abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188979759
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:07 schreef Nober het volgende:
Hebben ze dan ook geen coureurs meer nodig?
Als het autonome auto's zijn niet.

Maar dit gaat om elektrische F1 auto's.
  maandag 16 september 2019 @ 21:15:18 #27
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188979864
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.

Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.

"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
Idd. Bij de 24u Nürburgring hebben ze een aantal jaar geleden met een hybride Porsche meegedaan. Ondanks 3 reparaties (versnellingsbak, elektromotor en nog wat) nog steeds competitief omdat ze 1 ronde langer buiten konden blijven dan de rest.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 19 september 2019 @ 22:51:40 #28
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189031895
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189032057
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oh zo.
Naja, Formule E kan inmiddels 45 (?) minuten op 1 acculading racen.
En ik heb het expliciet over "voor 2032" dus daar valt vast nog wel wat winst te halen.

Laden tijdens een pitstop is ook een optie maar ik denk dat je daar niet aan moet beginnen.

"Max stond 12 minuten stil, een nieuw record!"
Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen.
pi_189032204
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:58 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Gewoon battery swap, dat moeten ze in de F1 toch wel kunnen.
Valt tegen denk ik.

Als je kijkt naar een Formule E wagen dan lopen er ook koelleidingen door de accu:




De energiedichtheid zal omhoog moeten, dan kunnen ze 90 minuten racen.
  donderdag 19 september 2019 @ 23:04:38 #31
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189032237
Dat kan ook allemaal met quick release. Ik zie daar wel oplossingen in omdat bij grote vermogens de accu's voorlopig nog niet voldoende capactieit hebben.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189032270
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:51 schreef nils7 het volgende:
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
Goed punt, je ziet bij steeds meer merken dat er minder geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van brandstofmotoren.
pi_189032303
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:04 schreef daNpy het volgende:
Dat kan ook allemaal met quick release. Ik zie daar wel oplossingen in omdat bij grote vermogens de accu's voorlopig nog niet voldoende capactieit hebben.
Ik verwacht ook niet binnen 5 jaar een elektrische F1 ;)

Accu's worden ieder jaar zo'n 10 tot 15% beter qua capaciteit en er liggen ook opvolgers voor Li-Ion batterijen op de loer waar mogelijk nog grotere sprongen gemaakt worden.

Ook als die nieuwe accu's duur zijn, is dat voor de F1 niet zo'n probleem. Een voorvleugel of zelfs het stuurtje kost al meer dan een Tesla (accu).

Ik denk niet dat we naar verwisselbare accu's gaan in de autosport.
pi_189032518
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 22:51 schreef nils7 het volgende:
Nou... na het nieuws van vandaag.
Hoe lang duurt het voordat Mercedes zich terug trekt uit een niet-elektrische F1?
Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg.

Maar ik denk steeds meer dat F1 een standaard plofmotor van Cosworth/Ricardo/Mecachrome krijgt en dat de fabrikanten dan alleen het hybride deel ontwikkelen.
.
  donderdag 19 september 2019 @ 23:30:12 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189032839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk niet dat we naar verwisselbare accu's gaan in de autosport.
Autosport of F1?

Bij endurance races zie ik het nog wel gebeuren, althans ik houd het voor mogelijk. Hebben ze ook niet bij de FE al met verwisselbare accu's gereden?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189032963
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Autosport of F1?

Bij endurance races zie ik het nog wel gebeuren, althans ik houd het voor mogelijk. Hebben ze ook niet bij de FE al met verwisselbare accu's gereden?
Bij FE verwisselden ze voorheen de hele auto ;)

Naja, "autosport" is misschien iets te breed maar ik verwacht niet dat het een populaire methode wordt.
pi_189033575
Formule E gaat trouwens in 2022 alweer over naar +600Kw motoren. Dat wordt kwa acceleratie al hetzelfde als F1.
.
  vrijdag 20 september 2019 @ 08:25:08 #38
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189034849
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 23:16 schreef Fer het volgende:

[..]

Ze zeggen niet dat ze stoppen met verkopen. Wellicht gebruiken ze over 10 jaar alleen Renault blokken of E85 motoren. Mogelijkheden genoeg.

Maar ik denk steeds meer dat F1 een standaard plofmotor van Cosworth/Ricardo/Mecachrome krijgt en dat de fabrikanten dan alleen het hybride deel ontwikkelen.
Klopt maar ze stoppen wel de ontwikkeling nagenoeg.
Dus wat ze leren in de F1 is dus totaal nutteloos voor ze en snap nu ook waarom ze voor de huidige motoren in 2021 stemmen.
Ze gaan gewoon niet meer investeren in een nieuw format qua verbrandingsmotor.

De standaar ICE met een hybride gedeelte ontwikkelde door de fabrikant is de enige manier om het betaalbaar te houden met een dik geluid.

Alleen als ze nu zouden roepen "We gaan naar een standaard vebrandings motor maar wel een ieder eigen ontwikkelde elektrische powertrain" dan staat 50+ op de achterste poten ;)
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189035358
Ja klopt. Terwijl een oldscool NA blok icm hybride zo vet zou klinken.

Alhoewel ja wel weer gelul krigt, als iemands motor hier slechter zou doen, dan van een ander of ploft.

[ Bericht 45% gewijzigd door Fer op 20-09-2019 09:31:44 ]
.
  vrijdag 20 september 2019 @ 12:17:54 #40
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_189037357
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 17:44 schreef sasquatsch het volgende:
De Formule 1 zal de komende 20 jaar nog niet elektrisch worden om de simpele reden dat de Formule E een 25-jarige licentie van de FIA heeft op het houden van elektrische Formule races. Dus op zijn vroegst pas in 2039, al zal de FE licentie dan waarschijnlijk verlengd worden.
Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil).
pi_189037827
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 12:17 schreef beantherio het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen: "de Formule 1" is geen ondertekenaar van enige overeenkomst met de organisatie van Formule E dus die 25 jarige overeenkomst is geen beletsel. FIA zou wel moeilijk kunnen gaan doen (wat ze vanuit de overeenkomst ook moeten) maar Liberty, de teams en de rest van Formule 1 zijn niet gebonden aan FIA. Er zijn allerlei opties om voor 2039 aan de slag te kunnen gaan met puur electrisch (als men dat wil).
Dat zou betekenen dat ze los moeten komen van de FIA en dus een breakaway klasse zou worden en dan per definitie geen Formule 1 meer kan heten. En dus ook geen wereldkampioenschap.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_189038055
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2019 14:36 schreef vosss het volgende:
Regel eerst maar eens dat mn telefoon langer dan een dag mee kan op 1 acculading.
pi_189038635
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:05 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dat kan prima, als je niet probeert om telefoons zo dun te maken als een bierviltje.
pi_189038785
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 13:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat kan prima, als je niet probeert om telefoons zo dun te maken als een bierviltje.
Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik.
pi_189038811
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:10 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dan nog. Eerst maar eens kijken of Formule E zich kan meten in populariteit met F1 op den duur. Pas dan zou je een punt hebben denk ik.
Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie.

Als straatauto's in Europa straks alleen nog elektrisch mogen worden verkocht, waarom zou je als Ferrari, Mercedes of Renault dan nog brandstofmotoren ontwikkelen voor de autosport?

Het zijn uiteindelijk toch "uithangbordjes" voor hun straatauto's, dus welk signaal willen ze straks afgeven?

En het is natuurlijk een stelling die ik probeer te verdedigen met argumenten. Het kan ook zijn dat ik geen gelijk krijg en dan zal ik dat over 12 jaar ook wel toegeven ;)
pi_189038964
Fabrikanten zetten zelf ook nog in op de ontwikkeling en verbetering van verbrandingsmotoren. Dat zal zeker nog enkele decennia de meest gebruikelijke krachtbron blijven. 2032 lijkt me daarom te vroeg. Dat F1 in zijn huidige vorm uiteindelijk zal verdwijnen lijkt me echter een feit.
pi_189038970
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het met populariteit te maken heeft maar met een logische evolutie.

Als straatauto's in Europa straks alleen nog elektrisch mogen worden verkocht, waarom zou je als Ferrari, Mercedes of Renault dan nog brandstofmotoren ontwikkelen voor de autosport?

Het zijn uiteindelijk toch "uithangbordjes" voor hun straatauto's, dus welk signaal willen ze straks afgeven?

En het is natuurlijk een stelling die ik probeer te verdedigen met argumenten. Het kan ook zijn dat ik geen gelijk krijg en dan zal ik dat over 12 jaar ook wel toegeven ;)
Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open.

Ik denk dan ook dat de F1 niet elektrisch gaat worden, maar eerder een andere innovatie gaat gebruiken.
pi_189039271
De F1 zet nu al in op meer bio- en synthetische brandstof voor de komende periode (vanf 2021).

In 2021 moet minimaal 20% van de brandstof bio/synthetische brandstof zijn met een stijging van 10% per jaar voor de jaren er na tot 60% in 2025.

Synthetische brandstof is in tegenstelling tot een volledig elektrische aandrijving nagenoeg CO2 neutraal en dus beter voor het milieu :)

quote:
Das größte Aufsehen wird ein Element erregen, das normalerweise nicht im Mittelpunkt steht. Die Formel 1 will grüner werden. Fernziel ist, dass die Motoren künftig mit synthetischem Kraftstoff betrieben werden. Im Gegensatz zu einem reinen Elektroantrieb ist der tatsächlich nahezu CO2-neutral, da bei der Produktion dieser Brennstoffe annähernd so viel CO2 aus der Atmosphäre gebunden wird, wie später bei der Verbrennung wieder in die Umwelt gelangt.

Einziges Problem: Im Moment sind diese so genannten E-Fuels noch nicht in ausreichend großer Menge verfügbar, um eine komplette Formel-1-Saison, alle Testfahrten und Prüfstandsläufe damit zu bestreiten. Deshalb werden dem Benzin 2021 erst einmal nur 20 Prozent dieses Sprits beigemischt. Die 20 Prozent beziehen auf die Masse. Bezogen auf die Energiedichte sollen es bereits 30 Prozent sein.

Der Anteil an diesen im Labor gezüchteten Treibstoffen soll bis 2025 kontinuierlich steigen, am liebsten in 10-Prozent-Schritten, um irgendwann einmal komplett unabhängig von fossilen Brennstoffen zu sein. „Wir wollen jetzt mal den Fuß in die Tür stellen. Die Dynamik kommt von allein. Würden wir nichts tun, passiert gar nichts. Nur wer mit 20 Prozent anfängt, kommt irgendwann einmal zu 100 Prozent“, erklärt ein Ingenieur. Die Vereinigung der Kraftstoffhersteller hat dem Plan bereits zugestimmt. Für sie ist es auch eine Art Imagepflege.
https://www.auto-motor-un(...)ftstoff-co2-neutral/
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_189039322
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 14:26 schreef TagForce het volgende:

[..]

Er komt uiteraard nooit een wet die straatauto's verplicht elektrisch laat zijn. Dat zou innovatie gigantisch in de weg staan. Er zal inderdaad vast wel een wet komen die eerst diesel verbiedt, en daarna 1 die benzine verbiedt. Op dit moment zou dat hetzelfde effect hebben, maar in de toekomst laat het innovatie van bijvoorbeeld waterstof open.

Ik denk dan ook dat de F1 niet elektrisch gaat worden, maar eerder een andere innovatie gaat gebruiken.
Dat denk ik dus ook en dat daarnaast Formule E zal blijven bestaan.

Ik dat juist door het bestaan van FE er minder kans is dat F1 ooit electrisch wordt.
pi_189049726
F1 bestaat bij gratie van de fabrikanten, als die op electrisch overgaan zal F1 gewoon volgen. Of ze nu willen of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')