Eén 1.5 16 kleppertje noem ik nou niet echt een GSI blok.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 04:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Lol
De eerste foto is eigenlijk een Opel Kadett.
De motor die er in zit was een Opel gsi blok.
Grappige om weer eens een foto te zien.
Interessant weetje: ''Lacetti was developed based on its predecessor Nubira under Daewoo before it was acquired by GM.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Lacettiquote:Op dinsdag 30 juli 2019 20:09 schreef Dingest het volgende:
Mijn broertje heeft een Lacetti. Op de auto zitten al Chevrolet-badges, maar op de sleutel en volgens mij het stuurwiel staat nog gewoon Daewoo. Op sommige onderdelen ook; op andere het GM-logo. En je merkt wel, vooral in het interieur, dat het geen al te dure auto moest zijn.
Ding is niet één van meest briljante wagens imho. Een vorige eigenaar heeft ooit iets geraakt met de uitlaat zodat die niet meer correct eronder hangt; het deel met de middendemper heb ik moeten verlengen met een stukje pijp omdat het anders op de lasnaden uiteen werd getrokken. Ook het uitlaatspruitstuk en flexibele deel heb ik al moeten vervangen. Remklauw RA moeten vervangen omdat die knalvast zat, LA kon ik reviseren. Jaar later ook de klauw LV. Zo nu en dan geeft hij een motorstoring op de nokkenaspositiesensor, maar dat is geheel afhankelijk van de stand van de maan en Saturnus (sensor heb ik met de d-riem mee vervangen vorig jaar; maakte niets uit, en storing kan maanden weg zijn of wekenlang dagelijks voorkomen - auto loopt er verder niet minder om).
Ik moest ooit eens voor m'n broertje opdraven ergens in een dorp want 'hij maakte een raar geluid'. Bleek een bougie te zijn die op de één of andere manier los was geraakt: elektrode fijngeperst en bougiekabel ook stuk. Gelukkkig had de grote onderdelenboer dat spul in het magazijn liggen, dus ik kon het direct vervangen. Een andere keer stond-ie ergens in een bos want 'iets lekte heel erg'. Thermostaathuis is van plastic, en was finaal afgebrokenGelukkig had-ie wel een 5-liter fles water aan boord, en ook dit ding lag bij de onderdelenboer al op de plank, dus die kon ik ook terplekke vervangen.
En de d-riem mag om de 4 jaar gedaan worden. Wat gewoon gedoe is.
Ik moet zeggen dat ik af en toe nog wel eens een Tacuma zie rijden. Opmerkelijk want het lijkt me niet echt een liefhebbersauto. Ik weet wel dat je ze nieuw in NL veel zag rijden (het was dan ook een koopje in vergelijking met een Scenic, Picasso of Zafira).quote:Op dinsdag 30 juli 2019 09:11 schreef gooddaddy het volgende:
Heb ooit een Tacuma mee gehad als vervangende auto toen mijn Opel Zafira voor een beurt naar de garage moest. Toen heb ik besloten dat ik nooit meer een Daewoo wilde
De Nubira werd ontwikkeld onder toezien van een voormalig Porsche ingenieur.. https://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Nubiraquote:Op dinsdag 30 juli 2019 23:32 schreef sig000 het volgende:
15 jaar is een respectabele leeftijd voor de techniek en blikkwaliteit van Koreaanse auto's uit die tijd.
Indrukwekkend.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 23:33 schreef Volvo340GLSuperDeluxe5Bak het volgende:
[..]
De Nubira werd ontwikkeld onder toezien van een voormalig Porsche ingenieur.. https://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Nubira
quote:Op dinsdag 30 juli 2019 23:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Indrukwekkend.
"Daewoo Lacetti, under GMDAT management came with a new Pininfarina-designed body"
Met zoveel beroemde namen zulke auto's op de markt zetten is wel bijzonder.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 23:51 schreef Volvo340GLSuperDeluxe5Bak het volgende:
[..]![]()
De Daewoo Lanos is ontworpen door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro https://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Lanos
Het kan niet anders dan dat Daewoo hele goede auto's heeft gemaaktquote:Op woensdag 31 juli 2019 00:01 schreef sig000 het volgende:
[..]
Met zoveel beroemde namen zulke auto's op de markt zetten is wel bijzonder.
Het Koreaanse staal was nog niet helemaal op peil in die tijd helaas.quote:Op woensdag 31 juli 2019 00:03 schreef Volvo340GLSuperDeluxe5Bak het volgende:
[..]
Het kan niet anders dan dat Daewoo hele goede auto's heeft gemaakt
De Euroncap weet daar alles vanquote:Op woensdag 31 juli 2019 00:05 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het Koreaanse staal was nog niet helemaal op peil in die tijd helaas.
Ik heb zelf wel wat Alfa's van die leeftijd gehad - ook al met genoeg onderhoud, maar dan heb je wel een plezierige bakquote:Op dinsdag 30 juli 2019 23:16 schreef Volvo340GLSuperDeluxe5Bak het volgende:
[..]
Interessant weetje: ''Lacetti was developed based on its predecessor Nubira under Daewoo before it was acquired by GM.'' https://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Lacetti
Bij sommige motoren van andere merken (e.g. Renault, Alfa Romeo) moet de D-riem officieel ook iedere 4 jaar of x kilometer worden vervangen. En tja, bij een oude auto gaan dingen stuk. Het voordeel bij een Daewoo of GM product is dat de onderdelen niet de hoofdprijs kosten.
Dat was dus het leukste er aan.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 08:54 schreef GM78 het volgende:
[..]
Eén 1.5 16 kleppertje noem ik nou niet echt een GSI blok.
Correct. De Corsa GSI had wel een 1.6.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 17:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Weet weinig van Opels, maar een Kadett GSi had toch een 2 liter?
Aaah natuurlijk. Ging bij de Nexia meteen van een Kadett uit. Dank voor de opheldering.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 17:40 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Correct. De Corsa GSI had wel een 1.6.
Huh? Afronden kan maar dat zou, bij gelijk aantal decimalen achter de komma, altijd tot hetzelfde getal moeten lijden? Tell me more?!quote:Op donderdag 1 augustus 2019 16:57 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat was dus het leukste er aan.
Het word opgegeven als een 1.5l maar dat komt omdat de fabrikant mag afronden
Bij Opel is die motor dus een 1.6l 16v en bij de deawoo was het een 1.5l 16v.
Beide bezitten de 1.6l 16v gsi regelapparaat.
1600 cc is geen 1600cc.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:27 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Huh? Afronden kan maar dat zou, bij gelijk aantal decimalen achter de komma, altijd tot hetzelfde getal moeten lijden? Tell me more?!
Gaat in cc's he. De ene rond bv 1540cc naar 1.5 af en de ander naar 1.6quote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:27 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Huh? Afronden kan maar dat zou, bij gelijk aantal decimalen achter de komma, altijd tot hetzelfde getal moeten lijden? Tell me more?!
Ik denk dat ik het snap. Je hebt 1.6L als werkelijke inhoud en 1.6L als beschrijving voor een interval van een werkelijke inhoud, en wel [1.55L, 1.65L). 1.60L als werkelijke inhoud kan je eigenlijk niet schrijven, kan wel maar slaat nergens op, schrijf je 1.60L als beschrijving voor een interval dan is dat [1.595L, 1.605L). Alleen het lijkt mij fraude in dit geval. Niks is marketing mensen vreemd hoor, geen aanval op jou.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
1600 cc is geen 1600cc.
Het kan dus ook een 1530cc zijn of een 1480cc.
Het is dus nooit 1600cc
Zal even een link opzoeken en plaatsen.
Vaak zie je dat bij wagens die naar België toe gaan .
Daar word de cilinder inhoud bepaald wat je moet betalen aan de belasting .
Dus ronden de fabrikant het naar beneden af .
Wel hoe hoger hoe leukerquote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:53 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het snap. Je hebt 1.6L als werkelijke inhoud en 1.6L als beschrijving voor een interval van werkelijke inhoud, en wel [1.55L, 1.65L). 1.60L als werkelijke inhoud kan je eigenlijk niet schrijven, kan wel maar slaat nergens op, schrijf je 1.60L als beschrijving voor een interval dan is dat [1.595L, 1.605L). Alleen het lijkt mij fraude in dit geval. Niks is marketing mensen vreemd hoor, geen aanval op jou.
Dank. Schandalig dat dit gebeurd. Moterinhoud is een essentieel kenmerk van een auto. Ik koop mijn auto er zelfs op.quote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wel hoe hoger hoe leuker
Nog zo leuk iets.
De bwm 3 serie van de jaren 80 was de 1.6l en de 1.8l de zelfde motor lol
Zat alleen anderen in en uitlaat op namelijk .
Ik geloof dat er zo verhaal was van de bwm 2.3l en de 2.5l dat die ook de zelfde motor was .
Maar of dat waar is geen idee.
Wel weet ik dat de 2l van de bwm een betere motor was om een turbo op te schroeven dan de iets grotere broers .
Motor was in basis hetzelfde, echter de slag van de krukas langer = meer cilinderinhoudquote:Op donderdag 1 augustus 2019 20:56 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Wel hoe hoger hoe leuker
Nog zo leuk iets.
De bwm 3 serie van de jaren 80 was de 1.6l en de 1.8l de zelfde motor lol
Zat alleen anderen in en uitlaat op namelijk .
Ik geloof dat er zo verhaal was van de bwm 2.3l en de 2.5l dat die ook de zelfde motor was .
Maar of dat waar is geen idee.
Wel weet ik dat de 2l van de bwm een betere motor was om een turbo op te schroeven dan de iets grotere broers .
Een kenner aan het woordquote:Op donderdag 1 augustus 2019 21:32 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Motor was in basis hetzelfde, echter de slag van de krukas langer = meer cilinderinhoud
Op de M30 motor (veel gebruikt in de jaren 70-80) staat op de inlaat dan ook 2.5/2.8 geperst.
Basis blok is hetzelfde, inhoud afhankelijk van setup
De 323i en 325i uit de E36 waren beide 2.5 liter, de 323i had echter een kleinere inlaat en andere software. 170 ipv 192 pk als gevolg
Ik heb miljoenmiljard keer liever een BX dan een Deawoo. En dan was de Espero misschien nog de minst erge. Alleen jammer dat ze nooit een motor met wat meer dan 105pk ofzo er in hadden.quote:Op zondag 4 augustus 2019 15:41 schreef Garbageman het volgende:
Espero hadden mijn ouders. Een afgekeurd Xantia ontwerp, zag er best leuk uit. Onderhuids een ascona o.i.d. Holden motor die benzine zoop, versnellingsbak waarbij je maar moest gokken in welke richting je de pook moest duwen voor de versnelling. Ouders beetje smalend over mijn derdehands citroen BX gebakje uit 1993, maar die kwam wél door de keuring (in 2003) en de Daewoo bleek tijdens een vakantie beurtje dusdanig verrot dat de garagehouder het ding eigenlijk niet meer mee durfde te geven aan mijn ouders...
Het ding was ook niet geschikt voor vakantie, veel te lange vijfde versnelling en geen kracht. Heel leuk met de caravan steile autoroute in Frankrijk omhoog kruipen. De benzine rekening van de vakantie van mijn ouders destijds was alleen al 1500 euro.quote:Op zondag 4 augustus 2019 15:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ik heb miljoenmiljard keer liever een BX dan een Deawoo. En dan was de Espero misschien nog de minst erge. Alleen jammer dat ze nooit een motor met wat meer dan 105pk ofzo er in hadden.
Tering, dan heb je inderdaad heel wat benzine er doorheen gejaagd. Mijn brandstofrekening met m'n V8 is veeeel minder, maar die rijdt wel op LPGquote:Op zondag 4 augustus 2019 17:13 schreef Garbageman het volgende:
[..]
Het ding was ook niet geschikt voor vakantie, veel te lange vijfde versnelling en geen kracht. Heel leuk met de caravan steile autoroute in Frankrijk omhoog kruipen. De benzine rekening van de vakantie van mijn ouders destijds was alleen al 1500 euro.
Da's 900 liter brandstof, daarmee kom je met een Escalade 4000km weg.quote:Op zondag 4 augustus 2019 17:13 schreef Garbageman het volgende:
[..]
Het ding was ook niet geschikt voor vakantie, veel te lange vijfde versnelling en geen kracht. Heel leuk met de caravan steile autoroute in Frankrijk omhoog kruipen. De benzine rekening van de vakantie van mijn ouders destijds was alleen al 1500 euro.
Oh ja, ik heb er geen berekening op los geslagen. En ik neem aan dat de brandstof in die tijd ook nog een stuk goedkoper was. In 2003 had ik net mijn rijbewijs (en een Peugeot 205 GTi 1.9quote:Op zondag 4 augustus 2019 20:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Da's 900 liter brandstof, daarmee kom je met een Escalade 4000km weg.
Ik zeg; je overdrijft een beetje.
Zaten gewoon anderen zuigers in vermoedelijke wegens de uitstoot normen.quote:Op zondag 4 augustus 2019 20:51 schreef Martinello het volgende:
Mijn zwager kocht rond 2000 een gebruikte Nexia 1.5 GTX automaat van 1995. Dat was de top of the bill (qua Nexia dan). Het was een soort kermisuitvoering van de Kadett, voorzien van veel toeters en bellen, zoals airco en electrische ramen voor en achter. Voor die tijd heel wat. Alleen met die automaat reed het eigenlijk nog voor geen meter, lekker gieren bij inhalen op de snelweg.
Wat hier wordt gezegd dat de Daewoo 1.5 motor hetzelfde was als de Opel 1.6 motor klopt niet helemaal. De Nexia had echt een 1.5 (1.498 cc, 76,5 x 81,5). De Opel had 1.598 cc, (79,0 x 81,5). Iets kleinere boring dus voor de Nexia.
Grappig, ik zag je OP en toen dacht ik: Goh die Lanos had eigenlijk best nog wel een toffe look (voor die tijd zeker)quote:Op dinsdag 30 juli 2019 23:51 schreef Volvo340GLSuperDeluxe5Bak het volgende:
[..]![]()
De Daewoo Lanos is ontworpen door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro https://en.wikipedia.org/wiki/Daewoo_Lanos
Op zich. Maar ik kan je uit eigen hand vertellen dat ie reedt als een dweil.quote:Op zondag 4 augustus 2019 22:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Grappig, ik zag je OP en toen dacht ik: Goh die Lanos had eigenlijk best nog wel een toffe look (voor die tijd zeker)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |