abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 december 2000 @ 23:46:26 #1
1658 bogus
... het lijk in jouw badkuip
pi_514761
Laatst had ik met een vriend een discussie over The Catcher In The Rye, van J.D. Salinger. Een meesterlijk boek over de tegendraadsheid en denkwijze van een tiener in een eenzaam Amerika van de jaren '50.

Toen dit boek net uit was stortte de FBI zich op dit boek. Hoofdpersoon (en held!) Holden Caulfield en zijn belevenissen en gedachten werden, in die tijd van een steeds zwaarder drukkende Koude Oorlog, uitgelegd als communistische gedachten. Een 'rood' boek.

Belachelijke hetze natuurlijk. In 1980 had Mark David Chapman het boek ook op zak toen hij John Lennon vermoordde. Dit droeg alleen maar bij aan de mystificering van het boek, en de ophef leefde korte tijd weer op.

Waar wij niet uitkwamen was het volgende:
FBI en de Amerikaanse regering hebben lange tijd gedacht dat er in The Catcher... een sleutel zat verborgen die mensen zou aanzetten tot geweld, communisme etc.
Weet iemand hier ook wat er van dit onderzoek terecht gekomen is? Het is natuurlijk kolder dat er een sleutel in het boek zou zitten verstopt, maar het tekent de paranoia van die tijd.
Ik zou hier graag meer over willen weten, temeer omdat het zo'n ontzettend meesterlijk boek is.

Salinger schreef na Catcher overigens nog een stuk of drie, vier boeken en leeft sindsdien als kluizenaar.

[Dit bericht is gewijzigd door bogus op 03-12-2000 23:48]

Destroy all dreamers with doubts and depression...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 december 2000 @ 23:56:20 #2
862 Arcee
Look closer
pi_514781
quote:
Op 03 december 2000 23:46 schreef bogus het volgende:
The Catcher In The Rye, van J.D. Salinger.
Het enige boek dat ik ècht voor m'n Engelse lijst gelezen had. *trots .
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 3 december 2000 @ 23:59:23 #3
1658 bogus
pi_514786
quote:
Op 03 december 2000 23:56 schreef Arcee het volgende:
Het enige boek dat ik ècht voor m'n Engelse lijst gelezen had. *trots .
Gepaste trots Arcee, gepaste trots!

FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 december 2000 @ 00:08:11 #4
862 Arcee
Look closer
pi_514800
quote:
Op 03 december 2000 23:59 schreef bogus het volgende:
Gepaste trots Arcee, gepaste trots!
Kmoet wel zeggen dak me er eik nix van kan herinneren...

Ik weet alleen nog dat die gast ergens in een café zat waar 1 of andere vrouw stond te zingen ofzo... (damn, dit is niet echt mijn forum zeg )

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_515420
Uhm, ik was er toch niet zo heel erg over te spreken eigenlijk. Zeker na een tiental pagina's vond ik die Holden heel erg vervelend worden. Die ophef, daarbegrijp ik helemaal niets van, maar ja, Amerika in de jaren '50, daar snap ik ook niets van.
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 december 2000 @ 12:44:09 #6
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_515829
GE-NI-AAL BOEK. Behoort tot mijn top 3 boeken.

De eerste keer dat ik het boek las was ik 17, in een krankzinnig weekend waarin ik de helft van de tijd aan het reizen was (Amsterdam, DenHaag(overnachting), Franeker, Maastricht(overnachting), Zwolle, Amsterdam). Op een gegeven moment volledig in trance.

Een kleine 10 jaar later het boek herlezen (eerder durfde ik niet, uit vrees dat het tegen zou vallen) en het bleef een geweldig boek.

De sleutel tot het kwaad? Voor Amerikane wellicht, aangezien het hele boek volgens mij een aanval is tegen alles wat FAKE is. Op een bepaalde manier een compleet puberaal boek, maar wel waar.

Trouwens redelijk vlak na het verschijnen van CitR was JD kluizenaar geworden. Aantal boeken ook geschreven als kluizenaar. Paar maanden geleden was er een heel aardige documentaire over JD ("searching for Salinger" of iets dergelijks...).

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_516368
ik vond 't ook erg mooi toen ik 't las, al is dat ook al heel wat jaren geleden en had ik volgens mij wel wat moeite om 't engels helemaal te begrijpen. misschien moet ik 't maar es herlezen.
pi_517533
Inderdaad,
een favouriet boek van mij. Kan het op een willekeurige pagina openslaan en ben meteen weer geraakt.
Holden is sympathiek, de antiheld, hij doorziet mensen en situaties en gaat daaraan onderdoor. Natuurlijk niet vreemd dat Salinger als kluizenaar is gaan leven.

Holden Caulfield wordt in het boek maar door weinig mensen begrepen, daar ligt ook de tragiek, het is tegerlijkertijd de tragiek van de schrijver Salinger.

Om te huilen zo mooi, die tragiek.
Die tragiek is ook van mij, zit in mij. Holden is een stukje van mezelf en dat koester ik. Ik hoop dat ik tot mijn dood het verschil zal kunnen zien tussen alles wat 'phoney' is en dat wat oprecht. Alle poespas eromheen: onderzoeken, de moordenaar van Lennon, sluit ik daar buiten. Ik wil er niets van weten; ze moeten met hun tengels van Holden afblijven !

Tja, wel een favouriet boek dus van mij.

maandag 4 december 2000 @ 17:23:50 #9
1658 bogus
pi_517846
Ik ben blij om te zien dat meer mensen dit boek koesteren. Ik kan me dan ook helemaal vinden in de woorden van Doc en Anna.

Dat het de sleutel tot het kwaad zou zijn is natuurlijk ook je reinste onzin Doc, maar het is tevens een van de beste voorbeelden dat illustreert hoe paranoide de meeste Amerikanen waren ten opzichte van opkomende subgroepen in de maatschappij, en vooral het 'rode gevaar'.

Buiten deze 'pathos' om omschrijft Anna heel goed de 'ethos' die dit boek teweeg brengt. Holden Caulfield zit een beetje in me. De desperate en eenzame gevoelens die hij heeft, zijn strijd, heb ik ook gevoeld. Daarom sprak het boek de jeugd ook heel erg aan, en gelukkig nog steeds!

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 december 2000 @ 09:13:26 #10
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_520293
quote:
Op 04 december 2000 17:23 schreef bogus het volgende:
Dat het de sleutel tot het kwaad zou zijn is natuurlijk ook je reinste onzin Doc, maar het is tevens een van de beste voorbeelden dat illustreert hoe paranoide de meeste Amerikanen waren ten opzichte van opkomende subgroepen in de maatschappij, en vooral het 'rode gevaar'.
De Amerikaanse cultuur is erg geobsedeerd met het uiterlijk. Wat daaronder zit is minder belangrijk in het dagelijks leven. Een ander boek uit mijn top 3 (American Psycho: wellicht mijn nummer 1) gaat eigenlijk ook tegen die mythe in, namelijk door hem extreem op te blazen. En te laten zien wat daar onder kan zitten. Ook dit boek heeft ladingen vol kritiek verkregen. En ook aangemerkt als een "sleutel tot het kwaad".

Bijna alles wat zonder knipoog de mythe ruw verstoord dat er meer is dan oppervlakte alleen, is in de US subversieel.

Ook mooi in die thematiek: meeste films van David Lynch.

Andere US klassiekers: Hunter S. Thompson's "Fear & Loathing in Las Vegas", en Jack Carouac's (spel ik dit wel goed?) "On the road". Ook allebei mooie/geweldige boeken.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_520297
quote:
Op 05 december 2000 09:13 schreef Doc het volgende:
Een ander boek uit mijn top 3 (American Psycho: wellicht mijn nummer 1) gaat eigenlijk ook tegen die mythe in, namelijk door hem extreem op te blazen.
Wat dat betreft vind ik Bonfire of the Vanities ook een aardig voorbeeld.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_520391
" A Clockwork Orange "
van Anthony Burgess (als ik het goed heb)

Eigenlijk de voorloper van American Psycho, het verhaal zit ook wat beter in elkaar vind ik. Werd ook gezien als "het kwaad", het boek zou mensen aanzetten tot moord en verkrachting. Thema van het boek is dat ieder mens, als je hem op de juiste wijze manipuleert, goed en slecht kan zijn. En dat dat een persoonlijke keuze is, maar dat die keuze ook wordt bepaalt door je omgeving.

Echt een prachtig boek. Mijn leraar Engels met wie ik het heel goed kon vinden, heeft me destijds aangeraden om The Catcher in The Rye te lezen, vervolgens moest ik van hem ook A Clockwork Orange lezen, want dat was een must volgens hem. Erg leuk, zulke leraren.

dinsdag 5 december 2000 @ 14:11:27 #13
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_521582
"Catcher in the Rye", "A Clockwork Orange", "On the Road" en "American Psycho" zijn allemaal favorieten van mij. Kennelijk spreekt de 'outsiders'-thematiek mij ook wel aan...

Voor de echte fanatici, bekijk deze links maar eens voor (veel) meer Catcher / Salinger-info:

http://mitglied.tripod.de/BerndWahlbrinck/index.htm
http://www.geocities.com/exploring_citr/
http://www.salinger.org/

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 5 december 2000 @ 17:29:28 #14
1658 bogus
pi_522130
quote:
Op 05 december 2000 09:13 schreef Doc het volgende:
Jack Carouac's (spel ik dit wel goed?) "On the road".
Jack Kerouac

Zanderrr bedankt voor de mooie links, ik heb ze meteen gebookmarked!
Fear and Loathing en American Psycho behoren ook tot mijn favorieten, vooral laatstgenoemde.

maandag 19 mei 2003 @ 16:30:01 #15
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_10537066
Ik heb dit boek vanmiddag gekocht en ben er zojuist in begonnen, omdat een goede vriend van me zei dat de hoofdpersoon hem zo aan mij deed denken. Ik ben nog niet zo ver, maar dat belooft niet veel goeds.
Afrika Paprika
pi_10537197
Ik weet ook niet zeker of je wel met de hoofdpersoon wilt worden geassocieerd

Ik heb het boek trouwens ook gelezen omdat ik door alle ophef die het boek in de VS had veroorzaakt nieuwsgierig was geworden. Op veel highschools was het boek verboden. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_10539331
Dat het zo veel ophef veroorzaakte en dat de FBI er zich mee ging bemoeien (!!??) ligt denk ik aan de omstandigheden toentertijd. Welke omstandigheden weet ik niet, maar ik denk dat men zich er in deze tijd niet zo veel van zou aantrekken.

Maar ik begrijp dus ook niet hoe ze kunnen denken dat dit boek tot geweld leidt! Van A Clockwork Orange en American Psycho kan ik me dat voorstellen.Ook al moet je daarvoor van jezelf behoorlijk ziek zijn om zoiets ten uitvoer te brengen. Maar Catcher... is gewoon een mooi verhaal over een periode die denk ik iedereen wel eens meemaakt in zijn leven. Ik heb het gelezen toen ik 13 of 14 was en vond het echt een prachtig boek. Heb er heel erg om moeten huilen. De eenzaamheid en dat hopeloze wat Holden voelde. Dat voelde zo echt, al ben ik zelf niet zo'n 'nietsnut' als hij.
Ik heb nu 2 exemplaren van het boek (Engelse en Nederlands), en ik denk dat ik nog meer ga kopen Mijn favoriete boek.

pi_10539392
Trouwens, toen ik er achter kwam dat Salinger als een kluizenaar was gaan wonen, vond ik dat heel erg jammer. Maar op de een of andere manier leek het me ook het enige goede wat hem te doen stond. Raar, maar het klopt gewoon vind ik
pi_10567857
quote:
Op maandag 19 mei 2003 16:33 schreef Isabeau het volgende:
Op veel highschools was het boek verboden. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom.
Ik heb me niet erg in de kwestie verdiept - al is Holden Caulfield natuurlijk wel een persoonlijk favoriet van mij - maar het lijkt me voor de hand liggen dat veel mensen niet erg gecharmeerd waren van het woordgebruik en met name het gevloek in het boek. Daarnaast cultiveert het boek het verzet van pubers tegen de wereld van volwassenen, verkondigt de schrijver via Holdon rebelse ideeën over het geloof, liefde en sex (met name rebels als je het afzet tegen de tijdgeest op dat moment; zo wordt uitgebreid beschreven hoe H.C. zijn eerste seksuele ervaring probeert ((!)) te hebben met een hoertje op zijn hotelkamer) en wordt er flink geschopt tegen ontelbaar heilige huisjes (neem bijvoorbeeld het stukje waarin H.C. zich verzet tegen de dienstplicht waarbij hij en passant vaderlandsliefde belachelijk maakt). Dat is natuurlijk de kracht van het boek, vooral omdat het zo authentiek beschreven is en zoveel mensen zich erin kunnen herkennen. Tegelijkertijd is het ook precies datgene waardoor mensen het boek als storend, opruiend en schadelijk voor jonge, onschuldige kindertjes kunnen zien.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')