abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188599798
Is er een onderzoeks bureau waar ik mijn DNA kan laten uitlezen.
Hun mogen het daarna gebruiken voor onderzoeken etc maar ik zou graag mijn DNA digitaal willen.

Ik gok dat het een terabyte aan ruwe data is maar ben nieuwschierig naar.

Dus hoe kan ik dit doen?
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:40:19 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188600399
Volgens mij past het gehele menselijke genoom op 3 of 4 floppy drives.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188600421
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 11:40 schreef SpecialK het volgende:
Volgens mij past het gehele menselijke genoom op 3 of 4 floppy drives.
Denk zelf dat je in de gigabytes zit.
Maar opslag kost geen flikker
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:48:05 #4
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188600478
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 11:42 schreef Tailless het volgende:

[..]

Denk zelf dat je in de gigabytes zit.
Maar opslag kost geen flikker
Ik heb het even opgezocht.

https://bitesizebio.com/8(...)in-the-human-genome/

Volgens hun 1,5 GB

Die 4MB waar ik aan dacht is als je jouw specifieke variaties neemt in vergelijking met een gemiddelde menselijke referentie.
pi_188600487
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 11:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Volgens hun 1,5 GB

Die 4MB waar ik aan dacht is als je jouw specifieke variaties neemt in vergelijking met een gemiddelde menselijke referentie.
Prima. Nu is de vraag hoe krijg ik die gegevens op een sticky
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:49:58 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188600495
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 11:48 schreef Tailless het volgende:

[..]

Prima. Nu is de vraag hoe krijg ik die gegevens op een sticky
Volgens mij wat de meeste van deze bedrijven doen is niet je hele DNA sequencen maar ze zoeken naar bepaalde typische markers waarmee ze je interessante stukjes info kan geven.

Dus ik denk dat wat je vraagt een specifiekje is waar je een speciaal bedrijf voor moet vinden.
pi_188600830
Wij lezen DNA routine matig uit, in het lab. Wat dacht je met die data te gaan doen? Zonder verdere analyse is het niet meer dan 3.6 miljard A-C-G-Ts waar je niks aan af kunt lezen. En realiseer je dat je mer het delen van je eigen DNA, ook de helft van het DNA van je ouders en je kinderen deelt. Die zitten daar misschien helemaal niet op te wachten.
Jesus saves but death prevails.
pi_188600915
Je stond op de kieslijst van de Piratenpartij, en wil nu je DNA gaan delen met een commerciële partij? :')

Sluit je dan gelijk bij het CDA aan als je niks om privacy geeft.
pi_188601132
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 12:23 schreef d4v1d het volgende:
Je stond op de kieslijst van de Piratenpartij, en wil nu je DNA gaan delen met een commerciële partij? :')
Haha wat :')

Deze ts :') _O-
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 12:49:12 #10
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_188601267
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 11:48 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Volgens hun 1,5 GB

Dit is eigenlijk nog maar de helft ;) wanneer je de ene helft weet, kun je de andere helft afleiden.

OT: het is niet zo simpel om je hele genoom te achterhalen. Er is nog geen sequencer die je hele genoom kan lezen omdat DNA behoorlijk fragiel is. De oplossing is om je DNA eerst te vermenigvuldigen, in stukken breken en die daarna weer aan elkaar plakken door middel van algoritmen. De overlappen tussen de stukken zorgen ervoor dat niet elk stukje met 100% precisie weer op de juiste plek komt. Als je meer wil weten moet je “shotgun sequencing” en “de bruijn graphs” googlen.

Wat vaker wordt gedaan is exoom sequencing, waarbij alleen je genen die tot eiwitten leiden worden gesequenced. Bedrijfjes zoals 23andme doen dat voor ongeveer 100 eu. Leuk om eens te doen voor als je wil weten wat voor genetische aanleg je hebt :)

(Ik werk als bioinformaticus en heb hier regelmatig mee te maken)
pi_188601462
23andme doet geen exomes voor ¤100, maar een custom SNP panel, volgens mij met een Affy of Agilent chip.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 13:34:39 #12
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_188601850
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 13:04 schreef Shivo het volgende:
23andme doet geen exomes voor ¤100, maar een custom SNP panel, volgens mij met een Affy of Agilent chip.
Ah excuses, ik dacht dat het exome sequencing was.
pi_188602341
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 12:23 schreef d4v1d het volgende:

Sluit je dan gelijk bij het CDA aan als je niks om privacy geeft.
Commerciële ? Wetenschappelijk niet reclame doeleinde
pi_188602466
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 14:07 schreef Tailless het volgende:

[..]

Commerciële ? Wetenschappelijk niet reclame doeleinde
Als die diensten als myheritage etc bieden hun diensten zo goedkoop aan omdat ze al jouw data in hun db opslaan en het ook voor allerlei andere doeleinden gebruiken. Ze hebben inmiddels een uitgebreide wereldwijde dna db waar ze heel veel mee kunnen en dat kan heel privacy gevoelig zijn. Wil je daar niet bij dan zul je waarschijnlijk heel wat dieper in de buidel moeten tasten. Is dat het waard, voor een betekenisloze brij aan actg's? Wat wil je ermee?
pi_188606829
Waarom zou je dit willen?
pi_188609079
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 14:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als die diensten als myheritage etc bieden hun diensten zo goedkoop aan omdat ze al jouw data in hun db opslaan en het ook voor allerlei andere doeleinden gebruiken. Ze hebben inmiddels een uitgebreide wereldwijde dna db waar ze heel veel mee kunnen en dat kan heel privacy gevoelig zijn. Wil je daar niet bij dan zul je waarschijnlijk heel wat dieper in de buidel moeten tasten. Is dat het waard, voor een betekenisloze brij aan actg's? Wat wil je ermee?
Daarom zal ik het ook niet bij zo een partij doen
pi_188609539
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 12:16 schreef Shivo het volgende:
Wij lezen DNA routine matig uit, in het lab. Wat dacht je met die data te gaan doen? Zonder verdere analyse is het niet meer dan 3.6 miljard A-C-G-Ts waar je niks aan af kunt lezen. En realiseer je dat je mer het delen van je eigen DNA, ook de helft van het DNA van je ouders en je kinderen deelt. Die zitten daar misschien helemaal niet op te wachten.
Met de huidige stand van zaken, wat voor harde conclusies kan je trekken uit de data van een willekeurig persoon?

Dus niet zoveel % kans op een of andere erfelijke aandoening, maar echt harde feiten?

Maw, als een analist mijn dna-record krijgt wat kan hij of zij dan met zekerheid over mijn persoon(lijkheid) zeggen?
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_188609811
Vrij weinig, hoogstens een paar specifieke dingen als haar- en oogkleur (een beter dan de ander) en zeker geen dingen als gezichtskenmerken of persoonlijkheid.
pi_188610013
Maar op het gebied van verwantschap en afkomst kan men toch wel iets specifieker zijn?
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_188610133
Ja, wel iets. Maar het blijven voorspellingen met percentages, land van oorsprong is nog lang geen uitgemaakte zaak. Wat daar natuurlijk meespeelt is dat de mens steeds mobieler wordt, en over de hele wereld verhuisd. Zo wonen er een miljoen Nederlanders in het buitenland!
pi_188610445
Heb ooit op een gen-lab gewerkt en als ik vroeg hoe genen werken kreeg ik altijd een mooi beeldend verhaal dat best begrijpelijk was en daarna meteen de disclaimer dat het technisch niet klopte maar dat de materie anders helemaal onbegrijpelijk zou zijn.

Ik vind het wel sympathiek dat duur betaalde professionals durven toegeven dat ze eigenlijk niet precies weten waar ze mee bezig zijn :P

[ Bericht 19% gewijzigd door Zalmslaatje op 24-08-2019 23:06:46 ]
pi_188611754
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 21:42 schreef Tailless het volgende:

[..]

Daarom zal ik het ook niet bij zo een partij doen
Waar dan wel? En wat kost dat?
pi_188611967
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 12:16 schreef Shivo het volgende:
Mijn ouders vinden het prima mits voor wetenschap en data naar mezelf.

Dus het zal ongeveer 1,5 GB in beslag nemen in ruwe vorm.
Ik wil het gewoon hebben misschien zou ik ooit ermee gekloond kunnen worden. ( nee ben gewoon nieuwschierig en wil mezelf vergelijken met fruit etc
pi_188611984
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Waar dan wel? En wat kost dat?
Geen idee he daarom de vraag.
Waar wel ja gewoon een universiteit ofzo. Bedrijven zonder winst opmerk die mijn gegevens niet doorverkopen of weggeven.
pi_188611991
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 00:16 schreef Tailless het volgende:

[..]

Geen idee he daarom de vraag.
Waar wel ja gewoon een universiteit ofzo. Bedrijven zonder winst opmerk die mijn gegevens niet doorverkopen of weggeven.
Wat is je budget?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')