Toen dit boek net uit was stortte de FBI zich op dit boek. Hoofdpersoon (en held!) Holden Caulfield en zijn belevenissen en gedachten werden, in die tijd van een steeds zwaarder drukkende Koude Oorlog, uitgelegd als communistische gedachten. Een 'rood' boek.
Belachelijke hetze natuurlijk. In 1980 had Mark David Chapman het boek ook op zak toen hij John Lennon vermoordde. Dit droeg alleen maar bij aan de mystificering van het boek, en de ophef leefde korte tijd weer op.
Waar wij niet uitkwamen was het volgende:
FBI en de Amerikaanse regering hebben lange tijd gedacht dat er in The Catcher... een sleutel zat verborgen die mensen zou aanzetten tot geweld, communisme etc.
Weet iemand hier ook wat er van dit onderzoek terecht gekomen is? Het is natuurlijk kolder dat er een sleutel in het boek zou zitten verstopt, maar het tekent de paranoia van die tijd.
Ik zou hier graag meer over willen weten, temeer omdat het zo'n ontzettend meesterlijk boek is.
Salinger schreef na Catcher overigens nog een stuk of drie, vier boeken en leeft sindsdien als kluizenaar.
[Dit bericht is gewijzigd door bogus op 03-12-2000 23:48]
quote:Het enige boek dat ik ècht voor m'n Engelse lijst gelezen had. *trots
Op 03 december 2000 23:46 schreef bogus het volgende:
The Catcher In The Rye, van J.D. Salinger.
quote:Gepaste trots Arcee, gepaste trots!
Op 03 december 2000 23:56 schreef Arcee het volgende:
Het enige boek dat ik ècht voor m'n Engelse lijst gelezen had. *trots.
quote:Kmoet wel zeggen dak me er eik nix van kan herinneren...
Op 03 december 2000 23:59 schreef bogus het volgende:
Gepaste trots Arcee, gepaste trots!
Ik weet alleen nog dat die gast ergens in een café zat waar 1 of andere vrouw stond te zingen ofzo... (damn, dit is niet echt mijn forum zeg )
De eerste keer dat ik het boek las was ik 17, in een krankzinnig weekend waarin ik de helft van de tijd aan het reizen was (Amsterdam, DenHaag(overnachting), Franeker, Maastricht(overnachting), Zwolle, Amsterdam). Op een gegeven moment volledig in trance.
Een kleine 10 jaar later het boek herlezen (eerder durfde ik niet, uit vrees dat het tegen zou vallen) en het bleef een geweldig boek.
De sleutel tot het kwaad? Voor Amerikane wellicht, aangezien het hele boek volgens mij een aanval is tegen alles wat FAKE is. Op een bepaalde manier een compleet puberaal boek, maar wel waar.
Trouwens redelijk vlak na het verschijnen van CitR was JD kluizenaar geworden. Aantal boeken ook geschreven als kluizenaar. Paar maanden geleden was er een heel aardige documentaire over JD ("searching for Salinger" of iets dergelijks...).
Holden Caulfield wordt in het boek maar door weinig mensen begrepen, daar ligt ook de tragiek, het is tegerlijkertijd de tragiek van de schrijver Salinger.
Om te huilen zo mooi, die tragiek.
Die tragiek is ook van mij, zit in mij. Holden is een stukje van mezelf en dat koester ik. Ik hoop dat ik tot mijn dood het verschil zal kunnen zien tussen alles wat 'phoney' is en dat wat oprecht. Alle poespas eromheen: onderzoeken, de moordenaar van Lennon, sluit ik daar buiten. Ik wil er niets van weten; ze moeten met hun tengels van Holden afblijven !
Tja, wel een favouriet boek dus van mij.
Dat het de sleutel tot het kwaad zou zijn is natuurlijk ook je reinste onzin Doc, maar het is tevens een van de beste voorbeelden dat illustreert hoe paranoide de meeste Amerikanen waren ten opzichte van opkomende subgroepen in de maatschappij, en vooral het 'rode gevaar'.
Buiten deze 'pathos' om omschrijft Anna heel goed de 'ethos' die dit boek teweeg brengt. Holden Caulfield zit een beetje in me. De desperate en eenzame gevoelens die hij heeft, zijn strijd, heb ik ook gevoeld. Daarom sprak het boek de jeugd ook heel erg aan, en gelukkig nog steeds!
quote:De Amerikaanse cultuur is erg geobsedeerd met het uiterlijk. Wat daaronder zit is minder belangrijk in het dagelijks leven. Een ander boek uit mijn top 3 (American Psycho: wellicht mijn nummer 1) gaat eigenlijk ook tegen die mythe in, namelijk door hem extreem op te blazen. En te laten zien wat daar onder kan zitten. Ook dit boek heeft ladingen vol kritiek verkregen. En ook aangemerkt als een "sleutel tot het kwaad".
Op 04 december 2000 17:23 schreef bogus het volgende:
Dat het de sleutel tot het kwaad zou zijn is natuurlijk ook je reinste onzin Doc, maar het is tevens een van de beste voorbeelden dat illustreert hoe paranoide de meeste Amerikanen waren ten opzichte van opkomende subgroepen in de maatschappij, en vooral het 'rode gevaar'.
Bijna alles wat zonder knipoog de mythe ruw verstoord dat er meer is dan oppervlakte alleen, is in de US subversieel.
Ook mooi in die thematiek: meeste films van David Lynch.
Andere US klassiekers: Hunter S. Thompson's "Fear & Loathing in Las Vegas", en Jack Carouac's (spel ik dit wel goed?) "On the road". Ook allebei mooie/geweldige boeken.
quote:Wat dat betreft vind ik Bonfire of the Vanities ook een aardig voorbeeld.
Op 05 december 2000 09:13 schreef Doc het volgende:
Een ander boek uit mijn top 3 (American Psycho: wellicht mijn nummer 1) gaat eigenlijk ook tegen die mythe in, namelijk door hem extreem op te blazen.
Eigenlijk de voorloper van American Psycho, het verhaal zit ook wat beter in elkaar vind ik. Werd ook gezien als "het kwaad", het boek zou mensen aanzetten tot moord en verkrachting. Thema van het boek is dat ieder mens, als je hem op de juiste wijze manipuleert, goed en slecht kan zijn. En dat dat een persoonlijke keuze is, maar dat die keuze ook wordt bepaalt door je omgeving.
Echt een prachtig boek. Mijn leraar Engels met wie ik het heel goed kon vinden, heeft me destijds aangeraden om The Catcher in The Rye te lezen, vervolgens moest ik van hem ook A Clockwork Orange lezen, want dat was een must volgens hem. Erg leuk, zulke leraren.
Voor de echte fanatici, bekijk deze links maar eens voor (veel) meer Catcher / Salinger-info:
http://mitglied.tripod.de/BerndWahlbrinck/index.htm
http://www.geocities.com/exploring_citr/
http://www.salinger.org/
quote:Jack Kerouac
Op 05 december 2000 09:13 schreef Doc het volgende:
Jack Carouac's (spel ik dit wel goed?) "On the road".
Zanderrr bedankt voor de mooie links, ik heb ze meteen gebookmarked!
Fear and Loathing en American Psycho behoren ook tot mijn favorieten, vooral laatstgenoemde.
Ik heb het boek trouwens ook gelezen omdat ik door alle ophef die het boek in de VS had veroorzaakt nieuwsgierig was geworden. Op veel highschools was het boek verboden. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom.
Maar ik begrijp dus ook niet hoe ze kunnen denken dat dit boek tot geweld leidt! Van A Clockwork Orange en American Psycho kan ik me dat voorstellen.Ook al moet je daarvoor van jezelf behoorlijk ziek zijn om zoiets ten uitvoer te brengen. Maar Catcher... is gewoon een mooi verhaal over een periode die denk ik iedereen wel eens meemaakt in zijn leven. Ik heb het gelezen toen ik 13 of 14 was en vond het echt een prachtig boek. Heb er heel erg om moeten huilen. De eenzaamheid en dat hopeloze wat Holden voelde. Dat voelde zo echt, al ben ik zelf niet zo'n 'nietsnut' als hij.
Ik heb nu 2 exemplaren van het boek (Engelse en Nederlands), en ik denk dat ik nog meer ga kopen Mijn favoriete boek.
quote:Ik heb me niet erg in de kwestie verdiept - al is Holden Caulfield natuurlijk wel een persoonlijk favoriet van mij
Op maandag 19 mei 2003 16:33 schreef Isabeau het volgende:
Op veel highschools was het boek verboden. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |