abonnement Unibet Coolblue
pi_188378587
Ik ben erg benieuwd wat de stand van zaken is. Is ons universum hard deterministisch, en zijn wij als mens mogelijk een uitzonderingen op bewustzijnsniveau daarop met een vrije wil, of ten dele vrije wil?

Biologisch zijn wij ook overgeleverd aan een zekere mate van determinisme.

Ik kom er niet uit, en heb ook geen verstand van zaken dus graag jullie meningen.

Wel een goede video volgens mij van het concept.


[ Bericht 43% gewijzigd door Manmanmanwateenzooi op 10-08-2019 19:30:13 ]
pi_188379095
Als een asteroïde door de ruimte schiet, heeft dat dan op zichzelf een doel? Nee ik denk het niet.
Men zou:
a) de koers willen berekenen om evt. botsing met de aarde te kunnen voorspellen, en
b) hem te willen bestuderen om de samenstelling ervan te kunnen inschatten.
Google is your friend, abuse your friends
pi_188379150
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:21 schreef Metalfrost het volgende:
Als een asteroïde door de ruimte schiet, heeft dat dan op zichzelf een doel? Nee ik denk het niet.
Men zou:
a) de koers willen berekenen om evt. botsing met de aarde te kunnen voorspellen, en
b) hem te willen bestuderen om de samenstelling ervan te kunnen inschatten.
Het gaat mij niet om het doel, maar het procesmatige. Dus oorzaak en gevolg, en tot hoeverre is dat dan exact en niet beïnvloedbaar.
pi_188382227
We hebben een eigen wil.
Al is die altijd beperkt omdat de eigen wil bepaald wordt door ons eigen bewustzijn.
pi_188382414
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 22:11 schreef scrupuleus het volgende:
We hebben een eigen wil.
Al is die altijd beperkt omdat de eigen wil bepaald wordt door ons eigen bewustzijn.
De mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil? ;)
pi_188382512
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 22:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

De mens kan doen wat hij wil maar hij kan niet willen wat hij wil? ;)
De mens doet wat hij wil.
Maar is beperkt in zijn doen, of hij gaat kapot.
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:43:40 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_188382580
Yep, alles is deterministisch. Wat zou het anders moeten zijn?

Jaja, quantum bla. Maar dan moet dat ook effect hebben op ons en dat is nog niet bewezen dacht ik.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_188383465
De blik uitwaarts lijkt alleen determinisme te tonen, de blik inwaarts lijkt vrije keuze te ervaren.

Logica eist oorzaak en gevolg, in welke vorm dan ook.
pi_188383741
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 23:55 schreef Cockwhale het volgende:
De blik uitwaarts lijkt alleen determinisme te tonen, de blik inwaarts lijkt vrije keuze te ervaren.

Logica eist oorzaak en gevolg, in welke vorm dan ook.
Mwa iig 'als, dan'.
pi_188420767
Ik ben ervan overtuigd dat alles deterministisch van aard is.

Het universum ontstond en sinds dat moment hebben alle processen zich voltrokken, het universum doet wat het doet.

De kwestie van de menselijke vrije wil hoeft geen wetenschappelijke of filosofische kwestie te zijn. Het is meer een kwestie die je via directe ervaring kunt ontrafelen. Als je namelijk goed naar je bewustzijn kijkt merk je dat er geen vrije wil is.

Je hebt ten eerste niet gekozen om geboren te worden, je werd deterministisch geboren. Je hebt niet voor je ouders, land, oogkleur, levensvorm, etc gekozen.

Verder heb je niet gekozen voor je instincten. Je eet omdat je moet eten, drinkt omdat je moet drinken, plast en poept omdat je moet plassen en poepen, vermijdt pijn en zoekt plezier omdat dat ingebakken is. De gedachten die in je bewustzijn opkomen heb je doorgaans niet gekozen, ze overkomen je zoals je bemerkt als je mediteert. Je gevoelens van moment tot moment kies je ook niet en overkomen je net als je gedachten.

Je acties zijn een reactie op de deterministische processen in je bewustzijn. Zoals plassen een reactie is op het gevoel te moeten plassen.

De vrije wil is niets anders dan een illusie die voortkomt uit de complexiteit van het menselijk brein.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 13-08-2019 11:49:09 ]
pi_188421413
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:25 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Het gaat mij niet om het doel, maar het procesmatige. Dus oorzaak en gevolg, en tot hoeverre is dat dan exact en niet beïnvloedbaar.
Veel plezier met je kansberekening als je ook niet weet welke cijfers je moet invoeren om die berekening te kunnen maken.
Google is your friend, abuse your friends
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:35:41 #12
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188421521
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 22:43 schreef Tyr80 het volgende:
Yep, alles is deterministisch. Wat zou het anders moeten zijn?
Indeterministisch, natuurlijk. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:39:04 #13
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188421557
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 11:43 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat alles deterministisch van aard is.
Dus alles wat ik doe, is rechtstreeks terug te leiden tot de oerknal? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188421570

Deze is ook wel aardig, van hem.
As above, so below.
pi_188421702
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 12:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus alles wat ik doe, is rechtstreeks terug te leiden tot de oerknal? :)
Ja
  dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:53:07 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_188421720
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 12:51 schreef Libertarisch het volgende:

Ja
Neah.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_188432481
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 12:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus alles wat ik doe, is rechtstreeks terug te leiden tot de oerknal? :)
Dat iets deterministisch is betekent niet dat wij alles kunnen terugleiden. Daarvoor is ontzettend veel informatie nodig. Maar bij bijvoorbeeld vrije wil is al wel aangetoond dat we kunnen voorspellen wat iemand gaat doen voordat hij of zij dat door heeft.

http://numrush.nl/2019/03(...)ia-hersenactiviteit/

Dus ja dat is vrije wil, gewoon een gevoel dat je zelf controle hebt ook al wordt veel onderbewust bepaald (dat was al langer bekend maar goed niet bij sommige mensen hier blijkbaar)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2019 22:13:48 ]
pi_188436172
Het is van belang te zien vanuit welk perspectief men stelt dat al deterministisch is of bepaald wordt door vrije wil.Ik denk dat het van belang is inacht te nemen dat het vanuit ons standpunt als mens zijn inderdaad een bestaand concept is in sommige situaties waarbij we met een bepaalde zekerheid kunnen stellen dat punt A volgt uit punt B, ik ken niet alle vormen van determinisme maar weet dat een deel gebaseerd is op de oorzaak en gevolg binnen een tijdlijn, vermits de tijdlijn een achterhaald concept is en bewezen is dat de tijd zoals de mens die ervaart niet de tijd is, niet correct of zoals wij ze zien rechtlijnig is, zijn ook de deterministische theorieën verbonden aan dat concept achterhaald.
Daarnaast kan gesteld worden dat dergelijke vragen nooit met een zekerheid beantwoord kunnen worden vermits je nooit het eindpunt kent. Het is zoals Schrödinger s cat , waarbij de observeerder het eindresultaat bepaald, voor er gekeken wordt zijn beiden resultaten mogelijk, er is nog niet bepaald of de kat levend of dood is, op het punt dat de observeerder kijkt is het bepaald. Vanuit een deterministisch standpunt kan gesteld worden dat het resultaat voor de observeerder al vast lag, zoals het dus voor de kat zou vastliggen vermits de observeerder bepaald. Maar de observeerder of mens , wat als deze ook geobserveerd zou worden , en het hetzelfde werkt als bij de kat ... Op die manier kun je niet met zekerheid stellen tenzij het bewezen kan worden , wat zoiets is als de vraag stellen, bestaat er een God , een vraag is met een pallet aan mogelijke opties. Zoals de quantum wereld zorgt dat determinisme eveneens een discutabel feit wordt.
If it's real it can take the pressure - T. McKenna
pi_188443594
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2019 22:09 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Dat iets deterministisch is betekent niet dat wij alles kunnen terugleiden. Daarvoor is ontzettend veel informatie nodig. Maar bij bijvoorbeeld vrije wil is al wel aangetoond dat we kunnen voorspellen wat iemand gaat doen voordat hij of zij dat door heeft.

http://numrush.nl/2019/03(...)ia-hersenactiviteit/

Dus ja dat is vrije wil, gewoon een gevoel dat je zelf controle hebt ook al wordt veel onderbewust bepaald (dat was al langer bekend maar goed niet bij sommige mensen hier blijkbaar)
Volgens mij bewijst dit onderzoek niet dat vrije wil bestaat. Volgens de informatie volgt het brein bepaalde sporen om tot een keus te komen waar de proefpersoon later bewust van wordt dat het brein die keuze heeft gemaakt.
Daar is geen vrije wil in te ontdekken omdat het niet de vrije wil van de proefpersoon was die bepaald heeft dat het brein dat spoor moest gebruiken
pi_188639339
Keihard deterministisch.
Vrije wil is een illusie van de hersenen.

Zo zie ik het en ik begrijp niet hoe mensen het anders kunnen zien :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')