Triest nieuws. Ben het helemaal eens met die laatste alinea.quote:Viktor (50) die jarenlang streed tegen zelfmoord stapt zelf uit leven: ‘Niemand zag dit aankomen’
Stichting 113 Zelfmoordpreventie heeft met groot verdriet kennisgenomen van het plotse overlijden van Viktor Staudt. De 50-jarige Brabander overleefde eind jaren negentig een zelfmoordpoging op een treinstation en zette zich daarna jarenlang in voor mensen die, net als hij, worstelen met depressieve en suïcidale gevoelens. Staudt overleed in de nacht van zaterdag op zondag aan de gevolgen van zelfdoding, bevestigt psychiater Bram Bakker tegen deze site.
Staudt, geboren in Delft en opgegroeid in Brabant, schreef samen met Bakker een boek over zijn poging uit het leven te stappen, gaf in binnen- en buitenland lezingen aan hulpverleners over zijn ervaringen en verscheen in diverse talkshows met zijn aangrijpende levensverhaal, waaronder De Wereld Draait Door. Staudt groeide zo uit tot een belangrijke inspiratiebron voor mensen die, net als hij, worstelen met depressie en zelfmoord.
,,Wij vinden het een tragisch overlijden”, meldt een woordvoerder van 113 Zelfmoordpreventie. ,,Het is buitengewoon verdrietig voor de nabestaanden en voor de mensen die hoop hebben geput uit zijn boeken en televisieoptredens. We kunnen ons voorstellen dat dit nieuws mensen raakt. Wanneer mensen hiermee worstelen, kunnen ze altijd contact met ons opnemen.”
Toerekeningsvatbaar
Met zijn boek Het verhaal van mijn zelfmoord met als ondertitel Hoe ik mijn angsten en depressies overwon probeerde Staudt mensen te behoeden voor de fout die hij in zijn ogen gemaakt had. Psychiater Bram Bakker, die veel met de Brabander samenwerkte en het voorwoord schreef, noemde het bij de lancering een belangrijk boek.
,,Het komt niet vaak voor dat iemand zo’n weloverwogen poging doet en het overleeft. Zelfmoord gebeurt meestal impulsief. Viktor beseft dat hij op dat moment niet toerekeningsvatbaar was. Dat sluit naadloos aan bij mijn aanpak. Als mensen beseffen dat hun klachten goed behandelbaar zijn, is er veel gewonnen”, zei hij in 2012 tegen deze krant.
‘Ik was klaar met vechten’
Staudt zelf zei eerder over zijn mislukte zelfmoordpoging uit 1999 (toen hij 30 jaar was): ,,Ik had jarenlang alles geprobeerd: de huisarts, de psychiater, kalmerende medicijnen, hardlopen en zwemmen, maar niets hielp. Ik was klaar met vechten. Ik zag geen andere oplossing meer. Op het moment zelf voelde ik me in balans. Ik had het besluit genomen en dat gaf rust. Vreemd, want het is natuurlijk niet normaal om op je fiets te stappen, naar het station te rijden en vervolgens voor de trein te springen.”
Geschrokken
Bram Bakker laat in een reactie weten geschrokken te zijn van het nieuws. Volgens hem zag niemand deze beslissing aankomen. ,,Het stemt me intens verdrietig, vooral omdat ik zeker weet dat hij dit einde eigenlijk niet wilde”, vertelt hij. Bakker maakt zich zorgen.
,,Ik vrees dat de dood van Viktor een stuk bedreigender is dan als een willekeurige bekende Nederlander besluit uit het leven te stappen. Viktor was een voorbeeld voor zoveel mensen. Dit zal een diepe impact hebben op de mensen die, net als hij, iedere dag strijden tegen dit soort gevoelens.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)t-aankomen~a45b1896/
Vinden ze het dan ook wel eens een feestelijk overlijden?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:06 schreef Elan het volgende:
,,Wij vinden het een tragisch overlijden”
Hoop. En hoop is uitgestelde teleurstelling.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:23 schreef Postbus100 het volgende:
Maar al die andere mensen nu dan? Wat heb je hen gegeven?
Naja, precies. Uitgestelde teleurstelling. Had ze dan realisme voorgehouden. Oid. Of steun.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoop. En hoop is uitgestelde teleurstelling.
Wees d'r maar blij mee. (geen sarcasme)quote:Op donderdag 12 september 2019 15:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Heel treurig, en moeilijk voor te stellen als je het zelf niet hebt. Ik kan mij in ieder geval moeilijk een scenario voorstellen waarbij ik doelbewust voor de trein spring.
Kan er niet over oordelen. Kan me alleen indenken dat het niet makkelijk is om te leven zonder benen en steeds weer te worden herinnerd aan je uit de hand gelopen ontmoeting met een trein.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:27 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Naja, precies. Uitgestelde teleurstelling. Had ze dan realisme voorgehouden. Oid. Of steun.
Ik vind het behoorlijk aso.. genoeg manieren om nabestaanden en hun kinderen, vinders, spoorwegpersoneel en hulpverleners niet een ptss stoornis te laten oplopen lijkt me..quote:Op donderdag 12 september 2019 15:28 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Heel treurig, en moeilijk voor te stellen als je het zelf niet hebt. Ik kan mij in ieder geval moeilijk een scenario voorstellen waarbij ik doelbewust voor de trein spring.
Maar daar heb je toch ook middelen voor ?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:30 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Kan er niet over oordelen. Kan me alleen indenken dat het niet makkelijk is om te leven zonder benen en steeds weer te worden herinnerd aan je uit de hand gelopen ontmoeting met een trein.
Ik ook niet voor debielen die dit soort aids uit hun vingers krijgenquote:Op donderdag 12 september 2019 15:32 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk aso.. genoeg manieren om nabestaanden en hun kinderen, vinders, spoorwegpersoneel en hulpverleners niet een ptss stoornis te laten oplopen lijkt me..
Ik kan geen greintje respect voor dit soort debielen opbrengen..
Je zou je moeten kunnen verplaatsen in iemand die suïcidaal is. Dat kunnen de meeste mensen logischerwijs niet. Ik oordeel er niet over, die mensen zijn toch ontoerekeningsvatbaar. De meeste mensen oordelen vanuit hun eigen perspectief en kunnen zich 0,0 verplaatsen in anderen.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:32 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik vind het behoorlijk aso.. genoeg manieren om nabestaanden en hun kinderen, vinders, spoorwegpersoneel en hulpverleners niet een ptss stoornis te laten oplopen lijkt me..
Ik kan geen greintje respect voor dit soort debielen opbrengen..
Maar verplaatsen de suïcidalen wel in andere mensen ?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je zou je moeten kunnen verplaatsen in iemand die suïcidaal is. Dat kunnen de meeste mensen logischerwijs niet. Ik oordeel er niet over, die mensen zijn toch ontoerekeningsvatbaar. De meeste mensen oordelen vanuit hun eigen perspectief en kunnen zich 0,0 verplaatsen in anderen.
Natuurlijk niet. Denk je niet dat ze al genoeg hebben aan hun mentale pijn?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:40 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Maar verplaatsen de suïcidalen wel in andere mensen ?
Ik moet helemaal niks.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je zou je moeten kunnen verplaatsen in iemand die suïcidaal is. Dat kunnen de meeste mensen logischerwijs niet. Ik oordeel er niet over, die mensen zijn toch ontoerekeningsvatbaar. De meeste mensen oordelen vanuit hun eigen perspectief en kunnen zich 0,0 verplaatsen in anderen.
Ik heb er ook wel eens over nagedacht hoor.. Niet dat ik suicidaal ben.. maar de buurman woont in een bos waar ie er al een paar in een boom gevonden heeft...quote:Op donderdag 12 september 2019 15:38 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoe helder denk je dat die mensen nog zijn in hun bovenkamer. Fakking autisten altijd op dit forum.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:40 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Maar verplaatsen de suïcidalen wel in andere mensen ?
Ja dat denk ik wel ja.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:40 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Denk je niet dat ze al genoeg hebben aan hun mentale pijn?
Je kunt die vraag toch ook stellen.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:42 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoe helder denk je dat die mensen nog zijn in hun bovenkamer. Fakking autisten altijd op dit forum.
Helder genoeg om jarenlang hele verhalen in de media te gaan houden blijkbaar.. en het dan gewoon nog een keer doen..quote:Op donderdag 12 september 2019 15:42 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Hoe helder denk je dat die mensen nog zijn in hun bovenkamer. Fakking autisten altijd op dit forum.
Daarom hebben dit soort topics toch geen zin. De meeste hier hebben de empathie van een amoebequote:Op donderdag 12 september 2019 15:42 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waarom regel je niet iets dan? in al die jaren?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Daarom hebben dit soort topics toch geen zin. De meeste hier hebben de empathie van een amoebe
Leg je opmerking eens uit? Ik begrijp niet waar je heen wiltquote:Op donderdag 12 september 2019 15:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Waarom regel je niet iets dan? in al die jaren?
Hij heeft jaren geleden een poging gedaan.. Dan heb je tijd genoeg om iets te regelen op een nette manier of op een manier zodat je anderen niet voor een tweede keer belast..quote:Op donderdag 12 september 2019 15:45 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Leg je opmerking eens uit? Ik begrijp niet waar je heen wilt
Natuurlijk is het geen goede keus. Maar je weet niet wat er in iemands hoofd omgaat. Het lijkt wel alsof degene die treinspringers afkeurt denkt dat de springer de intentie heeft om andermans leven te ruïneren. Dat is verre van het geval. Ze zitten alleen zo diep in hun depressie dat ze daar niet meer aan denken. Het is een hele stap namelijk om van passieve suïcidaliteit naar actieve suïcidaliteit te springen. De meeste mensen, thank god, kunnen dat nietquote:Op donderdag 12 september 2019 15:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ja dat denk ik wel ja.
Maar het is nooit een goede keuze niet voor jezelf maar boven al niet voor mensen die nog van je houden.
Jij snapt het verschijnsel depressie niet. Godzijdank, zou ik zeggen. Wel jammer dat je dan je ongenuanceerde mening erover geeft.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:43 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Helder genoeg om jarenlang hele verhalen in de media te gaan houden blijkbaar.. en het dan gewoon nog een keer doen..
Maar het is vaak niet vooropgezet. Mensen die zelfmoord plegen maken geen plan van aanpak ofzo die ze naar hun dood leidt. Het gaat vaak in een impuls. Elke keer dat ze voor een spoorovergang staan hebben ze gedachten die ze kan leiden tot een sprong en als dat 9 van de 10 keer goed gaat en die ene keer is de gedachte te sterk. Tsja in hoeverre was je er dan al maanden mee bezigquote:Op donderdag 12 september 2019 15:46 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Hij heeft jaren geleden een poging gedaan.. Dan heb je tijd genoeg om iets te regelen op een nette manier of op een manier zodat je anderen niet voor een tweede keer belast..
Mensen die suïcidaal zijn hebben doorgaans een tunnelvisie en kijken alleen naar de methode die een zekere dood oplevert. Dat is een trein koppen bijna altijd. Ze staan niet stil bij de gevolgen voor anderen, maar dat verwrongen gedachtewereldje belet hen dat ook denk ik. Voor mensen die anderen meenemen in de dood als ze zelf suïcidaal zijn kan ik dan weer geen enkel begrip opbrengen.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:43 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Je kunt die vraag toch ook stellen.
Waarom steeds wijzen op de mensen die geen begrip hebben getoond.
Ja dat maakt het eng, dat je dus kennelijk succesvol kunt zijn, zelfbewust over je eigen problematiek, een boek schrijven, je benen kwijt kunt raken in een opwelling van onmacht. En 20 jaar later alsnog zelfmoord kunt plegen.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:43 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Helder genoeg om jarenlang hele verhalen in de media te gaan houden blijkbaar.. en het dan gewoon nog een keer doen..
Vraag me dan wel af waarom hij die functie aan nam bij 113 zelfmoord preventie, ipv verder in therapie gaan, waarschijnlijk adviseerde hij ook mensen om therapie te nemen.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Natuurlijk is het geen goede keus. Maar je weet niet wat er in iemands hoofd omgaat. Het lijkt wel alsof degene die treinspringers afkeurt denkt dat de springer de intentie heeft om andermans leven te ruïneren. Dat is verre van het geval. Ze zitten alleen zo diep in hun depressie dat ze daar niet meer aan denken. Het is een hele stap namelijk om van passieve suïcidaliteit naar actieve suïcidaliteit te springen. De meeste mensen, thank god, kunnen dat niet
Als je een heel boek schrijft over dat je alles geprobeerd hebt en er klaar mee was.. Tien jaar lang in de media verschijnt als mister know it al.. en dan gewoon hetzelfde weer doet.. tja...quote:Op donderdag 12 september 2019 15:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Natuurlijk is het geen goede keus. Maar je weet niet wat er in iemands hoofd omgaat. Het lijkt wel alsof degene die treinspringers afkeurt denkt dat de springer de intentie heeft om andermans leven te ruïneren. Dat is verre van het geval. Ze zitten alleen zo diep in hun depressie dat ze daar niet meer aan denken. Het is een hele stap namelijk om van passieve suïcidaliteit naar actieve suïcidaliteit te springen. De meeste mensen, thank god, kunnen dat niet
Zie je vaak bij mensen die depressief zijn hoor. De drang om andere mensen wel te helpen. Hoop psychologen en psychiaters dragen ook genoeg shit met zich meequote:Op donderdag 12 september 2019 15:50 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Vraag me dan wel af waarom hij die functie aan nam bij 113 zelfmoord preventie, ipv verder in therapie gaan, waarschijnlijk adviseerde hij ook mensen om therapie te nemen.
Ik zou dat niet kunnen, plat gezegd hetzelfde dat je overdag politieagent bent en s nachts inbreker maar dan in je gedachte.
Het botst op 2 kanten.
Niks impuls.. .quote:Op donderdag 12 september 2019 15:49 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Maar het is vaak niet vooropgezet. Mensen die zelfmoord plegen maken geen plan van aanpak ofzo die ze naar hun dood leidt. Het gaat vaak in een impuls. Elke keer dat ze voor een spoorovergang staan hebben ze gedachten die ze kan leiden tot een sprong en als dat 9 van de 10 keer goed gaat en die ene keer is de gedachte te sterk. Tsja in hoeverre was je er dan al maanden mee bezig
quote:Op donderdag 12 september 2019 15:06 schreef Elan het volgende:
,,Ik had jarenlang alles geprobeerd: de huisarts, de psychiater, kalmerende medicijnen, hardlopen en zwemmen, maar niets hielp. Ik was klaar met vechten. Ik zag geen andere oplossing meer.
Man man man..quote:Op donderdag 12 september 2019 15:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als je een heel boek schrijft over dat je alles geprobeerd hebt en er klaar mee was.. Tien jaar lang in de media verschijnt als mister know it al.. en dan gewoon hetzelfde weer doet.. tja...
En dan gaan klagen dat mensen geen empathie hebben..
Ik vind dit toch wel een harde sneer hoor. Als iemand als ervaringsdeskundige zich jarenlang inzet voor kanker en zelf alsnog komt te overlijden aan die rotziekte geef je hem toch ook geen trap na?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:50 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Als je een heel boek schrijft over dat je alles geprobeerd hebt en er klaar mee was.. Tien jaar lang in de media verschijnt als mister know it al .. en dan gewoon hetzelfde weer doet.. tja...
En dan gaan klagen dat mensen geen empathie hebben..
En door al die verhalen nog meer last op je schouders nemen en dragenquote:Op donderdag 12 september 2019 15:51 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Zie je vaak bij mensen die depressief zijn hoor. De drang om andere mensen wel te helpen. Hoop psychologen en psychiaters dragen ook genoeg shit met zich mee
Ziektes zoals Kanker kan je niet voorkomen,quote:Op donderdag 12 september 2019 15:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind dit toch wel een harde sneer hoor. Als iemand als ervaringsdeskundige zich jarenlang inzet voor kanker en zelf alsnog komt te overlijden aan die rotziekte geef je hem toch ook geen trap na?
Wat is dit nou weer voor vergelijking?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik vind dit toch wel een harde sneer hoor. Als iemand als ervaringsdeskundige zich jarenlang inzet voor kanker en zelf alsnog komt te overlijden aan die rotziekte geef je hem toch ook geen trap na?
Depressie ook niet. Is een ziekte, stofjes in je hersenen die met je fucken. Niet een gevolg van teveel last op je schouder nemen oid.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:54 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ziektes zoals Kanker kan je niet voorkomen,
Helemaal niet als het neuskanker oid is.
Ja dan word je een spons en heb je zelf geen ruimte meer voor je eigen problemenquote:Op donderdag 12 september 2019 15:53 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
En door al die verhalen nog meer last op je schouders nemen en dragen
Hij is ziek en zet zich in voor lotgenoten door middel van inzet en dan zeg jij bijna dat hij zich jarenlang als een betweter heeft gedragen. Wat denk je nou zelf van zo'n opmerking?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Wat is dit nou weer voor vergelijking?
Het zou pas een vergelijking zijn als je een hele hoop mensen die niets met je te maken hebben door je actie ook kanker gaf..
En ja dan krijg je een trap na..
Dat ik dat bijna zeg?quote:Op donderdag 12 september 2019 15:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Hij is ziek en zet zich in voor lotgenoten door middel van inzet en dan zeg jij bijna dat hij zich jarenlang als een betweter heeft gedragen. Wat denk je nou zelf van zo'n opmerking?
Alles geprobeerd te hebben....quote:Op donderdag 12 september 2019 15:58 schreef wollah het volgende:
Tja, mensen die zelfmoord plegen zoeken vaak aandacht. Er zijn namelijk altijd wel manieren om ergens uit te komen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |