FOK!forum / Tour de France 2019 / [Etappe 18] Embrun - Valloire #6 Egan is de allerbeste in koers.
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 17:30
SPOILER
Etappe 18: Embrun - Valloire, 208 km

Terwijl het in Frankrijk en zeker ook in Nederland een graad of 40 was gingen de renners van start bij Pont du Gard. Op weg naar Gap zouden de vluchters nog eens een kans krijgen en daarom zagen we veel jongens met ambitie aan de start staan. Het was te merken aan de aanvalsdrift, meteen reed er een groep van een man of 30 weg. De eerste poging was meteen raak en daardoor werden enkele ploegen blijkbaar verrast. Onder meer Total Direct Energie had niemand mee, een prestatie op zich. Ook bij Sunweb hadden ze liggen slappen en de mannen van Arkea reden zoals de rest van de tijd weer eens achter de feiten aan. Ze besloten achter de groep aan te rijden, waardoor we met een razendsnel eerste uur te maken kregen. In het eerste uur legden we 50 kilometer af, met deze temperaturen voor niemand een feest. Ondanks verwoede pogingen van vooral Total Direct Energie om het gat te dichten liep de kopgroep alleen maar uit. Uiteindelijk, een kilometer of 50 later, gaven ze het op. De kopgroep die eerst uit 34 man bestond en na het wegvallen van Cort door een lekke band uit 33 kon daardoor eindelijk ontspannen. De voorsprong liep snel op van anderhalve minuut naar een minuut of 10. Aangezien er vooraan niemand een bedreiging vormde voor de klassemenstrenners liep het verschil zelfs op naar een kwartier. De rit werd met de kilometer saaier, er gebeurde heel lang niets meer. Pas op een kilometer of 40 eind zagen we vooraan wat gebeuren. Ondertussen werden de renners nog een keer getrakteerd op een korte plensbui, dat moet heerlijk zijn geweest. Mollema was een van de eersten die vooraan probeerde weg te rijden, maar dat mislukte. Ook de altijd domme Nils Politt probeerde het nog eens en dat werd natuurlijk geen succes. Even later zagen we een groep van 11 renners wegrijden. Deze groep, met daarin onder meer Van Avermaet en Trentin, bleef wel weg. Bijna alle ploegen waren vooraan vertegenwoordigd, sommige ploegen alleen niet met de meest gunstige man. Desalniettemin reden de 11 vooraan richting de slotklim. In de buurt van deze klim werd de groep door wat nieuwe versnellingen nog een keer uitgedund, we hielden een man of vijf over die serieus in aanmerking kwamen om de rit te winnen.

In de laatste kilometer voor de klim begon zagen we Matteo Trentin demarreren. Een van de snelle mannen vooraan, iemand die in principe ook had kunnen gokken op zijn sprint. Dat deed hij niet, hij ging er op 14 kilometer van het eind vandoor en niemand reageerde. De rest keek naar elkaar, mannen als Van Avermaet en Izagirre wilden niet voor elkaar werken. Trentin liep daarna snel uit, ook toen hij aan de slotklim begon. Vanuit de achtergrond zagen we de eerder geloste Perichon terugkeren tot de groep Van Avermaet en hij reed meteen weg uit die groep. Op een seconde of 15 van Trentin begon hij op de klim en hij verloor alleen maar tijd. Ook de groep Van Avermaet kwam nooit meer in de buurt, vooral omdat ze daar Oss het tempo lieten bepalen. Terwijl de voorsprong van Trentin al was opgelopen naar 45 seconden zagen we nog een aanval van Kasper Asgreen. Hij leek tijdelijk wat dichter te komen op Trentin, maar op de top van de klim had hij nog steeds een achterstand van een halve minuut. In de afdaling richting Gap verloor hij vervolgens alleen maar tijd. Zonder problemen soleerde Trentin verder naar zijn derde ritzege in de Tour. De vorige keren won hij in een sprint, nu dus een keer op een andere manier. Een mooie overwinning voor hem, al hield het voor de kijker niet echt over. Bijna meteen na zijn demarrage was het al duidelijk dat hij ging winnen, wat meer strijd was leuk geweest. Strijd kregen we dan wel weer in het peloton. In aanloop naar de laatste klim kregen de mannen van Ineos en Jumbo het met elkaar aan de stok. Luke Rowe wilde langs het treintje van Jumbo rijden, maar er was geen plek. Toen ging hij maar dwars door de trein heen, waardoor hij Kruijswijk aan de kant beukte. Dat vond Tony Martin niet zo'n goed idee, dus duwde hij Rowe tot twee keer toe richting de graskant. Rowe is een temperamentvolle jongen, dus greep hij daarna naar de keel van Martin. Erg onvolwassen en onverstandig gedrag van beide heren, in een rit die verder helemaal nergens om ging ook totaal niet nodig. Het zal de temperatuur zijn geweest. Het verdict is wel hard, beide heren zijn uit de Tour gegooid. Terecht, het is volkomen belachelijk om elkaar van de weg te rijden en het is ook volkomen idioot om je handen van het stuur te halen en iemand fysiek te bejegenen. Volgens Plugge viel het allemaal wel mee omdat er niemand is overleden, maar het is natuurlijk schandelijk gedrag. Als je jezelf als een proleet wil gedragen moet je lekker op de kermis tegen een boksbal gaan rammen, maar pleur wel even lekker op uit mijn mooie wielersport.

Het kinderlijke haantjesgedrag bleek ook volkomen onnodig te zijn, want op de klim gebeurde er in het peloton helemaal niets. Met een niet al te strak tempo reden de renners onder aanvoering van Quick Step naar Gap, waar men 20 minuten na Trentin aankwam. Achter Trentin zagen we trouwens Asgreen nog wel net tweede worden voor de achtervolgende groep, waar Van Avermaet het sprintje won. Een typische overgangsetappe, met weinig spektakel op dat ene incident na. Zonder Martin en Rowe gaan we nu beginnen aan het echte werk. We trekken drie dagen achter elkaar de Alpen in. Het worden drie loodzware dagen, met meerdere beklimmingen waar we boven de 2000 meter gaan. Vooral tijdens de eerste van de drie Alpenritten gaat het zwaar worden. We rijden van Embrun naar Valloire, een mooie bergrit met een fatsoenlijke afstand en drie zware beklimmingen onderweg. Ik heb er zin in. Laat de lijdensweg van de renners maar beginnen.


HQWsMFK.png
674bc

Van start gaan we in Embrun, een plaats met 6000 inwoners waar we de laatste jaren vrij vaak passeren. We bevinden ons op 40 kilometer van Gap, nog steeds in het departement Hautes-Alpes. Embrun ligt in de vallei van de Durance, dicht bij het meer van Serre-Ponçon. Het is dus een dorp dat al een aantal keer eerder is voorgekomen in de Tour. Vooral als startplaats van lastige ritten door de Alpen, voor het eerst in 1973, toen startte hier een rit met aankomst in Nice, gewonnen door Vicente Lopez Carril. Daarna duurde het een tijd voor de Tour terugkeerde naar Embrun, maar sinds 2008 lijkt het ondertussen vaste prik te zijn. In 2008 was het dorp ook direct startplaats van twee ritten. De 15e rit bracht de renner van Embrun naar Italië. Boven op Prato Nevoso zou de toen nog aanvallende Simon Gerrans de beste zijn van een kopgroep. Een dag later was er een rit van Cuneo naar Jausiers, de dag daar weer na keerde het peloton terug naar Embrun, om vanuit dit dorp richting Alpe d'Huez te rijden. Tijdens die rit wist Carlos Sastre die Tour definitief naar zijn hand te zetten. In 2013 kwamen we ook nog eens langs in Embrun, voor een tijdrit richting Chorges. Die tijdrit werd gewonnen door de man die tijdens deze Tour afwezig is, Chris Froome. Daarna waren we hier nog eens in 2017, toen voor een rit richting Salon-de-Provence. Dat zou ook nog wel een opmerkelijke rit worden, vooral vanwege de aankomst in Salon-de-Provence. In de straten van dit dorpje wist Edvald Boasson Hagen van zijn vluchtgenoten weg te rijden door aan de goede kant langs een rotonde te rijden. Tijdens die Tour reden we een dag eerder ook al door Embrun, om vervolgens een parcours af te leggen dat erg lijkt op hetgeen de renners nu voor hun kiezen krijgen. Embrun is een opvallend plaatsje, vanwege de ligging op een rots. Van Embrun heb je dus een goed uitzicht over de omgeving, onder meer op het Lac de Serre-Ponçon, waar jaarlijks veel toeristen op afkomen. Toch hoef je niet speciaal naar het meer als je hier toch bent. Ook in Embrun zelf zijn nog wel wat dingetjes te doen. Zo schijnt het klimaat hier bijzonder aangenaam te zijn, mede daarom wordt dit dorp het Nice van de Alpen genoemd. Daarnaast hebben ze een oude kathedraal uit de 12e eeuw, Notre-Dame-du-Réal. Dit schijnt een van de belangrijkste religieuze monumenten van de Franse Alpen te zijn, met onder andere een grote verzameling oude priestergewaden. Die kleding willen mensen heel graag zien, blijkbaar. Bij de kerk hoort ook nog een mooie bruine toren, helemaal fantastisch. In de buurt van de kerk vinden we ook nog het Maison des Chanonges, dit zou het oudste huis van het dorp moeten zijn. Een overblijfsel van het aartsbisschoppelijk verleden van Embrun, jawel. In het heden is Embrun een sportieve stad, je kan hier en de omgeving aan allerlei extreme sporten doen. Zo organiseren ze hier jaarlijks de Embrunman, een triathlon, naar verluidt een van de zwaarste van de wereld.

embrun-skivakantie.jpg

Starten doen de renners op een idyllische locatie, aan het meer. Tijdens de neutralisatie rijden de renners van het meer naar het hogergelegen deel van Embrun, er moet vandaag dus zelfs als de race nog niet eens is begonnen geklommen worden. Na een rondje door de stad komen we een paar bochten later weer terug uit bij het meer. Langs het meer gaat voorbij het dorpje Crots de rit officieel beginnen. Tijdens de eerste 133 kilometer van de koers rijden we over bekend terrein. In 2017 liep rit 18 van Briançon naar de top van de Izoard. Tijdens die rit kwamen we na een aantal kilometer uit in Embrun, waarna we via de Côte des Demoiselles Coiffées over de Vars naar de Izoard reden. Ik heb al deze wegen dus al een keer verkend en dus schaam ik me er totaal niet voor om mijn voorbeschouwing uit 2017 over te nemen. Natuurlijk een kleine aanpassing her en der, het aantal kilometer dat is afgelegd zal nu anders zijn. Ik wilde ook iets zeggen over de plaats van de tussensprint, maar dat is dan wel weer in hetzelfde dorp als twee jaar geleden. Te gek, let's go.

village-de-savines.jpg?1495578345

De renners rijden een aantal kilometer langs het meer, terwijl het zo goed als vlak is. Na 6 kilometer passeren ze Savines-le-Lac en daarna blijven we het meer volgen, maar dan wel over een weg die niet meer geheel vlak valt te noemen. De Côte des Demoiselles Coiffées begint dan zo ongeveer. Het is nog een kilometer of vlak, maar daarna gaat het vier kilometer lang aan 5,2% gemiddeld. Na 13 kilometer komen de coureurs boven op dit bergje van de derde categorie, maar er volgt niet direct een afdaling. Het blijft een kilometer of vier behoorlijk vlak, tot Le-Sauze-du-Lac. Daarna gaat het vier kilometer lang redelijk pittig naar beneden, met een paar haarspeldbochten en nog wat bochtjes. De renners rijden wel over een brede weg en hebben ondertussen een geniaal uitzicht over het Lac de Serre-Ponçon. Aan het eind van de afdaling rijden ze nog even een aantal kilometer direct langs het water en even verderop rijden ze over het meer, waarna de afdaling gedaan is. Vanaf dat moment gaan de renners door de vallei van de Ubaye rijden, tot de Col de Vars begint. De weg door de vallei is breed, maar niet helemaal vlak. Het gaat eigenlijk steeds vals plat omhoog, de komende 50 kilometer. Na 31 kilometer komen de renners door Le Lauzet-Ubaye en vanaf dat moment is het nog 14 kilometer tot de tussensprint in Les Thuiles, dat 200 meter hoger ligt. Geen schokkende stijging dus, maar het zorgt er wel voor dat dit een slopende rit gaat worden. De stijging is op sommige momenten redelijk stevig, maar er zijn ook wat vlakke stroken. Na de tussensprint in Les Thuiles rijdt het peloton verder richting Barcelonnette, waar ze na 50 kilometer aankomen. In de buurt van Barcelonnette ligt Pra Loup, de berg waar Simon Geschke in 2015 op een fraaie manier zegevierde. Van Barcelonnette wordt er richting Jausiers gefietst, het gaat 10 kilometer lang voornamelijk rechtdoor, nog steeds op die weg die vals plat omhoog loopt, terwijl er in de omgeving genoeg te zien is. Talloze bergen aan beide kanten van de weg. Na 59 kilometer komt de koers door Jausiers en in het stuk na de tussensprint van 15 kilometer tot hier zijn we amper 100 meter hoger uitgekomen.

Jausiers-IMG_1198.JPG

Na Jausiers rijden de renners nog acht kilometer verder over dezelfde weg, door een terrein dat steeds imponerender wordt. De bergen komen dichterbij en dat gaan de renners merken. Er verschijnen steeds meer fraaie rotswanden langs de kant van de weg, terwijl het ook nog steeds heel licht omhoog gaat. In Les Gleizolles, na 68 kilometer koers, slaat het peloton linksaf en daarna komen ze op een smallere en veel slechtere weg terecht, die ze naar de voet van de Col de Vars gaat brengen. Er wordt gereden naar Saint-Paul-sur-Ubaye, waar de koers na 74 kilometer passeert. In het stuk tussen Jausiers en Saint-Paul, dat ongeveer 15 kilometer lang is, overwinnen we 250 hoogtemeters, heel steil wordt het dus ook weer niet. Richting Saint-Paul rijden we wel nog door een aantal tunneltjes, met tussendoor altijd maar weer een mooi uitzicht over de omgeving. Als we in de buurt zijn van dit dorpje begint de Col de Vars al. De beklimming van de eerste categorie is een echte klassieker, in de Tour al meer dan 30 keer opgenomen in het parcours. De laatste jaren is de Col de Vars wel wat naar de achtergrond verdwenen, deze eeuw is de klim nog amper beklommen. In 1922 werd de berg al ontdekt en in de jaren daarna kwamen ontzettend veel grote namen hier als eerste boven, zoals Bartali, Kübler, Bobet, Coppi, Gaul en ook onze eigen Joop Zoetemelk. De klim is 9,3 kilometer lang en 7,5% gemiddeld. Een behoorlijk onregelmatige klim, met een makkelijke start aan 4,5%, waarna het langzaam oploopt richting 7%. Na vier kilometer vlakt het dan weer wat af, waarna het tot de top zwaar gaat zijn. Een halve kilometer aan 8% na de vlakke strook, gevolgd door twee kilometer aan 10%, waarna er richting de top nog drie kilometer aan 8% in het verschiet liggen. Na 82,5 kilometer komen de renners boven op deze berg met een redelijk fatsoenlijke en ook redelijk brede weg. Tijdens die rit in 2017 kwam Alexey Lutsenko hier overigens als eerste boven, naar het schijnt.

5963f
0243_4.jpg

De afdaling van de Col de Vars is lang, bijna 20 kilometer. Vrij snel na de top passeren de renners Refuge Napoleon, een van de zes berghutten die Napoleon liet bouwen op verschillende Alpencols in de buurt. Na het passeren van de berghut gaat het een kilometer of vijf redelijk serieus naar beneden, over een brede en behoorlijk rechte weg. Er zijn wat korte en snelle bochtjes, maar echt lastige bochten zijn er nog niet. Na een tijdje rijden de renners door het dorpje Vars en in dit skidorpje wordt het asfalt wat beter. Er zijn wel wat bochten in dit dorp, maar de afdaling blijft redelijk eenvoudig. Pas in het volgende dorp, Sainte-Marie, vier kilometer verderop, zijn er weer twee serieuze bochten te vinden. Daarna wordt het dan wel weer een aantal kilometer zo goed als vlak. Het gaat twee kilometer heel licht naar beneden, met af en toe een kleine knik naar boven. Daarna gaat het zelfs nog een volledige kilometer vals plat omhoog, voor het tweede deel van de afdaling begint. Er wordt nog negen kilometer gedaald richting Guillestre, maar de eerste vier van die negen blijft het een simpele afdaling. Het gaat wel wat steiler naar beneden, maar er zijn nog weinig bochten. De laatste vijf kilometer van de afdaling komen er wat meer bochten tevoorschijn, waaronder een stuk of zes haarspeldbochten. Een aantal daarvan zijn prima in te schatten, maar er zijn er ook een paar wat meer verborgen. Daarnaast richting het einde nog een aantal wat scherpere bochten, die ook niet altijd op voorhand al te zien zijn. Alsnog zou dit weinig problemen mogen opleveren. Na 103 kilometer moet iedereen veilig kunnen aankomen in Guillestre, dicht in de buurt van Risoul, waar in 2014 nog een aankomst was. In Guillestre is het ook tijd voor de ravitaillering, we bevinden ons hier ongeveer op de helft van de rit.

ORwFco4.jpg

In Guillestre slaat het peloton rechtsaf en daarna gaan ze via de prachtige Gorges du Guil richting de voet van de Izoard rijden. Over een bochtige weg met een aantal tunneltjes rijden ze door dit stukje prachtige natuur, waar een rivier een fantastische kloof heeft uitgesleten. De weg door dit stukje natuurporno loopt 15 kilometer lang licht omhoog, aan een procentje of drie gemiddeld. Op 15 kilometer van de top van de Izoard volgt er een bocht naar links en vrij snel daarna begint de volgende klim officieel. De Col d'Izoard is 14 kilometer lang en 7,3% gemiddeld. De beklimming van de buitencategorie begint met twee kilometer aan 5%, waarna er een lastigere kilometer aan 7,5% volgt. Vervolgens gaat het weer drie kilometer aan 5% omhoog, we zitten tegen die tijd op een kilometer of negen van de top. Dan wordt het pas echt leuk, na nog een kilometer aan 7% komen we uit bij het bochtige gedeelte van de klim. Het gaat eerst heel lang behoorlijk rechtdoor, maar richting de top is de klim een feest der haarspeldbochten. Dat wil ook zeggen dat de percentages omhoog gaan, het gaat twee kilometer omhoog aan 10%, waarna het op vijf kilometer van de streep een klein beetje afzwakt richting 8,5%. Daarna gaat het weer twee kilometer aan 9% omhoog, tot op iets meer dan twee kilometer van de pasovergang. Er volgt een korte afdaling van een paar hectometer, met twee lastige, scherpe bochten. Vervolgens gaat het in de slotkilometers weer bijzonder steil omhoog, in de laatste kilometer van de klim stijgt het zelfs aan 10%, hoewel het in de laatste meters wat af lijkt te vlakken als de parkeerplaats op de top van de Izoard in zicht komt. Na 133 kilometer komen de renners boven op de top van de prachtige Col d'Izoard.

e184f
fOxRL3C.jpg

De Col d'Izoard is een bergpas waar de Tour de France al 33 keer gebruik van heeft gemaakt. Toch was hier voor 2017 merkwaardig genoeg nog nooit een finish geweest, de Izoard wordt normaal gebruikt als tussendoortje. Die traditie is nu dus weer in ere hersteld. In 2017 zagen we op de flanken van de Izoard twee buitenaardse renners vlammen. De eerste was Annemiek van Vleuten, die de wedstrijd bij de vrouwen op een indrukwekkende manier naar haar hand wist te zetten. Bij de mannen zagen we dan weer de werken van de extreem lachwekkende Warren Barguil. Nadat hij eerder al een rit won in Foix vloog hij op de Izoard weg van de andere favorieten. Hij leek toen over een oneindige voorraard energie te beschikken, dat is tegenwoordig wel anders. In de bolletjestrui wist hij zijn tweede ritzege te boeken. De laatste keer dat we daarvoor over de Izoard reden was in 2014, in een rit met aankomst boven in Risoul. Joaquim Rodriguez zou als eerste bovenkomen, maar moest de overwinning in Risoul laten aan Rafal Majka. Drie jaar eerder was de Izoard het toneel van een van de strafste stoten van Andy Schleck. In een ultieme poging om de Tour nog naar zijn hand te zetten ging Schleck al op de Izoard in de aanval, terwijl later net als nu de beklimming van de Galibier zou volgen. Het werd een lange solo en hoewel hij niet de eerste was op de top van de Izoard, zou hij de rit wel winnen, met een indrukwekkende voorsprong van meer dan twee minuten op zijn broer Frank en Cadel Evans. De eerste op de top van de Izoard in 2011 was Maxim Iglinsky, de grappige Kazach die een jaar later Luik-Bastenaken-Luik zou winnen en een paar jaar later op EPO werd betrapt, nadat zijn broertje dat al eerder overkwam. Iglinsky is wel een van de mindere goden op de lijst van de Izoard. Je moet goed je best doen om een slechte renner te vinden die hier als eerste boven wist te komen. Grootheden als Bartali, Coppi, Bobet, Bahamontes, Merckx, Van Impe en Chiappucci, allemaal kwamen ze ooit als eerste over de Izoard. Speciaal voor Coppi en Bobet, die allebei twee keer als eerste boven wisten te komen op deze berg, staat er zelfs een monument op de berg. Op de top staat ook nog een ander monument, waar men ook duidelijk de hoogte van de pas is aangegeven, 2360 meter. Dik boven de 2000 meter, dat is altijd speciaal. Hoewel de klim sowieso speciaal is, met name de Casse Deserte, een fraai staaltje natuur op een aantal kilometer van de top.

Casse_Deserte.jpg

Hier stopt de voorbeschouwing van 2017, want na de top van de Izoard reden we toen niet meer verder. Nu rijden we wel verder, we moeten immers nog 75 kilometer afwerken richting de finish. We beginnen met de afdaling van de Izoard, die 19 kilometer lang is. In 2014 gingen we nog langs deze kant omhoog, een afdaling is wat langer geleden. De afdaling begint lastig, het gaat een kilometer of acht zeer steil naar beneden. Het is bovendien enorm bochtig, we snellen van de ene haarspeldbocht naar de volgende. De weg is wel redelijk goed en ook vrij breed, dat scheelt dan weer. In het begin van de afdaling passeren we weer langs zo'n Refuge Napoleon, in dit geval gewoon een ordinaire vreetschuur. Heel wat pittige bochten later komen we uit in het gehucht Le Laus, waarna het even rechtdoor gaat richting Cervières door een adembenemend mooie omgeving. Na een paar bochten in Cervières is het even een aantal kilometer wat makkelijker dalen, het gaat minder steil naar beneden en de afdaling wordt ook een stuk rechter. Na een tijd komen we zelfs nog een kort klimmetje tegen, het gaat een keer een kilometer vals plat omhoog. Na deze vals platte kilometer dalen we nog vier kilometer verder richting Briançon. Tijdens deze laatste kilometers van de afdaling gaat het wel weer wat lastiger naar beneden, we komen ook weer wat meer bochten tegen. Voor we het centrum van Briançon bereiken rijden we nog door een aantal gehuchten en hier is het toch ook wel aardig bochtig. Het wordt niet meer zo lastig als in het begin van de afdaling, concentratie is desondanks vereist. Voor we de buitenrand van Briançon binnenrijden passeren we ook nog langs een aantal forten, al zien we die niet direct in beeld. De helikopter zal er waarschijnlijk wel wat aandacht voor hebben, dus zien we zonder enige twijfel het fort van Anjou en het fort van Randouillet de revue passeren. Eenmaal beneden in Briançon rijden we een kort rondje door het centrum, met een aantal bochten en rotondes.

Izoard3.jpg

In Briançon hebben we 152 kilometer afgewerkt, we bevinden ons op 56 kilometer van het eind. De stad waar de renners nu doorheen rijden is een bekende stad, in 2017 ging hier bijvoorbeeld nog eens een rit van start. Dat was blijkbaar de 34e keer dat er een rit aankwam of vertrok. De stad, met 12.600 inwoners, debuteerde al in 1922 en in de jaren daarna zouden zo'n beetje alle legendarische renners hier winnen. Onder meer Coppi, Bartali, Bobet, Gaul, Merckx, Bahamontes en natuurlijk ook Alexandre Vinokourov. Briançon is ook een populaire stad onder de Colombiaantjes, want twee van de laatste drie aankomsten in de stad werden gewonnen door de escarabajos. In 2000 won Santiago Botero en tijdens de laatste aankomst in deze stad zagen we El Lancero, Mauricio Soler, vliegen door de Alpen. In 2007 reed Soler in dienst van Barloworld en tijdens zijn eerste Tour de France viel hij vanwege zijn pijlsnelle demarrages meteen op. Zo'n beetje iedere bergrit ging hij in de aanval en dat leverde hem een tiende plaats op in het klassement, de bolletjestrui en de ritoverwinning in Briançon. In een rit over de Télégraphe en de Galibier wist hij van iedereen weg te rijden en daarna kwam hij solo aan na een lange afdaling. Helaas een van zijn weinige hoogtepunten, want in de jaren daarna bleek hij niet te kunnen sturen. Dat kostte hem tijdens de Ronde van Zwitserland van 2011 nog bijna zijn leven, nadat hij zwaar ten val kwam en een schedelbreuk opliep. Een paar dagen voor die val had hij juist nog een rit gewonnen en leek hij weer terug op zijn oude niveau te zijn, maar toen was ineens zijn carrière voorbij. Enfin, Briançon is best een leuke stad. Het is weer zo'n stad waar de heer Vauban z'n ding heeft gedaan. Dan weet je natuurlijk meteen waar het over gaat. Vestingwerken, vier forten, een toren en een brug, jawel. Staat uiteraard op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Briançon had in het verleden nog wel een belangrijke functie, als bewaker van de toegangsweg richting Italië. Daarom kom je naast de centrale vestingwerken in de omgeving dus nog een aantal van die hogergelegen forten tegen. De stad is overigens ook nog eens de hoogstgelegen stad van Frankrijk, op 1330 meter hoogte. Ook dit stukje had ik nog over van 2017, dus ik gooi het gewoon in de groep. Wie doet me wat, weet je wel?

16774558-21443045.jpg?v=1503903467

Na de doortocht in Briançon gaan we op weg naar de Galibier. Voor we deze overbekende berg bereiken moeten we eerst nog een aantal kilometer door de vallei afwerken. We fietsen van Briançon naar Le Monêtier-les-Bains en in dit stuk van 12 kilometer komen we ongeveer 200 meter hoger uit. Het gaat dus al een beetje omhoog, maar dat is niet het hele verhaal. Het eerste deel van deze weg buiten Briançon is glooiend, het gaat een paar keer kort op en af. We rijden over brede wegen langs allerlei wintersportoorden, met tussendoor af en toe een rotonde. Zo passeren we bijvoorbeeld Serre Chevalier, waar in 2017 nog een rit aankwam. Die rit ging over de Galibier en daar reed Primoz Roglic weg van zijn vluchtgenoten, waarna hij solo wist aan te komen. Voorbij Serre Chevalier is het glooiende deel voorbij, daarna gaan we continu een beetje omhoog. In de komende zes kilometer komen we 100 meter hoger uit, tel uit je winst. Uiteindelijk bereiken we Le Monêtier-les-Bains, als we door het centrum van dit toeristische oord rijden begint de volgende klim. We zijn beginnen aan de beklimming van de Lautaret, een beklimming die uiteindelijk na een bocht naar rechts zal verandering in de beroemde Galibier. We gaan vanaf dit moment 23 kilometer klimmen aan 5,1% gemiddeld. De beklimming van de Lautaret is vooral heel erg gelijkmatig en nooit erg steil. Na een eerste kilometer aan 4% is het zelfs drie kilometer zo goed als vlak. Het gaat omhoog aan 2% gemiddeld, niet heel spannend. Ook na dit vlakkere stuk wordt het niet direct interessant, we klimmen twee kilometer aan 4% en daarna twee kilometer aan 5%. Wel rijden we door een mooie omgeving, het is iets. Vervolgens gaat het een kilometer aan 5,5% omhoog, maar daarna zakken we weer terug tot 4%. In de twee daaropvolgende kilometers gaat het aan 5% omhoog, waarna we al bijna op de top van de Lautaret zijn. Nog twee kilometer aan ongeveer 4% brengen ons naar de top van deze pas, waar we ook nog een complete toeristische nederzetting aantreffen. Na 180,5 kilometer koers bereiken we de top van de Lautaret, maar nog niet de top van de klim.

france-col-du-lautaret.jpg
891db

We slaan rechtsaf en dan beginnen we aan het restant van de Col du Galibier. Het is nog negen kilometer klimmen tot de top van deze klim van buitencategorie en in deze negen kilometer gaat het een stuk steiler omhoog. De weg wordt een stuk smaller en ook gelijk een stuk bochtiger. Bovendien gaat het meteen aan 7% omhoog, hier is het te doen. Al wordt het hierna iets makkelijker, met twee kilometer aan 6%. Vervolgens gaat het een kilometer aan 8% omhoog, voor we weer met een kilometer aan 6% te maken krijgen. De klim wordt daarna nog een klein stukje makkelijker met een kilometer aan 5,5% en zelfs een kilometer aan 5%, voor we langs het monument ter ere van Henri Desgrange passeren. Voorbij dit monument kunnen we rechtdoor een tunnel in, maar we gaan naar rechts en dan werken we ons in de laatste kilometer via een paar haarspeldbochten aan 9% omhoog richting de top van de Col du Galibier. Deze mythische beklimming van de buitencategorie zit er na 189 kilometer op. Op 19 kilometer van de finish bereiken we de top van de klim die we nu voor de 34e keer gaan beklimmen. De laatste passage hier dateert dus van 2017, maar toen beklommen we 'm van de andere kant. Primoz Roglic was als eerste boven op de top, hij reed op de klim weg van zijn vluchtgenoten en wist dus solo aan te komen in het eerder genoemde Serre Chevalier. Daarvoor was het de bedoeling dat we hier in 2015 nog eens zouden passeren, maar dat feest ging toen wegens instortingsgevaar bij een tunneltje niet door. De laatste passage daarvoor dateert van 2011, een passage die ook al zijdelings is genoemd. In een lichtelijk vergelijkbare rit reden we ook over de Izoard naar de Galibier. De altijd cleane Andy Schleck had toen een dag dat alles kon en alles mocht. Hij ging al vroeg in de aanval en wist een lange solo succesvol af te ronden. Dat was blijkbaar de allereerste keer dat er een rit eindigde boven op de top van de Col du Galibier. In het verdere verleden en ook in het heden gebruiken we de klim als een pas. Over dat verleden gesproken, er zijn hier nogal wat grote namen als eerste boven gekomen. Wat te denken van Rasmussen, Soler (Mauricio, niet Marc), Vinokourov, Botero, Garzelli en ga zo maar door. Pantani ook nog, hij maakte in 1998 de tegenstand belachelijk. Hij kwam als eerste boven op de Galibier en won later de rit met minuten voorsprong. Naast al die legendarische klimmers kwam Stefan Schumacher hier ook nog eens als eerste boven, het zit niet altijd mee.

Summit-of-the-Col-du-Galibier-looking-south-French-Alps-102.jpg

We bevinden ons hier redelijk ver boven de zeespiegel, op 2642 meter hoogte. In de komende 18 kilometer gaan we flink dalen richting Valloire, een plaats die een kleine 1200 meter lager ligt. De afdaling van de Col du Galibier is vooral in het begin behoorlijk lastig. Direct in de eerste kilometer van de afdaling gaan we over een wat smallere en bochtige weg naar beneden. Aan 10% naar beneden met een stuk of zes bochten, altijd gezellig. Aan het eind van deze kilometer slaan we rechtsaf en dan komen we op een iets bredere weg terecht, maar het blijft lastig. Het gaat nog een kilometer aan 9% naar beneden, met tal van lastige bochten. Een aantal haarspeldbochten en ook een paar wat scherpere korte bochten. De twee kilometer daarna is het wat makkelijker dalen, al gaat het nog steeds vrij steil naar beneden. We komen wel tijdelijk wat minder bochten tegen, dat scheelt een hoop. Na een tijd fietsen we langs het monument ter ere van Marco Pantani en daarna wordt de afdaling weer wat bochtiger. Het is op zich redelijk goed te doen, omdat de meeste bochten vrij overzichtelijk zijn. We rijden door een behoorlijk open gebied en dus zie je alle bochten al een tijd liggen voor je ze moet aansnijden. De komende vier kilometer gaat het nog steeds behoorlijk steil naar beneden, maar op het ietwat korrelige asfalt na lijkt dit deel van de afdaling me goed te doen. Een aantaal haarspeldbochten en een aantal kortere bochten, maar we komen weinig verrassingen tegen. Inmiddels bevinden we ons ongeveer halverwege de afdaling en in het tweede deel van de afdaling wordt het nog wat makkelijker. Het gaat minder steil verder en we komen ook minder moeilijke bochten tegen. De komende kilometers zou je bijna met je ogen dicht kunnen afwerken. Pas vier kilometer later komen we weer een paar lastige bochten tegen, maar daarna gaat het weer anderhalve kilometer zo goed als rechtdoor. We steken dan een bruggetje over en vervolgens gaat het opnieuw rechtdoor, een kilometer of drie tot aan de buitenrand van Valloire. We rijden tussendoor nog door Les Verneys waar wat flauwe bochtjes liggen, maar lastig is het niet. Op twee kilometer van de streep komen we wel nog een rotonde tegen, hier moeten we rechtdoor. Het gaat een meter of 500 steil naar beneden, waarna we scherp rechtsaf slaan. Meteen slaan we linksaf, waarna we over een wat smallere weg langs de rivier La Valloirrete rechtdoor de laatste kilometer infietsen. De renners fietsen rechtdoor tot op 800 meter van het eind, dan volgt er een lastige bocht naar rechts. Na deze bocht rijden we over een wat smallere brug Valloire binnen. We volgen nu de bochtige doorgaande weg, die aan een procent of drie omhoog loopt. Na een flauwe bocht naar links volgt er een flauwe bocht naar rechts, waarna we op 400 meter van het eind scherp linksaf slaan. Na deze bocht slaan we meteen weer rechtsaf, waarna het rechtdoor gaat tot op 200 meter van het eind. Nog steeds gaat het vals plat omhoog. Na de laatste bocht naar rechts gaat het in de laatste meters nog aan iets van vier procent omhoog, en dan zijn we na 208 kilometer klaar met fietsen. Voorlopig.

img.aspx?src=http%3A%2F%2Fstatic.apidae-tourisme.com%2Ffilestore%2Fobjets-touristiques%2Fimages%2F178%2F43%2F1518514.jpg&lmax=1000
2ac33
PbXDc7S.png

Onderweg naar de Galibier zijn we met enige regelmaat in finishplaats Valloire geweest, maar het is pas de derde keer dat de Tour er wat meer van maakt dan een vluggetje. In 1972 bleef het circus hier voor het eerst wat langer plakken. Vroeger, in de goede oude tijd, reden ze nog wel eens twee ritten op een dag. Etappe 14a van de Tour van 1972 voerde van Briançon naar de top van de Galibier. Eddy Merckx won, want Eddy Merckx won toen altijd. Hij versloeg ONZE Joop, het is niet waar. Een paar uur later ging rit 14b van start, in Valloire. Die rit zou eindigen in Aix-les-Bains en daar won Cyrille Guimard. Drie jaar later keerde de Tour terug, weer zou er een rit vertrekken vanuit Valloire. Nu gingen de renners naar Morzine-Avoriaz en daar bleek de Spanjaard Vicente Lopez Carril de beste te zijn. Dit kleine plaatsje met iets meer dan 1000 inwoners heeft dus tot 2019 moeten wachten voor er eens een keer een rit zou aankomen. Nu is het dan eindelijk zo ver, we gaan finishen in dit wintersportoord met 150 kilometer aan piste. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Valloire een typisch authentiek Frans bergdorp is. Het ademt gastvrijheid en gezelligheid uit en biedt een keur aan kroegjes, winkeltjes en restaurants. De bebouwing van het dorp kenmerkt zich door de afwezigheid van hoogbouw en veelal in chalet-stijl gebouwde huizen en appartementen. Centraal in het dorp staat de kerk en een klein plein wat ook gelijk dé plek is voor plaatselijke evenementen zoals de weekmarkt. Je zit nergens echt ver van de liften maar bij sommige accommodaties is toch eventjes lopen, of je moet de skibus pakken. Let hierop als je boekt. Ja, mensen, opletten. De Wikipediapagina is ook erg vermakelijk, daar wordt de keur aan kroegjes uitgebreid besproken. Valloire kent een aantal cafés en restaurants. Veel daarvan bevinden zich vanouds in het centrum, zoals de cafés Le Centre, L'Entrepot, Bar À Zing en als bekendste Le Mast'Rock waar met regelmaat kleinschalige concerten plaatsvinden. In deze omgeving bevindt zich ook de discotheek Le Slalom. Lijkt me een fantastisch etablissement, Le Slalom. We bevinden ons overigens in het Franse departement Savoie, regio Auvergne-Rhône-Alpes. Valloire is dus een skistation, dat onderdeel uitmaakt van het skigebied Galibier-Thabor. De plaats ligt in een zijdal van de Maurienne, maar aangezien dit zijdal uitmondt in een steil ravijn is de hoofdweg die het stadje met het Maurienne-dal verbindt, aangelegd via het nabijgelegen zijdal van Valmeinier. Hierdoor wordt de uit de Tour de France bekende Col du Télégraphe gevormd. Weten we ook weer hoe dat zit, genieten. De Télégraphe slaan we nu alleen een keer over, we houden het bij Valloire. Daar hebben ze naast al die kroegen en de hotels ook een kerk en een bowlingbaan.

Valloire_-_%C3%89glise.JPG

In plaats van vertrek Embrun wordt het overdag 32 graden, dat valt in vergelijking met de afgelopen dagen wel mee. Er staat hier niet veel wind, wel is er wat kans op regen in de middag. In finishplaats Valloire zou het 's middags 27 graden worden, met veel meer kans op regen. Zo rond het middaguur 70% kans op regen, de kans is behoorlijk groot dat we onderweg een douche gaan meepakken. Weinig wind, daar hebben we dan weer geen last van. Onderweg zou er op de Col de Vars en de Col d'Izoard ook aardig wat kans op regen zijn, we krijgen dus mogelijk ook met een aantal natte afdalingen te maken. Minder plezant, maar het is geen 100% kans dus kan het ook droog blijven! Na deze open deur wil ik jullie graag meedelen dat de wekker vroeg gezet moet worden. Om 11:10 staan de renners al aan het vertrek langs het meer in Embrun. Na een neutralisatie van een kwartier gaan ze er om 11:25 definitief vandoor. Deze rit wordt integraal uitgezonden, jawel. Normaal doet alleen Eurosport dat, maar nu is ook Sporza er meteen bij. Vanaf 11:00 kunnen we genieten van de werken van Michel en José, ik heb er zin in. Ook de NOS is er meteen bij, maar dat moeten hunnie weten. Niet alleen Soren Kragh Andersen heeft last van zitvlakproblemen, wij aan het eind van de dag ook. De finish wordt verwacht ergens tussen 16:58 en 17:41. Mogelijk meer dan zes uur zonder broek op de bank, je zou voor minder.

guillaume-hiver-2010-169-1024x682.jpg

De eerste van drie lastige ritten in de Alpen is vrij lastig te voorspellen. Het kan alle kanten op, om er maar eens een cliché in te gooien. Het hangt volledig van de renners af, cliché twee. In principe is deze rit niet eens zo enorm gunstig voor de klassementsrenners. Aardig wat kilometers in de vallei tussendoor, aankomst na een afdaling, noem het maar op. De Galibier is van deze kant vooral lang, maar minder steil. Lastig om hier veel verschil te maken en als het al lukt moet je dan nog die afdaling van 18 kilometer zien te overleven. De dagen hierna staan er nog twee zware bergritten op het programma, dus het zou zomaar zo kunnen zijn dat we naar de derde ritzege van Simon Yates gaan zitten te gluren. Welke ploeg gaat bijvoorbeeld controleren in de lange vallei voor de Col de Vars? Bijna niet te doen, zeker niet als mensen met elkaar gaan knokken en daardoor eerder naar huis moeten. Ik sluit dus niet uit dat we een gigantisch grote kopgroep krijgen die voor de ritzege mag gaan. We krijgen dan weer heel veel voorspelbare namen voorin. Mollema zal het nog wel een keer proberen, Quintana zal weer mee proberen te schuiven. Een beetje hetzelfde verhaal als voor de rustdag. Toen kwamen de toppers door de werken van Movistar toch nog in de buurt van de kopgroep. Op een soortgelijk scenario hoop ik nu. Eigenlijk is al mijn hoop gevestigd op Mikel Landa. Als Movistar weer een man of drie in de kopgroep weet te krijgen kan hij er op de Izoard al aan beginnen. Dat is het droomscenario, het droomplan. In principe zouden de klassementsrenners iets moeten ondernemen vandaag, we gaan drie keer boven de 2000 meter en dus is het een ideale mogelijkheid om Julian Alaphilippe te doen kraken. Als je flink gas geeft op de Izoard is hij daar al gezien en zonder ploeg komt hij niet meer terug. Bovendien hebben we op de top van de Galibier nog wat bonificatieseconden liggen, en aan de streep natuurlijk ook. Zonde om dat te laten schieten als de tijdsverschillen zo klein zijn tussen de klassementsrenners. Droomplan is dus als volgt: Movistar gooit een bommetje op de Izoard en de rest moet dan wel actie ondernemen. Maar je mag er gerust rekening mee houden dat er weer een kopgroep met de prijzen gaat lopen en dat we pas aan het eind van de Galibier actie zien, met aan de finish minimale verschillen.
1. Landa. De morele winnaar van de Tour van 2017 en 2019 verdient eindelijk een keer een ritoverwinning. Na al dat aanvalswerk mag de beloning niet uitblijven. Ik sta volledig achter Mikel. #FreeLanda #Landismo #guidonvanonder #erstaateenmonumentvanpantaniopdebergdushijmoetwel
2. Bernal. De Colombiaanse dagen gaan beginnen.
3. Buchmann. De onzichtbare autist gaat zichtbaar worden. Of nee, dat niet. Nee, hij wordt anoniem derde. Het liefst zonder een seconde in beeld te rijden. Emoe is een legende waarvan men zich afvraagt of hij leeft.
4. Pinot. Die zetten we vandaag even wat lager vanwege de afdaling. De echte hitte is verdwenen, dus dat speelt hem in ieder geval minder parten. De druk zal voorlopig ook nog niet op z'n hoogst zijn, maar als Alaphilippe na deze rit van de burelen is verdwenen gaat het chokefestival beginnen.
5. Thomas. Gaat het hopelijk een stuk minder doen dan Bernal, waardoor de rollen na deze rit omgedraaid zijn. Laten we hopen dat hij nog wat last heeft van zijn stupide valpartij van eergisteren. En laten we ook vooral hopen dat hij na een mager seizoen met een slechte voorbereiding zichzelf ernstig tegenkomt in de derde week, dat zou aantonen dat er daadwerkelijk zoiets is als de menselijke maat.
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 17:30
Het is binnen.
supernigerdonderdag 25 juli 2019 @ 17:30
Filemon :')
Max23donderdag 25 juli 2019 @ 17:31
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:29 schreef bianconeri het volgende:
Bernal en Thomas gaan uitmaken wie de Tour wint.
Zijn gewoon de betere klimmers, zijn in prima doen.

Alaphillipe was op vele vele minuten gereden als ze wat eerder aangegaan waren. Die fout moeten ze natuurlijk niet weer maken. Kruiswijk kan gewoon niets, 1x hop en daar pak je ook wel tijd op.
En wie verder zou moeten komen geen idee.
Pinot zoals in de pyreneen?
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 17:31
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:29 schreef Mani89 het volgende:

[..]

UyaaKvU.png
full
Pino112donderdag 25 juli 2019 @ 17:32
Movistar weer het ploegenklassement _O_
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 17:33
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:21 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Waarom? Hij heeft een punt.
Werd Roglic toen niet voor pakweg een dikke tien seconden geduwd door een fan? Dat is niet te vergelijken met dit duwtje van vandaag dat Alaphilippe kreeg.
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 17:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 10:52 schreef showtimer het volgende:
Stijn is in topvorm, ik was nooit zo zeker.
giphy.gif

@Mani89
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 17:35
Tim Wellens zit met een immens probleem.
Dale__Cooperdonderdag 25 juli 2019 @ 17:37
Het heeft wel iets weg van Contador - Armstrong bij Astana dit met Bernal en Thomas. De rest van de ploeg lijkt ook vooral voor Thomas te rijden. Misschien wordt Tignes het Verbier voor Bernal.
Faraday01donderdag 25 juli 2019 @ 17:38
Jody rijdt morgen iedereen op minuten?
Ambrosiusdonderdag 25 juli 2019 @ 17:39
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:38 schreef Faraday01 het volgende:
Jody rijdt morgen iedereen op minuten?
Die laatste klim is niet echt zwaar.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 17:39
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:38 schreef Faraday01 het volgende:
Jody rijdt morgen iedereen op minuten?
Vraag me af of dat mag van de teamleiding. Ze spreken in de media telkens wel over beide, maar volgens mij rijd iedereen voor Thomas en niet voor Bernal.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2019 17:40:03 ]
El-Stinhodonderdag 25 juli 2019 @ 17:39
Zal Gummibeer de dekselse Quintana kunnen strikken?
Faraday01donderdag 25 juli 2019 @ 17:39
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:39 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Die laatste klim is niet echt zwaar.
gewoon vertrekken op de iseran
naatje_1donderdag 25 juli 2019 @ 17:39
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:39 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Vraag me af of dat mag van de teamleiding. Ze spreken in de media telkens wel over Thomas en Bernal, maar volgens mij rijd iedereen voor Thomas en niet voor Bernal.
dit dus
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 17:42
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:39 schreef El-Stinho het volgende:
Zal Gummibeer de dekselse Quintana kunnen strikken?
Ik zet mijn centjes op Krek.
Dale__Cooperdonderdag 25 juli 2019 @ 17:43
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:42 schreef wimderon het volgende:

[..]

Ik zet mijn centjes op Krek.
Of de altijd saaie Serge Pauwels.
Momodonderdag 25 juli 2019 @ 17:47
wielersport twitterde op donderdag 25-07-2019 om 17:37:07 George Bennett bezoekt röntgentruck na twee valpartijen: George Bennett is in de achttiende etappe twee keer ten val gekomen. De eerste keer was in de afdaling van de Col de Vars, die op televisie te zien was. De tweede val was vlak voor de finish in de… https://t.co/zNcu64ewSX reageer retweet
Mani89donderdag 25 juli 2019 @ 17:51
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:33 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

@:Mani89
Wat is het leven toch mooi.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 17:59
Of Alaphilippe de Tour nu wint of niet, ik ben wel benieuwd: kan hij zich ontwikkelen tot een echte klassementsrenner? :) Ik kan me Tours herinneren waar er wel meer verrassingen lange tijd het geel hadden (Voeckler bijvoorbeeld) maar dat zag er altijd een stuk krampachtiger uit dan nu bij Alaphilippe.

Ik krijg de indruk dat als hij zich zou verbeteren op de echte hoogte, hij een hele goede renner zou kunnen worden voor de grote rondes. Heeft een degelijke tijdrit, kan redelijk mee in de bergen, kan erg goed dalen en is nog maar net 27 geworden. Bovendien moet hij het nu doen met een ploeg die totaal niet is ingesteld op het winnen van de Tour. Dan zou ik denken dat het enkel beter kan ...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2019 17:59:52 ]
Pino112donderdag 25 juli 2019 @ 18:07
ProCyclingStats twitterde op donderdag 25-07-2019 om 18:02:46 A fine like @rogla @JumboVismaRoad had in @giroditalia or not? #TDF2019 #twitterVAR (adding poll and video is not possible so just answer yes or no) https://t.co/2i7fZZOQwM reageer retweet
Fillempie van de duw.
Rellende_Rotscholierdonderdag 25 juli 2019 @ 18:09
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:07 schreef Pino112 het volgende:
ProCyclingStats twitterde op donderdag 25-07-2019 om 18:02:46 A fine like @:rogla @:JumboVismaRoad had in @:giroditalia or not? #TDF2019 #twitterVAR (adding poll and video is not possible so just answer yes or no) https://t.co/2i7fZZOQwM reageer retweet
Fillempie van de duw.
Het hoort niet, dus je zou hier prima een boete of een tijdstraf voor kunnen geven.
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 18:11
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Het hoort niet, dus je zou hier prima een boete of een tijdstraf voor kunnen geven.
10 seconden tijdstraf.
Dat zou wel een meer zeer kunnen doen dan een slappe boete.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 18:12
Hoe is dit überhaupt te vergelijken met die situatie? Dit is letterlijk een duwtje van een seconde. Dat met Roglic was echt meelopen en tien second iemand vooruit duwen.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 18:14
Voor de vergelijking:

wcsbike twitterde op zaterdag 01-06-2019 om 18:04:49 🇸🇮@rogla of 🇳🇱@JumboVismaRoad has been given a 10 second time penalty after receiving a long pushes by spectators in stage 20 of 🇮🇹@giroditalia #giro #giro102 (📺@Eurosport_IT) https://t.co/ufOReZ9YVw reageer retweet
TargaFloriodonderdag 25 juli 2019 @ 18:15
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:12 schreef Dejannn het volgende:
Hoe is dit überhaupt te vergelijken met die situatie? Dit is letterlijk een duwtje van een seconde. Dat met Roglic was echt meelopen en tien second iemand vooruit duwen.
Als het geen nut heeft waarom doet die soigneur het dan? Het lijkt ook nog eens op verzoek van Alaphilippe zelf.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 18:18
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:15 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Als het geen nut heeft waarom doet die soigneur het dan? Het lijkt ook nog eens op verzoek van Alaphilippe zelf.
Hoe kom je hier nu precies bij? Dit is pure speculatie lijkt mij :).
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 18:19
quote:
15s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:12 schreef Dejannn het volgende:
Hoe is dit überhaupt te vergelijken met die situatie? Dit is letterlijk een duwtje van een seconde. Dat met Roglic was echt meelopen en tien second iemand vooruit duwen.
Het hoeft wat mij betreft niet eens met Roglic te worden vergeleken.
Ik zie dat Alaphilippe zelf aangeeft aan een medewerker van zijn eigen team: geef eens een duw. En hij heeft er zeker baat bij.
Of Roglic nou een hele klim door supporters werd geduwd of niet, de actie van Alaphilippe verdient op zijn minst een straf(je). Zo niet, dan mogen Martin en Rowe vanaf morgen ook weer meedoen.
Ook al zullen er vandaag tientallen renners buiten zicht van de camera zijn geduwd, en ook al zullen er genoeg renners elkaar wel eens een por geven zonder dat er televisiebeelden van zijn: onsportief gedrag, hoe begrijpelijk ook, mag wat mij betreft worden bestraft.
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 18:20
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:18 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Hoe kom je hier nu precies bij? Dit is pure speculatie lijkt mij :).
Uiteraard, hij zei: mooi weer vandaag.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 18:21
Lijkt me erg stug dat je daar als renner zelf om gaat vragen, maar goed het is afwachten wat ze zullen doen.
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 18:23
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:21 schreef Dejannn het volgende:
Lijkt me erg stug dat je daar als renner zelf om gaat vragen, maar goed het is afwachten wat ze zullen doen.
Het lijkt mij helemaal niet stug, maar dat wordt een eindeloze discussie.
Verder hoop ik dat Alaphilippe de Tour wint, met of zonder tijdstraf. Hij geeft deze ronde al 3 weken kleur.
Maar goed, het oranjehartje duimt stiekem nog voor Steven Kruijswijk... ik vrees echter dat voor hem zelfs het podium een zware klus zal worden.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 18:32
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:23 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Het lijkt mij helemaal niet stug, maar dat wordt een eindeloze discussie.
Verder hoop ik dat Alaphilippe de Tour wint, met of zonder tijdstraf. Hij geeft deze ronde al 3 weken kleur.
Maar goed, het oranjehartje duimt stiekem nog voor Steven Kruijswijk... ik vrees echter dat voor hem zelfs het podium een zware klus zal worden.
Kruiswijk had schijnbaar vandaag helemaal geen goede benen, dat vind ik toch wel verrassend. Hier in de Alpen zou het voor hem moeten gebeuren als de verhalen kloppen. Maar ik zie hem totaal niet zomaar even wegrijden bij de rest. En je zal toch ergens wat minuten moeten pakken, het is vooral aanklampen. Dat is knap, maar dan ga je geen Tour winnen.
Steven184donderdag 25 juli 2019 @ 18:44
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:21 schreef Dejannn het volgende:
Lijkt me erg stug dat je daar als renner zelf om gaat vragen, maar goed het is afwachten wat ze zullen doen.
Nooit de LtD podcast geluisterd?
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 18:44
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:32 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Kruiswijk had schijnbaar vandaag helemaal geen goede benen, dat vind ik toch wel verrassend. Hier in de Alpen zou het voor hem moeten gebeuren als de verhalen kloppen. Maar ik zie hem totaal niet zomaar even wegrijden bij de rest. En je zal toch ergens wat minuten moeten pakken, het is vooral aanklampen. Dat is knap, maar dan ga je geen Tour winnen.
Die power heeft Kruijswijk eigenlijk nooit gehad. Die verdomde Giro 2016, die had-ie moeten winnen. Verder: alle respect voor hem. Als ik zie hoe van het trio Gesink-Mollema-Kruijswijk (de jonkies van pakweg een decennium geleden) hij uiteindelijk de beste en meest 'duurzame' blijkt te zijn... dat hadden denk ik niet veel mensen destijds kunnen denken.
Szuradonderdag 25 juli 2019 @ 18:48
Bernal nu weer favoriet op Unibet:
Bernal 2.50
Pinot 3.80
Alaphilippe 4.75
Thomas 5.00
Kruijswijk 11.00
Belgosomedonderdag 25 juli 2019 @ 18:51
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:48 schreef Szura het volgende:
Bernal nu weer favoriet op Unibet:
Bernal 2.50
Pinot 3.80
Alaphilippe 4.75
Thomas 5.00
Kruijswijk 11.00
Hoeveel staat Quintana?
Szuradonderdag 25 juli 2019 @ 18:54
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:51 schreef Belgosome het volgende:

[..]

Hoeveel staat Quintana?
Buchmann 26.00
Quintana 29.00
Belgosomedonderdag 25 juli 2019 @ 18:55
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:54 schreef Szura het volgende:

[..]

Buchmann 26.00
Quintana 29.00
Als ik Quintana was zou ik morgen nog eens alles of niets spelen. Vroeg aanvallen en je zaait paniek.
#ANONIEMdonderdag 25 juli 2019 @ 18:55
Toch wel opmerkelijk dat niemand rekening houd met Buchmann.
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 19:09
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:55 schreef Dejannn het volgende:
Toch wel opmerkelijk dat niemand rekening houd met Buchmann.
Ja.
Hij rijdt continu met de besten mee, maar ook de commentatoren noemen hem gemiddeld 3x per dag of zo.
Dus, hier is een leuk scenario voor morgen: Quintana alles of nix, en Buchmann met hem mee.
(Een mens moet wat te dromen hebben.)
Ericrdonderdag 25 juli 2019 @ 19:11
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:55 schreef Belgosome het volgende:

[..]

Als ik Quintana was zou ik morgen nog eens alles of niets spelen. Vroeg aanvallen en je zaait paniek.
Het is te doen. Iseran is gemeen op het laatste stuk en terrein dat toegemeten is voor de capibara. Als ze tot Tignes wachten worden de verschillen niet groot.
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 19:24
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:44 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Die power heeft Kruijswijk eigenlijk nooit gehad. Die verdomde Giro 2016, die had-ie moeten winnen. Verder: alle respect voor hem. Als ik zie hoe van het trio Gesink-Mollema-Kruijswijk (de jonkies van pakweg een decennium geleden) hij uiteindelijk de beste en meest 'duurzame' blijkt te zijn... dat hadden denk ik niet veel mensen destijds kunnen denken.
Meest duurzame misschien wel, maar de beste van die 3 zou ik Kruijswijk toch niet willen noemen..

[ Bericht 0% gewijzigd door Marcoss op 25-07-2019 19:31:01 ]
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 19:34
Michel Wuyts: "Het was lang wachten om geen risico's te lopen en dan werd Bernal te lang op slot gehouden. Als hij 2 kilometer dieper kan aanzetten, dan pakt hij een minuut in plaats van een halve minuut. En dan ziet het er helemaal anders uit. Ik heb ook niets begrepen van de counter van Thomas (die op zoek ging naar zijn Colombiaanse ploegmaat). Op dat ogenblik had Bernal al 30 seconden en dan hoef je niet op die manier te reageren. Dan trek je de rest ook dichter. Dwaas."

"Dat Ineos vrijdag nu keuzes moet maken? Daar smeken we al een aantal dagen om. Bernal is de betere klimmer en nu volgen nog twee aankomsten bergop. Er geldt maar één logische redenering: alles op Bernal."
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 19:36
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:24 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Meest duurzame misschien wel, maar de beste van die 3 zou ik Kruijswijk toch niet willen noemen..
Nou ja... dat is inderdaad te gemakkelijk geconcludeerd.
Toch leek hij duidelijk de mindere van de 3... en dat zou ik, alles bijeen genomen, nu toch niet meer willen zeggen. Hij werd ieder jaar beter en is nu al een jaar of wat een gevreesde klassementsrenner... maar een winnaar helaas niet.
Nietemin: Parijs is nog ver! ;)
Toby56donderdag 25 juli 2019 @ 19:38
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:34 schreef Koffieplanter het volgende:
Michel Wuyts: "Het was lang wachten om geen risico's te lopen en dan werd Bernal te lang op slot gehouden. Als hij 2 kilometer dieper kan aanzetten, dan pakt hij een minuut in plaats van een halve minuut. En dan ziet het er helemaal anders uit. Ik heb ook niets begrepen van de counter van Thomas (die op zoek ging naar zijn Colombiaanse ploegmaat). Op dat ogenblik had Bernal al 30 seconden en dan hoef je niet op die manier te reageren. Dan trek je de rest ook dichter. Dwaas."

"Dat Ineos vrijdag nu keuzes moet maken? Daar smeken we al een aantal dagen om. Bernal is de betere klimmer en nu volgen nog twee aankomsten bergop. Er geldt maar één logische redenering: alles op Bernal."

Ik begreep er juist 'alles' van (Thomas is gewoon nog steeds eerste keus bij Ineos), maar ik was er niet zo blij mee.
Het voordeel van deze tactiek is wel dat het nog lang spannend blijft.
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 19:40
Ik heb stevig de indruk dat Miesjel wat centjes op Bernal ingezet heeft.
Rellende_Rotscholierdonderdag 25 juli 2019 @ 19:48
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:40 schreef wimderon het volgende:
Ik heb stevig de indruk dat Miesjel wat centjes op Bernal ingezet heeft.
Wat ben je weer lekker tegendraads.
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 20:13
quote:
"For us it was really good. I gained a little bit of time on Alaphilippe so I'm really happy for that. G asked me how I was feeling. I said I was feeling really good so he asked me to attack to try to move the race. Then he tried to come with me, but once he saw the guys were on his wheel he stayed with them.

"I was feeling much better when I was at altitude, I don't know if it was just mentally. The last 8km was more than 2000 metres. I was feeling much better and I hope tomorrow can be good for me. I tried to do a time trial in the last 3km. I don't know from how many kilometres out I attacked. I just viewed the finish as the King of the Mountains (summit) and I did my best on the downhill. I was careful to not crash."
Aldus Jody
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 20:24
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:48 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Wat ben je weer lekker tegendraads.
Uhm, oké.
Ambrosiusdonderdag 25 juli 2019 @ 20:36
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:13 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Aldus Jody
Haha, Thomas keek geen seconde om, zelfs niet toen ze al in z’n wiel zaten.
Dr_Flashdonderdag 25 juli 2019 @ 20:36
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:13 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Aldus Jody
Jaja, Ineos is duidelijk nog niet gewend aan de nieuwe werkelijkheid. Denken nog steeds dat ze de rest aan een touwtje hebben.

Tenminste, zo komt dat over op een niet-kenner.
bianconeridonderdag 25 juli 2019 @ 20:46
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:32 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Kruiswijk had schijnbaar vandaag helemaal geen goede benen, dat vind ik toch wel verrassend. Hier in de Alpen zou het voor hem moeten gebeuren als de verhalen kloppen. Maar ik zie hem totaal niet zomaar even wegrijden bij de rest. En je zal toch ergens wat minuten moeten pakken, het is vooral aanklampen. Dat is knap, maar dan ga je geen Tour winnen.
Net als alle Nederlandse klassementsrenners/toppers.
Geen bal aan.

Kruiswijk in dit geval moet gewoon constant hopen dat hij minder verliest over het geheel dan de rest. Niet kijkend naar meer winst maken over de rest.
Hij heeft zelden een slechte dag en kan daardoor gemiddeld hoog staan.
De rest wil wel eens aanvallen, maar er ook wel eens door heen zakken.
TLCdonderdag 25 juli 2019 @ 20:59
Kruijswijk zou eens stiekem mee moeten glippen als er een grote groep (lees zo'n 30 man) wegrijdt aan t begin van een bergetappe, en laat de achtervolging daarna maar opknappen door de voormalige skybots of zo.
Mexicanobakkerdonderdag 25 juli 2019 @ 21:04
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:40 schreef wimderon het volgende:
Ik heb stevig de indruk dat Miesjel wat centjes op Bernal ingezet heeft.
G had vandaag niet betere benen dan Jody.
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 21:04
PatLefevere twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:03:50 Totaal niet waar loser. Halve journalist. Mislukte coureur. Maak es een column over de moto’s ok ? Of moet je mijn bril even lenen https://t.co/pnskkdVMuq reageer retweet
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 21:04
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:59 schreef TLC het volgende:
Kruijswijk zou eens stiekem mee moeten glippen als er een grote groep (lees zo'n 30 man) wegrijdt aan t begin van een bergetappe, en laat de achtervolging daarna maar opknappen door de voormalige skybots of zo.
Nee joh
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 21:05
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:04 schreef Koffieplanter het volgende:
PatLefevere twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:03:50 Totaal niet waar loser. Halve journalist. Mislukte coureur. Maak es een column over de moto’s ok ? Of moet je mijn bril even lenen https://t.co/pnskkdVMuq reageer retweet
Haha, als het bij een andere ploeg gebeurt, is hij de 1e die klaagt
Rellende_Rotscholierdonderdag 25 juli 2019 @ 21:08
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:04 schreef Koffieplanter het volgende:
PatLefevere twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:03:50 Totaal niet waar loser. Halve journalist. Mislukte coureur. Maak es een column over de moto’s ok ? Of moet je mijn bril even lenen https://t.co/pnskkdVMuq reageer retweet
_O-

Wat een totale idioot is PatLef toch ook.
showtimerdonderdag 25 juli 2019 @ 21:11
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:04 schreef Koffieplanter het volgende:
PatLefevere twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:03:50 Totaal niet waar loser. Halve journalist. Mislukte coureur. Maak es een column over de moto’s ok ? Of moet je mijn bril even lenen https://t.co/pnskkdVMuq reageer retweet
:D Even kijken of Bruyneel scherp is.
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 21:14
PatLefevere twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:11:57 The most beautiful #TDF19 in years and some journalist are looking to find a fly on a elephant. Go home negative people. reageer retweet
Nog niet klaar. Een vlieg op een olifant vinden, die vind ik wel leuk.
Koffieplanterdonderdag 25 juli 2019 @ 21:15
thijszonneveld twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:14:12 @PatLefevere O nee, nóg een Belgische ploegleider boos gemaakt. Dom van me. Hij werd niet geduwd, o grote meneer Patlef. reageer retweet
Iemand anders moet de verslaggeving overnemen, ik ga eten.
Dale__Cooperdonderdag 25 juli 2019 @ 21:16
Genot.
Slobeenddonderdag 25 juli 2019 @ 21:16
Het was toch helemaal geen soigneur maar gewoon een fan in een DQS-shirt?
Pino112donderdag 25 juli 2019 @ 21:16
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:11 schreef showtimer het volgende:

[..]

:D Even kijken of Bruyneel scherp is.
JohanBruyneel twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:14:45 @PatLefevere Patrick, loser is de perfecte omschrijving. Deze gefrustreerde mislukte wielrenner is enkel en alleen uit op negativiteit en sensatie. Vandaag was hij bezig dat hij het jammer vond dat hij zijn KOM op de Lautaret zou verliezen. Indien hij die idd had, wil ik wel eens weten hoe.. reageer retweet
Van_Poppeldonderdag 25 juli 2019 @ 21:16
Popcorn time
Falcodonderdag 25 juli 2019 @ 21:16
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:04 schreef Koffieplanter het volgende:
PatLefevere twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:03:50 Totaal niet waar loser. Halve journalist. Mislukte coureur. Maak es een column over de moto’s ok ? Of moet je mijn bril even lenen https://t.co/pnskkdVMuq reageer retweet
SOOOOOWWWW KOEKOEK
showtimerdonderdag 25 juli 2019 @ 21:17
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:16 schreef Pino112 het volgende:

[..]

JohanBruyneel twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:14:45 @:PatLefevere Patrick, loser is de perfecte omschrijving. Deze gefrustreerde mislukte wielrenner is enkel en alleen uit op negativiteit en sensatie. Vandaag was hij bezig dat hij het jammer vond dat hij zijn KOM op de Lautaret zou verliezen. Indien hij die idd had, wil ik wel eens weten hoe.. reageer retweet
Beter dan verwacht. :D
El-Stinhodonderdag 25 juli 2019 @ 21:19
_O-. Patgod.
Slobeenddonderdag 25 juli 2019 @ 21:19
De omerta sluit zich rond Thijs.
Szuradonderdag 25 juli 2019 @ 21:20
Don Patricio :')
TLCdonderdag 25 juli 2019 @ 21:20
Johan Bruyneel :')
showtimerdonderdag 25 juli 2019 @ 21:21
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:16 schreef Slobeend het volgende:
Het was toch helemaal geen soigneur maar gewoon een fan in een DQS-shirt?
Met officiële DQS drinkflessen?
Slobeenddonderdag 25 juli 2019 @ 21:22
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:21 schreef showtimer het volgende:

[..]

Met officiële DQS drinkflessen?
Oh dat heb ik niet gezien.
naatje_1donderdag 25 juli 2019 @ 21:23
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:16 schreef Pino112 het volgende:

[..]

JohanBruyneel twitterde op donderdag 25-07-2019 om 21:14:45 @:PatLefevere Patrick, loser is de perfecte omschrijving. Deze gefrustreerde mislukte wielrenner is enkel en alleen uit op negativiteit en sensatie. Vandaag was hij bezig dat hij het jammer vond dat hij zijn KOM op de Lautaret zou verliezen. Indien hij die idd had, wil ik wel eens weten hoe.. reageer retweet
_O- :D
Felagunddonderdag 25 juli 2019 @ 21:25
Wat kinderachtig. _O-
TargaFloriodonderdag 25 juli 2019 @ 21:26
Patlef _O- :') :') :') :') :')
Johan Bruyneel _O- :') :') :') :') :')
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 21:34
Bruyneel.. wat een treurige gast is dat ook
Ericrdonderdag 25 juli 2019 @ 21:37
Vorig jaar verloor Kruijswijk het podium in de laatste bergrit. Dag er voor had hij juist zich weer naar het podium gereden.

Hij lijkt me nu vermoeider met nog meer concurrentie om zich heen. Een vijfde of zelfs zesde plek zou me niks verbazen. Quintana heeft vandaag goede zaken gedaan.
showtimerdonderdag 25 juli 2019 @ 21:40
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:42 schreef wimderon het volgende:

[..]

Ik zet mijn centjes op Krek.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 17:43 schreef Dale__Cooper het volgende:

[..]

Of de altijd saaie Serge Pauwels.
EAWF4WaX4AEtZMB?format=jpg&name=small

Toppers
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 21:42
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:04 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

G had vandaag niet betere benen dan Jody.
Dat denk ik ook niet, maar Michel is al de hele Tour zo bezig.
Evertjandonderdag 25 juli 2019 @ 21:48
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:17 schreef showtimer het volgende:

[..]

Beter dan verwacht. :D
Thijsje Zonneveld _O- _O- Die jongen is ook wel een echte trol. Ik mag dat wel maar kan ook wel goed begrijpen dat hij bij de oude garde in het wielerpeloton het bloed onder de nagels vandaan haalt met zijn opmerkingen :P
Blikdonderdag 25 juli 2019 @ 21:49
Bruyneel heeft echt 0 recht van spreken. Thijs heeft in die zin een punt dat een Alaphilippe natuurlijk never nooit een duw mag krijgen van zijn eigen soigneur in de positie waarin die inrijdt. Vergelijking met Roglic gaat echter wel een beetje mank.

Verder beetje sneu dat don pat en Johan mr doping bruyneel het direct op de man gaan spelen, geeft eigenlijk al wel aan dat Thijs een gevoelig punt aanstipt
-XOR-donderdag 25 juli 2019 @ 21:50
fktV3b_w_400x400.jpg

Pat "Gandolfini" Lefevre.
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 21:59
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:37 schreef Ericr het volgende:
Vorig jaar verloor Kruijswijk het podium in de laatste bergrit. Dag er voor had hij juist zich weer naar het podium gereden.

Hij lijkt me nu vermoeider met nog meer concurrentie om zich heen. Een vijfde of zelfs zesde plek zou me niks verbazen. Quintana heeft vandaag goede zaken gedaan.
Dat was wel in de Vueita, toen had hij er ook al een slopende Tour op zitten. Was toen sowieso de hele ronde niet echt top, maar om hem heen kraakte zowat iedereen en hij bleef redelijk constant. De verschillen zijn nog steeds enorm klein en podium lijkt me nog steeds mogelijk (eindwinst niet meer, daarvoor moest sowieso al veel te veel op z’n plek vallen voor hem), maar plek 6 zou ook zomaar kunnen ja. Maar dat geldt eigenlijk voor de anderen ook, behalve misschien Bernal, dat lijkt me na vandaag wel een zekerheidje voor het podium.
Max23donderdag 25 juli 2019 @ 22:30
Ploeg heeft een geldboete gekregen voor die duw

Alaflip zelf geen straf
TLCdonderdag 25 juli 2019 @ 22:34
Stel dat Allaflipper morgen wegvalt (ik weet daar gaan we iedere keer vanuit :') ) en de rest blijft zoals t is dan staan de nummer 1 t/m 4 op 20 seconden van elkaar met nog 1 aankomst bergop :D
Ericrdonderdag 25 juli 2019 @ 22:37
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:34 schreef TLC het volgende:
Stel dat Allaflipper morgen wegvalt (ik weet daar gaan we iedere keer vanuit :') ) en de rest blijft zoals t is dan staan de nummer 1 t/m 4 op 20 seconden van elkaar met nog 1 aankomst bergop :D
Dan moeten ze wel heel laf gaan rijden. Dat is dan in het voordeel van Alaphilippe
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 22:38
rgroenewold twitterde op donderdag 25-07-2019 om 17:22:47 @thijszonneveld Kijken of jury UCI beetje consistent gedrag vertoond! reageer retweet
Speciaal voor RenategroenewoldN1Fan @Mani89
wimderondonderdag 25 juli 2019 @ 22:47
quote:
Tim Wellens: “Als Tiesj direct had gewacht”

Tim Wellens zal morgen voor het eerst in vijftien etappes opnieuw in zijn trui van Soudal-Lotto te zien zijn. “Het is inderdaad jammer omdat alles perfect liep op de eerste col (Vars, red) waar ik de punten pakte”, aldus Wellens. “Op de tweede col (Izoard, red) ging het een beetje te snel voor mij. Ik koos direct mijn eigen tempo omdat ik mezelf niet wilde opblazen. Op het laatst kwam ik er nog dicht bij maar kon ik helaas geen punten pakken. Tiesj (Benoot, red) had direct moeten wachten, dan had het er misschien beter uitgezien. Ik weet niet wat daar is fout gegaan.”

Geen communicatie, wist ploegleider Frederik Willems: ““We hadden geen communicatie, we wisten niet waar Tim juist zat. Vanaf het moment dat we beeld én communicatie hadden, hebben we Tiesj laten wachten.”
Tim is boos.
The_Undertonedonderdag 25 juli 2019 @ 22:47
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:38 schreef wimderon het volgende:
rgroenewold twitterde op donderdag 25-07-2019 om 17:22:47 @:thijszonneveld Kijken of jury UCI beetje consistent gedrag vertoond! reageer retweet
Speciaal voor RenategroenewoldN1Fan @:Mani89
Inclusief dt-foudt
Mani89donderdag 25 juli 2019 @ 22:47
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:38 schreef wimderon het volgende:
rgroenewold twitterde op donderdag 25-07-2019 om 17:22:47 @:thijszonneveld Kijken of jury UCI beetje consistent gedrag vertoond! reageer retweet
Speciaal voor RenategroenewoldN1Fan @:Mani89
Dat schaatsende gereformeerde biblebelthoofd.
Steven184donderdag 25 juli 2019 @ 22:47
Pat heeft ook een beetje teveel gedronken voordat hij die tweet plaatste
Blikdonderdag 25 juli 2019 @ 22:47
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:30 schreef Max23 het volgende:
Ploeg heeft een geldboete gekregen voor die duw

Alaflip zelf geen straf
Niet onlogisch
Klopkoekdonderdag 25 juli 2019 @ 22:53
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 21:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

_O- :D
Wat is een KOM precies?
Fretworkdonderdag 25 juli 2019 @ 22:58
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is een KOM precies?
King of the Mountain. Snelste tijd op een segment, vaak op Strava. Vaak een klim, althans, als hij noemenswaardig is.
Marcossdonderdag 25 juli 2019 @ 23:03
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:47 schreef wimderon het volgende:

[..]

Tim is boos.
Zou het wat uit hebben gemaakt?
Szuradonderdag 25 juli 2019 @ 23:08
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:47 schreef Steven184 het volgende:
Pat heeft ook een beetje teveel gedronken voordat hij die tweet plaatste
Drank komt hard aan met dit weer
Dale__Cooperdonderdag 25 juli 2019 @ 23:13
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:47 schreef wimderon het volgende:

[..]

Tim is boos.
Tim verliest de realiteit soms ietwat uit het oog. Net als zijn jaarlijkse rant na de Waalse Pijl.
Momodonderdag 25 juli 2019 @ 23:24
arjen_veldhuis twitterde op donderdag 25-07-2019 om 22:06:22 Glaaaaaaaazenbolcup!Met welke (ex) wielrenner of ploegleider krijgt @thijszonneveld het morgen (online) aan de stok. Onder de waarzeggers verloten we een rol bij #inhetwiel met @HIDDEvWARMERDAM en @thomasdekker de komende dagen.#glazenbolcup#thijsbattle reageer retweet
Felagunddonderdag 25 juli 2019 @ 23:28
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:24 schreef Momo... het volgende:
arjen_veldhuis twitterde op donderdag 25-07-2019 om 22:06:22 Glaaaaaaaazenbolcup!Met welke (ex) wielrenner of ploegleider krijgt @:thijszonneveld het morgen (online) aan de stok. Onder de waarzeggers verloten we een rol bij #inhetwiel met @:HIDDEvWARMERDAM en @:thomasdekker de komende dagen.#glazenbolcup#thijsbattle reageer retweet
:D
Wombcatdonderdag 25 juli 2019 @ 23:28
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:38 schreef Toby56 het volgende:

[..]

Ik begreep er juist 'alles' van (Thomas is gewoon nog steeds eerste keus bij Ineos), maar ik was er niet zo blij mee.
Het voordeel van deze tactiek is wel dat het nog lang spannend blijft.
Neveneffect van de aanval van Thomas was dus wel dat Alaphilippe minder tijd verloor. Die aanval van Thomas heeft hem zeker 10-15 seconden opgeleverd.

Ik lig dubbel als ze bij Ineos zo blijven rijden en Flip drie seconden overhoudt in Parijs omdat ze vergeten zijn hem definitief af te maken.
Kun-Aguerodonderdag 25 juli 2019 @ 23:30
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Neveneffect van de aanval van Thomas was dus wel dat Alaphilippe minder tijd verloor. Die aanval van Thomas heeft hem zeker 10-15 seconden opgeleverd.

Ik lig dubbel als ze bij Ineos zo blijven rijden en Flip drie seconden overhoudt in Parijs omdat ze vergeten zijn hem definitief af te maken.
Bernal gaat net als Froome een grote ronde laten liggen vanwege zijn kopman.
Wombcatdonderdag 25 juli 2019 @ 23:34
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:30 schreef Kun-Aguero het volgende:

[..]

Bernal gaat net als Froome een grote ronde laten liggen vanwege zijn kopman.
Bij Froome waren het er zelfs twee? Vuelta 2011 en Tour 2012. Die Vuelta omdat ze bij Sky te lang bleven wedden op Wiggins, maar die heeft 'ie alsnog gewonnen.
Kun-Aguerodonderdag 25 juli 2019 @ 23:35
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Bij Froome waren het er zelfs twee? Vuelta 2011 en Tour 2012. Die Vuelta omdat ze bij Sky te lang bleven wedden op Wiggins, maar die heeft 'ie alsnog gewonnen.
Cobo ging er toen mee vandoor.
Wombcatdonderdag 25 juli 2019 @ 23:36
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:35 schreef Kun-Aguero het volgende:

[..]

Cobo ging er toen mee vandoor.
En is die nu verloren, vanwege zijn bloedpaspoort, vandaar dat ik schreef dat Froome 'm alsnog gewonnen heeft.
Kun-Aguerodonderdag 25 juli 2019 @ 23:37
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En is die nu verloren, vanwege zijn bloedpaspoort, vandaar dat ik schreef dat Froome 'm alsnog gewonnen heeft.
Ja maar niet echt.
Blikdonderdag 25 juli 2019 @ 23:41
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Neveneffect van de aanval van Thomas was dus wel dat Alaphilippe minder tijd verloor. Die aanval van Thomas heeft hem zeker 10-15 seconden opgeleverd.

Ik lig dubbel als ze bij Ineos zo blijven rijden en Flip drie seconden overhoudt in Parijs omdat ze vergeten zijn hem definitief af te maken.
Zou me verbazen als die het volhoudt met 2 finishes bergop de komende 2 dagen. Verliest nu toch weer 30 seconden in relatief korte tijd op Bernal, dat gaat morgen en overmorgen waarschijnlijk niet minder zijn
Wombcatdonderdag 25 juli 2019 @ 23:43
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:41 schreef Blik het volgende:

[..]

Zou me verbazen als die het volhoudt met 2 finishes bergop de komende 2 dagen. Verliest nu toch weer 30 seconden in relatief korte tijd op Bernal, dat gaat morgen en overmorgen waarschijnlijk niet minder zijn
Het zou mij ook verbazen, maar het verbaasde mij vandaag al dat ze niet de moeite namen hem er op de Izouard al af te rijden. De slotklim morgen is niet superlastig volgens mij. En dan houdt je alleen zaterdag over.
Blikdonderdag 25 juli 2019 @ 23:46
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:43 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het zou mij ook verbazen, maar het verbaasde mij vandaag al dat ze niet de moeite namen hem er op de Izouard al af te rijden. De slotklim morgen is niet superlastig volgens mij. En dan houdt je alleen zaterdag over.
Vandaag was enorm laf, snap daar ook helemaal niks van.

Ik hoop op oorlog op de iseran, kijken hoe flipske dat verteerd. Klim naar Tignes is idd niet bijzonder
Kun-Aguerodonderdag 25 juli 2019 @ 23:47
Quintana is de dark horse.
Wombcatdonderdag 25 juli 2019 @ 23:49
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:46 schreef Blik het volgende:

Ik hoop op oorlog op de iseran, kijken hoe flipske dat verteerd. Klim naar Tignes is idd niet bijzonder
Ik verwacht van de nummers 2-6 nog niet veel op de Iseran, die zijn allemaal bang om te verliezen. Alleen Movistar durft het aan.

Slotklim morgen:
b0949
Als ze daarop wachten, dan verliest Flip morgen geen of amper tijd.
Kun-Aguerodonderdag 25 juli 2019 @ 23:50
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:49 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik verwacht van de nummers 2-6 nog niet veel op de Iseran, die zijn allemaal bang om te verliezen. Alleen Movistar durft het aan.

Slotklim morgen:
[ afbeelding ]
Als ze daarop wachten, dan verliest Flip morgen geen of amper tijd.
Julien gaat echt niet met Nairobi meekunnen hoor.
Mexicanobakkervrijdag 26 juli 2019 @ 00:25
Ho.
wimderonvrijdag 26 juli 2019 @ 00:50
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Bij Froome waren het er zelfs twee? Vuelta 2011 en Tour 2012. Die Vuelta omdat ze bij Sky te lang bleven wedden op Wiggins, maar die heeft 'ie alsnog gewonnen.
Froome was in 2012 wel even 3,5 minuut van Wiggins weggereden ja!
Ericrvrijdag 26 juli 2019 @ 06:55
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:47 schreef Kun-Aguero het volgende:
Quintana is de dark horse.
Niks te verliezen. Hopelijk op de Iseran iedere knecht er af door Movistar.
La_Tramposavrijdag 26 juli 2019 @ 16:35
Hagel in de afdaling...
ondeugendvrijdag 26 juli 2019 @ 16:42
Sneeuwschuivers :D

En neutralisatie
EP3vrijdag 26 juli 2019 @ 16:45
-O- ...
ondeugendvrijdag 26 juli 2019 @ 16:46
Er wordt wat geschiedenis geschreven de laatste dagen op meteorologisch gebied
pietkanarievrijdag 26 juli 2019 @ 17:05
Konden ze niet doorrijden tot het begin van de tunnel, dan konden de dalers nog een groot deel van de afdaling gebruiken om het in te halen. De tijdsverschillen voor de ingang van de tunnel zouden dan uitgangspunt zijn voor het begin van de afsluitende klim. Dan kan het heel slecht begaanbare deel van de weg op heel rustig tempo gereden worden of evt. lopend.
xzazvrijdag 26 juli 2019 @ 17:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 17:05 schreef pietkanarie het volgende:
Konden ze niet doorrijden tot het begin van de tunnel, dan konden de dalers nog een groot deel van de afdaling gebruiken om het in te halen. De tijdsverschillen voor de ingang van de tunnel zouden dan uitgangspunt zijn voor het begin van de afsluitende klim. Dan kan het heel slecht begaanbare deel van de weg op heel rustig tempo gereden worden of evt. lopend.
Kijken jullie niet offeeee?
pietkanarievrijdag 26 juli 2019 @ 17:08
Jawel hoor, maar misschien kan ik niet meer logisch nadenken door de warmte :) Het is wel een behoorlijke rivier wat er ontstaan is, dat zie ik ook wel..

Edit: oke... later zag ik andere beelden, van o.a. de modderstroom... dat maakt het wel anders. Had ik nog niet gezien. Mijn tv (smart tv, npo live loopt ook erg achter geloof ik, zag het pas later)

[ Bericht 29% gewijzigd door pietkanarie op 26-07-2019 18:15:28 ]
-XOR-vrijdag 26 juli 2019 @ 17:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2019 17:05 schreef pietkanarie het volgende:
Konden ze niet doorrijden tot het begin van de tunnel, dan konden de dalers nog een groot deel van de afdaling gebruiken om het in te halen. De tijdsverschillen voor de ingang van de tunnel zouden dan uitgangspunt zijn voor het begin van de afsluitende klim. Dan kan het heel slecht begaanbare deel van de weg op heel rustig tempo gereden worden of evt. lopend.
Als je dit nog eens overleest, lijkt het je dan nog steeds een goed plan?
-XOR-vrijdag 26 juli 2019 @ 17:35
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 23:28 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Neveneffect van de aanval van Thomas was dus wel dat Alaphilippe minder tijd verloor. Die aanval van Thomas heeft hem zeker 10-15 seconden opgeleverd.

Ik lig dubbel als ze bij Ineos zo blijven rijden en Flip drie seconden overhoudt in Parijs omdat ze vergeten zijn hem definitief af te maken.
Bij Ineos moet er een Brit de tour winnen, vandaar dat ze zo'n groot budget hebben. Voor een Colombiaanse tourwinnaar wordt niet betaald. het is ook niet voor niets dat dat full retard doperen daar alleen aan de Britten voorbehouden is.