In die hal zit het toilet, de meterkast en de trapopgang. Het alternatief is een deur voor de trap in de woonkamer (en de hal dus inkorten). Die vraag ligt bij de aannemer, of dat mogelijk is en wat het kost.quote:Op zondag 8 september 2019 10:04 schreef Glider76 het volgende:
Een mooie riante hal. Zou je die niet iets kleiner willen zodat er meer ruimte bij je keuken komt?
Pelletkachel hebben mijn schoonouders. Ik vind het een onding. Lastig in te regelen qua temperatuur, niet gezellig (want je ziet amper vlammen) en warme voorkant, maar koude achterkant van het huis. Dichtbij de kachel is het (te) warm, iets verder ervandaan is het (te) koud. Niks voor mij.quote:Op zondag 8 september 2019 20:03 schreef Glider76 het volgende:
Een energieneutraal huis combineren met een bad is ook niet echt energie vriendelijk. Toch een grote warmwater verspiller.
Dat energieneutraal dmv een groot aantal zonnepanelen werkt zolang je nog kan salderen. Vanaf 2023 gewoon betalen voor je stroom in de winter. Dan is zo'n warmtepomp ineens weer een stuk minder voordelig als het lijkt, zeker als je dan nog regelmatig een bad neemt ipv korte douche.
Hoe dan ook zou ik zelf bij een nieuwbouw huis ook een warmtepomp nemen. Wel een gescheiden systeem. Aparte warmtepomp voor verwarming en ventilatiewarmtepomp boiler.
En een pelletkachel erbij.
Leuk project. Letnop je badkamer, wat je nu hebt getekend werkt niet.quote:Op zaterdag 7 september 2019 20:32 schreef Tink89 het volgende:
Hoog tijd voor een topic! En wel omdat we zojuist de makelaar gemaild hebben met 'We doen het!. En wat we dan precies gaan doen? Nou, een nieuwbouwwoning kopen in een dorpje in midden-Limburg. Hartstikke tof, maar ook retespannend!
Plattegronden van boven volgen (nog even stoeien met floorplanner), maar alvast een kleine opsomming van hoe, wat, waar en waarom:
Een tweeondereenkapper van 5,18 x 8,41 (binnenmaten). Beneden een uitbouw van 1,20.
Keuken aan de voorkant, woongedeelte achterzijde
[ afbeelding ]
Dit is inclusief onze huidige meubels en een voorlopige keukenindeling.
• Drie slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping en een grote zolder om nog een slaapkamer te creëren.
[ afbeelding ]
• Energieneutraal, dat wil zeggen: een energieprestatiecoëfficiënt van 0,0. Gasloos, met zonnepanelen en een lucht-warmtepomp op zolder. Overal in huis laagtemperatuurvloerverwarming.
• Oprit en ruimte voor een garage, maar in eerste instantie zonder garage, we willen wel graag een carport plaatsen met ruimte onder het dak om onze wildwaterkajaks op te hangen. Die moeten uit de zon en liefst droog.
• Tuin van 9 x 15 op zuid-zuid-west.
Status: Het project wordt as we speak verkocht. De helft is nu ongeveer vergeven, de planning is dat ze in oktober gaan bouwen. Het rijtjeshuis-project verderop in de straat (fase I van het project) heeft al funderingsbekistingen en plastic enzo, dat hebben ze in een week gedaan.
Het ligt er maar aan welke pelletkachel je hebt. Er zijn modellen die veel vlammen laten zien.quote:Op zondag 8 september 2019 20:22 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Pelletkachel hebben mijn schoonouders. Ik vind het een onding. Lastig in te regelen qua temperatuur, niet gezellig (want je ziet amper vlammen) en warme voorkant, maar koude achterkant van het huis. Dichtbij de kachel is het (te) warm, iets verder ervandaan is het (te) koud. Niks voor mij.
En hoeveel water een bad verspilt, is relatief. Ik heb een dochtertje van 9 maanden en daarvoor hebben we maar een bodempje water nodig, maar ze vindt badderen echt het einde en ik vind het veel handiger en gezelliger dan douchen.
En in 2023 begint het afbouwen van de salderingsregeling, pas een paar jaar later levert het echt niks meer op. We hopen dat een huis-accu tegen die tijd betaalbaar is.
Die badkamer gaat idd echt niet werken kwa ruimte. Maar ik gok dat dit een ruwe schets is.quote:Op zondag 8 september 2019 21:07 schreef lipje het volgende:
[..]
Leuk project. Letnop je badkamer, wat je nu hebt getekend werkt niet.
Met een klein kind? Ongeveer om de dagquote:Op zondag 8 september 2019 21:11 schreef daNpy het volgende:
Bad eruit. Hoe vaak ga je nou echt in bad?
Wij hebben er ook 1 alleen voor de mooi. Anders is de badkamer te leeg
Veel succes verder. Huizen worden wel allemaal zon beetje hetzelfde gebouwd tegenwoordig, ik heb al tig van zulke projecten gezien de afgelopen jaren
Inderdaad. Wij hadden vroeger ook geen badquote:Op zondag 8 september 2019 22:53 schreef Glider76 het volgende:
Is dat ook niet gewoon een gewennings dingetje? Alsof je geen kinderen kunt opvoeden zonder bad. Lijkt mij dat er vele gezinnen in nederland zijn die de luxe van een bad niet hebben en die kinderen gaan toch hopelijk ook allemaal schoon naar bed en worden zonder trauma groot.
Bij een beperkte ruimte vindt ik een bad echt een ruimtevreter, zeker als dit ten koste gaat van voldoende sta ruimte in de badkamer zelf.
Toilet kun je niet altijd zomaar omdraaien ivm de afvoerleiding. Weet niet of de gestorte dekvloer tegenwoordig zo dik is dat er 110mm pijp in kan.
In mijn badkamer is dat wel een dingetje en zit dus vast kwa indeling met toilet aan 1 kant van de badkamer maar dat is dan ook een huis van 2002.
Ikzelf? Elke dagquote:Op zondag 8 september 2019 22:27 schreef lipje het volgende:
[..]
Met een klein kind? Ongeveer om de dag
Mja, alles kan. Ik ben toch verrekte blij met mijn bad en zou echt niet zomaar kiezen voor geen bad. Prima dat jullie het allemaal onzin vinden, maar voor ts is het wel belangrijk, dus waarom daar zo hard tegenin hakken?quote:Op zondag 8 september 2019 22:54 schreef daNpy het volgende:
Kun je in een fatsoenlijke douche ook gewoon afspoelen. Een bad neemt in zo'n kamertje veel te veel praktische ruimt in imo. Liever een degelijke inloop douche van een meter of meer breed.
wij wel, maar dat was wel zo'n klein bad. Zitbad? Later heeft mijn pa van een slaapkamer een badkamer gemaakt. Geen bad meer, wel dubbele wasbak met groot werkblad rondom. Dat is pas ideaal. En voldoende loop/sta ruimte.quote:Op zondag 8 september 2019 22:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Inderdaad. Wij hadden vroeger ook geen bad
Bij ons liggen alle leidingen in de gestorte vloer. Die is dan ook bijna 25 cm dik bovenop de vloerplaten van 5 cm.
Ah, had de reactie van TS omtrent het bad nog niet gelezenquote:Op zondag 8 september 2019 23:03 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Mja, alles kan. Ik ben toch verrekte blij met mijn bad en zou echt niet zomaar kiezen voor geen bad. Prima dat jullie het allemaal onzin vinden, maar voor ts is het wel belangrijk, dus waarom daar zo hard tegenin hakken?
Ik denk dat het gewoon kan. Nee, dan heb je geen royale inloopdouche, maar zo te lezen vindt ze dat minder belangrijk
Overigens heb ik tig jaar van mijn leven gewoon in bad gedoucht. Is ook een prima optie lijkt me. Sterker nog, het feit dat mijn huidige badkamer een aparte douche had voelde voor mij echt als ultieme luxe. Wanneer is dát omslagpunt eigenlijk gekomen?
Klopt, maar TS opent een topic, en anderen geven hun reacties en ervaringen.quote:Op zondag 8 september 2019 23:03 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Mja, alles kan. Ik ben toch verrekte blij met mijn bad en zou echt niet zomaar kiezen voor geen bad. Prima dat jullie het allemaal onzin vinden, maar voor ts is het wel belangrijk, dus waarom daar zo hard tegenin hakken?
Ik denk dat het gewoon kan. Nee, dan heb je geen royale inloopdouche, maar zo te lezen vindt ze dat minder belangrijk
Overigens heb ik tig jaar van mijn leven gewoon in bad gedoucht. Is ook een prima optie lijkt me. Sterker nog, het feit dat mijn huidige badkamer een aparte douche had voelde voor mij echt als ultieme luxe. Wanneer is dát omslagpunt eigenlijk gekomen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |