Ik denk dat direct een mooie brief zinvoller is. Ik ben niet de eerste bij wie dit grapje wordt uitgehaald. Een telefoontje is geen bewijs van reactie, een aangetekende brief wel.quote:Op zondag 28 juli 2019 18:48 schreef phoenyx het volgende:
Ik zou Eneco eerst even bellen om te vragen hoe het volgens hen in elkaar zit. Dan kan je een extra goede brief opmaken mocht het nodig en terecht zijn aan de hand van die informatie
Nee maar ik doelde ook niet als een bewijs van reactie. Ik doelde erop dat je op die manier wat informatie vergaart. Waarom sturen ze die brief? Waarom dit en waarom dat. Even 10 minuten praten en dan weet jij ook al een stuk gerichter hoe je een aangetekende brief effectief kan opstellen toch.quote:Op zondag 28 juli 2019 18:50 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik denk dat direct een mooie brief zinvoller is. Ik ben niet de eerste bij wie dit grapje wordt uitgehaald. Een telefoontje is geen bewijs van reactie, een aangetekende brief wel.
Bedankt voor je reactie. Zou je situatie 2 ook in eenvoudigere bewoordingen kunnen uitleggen? Ik ken niet alle termen. Met name het woord “revindiceren” levert me wat uitdagingen op.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:05 schreef Degodvader het volgende:
Situatie 1: eneco is geen eigenaar van de boiler, geen probleem.
Situatie 2: eneco is wel eigenaar van de boiler. In dat geval was de verkoper van het huis niet beschikkingsbevoegd om de boiler aan jou te verkopen, want hij was geen eigenaar.
Dan kan eneco in beginsel revindiceren, en moet jij verhaal halen bij de verkoper. Tenzij je je kunt beroepen op bescherming tegen de ontbrekende beschikkingsbevoegdheid van de verkoper (3:86 bw) in welk geval eneco de boiler kwijt is (aan jou) en moet eneco zich verhalen op de verkopende partij.
Niet juridisch gezegd: als jij te goeder trouw de boiler hebt gekocht, ben je safe.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:09 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Zou je situatie 2 ook in eenvoudigere bewoordingen kunnen uitleggen? Ik ken niet alle termen. Met name het woord “revindiceren” levert me wat uitdagingen op.
En op welke wijze kan ik me eventueel beroepen op bescherming tegen de ontbrekende beschikkingsbevoegdheid van verkoper? Is de lijst met roerende zaken ten tijden van de verkoop voorleggen voldoende? Welk proces moet ik dan in?
Dat was mijn idee ook.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:13 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Niet juridisch gezegd: als jij te goeder trouw de boiler hebt gekocht, ben je safe.
Ik zou eneco een brief terugsturen met als strekking: super mooi dat je de boiler wil, maar ik heb hem op datum x gekocht van partij y. Ik ben dus de eigenaar.
Dan afwachten wat er komt.
Zoiets kan altijd een eindeloos proces worden om de simpele reden dat er maar 1 partij hoeft te zijn die het tot een eindeloos proces kan maken. Een snel eimde heb je dus niet in de hand.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:15 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat was mijn idee ook.
Ken jij goede voorbeeldbrieven? Mijn ervaring met dit soort dingen is, als je niet de juiste zaken op de juiste manier weerlegt of claimt, je zaak niet sterk staat. En alhoewel het geen ingewikkelde brief hoeft te zijn (wat jij zegt + kopie koopcontract + lijst roerende goederen), heb ik geen zin in een eindeloos slepend proces, dus ik wil het graag in een keer goed doen.
Helemaal niets.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:22 schreef Rewimo het volgende:
Laat Eneco maar bij de oorspronkelijke huurder aankloppen. Die had een contract dus daar moeten ze de schade op verhalen.
Zit er op die boiler ook ergens informatie van Eneco? Storingsnummer bijvoorbeeld?
Er zitten geen stickers op, dus er is niets af te halen.quote:Op zondag 28 juli 2019 22:02 schreef Speekselklier het volgende:
Ik zou zeggen dat de boiler die er hangt JOUW eigendom is.
Of zeggen dat je de boiler zelf hebt opgehangen omdat de vorige kapot was.
Je mag hem ook vervangen, want het was JOUW boiler.
Desnoods de stickers eraf halen die iets anders beweren.
Ik heb dat kunstje ooit met een geiser gehad. Die hing niet eens meer in het huis (zat cv in).
Bij het overschrijven van de energie kreeg ik een contract waar plots een geiser op stond.
Die was toen van de nota afgehaald maar stond we weer op de jaar-rekening.
Heeft wel even geduurt voordat het rond was.
Goed punt!quote:Op zondag 28 juli 2019 22:09 schreef YebCar het volgende:
als de boiler inderdaad van Eneco is geweest, waar waren ze dan de afgelopen 5 jaar om de huur te innen?
En waar bleven ze met de jaarlijkse onderhoudsbeurt die je krijgt als dat ding in huur(koop) zit?
Ik zou eerst eens nagaan of de claim klopt of niet. Met bijv. C.V. ketels kom je namelijk nog regelmatig huur of lease constructies tegen bij koophuizen, dit zou met een boiler ook maar zo het geval kunnen zijn.quote:Vraag is nu: hoe sterk sta ik? En heeft iemand een mooie voorbeeldbrief waarin ik deze achterlijke claim van Eneco kan weerleggen?
Wie zegt dat de oorspronkelijk contractant niet gewoon doorbetaald heeft en pas sinds kort niet meer betaald bijvoorbeeld en heeft deze partij niet gereageerd op het verzoek tot het maken van afspraken voor onderhoud. Is lastig te zeggen zonder duidelijke informatie van TS.quote:Op zondag 28 juli 2019 22:09 schreef YebCar het volgende:
als de boiler inderdaad van Eneco is geweest, waar waren ze dan de afgelopen 5 jaar om de huur te innen?
En waar bleven ze met de jaarlijkse onderhoudsbeurt die je krijgt als dat ding in huur(koop) zit?
En al die vijf jaar dan? Normaal als iets gehuurd is betaal je maandelijks een bedrag. Vreemd allemaal.quote:Op zondag 28 juli 2019 18:53 schreef Tinkepink het volgende:
Heeft het nog zin om naar de verkopend makelaar te gaan? Het is immers al bijna 5 jaar geleden.
En stel: met de voorgaande eigenaar had Eneco geen overeenkomst (ik weet zeker dat zij geen overeenkomst hadden), maar met die daarvoor wel.... kan Eneco dan nog een punt maken? Lijkt me niet toch?
Ik zou eerder zeggen dat het eigendom wel overgegaan is naar TS via overdracht. Aan de titel mankeert niks. Dr levering is ook correct uitgevoerd. Alleen de beschikkingsbevoegheid loopt spaak.quote:Op zondag 28 juli 2019 23:06 schreef Renesite het volgende:
Originele contract moet aantonen of het zo is.
Verder: wat stond er in je koopcontract en vooral het lijstje met zaken als; gaat mee/blijft achter/kan worden overgenomen. Daarin wordt geïnventariseerd pf er nog lopende contracten zijn en of deze via rechtswege overgedragen moeten of kunnen worden. Jij bent te goede trouw, de verkopende partij niet. Ik denk dat je tegenover eneco niet veel hebt te doen maar eerder je recht moet halen bij de verkopende partij zolang er een contract is die je eerst moet opvragen.
Als het contract er is moet de verkopende partij uitleg geven en het oplossen.
Wat ik overigens vreemd vind: is eneco wel eens langs geweest on de boiler te inspecteren? Dat zit immers in het onderhouds en huurcontract lijkt me
Wel bizar als je als contractant netjes vijf jaar blijft betalen terwijl je het huis verkocht hebt met bijbehorende huur boiler/ketel.quote:Op zondag 28 juli 2019 23:13 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens nagaan of de claim klopt of niet. Met bijv. C.V. ketels kom je namelijk nog regelmatig huur of lease constructies tegen bij koophuizen, dit zou met een boiler ook maar zo het geval kunnen zijn.
[..]
Wie zegt dat de oorspronkelijk contractant niet gewoon doorbetaald heeft en pas sinds kort niet meer betaald bijvoorbeeld en heeft deze partij niet gereageerd op het verzoek tot het maken van afspraken voor onderhoud. Is lastig te zeggen zonder duidelijke informatie van TS.
Maar dan zouden ze wel weten wie ze aan moeten schrijven. Nu staat er aan de bewoner van.quote:Op zondag 28 juli 2019 23:13 schreef Dennism het volgende:
Wie zegt dat de oorspronkelijk contractant niet gewoon doorbetaald heeft en pas sinds kort niet meer betaald bijvoorbeeld en heeft deze partij niet gereageerd op het verzoek tot het maken van afspraken voor onderhoud. Is lastig te zeggen zonder duidelijke informatie van TS.
Ik weet heel zeker dat de vorige eigenaar van de woningquote:Op zondag 28 juli 2019 23:13 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik zou eerst eens nagaan of de claim klopt of niet. Met bijv. C.V. ketels kom je namelijk nog regelmatig huur of lease constructies tegen bij koophuizen, dit zou met een boiler ook maar zo het geval kunnen zijn.
[..]
Ben benieuwd welke informatie Essent heeft hieroverquote:Op maandag 29 juli 2019 06:52 schreef marzman het volgende:
Je kan toch bij Essent vragen wie een contract heeft afgesloten en wanneer en op welke ketel (merk, type, serienummer?). Dan kun je kijken hoe je moet reageren.
Daarna zou je het ook nog aan Eneco kunnen vragenquote:Op maandag 29 juli 2019 06:54 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Ben benieuwd welke informatie Essent heeft hierover
Maar dat stond voor deze post van jou hiervoor niet in het topic. Punt 2 en 3 nergens benoemd, punt 1 slechts deels. met daarna weer een vreeg wat er zou gebeuren als Eneco wel een contract met de vorige eigenaar zou kunnen overleggen. Dat laat niet echt blijken dat je heel zeker was van het feit dat de vorig eigenaar geen contract heeft gehad.quote:Op maandag 29 juli 2019 06:36 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik weet heel zeker dat de vorige eigenaar van de woning
1. Nooit een contract gehad heeft met Eneco
2. Dat er geen brieven zijn verstuurd
3. Nooit heeft betaald.
Vond mijn informatie overigens best duidelijk verder. Welke info mis je nog?
Zijn er ooit brieven door Eneco gestuurd naar jouw adres voor iemand die er vóór de vorige eigenaar woonde? Want dat zou dan degene moeten zijn die het contract had afgesloten.quote:Op maandag 29 juli 2019 06:36 schreef Tinkepink het volgende:
Ik weet heel zeker dat de vorige eigenaar van de woning
1. Nooit een contract gehad heeft met Eneco
2. Dat er geen brieven zijn verstuurd
3. Nooit heeft betaald.
Dit ja. Vraag gewoon de informatie op, dan weet je waar je op moet reageren.quote:Op maandag 29 juli 2019 06:54 schreef Tailless het volgende:
Bel gewoon bij ik kreeg ook zo een brief bleek om een andere ketel te gaan.
Gewoon even gebeld en alles duidelijk daarna nog een mailtje en klaar.
Het hele topic uittypen was meer werk dan gewoon even bellen.
Wat een werk man, en je hebt een voorbeeldbrief nodig omdat je er anders niet uit komt. Wat is er mis met een belletje plegen? Misschien is het een geautomatiseerde brief die per abuis naar het verkeerde adres is gestuurd en is deze 'kwestie' in een paar minuten afgehandeld.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:15 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat was mijn idee ook.
Ken jij goede voorbeeldbrieven? Mijn ervaring met dit soort dingen is, als je niet de juiste zaken op de juiste manier weerlegt of claimt, je zaak niet sterk staat. En alhoewel het geen ingewikkelde brief hoeft te zijn (wat jij zegt + kopie koopcontract + lijst roerende goederen), heb ik geen zin in een eindeloos slepend proces, dus ik wil het graag in een keer goed doen.
Wat voor soort boiler is dat? En wat had je in die 5 jaar daarvoor voor kosten aan onderhoud?quote:Op maandag 29 juli 2019 09:36 schreef junkiesietze het volgende:
Ik heb hetzelfde gehad, ik kocht mijn appartement vanuit de huur. Boiler zat een huurcontract op bij de vorige huurder van mijn appartement. Ik heb dit nooit betaald.
Na 5jaar kreeg ik opeens een brief van eneco dat ik een boiler had waar al 5jaar geen huur voor was betaald.
Die 5jaar werden kwijtgescholden als ik gewoon ging betalen, of ze zouden de boiler weghalen.
Ik ben lekker gaan betalen, fuck zelf die dingen onderhouden.
Uit mn hoofd is het een Inventum 80L boiler.quote:Op maandag 29 juli 2019 09:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat voor soort boiler is dat? En wat had je in die 5 jaar daarvoor voor kosten aan onderhoud?
Gewone elektrische boiler dus?quote:Op maandag 29 juli 2019 09:50 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Uit mn hoofd is het een Inventum 80L boiler.
had er geen onderhoudskosten aanmaar ook geen zin om die zelf op te lossen mochten er toch problemen mee komen.
Jep, 11euroquote:Op maandag 29 juli 2019 09:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Gewone elektrische boiler dus?
Wat betaal je nu per maand voor zoiets?
Naja, de inlaatcombinatie moet natuurlijk wel fris zijn maar verder is zo'n elektrische boiler een kwestie van "doet het wel" of "doet het niet".quote:Moet ik een apart onderhoudscontract afsluiten voor een gehuurde boiler, geiser of cv-ketel?
Je hoeft niet apart een onderhoudscontract af te sluiten voor huurapparaten. Je geiser of cv-ketel krijgt regelmatig een onderhoudsbeurt van een van onze monteurs. Hoe vaak dat is, is afhankelijk van het apparaat. Een boiler heeft eigenlijk geen onderhoud nodig. Is er een storing? Dan mag je altijd contact met ons opnemen via 088 - 8 955 000 (je betaalt je gebruikelijke belkosten)
quote:Al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak.
Zal een beetje afhangen van de omstandigheden van het geval of dit opgaat. Maar ik denk wel dat jij een goeie kans maakt, want zonder warm water is jouw woning incompleet. En als Eneco die opvatting niet deelt, dan kun je aan de hand van hun argumentatie verder kijken.quote:Voor zover de wet niet anders bepaalt, is de eigenaar van een zaak eigenaar van al haar bestanddelen.
dat is niet altijd waarquote:Op dinsdag 30 juli 2019 01:00 schreef Gehrman het volgende:
Gewoon negeren joh. Post met een 'aan de bewoners van' aanhef is altijd spam.
Tenzij Eneco niet weet wie de bewoner(s) zijn wegens een ongelukkige samenloop van omstandigheden zoals hierboven uiteengezet is.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 01:00 schreef Gehrman het volgende:
Gewoon negeren joh. Post met een 'aan de bewoners van' aanhef is altijd spam.
Als dat ding door iemand gehuurd is dan moet eneco gewoon de naam van de huurder op de post zetten. In dit geval misschien de vorige bewoner. Maar die staat er niet op. Dus zou die brief lekker weggooien.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 06:44 schreef Renesite het volgende:
[..]
Tenzij Eneco niet weet wie de bewoner(s) zijn wegens een ongelukkige samenloop van omstandigheden zoals hierboven uiteengezet is.
Wat was de reactie van die aardige dame; hoe verliep het gesprek?quote:Op dinsdag 30 juli 2019 09:51 schreef Tinkepink het volgende:
Geen ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar een gerichte actie van Eneco om huur penningen te innen en het bestand op te schonen.
Update: ik heb gebeld. Aardige dame aan de lijn gehad. Mail gestuurd met korte uitleg + bewijs toegevoegd. Nu maar hopen dat ik we klaar zijn. Aardige dame van de klantenservice zei van wel.
Ik denk echter dat de voormalig eigenaar van dit pand (of die daarvoor ;-) ) nog wel een berichtje kan verwachten.
Staat samenvattend in mijn post. Afgesproken dat ik mail stuur, dat het daarna klaar is.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 09:58 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Wat was de reactie van die aardige dame; hoe verliep het gesprek?
Is voor hen ook makkelijker, dat ding is al lang afgeschreven.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 11:01 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Staat samenvattend in mijn post. Afgesproken dat ik mail stuur, dat het daarna klaar is.
quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:52 schreef Tinkepink het volgende:
Update: De boiler is uit het systeem gehaald en administratief afgehandeld.
Case closed.
Maar dan heb je toch een hele andere situatie gehad dan TS? bij TS is de boiler echt niet van Eneco, nooit geweest ook!quote:Op dinsdag 30 juli 2019 19:47 schreef Nadinarama het volgende:
Fijn dat het geregeld is. Zelf soortgelijke situatie gehad, maar zie niet in waarom Eneco zoiets zou verzinnen. Dus gewoon gevraagd de boiler op te halen en zelf een nieuwe gekocht.
Als het inderdaad eenzelfde situatie is, heb jij je legaal laten beroven van je boiler.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 19:47 schreef Nadinarama het volgende:
Fijn dat het geregeld is. Zelf soortgelijke situatie gehad, maar zie niet in waarom Eneco zoiets zou verzinnen. Dus gewoon gevraagd de boiler op te halen en zelf een nieuwe gekocht.
Uh nee, dus!quote:Op dinsdag 30 juli 2019 20:05 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Als het inderdaad eenzelfde situatie is, heb jij je legaal laten beroven van je boiler.
Als Eneco de boiler komt halen, ga ik er vanuit dat dit ergens op gebaseerd is.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 20:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Maar dan heb je toch een hele andere situatie gehad dan TS? bij TS is de boiler echt niet van Eneco, nooit geweest ook!
Nope.quote:Op zondag 28 juli 2019 19:04 schreef Tinkepink het volgende:
Maar even serieus:
Als Eneco niet met bewijs komt dat zij eigenaar van de boiler waren ten tijden van de koopovereenkomst, bijvoorbeeld door middel van een huurcontract met de vorige eigenaar, dan hebben ze toch geen poot om op te staan?
Ook zulke grote entiteiten maken fouten.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 20:44 schreef Nadinarama het volgende:
[..]
Als Eneco de boiler komt halen, ga ik er vanuit dat dit ergens op gebaseerd is.
Ik kreeg na anderhalf jaar ook zo'n brief. Eerst gemeld dat ik uiteraard niets met terugwerkende kracht ging betalen (want dat wilden ze) omdat ze zelf pas na die tijd aan kwamen kakken met een huurcontract en daarna gevraagd wat de afkoopsom was. Maar liefst 100 euro.quote:Op maandag 29 juli 2019 09:59 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Jep, 11euro,
Dus als je het uitrekent heb je het er in 3jaar uit als je een eigen boiler koopt. Zo duur zijn ze nieuw niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |