Ene Velchiama heeft het een en ander in het Frans geschreven over de vermissing van Kris en Lisanne. Hij is zelf naar Boquete gegaan dit jaar en heeft de Pianista route gelopen. Heeft ook geprobeerd contact te krijgen met Feliciano (ging lastig en zn gastfamilie waren zwaar tegen dat contact omdat ze F niet vertrouwen). Ook heeft hij contact met Arrocha.
Vertaald uit het Frans:
http://www.jeuxvideo.com/forums/42-51-57507065-10-0-1-0-panama-disparition-de-kris-kremers-et-lisanne-froon-je-vais-partir-la-ou-elles-ont-disparu.htm"De dag van de El Pianista-wandeling had ik pech. Het regende veel, van het begin tot het einde van mijn wandeling. Daarom moest ik het gebruik van mijn camera beperken uit angst het te verpesten (mijn telefoon ging er bijna doorheen). Als gevolg daarvan heb ik niet veel foto's en video's gemaakt en mijn excuses. Voordat ik je mijn hele reis vertel, sta ik mezelf al toe je te vertellen dat ik een uur lang alleen voorbij het uitkijkpunt (de top) waagde. Mijn doel was om me bij de plaats van foto 508 (laatste normale foto na de top) te voegen en ik stopte waar ik dacht dat hij genomen was. Omdat ik de foto niet mee had genomen, kon ik de vergelijking echter niet maken. Ik realiseer me dat de plaats waar ik stopte niet de exacte plaats is. Ofwel ik ben wél geslaagd maar heb me dit niet gerealiseerd vanwege de regen en het weer die de weg enorm hebben veranderd (5 jaar tijdsverschil is ook enorm, vooral als we de video bekijken van Kris' ouders die het pad slechts enkele maanden na de verdwijning opnieuw hebben gedaan, en toen was de stapel rotsen aan de rechterkant al verdwenen).
Het kleine riviertje was verder, maar ik betwijfel of ze in de video van de ouders geen melding maken van de plaats waar ik was, omdat het een vrij grote en opvallende passage is over het pad. Ofwel de rivier is met de tijd verdwene hier, of de regen die viel heeft verschillende kleine rivieren gevormd. Ik wandelde precies een uur na aankomst op de Mirador. Daar heb ik maar 5 minuten doorgebracht, terwijl de meisjes er waarschijnlijk meer tijd hebben doorgebracht om daar eindelijk 1 uur na hun aankomst de waterstroom te bereiken.
De meisjes kwamen om 13.00 uur aan op de Mirador en namen de foto 508 om 14.00 uur. Als ze zeg 15 minuten op de top doorbrachten, hadden ze 45 min. nodig om deze plek te bereiken. Dus dat klopt. Mogelijk is deze plek gewoon zo sterk veranderd door het weer en de regen, ofwel ik ben voorbij de daadwerkelijke locatie van foto 508 gelopen zonder dat ik het doorhad, omdat met de regen de stroom tezeer heeft veranderd.
Foto 508:
![1565576983-1503552909529.jpg]()
Mijn foto's:
![1565576234-rivierehorssentier.png]()
![1565576828-67823786-483838845745950-5118642521865453568-n.jpg]()
![1565576876-68362870-413735582818163-955938211169828864-n.jpg]()
ik heb een deel van het eerste uur van de route gefilmd maar ik realiseerde me achteraf dat ik heel slecht heb gefilmd en dat ik meer tijd had moeten nemen (nadat ik had toegegeven dat ik niet teveel wilde blijven hangen) heb ik ongeveer 15 minuten na mijn terugkeer gefilmd. Ik heb een beetje bovenaan gefilmd (achterkant)
Had het maar niet zoveel geregend ... ik walg ervan ...
Hier is nog een foto van de meisjes:
![1565579016-h6hl5xv6fse21.jpg]()
Niet de exacte plaats, maar het is op dezelfde manier:
![1565579056-67930414-383809845657531-726702444939051008-n.jpg]()
Voordat ik over de hele dag vertel, wil ik zeggen dat ik op een bepaalde manier in de war raakte. Ik had dit effect niet verwacht, maar op deze manier in hun voetsporen treden is iets heel emotioneels. Aanvankelijk, voordat ik aan deze reis begon, zag ik het als een manier om een gebeurtenis die me fascineerde opnieuw te beleven. Niet als iets negatiefs, maar eerder positief in de zin dat ik voet kon zetten op een plek waar iets belangrijks heeft plaatsgevonden. Alsof ik leefde en een gebeurtenis observeerde die mij had geraakt en enorm fascineert. Maar op mijn weg terug naar de top had ik moeite om te vertrekken. Toen ik eenmaal richting Boquete liep, kon ik mijn ogen niet afhouden van de plek waar ze vijf jaar geleden zo gelukkig waren. Ik moest eindelijk wat langer blijven; ik had geen zin om te vroeg te vertrekken. Ik had het gevoel ze in de steek te laten. Ik zag ze staan waar ze 5 jaar geleden waren en herinnerde me alle glimlachen op hun foto's, terwijl ze dezelfde paden bewandelden waar ik me nu waagde. Terwijl ikzelf eindelijk kon terugkeren naar de stad en deze dag afsluiten; iets waar zij zelf nooit de kans toe hebben gehad."
DAN NOG EEN TWEEDE PIANISTA WANDELING (ellenlang betoog, maar wel gedetailleerd)
"Voor deze tweede poging besloot ik iets eerder te vertrekken. Ik neem een douche rond 7:30, verlaat het huis rond 8:15 en neem een taxi rond 8:30 voor El Pianista. De reis duurt niet lang en rond 8:40 kom ik aan bij de ingang van het pad en geeft $ 4 aan de bestuurder. Ik maak van de gelegenheid gebruik om een foto te maken van de ingang en de hond van het restaurant, een oranje husky. In tegenstelling tot wat ik over dit onderwerp had gezegd, behoorde de hond Blue niet tot de inboorlingen, maar tot dit restaurant. Omdat ik hem niet zag en hem de eerste keer niet zag, leid ik af dat hij sindsdien zeker dood is geweest en dat de husky die ik voor me zie, zeker hun nieuwe hond is.
[Klopt, ik hoorde ook van een local dat Blue onderhand is overleden] Ik vervolg mijn weg, camera rond de opname, en besluit om alleen van bepaalde delen een video te maken. Ik film mijn oversteek van de rivier, evenals die van de woonwijk, en doe ik doe het onopvallend, maar dit resulteert in een zeer slechte omlijsting. Ik steek een kleine schrootbrug over en vervolg het pad naar de jungle. Ik loop, de lucht is bewolkt maar het regent niet. Helaas duurde het niet lang voordat de regen eindelijk toch besloot te vallen. Ik haal mijn jas uit mijn tas en stop mijn camera in mijn tas om hem te beschermen. Het stoort me erg, omdat het me veel problemen zal geven bij het gebruik van mijn camera. Ik ga de jungle in en ontmoet snel een groep koeien. Bang gaan ze een beetje verder. Ik slaag er uiteindelijk in om ze vooraan te passeren. Ik bereik eindelijk de kruising waar ik de week ervoor fout zat, en duik uiteindelijk in de goede richting. De plaats ziet eruit als de foto's en sommige tags op de steen stellen me in staat om ervoor te zorgen dat ik in de goede richting loop.
Tijdens mijn klim zie ik aan de andere kant van de rivier enkele
hutten. De mensen die hier wonen kunnen heel goed het reilen en zeilen van de wandelaars die passeren observeren. Ik kijk achter me en realiseer me dat als iemand mij zou volgen, ik het zou merken.
Ik loop een tijdje naar boven en loop daar tegen een nieuwe splitsing. De ene kijkt uit op een grote rivier en de andere op een trap die lijkt te leiden naar een plantage. Ik neem de richting van de rivier, maar na een paar meter verander ik van gedachten en denk ik eerst na over de andere tak.
Zodra ik me omdraai, zie ik een inwoner met een machete in zijn rechterhand op 5 meter van mij verschijnen. Ik merkte het helemaal niet terwijl ik liep. Bovendien blijkt de inschatting die ik eerder had gemaakt totaal verkeerd. Ik wijs naar de rivier en zeg "El Pianista?", En hij vertelt me onmiddellijk dat dit de juiste weg is.
Ik vervolg mijn weg met de native die achter me blijft lopen. Ik moet bekennen dat ik op dit moment onrustig ben; dat blijft tenslotte een man met een machete in zijn hand, op een plaats waar niemand ons kan zien. Ik merk dat ik iets sneller vooruit loop dan hij, wat mij in zekere zin bevredigt, omdat ik het gevoel heb om te concurreren met een reguliere. Dan sta ik voor een pad dat wordt geblokkeerd door een boom die is omgevallen. Ik ben nog op het juiste pad, maar ik weet niet hoe verder te gaan en ik begin opnieuw te twijfelen. Ik wacht op de inheemse man, om te zien waar hij heen gaat. Wanneer hij aankomt, laat hij me een kleine passage aan de rechterkant zien die het mogelijk maakt de zogenaamde 'doodlopende straat' te omzeilen.
Hij blijft achter me aan lopen, maar ik verhoog mijn tempo weer om me van hem te distantiëren en de top voor hem te bereiken. De reden hiervoor is dat ik hem wat geld wil aanbieden om me voorbij de Mirador te leiden. Ik beweeg sneller dan ik aankan en mijn hart begint te racen. Ik word gedwongen op de grond te gaan zitten, de drang om te braken stijgt naar mijn keel en mijn handen beginnen te trillen. De inheemse haalt me in en kijkt of het goed met me gaat. Hij vraagt me of dit mijn eerste keer hier is en vertelt me dat het lastig is om met het hoogteverschil om te gaan als je er niet aan gewend bent. Ziend dat ik zijn weg blokkeer, vraag ik hem of hij wil passeren. Zodra ik opsta hervat hij zijn weg onmiddellijk.
Na tien minuten pauze hervat ik mijn weg naar de top. Het kostte me in totaal 2 uur vanaf de ingang om het te bereiken, net als de twee Nederlanders. De mist verbergt het landschap en de regen sijpelt in mijn jas. Een gebloemd kruis waarop de namen van de meisjes zijn ingeschreven siert de top. Iets verderop wordt een boom onder een glasplaat gehangen, de foto van Kris Kremer. Ik observeer de mistige, donkere ingang naar het pad waar de meisjes zijn verdwenen. Ik zeg tegen mezelf dat dit hun verhaal vertegenwoordigt, en vergelijk deze ingang met die van de hel, vanwege de mist die circuleert en schaduwen veroorzaakt door het slechte weer en de bomen die het pad bedekken. Ik blijf niet langer dan 5 minuten hangen en ga verder dan de Mirador. Het begin van het vervolgpad is erg modderig en ik kom snel in deze aardse scheuren die me tegelijkertijd doen denken aan tunnels en het koninkrijk van de doden in de Lord of the Rings. Ik herken de plaats van de foto's die door de meisjes zijn genomen en realiseer me dat dit pad erg mooi is. Ik kom geen enkel dier tegen, maar blijf voorzichtig voor het geval ik een slang tegenkom. Na een tijdje ontmoet ik dan toch een dier, maar het is helemaal niet wat ik had verwacht. Het is geen slang maar ... een krab. Ik ontwijk het beest en loop door.
Ik loop naar beneden en verder naar beneden.
Het pad is smal maar eenvoudig te volgen, er is letterlijk één pad dat je kunt volgen. Ik vind het zelfs gemakkelijker dan het deel [voor de Mirador] dat voor iedereen toegankelijk is en het is niet mogelijk om de weg hier te verliezen. De dag ervoor keek ik naar de video van Kris 'ouders, en het pad gaat uiteindelijk de berg af waar we een hek van een veld kunnen vinden dat zeker voor vee wordt gebruikt en een eigendom afbakent. Het duurt ongeveer 1u30 om het te bereiken vanaf de Mirador. Na deze barrière is er slechts één pad dat naar rechts gaat. Vanaf deze barrière moet je 3 uur lopen om de eerste touwbrug/monkey bridge te bereiken en daarom, als de meisjes rond 16:30 hun eerste noodoproep deden, hadden ze nog 1 uur lopen te gaan voordat ze bij die rivier hadden kunnen komen. Hun noodoproepen kunnen dus geen betrekking hebben op de gevaarlijke oversteek van de rivier. Het is onmogelijk om hier te verdwalen. Vanaf de Mirador liep ik gedurende 1 uur, op zoek naar de plaats van de foto 508 en zoals uitgelegd in een vorige post, stopte ik voor of na te denken op de juiste plaats te zijn.
Na een uur wilde ik om verschillende redenen mijn terugkeer beginnen. Op dat moment herinnerde ik me niet de tijd die het kostte om de barrière [paddock] te bereiken en ik stelde me tenminste 1 uur voor. Bovendien hoefde ik zelf niet persé zo ver te gaan, omdat de video van de ouders de plaats goed liet zien en mijn doel was om te gaan naar plaats van de laatste foto [508] van de twee meisjes, en ook om het terrein te begrijpen. Niemand wist dat ik daar was en mijn gastgezin maakte zich zorgen om mij, dus ik was bang dat als ik teveel tijd zou nemen, ze het initiatief zou nemen om hulp te vragen.
Vooral omdat ik na 4 uur wandelen al terug was en een netwerk had (sindsdien niet meer alle El Pianista) veel ervan is afgesloten van de communicatie vanwege de bomen en slechts een paar plaatsen zoals de Mirador hebben toegang tot het telefoonsignaal). (sorry beroerde vertaling). Het pad wordt bezocht door inboorlingen die het elke dag oversteken of aflopen, en ik wilde niet dat iemand mijn aanwezigheid op deze plek zou ontdekken, niet aanbevolen (verboden? Fijn? Agressie?). Als ik 1 uur bleef lopen, zou dat indirect 2 uur wandelen hebben toegevoegd (heen en terug).
Ik denk niet dat de meisjes besloten om heel lang door te blijven lopen, noch denk ik dat ze besloten om heel ver na de plek van foto 508 te gaan. De volgende dag hadden ze een wandeling gepland voor de vulkaan Baru die een duur van minimaal 7 uur. In mijn geval begon ik eerder (~8u45 voor mij en 11u voor meisjes) en ik dacht nog steeds dat het laat was en dat ik lang genoeg had gelopen nu. Naar mijn mening hebben ze de keuze gemaakt om terug te keren tussen de foto 508 en de slagboom [paddock].
De beklimming is heel eenvoudig en veel eenvoudiger dan de klim tussen de ingang en de Mirador, omdat het eigenlijk zonder gids ingewikkeld is om de juiste weg naar de top te vinden. Net als tijdens mijn afdaling ontmoet ik niemand tijdens de hele beklimming
[behalve dan die gast met zn machete??]. Ik vind de Mirador en stop daar een tijdje voordat ik de afdaling naar Boquete begin. Ik ben altijd alleen en ontmoet niemand. Na een tijdje wordt ik verrast door de komst van een jonge inheemse die bergafwaarts rent. Ik begrijp niet waar hij vandaan kwam. Kwam hij aan via het pad voorbij de Mirador? Of komt hij uit een huis dat van het pad af ligt? Ik weet het nog steeds niet en als ik mijn afdaling voorbij de Mirador nog verder had voortgezet, was ik misschien overgestoken.
Ik liet hem passeren om te voorkomen dat hij langzamer ging en ik vervolg mijn weg naar de uitgang van de jungle. Het pad gaat nog verder naar het restaurant Il Pianista. Lopend ontmoet ik eerst een zeer vriendelijke inwoner die me over de regen vertelt en uitlegt dat het 5 jaar is dat hij in een witte hut in de buurt van het pad woont. Vervolgens ontmoet ik een Amerikaans echtpaar dat rond 12:30 bij de ingang is aangekomen. Hij had de weg eerst twee keer verloren voordat hij het juiste pad had gevonden, maar kon de top niet bereiken, omdat hij niet begreep dat ze rond de ingestorte boom konden lopen/klimmen, die ik met de inheemse was gekruist. Ik herhaal mezelf, maar de enige moeilijkheid van El Pianista is niet om de weg terug te vinden, maar gewoon het pad dat dat toelaat om überhaupt de top te bereiken. Eenmaal gevonden, stroomt alles vanzelf en zijn er absoluut geen problemen en geen vragen te stellen.
Als de meisjes na 2 uur de top konden bereiken, was dat omdat iemand hen aan het begin of tijdens de reis aanwijzingen over de route had aangegeven. Ze waren zeker niet alleen tijdens de klim. Wees voorzichtig, ik zeg gewoon dat ze op zijn minst iemand op hun pad hebben ontmoet. De vraag is nu of ze vergezeld zijn door iemand die opzettelijk slechte aanwijzingen zou hebben gegeven, of die hen pushte om verder te gaan dan de Mirador. Moeilijk te beantwoorden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Natski79 op 19-11-2019 22:30:47 ]