abonnement Unibet Coolblue
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:25:35 #1
74056 crew  ToT
pi_188248202
Hoi! :)

Ik heb een oude Nikon 80-200 2.8 AF ED push/pull.
Op de D500 is hij uiteraard ongelooflijk traag met focussen, maar op de D810 (en de D200) focust hij helemaal niet.
Iemand een idee hoe dit zo zou komen, en of het op te lossen is? :? De D810 heeft een ingebouwde focusmotor, dus je zou verwachten dat hij er wel mee om zou moeten kunnen gaan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:51:19 #2
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188254109
Is het sinds kort dat ie zo langzaam gaat :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:35:00 #3
74056 crew  ToT
pi_188258284
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 16:51 schreef Ouwesok het volgende:
Is het sinds kort dat ie zo langzaam gaat :?
Dat langzame is heel normaal; hij is in de periode 1988-1992 gemaakt. :P Hij wordt tegenwoordig nog in een iets andere vorm gemaakt, maar is nog steeds retetraag met focussen.

Maar het probleem is dat hij met de D810 helemaal niet wil autofocussen. -O-
Met de D500 dus wel. En hij schijnt het wel met de D810 moeten kunnen.
Ik heb al gelezen dat je hem op f/22 moet locken. Heb ik gedaan, maar geen succes.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:21:26 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188258904
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 21:35 schreef ToT het volgende:

[..]

Dat langzame is heel normaal; hij is in de periode 1988-1992 gemaakt. :P Hij wordt tegenwoordig nog in een iets andere vorm gemaakt, maar is nog steeds retetraag met focussen.
Op zich zou een lens uit die tijd nog best rap moeten focussen. Niet zo akelig snel als zo'n HSM, USM of hoe ze het ook maar allemaal mogen noemen, maar wel gewoon snel, zeker die 2.8 'pump action'.
quote:
Maar het probleem is dat hij met de D810 helemaal niet wil autofocussen. -O-
Met de D500 dus wel. En hij schijnt het wel met de D810 moeten kunnen.
Ik heb al gelezen dat je hem op f/22 moet locken. Heb ik gedaan, maar geen succes.
Nou ben ik niet helemaal dat je zegt van Nikon-kenner maar wat ik wel weet is dat niet alle lenzen volledig compatible zijn met alle camera's. Mechanisch past een Nikon-vatting altijd, alleen qua featureset zijn er de nodige verschillen.
Misschien even, voor zover je dat nog niet had gedaan zoeken op Nikon lens compatiblity en dan zou je ergens een overzichtje tegen moeten komen welke verschillende lenzenseries welke beperkingen kunnen hebben.
An sich zou inderdaad die 2.8/80-200 wel moeten focussen op een D810.

Zorgelijker is wat mij betreft dat ie het op de D200 niet doet, die is beduidend ouder dan je andere Nikons en zou iets beter met oudere lenzen uit de voeten moeten kunnen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:30:51 #5
74056 crew  ToT
pi_188259034
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Op zich zou een lens uit die tijd nog best rap moeten focussen. Niet zo akelig snel als zo'n HSM, USM of hoe ze het ook maar allemaal mogen noemen, maar wel gewoon snel, zeker die 2.8 'pump action'.

Dit model staat er bekend om dat hij rete-traag is. :)
quote:
Nou ben ik niet helemaal dat je zegt van Nikon-kenner maar wat ik wel weet is dat niet alle lenzen volledig compatible zijn met alle camera's. Mechanisch past een Nikon-vatting altijd, alleen qua featureset zijn er de nodige verschillen.
Misschien even, voor zover je dat nog niet had gedaan zoeken op Nikon lens compatiblity en dan zou je ergens een overzichtje tegen moeten komen welke verschillende lenzenseries welke beperkingen kunnen hebben.
An sich zou inderdaad die 2.8/80-200 wel moeten focussen op een D810.

Zorgelijker is wat mij betreft dat ie het op de D200 niet doet, die is beduidend ouder dan je andere Nikons en zou iets beter met oudere lenzen uit de voeten moeten kunnen.
Ja ik heb op compatibility gecontroleerd en het moet gewoon werken.
Sowieso heeft de D810 een eigen internal focus motor en veel oude lenzen zouden het er gewoon op moeten doen. Goedkopere body's ondersteunen veel van deze oude lenzen niet.
Ik heb inmiddels ook een vraag ingediend bij Nikon zelf. Ik vind dit echt heel raar...
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:48:05 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188259228
Misschien een gekke, maar heb je de contactjes van de lens al eens schoongemaakt :?

Zodra zich een issue aandient met een AF-lens en zeker een wat oudere moet het schoonmaken van de contactjes eigenlijk de eerste stap zijn. Soms lost het een probleem op.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:53:41 #7
74056 crew  ToT
pi_188259293
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:48 schreef Ouwesok het volgende:
Misschien een gekke, maar heb je de contactjes van de lens al eens schoongemaakt :?

Zodra zich een issue aandient met een AF-lens en zeker een wat oudere moet het schoonmaken van de contactjes eigenlijk de eerste stap zijn. Soms lost het een probleem op.
Hij ziet er echt zo goed als nieuw uit (behalve het rubber dat sinds ik het ben gaan gebruiken er ineens valer uit is gaan zien). Als het aan de contactjes lag, zou het toch ook niet op de D500 moeten werken? :?
Maar in ieder geval tof dat je meedenkt! ^O^ Ik zal het sowieso binnenkort uitproberen. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door ToT op 02-08-2019 22:58:54 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:59:10 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188259352
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:53 schreef ToT het volgende:

[..]

Hij ziet er echt zo goed als nieuw uit (behalve het rubber dat sinds ik het ben gaan gebruiken er ineens valer uit is gaan zien). Als het aan de contactjes lag, zou het toch ook niet op de D500 moeten werken? :?
Maar in ieder geval tof dat je meedenkt! ^O^
De ene camera is gevoeliger voor vuile contactjes dan de ander. Zou ie op de D500 ook weigeren dan zou ik eerder aan een defect in de lens denken dan aan vuile contactjes.
Zoals gezegd heb ik al veel AF-problemen zien verdwijnen door even voorzichtig die contactjes van een lens te ontvetten.

Gebruik je nog andere oudere lenzen die scherpstellen met de motor in de camera :?
schroevendraaierlenzen noemen we ze hier, de koppeling van de AFmotor lijkt op een schroevendraaier, de take-up in de lens op een schroef
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:03:50 #9
74056 crew  ToT
pi_188259417
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 22:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De ene camera is gevoeliger voor vuile contactjes dan de ander. Zou ie op de D500 ook weigeren dan zou ik eerder aan een defect in de lens denken dan aan vuile contactjes.
Zoals gezegd heb ik al veel AF-problemen zien verdwijnen door even voorzichtig die contactjes van een lens te ontvetten.

Gebruik je nog andere oudere lenzen die scherpstellen met de motor in de camera :?
schroevendraaierlenzen noemen we ze hier, de koppeling van de AFmotor lijkt op een schroevendraaier, de take-up in de lens op een schroef
Nope, verder alleen modern spul.
Ik heb hier nog wel een aantal manuele lenzen liggen, maar die gebruik ik totaal niet! :@

Ontvetten met alcohol of zo?
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:07:00 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188259466
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 23:03 schreef ToT het volgende:

[..]

Nope, verder alleen modern spul.
Ik heb hier nog wel een aantal manuele lenzen liggen, maar die gebruik ik totaal niet! :@
Ik vroeg het omdat er dan misschien iets te vergelijken valt.
quote:
Ontvetten met alcohol of zo?
Yep. de contactjes voorzichtig schoonvegen met een wattenstaafje met een druppie alcohol en ook niet meer dan een druppie..
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:13:00 #11
74056 crew  ToT
pi_188259554
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 23:07 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik vroeg het omdat er dan misschien iets te vergelijken valt.
[..]

Yep. de contactjes voorzichtig schoonvegen met een wattenstaafje met een druppie alcohol en ook niet meer dan een druppie..
Ah! ^O^ Ik was al van plan om het met een doordrenkt doekje te doen! _O- Ik laat het je weten of het geholpen heeft. Zal waarschijnlijk zondag of maandag zijn.

Ow trouwens meteen ff een andere vraag; ik heb een Sigma 150 2.8 macrolens waarvan de schroefjes van de vatting steeds los laten, dus de hele lens bungelt dan zo'n beetje los aan de mount van de body. Telkens als ik de schroefjes weer aandraai gaat het weer een korte tijd goed, maar dan gaat de boel zo weer los zitten.
Tips? :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:07:47 #12
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188260461
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 23:13 schreef ToT het volgende:

....Ow trouwens meteen ff een andere vraag; ik heb een Sigma 150 2.8 macrolens waarvan de schroefjes van de vatting steeds los laten, dus de hele lens bungelt dan zo'n beetje los aan de mount van de body. Telkens als ik de schroefjes weer aandraai gaat het weer een korte tijd goed, maar dan gaat de boel zo weer los zitten.
Tips? :)
Heb je die Sigma helemaal nieuw gekocht of gebruikt :?

In het eerste geval zou je het aan Sigma kunnen vragen. In het tweede geval lijkt het er dan op dat ie een keer uit elkaar is geweest en verkeerd weer in elkaar is gezet maar dan verkeerd op een manier dat er wél mee te fotograferen valt maar dat schroeven niet goed geborgd zijn. Een oplossing daarvoor weet ik niet maar ook daar kan Sigma je ongetwijfeld meer over vertellen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_188260558
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 23:13 schreef ToT het volgende:

[..]

Ah! ^O^ Ik was al van plan om het met een doordrenkt doekje te doen! _O- Ik laat het je weten of het geholpen heeft. Zal waarschijnlijk zondag of maandag zijn.

Ow trouwens meteen ff een andere vraag; ik heb een Sigma 150 2.8 macrolens waarvan de schroefjes van de vatting steeds los laten, dus de hele lens bungelt dan zo'n beetje los aan de mount van de body. Telkens als ik de schroefjes weer aandraai gaat het weer een korte tijd goed, maar dan gaat de boel zo weer los zitten.
Tips? :)
Een beetje Loctite op de schroefdraad?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:47:46 #14
74056 crew  ToT
pi_188262184
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 00:07 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Heb je die Sigma helemaal nieuw gekocht of gebruikt :?

In het eerste geval zou je het aan Sigma kunnen vragen. In het tweede geval lijkt het er dan op dat ie een keer uit elkaar is geweest en verkeerd weer in elkaar is gezet maar dan verkeerd op een manier dat er wél mee te fotograferen valt maar dat schroeven niet goed geborgd zijn. Een oplossing daarvoor weet ik niet maar ook daar kan Sigma je ongetwijfeld meer over vertellen.
2e hands en Sigma wil maar niet reageren op m'n vragen hier over. -O-
Binnenkort maar mee naar een camerawinkel gaan of zo.
Ik heb het deze keer extra strak aangedraaid, hopelijk helpt dat een beetje.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 00:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een beetje Loctite op de schroefdraad?
Die tip heb ik eerder gehad, maar ik heb daar nog nooit mee gewerkt en ben een beetje huiverig; ik wil niet dat er iets de lens in gaat lopen, of dat het boven de schroef uit komt druppelen als je die er weer in draait. :@
pi_188263547
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 08:47 schreef ToT het volgende:

[..]

2e hands en Sigma wil maar niet reageren op m'n vragen hier over. -O-
Binnenkort maar mee naar een camerawinkel gaan of zo.
Ik heb het deze keer extra strak aangedraaid, hopelijk helpt dat een beetje.
[..]

Die tip heb ik eerder gehad, maar ik heb daar nog nooit mee gewerkt en ben een beetje huiverig; ik wil niet dat er iets de lens in gaat lopen, of dat het boven de schroef uit komt druppelen als je die er weer in draait. :@
Klein drupje op de schroefdraad, niet een plens :P
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:37:57 #16
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188265690
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 00:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een beetje Loctite op de schroefdraad?
Als je er dan uiteindelijk toch een reparatie in zo'n lens moet plaatsvinden, blijkt ie dan niet 4ever dicht te zitten :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_188266360
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 14:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je er dan uiteindelijk toch een reparatie in zo'n lens moet plaatsvinden, blijkt ie dan niet 4ever dicht te zitten :?
Nee, draai je wel weer los.

Voorkomt “spontaan” losgaan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:06:25 #18
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188267057
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2019 15:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, draai je wel weer los.

Voorkomt “spontaan” losgaan.
Dan klinkt het als een oplossing :Y
en dan inderdaad een half drupje en niet iets in de categorie 'klodder'
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 5 augustus 2019 @ 17:58:45 #19
74056 crew  ToT
pi_188301117
En de contactjes schoonmaken heeft geholpen met de 80-200!!! :D
Eerst leek het niet te werken, tot ik ging uitzoomen (hij stond op 200) en toen kwam de focus haperend op gang. Nog een keer naar 200 gebracht en terug naar 80 gebracht en nu lijkt het helemaal prima te werken op de D810! *O*
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 5 augustus 2019 @ 19:38:07 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_188302607
quote:
2s.gif Op maandag 5 augustus 2019 17:58 schreef ToT het volgende:
En de contactjes schoonmaken heeft geholpen met de 80-200!!! :D
Eerst leek het niet te werken, tot ik ging uitzoomen (hij stond op 200) en toen kwam de focus haperend op gang. Nog een keer naar 200 gebracht en terug naar 80 gebracht en nu lijkt het helemaal prima te werken op de D810! *O*
En weer verlaat een tevreden klant het pand.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')