abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zaterdag 7 september 2019 @ 21:21:58 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_188838364


Naar aanleiding van deze meme ontstond er een discussie over Darth Vader als filosoof waarop iemand bemerkte dat Darth Vader wel degelijk beschouwd kon worden als filosoof omdat Anakin Skywalker deze gedachtes formuleerde:


Nu is dit natuurlijk een gebbetje, maar het resulteerde in een discussie over de identiteit van Anakin Skywalker en Darth Vader, die ik jullie niet wil onthouden.

Ik meen namelijk dat Anakin Skywalker en Darth Vader niet hetzelfde zijn en dat een filosofie die Anakin geformuleerd zou hebben niet toegeschreven kan worden aan Darth Vader. Vanuit het Aristoteliaanse gedachtegoed zou je kunnen stellen dat op een bepaald niveau de causa materialis, de zogeheten stofoorzaak, overeenkomstig is, maar dat de causa formalis, de zogeheten vormoorzaak, zeker verschild.

Nu werd er opgemerkt dat de causa materialis wel degelijk verschillend was, want de cellen van een lichaam veranderen voortdurend. Je komt uit bij het gedachte-experiment van het schip van Theseus: als je elke dag een plank van een schip vervangt voor een andere plank, heb je bij de vervanging van alle planken dan ook een ander schip? Dit maakt echter niet uit voor mijn uitgangspunt dat Darth Vader en Anakin Skywalker toch echt verschillend zijn op het niveau van de causa formalis. Binnen de Aristoteliaanse traditie wordt de causa formalis aangeduid als de zogeheten eidos, het wezen en dat verwijst naar de watheid. Wat is een mens? Een mens is een rationeel dier (volgens de traditie).

In het geval van Anakin Skywalker en Darth Vader zijn we niet op het eidetische niveau van de soort (ze behoren beide tot de Jedi), maar op het niveau van het individu: wat is Anakin Skywalker? Wat is Darth Vader? Ik betoog dus dat het antwoord op die vraag niet gelijksoortig beantwoord kan worden, dat de definitie verschilt. Het is dus niet vergelijkbaar met een andere veel aangehaald voorbeeld, dat van de Morgenster en de Avondster die beiden verwijzen naar hetzelfde object (Venus) en daarom hoewel verschillend in naam dezelfde definitie (i.e. dezelfde eidos) delen. Ik denk dat Anakin Skywalker en Darth Vader werkelijk van elkaar verschillen, Darth Vader is onderdeel van de Dark Side en Anakin Skywalker is daarmee non-existent geworden op het moment dat Darth Vader op het toneel kwam.

Een hoop terminologie die voor de leek wellicht complex is, dus als je iets niet begrijpt, stel een vraag en als je het wel begrijpt ben ik heel benieuwd wat jullie van deze analyse vinden? Zijn Anakin Skywalker en Darth Vader hetzelfde en kunnen acties van Darth Vader omgeschreven worden tot acties van (de vroegere) Anakin Skywalker en vice versa?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_188838697
Een 'gebbetje' maakt iemand niet filosoof.
En als iemand iets is (filosoof) betekent het niet die persoon het voor altijd is.
  Moderator zaterdag 7 september 2019 @ 21:46:51 #3
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_188838749
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 21:44 schreef phoenyx het volgende:
Een 'gebbetje' maakt iemand niet filosoof.
En als iemand iets is (filosoof) betekent het niet die persoon het voor altijd is.
Gebbetje verwijst hier naar de kwestie 'is Darth Vader filosoof'? :P Dat is natuurlijk een onzinnige vraag. De interessante vraag is of er identiteit is tussen Anakin en Darth Vader.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_188838819
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 21:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Gebbetje verwijst hier naar de kwestie 'is Darth Vader filosoof'? :P Dat is natuurlijk een onzinnige vraag. De interessante vraag is of er identiteit is tussen Anakin en Darth Vader.
Oke is het eerste wat ik opmerkte in je OP.

'wel degelijk beschouwd kon worden als filosoof omdat Anakin Skywalker deze gedachtes formuleerde:'

Bedoel waarom zou je dat dan vermelden als je aangeeft dat het een onzinnige vraag is?

Moet misschien je OP even wat aandachtiger lezen regel voor regel, maar wat bedoel je ermee of er identiteit is tussen hen 2? Als ik vroeger normaal was en nu een complete randdebiel dan ben ik alsnog steeds maar 1 persoon. Ik ben veranderd in mijn gedrag maar wat mij mij maakt is nog hetzelfde om het zo maar te zeggen. Maar goed kan je dat stukje wat extra uitleggen? Ik wil ook best wat meer reageren op de OP, reageerde op het eerste stukje maar blijkbaar is die niet relevant ofzo..
pi_188838919
Ik denk dat Anakin Skywalker en Darth Vader werkelijk van elkaar verschillen, Darth Vader is onderdeel van de Dark Side en Anakin Skywalker is daarmee non-existent geworden op het moment dat Darth Vader op het toneel kwam.

Jij bent toch ook niet meer diegene die je was toen je 5 jaar oud was. Zijn gewoon graduele overgangen. In de film lijkt het als een directe transitie (wat ook best zo kan zijn, soms worden mensen ook spontaan gek, die zijn dan van 1 moment op het andere ook niet meer die ze waren). Maar ik begrijp niet echt hoe dit nou anders is dan gewoon het dagelijkse leven.. Of je het nou van seconde op seconde of van jaar naar jaar wil zien, je verandert gewoon.

Begrijp nu trouwens dat je het stukje over dat gebbetje als intro bedoelde en dat het niet de hoofdzaak was nee, excuses daarvoor.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2019 21:59:35 ]
  Moderator zaterdag 7 september 2019 @ 22:01:48 #6
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_188838978
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 21:51 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Oke is het eerste wat ik opmerkte in je OP.

'wel degelijk beschouwd kon worden als filosoof omdat Anakin Skywalker deze gedachtes formuleerde:'

Bedoel waarom zou je dat dan vermelden als je aangeeft dat het een onzinnige vraag is?

Moet misschien je OP even wat aandachtiger lezen regel voor regel, maar wat bedoel je ermee of er identiteit is tussen hen 2? Als ik vroeger normaal was en nu een complete randdebiel dan ben ik alsnog steeds maar 1 persoon. Ik ben veranderd in mijn gedrag maar wat mij mij maakt is nog hetzelfde om het zo maar te zeggen. Maar goed kan je dat stukje wat extra uitleggen? Ik wil ook best wat meer reageren op de OP, reageerde op het eerste stukje maar blijkbaar is die niet relevant ofzo..
Als je vroeger normaal was en nu een randebiel ben je inderdaad dezelfde persoon, zeg Anabel ofzo. Je was Anabel en normaal en Anabel en randebiel. Maar wat er in het Star Wars verhaal gebeurt is dat Anabel niet meer Anabel is, maar Moedertje Dood (ofzo). Er is een nieuwe naam gegeven. Het geven van een nieuwe naam is mijns inziens een indicatie dat er een nieuwe persoon is ontstaan. Anakin Skywalker is niet meer op het moment dat Darth Vader is.

Wat ik wil beweren is eigenlijk dat je niet kan zeggen 'Darth Vader zei ooit dat zand kut was'. Nee, dat zei Darth Vader niet, dat zei Anakin Skywalker. Hier zit een verschil in.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_188839032
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:01 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als je vroeger normaal was en nu een randebiel ben je inderdaad dezelfde persoon, zeg Anabel ofzo. Je was Anabel en normaal en Anabel en randebiel. Maar wat er in het Star Wars verhaal gebeurt is dat Anabel niet meer Anabel is, maar Moedertje Dood (ofzo). Er is een nieuwe naam gegeven. Het geven van een nieuwe naam is mijns inziens een indicatie dat er een nieuwe persoon is ontstaan. Anakin Skywalker is niet meer op het moment dat Darth Vader is.

Wat ik wil beweren is eigenlijk dat je niet kan zeggen 'Darth Vader zei ooit dat zand kut was'. Nee, dat zei Darth Vader niet, dat zei Anakin Skywalker. Hier zit een verschil in.
Ja ik zei vroeger ook 'mama flessie' en dat doe ik ook niet meer.
Ik begrijp je idee maar zoals ik er zelf naar kijk slaat het nergens op. Bedoel in de praktijk kan je mij een nieuwe naam geven maar dat betekent niet dat mijn hele identiteit plotseling weg is. Je laat je gewoon wat meeslepen in de film of je ziet iets wat ik niet zie (wat ook best kan). Ik bedoel ik begrijp je idee dat je stelt dat darth vader dat nooit zei omdat hij een compleet nieuw persoon is blijkbaar, maar waarom is hij dan plotseling een compleet nieuw persoon is mijn vraag vooral.
  zaterdag 7 september 2019 @ 22:11:23 #8
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_188839133
quote:
Ik denk dat Anakin Skywalker en Darth Vader werkelijk van elkaar verschillen, Darth Vader is onderdeel van de Dark Side en Anakin Skywalker is daarmee non-existent geworden op het moment dat Darth Vader op het toneel kwam.


Obi-wan legde het Luke al uit in Empire.
"Darth Vader killed your father".
Feyenoord!!! * Barça
  Moderator zondag 8 september 2019 @ 11:59:15 #9
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_188844758
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 22:11 schreef Bonobo11 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Obi-wan legde het Luke al uit in Empire.
"Darth Vader killed your father".
Precies ja, wat dus zou betekenen dat er geen identiteit is :s)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  † In Memoriam † dinsdag 10 september 2019 @ 00:29:18 #10
88815 The_Emotion
98.3
pi_188873628
quote:
14s.gif Op zondag 8 september 2019 11:59 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Precies ja, wat dus zou betekenen dat er geen identiteit is :s)
Of die jongen is de weg kwijtgeraakt, door verleiding (in Star Wars; The Dark side)
Je zou het ook kunnen zien, dat Luke zoveel vragen heeft over zijn vader... omdat hij hem juist nooit ontmoet heeft, maar toch zijn nieuwsgierigheid heeft.... en de vraag wat dreef hem naar the Dark Side, maar ook het goede wat overgebleven is wat in TROJ terug te zien is.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:31:24 #11
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_188881244
Je zou hetzelfde kunnen zeggen over Tom Riddle en Voldemort.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')