abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188344196
Ik haal dus net de witte handdoeken vers uit de wasmachine en zie dit:

:{

Op 1 na zitten er vlekken op de handdoeken of zien ze er grauw en smoezelig uit. Twee weken geleden had ik ook wat grijze strepen op het beddengoed (wit en nieuw natuurlijk). Rubbers van de wasmachine schoongemaakt, kookwas gedaan met vaatwastablet en daarna kwam de was er weer een tijdje goed uit: heb van het weekend weer beddengoed gewassen en daar was me niets aan opgevallen. En nu dit ineens. Echt onwijs smerig.

Ik was handdoeken, ondergoed en beddengoed altijd op zestig graden met vloeibaar wasmiddel, gebruik minder dan op de fles wordt aangegeven, handdoeken van huisdieren was ik met azijn. Deurtje en wasmiddella staan altijd open. Maar dit is wel heel smerig :r

Heb die rubbers bij het deurtje weer schoongeveegd maar er bleef niets achter op de doek. Er draait nu weer een was op 95 graden :{ Heeft iemand het ook eens zo erg gehad en wat was de oplossing? De tips die ik op internet heb gezien heb ik de vorige keer dus al opgevolgd.

Wasmachine is bijna acht jaar oud, eenpersoonshuishouden.
Tap tap tap
  donderdag 8 augustus 2019 @ 11:51:09 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344240
Waarschijnlijk wel vetluis, inderdaad.

Die 95 gradenwas maar weer herhalen, denk ik. Het is kennelijk hardnekkig.

Heeft Hagesan niet iets in het assortiment?
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 11:51:45 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188344250
Kan het uit de wasmiddel-la komen?
En was je weleens leeg op 95 graden? Met azijn of soda?

Probeer voortaan met waspoeder te wassen.
pi_188344358
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:51 schreef maily het volgende:
Kan het uit de wasmiddel-la komen?
En was je weleens leeg op 95 graden? Met azijn of soda?

Probeer voortaan met waspoeder te wassen.
Wasmiddella maak ik regelmatig schoon, juist omdat er vaak van die grijze zeepresten achterin gaan zitten. Heb de machine twee weken geleden nog op 95 graden laten draaien met azijn en een keertje met een vaatwastablet.

Welke soda zou kunnen helpen?

Het stomme is dus dat ik niemand verder ken met dit probleem terwijl iedereen de was alleen op 30 of 40 graden wast. Ik volg netjes de aanwijzingen op en nu zitten al die handdoeken ineens helemaal onder.
Tap tap tap
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 11:58:43 #5
197773 crew  maily
pi_188344381
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:57 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Wasmiddella maak ik regelmatig schoon, juist omdat er vaak van die grijze zeepresten achterin gaan zitten. Heb de machine twee weken geleden nog op 95 graden laten draaien met azijn en een keertje met een vaatwastablet.

Welke soda zou kunnen helpen?

Het stomme is dus dat ik niemand verder ken met dit probleem terwijl iedereen de was alleen op 30 of 40 graden wast. Ik volg netjes de aanwijzingen op en nu zitten al die handdoeken ineens helemaal onder.
Heb je het water er al eens helemaal uit laten lopen (onderkant) en dan de pomp schoongemaakt?
pi_188344401
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:58 schreef maily het volgende:

[..]

Heb je het water er al eens helemaal uit laten lopen (onderkant) en dan de pomp schoongemaakt?
Eeeh dat is alweer zo'n anderhalf jaar geleden gok ik :D
Tap tap tap
pi_188344416
Vetluis, dat zit ook helemaal achter je trommel.

Dat krijg je niet in 1x weg moet slijten,want je kan er niet bij zonder je halve machine te slopen.
Dit krijg je door te vaak minder warm wassen en teveel of te weinig wasmiddel/verzachter of te weinig spoelingen (zuinige programma's). Bij te weinig krijg je vuil en vetaanslag en bij teveel wasmiddel dus wasmiddelresten wat snot wordt en zelfs kan aankoeken.
Probeer voortaan iets er bij van een calgon tablet,deze heb je ook van ah eigen merk. Dit helpt het snot/vuil afbreken.
  Moderator donderdag 8 augustus 2019 @ 12:01:47 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_188344429
Je hebt iets dat ze Citroentje noemen. Dat is geen daadwerkelijke citroen, maar ik heb dat spul, mijn moeder krijgt dat van ergens want je kunt het zo niet in de winkel kopen, maar daarmee gaan alle vlekken eruit. Echt goed spul, maar daar heb je niet zoveel aan als je het niet kunt kopen natuurlijk.

Het is dus niet het spul wat je wél kunt kopen volgens Google, tenminste, dat is niet het spul dat ik hier (ergens) heb staan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_188344433
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:00 schreef deadly_kiss het volgende:
Vetluis, dat zit ook helemaal achter je trommel.

Dat krijg je niet in 1x weg moet slijten,want je kan er niet bij zonder je halve machine te slopen.
Dit krijg je door te vaak minder warm wassen en teveel of te weinig wasmiddel/verzachter of te weinig spoelingen (zuinige programma's). Bij te weinig krijg je vuil en vetaanslag en bij teveel wasmiddel dus wasmiddelresten wat snot wordt en zelfs kan aankoeken.
Probeer voortaan iets er bij van een calgon tablet,deze heb je ook van ah eigen merk. Dit helpt het snot/vuil afbreken.
Misschien komt het door het zuinige programma. Kreeg net van m'n moeder de tip om een programma te gebruiken dat veel water gebruikt.
Tap tap tap
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:03:11 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344448
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Misschien komt het door het zuinige programma. Kreeg net van m'n moeder de tip om een programma te gebruiken dat veel water gebruikt.
Nee, dat lost niks op, zolang je alleen vloeibaar wasmiddel blijft gebruiken.

Hm. Als ik google raden ze juist vloeibaar wasmiddel aan om vetluis te voorkomen. Vreemd.
pi_188344515
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Klopt.
Mijn standaard programma's op 8kg gebruiken maar 2 of 3 spoelingen... ik heb er gewoon standaard al een voorspoel aan toegevoegd.
Tegenwoordig is de was in een uur klaar of minder, waarvan er ook nog tijd vanaf gaat voor het afpompen , water toevoer en centrifugeren ook tussen de spoelingen door... dus hoeveel minuten is je was nou daadwerkelijk aan het draaien/wassen in water? In die minuten zal die je was nat maken,inwassen,uitspoelen en nog verzachter er in... en dat dan ook weer naspoelen.
Daardoor kan er dus steeds laagje voor laagje zooi achterblijven in je trommel maar dus ook in je kleding, daardoor krijgen mensen ook stinkwas.
pi_188344520
Ik zit nu gewoon naar nieuwe wasmachines te kijken, maar dat is niet de oplossing op alles natuurlijk :')
Tap tap tap
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:10:38 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344545
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:07 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]

Klopt.
Mijn standaard programma's op 8kg gebruiken maar 2 of 3 spoelingen... ik heb er gewoon standaard al een voorspoel aan toegevoegd.
Tegenwoordig is de was in een uur klaar of minder, waarvan er ook nog tijd vanaf gaat voor het afpompen , water toevoer en centrifugeren ook tussen de spoelingen door... dus hoeveel minuten is je was nou daadwerkelijk aan het draaien/wassen in water? In die minuten zal die je was nat maken,inwassen,uitspoelen en nog verzachter er in... en dat dan ook weer naspoelen.
Daardoor kan er dus steeds laagje voor laagje zooi achterblijven in je trommel maar dus ook in je kleding, daardoor krijgen mensen ook stinkwas.
De korte programma’s zijn volgens mij niet per se de zuinige programma’s. De ecowas op die van mij is juist het langste programma.

Ik kies nooit voor extra spoelen, was bijna alleen met poeder, heb deze machine 8 jaar en nooit vetluis. Zou het helpen dat ik beddengoed en handdoeken altijd op 60 graden was?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:12:18 #14
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_188344564
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:07 schreef CherryLips het volgende:
Ik zit nu gewoon naar nieuwe wasmachines te kijken, maar dat is niet de oplossing op alles natuurlijk :')
Het is wel een oplossing.
pi_188344578
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De korte programma’s zijn volgens mij niet per se de zuinige programma’s. De ecowas op die van mij is juist het langste programma.

Ik kies nooit voor extra spoelen, was bijna alleen met poeder, heb deze machine 8 jaar en nooit vetluis. Zou het helpen dat ik beddengoed en handdoeken altijd op 60 graden was?
Dat doe ik dus ook. Beddengoed, ondergoed, handdoeken, theedoeken, vaatdoeken, gastendoekjes, handdoeken van de cavia's. En ik gooi hem ook niet meer zo vol als ik in het begin deed, ik spreid het nu wat meer door de week. Eerst propte ik hem helemaal vol maar dat scheen volgens iemand bij de BCC en MediaMarkt ook niet goed te zijn.
Tap tap tap
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:16:10 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344609
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:13 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat doe ik dus ook. Beddengoed, ondergoed, handdoeken, theedoeken, vaatdoeken, gastendoekjes, handdoeken van de cavia's. En ik gooi hem ook niet meer zo vol als ik in het begin deed, ik spreid het nu wat meer door de week. Eerst propte ik hem helemaal vol maar dat scheen volgens iemand bij de BCC en MediaMarkt ook niet goed te zijn.
Dan is het verschil dat ik kan vinden dat ik met waspoeder was.
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 12:17:20 #17
197773 crew  maily
pi_188344621
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:59 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Eeeh dat is alweer zo'n anderhalf jaar geleden gok ik :D
Dan zou ik dat eens doen .... en dan een paar keer met een gieter wat water of azijn er helemaal doorheen laten lopen.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:18:04 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344626
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 11:58 schreef maily het volgende:

[..]

Oh, dat is ook wel een goede.
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 12:18:26 #19
197773 crew  maily
pi_188344634
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan is het verschil dat ik kan vinden dat ik met waspoeder was.
Ja waspoeder is beter voor je machine dan vloeibaar wasmiddel.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:23:29 #20
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_188344687
Af en toe een kookwasje zonder iets erin, je zult versteld staan van hoeveel wasmiddel er nog overal in de machine zitten.
Minder wasmiddel gebruiken, de meeste mensen gebruiken teveel. Zeker als je zacht water hebt, moet je niet de hoeveelheid die aangegeven staat op de verpakking houden. Tip van de reparateur van de wasmachine.
Zo nu en dan ook poeder gebruiken als je normaal gesproken alleen vloeibaar gebruikt.
Owh en het wil ook wel helpen om geen wasverzachter te gebruiken denk ik.
En betreft hoeveelheid was in de trommel ik denk dat 3/4 vol echt vol genoeg is.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:27:17 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344738
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:18 schreef maily het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook, maar als ik ga googelen zegt ‘men’ juist dat vloeibaar beter zou zijn omdat het beter oplost.
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 12:29:59 #22
197773 crew  maily
pi_188344767
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat dacht ik ook, maar als ik ga googelen zegt ‘men’ juist dat vloeibaar beter zou zijn omdat het beter oplost.
Het is tijd voor een Vraagwatjewilaaneenwasmachinefabrikant :D
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:37:06 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188344872
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:29 schreef maily het volgende:

[..]

Het is tijd voor een Vraagwatjewilaaneenwasmachinefabrikant :D
Of een reparateur, maar dan wel een betrouwbare. })
pi_188344942
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:18 schreef maily het volgende:

[..]

Nog een bepaald merk? De huidige flessen zijn toch bijna leeg.
Tap tap tap
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 12:44:17 #25
197773 crew  maily
pi_188344986
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Eerst maar eens eentje vinden dan ;)
pi_188344989
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:23 schreef ieniminimuis het volgende:
Af en toe een kookwasje zonder iets erin, je zult versteld staan van hoeveel wasmiddel er nog overal in de machine zitten.
Zal ik wat vaker doen dan :)
quote:
Minder wasmiddel gebruiken, de meeste mensen gebruiken teveel. Zeker als je zacht water hebt, moet je niet de hoeveelheid die aangegeven staat op de verpakking houden. Tip van de reparateur van de wasmachine.
Ik gebruik al minder dan op de fles staat, omdat ik had begrepen dat dat altijd te veel is zodat ze meer kunnen verkopen oid, en zo smerig is m'n was nou ook weer niet dat er zo'n halve wasbol in moet, vind ik :P

quote:
Zo nu en dan ook poeder gebruiken als je normaal gesproken alleen vloeibaar gebruikt.
Owh en het wil ook wel helpen om geen wasverzachter te gebruiken denk ik.
En betreft hoeveelheid was in de trommel ik denk dat 3/4 vol echt vol genoeg is.
Doe ik, het is een trommel voor zeven kilo en ik ben alleen, dus vaak draait ie half vol.
Tap tap tap
  Spellchecker donderdag 8 augustus 2019 @ 12:45:29 #27
197773 crew  maily
pi_188345009
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:41 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Nog een bepaald merk? De huidige flessen zijn toch bijna leeg.
Nee. Ik gebruik zelf waspoeder van de Lidl.
Succes ermee ^O^
  donderdag 8 augustus 2019 @ 12:51:02 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188345087
Dit vond ik nog op de site van de consumentenbond:

quote:
Voorkom vetluis
Vetluizen zijn micro-organismen die groeien op restjes vuil en wasmiddel. Deze resten kunnen achterblijven in hoeken waarin onvoldoende water komt om het weg te spoelen. Bij een volgende wasbeurt kan het vetluis loslaten en bruine of zwarte vlekken maken op wasgoed.

Tips om vetluis te voorkomen of verhelpen

-Was je meestal op lage temperaturen, draai dan 1 tot 2 keer per maand een was op 60°C om bacteriegroei te beperken. Stinkt de wasmachine? Draai dan een was op 90°C. Dit werkt het beste met een waspoeder voor witte was met zuurstofbleekmiddel. Dat helpt tegen micro-organismen.
- Houd je aan het doseeradvies op de verpakking van het wasmiddel. Gebruik niet te weinig maar ook niet te veel.
- Laat na een wasbeurt de deur openstaan zodat de trommel kan drogen.
- Laat ook het doseerbakje openstaan zodat het kan drogen. Soms blijft wasmiddel of wasverzachter achter in de wasmiddellade. Reinig de lade en de ruimte eromheen.
- Draai regelmatig het hygiëneprogramma of trommelreinigingsprogramma als je wasmachine dat heeft.
- Extra spoelen tijdens een wasbeurt helpt ook om vuil- en wasmiddelresten te verwijderen.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:08:20 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_188345336
Ik heb dit ook wel eens en heb ook gevonden waar het vandaan komt.

Het glazen deurtje van je wasmachine steekt naar binnen toe als het goed is. Haal daar je vinger eens onderdoor ;)
Het zijn aangekoekte zeep / vuilresten die daar achterblijven. Het is eenvoudig schoon te maken!

disclaimer
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:14:37 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188345392
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:08 schreef Stormqueen het volgende:

Het glazen deurtje van je wasmachine steekt naar binnen toe als het goed is. Haal daar je vinger eens onderdoor ;)
Het zijn aangekoekte zeep / vuilresten die daar achterblijven. Het is eenvoudig schoon te maken!

[ afbeelding ]
Dat is bij echt brandschoon. En ik haal daar nooit een doekje overheen of zo. :?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:17:14 #31
149959 SQ
snelle trees
pi_188345424
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is bij echt brandschoon. En ik haal daar nooit een doekje overheen of zo. :?
Nou ja je zou er eens een doekje overheen moeten halen. Want bij mij oogde het ook schoon.
disclaimer
pi_188345438
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:08 schreef Stormqueen het volgende:

[ afbeelding ]
Die heb ik twee weken geleden schoon gemaakt met schoonmaakazijn :D O en zo'n wondersponsje.

Ik kan dat filter misschien weer schoonmaken maar dat ding zit op zo'n kloteplek dat ik daar een sterke vent voor nodig heb.
Tap tap tap
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:18:29 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188345441
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:17 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Nou ja je zou er eens een doekje overheen moeten halen. Want bij mij oogde het ook schoon.
Ja, dat heb ik net gedaan, een velletje keukenpapier. Niks.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:18:55 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_188345446
Oké. Het had een oplossing kunnen zijn ;)
disclaimer
pi_188345459
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Eco doet er langer over omdat deze zuiniger opwarmt. Ook maakt die meer gebruik van de losweek manier wat minder stroom maar meer tijd kost.
Mijn ecostand gaat helaas maar tot 40 graden.
Ik heb ook nooit wasluis gehad of stinkende was juist omdat ik niet bespaar op wassen.
Ik was elke week nog minimaal een kookwas en 60° was daardoor blijft het ook schoon.
Vanaf 60° beginnen bacteriën pas met doodgaan dus beddengoed handdoeken keukendoeken enz gaan hier echt niet op 40° :X
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:23:03 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188345481
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:18 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die heb ik twee weken geleden schoon gemaakt met schoonmaakazijn :D O en zo'n wondersponsje.

Ik kan dat filter misschien weer schoonmaken maar dat ding zit op zo'n kloteplek dat ik daar een sterke vent voor nodig heb.
Was het wel vies bij jou?

Ik vraag me nu af of jij/jullie het deurtje van de wasmachine open laten als je niet wast. Kan ook nog wel eens invloed hebben.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 13:24:54 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188345500
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:19 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]

Eco doet er langer over omdat deze zuiniger opwarmt. Ook maakt die meer gebruik van de losweek manier wat minder stroom maar meer tijd kost.
Mijn ecostand gaat helaas maar tot 40 graden.
Ik heb ook nooit wasluis gehad of stinkende was juist omdat ik niet bespaar op wassen.
Ik was elke week nog minimaal een kookwas en 60° was daardoor blijft het ook schoon.
Vanaf 60° beginnen bacteriën pas met doodgaan dus beddengoed handdoeken keukendoeken enz gaan hier echt niet op 40° :X
Mijn ecostand duurt vier uur, dat duurt me te lang. Ik heb ook nog de optie om normale programma’s te verkorten, maar sinds ik ergens las dat dat qua verbruik niet echt scheelt, kies ik weer vaker de normale duur.
pi_188345517
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 13:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Was het wel vies bij jou?

Ik vraag me nu af of jij/jullie het deurtje van de wasmachine open laten als je niet wast. Kan ook nog wel eens invloed hebben.
Ja het was een beetje stoffig en dat zat nog best stevig vast.
Ik heb een aparte wasruimte dus het deurtje en de wasmiddella staan altijd open als hij niet in gebruik is.
Tap tap tap
pi_188345537
quote:
1s.gif Op donderdag 8 augustus 2019 12:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Klinkt wel als een begin van een leuke film eigenlijk ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O> ~O>
Ik zwaai naar dieren.
pi_188345930
Voorkomen
De bacteriën in de vetluis overleven een temperatuur van 57°C slechts heel kort en kunnen niet tegen bleekmiddel. Vloeibaar wasmiddel is vooral bedoeld voor niet-kleurechte was en bevat daarom geen bleekmiddel. Gebruik daarom voor witte en kleurechte was, poederwasmiddel waarin (zuurstof)bleekmiddel zit en was dan op minimaal 60°C. Als bij deze wastemperatuur het centrum van het trommelkruis niet heet genoeg wordt om alle bacteriën te doden is het nodig om met enige regelmaat op nog hogere temperatuur te wassen, zo mogelijk met extra water. Toevoegen van extra wasmiddel verhelpt het probleem niet maar verergert het juist doordat meer silicaat-klei beschikbaar komt.

Verwijderen
Een methode om vetluis te verwijderen en te weren is om maximaal eenmaal per halfjaar de wasmachine op de volgende manier te behandelen:

Programma (zonder was) draaien op minimaal 75°C met een kopje soda erbij en indien mogelijk extra water.
Daarna nog een keer hetzelfde programma, maar nu met een halve liter schoonmaakazijn (16% azijnzuur).
Het veelvuldig en in hoge dosering gebruiken van zuren (azijnzuur, citroenzuur) of basen (soda) om te proberen het geurprobleem op te lossen, kan schade veroorzaken aan het binnenwerk van een wasmachine. Zolang men ze niet te vaak en beslist niet samen toepast en geen hoge concentraties kiest zijn deze middelen wel effectief. Het combineren van zuren (azijn) en basen (soda) in een wasgang is zinloos en zelfs gevaarlijk. De stoffen neutraliseren elkaar in een chemische reactie.
Ik zwaai naar dieren.
pi_188345969
Zou gewoon eens 5/8 keer op 95 wassen zonder was met om en om soda en schoonmaakazijn...

Dan eens een witte handdoek erin desnoods haal je bij de action ff een goedkoop iets...kijken of er nog vlekken op komen

Of uitelkaar schroeven en schoonmaken...maja uitelkaar lukt vaak nog wel
Ik zwaai naar dieren.
pi_188664219
Paar weken verder na een paar keer wassen op 95 graden met schoonmaakazijn leek er verbetering in te komen, maar nu haal ik er net weer wat 'witte' handdoeken uit, waarvan er eentje weer wat grauwige vlekken heeft. Wilde eigenlijk ook nog mijn lichte dekbedovertrek wassen, maar denk dat ik m'n moeder even lief aankijk, want het is een kutklus om die vlekken daaruit te halen.
Tap tap tap
  woensdag 28 augustus 2019 @ 10:06:15 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188664286
-O-
  Spellchecker woensdag 28 augustus 2019 @ 10:10:02 #45
197773 crew  maily
pi_188664328
He bah ...

Misschien toch maar een andere?
pi_188664438
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 09:59 schreef CherryLips het volgende:
Paar weken verder na een paar keer wassen op 95 graden met schoonmaakazijn leek er verbetering in te komen, maar nu haal ik er net weer wat 'witte' handdoeken uit, waarvan er eentje weer wat grauwige vlekken heeft. Wilde eigenlijk ook nog mijn lichte dekbedovertrek wassen, maar denk dat ik m'n moeder even lief aankijk, want het is een kutklus om die vlekken daaruit te halen.
Paar keer als in 2 3x ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_188664445
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:17 schreef Geerd het volgende:

[..]

Paar keer als in 2 3x ?
Eerder 6 x.
Tap tap tap
pi_188664471
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 10:17 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Eerder 6 x.
Sja als het beter wordt....nog eens 12x doen... ofzo...of een monteur en anders een nieuwe (neem een bovenlader) :P
Ik zwaai naar dieren.
pi_188665031
Wat een narigheid zeg. Ik vrees voor de dag dat mijn ruim twintig jaar oude Miele het begeeft, want ik begreep dat nieuwe machines nog veel minder water gebruiken en dat lijkt mij onderdeel van het probleem.
Ik ken het trouwens niet van de lichte was hier, maar van de donkere was, die moest ik regelmatig nog een keer doen omdat er allemaal vieze strepen in zaten. Daarin ben ik nog zoekende, ik deed voor mezelf altijd een donkere was op een kort programma op 30 graden en nu doe ik die op een normaal programma op 40 graden, met ook nog extra water en dat gaat beter. En regelmatig met azijn ipv een beetje vloeibaar wasmiddel. Het blijft sinds ik niet meer alleen woon zoeken met de was, voor mijn eigen was had ik het wel prima voor elkaar, maar met de huidvetten van mijn echtgenoot is het een ander verhaal. Zo kan ik elke paar maanden nieuwe slopen kopen omdat ze echt niet meer schoon te krijgen zijn (en ik verwissel zijn sloop dus al na 1 nacht).

Vroeger in mijn eentje deed ik het heel simpel: kleding op 30 graden fijnwas, kort programma. Ondergoed, handdoeken en beddengoed op 40 graden kort programma en dan 2 keer per jaar wat handdoeken met een schep soda op 90 graden. Altijd vloeibaar wasmiddel in een wasbol, de helft van de aangegeven hoeveelheid en wat azijn als wasverzachter. Nooit problemen. Nu was ik dus heter en gebruik ik voor de handdoeken etc waspoeder en heb ik voor het beddengoed nog steeds geen goede oplossing gevonden. Ja, mijn echtgenoot de deur uit doen en met nieuw beddengoed opnieuw beginnen, maar da’s ook weer zo radicaal ;)

Ik zou ik jouw geval in elk geval poeder voor de witte was gebruiken. Je zou je machine nog eens met een scheutje waterstofperoxide kunnen wassen, maar kijk dan wel echt uit ivm bleken, dus daarna extra spoelen en geen gekleurde was erna doen
pi_189622563
Nou, het ging eventjes goed. Woensdag nog het beddengoed en de gewone witte was gedaan, niets aan het handje. Handdoeken op 95 graden en met schoonmaakazijn leek het probleem op te lossen.

En vanavond dit:

Ik geef het op. Bestel wel een nieuwe wasmachine want hier kan ik niks meer mee.
Tap tap tap
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')