abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188264761
Groot alarm: giftige wolk komt vrij in Limburgse salpeterzuurfabriek

Op industrieterrein Chemelot in Geleen is rond het middaguur een giftige stof vrijgekomen. Hulpdiensten hebben groot alarm geslagen, op en rond het terrein loeien sirenes. Volgens Chemelot gaat het om een rookwolk uit salpeterzuurfabriek OCI Nitrogen. Chemelot probeert de situatie onder controle te krijgen.

De brandweer laat via een woordvoerder weten dat stikstofoxiden (NOx) zijn vrijgekomen. Ook is een NL-Alert uitgegaan. Omwonenden zijn gewaarschuwd voor stank en een hinderlijke lucht. De brandweer adviseert ramen en deuren dicht te houden en de mechanische ventilatie uit te zetten.

Chemelot meldde donderdag nog dat een van de salpeterzuurfabrieken van OCI Nitrogen wegens een storing uit bedrijf werd genomen. Er ontstond daarbij een bruine rookpluim. Een dag later was die rookpluim er opnieuw, nu door het weer opstarten van de fabriek. Niet duidelijk is wat de oorzaak is voor de nieuwe stikstofwolk vandaag.

Kunstmest
Salpeterzuur is een grondstof voor kunstmest. ,,Bij de productie van salpeterzuur komen stikstofoxiden (NOx) vrij”, legde Chemelot uit bij het stilleggen van de fabriek donderdag. ,,Een denox-installatie reduceert deze uitstoot. Bij start en stop van de fabriek is de denox-installatie nog niet op de juiste temperatuur. Daardoor komt er een beperkte hoeveelheid stikstofoxiden vrij (bruine pluim). De pluim wordt op grote hoogte uitgestoten en opgenomen in de lucht. Bij onderhoudswerkzaamheden, een stop of een storing is de bruine pluim kortstondig zichtbaar."

https://www.ad.nl/binnenl(...)uurfabriek~ac6bb620/

RRucinskister twitterde op zaterdag 03-08-2019 om 13:03:49 Alarmfase GRIP 3 voor uitstoot Chemelot https://t.co/Gd3PA568er #1limburg reageer retweet
pi_188264865
Ik woon in Urmond, direct tegen een Naftakraker. De wind gaat gelukkig de andere kant op.

1limburg.nl en L1 radio en tv zijn rampen zender

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2019 13:22:49 ]
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:25:49 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_188264919
Eerst werd er aangegeven dat de wolk richting Beek/Neerbeek/Spaubeek ging. Nu staat er lek gedicht wolk richting Geleen... :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:27:05 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_188264934
NL-alert. Alles is weer veilig. >:)
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_188264962
"Geen gevaar voor de volksgezondheid"

Zoals gewoonlijk bij dit soort calamiteiten.
pi_188264974
De toekomstige Limburger

Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_188265141
RIP aan de nabestaanden in Limburg :'(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_188265190
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:12 schreef Nober het volgende:
Chemelot
_O-

Weten ze zeker dat hier geen kwade tovenaar en/of draak achter zit? Zijn de ridders van de ronde tafel al bijeen geroepen?
pi_188265376
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:45 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

_O-

Weten ze zeker dat hier geen kwade tovenaar en/of draak achter zit? Zijn de ridders van de ronde tafel al bijeen geroepen?
:') lijkt er ook echt op ja.
pi_188265384
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:08 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

:') lijkt er ook echt op ja.
Je denkt dat dit niets als woordspeling bedoeld is?
pi_188265398
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:09 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Je denkt dat dit niets als woordspeling bedoeld is?
Je denkt dat het grappig is?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2019 14:10:57 ]
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:11:01 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188265401
Het is juist geen probleem voor de directe omgeving.. een eindje verderop komt die wolk wel weer naar beneden en dan is het probleem daar...
pi_188265408
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:10 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

Je denkt dat het grappig is?
Ik had het over de naam van het industrieterrein, die door de bedenkers zo bedoeld zal zijn. Het spijt me zeer voor je dat je in Geleen woont. :*
pi_188265446
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:11 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Ik had het over de naam van het industrieterrein, die door de bedenkers zo bedoeld zal zijn. Het spijt me zeer voor je dat je in Geleen woont. :*
joh....daar had ik het ook over. Hihaho.
En daar woon ik niet.
pi_188265454
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:15 schreef J.Caesar het volgende:

[..]

joh....daar had ik het ook over. Hihaho.
En daar woon ik niet.
In dat geval: nee, ik vind de naam op zich niet grappig mijn flauwe grapje in reactie erop wel.
pi_188265476
Vluchtmasker op, en dwars op de wind naar de RDR. En nog een paar dingen die in de poortinstructie staan.

Ik zou niet meer weten waar ik de vorige keer was voor onderhoud (volgens mij blauwzuur), en volgende maand zit ik bij de naftakraker in de buurt.

Ach, wat nu mis is gegaan zal de volgende keer wel niet meer gebeuren :+
(alhoewel er wel wat restproduct in leidingen kan zitten)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_188265517
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:15 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

In dat geval: nee, ik vind de naam op zich niet grappig mijn flauwe grapje in reactie erop wel.
Ok. Leuk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2019 14:22:09 ]
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:39:28 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_188266488
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:18 schreef Resistor het volgende:
Vluchtmasker op, en dwars op de wind naar de RDR. En nog een paar dingen die in de poortinstructie staan.

Ik zou niet meer weten waar ik de vorige keer was voor onderhoud (volgens mij blauwzuur), en volgende maand zit ik bij de naftakraker in de buurt.

Ach, wat nu mis is gegaan zal de volgende keer wel niet meer gebeuren :+
(alhoewel er wel wat restproduct in leidingen kan zitten)
Waarom moet je een vluchtmasker op als er geen gevaar is voor de volksgezondheid?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:09:57 #20
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_188267147
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:12 schreef Nober het volgende:
,Bij de productie van salpeterzuur komen stikstofoxiden (NOx) vrij”, legde Chemelot uit bij het stilleggen van de fabriek donderdag.
No shit Sherlock, salpeterzuur wordt gemaakt van stikstofdioxide. Zeer verraderlijk gas trouwens, weinig oplosbaar in water waardoor de effecten pas minuten tot uren later optreden.
Bij goed oplosbare gassen als HCl en NH3 (ammoniak) krijg je meteen een waarschuwing: die vormen zoutzuur of ammonia in de bovenste luchtwegen, wat onmiddelijk sterke irritatie en bronchoconstrictie veroorzaakt. Je lichaam weigert het in te ademen zeg maar...

Bij NO2 treden de effecten pas later op, het inademen zelf veroorzaakt slechts milde irritatie, waardoor men zich niet van het gevaar bewust is. Maar in de longblaasjes wordt salpeterzuur gevormd dat de longen beschadigt. En na enkele uren begin je het te merken... In gevallen met fatale afloop stierven de meesten ofwel in de eerste 48 uur tgv longoedeem, of na 3 tot 5 weken tgv bronchoiolitis fibrosa obliterans.
are we infinite or am I alone
pi_188267410
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 15:39 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Waarom moet je een vluchtmasker op als er geen gevaar is voor de volksgezondheid?
Voor de verzekering :+

En als de sirene gaat moet je het masker opdoen (of eerder: het tuitje in je mond), je weet niet wat er aan de hand kan zijn.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_188267424
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 13:45 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

_O-

Sir Fartsalot heeft de regie in handen genomen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')