Sneeuw-Leeuw | zondag 11 augustus 2019 @ 23:19 |
Hoi, Ik wil graag Schopenhauer lezen maar vraag me af hoe ik hier het beste aan begin. Is er kennis die ik nodig heb voordat ik hieraan begin? Zou iemand kunnen helpen? Bedankt! | |
Tyr80 | zondag 11 augustus 2019 @ 23:22 |
Zo te zien moet je beginnen bij Kant. | |
Metalfrost | zondag 11 augustus 2019 @ 23:23 |
Zijn invloeden waren boeddhisme, Hinduisme, (Upanishads) Immanuel Kant, Johann Wolfgang von Goethe, German mysticism, Plato, G. E. Schulze (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Schopenhauer) misschien kun je daar eerst mee uit de voeten voordat je Schopenhauer gaat lezen. | |
Postbus100 | zondag 11 augustus 2019 @ 23:28 |
Die is toegankelijk, wou je zeggen? | |
#ANONIEM | zondag 11 augustus 2019 @ 23:29 |
Geen kennis nodig. | |
#ANONIEM | zondag 11 augustus 2019 @ 23:30 |
Ja. | |
Postbus100 | zondag 11 augustus 2019 @ 23:32 |
Mwah... Heb Schopenhauer niet gelezen, Kant wel, maar vond Kant nou ook nog niet echt makkelijk. Weet niet hoe Schopenhauer dan wel niet is. | |
#ANONIEM | zondag 11 augustus 2019 @ 23:35 |
Kant is fijn om te lezen, maar je kunt wel snel afhaken. Waar een wil is... | |
Postbus100 | zondag 11 augustus 2019 @ 23:37 |
Vrije wil? ![]() Maar klopt idd. Maar dat geldt voor Schopenhauer dan ook. Wou eigenlijk ook heel flauw op OP antwoorden : gewoon, eerste regel van bladzijde 1. | |
#ANONIEM | zondag 11 augustus 2019 @ 23:41 |
Ik wil niks. Ik zeg ook maar wat hoor. Lang geleden dat ik Kant heb gelezen en helaas niet uitgelezen en weggedaan. Schopenhauer 1 boekje van gelezen, geen idee meer welke Kant was heel objectief, een genot.. wel langdradig. Schop was volgens mij saai en weinig pakkend. Flauwerd ![]() | |
Sneeuw-Leeuw | zondag 11 augustus 2019 @ 23:55 |
Kant is niet te doen man.... Thanks Metalfrost! Ik ben fucked. Precies jij snapt het!
Als die echt zo toegankelijk en leuk was had je hem wel uitgelezen. Hij wil je daten, dat heeft hij besloten in zijn vrije wil. Je had best zo mogen antwoorden van mij. Maar dan wel het juiste boek graag, waar ik in begin. maar fuck ik zie sterretjes en morgen zinkt atlantis krijgen we een mega tsunami en gaan we ten onder als ik jullie was zou ik nog eentje erop drinken. | |
Pleun2011 | maandag 12 augustus 2019 @ 00:01 |
Waarom wil je in godsnaam Schopenhauer lezen? Just curious. Filosofen kan je beter niet out of the blue lezen maar ik zou beginnen met een boek van een deskundige over de betreffende filosoof. | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2019 @ 00:04 |
Goed idee. ![]() | |
Sneeuw-Leeuw | maandag 12 augustus 2019 @ 00:09 |
Gandalf stond voor mijn deur en zei dat ik hem moest gaan lezen. Om eerlijk te zijn Mainlander ging hem lezen en Mainlander klinkt als een bazen filosoof en het leven is kut en Mainlander en Schopenhauer vinden dat ook. | |
Pleun2011 | maandag 12 augustus 2019 @ 00:17 |
Ik snap. Mijn ervaring met filosofische werken is dat je er vaak niet doorheen komt. Door gebrek aan achtergrondkennis en omdat die boeken ook niet erg toegankelijk zijn geschreven. Het klinkt interessant om te zeggen dat je iets van een filosoof hebt gelezen, maar wat is de waarde als je er praktisch niks mee kan? Daarom zou ik eerder iets lezen dat over een filosoof is geschreven. Schopenhauer ken ik alleen van naam overigens, maar ik zou eerder iets van Nietzsche lezen denk ik. Edit dit is ook een begin..oud artikel over Schopenhauer uit de Groene. https://www.groene.nl/art(...)scoop-in-het-theater [ Bericht 13% gewijzigd door Pleun2011 op 12-08-2019 00:27:29 ] | |
Hiddendoe | maandag 12 augustus 2019 @ 01:01 |
Ik vind de Duitse literatuur sowieso moeilijk om door heen te komen. | |
Wegenbouwer | maandag 12 augustus 2019 @ 01:09 |
Slecht advies. Dan heb je je mening al klaar voordat je er überhaupt aan begint. Wat je wel zou kunnen doen is, zoals eerder geadviseerd, (over) filosofen /stromingen lezen door wie diegene beïnvloed is. Als je er echt niet doorheen komt kun je altijd nog eieren voor je geld kiezen en de vindingen van een deskundige overnemen. | |
Pleun2011 | maandag 12 augustus 2019 @ 01:16 |
Waarom is dat een slecht advies? Bij een opleiding filosofie krijg je toch ook geen les van de filosoof zelf? En boeken over stromingen zijn ook door anderen geschreven dus objectiviteit is er niet. Heb pas een boek gelezen van een cognitieve gedragstherapeut over het stoïcisme van Marcus Aurelius. Vond het goed en ook een goede inleiding voor meer. | |
Gary_Oak | maandag 12 augustus 2019 @ 01:46 |
Nee, maar je leest wel de primaire bronnen. Secundaire bronnen kunnen altijd gekleurd zijn. Handig ter oriëntatie en voor de leek, maar als je je er serieus in wilt verdiepen, is de primaire bron een must, en daar worden discussies ook op gebaseerd. Dat filosofen onnodig wollig en moeilijk schrijven is een ander verhaal. | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2019 @ 07:21 |
Waarom zou je er praktisch iets mee willen? | |
Pleun2011 | maandag 12 augustus 2019 @ 08:51 |
Dat is een goede vraag. Het is persoonlijk maar als je iets leert dat niet alleen theoretisch is maar ook kan worden gebruikt voor het dagelijks leven, of dat je persoonlijke ontwikkeling stimuleert, dan heeft het voor mij meer waarde. Sommigen vinden het bijvoorbeeld interessant om hele discussies te voeren over wat 'niets' is. Nou, ik niet..alleen maar interessantdoenerij. | |
Pleun2011 | maandag 12 augustus 2019 @ 09:13 |
Klopt..uiteindelijk vind ik ook wel dat je niet zonder de primaire bron kan maar vaak is wat voorkennis wel handig. Het is geen filosofisch werk maar ik heb ooit geprobeerd om Ulysess van James Joyce te lezen, die bekend staat als behoorlijk complex. Maar al snel merkte ik dat ik er niet doorheen kwam..te weinig kennis van de geschiedenis van Ierland, RK etc. Sindsdien lees ik niet meer out of the blue dat soort boeken zonder voorkennis. | |
Gary_Oak | maandag 12 augustus 2019 @ 12:07 |
Ik heb dezelfde instelling. Metafysica is interessant, maar uiteindelijk heeft het in het dagelijkse leven niet zo veel zin om je druk te maken over metafysische vragen. Dan vind ik inderdaad stoïcisme en existentialisme interessantere stromingen om me erin te verdiepen. Een goed idee is inderdaad met een open mind een basisboek of Wikipedia lezen en daarna de primaire bron lezen. Zag ooit zelfs in Filosofie Magazine een fout over Nietzsche (weet niet meer precies waar het over ging, volgens mij noemden ze hem daar onterecht een nihilist ofzo), dus ik ben altijd sceptisch over secundaire bronnen. | |
Haushofer | dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:33 |
Of het boeddhisme: https://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_Poisoned_Arrow
![]() | |
DuizendGezichten | dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:55 |
Ulysess... Ook wel eens geprobeerd. Kwam er niet doorheen. En ik VREET boeken! | |
Pleun2011 | dinsdag 13 augustus 2019 @ 19:04 |
Ik heb weleens gelezen dat James Joyce zich miskend voelde. Omdat hij (dacht ik) geen universitaire opleiding heeft gevolgd nam de intellectuele elite hem niet zo serieus. Met Ulysess wilde hij zich bewijzen. Het is in verschillende stijlen geschreven en bevat enorm veel verwijzingen. Ik geloof dat het verhaal zich afspeelt in de tijdspanne van 1 dag maar het is een behoorlijk dikke pil. Dat zegt al genoeg..het zal ongetwijfeld een intellectueel hoogstandje zijn maar ik vind er niks aan. | |
#ANONIEM | dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:15 |
Ik had als overmoedig student De wereld als wil en voorstelling gekocht en ik ben nooit voorbij pagina 3 gekomen ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2019 22:24:41 ] | |
theunderdog | donderdag 15 augustus 2019 @ 21:24 |
Waarom zou je iets lezen van een filosoof uit de 18de eeuw, als zo ongeveer al zijn denken niet meer past bij de huidige kennis? | |
Cockwhale | donderdag 15 augustus 2019 @ 22:10 |
Wil je iets specifieks lezen of simpelweg 'alles'? | |
LazyDave | zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:04 |
Zolang er leven op aarde is zal er altijd een Wil tot leven zijn en dus zal zijn werk altijd actueel blijven. | |
Gary_Oak | maandag 19 augustus 2019 @ 23:36 |
Hele toffe parabel! ![]() | |
Ixnay | dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:12 |
Schopenhauer is goed te lezen voor een niet-filosoof. Het is één van mijn favorieten nu. Hij is wel heel erg pessimistisch. Daar moet je wel voor open staan bij hem. | |
Haushofer | dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:44 |
Ja, dat klopt, en dat is ook import vanuit b.v. het hindoeïsme of bön-religie. Maar dat is niet de kernzaak. Het verschilt ook per stroming. In het Tibetaans boeddhisme zijn deze denkbeelden veel nadrukkelijker aanwezig dan b.v. in Zen. | |
naatje_1 | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:32 |
https://plato.stanford.edu/entries/schopenhauer/ De Stanford Encyclopedia of Philosophy is de eerste nuttige bron om te raadplegen. Ik ben zelf niet enorm bekend met het werk van Schopenhauer, maar het is raadzaam om je iets in te lezen over het Duits Idealisme en dan met name uiteraard Kant. Aangezien hij zich ook door het boeddhisme heeft laten inspireren is een beetje snuffelen aan die traditie ook niet verkeerd. | |
naatje_1 | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:39 |
Filosofie brengt tijdloze vragen naar voren, dan kan er wel meer kennis zijn op het gebied van de wetenschap, maar omdat de filosofie zich nu juist richt op de gebieden waar je met experimenten niet kunt komen (gedachte-experimenten daargelaten) kan je bij filosofie prima iemand uit de 18e eeuw lezen. Sterker nog: de basis van de filosofie ligt bij Plato en die is nog een stukje ouder. Beroemd citaat van Whitehead:
| |
naatje_1 | dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:41 |
Nais ![]() | |
Gary_Oak | dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:08 |
Het is inderdaad wel een hoop meer dan de 4 Nobele Waarheden inderdaad. ![]() | |
naatje_1 | dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:14 |
Ik heb het vak Boeddhisme bij André van der Braak gedeeltelijk gevolgd en naar aanleiding daarvan zou ik wel zeggen dat je je niet moet vergissen in de mate waarin Boeddhisme uiteindelijk wel gewoon een religie is en niet slechts een filosofie zoals sommige westerse Boeddhafielen hebben geprobeerd te betogen. Er zit een groot deel mystiek in en voor vergelijking moet je dan eerder gaan naar een Meister Eckhart dan naar bijvoorbeeld stoïcijnen (hoewel stoïcijnen ook een portie metafysica hadden opgediend ![]() Maargoed, ik heb dat vak niet afgerond en het is al een poos geleden, dus ik zou mezelf nu ook weer niet expert willen noemen ![]() | |
Gary_Oak | dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:20 |
Volgens mij hangt het er ook vanaf in hoeverre je mee wilt gaan met de rituelen en feestdagen of niet? Als je het houdt bij die kernwaarheden, komt het meer over als een filosofie. Als je helemaal meegaat met de gouden beelden vereren, tempels, monnik worden, de hele dag mantra's opdreunen, feestdagen enzo, vind ik het inderdaad een religie. ![]() Heb je toevallig (nog) wat (openbare) literatuur over dit specifieke onderwerp? | |
naatje_1 | dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:25 |
De reden waarom ik Meister Eckhart erbij trek is omdat dat een mysticus is waarbij het niet zozeer draait om die rituelen ![]() Qua specifiek onderwerp bedoel je de mate waarin boeddhisme een religie is? Of gewoon boeddhisme überhaupt? Ik zal iig even navraag doen bij een student die zeker wat literatuur kan verstrekken ![]() | |
theunderdog | dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:41 |
Welke interessante denkbeelden had schopenhauer die je nog kan toepassen op de hedendaagse kennis? | |
#ANONIEM | dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:54 |
Waarom zou je denkbeelden willen toepassen op kennis? Wat een rare vraag. | |
naatje_1 | woensdag 21 augustus 2019 @ 00:48 |
Ik ben dus niet enorm thuis in Schopenhauer, maar dit bijvoorbeeld: Binnen het ecologische denken is zoiets bijvoorbeeld enorm relevant, denk ik. | |
theunderdog | woensdag 21 augustus 2019 @ 08:45 |
Naja, goed. iK denk persoonlijk dat je meer dan de wereld gaat begrijpen als je je gaat verdiepen in wiskunde, natuurkunde, geschiedenis. | |
naatje_1 | woensdag 21 augustus 2019 @ 08:59 |
Je kan dat niet los zien van andere vakgebieden, en vooral niet van filosofie. Goed, de mening dat bepaalde filosofie zoals die van Schopenhauer niet relevant is deel je met een hoop denkers uit de analytische school, dus daarin ben je zeker niet alleen ![]() | |
Sneeuw-Leeuw | zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:01 |
Het zit erin, maar het is denk ik niet de kern van het boeddhisme. Tenminste ik spreek nu even voor theravada. Dit is denk ik de kern van het boeddhisme: https://nl.wikipedia.org/wiki/Afhankelijk_ontstaan Als niet een van de belangrijkste leer. Samen met de aggregaten van ons bestaan. Dus dat wij ons een illusie van zelf toekennen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vijf_khandhas Nu als je die twee pakt en je beseft je dan dat je een eind kan maken aan herboren worden en de keten van reïncarnatie kan doorbreken en je vervolgens niet meer herboren wordt. Dan is dat natuurlijk vrij pessimistisch. We worden herboren in een cyclus die volgens het boeddhisme ons niet veel goeds doen, vaak wordt 'lijden/suffering' gebruikt. Maar dingen als stress, ongemak etc behoren eigenlijk ook tot de term dukha die vaak wordt vertaald als lijden/suffering. Maar goed de hele crux is dan om niet herboren te worden, wat gebeurd wanneer je een verlicht wezen bent. Hier is het enige wat je kunt afdoen als mystiek wellicht reïncarnatie. Om dan vervolgens verder te gaan is er inderdaad ook binnen het boeddhisme een cultus ontstaan van het aanbidden van belangrijke plekken, rituelen, tradities etc. Zowel theravada en mahayana boeddhisme hebben rituelen maar ik denk dat mahayana het iets meer heeft. Mahayana is dan ook een van de vormen die het meest naar hier zijn gekomen. In Duitsland zitten theravada bos monniken maar in Nederland weet ik niet eens of je theravada sekten kunt vinden. Maar als je enkel kijkt naar de kern zou je die denk ik best als een vorm van metafysica kunnen zien. De boeddha was niet iemand die zich bezig hield met dingen die we enkel konden gissen en was vaak vrij pragmatisch. Er zijn verhalen van dat iemand de boeddha moeilijke metafysische vragen stelt maar de boeddha zegt dat het er niet toe doet. De rituelen en mystiek zijn denk ik later gekomen wellicht ook om het pessimistische randje ervan af te halen. In principe wordt in het westen boeddhisme sowieso afgedaan als mediteren en mindfulness. Dat is een heel verwaterde vorm van boeddhisme. Er zijn boeddhistische stromingen waarin meditatie helemaal niet belangrijk is. Daarbij komt dan ook nog eens dat de mens een hang naar mystiek heeft. Dus het niet gek is dat het ook in religies terecht zou komen we hebben er immers een hang naar. Ze zeggen dat we zelfs een spiritueel stukje in onze hersenen hebben. Ook als je dit artikel ziet: https://www.vice.com/nl/article/kz4e5x/geld-verdienen-als-heks Er spelen zich toch vrij vreemde dingen af in ons menselijk brein. Beetje droog: https://www.bookdepositor(...)ayutto/9780791426326 Maar dat is een boek uit de Thaise Theravada traditie en men zegt dat als je het originele pali niet kan lezen dit je beste tweede keus is. | |
naatje_1 | zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:57 |
Ik heb nog even navraag gedaan bij een medestudent die wel wat meer van Schopenhauer weet en die raadde Pessimisme als filosofie van H.J Pott om te gaan lezen. | |
naatje_1 | zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:02 |
Even een snelle reactie, maar als je richting metafysica gaat dan is dat niet tegengesteld aan mystiek. Mystiek zou je kunnen zien als een vorm van metafysica, maar je beland daarmee wel in een categorie gedachtegoed die niet altijd in hoog aanzien staat bij de gemiddelde filosoof. | |
Gary_Oak | zondag 25 augustus 2019 @ 20:57 |
Ik vind al die concepten over reïncarnatie en het theoretiseren erover juist heel metafysisch. En dat terwijl in de verhalen van de Boeddha bleek dat hij juist een heel pragmatisch persoon was (die parabel van die giftige pijl die eerder in dit topic werd aangehaald). Dan snap ik niet waar die geschriften vandaan komen met de uitleg over de boeddhistische kosmos, andere realiteiten, goden en dat soort dingen. | |
deelnemer | zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:33 |
Om Schopenhauer te lezen moet je iets weten over Kant. Schopenhauer volgt Kant in zijn gedachte dat ons kenvermogen geen toegang biedt tot 'het ding an sich'. Schopenhauer noemt het resultaat daarom 'voorstelling'. De enige uitzondering, op de regel dat het 'ding an sich' onkenbaar is, ben jezelf (omdat je dat ene 'ding an sich' zelf bent, ken je het van binnenuit). Aan dat zelf ontleent Schopenhauer 'de wil'. Je eigen wil is een fenomeen, dat Schopenhauer generaliseerd naar de rest van de wereld. Daarom is de titel van zijn hoofdwerk: De wereld als wil en voorstelling. Schopenhauer heeft dus weinig vertrouwen in het menselijke kenvermogen, en zoekt het betere inzicht in zijn eigen inborst: het psychologische fenomeen willen. Naar mijn mening is dat precies verkeerd om. Het wantrouwen t.a.v. je kenvermogen is onterecht (zie: F&L / Hoe komen we tot een betere samenleving?). Het generaliseren van het fenomeen van de menselijke wil, tot de drijvende kracht achter de werking van de wereld i.h.a., is een ongeoorloofde generalisatie. Want het idee, dat een vallende steen net zoiets doet als wij, als wij naar onze wil handelen, is onzin. Wij vallen namelijk op dezelfde manier als een steen. Daarom kennen wij beide fenomenen (vallen en willen) uit eigen ervaring, en dat blijken dan heel verschillende fenomenen te zijn. Schopenhauer wijkt af van Kant, omdat hij niet in een vrije wil gelooft, en is veel pessimistischer over de menselijke situatie. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 31-08-2019 17:39:39 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:47 |
![]() [ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2019 17:53:00 ] | |
deelnemer | zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:48 |
Ja. | |
_-_ratjetoe_-_ | zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:54 |
Je kan ook eerst even Yalom lezen, dat is het toppunt van toegankelijkheid. |