quote:Dat klopt, het gaat nu minder met de economie dus we moeten flink bezuinigen. tja en dit gaat altijd ten koste van iets. daarom zeg ik geef CDA en VVD een 2e kans, het gaat nu eenmaal niet goed met de economie dus je kunt van deze coalitie niet verwachten dat ze in een jaar alle problemen oplossen dat kan in dit soort tijden niet, dat gaat tijd kosten, alleen iedereen heeft al zo lang moeten wachten met paars. Het geduld is op. nu was het weer ff niks met de LPF dus vind een groot gedeelte CDA en VVD weer niks en loopt het af te kraken terwijl ze er eerst zelf met zijn alle op gestemd hebben. Tja dat vind ik zwak
Op donderdag 9 januari 2003 16:18 schreef Cheiron het volgende:[..]
Het gaat nu minder met de economie, en mensen vinden het niet leuk om dat te horen. Dan is het erg makkelijk de zittende macht de schuld te geven ipv te accepteren dat golfbewegingen natuurlijk zijn in de economie.
[Dit bericht is gewijzigd door Dauntless op 09-01-2003 16:28]
quote:Ja joh, VVD wilt de staatsschulden aflossen, gevolg is dat er minder geld naar de mensen gaan. Nou gezien de slechte tijd, krijgen we het nog slechter, oléééééé!
Op donderdag 9 januari 2003 16:06 schreef [Efink] het volgende:
ik zeg niet dat VVD geen schuld heeft aan het Paarse gedoe, maar ik verwacht in deze moeilijke tijd meer van een CDA-VVD-kabinet dan van een CDA-PvdA-kabinet. Dus ben ik bereid meer te geloven in de VVD.
quote:Volgens mij moeten we flink investeren om de economie er weer bovenop te helpen en 'bezuinigen' wanneer de economie goed draait. Dus de uitgaven stabiel houden en niet na elk dipje van de economie bezuinigen en bij elk pluspuntje flink uitgeven (voorheen de Zalmnorm, nu meer de Bosnorm).
Dat klopt, het gaat nu minder met de economie dus we moeten flink bezuinigen.
quote:Wez ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 20 en voor mij en mijn generatiegenoten is dat dus van LEVENSBELANG!
Op donderdag 9 januari 2003 16:25 schreef Wez het volgende:[..]
Ja joh, VVD wilt de staatsschulden aflossen, gevolg is dat er minder geld naar de mensen gaan. Nou gezien de slechte tijd, krijgen we het nog slechter, oléééééé!
quote:En niet opgelet bij economie. de Staatsschuld bestaat uit staatsleningen. daarop zit gegarandeerd rendement. Het overgrote deel ervan is in hanmden van pensioenfondsen en dergelijke. Als ineens alle staatsschuld afgelost wordt, hebben die veel minder inkomsten. DAN heb je pas een probleem in de toekomst.
Op donderdag 9 januari 2003 16:30 schreef [Efink] het volgende:[..]
Wez ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 20 en voor mij en mijn generatiegenoten is dat dus van LEVENSBELANG!
Want, als we nu niet een stapje terug doen en de staatsschuld aflossen binnen een generatie wordt mijn generatie over 20/30 jaar dus geconfronteerd met EN de staatsschuld EN de enorme AOW / Ziektenkosten voor alle oudjes van de generatie boven ons en de babyboom.
Einde welvaart voor de jongeren van nu. Dus, of nu een stapje terug en rustig alles opbouwen, of nu nix terug en over 20/30 jaar een enorme terugklap krijgen....
(Vertelde toevallig de Economie redacteur van NRC gisteren op Radio 2)
quote:Tsja, die paar jaartjes dat het langer duurt (hoogstens 10 jaar).
Wez ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben 20 en voor mij en mijn generatiegenoten is dat dus van LEVENSBELANG!
quote:Ik ben ook van jouw generatie en voor mij persoonlijk is het belangrijker om nu te inversteren in goed onderwijs dan de staatsschuld af te lossen.
Want, als we nu niet een stapje terug doen en de staatsschuld aflossen binnen een generatie wordt mijn generatie over 20/30 jaar dus geconfronteerd met EN de staatsschuld EN de enorme AOW / Ziektenkosten voor alle oudjes van de generatie boven ons en de babyboom.
Einde welvaart voor de jongeren van nu. Dus, of nu een stapje terug en rustig alles opbouwen, of nu nix terug en over 20/30 jaar een enorme terugklap krijgen....
quote:
Op donderdag 9 januari 2003 16:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het aflossen van de staatsschuld moet gebeuren in perioden dat we het wat breder hebben en de economie volop draait
quote:Thanx guys. Dit werpt toch een heel ander licht op de zaak, wat ik in de debatten nog niet gehoord heb; vooral de bijdrage van Wile_E_Coyote. Die NRC redacteur mag van mij met JP en Zalm in debat.
Op donderdag 9 januari 2003 16:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
[..]
Staatsschuld bestaat uit staatsleningen. daarop zit gegarandeerd rendement. Het overgrote deel ervan is in hanmden van pensioenfondsen en dergelijke. Als ineens alle staatsschuld afgelost wordt, hebben die veel minder inkomsten. DAN heb je pas een probleem in de toekomst.
(Vertelde toevallig de Economie redacteur van NRC gisteren op Radio 2)
quote:Ja hierover zijn de meningen verdeeld, in mijn ogen moet je eerst pas op de plaats maken in dit geval en de economie eerst tructureel verbeteren (paars II heeft dit niet goed gedaan) --> minder regels loonmatiging, inflatie in toom houden endergelijke en dan pas meer uitgeven. En let wel op het woord: Bezuinigen is heel verhullend en betekend niet meteen bijv (ik kreeg vorig jaar $100 salaris en gaf $100 uit en dit jaar krijg ik $100 en geef $90 uit).
Op donderdag 9 januari 2003 16:30 schreef Sidekick het volgende:[..]
Volgens mij moeten we flink investeren om de economie er weer bovenop te helpen en 'bezuinigen' wanneer de economie goed draait. Dus de uitgaven stabiel houden en niet na elk dipje van de economie bezuinigen en bij elk pluspuntje flink uitgeven (voorheen de Zalmnorm, nu meer de Bosnorm).
quote:nou, zo'n vaart zal dat toch niet lopen. Ik bedoel, ik ben ook 20, maar voorzover ik weet bestaat die staatsschuld ook al jaren... iedereen heeft een lening, een hypotheek ofzo, dus waarom de overheid niet... verder vind ik de standpunten van vvd niet echt heel bijzonder.
Dat ze daar een economisch systeem bijkregen dat haaks op de belangen van de gewone man staat hebben de meesten zich niet gerealiseerd.
Nu weten veel dat wel en vandaar dat men nu andere keuzes maakt.
quote:Zoals Wim Duisenberg laatst bij Buitenhof uitlegde:
Op donderdag 9 januari 2003 19:12 schreef Michiel_Herder het volgende:[..]
nou, zo'n vaart zal dat toch niet lopen. Ik bedoel, ik ben ook 20, maar voorzover ik weet bestaat die staatsschuld ook al jaren... iedereen heeft een lening, een hypotheek ofzo, dus waarom de overheid niet... verder vind ik de standpunten van vvd niet echt heel bijzonder.
Als je dus nu niet begint met de staatsschuld aflossen heb je straks dus 2 grote kostenposten...beter is het om je nu dus vast in te dekken tegen de dingen waarvan je al zeker weet dat ze gaan komen...
En om er dus nu ook nog maar eens fanatiek bij te blijven lenen, tsja...t is maar wat je sociaal noemt
Je kunt er nu natuurlijk flink stemmen mee trekken, maar kijkend naar de toekomst vind ik het eigenlijk ontzettend a-sociaal
quote:Ten eerste: over 20-30 jaar is de economie al lang gedraaid, of we nu de staatsschulden aflossen of niet. In de toekomst zal de economie weer goed kopen. Dit is al jaren zo, en zal heus niet veranderen. Er is in de economie verschillende factoren die economie compenseren. Als je het nieuws hebt gevolgd, dan zal je weten dat de economie in deze tijd sterk vooruit gaat, terwijl Nederland nauwelijks kan profiteren. Daarom moet je ook investeren om daar wel gebruik van te maken. Alle positieve voordelen zal in deze moeilijke tijden moeten worden benuttigd.
Ten tweede: de economie houdt nu niet op, en ook niet in de toekomst. Als je nu de economie gaat stimuleren door investeringen, worden de mensen hier minder hard getroffen. In de toekomst kan je altijd de staatsschuld beetje voor beetje aflossen. Dat PvdA in de toekomst de staatsschulden niet gaat aflossen wanneer de economie goed is, interesseerd mij niks. Dan kies je maar in de toekomst voor VVD. Het gaat er gewoon om dat je in moeilijke tijden het niet nog moeilijker moet gaan maken. Volgens de economie (geldt zowel voor praktijk als theorie) gaat de voorkeur uit van nu, dan later. Het is beter dat je nu de economie stabiel houdt, of zelfs verbeterd. En dat je in de toekomst bij betere tijden de staatsschuld aflost. Dan dat je nu de economie nog sterker laat verslechteren, en dat we in de toekomst een heel goede economie krijgt. Er wordt niet voor niets gezegd, dat men de voorkeur heeft in een langdurige stabiele economie dan een sterk flucturerende economie.
quote:
Op donderdag 9 januari 2003 15:45 schreef [Efink] het volgende:
Is iedereen mei jl. alweer vergeten
met een VVD-CDA coalitie glijdt dit land af naar een bedenkelijk niveau waar goedwillende mensen dalijk niet eens meer een vers brood bij de bakker / in de supermarkt kunnen kopen.
Sterker nog: voor veel bijstandsmoeders geldt dat nu al!
quote:Begrijp je het nou nog niet? Sommige mensen denken alleen maar aan hun zelf, en tonen geen medeleven voor anderen.
Op donderdag 9 januari 2003 21:22 schreef reem het volgende:
Met betrekking tot de staatsschuld, iederen moet een stapje terug doen dan. Maar vergeet niet dat veel mensen helemaal geen stapje terug kunnen doen Omdat ze al op / onder het minimum leven. En dat is toevallig wel 12% van de bevolking. En die 12% vind ik veel belangrijker dan die half miljoen rijksten van nederland, die er nog beter van worden als men de hypotheekrente regeling schrapt. (waar dan weer wel geld voor is!)met een VVD-CDA coalitie glijdt dit land af naar een bedenkelijk niveau waar goedwillende mensen dalijk niet eens meer een vers brood bij de bakker / in de supermarkt kunnen kopen.
Sterker nog: voor veel bijstandsmoeders geldt dat nu al!
quote:Tja, veel mensen schijnen nog steeds in het fabeltje te geloven dat praktisch iedereen met een uitkering te lui is om te werken.
Op donderdag 9 januari 2003 21:32 schreef Wez het volgende:[..]
Begrijp je het nou nog niet? Sommige mensen denken alleen maar aan hun zelf, en tonen geen medeleven voor anderen.
Ik zal het maar niet hebben over het enorme aantal hoogopgeleiden wat het afgelopen half jaar en het komende jaar zn baan heeft verloren / zal verliezen. Dat zijn zeker ook profiteurs.
Verder schijnt het respect voor mensen met 10000% te kelderen op het moment dat men geen baan meer heeft. Het zijn nog steeds mensen hoor!
quote:Tja, het is maar een mening, maar de grote aandacht voor de problemen was denk ik ook grotendeels het gevolg van een leuk - dan wel guitig - snoetje, en wel die van Fortuyn. De mensen vonden het wel prachtig, dat schoppen tegen 'de puinhopen van Paars'.
Op donderdag 9 januari 2003 15:45 schreef [Efink] het volgende:
een leuk snoetje van Bos zorgt dus weer voor stemmen? Is iedereen mei jl. alweer vergeten, werd PvdA niet voor niets afgestraft? Is die ontevredenheid ineens verdwenen? Alle problemen die door Paars zijn veroorzaakt...voornamelijk schuld bij PvdA! Ik snap het niet meer...
In retrospect waren er best een aantal zaken die beter hadden gekund, maar de mening over Paars is een tijdlang wel heel erg naar het negatieve doorgeslagen. Het is misschien wel terecht dat dit nu weer enigszins rechtgetrokken lijkt te worden.
En als we het over vergeten hebben, laat ons dan ook herinneren welk een opluchting het was om het eindelijk na 40 jaar eens zonder de échte regenten van de huidige grote christelijke partij en zijn voorgangers te kunnen doen. Een rol waar Balkenende, met zijn holle frasen en sussende, betuttelende gedrag moeiteloos in is teruggevallen.
quote:Ik vrees dat dat laatste sowieso onvermijdelijk is.
Geef CDA & VVD de kans om het af te maken, laat hun Nederland weer op de rails zetten!
JPB for Premier!
quote:Als de trend in de peilingen doorzet dan heeft JPB een leuke ervaring gehad en mag hij weer in de bankjes.
Op donderdag 9 januari 2003 21:49 schreef Vibromass het volgende:
Ik vrees dat dat laatste sowieso onvermijdelijk is.
Minister-president Cohen, welkom!
quote:Sorry, maar ik geloof er niks van. Ik denk dat het CDA de grootste partij zal blijven, en met enige afstand.
Op donderdag 9 januari 2003 21:55 schreef SCH het volgende:[..]
Als de trend in de peilingen doorzet dan heeft JPB een leuke ervaring gehad en mag hij weer in de bankjes.
Minister-president Cohen, welkom!
Sowieso is jezelf nu al rijk rekenen wel het laatste wat links Nederland moet doen. Hoogmoed komt voor de val en zo, we blijven toch calvinisten hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |