Op maandag 22 juli 2019 19:04 schreef AlexanderDS het volgende:Hallo,
Ik doe als Projectmanager al langer projecten. Ik heb dit gedaan bij grote bedrijven en daar zijn taken uiteraard onder veel mensen belegd. Dus offertes komen meestal twee keer voorbij. Een keer als je gevraagd wordt om een inschatting te doen, dus qua capaciteit en de benodigde werkzaamheden. En later wanneer de offerte getekend is en je als projectmanager/team aan de gang kunt gaan.
Voor zover niets geks. Ik werk nu echter bij een bedrijf die al die dingen niet op zijn plaats heeft. en dat moet wel komen. ook niet raar en geen rare eis. Echter loop ik tegen de volgende problemen en wil jullie mening daarover horen.
Het bedrijf is opzoek naar betaald werk. Wie niet. dus offertes worden gemaakt en de developers geven aan hoeveel tijd ze kwijt zijn aan het gestelde werk. En dan komt de offerte terug en gaan we aan het werk. Echter zijn dan de uren ingekort en klopt er niks meer van de inschatting. Op zich ook nog niet zo gek want dat is steevast hoe sales projecten verkoopt. De inschatting voor het werk wordt gewoon aangepast en dan zit je met de gebakken peren.
Maar zelfs dat is niet waar ik mee zit. Wel het volgende:
Als je over 4 man beschikt die bepaalde kennis hebben, die nu in alle offertes verkocht worden dan kan ik alleen maar planningen afgeven die maanden in de toekomst liggen, omdat er nu al 3 projecten gepland staan.
Echter als een project af is verkoopt sales en direct gewoon het vervolg project, zeg maar fase 2, en vraagt dan even geef even een planning af. Die maak ik dan en dan komt er bijvoorbeeld uit dat het fase 2 project van project 1 pas na fase 1 van project 2 en 3 kan. Echter wordt er doodleuk gezegd, dat regel je maar. En diegene die dat zegt is de eigenaar dus ga je ook niet in de weerstand, staan. Echter ikzelf weet dat het dus niet kan. de mensen in het project balen als een stier.
Tweede vraag is wat te doen met je resources die in project 1 fase 1 gewoon afgenomen worden omdat we dezelfde mensen nodig hebben voor offertes van projecten die mogelijk door een klant getekend gaan worden. Hierdoor komt mijn project onder druk te staan. En als ik daar wat van zeg, moet ik niet zo moeilijk doen. We hebben de omzet nodig en we zien later wel hoe we gaten dichten.
En derde. Een project is gestart echter zitten we al 2 weken op de broncode te wachten voor bepaalde hardware software. als we die hebben kunnen we die vervangen door nieuwere hard en software zodat het artikel nog enkele jaren meekan en er ondertussen gewerkt kan worden aan een opvolgend product. De huidige hard en software zijn uit de jaren 80/90 en er zijn geen developers meer te vinden die daar iets mee kunnen en de architectuur van de gebruikte hard en software sluiten niet aan bij de mensen van nu die er mee moeten kunnen werken.
Echter wordt de broncode maar niet geleverd als ook geen technische beschrijvingen.
Ik heb hierover al gereclameerd maar directie zegt onzin je kunt best wat doen zonder die broncode. De developers zeggen het tegenover gestelde
Ik snap dat er offertes de deur uit moeten, altijd wel. en ik snap dat daarvoor mensen nodig zijn. echter als ze nooit vrij gepland worden voor bv een dag in de week om dit werk te kunnen doen. Hoe kan ik dan als PM data en deliverables behalen. En als ik aangeef dat we in de knel komen er doodleuk door de eigenaar gezegd wordt dat we nu moeten roeien met de riemen die we hebben. Dat snap ik maar ik heb developers die lichtelijk gefrustreerd zijn en deadlines die niet gehaald worden. Was het maar een leidinggevende maar niet de baas dan was aangeven voldoende. Echter nu is dat anders.Ik heb dit nog nooit meegemaakt dat je verantwoordelijk gesteld wordt voor ene doelstelling, je resources afgenomen worden, afspraken niet nagekomen worden en dat ik bang ben om te rapporteren want er gebeurt gewoon niks. Is er iemand die niet de theorie van project management kent maar dit "ik ben de baas en regel het maar gewoon" effect kent en hoe daarmee te handelen.