quote:http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.pvda.balkenende.leider.html[/quote]
Balkenende: Kans op coalitie met PvdA klein
HILVERSUM - CDA-leider Balkenende acht de kans op een kabinet van zijn partij en de PvdA klein. "De afstand is erg groot", aldus Balkenende donderdagavond op een campagnebijeenkomst van het CDA in Hilversum. Hij ventileerde keiharde kritiek op PvdA-leider Bos, die volgens hem kiest voor ouderwetse "paarse oplossingen", die slecht zijn voor het land. "Het is terug naar vroeger met de PvdA."Balkenende sprak onomwonden zijn voorkeur uit voor samenwerking in een kabinet met de VVD. Met de liberalen kunnen de grote problemen die er zijn het best worden opgelost, vindt Balkenende.
Hij gaf daarmee de duidelijkheid waar VVD-leider Zalm woensdag tijdens het lijsttrekkersdebat om vroeg. Zalm zei toen niet vrolijk te worden van de ogenschijnlijke vrijage van Balkenende met de PvdA. De CDA-leider beklemtoonde dat het geen moment de bedoeling is geweest een opening te creëren naar de PvdA.
Balkenende hekelde met name het financiële beleid van de PvdA, dat hij "drijfzand" noemde. De sociaal-democraten laten volgens hem het begrotingstekort oplopen en slaan aan het potverteren. "Je kunt niet uitgeven als de portemonnee leeg is, om die reden heb ik voorkeur voor de VVD."
quote:Zoals een of andere policitoloog al zei bij 2vandaag, het zou beter zijn om met de VVD en D'66 te regeren voor het CDA.
Op donderdag 9 januari 2003 22:05 schreef Kozzmic het volgende:
Hij moet dit wel zeggen want in de peilingen verliest Balkenende aan de Gerrit "stem op ons, dan krijgt u het CDA er gratis bij" Zalm. Maar als CDA en VVD geen (ruime) meerderheid halen en CDA en PvdA wel dan zal JP wel moeten! En geloof me, hij ruilt de VVD echt zo in voor de sociaal-democraten hoor, dat is geen probleem voor het CDA!
Dan heb je D66 aan de linkerkant, VVD aan de rechterkant, en alle plannen blijven dan centraal, precies wat het CDA wil.
Hij zegt dit alleen maar omdat ie merkt dat veel CDA'ers overstappen naar de PVDA in de wetenschap dat het CDA toch ook wel in de regering komt, en dat ze daarom maar PVDA stemmen, omdat die een wat socialer gezicht hebben.
Wedden dat balkie best met de PVDA wil regeren als het er op aankomt?
Of moet er maar een uber1337 links cordon sanitaire komen om cda & vvd buiten de regering te houden.
quote:Waarschijnlijk komt dat in de praktijk erop neer dat D66 continu overhoopt ligt met de andere twee partijen, of dat er een Paarsig beleid ontstaat...
Op donderdag 9 januari 2003 22:07 schreef drGoeroe het volgende:
Zoals een of andere policitoloog al zei bij 2vandaag, het zou beter zijn om met de VVD en D'66 te regeren voor het CDA.Dan heb je D66 aan de linkerkant, VVD aan de rechterkant, en alle plannen blijven dan centraal, precies wat het CDA wil.
Het zal mij ook niet verbazen als balkenende veel minder zetels heeft als in de peilingen omdat de mensen bij het cda weg lopen en naar het pvda en vvd toe gaan. Ik kan me niet voorstellen dat dat niets links en niet rechts gedoe van balkenende de mensen aan blijft trekken.
Links en rechts staat wat dat betreft totaal voor hetzelfde probleem.
quote:Ach, het CDA denkt weer uit te kunnen maken met wie er geregeerd wordt, maar het zou goed zijn als ze weer net als tijdens Paars de 3e partij van het land wordt... Laat de VVD nog maar wat zeteltjes van het CDA afsnoepen!
CDA-top opent deur naar PvdA
DEN HAAG - Het CDA houdt er sterk rekening mee dat het na 22 januari moet regeren met de PvdA, omdat er met de VVD geen meerderheid te halen lijkt. In de CDA-top maken wethouders, partijbestuurders en leden van de programmacommissie een opening om straks te onderhandelen met de PvdA.Burgemeester Ank Bijleveld, lid van de CDA-programmacommissie: 'Sec op inhoud kan er goed met de PvdA worden geregeerd. Het CDA moet straks ook kijken naar wie er wint bij de verkiezingen. Als de PvdA flink wint, moet het CDA daar rekening mee houden.' De econoom Kees Koedijk, die ook deel uitmaakt van de programmacommissie: 'Waarom zou de PvdA melaats zijn? De verschillen zijn echt niet zo groot.'
Ook CDA-partijvoorzitter Marja van Bijsterveldt suggereert dat ze de mogelijkheid openhoudt de VVD in te wisselen voor de PvdA: 'We hebben een lichte voorkeur voor de VVD vanuit de samenwerking die de laatste tijd is ontstaan. We gaan in principe voor een meerderheid met hen. Maar als het met de PvdA moet dan zal ze wel belangrijke stappen naar onze kant moeten zetten.'
De Groningse CDA-wethouder René Paas, een andere partijprominent, zit met de PvdA in een college. 'Als de logische conclusie zich opdringt dat het CDA met de PvdA moet onderhandelen, moet de partij niet geforceerd iets in elkaar knutselen met de VVD. Wie zegt trouwens dat je de recessie alleen maar te lijf kunt gaan met de VVD?'
Ook het CDA-bestuurslid Akke Brandenburg-Vogelzang zegt dat er iets moet gebeuren als de VVD niet wint en de PvdA wel. 'Je kunt de kiezer niet bruuskeren als die de PvdA rijkelijk beloont. Dan moet je daar als CDA mee praten.'
Niemand in de partij kijkt uit naar een driepartijencoalitie. De Rotterdamse CDA-wethouder Lucas Bolsius al helemaal niet. 'Stel dat op de avond van 22 januari blijkt dat CDA en VVD met een derde partij erbij 77 zetels hebben. Dan komt er toch een coalitie met de PvdA in beeld.'
Woensdagavond tijdens het lijsttrekkersdebat bij TweeVandaag verwelkomde CDA-lijsttrekker Balkenende de bewegingen van de sociaal-democraten. 'Laat de PvdA maar mooi onze kant opkomen.' VVD-lijsttrekker Zalm noemde het 'zorgelijk' dat Balkenende de ruimte naar de PvdA openhield.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042007677037.html
quote:Ongeacht mijn voorkeur wil ik gewoon zien dat cda zetels verliest. Laat het maar lekker op het vvd en pvda aankomen. Maar balkenende met zn niets zeggende politiek hoop ik op plaats 3 terug te zien de 22e.
Op donderdag 9 januari 2003 22:20 schreef Kozzmic het volgende:
Tsja, het volgende stond vandaag op de site van de Volkskrant...
[..]Ach, het CDA denkt weer uit te kunnen maken met wie er geregeerd wordt, maar het zou goed zijn als ze weer net als tijdens Paars de 3e partij van het land wordt... Laat de VVD nog maar wat zeteltjes van het CDA afsnoepen!
quote:Tja ik ben wel in voor een kabinet PvdA-VVD maar dat schijnt geen populair standpunt te zijn
Op donderdag 9 januari 2003 22:20 schreef Kozzmic het volgende:
Tsja, het volgende stond vandaag op de site van de Volkskrant...
[..]Ach, het CDA denkt weer uit te kunnen maken met wie er geregeerd wordt, maar het zou goed zijn als ze weer net als tijdens Paars de 3e partij van het land wordt... Laat de VVD nog maar wat zeteltjes van het CDA afsnoepen!
[Dit bericht is gewijzigd door Vibromass op 09-01-2003 22:24]
quote:Lol
Op donderdag 9 januari 2003 22:21 schreef Kozzmic het volgende:
Eeej daburnd, we zijn het eens!!
quote:Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Het CDA zal sowieso wel in het kabinet komen. Maar wmb liever als kleinste coalitiepartner dan als grootste.
Op donderdag 9 januari 2003 22:23 schreef Vibromass het volgende:[..]
Tja ik ben wel in voor een kabinet PvdA-VVD maar dat schijnt geen populair standpunt te zijn
quote:Het was een understatement
Op donderdag 9 januari 2003 22:25 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Het CDA zal sowieso wel in het kabinet komen. Maar wmb liever als kleinste coalitiepartner dan als grootste.
quote:Het cda draait in de formatie voor de coalitie weer een stuk mee. Dat is het probleem.
Op donderdag 9 januari 2003 22:36 schreef kratovsk het volgende:
Nouja, je stemt op t programma van het CDA, niet op dat van de PvdA en VVD natuurlijk, t gaat toch in de eerste plaats op t verkiezingsprogramma, en daarna met wie je de coalitie vormt denk ik dan, t lijkt soms wel andersom te zijn als je t zo hoort ........
(zie zelf overigens t liefst CDA-VVD, maar als dat zeteltechnisch niet haalbaar is moet je toch gewoon wat anders?)
quote:Als ik op het cda stem, wat krijgt ik dan? Met welke partij vormen ze een coalitie en naar welke kant slaan hun ideeen voor 50% om?
Op donderdag 9 januari 2003 22:50 schreef kratovsk het volgende:
Tsja, ik vind dat draaien wel meevallen, zie t zelfde wel bij de PvdA.
Het CDA geeft gewoon nog steeds aan dat ze t liefst met de VVD willen regeren, maar geven ook realistisch aan dat vanwege de uitslag er misschien wel met de PvdA geregeerd zal moeten worden, nouja, dat zie je dan wel weer, dat noem ik niet alsmaar draaien.
Je doet net of er twee partijen zijn, de PvdA en de VVD, en als je t niet weet het CDA, dat is onzin natuurlijk, tis gewoon een ander programma, en ja, dat staat tussen de PvdA en de VVD in, maar dan is t nog niet nietszeggend.(zie zelf overigens t liefst CDA-VVD, maar als dat zeteltechnisch niet haalbaar is moet je toch gewoon wat anders?)
Sorry maar met het cda weet je niet waar je aan toe bent. Dat was de vorige keer ook al.
Je mag roepen dat je door wilt met het huidige kabinet dat kan. Maar nu lijkt het alsof voor deverkiezingen alle andere deuren door het cd worden dichtgegooid en dat is respectloos tegenover de kiezers.
Daarnaast worden verschillende partijen gewoonweg genegeerd. Ze mogen meehobbelen, maar verder lijkt het alsof ze als vervelende vliegen worden gezien. Groenlinks, de LPF en D'66 worden zonder blikken of blozen terzijde geschoven en als blijkt dat ze na de verkiezingen nodig zijn, dan mogen ze misschien aanschuiven voor onderhandelingen.
Ik heb op de middelbare school nog geleerd dat ons democratische stelsel erop is gestoeld dat de meerderheid de minderheid met respect behandeld, want zij kunnen bij de volgende verkiezingen de meerderheid zijn.
En dit alles neem ik met name Balkenende schuldig, omdat hij zich als brave hendrik gedraagd, maar zich ondertussen wel zich in het midden van dit web heeft gemanouvreerd.
En aangezien de kiezer gaat beslissen of we links- of rechtsom gaan de komende jaren, is het netjes om alle opties open te houden. Bovendien kan het CDA (natuurlijke middenpartij) zowel met een linkse als met een rechtse partij tóch redelijk z'n eigen (!) partijprogramma realiseren. Dat Balkenende tóch een voorkeur uitspreekt is al heel wat.
Dat veel Fokkertjes hier waarschijnlijk een 'C'-fobie hebben en ook nog 's iemand afkeuren wegens een 'Harry Potter'-uiterlijk, tja... Daar kan het CDA ook niets aan doen. En het CDA vanwege zijn grootte en natuurlijke middenpositie dan gelijk maar arrogantie verwijten, is helemaal van de zotte.
* DennisMoore hangt een CDA-verkiezingsposter achter z'n raam. .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |