abonnement Unibet Coolblue
pi_188913681
Islamitisch lesboekje aangepast na omstreden passages over homoseksualiteit

Op 44 islamitische basisscholen in Nederland, die zijn aangesloten bij de islamitische scholenkoepel ISBO, wordt lesmateriaal gebruikt waarin onder meer staat waarom Allah homoseksualiteit verafschuwt en gemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht verboden is. De belangenorganisatie voor lhbt’ers COC noemt de teksten in het door de ISBO ontwikkelde seksuele voorlichtingsboek onacceptabel en eist dat de onderwijsinspectie ingrijpt.

Volgens de NOS komen in het boek Help! Ik word volwassen niet alleen educatief bedoelde, controversiële passages over homoseksualiteit voor, maar staan er ook alinea's in over waarom jongens en meisjes elkaar niet mogen aankijken en het advies om toch vooral geen ‘kleding van ongelovigen’ te dragen. Na vragen over de gewraakte passages heeft de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) inmiddels een aanvullende handleiding voor docenten naar de scholen gestuurd. Ook zijn sommige onderdelen geschrapt. ,,Dat is gedaan omdat zinsneden in het boek multi-interpretabel zijn en daardoor anders kunnen worden uitgelegd”, aldus de ISBO in een verklaring.

In het hoofdstuk over homoseksualiteit staat in Help! Ik word volwassen onder meer een vrij heftige tekst uit de koran waarin wordt verklaard waarom de profeet Allah ooit een volk liet uitmoorden omdat mannen er gemeenschap hadden met mannen en vrouwen met seksegenoten. ,,Op dit verhaal is het verbod in de islam op het hebben van gemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht gebaseerd”, staat in het boek. Ook wordt uitgelegd waarom volgens islamitische principes ‘geslachtsverandering niet is toegestaan’ en dat Allah jongens die op meisjes willen lijken (en andersom) vervloekt.

Kleding
In de aanvullende toelichting die de scholenkoepel voor leraren maakte, staat overigens nadrukkelijk dat er geen geweld tegen homoseksuelen mag worden gebruikt. Verder heeft de ISBO een passage uit het boek gehaald waarin meisjes wordt geadviseerd foto's te verzamelen van moslimmeisjes die goed en slecht gekleed zijn. Die kiekjes moesten ze op de schooltoiletten hangen.

De Inspectie van het Onderwijs ziet vooralsnog geen aanleiding om in te grijpen omdat de passages niet in strijd zijn met basiswaarden van de democratische rechtsstaat. COC vindt wel dat de overheid moet ingrijpen en het boek nog eens goed moet scannen. ,,Je zult als islamitisch transgendermeisje of homojongen maar op een school zitten die deze methode gebruikt en in feite te horen krijgen dat je er niet mag zijn. Dat is afschuwelijk, onacceptabel en strijd met de wet. Scholieren hebben recht op een school waar ze zich veilig en geaccepteerd voelen, en dat kan niet met zo’n lesmethode’’, zegt voorzitter Astrid Oosenbrug in Nieuwsuur. Help! Ik word volwassen - waarvan een versie voor jongens en meisjes bestaat - wordt sinds 2013 gebruikt en werd samengesteld omdat alle scholen in Nederland, dus ook islamitische, verplicht zijn seksuele diversiteit onder de aandacht van leerlingen te brengen.

Verontwaardiging
Er is overigens niet alleen verontwaardiging over het lesboek, maar ook over salafistische ideeën die kinderen worden ingeprent op zogenoemde weekendscholen in moskeeën. Regeringspartijen VVD en ChristenUnie reageerden gisteren op een onderzoek van Nieuwsuur en NRC Handelsblad. Zij zien ook hier een rol weggelegd voor de onderwijsinspectie. Die zou moeten bekijken of kinderen niet wordt geleerd zich van de Nederlandse samenleving af te keren.

De Inspectie van het Onderwijs benadrukt dat ze niet de bevoegdheid heeft zulke ‘clubs’ te controleren. De dienst gaat alleen over scholen die door het Rijk als school zijn erkend. Dat is bij de ‘scholen’ waarover Nieuwsuur en NRC berichtten, niet het geval. Daar wijst ook minister Arie Slob (Onderwijs) op. Volgens hem is de discussie over dit ‘informele onderwijs’ een hele principiële. ,,Die mag altijd worden gevoerd.” Een rol voor de inspectie zou betekenen dat de wet moet worden gewijzigd en ‘daar ben je ook wel even zoet mee’, aldus Slob.

Verder wil Slob niet op de zaak ingaan, onder meer omdat in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken momenteel een onderzoek loopt naar deze vormen van informele scholing, en de buitenlandse financiering ervan. ,,Elke stroming die antidemocratische, anti-integratieve en onverdraagzame boodschappen verspreidt, ook in informele scholing, is onacceptabel”, laat minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) weten. De resultaten van het onderzoek worden begin volgend jaar verwacht.

Bron:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ksualiteit~a4abb946/
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  donderdag 12 september 2019 @ 18:02:09 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188914010
Maar die Nashvilleverklaringtekenaars dan!! Die zijn natuurlijk veel enger!!!
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188914036
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:02 schreef SpecialK het volgende:
Maar die Nashvilleverklaringtekenaars dan!! Die zijn natuurlijk veel enger!!!
Wie zegt dat precies, mr. Don Quichot?
  donderdag 12 september 2019 @ 18:05:42 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188914077
quote:
7s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wie zegt dat precies, mr. Don Quichot?
Ik. Dat zie je toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188914124
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik. Dat zie je toch?
Vreemde stelling, maar vooruit.
  donderdag 12 september 2019 @ 18:16:21 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188914226
quote:
7s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Vreemde stelling, maar vooruit.
Cultuur moet je respecteren deze mensen staan in contact met hun roots. Jij wil zeker weer jouw witmansprivilege uitoefenen om via de typische kolonialistische kanalen (de overheid) allerhande onderdrukkende maatregelen uit te voeren om deze bruine mensen en hun prachtige cultuur te criminaliseren.

Typisch weer. Je zou jouw stem moeten gebruiken om deze mensen te verheffen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188914254
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:16 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Cultuur moet je respecteren deze mensen staan in contact met hun roots. Jij wil zeker weer jouw witmansprivilege uitoefenen om via de typische kolonialistische kanalen (de overheid) allerhande onderdrukkende maatregelen uit te voeren om deze bruine mensen en hun prachtige cultuur te criminaliseren.

Typisch weer. Je zou jouw stem moeten gebruiken om deze mensen te verheffen.
Zonde van je energie, deze post.
  donderdag 12 september 2019 @ 18:28:45 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188914457
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:18 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zonde van je energie, deze post.
Ik weet nog ongeveer hoeveel aandacht dat nieuws toen van jou en je kornuiten kreeg. En van heel Nederland. Weken lang. Dit is na een weekje doodgebloed gok ik. Terwijl het 100x heftiger is dan wat stomme handtekeningen.

Als ik een maand geleden tegen je had gezegd dat ik de volste verwachting had dat dit soort rotzooi op islamitische scholen in Nederland aan de gang was dan had je me vast voor fantast uitgemaakt oid.

Nu is het... tsja erg hoor.. next.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 13 september 2019 @ 00:10:35 #9
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_188919927
De volkskrant heeft de schrijfster van dat shitboek opgedoken en, jawel hoor, het is een bekeerlinge. Zoals iedereen die ouder is dan 4 en wel eens buiten komt weet, zijn bekeerlingen het aller- aller- allerkutst van alle vormen van gelovigen, omdat ze zo gierend rabiaat naar het geloof zijn geswitcht, dat alle redelijkheid met hun bekering het raam uit is geflikkerd.

https://www.volkskrant.nl(...)ksualiteit~be20eb31/

De naam is Asma Claassen en de volkskrant introduceert haar nog gewoon als 'vrouw', waar ze ook een woord als 'kutwijf' hadden kunnen gebruiken.

quote:
‘Mijn naam is Asma, ik ben 47 jaar en een alleenstaande moeder. Mijn hobby’s hebben allemaal iets met de islam te maken. Ik houd van het ontwikkelen van materiaal voor kinderen, van lesgeven over de islam. Ik hou van wandelen, van de natuur genieten en Allah’s schepping bewonderen.’
In haar biografie ontbreekt nog de zin: Het liefst hou ik me bezig met kinderen opzetten tegen homo's, andersdenkenden, en het opdringen van een schaamtecultuur bij jonge meiden.

Ik heb medeiljden met haar kind(eren). Hopelijk zijn ze het huis al uit.

Overigens, dit strooit wel weer zand in de radaren van iedereen die zei dat moslims weigeren zich aan te passen - het boek is immers geschreven door iemand die zich enorm heeft aangepast.
pi_188920041
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 00:10 schreef VoMy het volgende:
Overigens, dit strooit wel weer zand in de radaren van iedereen die zei dat moslims weigeren zich aan te passen - het boek is immers geschreven door iemand die zich enorm heeft aangepast.
Euh nee, want eenmaal moslim acht ik de kans bijzonder klein dat zij ooit nog van het islamitisch gedachtengoed waaraan zij zich onderworpen heeft zal wijken en zou zij dit wel doen, dan zou zij geen moslim meer zijn.

Een beetje een semantische discussie dus maar helaas, het suffe puntje dat je probeert te maken raakt kant noch wal. Volgende keer beter, wanhopige. :*
pi_188934935
Eigenlijk schandalig dat men er NU pas achterkomt he
  vrijdag 13 september 2019 @ 23:42:42 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188935249
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 00:10 schreef VoMy het volgende:
Zoals iedereen die ouder is dan 4 en wel eens buiten komt weet, zijn bekeerlingen het aller- aller- allerkutst van alle vormen van gelovigen, omdat ze zo gierend rabiaat naar het geloof zijn geswitcht, dat alle redelijkheid met hun bekering het raam uit is geflikkerd.
Eigenlijk net als bij de anti-rook nazi's
pi_188935355
Weet je wat nou het grappige is vind ik? De overheid heeft de mond vol van gelijkwaardigheid en zo. Maar staat al jaren toe dat in naam van religie het gelijkheidsbeginsel aan alle kanten getreden wordt. En dan nu verbaasd doen allemaal en geschokkeerd zijn dat bij islamitisch onderwijs haat wordt gepredikt tegen andersgeaarden, ongelovigen, etcetera.

Het staat volgens mij al heel lang in dat ene boek. Dus helemaal als verassing kan het toch niet komen?
pi_188935794
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 23:47 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Weet je wat nou het grappige is vind ik? De overheid heeft de mond vol van gelijkwaardigheid en zo. Maar staat al jaren toe dat in naam van religie het gelijkheidsbeginsel aan alle kanten getreden wordt. En dan nu verbaasd doen allemaal en geschokkeerd zijn dat bij islamitisch onderwijs haat wordt gepredikt tegen andersgeaarden, ongelovigen, etcetera.

Het staat volgens mij al heel lang in dat ene boek. Dus helemaal als verassing kan het toch niet komen?
Dat kom waarschijnlijk omdat het niet zo politiek correct is om het te benoemen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_188936905
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 00:08 schreef tesssssssss het volgende:
Dat kom waarschijnlijk omdat het niet zo politiek correct is om het te benoemen.
Maar politieke correctheid gaat niet boven het Gelijkheidsbeginsel. Dus wordt het niet eens tijd dat Nederland eens een rode stift pakt bij geloofsgeschriften en eens flink gaat strepen eigenlijk?
pi_188938123
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 01:17 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Maar politieke correctheid gaat niet boven het Gelijkheidsbeginsel. Dus wordt het niet eens tijd dat Nederland eens een rode stift pakt bij geloofsgeschriften en eens flink gaat strepen eigenlijk?
Daar zou het misschien wel tijd voor zijn. Alleen, het gaat nooit gebeuren.

Mijn eigen overbuurvrouw mag (in 2019!!!!!)! niet gaan zwemmen met mannen omdat die haar dan onbedekt zouden zien.

Je kan het zelf aan haar vragen, als je het niet gelooft. Het is gewoon echt waar.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 14 september 2019 @ 06:53:55 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_188938135
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 00:10 schreef VoMy het volgende:
Zoals iedereen die ouder is dan 4 en wel eens buiten komt weet, zijn bekeerlingen het aller- aller- allerkutst van alle vormen van gelovigen, omdat ze zo gierend rabiaat naar het geloof zijn geswitcht, dat alle redelijkheid met hun bekering het raam uit is geflikkerd.
En dan ook nog zoʼn zemelkous uit een katholiek nest. Die met een beate heiligenglimlach binnensmonds de mensheid alle verschrikkelijks toewenst.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 14 september 2019 @ 06:57:45 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_188938139
Wel grappig dat het uiteindelijk deze Mien Kut uit de Polder is, en niet Sjeik El Shaaklul uit Arabië, die zelfs D66-parlementariërs het schuim op de lippen brengt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 14 september 2019 @ 07:59:07 #19
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_188938265
Vrijheid van godsdienst moet aan banden worden gelegd in Nederland. Alleen maar openbare scholen toestaan waar de kindertjes wordt geleerd dat religie een defect is van de menselijke geest. Alleen zo kan je volwassenen hun wapens van haatzaaierij en verdeeldheid uit handen nemen.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
  zaterdag 14 september 2019 @ 08:09:15 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_188938307
quote:
Islamitisch lesboekje aangepast na omstreden passages over homoseksualiteit
Oh? Nou gelukkig maar. Dan is alles nu weer gewoon koek en ei.
(Nee, dus)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_188938325
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 06:39 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Daar zou het misschien wel tijd voor zijn. Alleen, het gaat nooit gebeuren.

Mijn eigen overbuurvrouw mag (in 2019!!!!!)! niet gaan zwemmen met mannen omdat die haar dan onbedekt zouden zien.

Je kan het zelf aan haar vragen, als je het niet gelooft. Het is gewoon echt waar.
Hier heb je speciale zwemuurtjes voor vrouwen: rijen dik tot buiten aan toe voor de kassa, 100% kopvodden. We zijn (of op zijn minst een deel van de bevolking) zit in de hoogste versnelling in de tijdmachine naar de middeleeuwen.
pi_188938328
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 23:29 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Eigenlijk schandalig dat men er NU pas achterkomt he
Was ook niet de bedoeling. Zo af en toe krijgen we onbedoeld wat inzicht in deze conservatieve haatzaaierij.
pi_188938331
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 08:13 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Hier heb je speciale zwemuurtjes voor vrouwen: rijen dik tot buiten aan toe voor de kassa, 100% kopvodden. We zijn (of op zijn minst een deel van de bevolking) zit in de hoogste versnelling in de tijdmachine naar de middeleeuwen.
Dat heeft mijn overbuurvrouw ook geprobeerd, maar toen waren ze in het dorp waar ik woon zo slim om er een mannelijke badmeester neer te zetten. Dus toen kwam ze weer terug.

...en ondertussen is wel iedereen zich druk aan het maken over gelijke rechten voor vrouwen.

Dat is dan ook gewoon een lachertje. Vind ik.

Mijn moeder was ook bij me toen ze dat bij mij thuis vertelde en die zei " doe niet zo moeilijk ga gewoon zwemmen"

Ik dacht nog " maaaaaa, dat kan zij zomaar niet"

Maar op dat moment dachten mijn moeder en ik wel allebei " daar zitten we dan in 2019 met onze rechten"

Dat is echt raar, als je zelf vrouw bent en jij gaat gewoon naar het zwembad, zonder je ook maar ergens zorgen over te hoeven maken. Zij kon nog niet eens gewoon met haar eigen zoontje gaan zwemmen.

[ Bericht 5% gewijzigd door tesssssssss op 14-09-2019 08:22:22 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_188938361
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 08:16 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat heeft mijn overbuurvrouw ook geprobeerd, maar toen waren ze in het dorp waar ik woon zo slim om er een mannelijke badmeester neer te zetten. Dus toen kwam ze weer terug.

...en ondertussen is wel iedereen zich druk aan het maken over gelijke rechten voor vrouwen.

Dat is dan ook gewoon een lachertje. Vind ik.

Mijn moeder was ook bij me toen ze dat bij mij thuis vertelde en die zei " doe niet zo moeilijk ga gewoon zwemmen"

Ik dacht nog " maaaaaa, dat kan zij zomaar niet"

Maar op dat moment dachten mijn moeder en ik wel allebei " daar zitten we dan in 2019 met onze rechten"

Dat is echt raar, als je zelf vrouw bent en jij gaat gewoon naar het zwembad, zonder je ook maar ergens zorgen over te hoeven maken. Zij konwil nog niet eens gewoon met haar eigen zoontje gaan zwemmen.
  zaterdag 14 september 2019 @ 08:53:58 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_188938569
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 07:59 schreef NoPicNic het volgende:
Vrijheid van godsdienst moet aan banden worden gelegd in Nederland. Alleen maar openbare scholen toestaan waar de kindertjes wordt geleerd dat religie een defect is van de menselijke geest. Alleen zo kan je volwassenen hun wapens van haatzaaierij en verdeeldheid uit handen nemen.
Ook gezellig vrijdenkend enzo.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_188938612
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 07:59 schreef NoPicNic het volgende:
Vrijheid van godsdienst moet aan banden worden gelegd in Nederland. Alleen maar openbare scholen toestaan waar de kindertjes wordt geleerd dat religie een defect is van de menselijke geest. Alleen zo kan je volwassenen hun wapens van haatzaaierij en verdeeldheid uit handen nemen.
Goed idee. Van het ene naar het andere extreme. Werkt altijd :Y
-
pi_188938781
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 08:23 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Dat wil ze wel, maar dat is voor haar onmogelijk, omdat er in de uren dat het recreatief zwemmen is, ook mannen zwemmen.

.....en ik kan mag en wil gewoon altijd met mijn zoontje zwemmen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_188946563
quote:
Het salafistisch onderwijs in Nederland ligt onder vuur. Veel prominente extremisten vinden dat er op moskeescholen te weinig praktijkonderwijs wordt gegeven.

“Er is alleen maar aandacht voor de theorie”, zegt de Koeweitse sjeik Ahmed bin Jawad. “Leerlingen weten precies welke groepen de doodstraf verdienen en hoe die zou moeten worden uitgevoerd, maar ze hebben geen flauw idee hoe ze met een zwaard moeten omgaan.”

Vicevoorzitter Zohair el Hasnaoui van IS Benelux sluit zich daarbij aan. “We hebben niet alleen knappe koppen nodig, maar ook jongeren die goed zijn met hun handen. Daaraan is echt een schrijnend tekort. Als de oude garde zich straks heeft opgeblazen, zitten wij met een enorm probleem.”

El Hasnaoui luidt de noodklok: “Als werkgever zeggen wij: kijk nou waar op de werkvloer behoefte aan is. Stem het onderwijs daarop af. Anders hebben we straks een hele generatie opgeleid als prediker. Daar zit de samenleving niet op te wachten.”
https://speld.nl/2019/09/(...)wijs-te-theoretisch/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')