Hoe je je doel het beste kan bereiken.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:25 schreef Telefoonvork het volgende:
Welke vragen kan ik mijn diëtist het beste stellen?
quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:25 schreef Telefoonvork het volgende:
quote:Waarom bent u zelf obees?
Diëtist is een vak hé. Het is gewoon prima om samen met iemand die er voor doorgeleerd heeft je voedingspatroon te evalueren en leren waar het mis gaat, het kan best zijn dat het probleem veel dieper ligt. Bijvoorbeeld omdat TS veel teveel koolhydraten eet, of teveel suiker. Een tweede portie hoeft helemaal niet rampzalig te zijn als je gezond eet en er naast sport. En bij thuisbezorgd kun je ook gezonde alternatieven bestellen.quote:Op donderdag 25 juli 2019 12:05 schreef CoolGuy het volgende:
Wat gaat die diëtist dan doen tegen jouw junkfood en thuisbezorgd gedoe? Denk je dat ze je 24/7 gaat monitoren en je een kogel in je pens jaagt als je thuisbezorgd weer aanslingert?
Dit is allemaal uitstel van écht concreet stappen gaan ondernemen, wat je nu wil gaan doen is zodat je jezelf kunt vertellen dat je toch écht al wel een serieuze stap hebt genomen door naar de diëtist te gaan terwijl je effectief eigenlijk niks gedaan hebt.
Serieus, als je toch weet dat je die 2 dingen doet en dat die niet goed zijn, dan stop je dus met die te doen, ik snap niet wat een diëtist daar verder bij kan helpen.
Dat snap ik allemaal wel, maar als je zelf al weet dat A, B en C niet goed zijn, dan lijkt het mij dat je eerst stopt met A B en C te doen, en als je dat gedaan hebt en wat tijd hebt gegeven en er gebeurt niet zo veel/niets, dat je dán pas een diëtist raadpleegt. Dat lijkt mij dan stap D, maar TS begint bij stap D terwijl hij weet dat hij A,B en C doet.quote:Op donderdag 25 juli 2019 12:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Diëtist is een vak hé. Het is gewoon prima om samen met iemand die er voor doorgeleerd heeft je voedingspatroon te evalueren en leren waar het mis gaat, het kan best zijn dat het probleem veel dieper ligt. Bijvoorbeeld omdat TS veel teveel koolhydraten eet, of teveel suiker. Een tweede portie hoeft helemaal niet rampzalig te zijn als je gezond eet en er naast sport. En bij thuisbezorgd kun je ook gezonde alternatieven bestellen.
Een diëtist kan je de kennis geven die noodzakelijk is, kijken waar TS de mist in gaat en waar hij kan verbeteren. Lijstjes samenstellen met gezondere alternatieven. of als je helemaal vast loopt in de toekomst helpen met bijvoorbeeld een doorverwijzing voor een maagband waarbij uitgebreid consult aan een diëtist verplicht is.
Vind je mij dik?quote:Goede vragen voor bij de dietist
Niet zo hard, Coolguy. Hetzelfde kan je ook wel zeggen op een iets mildere/minder veroordelende toonquote:Op donderdag 25 juli 2019 12:05 schreef CoolGuy het volgende:
Wat gaat die diëtist dan doen tegen jouw junkfood en thuisbezorgd gedoe? Denk je dat ze je 24/7 gaat monitoren en je een kogel in je pens jaagt als je thuisbezorgd weer aanslingert?
Dit is allemaal uitstel van écht concreet stappen gaan ondernemen, wat je nu wil gaan doen is zodat je jezelf kunt vertellen dat je toch écht al wel een serieuze stap hebt genomen door naar de diëtist te gaan terwijl je effectief eigenlijk niks gedaan hebt.
Serieus, als je toch weet dat je die 2 dingen doet en dat die niet goed zijn, dan stop je dus met die te doen, ik snap niet wat een diëtist daar verder bij kan helpen.
Hm, je hebt wellicht gelijk ja, mea culpa.quote:Op donderdag 25 juli 2019 12:47 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Niet zo hard, Coolguy. Hetzelfde kan je ook wel zeggen op een iets mildere/minder veroordelende toon
Topquote:Op donderdag 25 juli 2019 12:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, je hebt wellicht gelijk ja, mea culpa.
Inderdaad, voor de een werkt (iets) koolhydraatarmer juist heel goed, voor de ander juist iets anders. Ja onderaan de streep is het kcal in en kcal out, maar hulp voor de invulling daarvan kan geen kwaad.quote:Op donderdag 25 juli 2019 12:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Diëtist is een vak hé. Het is gewoon prima om samen met iemand die er voor doorgeleerd heeft je voedingspatroon te evalueren en leren waar het mis gaat, het kan best zijn dat het probleem veel dieper ligt. Bijvoorbeeld omdat TS veel teveel koolhydraten eet, of teveel suiker. Een tweede portie hoeft helemaal niet rampzalig te zijn als je gezond eet en er naast sport. En bij thuisbezorgd kun je ook gezonde alternatieven bestellen.
Een diëtist kan je de kennis geven die noodzakelijk is, kijken waar TS de mist in gaat en waar hij kan verbeteren. Lijstjes samenstellen met gezondere alternatieven. of als je helemaal vast loopt in de toekomst helpen met bijvoorbeeld een doorverwijzing voor een maagband waarbij uitgebreid consult aan een diëtist verplicht is.
Het is duidelijk dat je op een aantal punten je eetpatroon moet aanpassen, maar heb je dat ook geprobeerd?quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:25 schreef Telefoonvork het volgende:
TS is te zwaar en vindt het tijd om naar de diëtist te gaan.
TS weet wat gezond eten is, maar heeft problemen met junkfood onderweg en thuisbezorgd. Daarnaast gaat een tweede portie er ook altijd wel in.
Ik ben uit om een gezond gewicht te behalen, maar wil dat niet gaan doen via een super strict dieet of allerlei chemische oplossingen (shakes enzo).
Ik weet dat ik een aantal dingen moet veranderen, maar wat? De tweede porties laten staan en van de junk food afblijven zijn mij wel duidelijk.
Couldn't agree more.quote:Op donderdag 25 juli 2019 12:05 schreef CoolGuy het volgende:
Beetje onzin is het ook wel. Diëtist is ook een stok achter de deur, als je daar komt om te wegen en er is weer niets af kan dat helpen om juist wel te motiveren. Heeft niks te maken met stap a, b, c of d. Het is een optelsom en alle interventies kunnen helpen om te komen tot. Diëtist kan ook inzicht geven in het feit waarom je graag fastfood vreet en alternatieven en inzicht bieden.quote:
True, mijn schoonpa loopt ook bij de dietiste en je merkt goed dat hij dat oprecht nodig heeft. Een professional die hem toch strak houdt.quote:Op donderdag 25 juli 2019 13:15 schreef Bastoenie het volgende:
Diëtist is ook een stok achter de deur, als je daar komt om te wegen en er is weer niets af kan dat helpen om juist wel te motiveren.
Als iedereen geholpen was met het advies 'je moet het gewoon even doen, en gezond gaan eten' dan hadden diëtisten geen werk.quote:Op donderdag 25 juli 2019 13:48 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik had mijn lengte en gewicht moeten delen.
Ik ben 1,87m en 108kg en 44 jaar oud. Volgens mij is dan mijn ideale gewicht 87 kg.
Ik krijg het en der allerlei tips, maar denk dat een diëtist mij kan helpen mijn dieet op orde te krijgen. Ik zit idd met een aantal "waarom" en "hoe" vragen.
Ik ben echt niet achterlijk en zit ook niet in ontkenning. Ik wil gewoon mijn dieet op orde krijgen.
Ik heb zelfs moeite met de wekelijkse boodschappen zo georganiseerd te krijgen dat ik elke dag gezond en gevarieerd eet. Maar, is dat een vraag voor de diëtist?
Je kan een dietist alles vragen. Of ze altijd kan helpen is een tweedequote:Op donderdag 25 juli 2019 13:48 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik heb zelfs moeite met de wekelijkse boodschappen zo georganiseerd te krijgen dat ik elke dag gezond en gevarieerd eet. Maar, is dat een vraag voor de diëtist?
En dit ja.quote:Op donderdag 25 juli 2019 13:58 schreef Cue_ het volgende:
Hou sowieso voordat je die kant op gaat minimaal 1 week bij wat je eet en drinkt
Via bv MyFitnessPal, scheelt je sowieso al 1x er heen gaan, want daar zullen ze altijd om vragen.
Heel simpel, je eetpatroon aanpassen.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:25 schreef Telefoonvork het volgende:
TS weet wat gezond eten is, maar heeft problemen met junkfood onderweg en thuisbezorgd. Daarnaast gaat een tweede portie er ook altijd wel in.
Ik ben uit om een gezond gewicht te behalen, maar wil dat niet gaan doen via een super strict dieet of allerlei chemische oplossingen (shakes enzo).
Ik weet dat ik een aantal dingen moet veranderen, maar wat? De tweede porties laten staan en van de junk food afblijven zijn mij wel duidelijk.
Ook voor de boodschappen zijn handige hulpmiddelen.quote:Op donderdag 25 juli 2019 13:48 schreef Telefoonvork het volgende:
Goede postquote:Op donderdag 25 juli 2019 13:57 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Als iedereen geholpen was met het advies 'je moet het gewoon even doen, en gezond gaan eten' dan hadden diëtisten geen werk.
Je dieet aanpassen vraagt gedragsveranderingen en een diëtiste weet ook veel over menselijk gedrag rond eten.
Ze zou je kunnen helpen met kennis over voedsel, dus bijvoorbeeld je leren wat gezonde hoeveelheden zijn, welk eten wel en niet goed voor je is, etcetera. Verder kan ze je coachen om ook daadwerkelijk andere keuzes te gaan maken. En als je eenmaal weet welke voeding goed voor je is en welke alternatieven er zijn voor ongezonde snacks, dan kun je steeds een paar dagen vooruit gaan plannen met je inkopen. Kost even tijd, en je moet boodschappenlijstjes maken. Maar dat doen stiekem heel erg veel mensen.
Ook kun je weekmenu's proberen, heb je vaak een boodschappenlijst er kant en klaar bij. Of je kunt zelfs maaltijdpakketten gaan bestellen.
Er zijn echt veel mogelijkheden. Een diëtiste kan je het een en ander bijbrengen over voedsel, en je begeleiden bij het zoeken naar een manier die voor jou werkt en bij het daadwerkelijke afvallen. Je moet wel zelf aan de bak, dus daadwerkelijk een gedragsverandering maken en dat volhouden.
Een appelquote:Op vrijdag 26 juli 2019 10:16 schreef Roosgeluk het volgende:
Zorg dat je wat te snacken bij hebt onderweg, zodat je geen vette hap naar binnen werkt.
Maar let wel op, de zogenaamde gezonde repen zijn stiekem best caloriebommetjes.
Jij hoeft niets te vragen, allemaal maar aan te geven wat je wil bereiken. De diëtist gaat dan jou vragen stellen.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:25 schreef Telefoonvork het volgende:
Dit is wel waar. Mijn broer woont een tijd in een leefgemeenschap waar bakken vol met dit (vega)eten staat. Overvloed. Aan taugé, spinaziesalades, eieren, noten, groenten waar je nog nooit van gehoord hebt, etc. Super voedzaam en nog best lekker klaargemaakt (overigens ook tiramisu-achtige toetjesquote:Op vrijdag 26 juli 2019 16:12 schreef Jopie78 het volgende:
Ga eten! Stop jezelf helemaal vol met zaken die je nodig hebt. Kom je aan alle vitamines en mineralen?
Een veel (rauwe) groente, bonen, (kikker)erwten, sla, noten etc
Ben zelf een tijdje voedingscoach geweest en mijn ervaring is dat mensen die alleen komen om af te vallen snel weer wegblijven. Zij die echt op zoek gaan naar een ander voedingspatroon, iets wat lekker is en vol te houden, vallen gestaag af, maar houden het wel vol.
Zolang je honger hebt, zal je lichaam wel iets nodig hebben. Meestal is het dorst, maar wie weet mis je wel iets anders.
Zorg dat je niet het gevoel krijgt dat er zaken van je afgepakt worden. Maar dompel je in de overvloed van gezonde zaken.. Mijn tip.
Succes
Dit. En gebruik een smartwatch om je energieverbruik te monitoren.quote:Op donderdag 25 juli 2019 13:58 schreef Cue_ het volgende:
Hou sowieso voordat je die kant op gaat minimaal 1 week bij wat je eet en drinkt
Via bv MyFitnessPal, scheelt je sowieso al 1x er heen gaan, want daar zullen ze altijd om vragen.
Dat kan inderdaad ook, maar serieus, houd je niet van gezonde voeding?quote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:48 schreef robber57 het volgende:
Probleem is dat dat dikkertjes (ik ook) simpelweg niet van "gezonde" voeding houden, ik eet liever geen groenten en fruit maar doe het omdat je anders dood gaat.
Je kunt beter leren minder te eten maar datgene wat je eet een topper in je eigen smaak profiel en als dat bv frituur is dan is dat geen probleem maar je zult dan moeten leren dat 1 overheerlijk, niet te versmaden broodje kalfs kroket voldoende is als lunch, en geen drie + een frikandel speciaal en een berehap.
Wat had je dan verwacht?quote:Op woensdag 21 augustus 2019 20:42 schreef Telefoonvork het volgende:
Ja, ik ben inmiddels al bij de dietist geweest.
Captain obvious kwam om de hoek kijken, maar ook de tip om ipv frisdrank water met wat citroensap te drinken (echt lekker, joh). Moet ook gaan bewegen (daar heb ik weer niet zo veel zin in).
Oh zo, ja, daar kan ik wel mee inkomen. Ik dacht even dat je helemaal geen groenten at en dat je dat niet per se nodig vond voor een gezond dieet. Maar calorie-arme dingen zijn idd niet altijd even lekker.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 22:59 schreef robber57 het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht?![]()
Ik heb vanavond, geheel volgens mijn dieet een broodje kroket gegeten en een klein bakje patat met echte mayo, daarna kopje koffie met twee echte suikerklontjes![]()
Nog steeds, sinds een paar jaar, 90 kg( het was 140 kg)
@:postbus100,
Het is niet zo dat ik een hekel heb aan gezonde voeding of het niet lust, ik eet principieel alles en heb ook in mijn leven vrijwel alles gegeten tot de meest bizarre shit aan toe.
Het ding is gewoon dat ik een aantal dingen niet te hachelen vind en laat dat nou net toevalig overwegend in de groep "gezonde voeding" vallen.
Mensen zijn gewoon dieren met instinct en dat instinct zegt simpelweg om altijd te gaan voor datgene waar de meeste caloriën in zitten, dus hoog calorierijk voedsel en dus vinden dieren en dus ook mensen dat soort voedsel onweerstaanbaar.
Als groenten veel caloriën zouden bevatten zou ik ze waarschijnlijk wel lekker vinden en met mij vele anderen waarmee je weer op hetzelfde probleem uit komt.
Na jaren aan modderen en luisteren naar de diëtisten en geen blijvend resultaat kwam ik tot de conclusie dat ik niet langer de ezel wilde zijn die voor de honderdste keer zijn kop stoot aan dezefde steen.
Ik ben dus juist de andere kant opgegaan dan wat de diëtisten aanraden, in mijn keuken vind je uitsluitend de calorie rijke variant van voedingsmiddelen omdat ik weet dat deze mij een voldaan gevoel geven, ook bij een kleine portie, roomboter, volle echte mayo, gewone suiker, volle melk, bremzoute en moddervette peper en zout chips, gewone jus en zetmeelrijke kruimige aardappelen, etc etc en heb alle light en "gezonde keuze" zooi de deur uit gedonderd en het komt er ook niet meer in,
Gewoon eten wat je wel lekker vind maar in beperkte mate, net zoals mijn opa en oma deden, roomboter op brood, volle 48+ kaas, kuimige aardappelen etc etc. maar geen karrevrachten vol tot je pens barst.
En die groenten en fruit komt vanzelf wel, ik eet ze dus nu ook wel en kan er vrede mee hebben omdat er een lekker volvet braad worst(je) er naast ligt.
Bewegen is wat anders dan sport he. Iets vaker de fiets pakken of wandelen scheelt al veel tov auto, terwijl je je niet volledig in het zweet hoeft te werkenquote:Op woensdag 21 augustus 2019 20:42 schreef Telefoonvork het volgende:
Ja, ik ben inmiddels al bij de dietist geweest.
Captain obvious kwam om de hoek kijken, maar ook de tip om ipv frisdrank water met wat citroensap te drinken (echt lekker, joh). Moet ook gaan bewegen (daar heb ik weer niet zo veel zin in).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |