Ik heb maar 2 bedpartners gehad. De rest heb ik op de bank en op de keukentafel geneukt.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:16 schreef Jahr00n het volgende:
Ik heb nu 70 bedpartners gehad en vind dit niet veel. Wel zit ik zwaar aan de antidepressiva dus je zou het los van elkaar kunnen zien.
quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:24 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Ik heb maar 2 bedpartners gehad. De rest heb ik op de bank en op de keukentafel geneukt.
In de topic titel ontbreek ‘in de adolescentie’. Lijkt mij toch iets om toe te voegen.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:14 schreef Keep_Walking het volgende:
https://www.psychologytod(...)0ky9vXzC1U89OLnJGvxM
Het hebben van veel bed partners in je adolescentie betekent meer kans op depressie, angst en middelen gebruik in latere leeftijd. Dat werd mij toen niet verteld.
Het artikel suggereert dat dat causale verband wel bestaat, omdat het een onderzoek van 30 jaar is waarin gecorrigeerd kan worden voor bijvoorbeeld aanleg voor psychische klachten. Beetje kort door de bocht als je het mij vraagt.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:20 schreef Allures het volgende:
Ik heb alleen de eerste alinea gelezen omdat het mij leek dat er een relatie is en geen noodzakelijk oorzakelijke relatie
Volgens mij staat dat daar ook
Toen had ik geen zin meer om verder te lezen dus als er meer is hoor ik het wel
In dit geval: gemiddeld meer dan 2.6 per jaarquote:
Ai.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In dit geval: gemiddeld meer dan 2.6 per jaar
Dat wist ik al.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je bent mentaal gewoon niet helemaal 100!
Nee precies het tegenovergestelde is gevonden (althans in de studie waarover het artikel gaat).quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:14 schreef Keep_Walking het volgende:
https://www.psychologytod(...)0ky9vXzC1U89OLnJGvxM
Het hebben van veel bed partners in je adolescentie betekent meer kans op depressie, angst en middelen gebruik in latere leeftijd. Dat werd mij toen niet verteld.
Ook daar wen je aanquote:Op dinsdag 27 augustus 2019 16:40 schreef Generationalpha het volgende:
Als ik zelf ook iets positiefs mag noemen: De spanningsopbouw naar casual seks is vaak erg groot omdat alles nieuw is aan de ander.
Dit is een logische reactie, maar dit is een bijzondere studie. Allereerst is het longitudinaal onderzoek (dus onderzoek naar dezelfde personen over een langere tijd). Hierdoor is het wel degelijk mogelijk om uitspraken over causaliteit te doen. Bovendien is er in het onderzoek op elk testmoment gecontroleerd voor mentale problemen die al aanwezig waren.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:46 schreef Seven. het volgende:
Ik denk wel dat mensen met mentale problemen eerder promiscue gedrag vertonen en daardoor al snel bovengemiddeld veel bedpartners hebben. Maar om te stellen dat je mentale problemen krijgt door veel bedpartners, daar geloof ik dan weer niet in.
Ik dacht te lezen dat onderaan in de artikel ook stand dat depressie & angststoornissen ontstaan. Maar dan geen causaal verband, maar correlatie of zoiets.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 10:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is een logische reactie, maar dit is een bijzondere studie. Allereerst is het longitudinaal onderzoek (dus onderzoek naar dezelfde personen over een langere tijd). Hierdoor is het wel degelijk mogelijk om uitspraken over causaliteit te doen. Bovendien is er in het onderzoek op elk testmoment gecontroleerd voor mentale problemen die al aanwezig waren.
De studie is ook bijzonder omdat een vrij groot cohort kinderen is gevolgd (ruim 1000 personen) tot een leeftijd van 32 jaar. Daarnaast was er bizar weinig uitval (4%). Met sociaal-wetenschappelijk onderzoek loop je altijd het risico dat je iets mist en daardoor zul je in een goed artikel een disclaimer vinden t.a.v. gemaakte causale verbanden, maar dit is zo op het eerste oog - ik heb de wetenschappelijke publicatie niet gelezen - echt wel een studie om serieus te nemen.
Overigens kloppen de topictitel en openingspost niet, zoals @:Banktoestel al duidelijk heeft gemaakt. Er is wel een causale relatie gevonden met het afhankelijk worden van drank en drugs, maar niet met het ontwikkelen van angst en depressie:
"For both men and women, taking into account prior psychological disorders, the odds of developing substance dependence increased virtually linearly with the number of sex partners. The relationship was particularly pronounced, however, for women. People having a higher number of sex partners did not have higher rates of anxiety or depression; the mental health associations were limited to substance use."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |