezen? Bleef nog steeds hetzelfde nummer. TS had het dan nog steeds niet vertrouwd.
Natuurlijk wel. Als je op je display van je telefoon ziet dat je door de Belastingdienst gebeld wordt, wekt dat vertrouwen. Als je daarbij ook nog eens het nummer op kan zoeken via Google en daarbij ziet dat het van de BD is, weet je dat het goed zit.
pi_189043781
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 17:36 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Hoezo het algemene nummer? In het voicemailbericht sprak de ambtenaar zijn eigen nummer in.
Een 088 nummer is een zeer gebruikelijk nummer.
Misschien moeten mensen gewoon niet zo paranoïde zijn?
Ja hoor, hele campagnes opzetten om phishing tegen te gaan. Geen onbekende nummers vertrouwen etc. En dan nu zeggen 'niet zo paranoïde zijn'?

En TS heeft eerst het algemene nummer gebeld om te verifiëren.
pi_189044207
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 19:50 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja hoor, hele campagnes opzetten om phishing tegen te gaan. Geen onbekende nummers vertrouwen etc. En dan nu zeggen 'niet zo paranoïde zijn'?

En TS heeft eerst het algemene nummer gebeld om te verifiëren.
Een 088 is een landelijk nummer die in hondertallen wordt uitgegeven aan één organisatie. Alleen aan het nummer, die in de voicemail werd ingesproken, kan je al zien dat het geen fishing is want het betreft een zakelijk landelijk nummer
En al zou het fishing zijn, dan moet je zelf toch echt gegevens verstrekken. Met alleen terugbellen naar een landelijk nummer kan je niet opgelicht worden.

Die fishingcampagnes gaat over bellende microsoft bedrijven, SMSjes van Belastingdienst, mailtjes van ziggo vanuit een hotmailaccount etc. etc. Je weet zelf toch wel of je een schuld hebt bij de belastingdienst, ziggo of andere bedrijven?
pi_189044208
Hier ook teruggebeld over een bezwaar een tijd terug, maar ik had de persoon in kwestie aan de telefoon. Was overigens een anoniem nummer ook, dus wilde eigenlijk niet opnemen.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_189054201
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:35 schreef Marsenal het volgende:
Het zou wel handig zijn als ze ophielden met anoniem bellen. Eigenlijk iedere keer als ik een anoniem nummer opneem blijkt het een scam of iets dergelijks irritants te zijn. Anoniem bellen is niet meer van deze tijd.
Gezeik inderdaad. CBR deed dat aantal jaren terug ook, en de politie ook regelmatig. Als je een telefoontje verwacht van zo'n instantie ben je gedwongen al die telemarketeers en oplichters ook van je af te slaan, heel irritant.
pi_189054236
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 09:14 schreef SpecialK het volgende:
Ik kreeg een maand geleden dit SMS-je :')

[ afbeelding ]
Bereid je maar voor, ik krijg ze tegenwoordig minstens 3x per week. Van geblokkeerde passen, openstaande boetes bij het CJIB of incassobureau, noem maar op.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_189067584
quote:
Politie doet dat ook altijd. Vind het ook maar apart. Hoeze de overheid transparant en benaderbaar...
pi_189067608
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 20:20 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Een 088 is een landelijk nummer die in hondertallen wordt uitgegeven aan één organisatie. Alleen aan het nummer, die in de voicemail werd ingesproken, kan je al zien dat het geen fishing is want het betreft een zakelijk landelijk nummer
Een kwestie van tijd voordat oplichters een manier vinden om 088 nummers te bemachtigen.

Er zijn ook al nep-webwinkels met een normaal .nl adres. Die kopen ze op uit quarantaine omdat ze dan snel hoog in Google komen. Zegt allemaal niet zoveel helaas.
pi_189067698
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 10:42 schreef tstile het volgende:
Die kopen ze op uit quarantaine
Dit stukje snap ik niet
pi_189067723
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 10:49 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Dit stukje snap ik niet
Verlopen domeinnamen die uit quarantaine komen zijn weer vrij om geregistreerd te worden door anderen.

Stel dat Danny stopt met FOK! en fok.nl niet verlengt, dan zou ik die domeinnaam kunnen registreren als deze weer beschikbaar komt uit quarantaine (een periode waarin alleen de vorig geregistreerde hem kan terug claimen).
pi_189068327
Via bijv. https://www.catchtiger.co(...)%5B1%5D=1&t%5Bq%5D=1
zijn een hoop .nl domeinen te koop die al in gebruik zijn geweest.

Zelf heb ik al eens op het punt gestaan om schoenen te kopen van een op het oog doodnormale Nederlandse webwinkel.

Het enige aparte vond ik de naam van de site. Daarbij dacht ik toch, waarom kiest een online schoenenwinkel zo'n naam... Toen wat Googelen en kwam ik erachter dat de oplichting al zo ver strekt inmiddels...

Op markplaats ben ik wel opgelicht pas. Hier deed ik achterhaalde aannames. De oplichter verkocht namelijk een 2dehands apparaat(ipv spliternieuw) voor een redelijke prijs(ipv overdreven lokkertje). Daarnaast had hij ook andere advertenties online staan van zooi wat absoluut niet de moeite waard is om mensen voor te gaan oplichten. Bijv. wat oude kinderboeken etc. Al met al een heel uitgekookte oplichter. Inmiddels is die bankrekening geblokkeerd dus het was wel echt een oplichter.

Dus de tijd dat je alleen wordt opgelicht met het nieuwste model smartph0ne/playstation oid nieuw in doos voor een spotprijs is voorbij...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')