abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188406566

Uit huis gezette vrouw (60) woont al weken op een bankje

Een zestigjarige vrouw zit na een huisuitzetting al zo’n twee weken in haar eigen vuil buiten op een bankje in Eindhoven. Ze kan naar een zorghotel, maar wil dat niet.

Poedels Maroesjka en Mirza trekken onrustig aan hun riem. Met één hand en veel moeite houdt hun bazin de rollator in bedwang waaraan ze vastzitten. De zestigjarige vrouw zit al enkele weken op een bankje aan de Groenewoudseweg in Eindhoven nadat haar huurcontract is beëindigd. De harde wind krijgt de urinelucht om haar heen niet helemaal weg.

De vrouw woonde tot voor kort in de Galvanistraat in dezelfde plaats, maar was daar niet te handhaven, zo ondervond haar vroegere buurvrouw Helena Straelinska. Dat vond ook woningcorporatie Trudo. Haar woning was sterk vervuild.

Tot drie keer toe is het huis grondig gereinigd en ontsmet met chloor, met elke keer duizenden euro's aan kosten. Steeds werd de toestand al snel opnieuw onhoudbaar als de vrouw na de schoonmaak weer terugkeerde.

Gasmaskers
,,De schoonmakers droegen gasmaskers en hadden van die witte pakken aan. Mijn zoontje kon niet buitenspelen vanwege de stank die bij haar vandaan kwam. Er liepen ratten en muizen rond het huis”, vertelt Straelinska. Haar voormalige buurvrouw staat sinds vier weken onder curatele van curator Sikke van Meer uit Geldrop, die het beeld bevestigt. ,,Ik oordeel niet, maar je zou kunnen zeggen dat mevrouw qua hygiëne dierlijk leeft. Ze laat alles lopen. Ze zit in haar eigen plas op dat bankje en wil geen kant op.

De gemeente, Lunetzorg, Wijeindhoven, Trudo, opvangorganisatie NEOS, buurtbewoners: iedereen zoekt naar een oplossing of biedt hulp aan. ,,We hebben op grond van de wet WMO opvang voor mevrouw geregeld in het zorghotel van NEOS aan de Kwartelstraat, maar daar wil ze niet heen”, zegt Van Meer. Punt is dat haar poedels daar niet binnen mogen. En dus gaat mevrouw ook niet.

,,We kunnen voor de hondjes ‘s nachts opvang regelen. Via een camera en een mobiele telefoon kunnen we ervoor zorgen dat ze de beestjes kan blijven volgen. Maar ze wil niet. Het is echt onbeschrijfelijk sneu voor haar dat ze op straat zit, maar ze doet het ook zichzelf aan. Voor die dieren is het trouwens ook niet de beste situatie.”

Wilsbekwaam

De vrouw tegen haar zin opnemen is niet aan de orde, legt de curator uit. Ze weet heel goed wat ze wil (is wilsbekwaam) en kan en mag over haar eigen leven beslissen. ,,We kunnen haar momenteel nergens toe dwingen, zo vrij is Nederland gelukkig. Aan de andere kant is dat in dit geval heel tragisch en kun je zeggen dat iedereen in Nederland helaas het recht heeft om zichzelf zo ver in de penarie te werken. Deze dame valt tussen wal en schip.”

Een psycholoog van de GGzE is twee weken geleden komen kijken en heeft vastgesteld dat er geen sprake is van een psychiatrisch ziektebeeld op grond waarvan de vrouw gedwongen kan worden opgenomen. Ze is geen gevaar voor zichzelf en voor haar omgeving, stelt de crisisdienst vast. ,,Het is nog niet zo ver dat instanties zeggen: er is hier sprake van een crisis. Pas in een crisissituatie komt dwang aan de orde”, schetst Van Meer.

Buienradar
Wanneer het dan wel erg genoeg is om van een crisis te kunnen spreken, is de prangende vraag. Als de winter komt? Van Meer houdt Buienradar in de gaten. ,,Vorige week waren er enorme zware buien in Noord-Limburg. Als die over haar bankje trekken, denk ik dat ze ziek wordt. En ze zit nou ook niet in de veiligste buurt van Eindhoven. Straks krijgt ze een keer een mep van een dealer of erger.”

Complicerende factor is dat de vrouw erg vervelend kan worden als ze drinkt - en drinken doet ze. Ondertussen bekommeren buurtbewoners zich om haar. Een overbuurman aan de Groenewoudseweg heeft haar een zeiltje gebracht waarmee ze zich tegen de regen kan beschermen. Bij een overbuurvrouw kon ze tot voor kort af en toe douchen, maar dat is nu afgelopen want de douche moest iedere keer na afloop ontsmet worden.

Buurtbewoners
Van tijd tot tijd brengen buurtbewoners de vrouw iets te eten. Vorige week regelde Van Meer voor enkele dagen een kamer voor de vrouw in het Van der Valk-hotel. Die kamer moest daarna schoongemaakt worden. Kosten: honderden euro's.

Een bezorgde buurtbewoner heeft incontinentiemateriaal gekocht en gaat ‘s nachts kijken of alles nog goed gaat. Van Meer benadrukt dat de vrouw niet aan haar lot wordt overgelaten. ,,Ik ken geen mensen om haar heen die niet heel erg hun best doen. Ik vind het tegenvallen dat instanties en ik niet meer kunnen bereiken, maar het zit blijkbaar allemaal net op het randje van niet erg genoeg.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)een-bankje~a9e47d62/

Wat een triest verhaal. Zoals geschreven; helaas kan je niemand dwingen om hulp te aanvaarden. Top van de buurtbewoners dat ze zich ontfermen over deze mevrouw. ^O^
pi_188406600
Gooi dit komkommernieuws maar in de GFT bak voordat het gaat stinken.
  Spellchecker maandag 12 augustus 2019 @ 14:14:03 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188406602
Triest .... het zal je moeder/oma zijn ....

Wel fijn dat de buren de boel nog een beetje in de gaten houden ....
pi_188406625
Triest voor haar omgeving inderdaad. Voor haarzelf minder want er zijn genoeg alternatieven aangeboden en ze kiest hier volledig zelf voor.
pi_188406644
Die vrouw moet geholpen worden. Als je de boel al laat lopen betekent dat je dement bent. Zielig voor die arme hondjes.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188406657
Ik kan er niet bij dat ze bij iemand met forse maatschappelijke teloorgang bij problematisch alcoholgebruik geen psychiatrische aandoening kunnen vaststellen en zeggen niet meer te kunnen doen. Schrijnend dit.
pi_188406663
Ik denk dat als er gedwongen opvang geregeld wordt voor de honden, dat zij dan al gauw zelf ook weer onder de pannen is. En wilsbekwaam, my ass. Niemand zou als wilsbekwaam bestempeld moeten worden als je jezelf bevuilt op een bankje terwijl je andere opties hebt.
Resistance is futile.
pi_188406667
Ze kiest er toch zelf voor? Tevens minder dan 10min fietsen, zal ik gaan kijken... Hmm...
pi_188406668
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
Triest voor haar omgeving inderdaad. Voor haarzelf minder want er zijn genoeg alternatieven aangeboden en ze kiest hier volledig zelf voor.
Ik vraag me af of ze wel voldoende ziektebesef en -inzicht heeft.
Hier zelf voor kiezen, impliceert dat je alle afwegingen goed kan maken.
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:19:40 #10
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_188406672
Oh, die is uit huis gezet. Ik kwam er gisteren langsgefietst en vond het al raar dat ze zo met al die spullen onder een zeil op dat bankje zat.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_188406674
Triest verhaal.
Opvallend dat een psycholoog geen ziektebeeld ziet. Iemand die zichzelf zo bevuilt, dat is toch niet normaal te noemen?
pi_188406730
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:19 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ze kiest er toch zelf voor? Tevens minder dan 10min fietsen, zal ik gaan kijken... Hmm...
Doe eens !!
Ik zwaai naar dieren.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 12 augustus 2019 @ 14:23:29 #13
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_188406734
quote:
Bij een overbuurvrouw kon ze tot voor kort af en toe douchen, maar dat is nu afgelopen want de douche moest iedere keer na afloop ontsmet worden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_188406760
Hoe komt ze aan die alcohol eigenlijk? Want ik neem toch aan dat ze in iedere winkel een winkelverbod heeft
pi_188406796
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:17 schreef Sigaartje het volgende:
Die vrouw moet geholpen worden. Als je de boel al laat lopen betekent dat je dement bent. Zielig voor die arme hondjes.
Lijkt er meer op dat ze alcoholist is. Dat doet ze zichzelf aan.
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:33:56 #16
65846 Bocaj
47th President.
pi_188406917
Misschien toch maar zachte dwang?
Kinderlijk gedrag?
pi_188406930
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:23 schreef Geerd het volgende:

[..]

Doe eens !!
Misschien straks, heb niet echt een reden waarom ik dat zou doen behalve nieuwsgierigheid :')
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:35:40 #18
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_188406942
quote:
9s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:11 schreef IriYe het volgende:
En ze zit nou ook niet in de veiligste buurt van Eindhoven.
Woensel West. *O*
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_188406968
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik kan er niet bij dat ze bij iemand met forse maatschappelijke teloorgang bij problematisch alcoholgebruik geen psychiatrische aandoening kunnen vaststellen en zeggen niet meer te kunnen doen. Schrijnend dit.
Precies wat je zegt!
pi_188407091
Openbaar dronkenschap is toch ook gewoon strafbaar? Waarom halen ze haar niet op en laten haar ontnuchteren/behandelen?

En sinds wanneer is alcoholisme geen psychisch probleem idd.

Als jullie mij ooit zo aantreffen in mijn eigen zeik en schijt hoop ik dat jullie nog iets anders kunnen/willen bedenken dan dat ik het zelf zo gewild heb.
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 12 augustus 2019 @ 14:50:44 #21
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_188407152
Wat een hoopje ellende. Kan iemand haar niet ontoerekeningsvatbaar verklaren en gedwongen opnemen? Lijkt mij niet wenselijk dat zo'n stinkend wrak daar blijft zitten, straks valt ze buurtkinderen aan.
pi_188407250
Ze pist en poept dus gewoon in haar broek??Gadverdamme zeg!
Je zal zo'n stinkdier voor je deur hebben zitten. Als de wind ongunstig staat en je je raam open hebt meurt je huis naar stront! En dan ook nog agressief onder invloed.
Gedwongen opnemen wegens openbaar dronkenschap en overlast, buiten slapen mag ook niet! Die hondjes in het asiel. Weg met dit verwende wrak :W
blablablabla
pi_188407322
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
Dit. Je zou toch zeggen dat die verslaving + het verdere gedrag genoeg moet zijn om inmiddels hulp af te dwingen.
pi_188407516
In Nederland is een verslaving geen reden om iemand gedwongen op te nemen. Dan zouden er opeens een hoop daklozen van straat zijn. Schrijnend, kom het op m'n werk ook wel eens tegen. Dat mensen echt met alle hulp van de wereld niet willen. Soms ook door huisdieren idd, dat is een soort reden om nog te leven
  maandag 12 augustus 2019 @ 15:23:07 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188407601
Wanneer Diogenes je spirit animal is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_188408126
quote:
Een psycholoog van de GGzE is twee weken geleden komen kijken en heeft vastgesteld dat er geen sprake is van een psychiatrisch ziektebeeld op grond waarvan de vrouw gedwongen kan worden opgenomen. Ze is geen gevaar voor zichzelf en voor haar omgeving, stelt de crisisdienst vast.
Serieus?! :{.

...

quote:
harde wind krijgt de urinelucht om haar heen niet helemaal weg.

Haar woning was sterk vervuild.

Tot drie keer toe is het huis grondig gereinigd en ontsmet met chloor, met elke keer duizenden euro's aan kosten. Steeds werd de toestand al snel opnieuw onhoudbaar als de vrouw na de schoonmaak weer terugkeerde.

,,De schoonmakers droegen gasmaskers en hadden van die witte pakken aan. Mijn zoontje kon niet buitenspelen vanwege de stank die bij haar vandaan kwam. Er liepen ratten en muizen rond het huis”, vertelt Straelinska. ... ,,Ik oordeel niet, maar je zou kunnen zeggen dat mevrouw qua hygiëne dierlijk leeft. Ze laat alles lopen. Ze zit in haar eigen plas op dat bankje en wil geen kant op.

Hoe the fuck is dat normaal dan? :{.
pi_188408153
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:03 schreef zarGon het volgende:

[..]

Serieus?! :{.

...
[..]

Hoe the fuck is dat normaal dan? :{.
Ja ik had die duizenden euro's kosten ook al gespot ja, kan toch niet zo zonder resultaat.
pi_188408199
quote:
6s.gif Op maandag 12 augustus 2019 15:23 schreef SpecialK het volgende:
Wanneer Diogenes je spirit animal is.
lol
pi_188408203
Dat gedwongen opname niet mag snap ik best. We hebben nog steeds zelfbeschikking.

Maar deze vrouw leeft in haar eigen vuil :{ Wat te doen met iemand die duidelijk niet voor zichzelf kan zorgen?
  maandag 12 augustus 2019 @ 16:23:17 #30
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_188408401
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:10 schreef Hoogslaper het volgende:
Dat gedwongen opname niet mag snap ik best. We hebben nog steeds zelfbeschikking.
Nou ja...
quote:
Maar deze vrouw leeft in haar eigen vuil :{ Wat te doen met iemand die duidelijk niet voor zichzelf kan zorgen?
Dat dus. In sommige gevallen zijn mensen minder of niet toerekeningsvatbaar. Omdat ze niet eens meer voor zichzelf kunnen zorgen. Iemand die zichzelf onderschijt en wekenlang op een bankje in de regen blijft zitten, andere mensen die daar wonen tot last is, is duidelijk psychisch niet in orde en hoort in een gesloten inrichting.
pi_188408577
Aan haar levensstijl te zien is het nog een FOK!ster ook :{

Misschien zit ze daar gewoon de hele dag te fokken op haar mobiel. Lijkt wel zo op de foto.

Kunnen we haar niet adopteren?
pi_188408657
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2019 15:00 schreef Elan het volgende:
Ze pist en poept dus gewoon in haar broek??Gadverdamme zeg!
Je zal zo'n stinkdier voor je deur hebben zitten. Als de wind ongunstig staat en je je raam open hebt meurt je huis naar stront! En dan ook nog agressief onder invloed.
Gedwongen opnemen wegens openbaar dronkenschap en overlast, buiten slapen mag ook niet! Die hondjes in het asiel. Weg met dit verwende wrak :W
Ze zal ongetwijfeld de nodige overlast veroorzaken en naar mijn mening zou hier ingegrepen moeten worden. Maar we hebben het wel nog steeds over een mens he. :{w
  Spellchecker maandag 12 augustus 2019 @ 16:39:50 #33
197773 crew  maily
pi_188408668
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:34 schreef -marz- het volgende:
Aan haar levensstijl te zien is het nog een FOK!ster ook :{

Misschien zit ze daar gewoon de hele dag te fokken op haar mobiel. Lijkt wel zo op de foto.

Kunnen we haar niet adopteren?
:o
pi_188408678
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 15:05 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Dit. Je zou toch zeggen dat die verslaving + het verdere gedrag genoeg moet zijn om inmiddels hulp af te dwingen.
Exact mijn mening ook.
Maar uiteindelijk zullen bezuinigingen ook hier waarschijnlijk een rol spelen. Triest, echt triest.
  Spellchecker maandag 12 augustus 2019 @ 16:41:58 #35
197773 crew  maily
pi_188408700
En nu is het nog "zomer" ......
pi_188408702
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:39 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]

Ze zal ongetwijfeld de nodige overlast veroorzaken en naar mijn mening zou hier ingegrepen moeten worden. Maar we hebben het wel nog steeds over een mens he. :{w
Ja ook weer waar, als het een hond betrof had ze allang een spuitje gehad.
blablablabla
pi_188408772
quote:
9s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:42 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja ook weer waar, als het een hond betrof had ze allang een spuitje gehad.
En dat is ook weer waar, in sommige situaties gaan we humaner met onze dieren om dan met onze medemens. Waarmee ik dus niet wil suggereren dat ze een spuitje zou moeten hebben. Hier had allang ingegrepen moeten zijn.
pi_188408813
En, zit ze er nog steeds?? Zodra zoiets media-aandacht begint te genereren is het vaak nog dezelfde dag dat men ingrijpt.
blablablabla
pi_188408856
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:49 schreef Elan het volgende:
En, zit ze er nog steeds?? Zodra zoiets media-aandacht begint te genereren is het vaak nog dezelfde dag dat men ingrijpt.
Het gaat je toch wel aan het hart he wat er met dat verwende kreng gebeurt?
  Spellchecker maandag 12 augustus 2019 @ 16:54:29 #40
197773 crew  maily
pi_188408878
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 16:49 schreef Elan het volgende:
Vanavond waarschijnlijk bij "Hart van Nederland"
pi_188408918
Psychisch niet in orde en weigert elke vorm van hulp.

Heeft hulp nodig, maar ja..
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 12 augustus 2019 @ 17:06:45 #43
163650 Greys
pi_188409026
Wat intens triest.
Voor de vrouw uiteraard, maar die 'kiest' dan nog zelf ervoor de geboden opvang niet te accepteren. Die honden hebben niks te kiezen en zitten daar maar vast. :{
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_188409055
quote:
quote:
We hebben al een zeil gekocht. Zodat we haar onder een zeil kunnen spannen.
:o brabo's

Aah maar ze wil dus bij haar hondjes blijven.
pi_188409078
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 14:17 schreef Sigaartje het volgende:
Wat een bijzonder conclusie.
pi_188409080
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 17:09 schreef -marz- het volgende:

[..]

[..]

:o brabo's

Aah maar ze wil dus bij haar hondjes blijven.
Waarschijnlijk het enige dat ze nog heeft aan gezelschap. Dus ja, kan het wel snappen.
  maandag 12 augustus 2019 @ 17:18:43 #47
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188409167
Ze moet eerst halfdood zijn voordat ze gedwongen opgenomen kan worden en dan nog komt ze na een paar maanden weer vrij. En dan gaat ze weer drinken en uiteindelijk overlijdt ze daar aan. Ik denk niet dat hier nog iets aan te redden valt.
pi_188409193
Heel bijzonder ook dat de GGZ een psycholoog stuurt. Je zou denken dat dat toch een arts moest zijn in dit geval. Maar mogelijk is het een foutje van de journalist.
  maandag 12 augustus 2019 @ 17:22:04 #49
65846 Bocaj
47th President.
pi_188409225
quote:
Ze klinkt niet 'dement'....
Wel raar dat ze in haar eigen broek poept.... Protest poeper?
  maandag 12 augustus 2019 @ 17:24:31 #50
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_188409265
Opvallend hoeveel hulp zo iemand krijgt aangeboden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')