abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 september 2019 @ 20:32:55 #1
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188837637
Hoog tijd voor een topic! En wel omdat we zojuist de makelaar gemaild hebben met 'We doen het!. En wat we dan precies gaan doen? Nou, een nieuwbouwwoning kopen in een dorpje in midden-Limburg. Hartstikke tof, maar ook retespannend!

Plattegronden van boven volgen (nog even stoeien met floorplanner), maar alvast een kleine opsomming van hoe, wat, waar en waarom:

Een tweeondereenkapper van 5,18 x 8,41 (binnenmaten). Beneden een uitbouw van 1,20.
Keuken aan de voorkant, woongedeelte achterzijde

Dit is inclusief onze huidige meubels en een voorlopige keukenindeling.

• Drie slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping en een grote zolder om nog een slaapkamer te creëren.

• Energieneutraal, dat wil zeggen: een energieprestatiecoëfficiënt van 0,0. Gasloos, met zonnepanelen en een lucht-warmtepomp op zolder. Overal in huis laagtemperatuurvloerverwarming.
• Oprit en ruimte voor een garage, maar in eerste instantie zonder garage, we willen wel graag een carport plaatsen met ruimte onder het dak om onze wildwaterkajaks op te hangen. Die moeten uit de zon en liefst droog.
• Tuin van 9 x 15 op zuid-zuid-west.

Status: Het project wordt as we speak verkocht. De helft is nu ongeveer vergeven, de planning is dat ze in oktober gaan bouwen. Het rijtjeshuis-project verderop in de straat (fase I van het project) heeft al funderingsbekistingen en plastic enzo, dat hebben ze in een week gedaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tink89 op 08-09-2019 11:01:35 ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_188838859
Jaaaa, leuk! Gefeliciteerd!
pi_188840123
Gefeliciteerd!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 8 september 2019 @ 09:06:22 #4
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188842673
Txs! Ik ga zo als prul slaapt, even de bovenverdieping in floorplanner zetten en de voorpret en frustraties tot nu toe op een rijtje zetten.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_188843200
Een mooie riante hal. Zou je die niet iets kleiner willen zodat er meer ruimte bij je keuken komt?
  zondag 8 september 2019 @ 10:09:18 #6
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188843268
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 10:04 schreef Glider76 het volgende:
Een mooie riante hal. Zou je die niet iets kleiner willen zodat er meer ruimte bij je keuken komt?
In die hal zit het toilet, de meterkast en de trapopgang. Het alternatief is een deur voor de trap in de woonkamer (en de hal dus inkorten). Die vraag ligt bij de aannemer, of dat mogelijk is en wat het kost.

Oh, en ik heb de plattegrond van de eerste verdieping erbij gezet.
  zondag 8 september 2019 @ 10:48:15 #7
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188843805
Zo, de eerste verdieping is ook meteen even provisorisch ingericht en de begane grond beter getekend, inclusief wc enzo... :D

Voorpret O+
Het is echt een heel leuk dorpje, met een goede basisschool, bakker, slager, supermarkt, sportvelden enzovoorts. Het is klein, maar niet voorzieningenloos. Prul kan straks lopend in drie minuten naar school.
Een kinderopvang die we erg leuk vinden, maar eigenlijk een kwartier rijden met de auto is, blijkt een nieuwe vestiging te openen in het dorpje naast het onze. Vijf minuutjes met de auto :D
Onze tuin is straks twee keer zo groot als hij nu is. Heeeerlijk!
Naast ons huis ligt er nog eentje en dan is het velden, velden, velden. We wonen straks echt buiten.
De directe achterburen zijn mensen die een groot kavel gekocht hebben en daarop een megahuis gebouwd hebben. Daar is bovendien pas een jongetje geboren (dat bord was ineens nieuw in de tuin). Sowieso een speelkameraadje voor prul dus.
Geen energiekosten meer, want voor 4900 Kwh zonnepanelen op het dak.

Frustraties:
De technische omschrijving en meer- en minderwerklijst zijn ontzettend summier en de makelaar is langzaam met z'n antwoorden. Op de vraag of het indak- of opdakzonnepanelen worden kregen we terug 'de zonnepanelen worden op het dak gemonteerd'. Dan weet je dus nog niks... We weten ook nog niks over de warmtepomp en het boilervat. Die specs volgen nog. Wrs moeten we bijleggen om de installatie geschikt te maken voor een bad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tink89 op 08-09-2019 11:02:10 ]
pi_188852115
Een energieneutraal huis combineren met een bad is ook niet echt energie vriendelijk. Toch een grote warmwater verspiller.

Dat energieneutraal dmv een groot aantal zonnepanelen werkt zolang je nog kan salderen. Vanaf 2023 gewoon betalen voor je stroom in de winter. Dan is zo'n warmtepomp ineens weer een stuk minder voordelig als het lijkt, zeker als je dan nog regelmatig een bad neemt ipv korte douche.

Hoe dan ook zou ik zelf bij een nieuwbouw huis ook een warmtepomp nemen. Wel een gescheiden systeem. Aparte warmtepomp voor verwarming en ventilatiewarmtepomp boiler.

En een pelletkachel erbij.
  zondag 8 september 2019 @ 20:22:09 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_188852420
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:03 schreef Glider76 het volgende:
Een energieneutraal huis combineren met een bad is ook niet echt energie vriendelijk. Toch een grote warmwater verspiller.

Dat energieneutraal dmv een groot aantal zonnepanelen werkt zolang je nog kan salderen. Vanaf 2023 gewoon betalen voor je stroom in de winter. Dan is zo'n warmtepomp ineens weer een stuk minder voordelig als het lijkt, zeker als je dan nog regelmatig een bad neemt ipv korte douche.

Hoe dan ook zou ik zelf bij een nieuwbouw huis ook een warmtepomp nemen. Wel een gescheiden systeem. Aparte warmtepomp voor verwarming en ventilatiewarmtepomp boiler.

En een pelletkachel erbij.
Pelletkachel hebben mijn schoonouders. Ik vind het een onding. Lastig in te regelen qua temperatuur, niet gezellig (want je ziet amper vlammen) en warme voorkant, maar koude achterkant van het huis. Dichtbij de kachel is het (te) warm, iets verder ervandaan is het (te) koud. Niks voor mij.

En hoeveel water een bad verspilt, is relatief. Ik heb een dochtertje van 9 maanden en daarvoor hebben we maar een bodempje water nodig, maar ze vindt badderen echt het einde en ik vind het veel handiger en gezelliger dan douchen.

En in 2023 begint het afbouwen van de salderingsregeling, pas een paar jaar later levert het echt niks meer op. We hopen dat een huis-accu tegen die tijd betaalbaar is.
  zondag 8 september 2019 @ 20:24:40 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188852457
Eyyu, leuk! Ik lees mee!
Resistance is futile.
  zondag 8 september 2019 @ 21:07:37 #11
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188853316
quote:
17s.gif Op zaterdag 7 september 2019 20:32 schreef Tink89 het volgende:
Hoog tijd voor een topic! En wel omdat we zojuist de makelaar gemaild hebben met 'We doen het!. En wat we dan precies gaan doen? Nou, een nieuwbouwwoning kopen in een dorpje in midden-Limburg. Hartstikke tof, maar ook retespannend!

Plattegronden van boven volgen (nog even stoeien met floorplanner), maar alvast een kleine opsomming van hoe, wat, waar en waarom:

Een tweeondereenkapper van 5,18 x 8,41 (binnenmaten). Beneden een uitbouw van 1,20.
Keuken aan de voorkant, woongedeelte achterzijde

[ afbeelding ]

Dit is inclusief onze huidige meubels en een voorlopige keukenindeling.

• Drie slaapkamers en een badkamer op de eerste verdieping en een grote zolder om nog een slaapkamer te creëren.

[ afbeelding ]

• Energieneutraal, dat wil zeggen: een energieprestatiecoëfficiënt van 0,0. Gasloos, met zonnepanelen en een lucht-warmtepomp op zolder. Overal in huis laagtemperatuurvloerverwarming.
• Oprit en ruimte voor een garage, maar in eerste instantie zonder garage, we willen wel graag een carport plaatsen met ruimte onder het dak om onze wildwaterkajaks op te hangen. Die moeten uit de zon en liefst droog.
• Tuin van 9 x 15 op zuid-zuid-west.

Status: Het project wordt as we speak verkocht. De helft is nu ongeveer vergeven, de planning is dat ze in oktober gaan bouwen. Het rijtjeshuis-project verderop in de straat (fase I van het project) heeft al funderingsbekistingen en plastic enzo, dat hebben ze in een week gedaan.
Leuk project. Letnop je badkamer, wat je nu hebt getekend werkt niet.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 8 september 2019 @ 21:11:16 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188853371
Bad eruit. Hoe vaak ga je nou echt in bad?
Wij hebben er ook 1 alleen voor de mooi. Anders is de badkamer te leeg :X

Veel succes verder. Huizen worden wel allemaal zon beetje hetzelfde gebouwd tegenwoordig, ik heb al tig van zulke projecten gezien de afgelopen jaren :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_188854277
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:22 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Pelletkachel hebben mijn schoonouders. Ik vind het een onding. Lastig in te regelen qua temperatuur, niet gezellig (want je ziet amper vlammen) en warme voorkant, maar koude achterkant van het huis. Dichtbij de kachel is het (te) warm, iets verder ervandaan is het (te) koud. Niks voor mij.

En hoeveel water een bad verspilt, is relatief. Ik heb een dochtertje van 9 maanden en daarvoor hebben we maar een bodempje water nodig, maar ze vindt badderen echt het einde en ik vind het veel handiger en gezelliger dan douchen.

En in 2023 begint het afbouwen van de salderingsregeling, pas een paar jaar later levert het echt niks meer op. We hopen dat een huis-accu tegen die tijd betaalbaar is.
Het ligt er maar aan welke pelletkachel je hebt. Er zijn modellen die veel vlammen laten zien.
Mijn ouders hebben een houtkachel, ik zelf een pellet. Een pellet is gemakzucht. Houtkachel straalt echt veel meer hitte uit en is in no time warm.

Ik zelf zou echter een soort van backup willen hebben bij een warmtepomp. Voor de echt koude dagen.
pi_188854301
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 21:07 schreef lipje het volgende:

[..]

Leuk project. Letnop je badkamer, wat je nu hebt getekend werkt niet.
Die badkamer gaat idd echt niet werken kwa ruimte. Maar ik gok dat dit een ruwe schets is.
pi_188854391
Mijn huis is 5.70 bij 10.80 binnenmaat maar kwa indeling zo ongeveer identiek hieraan.

Mijn badkamer is ook identiek hetzelfde ingedeeld. Wel is de douchecabine een 5 hoek, anders wordt de doorgang tussen douchecabine en wastafel te krap. Badkamer is 3.50x2.00.

Ik zelf wil het bad eruit halen en op die plek de douche maken. Dan toilet op de plek van de douche.

Ik ben hier in 3 jaar tijd nog nooit in bad geweest. Een 5 hoek douchecabine vindt ik veel te krap, dan nog beter een kwart ronde cabine.
  zondag 8 september 2019 @ 22:19:08 #16
149959 SQ
snelle trees
pi_188854441
De badkamer kan wel werken als je de plee en de wastafel omdraait ;)
En met kleine kinderen wil je echt echt echt wel een bad /ervaringsdeskundige
disclaimer
  zondag 8 september 2019 @ 22:27:37 #17
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188854592
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 21:11 schreef daNpy het volgende:
Bad eruit. Hoe vaak ga je nou echt in bad?
Wij hebben er ook 1 alleen voor de mooi. Anders is de badkamer te leeg :X

Veel succes verder. Huizen worden wel allemaal zon beetje hetzelfde gebouwd tegenwoordig, ik heb al tig van zulke projecten gezien de afgelopen jaren :D
Met een klein kind? Ongeveer om de dag ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188855032
Is dat ook niet gewoon een gewennings dingetje? Alsof je geen kinderen kunt opvoeden zonder bad. Lijkt mij dat er vele gezinnen in nederland zijn die de luxe van een bad niet hebben en die kinderen gaan toch hopelijk ook allemaal schoon naar bed en worden zonder trauma groot.

Bij een beperkte ruimte vindt ik een bad echt een ruimtevreter, zeker als dit ten koste gaat van voldoende sta ruimte in de badkamer zelf.

Toilet kun je niet altijd zomaar omdraaien ivm de afvoerleiding. Weet niet of de gestorte dekvloer tegenwoordig zo dik is dat er 110mm pijp in kan.

In mijn badkamer is dat wel een dingetje en zit dus vast kwa indeling met toilet aan 1 kant van de badkamer maar dat is dan ook een huis van 2002.
  zondag 8 september 2019 @ 22:54:32 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188855040
Kun je in een fatsoenlijke douche ook gewoon afspoelen. Een bad neemt in zo'n kamertje veel te veel praktische ruimt in imo. Liever een degelijke inloop douche van een meter of meer breed.
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 8 september 2019 @ 22:55:53 #20
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188855069
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 22:53 schreef Glider76 het volgende:
Is dat ook niet gewoon een gewennings dingetje? Alsof je geen kinderen kunt opvoeden zonder bad. Lijkt mij dat er vele gezinnen in nederland zijn die de luxe van een bad niet hebben en die kinderen gaan toch hopelijk ook allemaal schoon naar bed en worden zonder trauma groot.

Bij een beperkte ruimte vindt ik een bad echt een ruimtevreter, zeker als dit ten koste gaat van voldoende sta ruimte in de badkamer zelf.

Toilet kun je niet altijd zomaar omdraaien ivm de afvoerleiding. Weet niet of de gestorte dekvloer tegenwoordig zo dik is dat er 110mm pijp in kan.

In mijn badkamer is dat wel een dingetje en zit dus vast kwa indeling met toilet aan 1 kant van de badkamer maar dat is dan ook een huis van 2002.
Inderdaad. Wij hadden vroeger ook geen bad :')

Bij ons liggen alle leidingen in de gestorte vloer. Die is dan ook bijna 25 cm dik bovenop de vloerplaten van 5 cm.
  zondag 8 september 2019 @ 22:56:44 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188855087
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 22:27 schreef lipje het volgende:

[..]

Met een klein kind? Ongeveer om de dag ;)
Ikzelf? Elke dag :P :D .
  zondag 8 september 2019 @ 23:03:31 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_188855215
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 22:54 schreef daNpy het volgende:
Kun je in een fatsoenlijke douche ook gewoon afspoelen. Een bad neemt in zo'n kamertje veel te veel praktische ruimt in imo. Liever een degelijke inloop douche van een meter of meer breed.
Mja, alles kan. Ik ben toch verrekte blij met mijn bad en zou echt niet zomaar kiezen voor geen bad. Prima dat jullie het allemaal onzin vinden, maar voor ts is het wel belangrijk, dus waarom daar zo hard tegenin hakken?
Ik denk dat het gewoon kan. Nee, dan heb je geen royale inloopdouche, maar zo te lezen vindt ze dat minder belangrijk :)

Overigens heb ik tig jaar van mijn leven gewoon in bad gedoucht. Is ook een prima optie lijkt me. Sterker nog, het feit dat mijn huidige badkamer een aparte douche had voelde voor mij echt als ultieme luxe. Wanneer is dát omslagpunt eigenlijk gekomen? :D
disclaimer
pi_188855251
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 22:55 schreef daNpy het volgende:

[..]

Inderdaad. Wij hadden vroeger ook geen bad :')

Bij ons liggen alle leidingen in de gestorte vloer. Die is dan ook bijna 25 cm dik bovenop de vloerplaten van 5 cm.
wij wel, maar dat was wel zo'n klein bad. Zitbad? Later heeft mijn pa van een slaapkamer een badkamer gemaakt. Geen bad meer, wel dubbele wasbak met groot werkblad rondom. Dat is pas ideaal. En voldoende loop/sta ruimte.

Op de schets hierboven lijkt er maar 50cm te zitten tussen punt wastafel en punt douchecabine. Dat is echt krap.

Op de plek van het bad een ruime douchecabine van 90x140. Kun je er eventueel zo'n plastic badje inzetten, en vanaf 2 jaar gewoon onder de douche.

Hoef je ook geen extreme warmtepomp installatie te nemen enkel voor dat bad, scheelt ook weer duizenden euro's aan meerwerk en daarna vele jaren dikke stroomrekening om je boilervat op temperatuur te houden.
  zondag 8 september 2019 @ 23:11:34 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_188855356
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 23:03 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Mja, alles kan. Ik ben toch verrekte blij met mijn bad en zou echt niet zomaar kiezen voor geen bad. Prima dat jullie het allemaal onzin vinden, maar voor ts is het wel belangrijk, dus waarom daar zo hard tegenin hakken?
Ik denk dat het gewoon kan. Nee, dan heb je geen royale inloopdouche, maar zo te lezen vindt ze dat minder belangrijk :)

Overigens heb ik tig jaar van mijn leven gewoon in bad gedoucht. Is ook een prima optie lijkt me. Sterker nog, het feit dat mijn huidige badkamer een aparte douche had voelde voor mij echt als ultieme luxe. Wanneer is dát omslagpunt eigenlijk gekomen? :D
Ah, had de reactie van TS omtrent het bad nog niet gelezen :+
T is haar huis, natuurlijk. Wij hebben ook 10+ jaar in een bad gedoucht, maar dat gaat echt wel vervelen. Nu eindelijk een fatsoenlijke inloopdouche _O_
pi_188855478
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 23:03 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Klopt, maar TS opent een topic, en anderen geven hun reacties en ervaringen.

Zoals getekend is de badkamer aan de krappe kant en wordt het bad eerder een last dan toegevoegde luxe. Daarbij komt er meerwerk voor extra capaciteit van de warmtepomp, waarschijnlijk ook een groter boilervat.

Verder lijkt het bad voornamelijk bedoeld te zijn voor een kind van 9 maanden wat graag baddert in een klein laagje water. Maar dat kind bereikt al rap de leeftijd dat badderen in een laagje water al niet zo interessant meer is en prima onder de douche kan.

Dus als moeder en/of vader ook al niet in bad gaat is het wel heel veel luxe voor dat kleine mormel waar het ook nog eens gauw op uitgekeken is en binnen niet al te lange tijd vindt moeders het ook veel praktischer om het kind even gauw onder de douche te zetten.

De reacties zijn dan ook bedoeld om inzicht te creeren in de consequenties van het bad zonder door de roze bril van TS te kijken.

Ik persoonlijk zou nooit normale loop/sta ruimte in mij badkamer willen opgeven enkel voor de luxe van een bad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')