Na de vakantie de school maar weer bellen. Volgens DUO is een verhuizing van de school geen reden om geen gegevens te bewaren. Wettelijk gezien mogen ze dat voor mei 2034 niet weggooien.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:07 schreef zarGon het volgende:
Je ziet je diploma niet staan op het Diplomaregister van DUO? https://mijn.duo.nl/particulier/portaal/diplomaregister/.
Edit:
Inderdaad, vanaf 2007 voor het mbo (https://duo.nl/zakelijk/diploma/diplomaregister-instellingen.jsp).
Helaas...
En wat zegt de wet? Want volgens mij is dat als ik het goed lees maar maximaal 2 jaar.... zeker nu met de AVG.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:19 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Na de vakantie de school maar weer bellen. Volgens DUO is een verhuizing van de school geen reden om geen gegevens te bewaren. Wettelijk gezien mogen ze dat voor mei 2034 niet weggooien.
https://www.inspectie-oe.(...)sie+oktober+2018.pdfquote:Op dinsdag 30 juli 2019 17:09 schreef Chinless het volgende:
[..]
En wat zegt de wet? Want volgens mij is dat als ik het goed lees maar maximaal 2 jaar.... zeker nu met de AVG.
Onderstaand zegt niets over een diploma maar is wel allemaal maximaal 5 jaar. 30 jaar lijkt me dus erg veel
Leerlingdossier
Het leerlingdossier mag maximaal 2 jaar worden bewaard nadat de leerling van de school is uitgeschreven. Daarna moeten de gegevens verwijderd worden. Hierop zijn een aantal uitzonderingen:
Gegevens over verzuim en in- en uitschrijving moeten tot 5 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.
Gegevens over een leerling die naar een school voor speciaal onderwijs is doorverwezen moeten 3 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.
Voor het organiseren van reünies mag de school adresgegevens van (oud-)leerlingen bewaren.
Examen
Een school moet het werk van het centraal examen en de rekentoets bewaren tot minimaal 6 maanden na de uitslag. Dit geldt ook voor de bijbehorende cijferlijst. Leerlingen kunnen in die periode hun examen inzien. Bij het werk horen ook de opgaven die de leerling gebruikte bij de centrale examens. Dit staat in artikel 57 van het Eindexamenbesluit VO. Voor schoolexamens geldt geen minimale bewaartermijn. Deze gegevens mogen maximaal 2 jaar bewaard blijven op school.
Centraal examen is alleen bij voortgezet onderwijs, daar heb ik nooit een examen gedaan want ben na het 3e jaar van de MAVO naar het MBO gegaan. Heb vandaag nogmaals met DUO gebeld en weer werd me verteld dat het ROC diploma's en cijferlijsten nog steeds 30 jaar moeten bewaren.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 17:09 schreef Chinless het volgende:
[..]
En wat zegt de wet? Want volgens mij is dat als ik het goed lees maar maximaal 2 jaar.... zeker nu met de AVG.
Onderstaand zegt niets over een diploma maar is wel allemaal maximaal 5 jaar. 30 jaar lijkt me dus erg veel
Leerlingdossier
Het leerlingdossier mag maximaal 2 jaar worden bewaard nadat de leerling van de school is uitgeschreven. Daarna moeten de gegevens verwijderd worden. Hierop zijn een aantal uitzonderingen:
Gegevens over verzuim en in- en uitschrijving moeten tot 5 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.
Gegevens over een leerling die naar een school voor speciaal onderwijs is doorverwezen moeten 3 jaar na uitschrijving bewaard worden door de school. Daarna verwijdert de school deze gegevens.
Voor het organiseren van reünies mag de school adresgegevens van (oud-)leerlingen bewaren.
Examen
Een school moet het werk van het centraal examen en de rekentoets bewaren tot minimaal 6 maanden na de uitslag. Dit geldt ook voor de bijbehorende cijferlijst. Leerlingen kunnen in die periode hun examen inzien. Bij het werk horen ook de opgaven die de leerling gebruikte bij de centrale examens. Dit staat in artikel 57 van het Eindexamenbesluit VO. Voor schoolexamens geldt geen minimale bewaartermijn. Deze gegevens mogen maximaal 2 jaar bewaard blijven op school.
Lag in een kast in een lade met nog meer belangrijke papieren, netjes in een map van school. Mijn vader had me destijds zelf gezegd dat ik het daar veilig kon bewaren omdat daar ook zijn eigen diploma's e.d. lagen die hij eind jaren 70 had behaald. Maar helaas heeft hij het op den duur toch weggegooid zonder mij te vragen wat er in de map zat waar het logo van mijn oude school op stond. Er zijn tegenwoordig meer callcenters waar ze een diploma willen zien. KPN vraagt zelfs MBO niveau 4 voor de klantenservice van de vaste diensten. Daar ben ik afgewezen terwijl het ik wel ervaring heb met hetzelfde soort werk, heb op de technische/financiële klantenservice van de Tele2 thuisdiensten gewerkt het afgelopen jaar, daar vroegen ze niet om een diploma. Maar bij Zilveren Kruis vragen ze het wel. Heb morgen ook een gesprek voor een functie op de klantenservice van VodafoneZiggo en daar wordt het niet gevraagd. Dus maar hopen dat dat gesprek positief verloopt.quote:Op woensdag 31 juli 2019 23:19 schreef Staaf het volgende:
Waarom moet je voor een call center baantje überhaupt je mbo diploma laten zien?? Je kan daar al zonder diploma werken.
Ga anders bij een ander callcenter werken waar je geen diploma hoeft te laten zien
Daarnaast hoe dom kan je zijn om je diploma niet zorgvuldig te bewarenik heb me lts zwakstroom al 20 jaar netjes boven de bank hangen
Ik moet het volgens DUO eerst weer bij de school proberen, maar die zijn nog gesloten i.v.m. vakantie.quote:Op vrijdag 2 augustus 2019 09:46 schreef Hexagon het volgende:
Kun je niet juridisch hulp inschakelen. Zo te zien hebben beide organisaties er niet zo'n zin in en willen ze je met een kluitje in het riet sturen. Wellicht dat wat zwaarder geschut ze doet bewegen.
Heb daar toen niet bij nagedacht om het mee te nemen, diploma ook nooit nodig gehad gezien ik MBO detailhandel heb gedaan en jaren geleden al gestopt ben met werken in de detailhandel. Heb de afgelopen 13 jaar veelal in fabrieken gewerkt als assemblagemedewerkster, waaronder vanaf 2009 t/m eind 2016 bij 1 bedrijf en bij dat soort bedrijven vragen ze niet naar een diploma als ze detailhandel op een cv zien staan. Afgelopen jaar op de klantenservice van Tele2 gewerkt en ook daar vroegen ze niet naar een diploma toen ik solliciteerde. Dit was voor het eerst in ruim 15 jaar dat er om een diploma werd gevraagd.quote:Op zondag 11 augustus 2019 22:46 schreef phoenyx het volgende:
Elk enigszins normaal denkend persoon neemt trouwens zijn diploma's mee en zorgt er zelf voor dat deze veilig opgeborgen worden maar goed dat terzijde.
Ja begrijp ik, bedoel het achteraf gezien ook niet zo lullig als ik het typte. Als die school je gegevens 30 jaar vast moet houden dan moeten ze dat doen, een verhuizing verandert daar niks aan. Ik zou eens flink gaan nabellen en heel vriendelijk blijven en als er dan nog niks uitkomt dan zou ik hier nog weer posten voor advies aangezien dan de school in gebreke is. Dan is het misschien meer iets voor WGRquote:Op zondag 11 augustus 2019 22:49 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Heb daar toen niet bij nagedacht om het mee te nemen, diploma ook nooit nodig gehad gezien ik MBO detailhandel heb gedaan en jaren geleden al gestopt ben met werken in de detailhandel. Heb de afgelopen 13 jaar veelal in fabrieken gewerkt als assemblagemedewerkster, waaronder vanaf 2009 t/m eind 2016 bij 1 bedrijf en bij dat soort bedrijven vragen ze niet naar een diploma als ze detailhandel op een cv zien staan.
Ik ga ze ook weer bellen. Hoorde van iemand dat de mensen van de administratie e.d. vaak een week voordat de school opent weer beginnen met werken. De vakantie is vanaf 26 augustus voorbij dus ik bel maandag de 19e voor de zekerheid maar even.quote:Op zondag 11 augustus 2019 22:51 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Ja begrijp ik, bedoel het achteraf gezien ook niet zo lullig als ik het typte. Als die school je gegevens 30 jaar vast moet houden dan moeten ze dat doen, een verhuizing verandert daar niks aan. Ik zou eens flink gaan nabellen en heel vriendelijk blijven en als er dan nog niks uitkomt dan zou ik hier nog weer posten voor advies aangezien dan de school in gebreke is. Dan is het misschien meer iets voor WGR
Nou ja ga gewoon maar vaak bellen. Ze horen je diploma nog gewoon te hebben. Je hoort uiteindelijk gewoon je diploma te krijgen, maar jammer genoeg is het vaak in dit soort situaties nogal wat gedoe om te krijgen waar je recht op hebt.quote:Op zondag 11 augustus 2019 23:24 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ik ga ze ook weer bellen. Hoorde van iemand dat de mensen van de administratie e.d. vaak een week voordat de school opent weer beginnen met werken. De vakantie is vanaf 26 augustus voorbij dus ik bel maandag de 19e voor de zekerheid maar even.
Bij die school was het in 2004 al een hoop gedoe, in mei geslaagd maar kon pas in oktober mijn diploma in ontvangst nemen.quote:Op zondag 11 augustus 2019 23:25 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Nou ja ga gewoon maar vaak bellen. Ze horen je diploma nog gewoon te hebben. Je hoort uiteindelijk gewoon je diploma te krijgen, maar jammer genoeg is het vaak in dit soort situaties nogal wat gedoe om te krijgen waar je recht op hebt.
Verandert toch niks aan je rechten?quote:Op zondag 11 augustus 2019 23:36 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Bij die school was het in 2004 al een hoop gedoe, in mei geslaagd maar kon pas in oktober mijn diploma in ontvangst nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |