quote:
Op dinsdag 24 september 2019 00:57 schreef Japepk het volgende:[..]
Dat zou weleens het nieuwe beleid van Peter van der Vorst kunnen zijn. Hij heeft nu ongeveer een half jaar geleden geroepen dat er dingen moeten veranderen bij GTST. Voordat dat zijn weg naar de studio's of zelfs het scherm vindt ben je zo maanden verder.
Oudgedienden voor vast terug laten keren is natuurlijk een relatief makkelijke oplossing. Het publiek kent ze en je weet welke kant je ermee uit kunt. Blijft natuurlijk wel het feit dat deze schrijvers veel verpest hebben. Zelfs Robert had geen zaligmakende comeback.
Het nadeel nu is dat érg veel karakters al een zinloos bestaan hebben. Eigenlijk heb je nu als 'oude' kijker alleen nog feeling met Laura, Ludo, Janine en Nina. Bing heb ik nooit wat gevonden en Rik is al zijn identiteit kwijt. Melissa als Sjors vind ik nog steeds gek om te zien. En van figuren als Valentijn en Jojo weet je dat ze nooit een deuk in een pakje boter zullen slaan in de serie. Billy is een interessant geval. Zij moet het fiasco van Martine doen vergeten, denk ik. Ze wordt nu toch neergezet als net zo'n pittige tante als Martine in de eerste seizoenen. Een drugsbaron zou ook best nog wel spannende verhalen op kunnen leveren. Moeten ze het wel aandurven. Zeker nu ze zo aan Ludo plakt zou dat een mooie draai kunnen zijn om hem (tijdelijk) weer wat smeriger te laten worden.
Ik ga er vanuit dat er grote maatregelen komen. Wat ze voor mij zo door mogen voeren, gebaseerd op het verleden:
- Laura naar de Rozenboom
- Ludo & Janine samen in een chique villa
- Rik een duidelijke baan en uit dat armoedeverhaal. Hij schijnt al jaren een armoedzaaier te zijn maar dat zien we nergens echt terugkomen. Hij is sportinstructeur en laat de rest achterwege, óf laat hem echt af en toe op de kleintjes letten en niet mee naar de kroeg oid gaan omdat er geen geld voor is.
- Een 'doorsnee' gezin. Ik weet niet of de familie Bouwhuis hier nog geschikt voor is. Ze hadden de originele Rover & Sam gewoon langer vast moeten proberen te houden. Stel dat Jef komt, zouden ze van mij best verder mogen gaan en Remco of zelfs John met gezin mogen introduceren.
- Amir & Sjors als zoete inval voor losse personages, en daarmee het paleis lozen. Wat een ongeloofwaardige set is dat. Al die Sandersfiguren kunnen dan in de villa en desnoods verzinnen ze maar ineens een extra etage in Boks.
- Wat meer goede, stabiele relaties. Sjors & Amir zijn leuk, geloofwaardig en hebben chemie. En zelfs die relatie zal wel weer op de klippen lopen. Maar Nina & Bing, een van de meest ongeloofwaardige koppels, blijven dan weer voor altijd bij elkaar. Nina & Daan lijkt me dan weer wel leuk. Bing en Jojo mogen wat mij betreft ophoepelen. De enige reden dat zij is gekomen is om Bing meer te verankeren en dat mislukt.
- Een zichtbaarder zakenleven, los van Ludo. Geef personages een kop en een staart, een duidelijk bestaan. Draai dat prankverhaal om in een of ander marketingbureau ofzo. Peter van der Vorst zegt namelijk 'minder champagne in de Rozenboom'. Dat wil ik inderdaad niet zien als die jochies alleen maar liggen te klootviolen. Als ze door middel van werk gewoon knaken lijken te verdienen wil ik dat succes best gevierd zien worden. Laat Sjors een juristenbureau opzetten. Daar kunnen ook personages bij de administratie en dergelijke werken.
Berichten in de media hebben me weer eens naar dit topic doen terugkeren. Ik ben het grotendeels met jou en de anderen eens. Los van die typische huiskamerscènes, werd er door het werk van de personages, vaak het zakenleven, een fundament voor diverse verhaallijnen die ook het privéleven in drongen mogelijk gemaakt.
Hiernaast denk ik inderdaad dat de leeftijd van de acteurs een rol zal spelen, ooit toen het begon zaten er personages in van alle leeftijden, uiteraard altijd jongeren, maar ook hun ouders, vrienden van de ouders en een generatie er tussenin die duidelijk geen scholieren waren, maar ook niet tot de ouderen behoorden (zo een eind 20, begin 30) daar kun je ook veel kanten mee op. De ouders en hun vriendenkring hadden ook gewoon eigen verhaallijnen.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het al sinds 2012 niet meer echt heb gezien, de verhaallijnen waren toen terug gebracht naar liefdesverhaallijntjes, standaard en clichézinnetjes en af toen een freak als bad guy die de boel opschudde. Een continue slechterik zoals Martine Hafkamp (uiteraard vooral in seizoen 1-5), Frits van Houten en Ludo Sanders (van 1996 tot ongeveer 2006) bestaan in principe niet meer. Dit zorgde voor een schat aan verhaallijnen waarmee je vele kanten uit kon. Zo konden er occasioneel verschillende slechteriken ter versterking komen, hele extreme (David Harkema, Bruinsma en Steens rond CELU, Koen Heeze) of juist machtige weloverwogen slechteriken (Onno P. Wassenaar en Herman Hogendoorn). Uiteraard waren deze zo extreem dat als ze continu zouden blijven het ongeloofwaardig zou worden, maar ze maakten het functioneren van de vaste continue slechteriken mogelijk.
Tot slot qua decors, wat mij betreft mochten toen ik stopte met kijken mensen weer gewoon in huizen gaan wonen die er ook uitzien als huizen waarin de gemiddelde Nederlander woont. Uiteraard kan de luxe variëren, in seizoen 6 had je natuurlijk Ludo in een landhuis, Robert en Jef hadden beiden een vrijstaand huis, maar de inrichting ervan was redelijk gewoon. Er waren in die seizoenen sowieso veel meer echte huizen, als ik seizoen 5 neem: Huize Alberts, Huize Jef Alberts, Huize Koossie, Huize Hafkamp, Huize Balk, Huize Daniël/Elschot, Huize Helmink, Huize Harmsen. Hiernaast was er horeca zat (De Cactus, Hotel Dendermonde, De Rozenboom, Bodega de Koning) en ook nog kantoren/werkplekken (Van Houten, AA&F, Linda Look, Lorentz College) ik snap niet waarom die variëteit aan decors moest verdwijnen, geld kan het wel niet zijn, ze waren toen minder fortuinlijk beweert men altijd. Ik vond dat in ieder geval stukken meer geloofwaardig dan dat iedereen in kroegen, hotels en restaurants rondhing en huizen tussen personages rouleerden.
Tot slot, die Peter van der Vorst wil het roer omgooien, de vorige keer dat dat gebeurde, wilde men ook dichter bij de kijker gaan staan wat leidde tot een enorme vervlakking en vertrutting. Ik hoop echt dat ze zich ook verdiepen in successen van nog langer geleden die men vergeten schijnt te zijn. Seizoen 1-14 hadden altijd misdaad, prostitutie, moordzaken, de onderwereld en het zakenleven naast uitsluitend liefdesgedoe. Als ik nu dingen lees over prankster in GTST en dit vergelijk met een simpele verhaallijn zoals van Anton Bering en Maurice de Bruijn of de rol van Martine Hafkamp in de moordzaak rond Marc de Waal dan hebben we het echt over 2 verschillende series. Politie en justitie daarin was ook een stuk realistischer.
Deze post is weer veel te lang geworden en ik kan zeggen hoe blij ik ben dat er DVD's zijn van de door mij gewaardeerde seizoenen.