abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 7 augustus 2019 @ 16:00:16 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188332254
Waarom kopen we altijd afdankertjes? :') Geef nou eens een dubbeltje meer uit en dan hebben we dit gezeik niet. Nederlandse defensie :')

Dat het nog bij de makers van de Fyra vandaan komt is helemaal om te gieren _O- _O- _O- _O-

quote:
Nederland kan helemaal geen fregat sturen naar Iran



De sterk verouderde boordkanonnen op de zes marinefregatten kampen met ernstige storingen en zijn feitelijk buiten gebruik gesteld. Het kabinet beslist volgende week over deelname aan een missie naar de Straat van Hormuz, maar kan eigenlijk geen fregat sturen.

Dit melden bronnen bij de Koninklijke Marine aan Elsevier Weekblad.

Een woordvoerder van de marine bevestigt de problemen met de kanonnen, maar die zouden (deels) zijn verholpen. Waar nodig, kan volgens hem geschut worden gebruikt.

Voor de missie naar de Straat van Hormuz is het kanon op het voordek een cruciaal afschrikkingsmiddel. De Amerikaanse regering vroeg Nederland de vrije doorvaart te helpen verzekeren, nu Iraanse Revolutionaire Gardisten daar vanuit snelle speedboten of helikopters koopvaardijschepen overmeesteren en naar Iraanse havens dirigeren. De Britse regering spreekt van ‘staatspiraterij’ en dringt aan op een Europese militaire missie.

Voor een preventief optreden van een Nederlands fregat onder de huidige omstandigheden in deze smalle zeestraat moet de commandant altijd een schot voor de boeg kunnen geven, zodat een agressor tijdig inbindt.

48 jaar oude kanonnen van dezelfde maker als de Fyra
Bronnen bij de Koninklijke Marine melden Elsevier Weekblad dat de 48 jaar oude OTO Breda-boordkanonnen op de vier LC-fregatten (Luchtverdedigings- en Commandofregatten) wegens onbetrouwbaarheid feitelijk buiten gebruik zijn gesteld. De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten. Wegens bezuinigingen was er naderhand geen geld voor een moderner boordwapen.

De twee verouderde M-fregatten (Multipurpose) beschikken elk over een kanon met een veel kleiner kaliber (76 mm) en een korter bereik. Ook dit type is gebouwd door OTO Melara.

Ongeveer een jaar geleden deed zich volgens bronnen van Elsevier Weekblad op Zr Ms Van Amstel een incident voor met de munitie. Tijdens een oefening explodeerden granaten onmiddellijk nadat ze waren afgeschoten en op zeer korte afstand van het fregat. Terstond werd een schietverbod afgekondigd.

De Italiaanse fabrikant OTO Melara maakt net als treinenfabrikant AsaldoBreda deel uit van het Finmeccanica-concern (inmiddels Leonardo). In Nederland is deze industrie vooral bekend door problemen met de Fyra-hogesnelheidstreinen die door de Nederlandse en Belgische spoorwegen werden afgekeurd.

Kamer niet in detail op de hoogte
De Tweede Kamer is niet in detail op de hoogte van de problemen met de kanonnen en de munitie, maar is wel ingelicht over het voornemen de M-fregatten en de kanonnen van de LCF-fregatten te vervangen. Dit laat echter nog jaren op zich wachten.

Een marine-expert zegt dat de kanonnen op de vier LCF-fregatten ‘officieel dood zijn verklaard en alleen nog maar voor de schone schijn aan boord worden gehouden’. De granaten die met het geschut op M-fregat Zr Ms Van Amstel werden afgeschoten ‘exploderen voortijdig onde weg naar hun doel, hoe ze ook worden geprogrammeerd’.

Een bron op het ministerie bevestigt dat er iets mis is met het geschut, maar zei er niet verder op te kunnen ingaan.

Woordvoerder Paul Middelberg van de Koninklijke Marine zegt dat eventuele problemen met de granaten voor de M-fregatten inmiddels zijn opgelost. Hij bevestigt onvolkomenheden met het boordkanon op ten minste twee van de vier LC-fregatten, maar volgens hem werd bij een recente oefening met het kanon op Zr Ms Evertsen nog een schot gelost.

Volgens een bron ‘kan het best zijn dat ze een kanon even aan de praat kregen door de andere kanonnen te kannibaliseren, maar dat wil niet zeggen dat je er tijdens een missie echt op kunt rekenen’.

‘Kom maar op!’- tactiek troeft vijand af
Om in een piraterij-scenario een vijand te kunnen aftroeven, moet de commandant van een oorlogsbodem beschikken over ‘escalatiedominantie’. De vijand moet in de gaten krijgen dat zijn acties telkens met een gelijke of iets gewelddadiger tegenactie worden beantwoord. In gewone mensentaal: ‘Kom maar op!’ Dan binden ze in en de-escaleert de zaak.

Vijandelijke helikopters of speedboten kunnen worden afgetroefd met zeer sterke laserwapens die de piloot of de roerganger verblinden. Meestal keren zij dan om. Als dit niet werkt, worden met de mitrailleurs waarschuwingsschoten gelost. Indien ook dat niet helpt, geeft het boordkanon een schot voor de boeg. In het uiterste geval wordt gericht geschoten.

https://www.elsevierweekb(...)19/08/702106-702106/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:05:10 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188332334
Is dat dezelfde toko die onze JSF's in elkaar gaat schroeven?
And so is the past
pi_188332361
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.

Geeft vertrouwen...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_188332363
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:00 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom kopen we altijd afdankertjes? :') Geef nou eens een dubbeltje meer uit en dan hebben we dit gezeik niet. Nederlandse defensie :')

Dat het nog bij de makers van de Fyra vandaan komt is helemaal om te gieren _O- _O- _O- _O-
[..]

haha, die nieuwsitems van jou zijn altijd vermakelijk :)
Het zijn allemaal vriendendienstjes.. Italie zit in de financiele put.. dus gaan we daar gewoon shit bestellen uit compassie en niet uit kwaliteits en veiligheids perspectief.
Zo zie ik dacht echt.
De Italiaanse tanks uit ww2 waren ook al defect toen ze net uit de fabriek kwamen :')
pi_188332369
Altijd lachen met defensie _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_188332381
Italianen he. Altijd gezeik met hun troep.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 7 augustus 2019 @ 16:09:38 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188332403
quote:
11s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Is dat dezelfde toko die onze JSF's in elkaar gaat schroeven?
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.

Geeft vertrouwen...
Godverdomme, mn koffie _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je zou bijna denken dat dit 1 grote grap is :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_188332448
"...48 jaar oude kanonnen...."

Hoop dat de munitie jonger is....

Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is....
pi_188332479
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:12 schreef Bocaj het volgende:
"...48 jaar oude kanonnen...."

Hoop dat de munitie jonger is....

Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is....
Nou bassie.. ik deed laatst een blik perzikken open uit 2001
smaakte nog prima :')
pi_188332500
quote:
" De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten."
Ook raar een nieuw schip en dan destijds 30 jaar oude kanonnen gebruiken....
pi_188332514
quote:
6s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:09 schreef Nikonlover het volgende:

[..]


[..]

Godverdomme, mn koffie _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Je zou bijna denken dat dit 1 grote grap is :')
Om het nog erger te maken, de NH90 helicopter kende ook talloze problemen.
Eén keer raden onder welk moederbedrijf de fabrikant viel.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:16:50 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188332532
Probleem zit em meer in de leeftijd dan in de fabrikant lijkt mij. 48 jaar oude kanonnen... :N
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:18:24 #13
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_188332556
Oto Melara, perfecte militaire technologie. Maar na bijna 50 jaar is het op. Heeft niets met Italiaanse kwaliteit, maar alles met ouderdom te maken. Vervangen door de 127/64 en ze kunnen er weer jaren tegenaan.

Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken.

Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen.
  woensdag 7 augustus 2019 @ 16:19:05 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188332568
Nederlandse defensie is ook gewoon een lachertje natuurlijk.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_188332671
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken.

Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen.
Mensen hebben het debacle "Fyra" nog fris in het geheugen zitten... en gaan dan plussen en minnen! (Eenmaal slecht, altijd slecht!)
pi_188333127
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.

Geeft vertrouwen...
Koop Europesche waar en het zal U voorspoed brengen.
pi_188333360
Hou dan ook op Italiaanse troep te kopen. :r

Alsof we dit niet van te voren wisten, die kanonnen staan er om bekend vanwege de mismatch met moderne systemen.

Dat is alsof je een nucleaire aandrijving op een u-boat uit 1942 probeert te monteren.
pi_188333368
De meeste fokkers waren nog niet eens geboren toen die kanonnen uit de fabriek kwamen en dan zijn we verbaasd dat er problemen zijn?
pi_188333421
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 17:06 schreef Glazenmaker het volgende:
De meeste fokkers waren nog niet eens geboren toen die kanonnen uit de fabriek kwamen en dan zijn we verbaasd dat er problemen zijn?
ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen is :)
pies on joe toe
pi_188333493
We hebben het over de marine. Dan gaat het niet om kanonnen maar om kanons.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:20:45 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188333572
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2019 17:10 schreef bonke het volgende:

[..]

ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen is :)
Ze waren al fucking antiek toen wij ze kochten. Ga maar lekker deze corrupte boel verdedigen.
And so is the past
  woensdag 7 augustus 2019 @ 17:24:55 #22
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_188333630
Kunnen we eventueel de Buffel uit Rotterdam Hellevoetsluis sturen? Die is goed onderhouden
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 7 augustus 2019 @ 17:29:47 #23
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188333704
Ik denk dat na het zomerreces de minister uitleg mag gaan geven
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_188333889
De Italiaanse treinen komen ook van die toko en doen het meer dan prima. Het probleem zat hem meer bij de bizarre eisen van de NS.

Defensie moet eens gewoon op tijd onderhoud plegen.
pi_188333941
Misschien sturen ze wel dat fregat om een pittig gesprek te houden met Iran.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')