Nolita, Ysje heeft dat soort bultjes ook, al heel lang. Vaak bij knieholte, binnenkant van zijn dijbeen, bovenkant van luier. Het is toch een irritatie van de huid, niet echt eczeem al jeukt het wel een beetje. Ik smeer er altijd zinkzalf op. Dat helpt wel.
Daarover gesproken: Ysje heeft zo'n gekke 'gewoonte' ontwikkeld. Hij krabt zichzelf in zijn nek, echt heel hard, tot bloedens toe. Maar hij doet dit vooral/alleen op het kdv. Als hij zoals in de zomervakantie twee weken bij ons is, dan zitten er geen krassen. Hij ging weer naar het kdv en hupsakee. Op het kdv zeggen ze dat ze niet zien dat hij het doet. Ik vermoed dat hij het vooral doet als hij in bed ligt, omdat ik het thuis ook eens heb gezien. Ik vind het een rottig idee dat hij dit wellicht doet uit stress. Hij heeft het echt wel naar z'n zin op de opvang, maar ik kan niet goed verklaren waarom hij het anders doet. Uiteraard letten we altijd op of er geen labeltjes in z'n kleren zitten die jeuken, dus dat kan het niet zijn. Er zit ook geen eczeem of bultjes op die plek.
Wat betreft het tellen. Ja, bij oudste vaak gedaan, maar zij wordt er altijd extreem boos van. Dus het werkt hier vooral averechts. maar uit frustratie gebeurt het natuurlijk toch wel eens, als ze niet luistert. Bij Ysje is het (tot nu toe, afkloppen!

) helemaal niet nodig. Als ik bijv tegen hem zeg: We gaan zo weg uit de speeltuin, dan roept hij meteen dag en loopt weg.

. Ook op de opvang of bij anderen gaat dat zo. Van de oudste ben ik daarin ook heel anders gewend. Die wilde vanaf haar tweede altijd uitgebreid knuffelen met kdv-leidsters bij het afscheid. Maar Ysje zwaait, roept met een beetje geluk nog dag en wegwezen. Soms moet hij op ons wachten.

.
Dat ik hem af en toe wel krijsend onder de arm moet nemen, is vooral omdat hij bij oversteken en drukke kruispunten toch altijd overtuigd is dat hij helemaal zelf en zonder handje te geven wel kan bepalen wanneer hij kan oversteken en de weg op rennen.

.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"