abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 juli 2019 @ 14:53:57 #1
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188204472
Ik heb in mei 2004 mijn MBO diploma behaald. Alleen is dat diploma toen ik op mijzelf ging wonen eind dat jaar helaas bij mijn vader thuis blijven liggen en die blijkt het destijds bij het oud papier te hebben gegooid. Nu heb ik een aantal weken geleden contact gehad met het Alfa-college in Groningen om te vragen of zij nog mijn diploma+cijferlijst nog in hun systeem hebben staan. Antwoord was nee, want de locatie waar ik naar school ging is er niet meer, is verhuist. Ik moest maar met DUO bellen. Heb dus contact gehad met DUO maar zij hebben helemaal gegevens van voor 2007. Volgens DUO is een school verplicht die gegevens 30 jaar te bewaren dus het Alfa-college hoort dat nog te hebben. Tot nu toe heb ik in de afgelopen 15 jaar het diploma nooit nodig gehad, als ik werd uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek werd er niet om gevraagd, tot vandaag. Dus dat gesprek dat ik zou krijgen gaat nu niet door, zodra ik de diploma+cijferlijst heb mag ik weer bellen gezien ze vrijwel altijd wel mensen nodig hebben, gaat namelijk om een klantenservicefunctie in een callcenter. Maar alle scholen zijn dicht dus kan pas na de zomervakantie weer contact opnamen met het Alfa-college. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad? En had de school echt die gegevens niet of bleek later dat ze het nog wel hadden?
pi_188204668
Je ziet je diploma niet staan op het Diplomaregister van DUO? https://mijn.duo.nl/particulier/portaal/diplomaregister/.

Edit:
Inderdaad, vanaf 2007 voor het mbo (https://duo.nl/zakelijk/diploma/diplomaregister-instellingen.jsp).

Helaas...

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2019 15:08:19 ]
  dinsdag 30 juli 2019 @ 15:19:55 #3
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188204893
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 15:07 schreef zarGon het volgende:
Je ziet je diploma niet staan op het Diplomaregister van DUO? https://mijn.duo.nl/particulier/portaal/diplomaregister/.

Edit:
Inderdaad, vanaf 2007 voor het mbo (https://duo.nl/zakelijk/diploma/diplomaregister-instellingen.jsp).

Helaas...
Na de vakantie de school maar weer bellen. Volgens DUO is een verhuizing van de school geen reden om geen gegevens te bewaren. Wettelijk gezien mogen ze dat voor mei 2034 niet weggooien.
pi_188206186
Haha altijd goed gebruik van gemaakt, hbo diploma uit 1990 kwijt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_188206512
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 15:19 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Na de vakantie de school maar weer bellen. Volgens DUO is een verhuizing van de school geen reden om geen gegevens te bewaren. Wettelijk gezien mogen ze dat voor mei 2034 niet weggooien.
En wat zegt de wet? Want volgens mij is dat als ik het goed lees maar maximaal 2 jaar.... zeker nu met de AVG.
Onderstaand zegt niets over een diploma maar is wel allemaal maximaal 5 jaar. 30 jaar lijkt me dus erg veel

Leerlingdossier
Het leerlingdossier mag maximaal 2 jaar worden bewaard nadat de leerling van de school is uitgeschreven. Daarna moeten de gegevens verwijderd worden. Hierop zijn een aantal uitzonderingen:

Gegevens over verzuim en in- en uitschrijving moeten tot 5 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.

Gegevens over een leerling die naar een school voor speciaal onderwijs is doorverwezen moeten 3 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.
Voor het organiseren van reünies mag de school adresgegevens van (oud-)leerlingen bewaren.

Examen
Een school moet het werk van het centraal examen en de rekentoets bewaren tot minimaal 6 maanden na de uitslag. Dit geldt ook voor de bijbehorende cijferlijst. Leerlingen kunnen in die periode hun examen inzien. Bij het werk horen ook de opgaven die de leerling gebruikte bij de centrale examens. Dit staat in artikel 57 van het Eindexamenbesluit VO. Voor schoolexamens geldt geen minimale bewaartermijn. Deze gegevens mogen maximaal 2 jaar bewaard blijven op school.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 30 juli 2019 @ 17:16:41 #6
408813 crew  trein2000
pi_188206615
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 17:09 schreef Chinless het volgende:

[..]

En wat zegt de wet? Want volgens mij is dat als ik het goed lees maar maximaal 2 jaar.... zeker nu met de AVG.
Onderstaand zegt niets over een diploma maar is wel allemaal maximaal 5 jaar. 30 jaar lijkt me dus erg veel

Leerlingdossier
Het leerlingdossier mag maximaal 2 jaar worden bewaard nadat de leerling van de school is uitgeschreven. Daarna moeten de gegevens verwijderd worden. Hierop zijn een aantal uitzonderingen:

Gegevens over verzuim en in- en uitschrijving moeten tot 5 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.

Gegevens over een leerling die naar een school voor speciaal onderwijs is doorverwezen moeten 3 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.
Voor het organiseren van reünies mag de school adresgegevens van (oud-)leerlingen bewaren.

Examen
Een school moet het werk van het centraal examen en de rekentoets bewaren tot minimaal 6 maanden na de uitslag. Dit geldt ook voor de bijbehorende cijferlijst. Leerlingen kunnen in die periode hun examen inzien. Bij het werk horen ook de opgaven die de leerling gebruikte bij de centrale examens. Dit staat in artikel 57 van het Eindexamenbesluit VO. Voor schoolexamens geldt geen minimale bewaartermijn. Deze gegevens mogen maximaal 2 jaar bewaard blijven op school.
https://www.inspectie-oe.(...)sie+oktober+2018.pdf
zie email 27 oktober
pi_188211379
Heeft administratief personeel van een school ook zes weken vakantie?
Somebody that I used to know
  woensdag 31 juli 2019 @ 23:19:22 #8
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_188228932
Waarom moet je voor een call center baantje überhaupt je mbo diploma laten zien?? Je kan daar al zonder diploma werken.

Ga anders bij een ander callcenter werken waar je geen diploma hoeft te laten zien

Daarnaast hoe dom kan je zijn om je diploma niet zorgvuldig te bewaren :') ik heb me lts zwakstroom al 20 jaar netjes boven de bank hangen
Sue Me
pi_188228970
Ik ben min diploma al sinds de uitreiking kwijt gok ik. :D Nog nooit een probleem mee gehad.
pi_188229057
Ik heb geen diploma's, kan ik ze ook niet kwijtraken.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 02:00:27 #11
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188230266
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juli 2019 17:09 schreef Chinless het volgende:

[..]

Leerlingdossier

Examen
Centraal examen is alleen bij voortgezet onderwijs, daar heb ik nooit een examen gedaan want ben na het 3e jaar van de MAVO naar het MBO gegaan. Heb vandaag nogmaals met DUO gebeld en weer werd me verteld dat het ROC diploma's en cijferlijsten nog steeds 30 jaar moeten bewaren.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 02:09:38 #12
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188230284
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2019 23:19 schreef Staaf het volgende:
Waarom moet je voor een call center baantje überhaupt je mbo diploma laten zien?? Je kan daar al zonder diploma werken.

Ga anders bij een ander callcenter werken waar je geen diploma hoeft te laten zien

Daarnaast hoe dom kan je zijn om je diploma niet zorgvuldig te bewaren :') ik heb me lts zwakstroom al 20 jaar netjes boven de bank hangen
Lag in een kast in een lade met nog meer belangrijke papieren, netjes in een map van school. Mijn vader had me destijds zelf gezegd dat ik het daar veilig kon bewaren omdat daar ook zijn eigen diploma's e.d. lagen die hij eind jaren 70 had behaald. Maar helaas heeft hij het op den duur toch weggegooid zonder mij te vragen wat er in de map zat waar het logo van mijn oude school op stond. Er zijn tegenwoordig meer callcenters waar ze een diploma willen zien. KPN vraagt zelfs MBO niveau 4 voor de klantenservice van de vaste diensten. Daar ben ik afgewezen terwijl het ik wel ervaring heb met hetzelfde soort werk, heb op de technische/financiële klantenservice van de Tele2 thuisdiensten gewerkt het afgelopen jaar, daar vroegen ze niet om een diploma. Maar bij Zilveren Kruis vragen ze het wel. Heb morgen ook een gesprek voor een functie op de klantenservice van VodafoneZiggo en daar wordt het niet gevraagd. Dus maar hopen dat dat gesprek positief verloopt.
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:46:27 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_188248445
Kun je niet juridisch hulp inschakelen. Zo te zien hebben beide organisaties er niet zo'n zin in en willen ze je met een kluitje in het riet sturen. Wellicht dat wat zwaarder geschut ze doet bewegen.
  zondag 11 augustus 2019 @ 22:09:24 #14
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188398390
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 09:46 schreef Hexagon het volgende:
Kun je niet juridisch hulp inschakelen. Zo te zien hebben beide organisaties er niet zo'n zin in en willen ze je met een kluitje in het riet sturen. Wellicht dat wat zwaarder geschut ze doet bewegen.
Ik moet het volgens DUO eerst weer bij de school proberen, maar die zijn nog gesloten i.v.m. vakantie.

Sollicitatie die ik zou hebben bij een callcenter ging niet door omdat ik het diploma niet kon laten zien.

Gelukkig zijn er nog meer vacatures, heb morgen een gesprek voor een baan als klantenservicemedewerkster bij VodafoneZiggo, daar vragen ze niet om een diploma. Het liefst hebben ze zelfs mensen zonder ervaring omdat veel mensen die al eerder in een callcenter hebben gewerkt gewend zijn om een script te gebruiken. Ik heb wel ervaring op de klantenservice van de vaste diensten van Tele2 maar heb nooit een script hoeven gebruiken dus ben toch uitgenodigd voor een gesprek.
pi_188398913
Slimme pa heb je. Zou hem een extra bloemetje geven bij zijn volgende verjaardag

[ Bericht 62% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2019 22:37:50 ]
pi_188399082
Elk enigszins normaal denkend persoon neemt trouwens zijn diploma's mee en zorgt er zelf voor dat deze veilig opgeborgen worden maar goed dat terzijde.
  zondag 11 augustus 2019 @ 22:49:17 #17
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188399125
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:46 schreef phoenyx het volgende:
Elk enigszins normaal denkend persoon neemt trouwens zijn diploma's mee en zorgt er zelf voor dat deze veilig opgeborgen worden maar goed dat terzijde.
Heb daar toen niet bij nagedacht om het mee te nemen, diploma ook nooit nodig gehad gezien ik MBO detailhandel heb gedaan en jaren geleden al gestopt ben met werken in de detailhandel. Heb de afgelopen 13 jaar veelal in fabrieken gewerkt als assemblagemedewerkster, waaronder vanaf 2009 t/m eind 2016 bij 1 bedrijf en bij dat soort bedrijven vragen ze niet naar een diploma als ze detailhandel op een cv zien staan. Afgelopen jaar op de klantenservice van Tele2 gewerkt en ook daar vroegen ze niet naar een diploma toen ik solliciteerde. Dit was voor het eerst in ruim 15 jaar dat er om een diploma werd gevraagd.
pi_188399149
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:49 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Heb daar toen niet bij nagedacht om het mee te nemen, diploma ook nooit nodig gehad gezien ik MBO detailhandel heb gedaan en jaren geleden al gestopt ben met werken in de detailhandel. Heb de afgelopen 13 jaar veelal in fabrieken gewerkt als assemblagemedewerkster, waaronder vanaf 2009 t/m eind 2016 bij 1 bedrijf en bij dat soort bedrijven vragen ze niet naar een diploma als ze detailhandel op een cv zien staan.
Ja begrijp ik, bedoel het achteraf gezien ook niet zo lullig als ik het typte. Als die school je gegevens 30 jaar vast moet houden dan moeten ze dat doen, een verhuizing verandert daar niks aan. Ik zou eens flink gaan nabellen en heel vriendelijk blijven en als er dan nog niks uitkomt dan zou ik hier nog weer posten voor advies aangezien dan de school in gebreke is. Dan is het misschien meer iets voor WGR
pi_188399239
En elke actie die je doet goed documenteren
  zondag 11 augustus 2019 @ 23:24:14 #20
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188399646
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 22:51 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ja begrijp ik, bedoel het achteraf gezien ook niet zo lullig als ik het typte. Als die school je gegevens 30 jaar vast moet houden dan moeten ze dat doen, een verhuizing verandert daar niks aan. Ik zou eens flink gaan nabellen en heel vriendelijk blijven en als er dan nog niks uitkomt dan zou ik hier nog weer posten voor advies aangezien dan de school in gebreke is. Dan is het misschien meer iets voor WGR
Ik ga ze ook weer bellen. Hoorde van iemand dat de mensen van de administratie e.d. vaak een week voordat de school opent weer beginnen met werken. De vakantie is vanaf 26 augustus voorbij dus ik bel maandag de 19e voor de zekerheid maar even.
pi_188399680
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:24 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Ik ga ze ook weer bellen. Hoorde van iemand dat de mensen van de administratie e.d. vaak een week voordat de school opent weer beginnen met werken. De vakantie is vanaf 26 augustus voorbij dus ik bel maandag de 19e voor de zekerheid maar even.
Nou ja ga gewoon maar vaak bellen. Ze horen je diploma nog gewoon te hebben. Je hoort uiteindelijk gewoon je diploma te krijgen, maar jammer genoeg is het vaak in dit soort situaties nogal wat gedoe om te krijgen waar je recht op hebt.
  zondag 11 augustus 2019 @ 23:36:04 #23
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_188399862
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:25 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja ga gewoon maar vaak bellen. Ze horen je diploma nog gewoon te hebben. Je hoort uiteindelijk gewoon je diploma te krijgen, maar jammer genoeg is het vaak in dit soort situaties nogal wat gedoe om te krijgen waar je recht op hebt.
Bij die school was het in 2004 al een hoop gedoe, in mei geslaagd maar kon pas in oktober mijn diploma in ontvangst nemen.
pi_188399880
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:36 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Bij die school was het in 2004 al een hoop gedoe, in mei geslaagd maar kon pas in oktober mijn diploma in ontvangst nemen.
Verandert toch niks aan je rechten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')