FOK!forum / Tour de France 2019 / [Etappe 15] Limoux - Prat d'Albis #4
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:35
SPOILER
Etappe 15: Limoux - Foix Prat d'Albis, 185 km

De korte rit met aankomst op de Tourmalet werd nog wat korter dankzij een protest van wat boze Fransen. Toch ook een jaarlijks terugkerend fenomeen, ieder jaar is er wel een groepje dat de Tour wil misbruiken om aandacht te vragen voor een of andere misstand. Deze keer ging het blijkbaar om een groepje mensen dat op de straat was gaan zitten als protest tegen het industrieel fokken van varkens. Dat schiet in Frankrijk nooit erg op, want dan komt de Franse politie je gewoon van de weg meppen. Ze gebruikten nu geen traangas, dat scheelde dan weer. Een paar kilometer later dan de bedoeling was kon er met de gele vlag gezwaaid worden en toen was men vertrokken. Aanvankelijk leken weinig renners zin te hebben om in de aanval te gaan. Sagan en Nibali reden met z'n tweeën weg en het leek er sterk op dat niemand in de achtervolging ging. Uiteindelijk besloot Kämna te reageren, en na hem Wellens. Toen Wellens eenmaal weggesprongen was uit het peloton besloten nog wat jongens de oversteek te maken, waardoor we uiteindelijk te maken kregen met een kopgroep van 17. Deze kopgroep kreeg nooit een grote voorsprong, want al heel snel besloot Groupama-FDJ de boel te gaan controleren. Blijkbaar had men veel vertrouwen in Thibaut Pinot.

Met een voorsprong van drie minuten begon de kopgroep aan de eerste echte klim van de dag, de Col du Soulor. Op de klim zagen we enkele actieve koplopers, zoals Nibali en Zakarin. Tot nu toe onzichtbaar, maar tijdens deze rit probeerden de heren er wel wat van te maken. In het peloton zagen we ondertussen dat Movistar het commando had overgenomen. Onder meer Amador reed hard op kop en dat zorgde voor slachtoffers. Bardet was de eerste prominente renner die moest afhaken. Op een kilometer of 60 van de finish haakte hij al af, een pijnlijke afgang. Aan het eind van de dag zou hij 20 minuten verliezen. Ook Adam Yates haakte vrij vroeg af, daarnaast viel op dat Ineos met Kwiatkowski en Moscon al vroeg een paar knechten verloor. Richting de top van de Soulor zagen we in de kopgroep Nibali nog eens in de aanval gaan, Wellens en Gesbert gingen met hem mee. Wellens kwam als eerste boven op de top, in de strijd om de bollentrui deed hij weer een zaakje. Het peloton had op de top nog maar anderhalve minuut achterstand, we zouden eindelijk eens een strijd gaan krijgen tussen de klassementsrenners. In de afdaling zagen we Nibali snel naar beneden rijden, maar dat had weinig zin. Ze besloten maar met z'n drieën verder te rijden in de vallei. In het peloton bleef Movistar rijden, al wist een groepje met daarin de gebroeders Yates wel weer de aansluiting te vinden. Het verschil met de koplopers liep terug naar een minuut, een kansloze zaak voor de koplopers. In de vallei volgde er een tussensprint, na die tussensprint lieten de drie koplopers zich inlopen door de achtervolgende groep. De groep der favorieten kwam terug tot 40 seconden, het signaal voor Romain Sicard om maar eens in de aanval te gaan.

In aanloop naar de Tourmalet liep hij snel uit op de achtervolgers en ook op het peloton, hij mocht aan de Tourmalet beginnen met anderhalve minuut voorsprong. Het grootste deel van de achtervolgers had zich laten inlopen door de groep der favorieten, op Calmejane en Gesbert na. Gesbert bleek een wonderdag te hebben, op de Tourmalet reed hij naar Sicard toe en hij liet hem ook meteen achter. Hij hield het toch bijna tot de helft van de Tourmalet vol, maar uiteindelijk werd hij toch ingerekend door de favorieten die nog steeds onder aanvoering van Movistar stonden. In die groep zagen we de ene na de andere grote naam lossen. Yates² moest er weer af, Dan Martin had een groot probleem en de onzichtbare Konrad moest zichtbaar lossen. Na goed werk van Amador nam Soler zijn taken over en dat ging best hard vooruit. Zo hard zelfs dat Nairo Quintana moest lossen. De Colombiaan had blijkbaar een slechte dag, maar vergat dat te vertellen tegen zijn ploeggenoten. Gelost worden door het kopwerk van je knechten, altijd lachen. Het tempo ging daarom iets naar beneden vooraan, wat een teken was voor Barguil om aan te vallen. De Franse kampioen reed snel een mooie voorsprong bij elkaar, tot de mannen van Ineos op kop gingen rijden. De eerder geloste Van Baarle sloot op miraculeuze wijze weer aan en voerde meteen de groep aan, met in zijn wiel Wout Poels. Toen de Nederlandse grapjurken bijna uitgelachen waren zagen we plots een dubbelaanval van Gaudu en Pinot. Gaudu moest op kop gaan rijden voor Pinot en deed dat met zo'n plotselinge versnelling dat er een gat ontstond. Fuglsang sprong er meteen naartoe, de Deen leek toen nog goed te zijn. Gaudu bleef maar op kop beuken, waardoor Barguil op zes kilometer van het eind weer werd ingerekend.

Even later volgde er weer een versnelling, waarna we jongens als Porte en Mas zagen lossen. Qua aanvalswerk werd het geen vermakelijke etappe, maar door het hoge tempo sneuvelde toch de ene na de andere favoriet. Op vier kilometer van het eind zagen we Valverde lossen, we bevonden ons immers bijna op 2000 meter hoogte. Tegen die tijd was Gaudu zo ongeveer klaar en toen namen de verrassend sterke mannen van de Jumbo het over. Terwijl alle knechten zo ongeveer opgesoupeerd waren had Kruijswijk nog twee mannen over. De Plus mocht als eerste op kop gaan beuken en dat deed hij op een overtuigende manier. De groep bestond nog maar uit een man of 10 en nadat George Bennett overnam van De Plus dunde de groep nog wat verder uit. Bennett ging zelfs zo hard dat Kruijswijk hem tot rust moest manen. Met de slotkilometer in zicht zagen we jongens als Fuglsang en Uran lossen, er bleef eigenlijk niemand meer over. Ook Thomas zat ineens dik in de shit. De Tourwinnaar van vorig jaar kon in de laatste kilometer de rest niet meer volgen. Met zes renners doken we de laatste kilometer in. Een vreemde kilometer, aangezien niemand echt in staat was om weg te rijden. Het was blijkbaar toch een behoorlijk zware rit geweest. De tot dan toe onzichtbare Buchmann probeerde te versnellen, maar hij kreeg geen ruimte. Bernal keek vooral achterom, de slaafse Colombiaan was op zoek naar G. Een nieuwe versnelling van Buchmann volgde, terwijl een ijzersterke Pinot op het wiel zat geplakt. Ook Alaphilippe was nog mee, de gele trui blijft verbazen en verrassen. Op dat punt leek hij zelfs de rit te kunnen winnen, maar dat pakte anders uit. Zij aan zij reden de koplopers naar de laatste meters van de berg toe, waarna Pinot over het sterkste eindschot bleek te beschikken. Met Kruijswijk in het wiel versnelde hij en Kruijswijk kon niet volgen. Alaphilippe kon misschien wel volgen, maar koos ervoor om niet achter Pinot aan te gaan. Een alliantie smeden? Wie weet. Momenteel is alles mogelijk, als Alaphilippe zelfs deze rit weet te overleven mag je niet meer zeggen dat hij de Tour niet kan winnen. Pinot zal extra balen van het tijdverlies tijdens de waaierrit, bergop maakt hij de meeste indruk. Kruijswijk finishte sterk, zes seconden achter Pinot eindigde hij in het wiel van Alaphilippe. Bernal en Buchmann kwamen een paar seconden later binnen, Landa nog een paar seconden later.

De tijdverschillen na de eerste zes waren een stuk groter. Thomas verloor zomaar een halve minuut, Fuglsang bijna een minuut, Porte twee minuten en Mas zelfs bijna drie minuten. Over de rest hoeven we niet meer te praten. Quintana, streep erdoor. Adam Yates, ik dacht het niet. Bardet? Hahaha. Ondanks het feit dat we veel namen kunnen doorstrepen is de Tour nog steeds razend spannend, als we tenminste geloven dat Alaphilippe er nog een keer doorheen gaat zakken. Als Alaphilippe deze vorm vasthoudt tot in Parijs wint hij de Tour met twee vingers in de neus. Als we de logica respecteren verliest hij in de Alpen een keer een kwartier en dan houden we vijf andere renners over die kunnen winnen. Door het tijdsverlies van Thomas staan achter Alaphilippe vijf mannen op ongeveer een minuut van elkaar. De Tour kan dus nog alle kanten op, wat leuk. ONZE Kruijswijk heeft laten zien dat hij goed is en dat de ploeg sterk is, ook erg leuk natuurlijk. Het enige jammere is dat deze rit vooral een afvallingsrace was, we hebben weinig mooie aanvallen gezien. Misschien dat we die aanvallen wel gaan zien tijdens de volgende rit. De laatste rit van de tweede week wordt ook afgewerkt in de Pyreneeën. Een wat langere rit, met onderweg drie beklimmingen van de eerste categorie. Op het eerste oog lijkt het niet zwaar genoeg voor de klassementsrenners, maar misschien worden we een keer op waar genot getrakteerd. Een mens mag hopen. En avant.

EXpho7S.png
bd0ec

Het peloton staat na een lange verplaatsing van liefst 200 kilometer aan de start in Limoux. Dit is een stadje met 10.000 inwoners in het departement Aude, regio Occitanië. Limoux is een stad die redelijk recent is toegetreden tot de Tourfamilie. In 2011 kwamen we hier pas voor het eerst en ondertussen zijn we er voor de derde keer. Drie keer is er hier een rit vertrokken. In 2011 vertrok er een etappe van bijna 200 kilometer, die aan zou komen in Montpellier. Cavendish won daar één van zijn vijf ritten tijdens die Tour. Eén jaar later keerde het peloton weer terug naar Limoux, voor een etappe met aankomst in Foix. Een rit die redelijk vergelijkbaar is met deze rit, we gaan nu immers ook richting Foix. Het grote verschil is dat we toen daadwerkelijk eindigden in Foix zelf, nu moeten we nog naar een berg boven Foix. Limoux is blijkbaar vooral bekend vanwege de wijn, die hier op traditionele wijze bereid wordt. De geschiedenis van Limoux is volgens de overlevering ook onlosmakelijk verbonden met het Katharisme. Toen de kruisvaarder Simon de Montfort, geen familie van Maxime, van de katholieke kerk de opdracht kreeg om het Katharisme uit te roeien was Limoux een van de eerste plaatsjes waar de kruisvaarders succes wisten te boeken. Nadat de kruisvaarders de stad veroverd hadden, werden er honderden katharen veroordeeld voor ketterij, en vervolgens opgehangen. In de rest van de regio ging het wat moeizamer, tijdens de rit gaan we volgens het roadbook meerdere kastelen van de katharen tegenkomen. Later in de geschiedenis zou Limoux een relatief voorspoedige periode doormaken dankzij de textielindustrie. Tegenwoordig moet je vooral in Limoux zijn van januari tot maart. In deze periode vieren ze hier ieder jaar carnaval. Het schijnt het langste carnaval ter wereld te zijn, het feest gaat zes weken door. Ik ben meestal na een dag of drie al helemaal klaar, straffe kost in Limoux. In het stadje zelf komen we enkele fraaie gebouwen tegen, zoals de Pont-Neuf. Deze oude brug komt uit de 18e eeuw, zeggen ze. In de buurt van de brug zien we de achterkant van de kerk van Saint-Martin, dat ziet er ook prima uit. Aan de voorkant van de kerk komen we uit op de Place de la Republique, zoals zo ongeveer ieder plein met die naam automatisch de moeite waard. Ook de lokale basiliek is de moeite waard, Notre-Dame-de-Marceille. Ligt een klein beetje buiten de stad, maar voor zo'n mooi bouwwerk wil je vast wel een paar meter omlopen. Buiten dat hebben ze nog enkele musea in Limoux, zoals het Musée du Piano. Van al dat moois gaan de renners niets merken, ze gaan van start aan de rand van Limoux in een straat met een aantal sjofele zaakjes. Een snackbar met de naam Snack Star bijvoorbeeld, niet best.

24030912347_ddd683b570_b.jpg

We krijgen vandaag zowaar een keer met een korte neutralisatie te maken, het is heus. Slechts vijf minuten, onvoorstelbaar. Tijdens de neutralisatie verlaten we Limoux meteen, terwijl de renners over een brede en rechte weg rijden. Af en toe onderbroken door een rotonde, iets waar ze geen last meer van hebben zodra de rit echt is begonnen. Als we officieel vertrekken gaat het eerst twee kilometer rechtdoor over een brede en vlakke weg langs de Aude. Deze rivier gaan we een tijd volgen, maar nadat de rivier eerst een tijdje rechtdoor stroomt begint ie wat meer te meanderen. De weg naast de rivier ondergaat hetzelfde lot, het zal de komende kilometers een stuk bochtiger zijn. Het gaat ook even kort een paar meter omhoog, maar veel stelt het niet voor. Voorlopig is het vooral vlak. Na zes kilometer koers rijden we langs Alet-les-Bains en voorbij dit plaatsje rijden we verder richting Luc-sur-Aude. Het blijft vlak, terwijl we door een best wel leuke omgeving rijden. Veel groen, af en toe wat rotswanden. Prima om even rustig om je heen te kijken, al zullen de renners ondertussen nog wel bezig zijn met het opzetten van een vlucht. Dat zal niet meevallen in deze vallei, want op een paar meter vals plat na is er weinig terrein waar je jezelf kan onderscheiden. We rijden een kilometer of drie verder over een vlakke weg richting het volgende dorp, Couiza. Net buiten dit dorp slaan we rechtsaf, waarna we via een wat smallere weg over een brug rijden. Daarna fietsen we een paar kilometer verder langs de andere kant van de Aude richting Espéraza. De weg richting dit plaatsje waar ze een dinomuseum hebben is ook weer grotendeels vlak, maar wel ietwat smal. Na 16 kilometer koers komen we uit in dit plaatsje aan de Aude, waar de renners met wat bochten te maken krijgen en ook nog een aantal vluchtheuvels en meer van dat soort verkeersobstakels.

43336118990_22fffd8823_b.jpg

Buiten Espéraza rijden de renners een kilometer of zes rechtdoor over een achterafweggetje door terrein dat wat ruiger begint te worden. Het loopt de komende kilometers een beetje vals plat omhoog tot in Rouvenac. Buiten dit plaatsje wordt de weg wat bochtiger, terwijl het tegelijkertijd wat steviger omhoog begint te lopen. Al valt het alsnog wel mee, het gaat gemiddeld aan een procent of drie omhoog. Tussendoor een paar korte stukjes in dalende lijn en een paar stroken waar het wat steiler omhoog gaat, maar als we het vergelijken met alles wat vandaag nog gaat komen is het niet zo bijzonder. Aan het eind van dit stuk slaan de renners linksaf, waarna ze over een nog smallere weg richting Puivert gaan rijden. De komende vier kilometer gaat het vooral naar beneden. De smalle weg is behoorlijk bochtig, wat het een best link afdalinkje maakt. Beneden komen we uit in Puivert, na een laatste scherpe bocht naar rechts rijden we dwars door dit dorpje. Boven het dorp torent een kasteel uit, het Château de Puivert. Ze hadden ons kastelen van de katharen beloofd en nu is het dan zo ver. Dit is er eentje hoor, sinds 1907 staat het te boek als een historische monument. In de 13e eeuw heeft men hier flink gevochten, in de tijd van de kruistochten. Het kasteel valt vooral op vanwege de symmetrische bouw en is daarom blijkbaar in trek bij filmregisseurs. Die lui komen er wel binnen, omdat het privébezit is kom je er zelf waarschijnlijk niet in. Na 34 kilometer koers rijden we langs het dorpje waarboven dit kasteel op de groene heuvel (Puig Vert) ligt. Daarom noemen we deze plek Puivert, te gek.

balade-aude-cathare-chateau-puivert-5.jpg

In Puivert is de weg inmiddels een stuk breder geworden. Buiten het centrum gaat het ook direct omhoog, we beginnen aan de volgende klim. Die klim heeft zelfs een naam, Col de la Babourade. Het gaat drie kilometer omhoog aan 5% gemiddeld. Na dit toch wel seriezue klimmetje volgt er niet direct een afdaling. Het is een kilometer of twee zo goed als vlak, terwijl we over de brede weg een beetje rondkronkelen. Het gaat daarna anderhalve kilometer licht naar bneeden, waarna we weer een kort knikje omhoog tegenkomen. De weg wordt wat rechter, waarna we in licht dalende lijn min of meer rechtdoor richting Bélesta fietsen. In dit dorpje ziet de boel er nogal vervallen uit. De renners fietsen langs de grijze huizen en komen ook nog een kasteeltje tegen. Voorbij dit kasteeltje slaan ze scherp linksaf, na die bocht volgt er een wegversmalling. Even verderop gaat het naar rechts en dan verlaten we Bélesta weer. We hebben ondertussen 45 kilometer afgewerkt en buiten dit plaatsje gaat het verder over een iets smallere weg. We rijden 3,5 kilometer behoorlijk rechtdoor in een bosrijk gebied, tot we in het dorpje Fougax uitkomen. Hier komen we een paar lastige bochtjes tegen, maar buiten het dorp gaat het weer wat meer rechtdoor. We gaan op weg naar de eerste gecategoriseerde klim van de dag. Voor we die klim bereiken rijden we eerst alvast een paar kilometer vals plat omhoog, richting Montségur. Een paar kilometer lang valt het best mee, maar als de weg bochtiger begint te worden gaat de klim beginnen. Ik heb me laten vertellen dat we voor het eerst in de historie aan de volgende klim beginnen, de Côte de Montségur. Een beklimming van de tweede categorie, 6,8 kilometer lang aan 6% gemiddeld. Met het vals plat erbij kom je naar het zich laat aanzien aan een kleine tien kilometer aan 5% gemiddeld. Het is in ieder geval een mooie klim. We rijden door een smal dal, langs imponerende rotswanden. Het gaat af en toe ook op een imponerende manier omhoog, zo komen we vrij vroeg een kilometer aan 10% gemiddeld tegen. Kort achter elkaar komen de renners een paar haarspeldbochten tegen, vandaar dat het zo steil omhoog gaat. In het vervolg van de klim valt het wel mee, het gaat een paar kilometer aan ongeveer 6% omhoog, met aan het eind nog twee kilometer aan 7%.

tour-de-france-2019-stage-15-climb-ccdcbcec54.jpg
4713329399_14bdfb8abd_b.jpg

Na 60,5 kilometer koers komen de renners boven op deze eerste echte klim van de dag. Op de top wordt de weg ineens heel breed, er is zelfs een heuse parkeerplaats te vinden. Niet zonder reden, want in Montségur draait het vooral om het Château de Montségur. Dit is een kasteel op een gigantisch hoge rots. Een kasteel van de katharen, uiteraard. Hét kasteel van de katharen, zelfs. Wikipedia komt met de volgende geschiedenisles: In 1204, toen paus Innocentius III zijn strijd tegen de katharen begonnen was (wat in 1209 tot een kruistocht leidde) werd de ruïne van een oude vesting op deze bergtop door de katharen herbouwd. Dit bolwerk werd in 1232 door de Kathaarse bisschop van Toulouse uitgeroepen tot het zenuwcentrum van het katharisme. In 1243 was het Kasteel van Montségur de belangrijkste vesting van de katharen. Tijdens de derde Albigenzische Kruistocht belegerde het kruisvaardersleger de burcht, aanvankelijk zonder succes. Katapulten konden niet gebruikt worden wegens de grote hoogte waarop de vesting stond. Dit veranderde toen een groepje soldaten er op een nacht in slaagde een nabijgelegen toren in te nemen, zodat de kruisvaarders vanaf ongeveer dezelfde hoogte de burcht konden bestoken. Op 16 maart 1244 gaven de katharen en hun verdedigers (niet iedereen in de burcht was van het kathaarse geloof) zich over. Bij hun overgave kregen de katharen en de verdedigers de keuze tussen zich te bekeren tot het officiële christendom of de brandstapel. Tussen de 200 en 225 katharen die zich in Montségur bevonden kozen vrijwillig voor de brandstapel. Ter nagedachtenis van hen werd een monument opgericht aan de voet van de berg. De burcht van de katharen werd met de grond gelijk gemaakt. In de drie eeuwen daarna is de tegenwoordige burcht door Franse troepen als ganizoen gebouwd en uitgebreid. Eigenlijk worden we dus met z'n allen in de maling genomen, dit is helemaal geen kasteel van de katharen meer. Enfin, maakt niet uit, het ziet er leuk uit. Kom maar door met die drones.

45590669574_cf65da7885_b.jpg

Voorbij de parkeerplaats gaan we vijf kilometer naar beneden. De weg is hier behoorlijk breed en het is niet buitengewoon bochtig, dus is de afdaling vrij makkelijk. Alleen aan het begin komen de renners twee lastige bochten tegen, maar daarna gaat het op een eenvoudige manier verder richting Montferrier. Voorbij Montferrier wordt de weg zo goed als vlak. We rijden een kilometer of twee behoorlijk rechtdoor, tot in Villeneuve-d'Olmes. Hier slaan we linksaf, waarna we nog eens anderhalve kilometer verder gaan rijden over een weg die nog even kort naar beneden loopt. Aan het eind van deze weg gaat het nog eens naar links. We komen nu terecht op een enorm brede weg, die door de vallei loopt. Deze weg is behoorlijk recht en anderhalve kilometer vlak, voor er een nieuw stuk in stijgende lijn volgt. De drie kilometer daarna gaat het lichtelijk omhoog, aan een procent of drie gemiddeld. Aan het eind van dit klimmetje komen we uit in het dorpje Nalzen. Buiten dit kleine dorpje met ongeveer 100 inwoners gaan we anderhalve kilometer dalen. Een eenvoudig afdalinkje, de brede weg loopt vooral rechtdoor. Aan het eind van deze afdaling rijden we nog eens acht kilometer verder over dezelfde weg, die nu dus vlak is. We rijden dwars door de mooie vallei, terwijl we ondertussen een mooi uitzicht hebben over de omgeving. In de verte zijn genoeg bergen te zien, terwijl het dichterbij vooral heel erg groen is. Aan het eind van deze weg komen we na 83,5 kilometer uit in Saint-Paul-de-Jarrat, waar de renners drie rotondes tegenkomen. Bij de derde rotonde slaan ze linksaf, waarna ze een aantal kilometer langs de Ariège gaan rijden. De weg langs deze rivier is minder vlak dan je zou verwachten. Na een vlakke kilometer gaat het nog eens twee kilometer omhoog aan 3%. Vervolgens gaat het een kilometer licht naar beneden, waarna de orde weer hersteld wordt. We gaan op weg naar de tussensprint van de dag en in de laatste kilometers voor de tussensprint zal het vooral vlak zijn. Via Mercus-Garrabet rijden we langs de rivier richting Tarascon-sur-Ariège, waar we na 93,5 kilometer gaan sprinten. Tussendoor rijden we nog door een klein dorpje met de naam Bompas, eventuele Belgische lezers zullen daar misschien wel smakelijk om kunnen lachen. Via Bompas en nog een mooi stukje natuur komen we uit in Tarascon, waar er op een licht oplopende weg gesprint mag worden.

Tarascon-sur-Ari%C3%A8ge-1.JPG

Tarascon-sur-Ariège bereiken we dus na 93,5 kilometer koers. Na de tussensprint staren we meteen tegen het bovenstaande bouwwerk aan, de Tour du Castella. Tarascon is een dorp waar we wel vaker passeren. Ooit in 1998 ging hier een rit van start, maar meestal fietsen we hier vooral snel voorbij op weg naar de een of de andere klim. Plateau de Beille ligt hier bijvoorbeeld niet ver vandaan, of de Col de Port. Vandaag pakken we een andere col mee, de Port de Lers. Voor we de voet van die klim bereiken moet er alleen nog wel een aardig eindje gefietst worden. Na de tussensprint slaan we rechtsaf, rijden we via een brug over de Ariège en gaat het na een bochtig rondje in het centrum bij een rotonde aan de rand van het dorp naar links. We fietsen nu een kilometer rechtdoor, om vervolgens bij de volgende rotonde rechtsaf te slaan. Na deze bocht rijden we de bergen tegemoet. Tussen de hoge toppen door fietsen we in de vallei van de rivier Vicdessos een kilometer of 13 verder richting het plaatsje met dezelfde naam. De weg in de de vallei loopt heel geleidelijk omhoog. In die 13 kilometer komen we ongeveer 200 meter hoger uit, het is dus steeds een beetje vals plat. Af en toe helemaal plat, af en toe iets meer dan vals plat. Heel ingewikkeld is het niet, het gaat ook vooral rechtdoor. Voor we na 108,5 kilometer uitkomen in Vicdessos zijn we eerst nog door Capoulet-et-Junac en Niaux gereden. In de omgeving van Niaux komen we nog een onderwerp voor de afdeling touristique tegen. Buiten Niaux vinden we in de rotsen de uitgestrekte grotten van Niaux. In deze Grotte de Niaux zijn belangrijke archeologische vondsten gedaan. Tekeningen van bizons en andere dieren, van 11.000 tot 17.000 jaar oud. Jawel, een ideal bestemming voor iedere toerist. Je kan je auto hier zelfs voor de deur parkeren, lekker man.

niauxIMG_0186.jpg
Grotte-de-Niaux.jpg

Goed, we komen dus na onze tocht door de vallei uit in Vicdessos. Hier slaan we rechtsaf, waarna we via een smalle brug over de Ariège rijden. Na de brug gaat het naar links en even verderop slaan we rechtsaf een wat smallere weg in. Deze weg loopt direct omhoog, de volgende klim van de dag is begonnen. De renners gaan de Port de Lers beklimmen, een berg die de laatste jaren met enige regelmaat de revue passeert. In 1995 debuteerde de klim, daarna keerde ie pas in 2004 terug, maar sinds 2011 komen we hier vaker. Na 2011 werd deze klim namelijk ook in 2012 en 2015 beklommen. In 2015 beklommen we hem wel van de andere kant, toen gingen we langs deze kant naar beneden en reden we naar beneden in de vallei richting Tarascon. Kwiatkowski was toen als eerste boven op deze klim, maar de rit met aankomst op Plateau de Beille werd uiteindelijk gewonnen door Joaquim Rodriguez. Goed, Port de Lers dus. Een beklimming van 11,4 kilometer aan 7% gemiddeld. Deze klim van de eerste categorie begint meteen goed met een kilometer aan 7,3%. Daarna gaat het zelfs twee kilometer achter elkaar aan 8,3% omhoog. Daarna wordt het wel wat makkelijker, het gaat een kilometer aan 4% omhoog. Die kilometer wordt opgevolgd door een strook aan 6%, ook dat valt wel mee. Vervolgens wordt het wel weer wat lastiger. Een kilometer aan 8% wordt opgevolgd door een kilometer aan 9%, waarna weer terug gaan naar 7%. Het is een beetje een vreemde klim, want de weg loopt vooral rechtdoor. Haarspeldbochten en andere scherpe bochten komen we voorlopig niet tegen, een vreemd zicht. De weg was in het begin van de klim al niet al te breed, maar als we langs het dorpje Suc fietsen wordt het nog een slag smaller. Na de drie lastige kilometers volgt er een wat makkelijkere kilometer aan 4%, maar daarna gaat het een kilometer aan 10% omhoog. De lastigste kilometer van de klim en dus komen we ook een verandering van het parcours tegen. Waar het eerst vooral rechtdoor liep bevinden we ons nu wel in de zone van de haarspeldbochten. In de laatste anderhalve kilometer van de klim blijft het smal en bochtig, terwijl het aan 6% gemiddeld omhoog gaat. Na 120 kilometer, op 65 kilometer van het eind, komen de renners boven op deze behoorlijk lastige klim.

tour-de-france-2019-stage-15-climb-n2-3e04babe84.jpg
13505.jpg

Op de top bereiken de renners een grote open vlakte. Er is een prachtig uitzicht over de omgeving, maar daar kan niet lang van genoten worden. Het gaat direct naar beneden. We gaan een kilometer of 12 serieus afdalen richting Le Port. Het is lastig inschatten hoe moeilijk de afdaling precies is, want de mannetjes van Google zijn hier in januari 2011 voor het laatst geweest. En toen had het blijkbaar net gesneeuwd, dus ik zie via Streetview vooral heel veel sneeuw op de weg. Op de plaatsen waar geen sneeuw ligt valt waar te nemen dat de weg ook in de afdaling niet enorm breed is. Wel is het zo dat het langs deze kant van de klim minder hard naar beneden gaat, dit is vrij duidelijk de makkelijke kant. Het is wel redelijk bochtig, dus een beetje voorzichtigheid inbouwen kan geen kwaad. In het eerste deel van de afdaling hebben we vooral te maken met wat langere bochten, ergens halverwege stappen we over op de haarspeldbochten. Vrij kort achter elkaar een stuk of zes van die dingen, best pittig wel. Na die reeks van haarspeldbochten begint de afdaling te lijken op het eerste deel van de klim. Het gaat vanaf nu vooral rechtdoor verder, met alleen wat korte en snelle bochtjes tussendoor. Veel renners zullen deze afdaling nog wel kennen, want ook in de Tour van 2017 reden we hier naar beneden. Toen reden we weliswaar niet over Port de Lers, maar wel over de Col d'Agnés en de afdaling van die klim sluit halverwege aan op de afdaling van deze klim. Toen is er volgens mij niemand overleden, dus dan zou het nu ook goed moeten gaan. Na een kilometer of 13 dalen komen we uit in Le Port, waarna we vier kilometer verder gaan rijden over een vlakke weg richting Massat. Het is wel wat bochtig, maar dat mag geen problemen meer opleveren. In Massat zelf, waar we na 136,5 kilometer passeren, pakken we in de smalle straatjes in het centrum ook nog de nodige bochten mee. Daarna duiken we buiten het centrum kort naar beneden, richting de volgende klim van de dag.

coast-to-coast-pyrenees-july-2012-7497.jpg

We bevinden ons sinds ongeveer halverwege de afdaling van Port de Lers op het grondgebied van de 13e rit van de Tour van 2017. Ook toen kwamen we uit in Massat en zouden we via de volgende klim naar Foix rijden. Die volgende klim, dat is Mur de Péguère. Het is pas de derde keer dat deze klim in het Tourparcours is opgenomen, maar ondertussen is het toch al een bekende klim. Eerste categorie, negen kilometer lang aan 8% gemiddeld. De klim dankt haar snelvergaarde faam vooral aan de laatste kilometers. In het begin valt het eigenlijk allemaal nog wel mee. Het gaat eerst drie kilometer aan 6% gemiddeld omhoog over een brede weg. Daarna volgt er een simpele kilometer aan 3%, voor het nog eens twee kilometer aan 6% omhoog gaat. De renners rijden vervolgens door het gehucht Boussenac en hier slaan ze linksaf een smal weggetje in. Een veredeld geitenpad, zo mag je het best noemen. De kronkelige weg loopt door een donker bos en is steil, bijzonder steil. In de laatste drie kilometer van de klim gaat het aan 12% gemiddeld omhoog, met steilste stroken aan 18%. Het is hier altijd kruipen geblazen, zoals we in het verleden ook al hebben kunnen zien. Tijdens de eerste van drie lastige kilometers gaat het aan 13% gemiddeld omhoog, tijdens deze kilometer komen we ook die strook aan 18% en een strook aan 16% tegen. Vervolgens gaat het aan 12,6% omhoog, nog steeds vrij lastig. Richting de top gaan we dan verder aan 11%, geen sinecure. De top van de Mur de Péguère bereiken we na 147 kilometer, op 38 kilometer van het eind. Op de top van deze klim zijn er weer bonificatieseconden te verdienen.

c8f31

Mur de Péguère is dus twee keer eerder gebruikt in de Tour. De klim debuteerde in 2012, ook in een rit richting Foix. Sandy Casar kwam toen als eerste boven, hoewel hij daar uiteindelijk niet veel aan had. Een omvangrijke kopgroep was weggereden, met onder meer een duo van Rabobank. Steven Kruijswijk en Luis Leon Sanchez gingen in de aanval en vooral Sanchez had weer eens een goede dag. Desondanks moest hij lossen op Mur de Péguère, maar in de afdaling wist hij terug te keren. Kruijswijk moest ook lossen, maar hij keerde dan weer niet terug, hij heeft dus geen goede herinneringen aan deze klim. De afdaling is op zichzelf niet zo lastig, maar in 2012 hadden een aantal onverlaten het extra moeilijk gemaakt. Dit was de beruchte afdaling van de punaises. Het regende lekke banden in het achtervolgende peloton en de onfortuinlijke Robert Kiserlovski ging door een lekke band hard onderuit, waarbij hij zijn sleutelbeen brak. Achteraf gezien brak dat ook zijn carrière, zou je kunnen zeggen. In 2017, de tweede keer dat we hier omhoog en naar beneden gingen, viel het gelukkig mee. Toen strooide men niet met punaises. Die rit in 2017 was wel spectaculair. Een korte rit van 100 kilometer, ook al met aankomst in Foix. Contador, Quintana en Landa gingen vroeg in de aanval en wisten stand te houden tot de finish. Op de steile muur kwamen ze alleen niet af van de toen ongelofelijk goede Warren Barguil, die uiteindelijk het sprintje in de straten van Foix wist te winnen. Tijdens de laatste kilometers van de klim rijden de renners over een smal weggetje, maar op de top komen ze uit op een grotere weg en die brengt ze rechtstreeks naar Foix. De afdaling is dus, op mogelijke punaises na, niet lastig. Er zijn bijna geen lastige bochten te vinden en het gaat ook niet verduiveld steil naar beneden. Pas in de buurt van Burret, na 13 kilometer dalen, liggen er een paar scherpe bochten op het parcours. Na dit korte bochtige stuk gaat het weer vooral rechtdoor verder richting Foix. Het ergste is achter de rug, het begint steeds vlakker te worden. Nog een kilometer of 10 fietsen tot in Foix, de stad waar we de vorige keren aankwamen na een beklimming van Mur de Péguère. Na 165 kilometer rijden we door La Coupière, waar het vlak is. We passeren de plaats waar Luis Leon Sanchez in 2012 zijn vluchtgenoten wist te verrassen met een late demarrage. Vanaf dit moment is er van een afdaling al helemaal geen sprake meer, op de grote plaat stampen richting Foix. In 2017 zagen we hier vooral Mikel Landa aan het werk, die een poging deed om zichzelf richting de gele trui te fietsen. Dat lukte helaas niet, maar voor ons is Landa natuurlijk wel de morele winnaar van die Tour. Zonder verdere noemenswaardigheden bereiken we na 172 kilometer Foix, op 12,5 kilometer van de finish. Normaal zouden we nu klaar zijn, maar vandaag gaan we nog een tijdje door.

Foix_2.jpg

Foix is een stad met 10.000 inwoners, waar de Tour de laatste jaren met enige regelmaat komt. In 2017 dus voor het laatst, als eindpunt van een enerverende rit. In de straten van Foix zouden vier renners gaan sprinten voor de overwinning. Iedereen ging alvast zitten voor een overwinning van Alberto Contador, maar Warren Barguil sneed de laatste bocht een stuk beter aan en reed zo naar zijn eerste overwinning van die Tour. Later zou hij nog op de Izoard winnen, een klim die we over een aantal dagen ook weer tegenkomen. Daarvoor waren we hier dus in 2012, toen Luis Leon Sanchez aan het slot wist weg te rijden uit een kleine kopgroep. Ook in 2008 was Foix een aankomstplaats, toen ging de overwinning naar Kurt Asle Arvesen. In 2001 en 2007 was Foix dan weer een startplaats. Op basis van de aankomsten in de stad moeten we voorlopig tot de conclusie komen dat het een stad is die gunstig is voor vluchters, want hoewel er in 2017 grote namen vooraan eindigden deden ze dat wel door vroeg op de dag al in de aanval te gaan. Foix is overigens een stad die het vooral moet hebben van het lokale kasteel. Dat torent hoog boven de stad uit en is daarmee de absolute blikvanger. Je kan ook nog wel wat mooie plaatjes schieten langs de Ariège, die Foix doorkruist, maar daarna heb je de hoogtepunten van Foix snel gehad. Misschien dat men daarom heeft besloten om een keer niet te stoppen in de stad zelf, maar het hogerop te zoeken. We gaan snel door met het slot van de rit.

54ff5208de13b.jpg

Bij het binnenrijden van Foix slaan de renners rechtsaf. Daarna rijden ze rechtdoor de stad in, terwijl ze in de achtergrond het kasteel zien liggen. Ze komen uit bij een rotonde, waar ze rechtsaf slaan. Als ze langs een school met een indrukwekkende façade fietsen begint de weg al voorzichtig omhoog te lopen, we zijn begonnen aan de slotklim. De komende 12 kilometer gaat er aan 7% gemiddeld geklommen worden. De renners zijn onderweg naar Prat d'Albis, een berg van de eerste categorie. In de straten van Foix valt de klim wel mee, het gaat een kilometer aan 4,5% omhoog. Daarna volgt er een kilometer aan 6%, ook dat is nog te doen. We bevinden ons nog steeds in de straten van Foix en het is hier vrij bochtig. Het gaat onder meer twee keer naar links, terwijl we ook in de derde kilometer van de klim nog voorzichtig aan 6% omhoog gaan. Eenmaal buiten Foix rijden we ineens door een bos en daar begint de klim ergens op te lijken. Een kilometer aan 10,5%, jawel. Het blijft daarna steil, hoewel de volgende kilometer slechts een gemiddelde van 7,5% heeft. Dat ligt aan het feit dat we een korte strook in licht dalende lijn tegenkomen. Na deze strook gaat het in de volgende kilometer weer vrolijk aan 11% omhoog, dit is het deel van de klim waar de heren renners zich mogen uitsloven. De relatief smalle weg kronkelt hier flink, we pakken een paar enorm steile haarspeldbochten mee. Dit is het deel van de klim waar alles moet gebeuren, want in de kilometers hierna wordt het een stuk minder spectaculair. Halverwege de klim krijgen we nog een kilometer aan 8% cadeau, maar daarna zwakt het stevig af richting 6,5%. Op vier kilometer van het eind gaat het aan 7% omhoog. Op drie kilometer van het eind gaat het aan 6,5% omhoog. Op twee kilometer van het eind gaat het aan 6% omhoog. Dan voelt u de laatste kilometer wel aankomen natuurlijk. Haha, gefopt! In de laatste kilometer gaat het slechts aan 3% omhoog. Na 12 kilometer klimmen en 185 kilometer koersen bereiken we de top van Prat d'Albis. De tweede week zit erop, hoera.

0ef7c
860_prat_dalbis_4.jpg

Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour komen we aan boven op Prat d'Albis. Dat de klim nu pas z'n debuut maakt heeft meerdere redenen die nogal voor de hand liggend zijn. De eerste reden is een praktische. De Tour heeft graag brede beklimmingen met op de top een gigantische parkeerplaats of iets in die zin waar ze het hele circus kunnen deponeren. Daar is op Prat d'Albis totaal geen sprake van. Zodra we Foix verlaten wordt de weg smal en het lijkt steeds smaller te worden richting de top. Boven op de klim is de weg nog steeds enorm smal. Daar waar we finishen is er ook geen mooie parkeerplaats, maar wel een paar grote grasvelden. Daar kan je in principe ook al je troep kwijt, maar het is voor Tourbegrippen een beetje onorthodox. Alhoewel, na de boel wat grondiger onderzocht te hebben kom ik tot de conclusie dat ze een paar zakken grind in de buurt van de finish over het gras hebben gekieperd en de boel een beetje hebben aangestampt. Ook weer opgelost dus, niks mis mee. Het uiterlijk van deze klim lijkt me een andere reden waarom we hier niet eerder zijn geweest. De Tour draait vooral om de mooie plaatjes en die gaan we hier moeilijk vinden. Het eerste deel van de klim rijden de renners door een bos, maar in de laatste kilometers rijden ze over een bochtige weg verder buiten het bos. Hier is het vooral gras en struiken. Weinig fraais om je op te verheugen, al komen er misschien nog een paar paragliders voorbij gevlogen. De kaalheid van deze berg is dan wel weer bijzonder geschikt voor dat soort activiteiten. Vanaf de top is het uitzicht over de omgeving nog wel aardig, je kan Foix zo zien liggen. Tijdens mijn zoektocht naar informatie over deze klim kwam ik een krantenartikeltje tegen. In dat krantenartikel gaat het helemaal niet over deze berg, maar wel over de kosten van zo'n etappe. Lijkt me eigenlijk wel lachen om ook een keer in de groep te gooien, dan weten we waar we met z'n allen over praten. Deze rit schijnt in totaal 450.000 euro te hebben gekost, verdeeld tussen alle betrokken gemeenten. Flinke som, als je het mij vraagt. De ASO vraagt blijkbaar 90.000 euro voor een vertrek en 120.000 euro voor een aankomst, wat een oplichters. Moet je trouwens nagaan hoeveel ze de afgelopen jaren hebben verdiend aan Pau, dat loopt dus in de ettelijke miljoenen. We treffen hier ook meteen de derde reden aan waarom we normaal niet aankomen op Prat d'Albis. De stad Foix legt dus gewoon een ton op tafel om de rit niet eens te laten eindigen in de stad zelf, over kapitaalvernietiging gesproken. Goed, een laatste punt van orde met betrekking tot de fans: Dat wordt een probleem hier. Hopelijk heeft de organisatie z'n teringzooi deze keer wel goed geregeld.

image.jpg?v=1

In startplaats Limoux gaat het morgen 33 graden worden, dat is niet zo fraai. Er is geen kans op regen, het beetje wind dat er staat zal vanuit het noorden komen. In Foix zal het iets koeler zijn, maar 31 graden is alsnog aan de warme kant. Ook daar een minimale kans op regen en maar een beetje wind, eveneens vanuit het noorden. De wind zal op de slotklim dus vooral in de rug staan, we gaan vlammen. Beginnen doen we om 12:05, na een neutralisatie van vijf minuten gaan we om 12:10 dan echt vertrekken. De strijd om in de vlucht van de dag te geraken kan leuk worden, dus ik adviseer iedereen om meteen in te schakelen. We zijn dan wel weer afhankelijk van Eurosport 1, want Michel en José zijn er pas om 14:00 bij. Twee uur lang Bobbie en Jan, wat een leven. Tegen de tijd dat Michel en José hun lunch hebben verorberd zijn we al voorbij het kasteel van Montségur, dat lijkt me niet de bedoeling. Het is wel de bedoeling dat we een late finish krijgen. De aankomst wordt verwacht tussen 17:07 en 17:44.

D_8OV1wWkAA26lH.jpg:large

De laatste rit van de tweede week is een rit die naar de vluchters kan gaan, maar het kan ook zomaar een rit voor de klassementsrenners zijn. Zo, daar hebben jullie niet van terug. Het is in ieder geval een zware rit, met meer dan 4000 hoogtemeters. De organisatie heeft het over 4700 hoogtemeters, andere bronnen houden het op 4300. In ieder geval meer dan 4000, dus zwaar. In principe zwaar genoeg voor een leuke strijd tussen de klassementsrenners, maar ik weet niet of ze zich daadwerkelijk geroepen voelen om hier al vroeg de knuppel in het hoenderhok te gooien. Tot Port de Lers stelt de rit eigenlijk niets voor en ook op die klim kan ik me niet voorstellen dat er veel gaat gebeuren. Pas op Mur de Péguère verwacht ik actie en eigenlijk dan nog niet eens. Daarna volgt een afdaling van bijna 30 kilometer, waarna we nog eens 12 kilometer omhoog moeten. Leer mij klassementsrenners kennen, die gasten gaan pas op de slotklim actie ondernemen. Tegen die tijd hebben de vluchters van de dag waarschijnlijk al een grote voorsprong bij elkaar gefietst, schat ik zo in. Je bent altijd afhankelijk van de ploegen, maar ik denk niet dat er ook maar één ploeg is waarbij het idee leeft dat ze Alaphilippe tijdens deze rit in de problemen gaan brengen. Dat lukt pas in de Alpen, als het al lukt. Dus ja, wie gaat er de eerste 130 kilometer z'n mannen op kop zetten om te controleren? Ik denk niemand, lijkt me allemaal niet zo handig. Misschien Quick Step zelf, maar dat zou wel heel overmoedig zijn. Misschien dat FDJ nog een rit wil winnen met Pinot, maar daar ontbreekt het dan weer aan de ploeg om de hele rit te controleren. Het is natuurlijk wel de laatste dag voor de rustdag en na de rustdag gaan we verder met een vlakke rit, dus eigenlijk is er geen enkel excuus om vandaag niet 100% te geven. Je zit natuurlijk ook met Thomas die een teken van zwakte toonde, hem moet je nu eigenlijk gewoon meteen uitschakelen. Dat zegt de logica, maar wielrennen is geen logische sport. Iedereen gaat weer sparen en dan gaan we hooguit op de voorlaatste klim een keer los. Nee joh, laat lekker gaan. We gaan weer een vlucht zien met 28 Belgen. Tussen de klassementsrenners gaan we overigens wel weer een duel krijgen tussen Pinot en Alaphilippe, toch wel een bijzonder gunstige aankomst voor beide heren. Ik twijfel overigens nog een beetje aan de laatste klim. Van de ene kant leuk dat het lastigste deel meteen in het begin komt, van de andere kant ga je wel weer naar een optocht kijken als er daar geen gaten ontstaan. Lastig. Enfin, ik ga uit van het donkerste scenario en dus verschijnen hieronder vijf mannen die het van de vroege vlucht moeten hebben.
1. Bilbao. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
2. Nibali. Gisteren de benen even getest, nu volgt het echte werk. De ziekte zal wel weer een beetje uit het systeem verdwenen zijn, anders ga je tijdens de vorige rit niet in de aanval.
3. Meurisse. De obligate Belg omdat het moet. Kwam binnen in de rouwstoet rond Bardet, op grote achterstand dus. Geen idee of hij zich daadwerkelijk heeft gespaard of dat de benen op zijn, daar komen we tijdens deze rit wel achter. Ik zet er toch geen geld op in, dat scheelt.
4. Kangert. Als de mannen van Tour du Jour het zeggen moet het wel heel raar lopen wil het niet zo uitpakken.
5. Gesbert. Nog een keer in de aanval, waarom niet.
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:35
Het grote gelijk van @Columbiafan
Zorrozondag 21 juli 2019 @ 16:35
Bardet _O-
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:35
Die stijl van Landani. :9~
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:35
@Columbiafan
Raapzondag 21 juli 2019 @ 16:35
Djie oogt scherp helaas
Falcozondag 21 juli 2019 @ 16:35
Toch wel een gave etappe!!
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:35
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:35 schreef Koffieplanter het volgende:
Het grote gelijk van @:Columbiafan
Dat verdient eigenlijk wel applausje
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:35
Bardet kan heel mooi spartelen.
Max23zondag 21 juli 2019 @ 16:36
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:35 schreef Koffieplanter het volgende:
Het grote gelijk van @:Columbiafan
Hopelijk heeft hij nog een scharrel die hij kan slijten aan hem
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:36
Bernal zat ook niet heel lekker. Bedorven kip / Intralipid?
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:36
Muntjes voor Romain
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:36
Jammer Romain
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:36
't moet rapper Sjors.
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:36
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:35 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Dat verdient eigenlijk wel applausje
Met uitzondering van Herklotz zitten al zijn treinen er boenk op.
groenenzondag 21 juli 2019 @ 16:36
Kemna genot.

Overigens briljante tactieken van Niermann, nemen zonder enige reden initiatief. Kruisje zit over 2km alleen.
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:36
't Moet rapper Mikel.
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:36
Is Bardet niet slechter gaan rijden toen ze op Factor gingen rijden?
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:36
FDJ is de redding voor Steven.
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:36
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:36 schreef groenen het volgende:
Kemna genot.

Overigens briljante tactieken van Niermann, nemen zonder enige reden initiatief. Kruisje zit over 2km alleen.
Nou en?
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:37
Achterdeur staat open
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:37
Sjors :')
Pino112zondag 21 juli 2019 @ 16:37
Daar gaat Sjors.
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:37
HIJ zit ver.
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:37
FDJ raket wordt weer gelanceerd
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:37
Pinot gaat weer op dezelfde manier straks
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:37
RIP Sjors.
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:37
Kruijswijk alleen
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:37
Kruijswijk alleen.
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:37
Jammer Sjors
Raapzondag 21 juli 2019 @ 16:37
Het worden eenzame tijden voor Steven in de Alpen
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:37
Ieder voor zich zometeen
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:37
Quintana en co worden straks opgeveegd.
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:38
Dit tempo kan Flip prima aan, zou als Dzjie en Stevo toch iets proberen.
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:38
Ik word niet blij.
franklopzondag 21 juli 2019 @ 16:38
Egan ver hoor
Taglianozondag 21 juli 2019 @ 16:38
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:37 schreef Raap het volgende:
Het worden eenzame tijden voor Steven in de Alpen
Voor veel klassementsmannen wel lijkt het
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:38
Twan heeft het zwaar
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:38
G ziet er prima uit
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:38
Egan's brommer gaat ontploffen straks
Van_Poppelzondag 21 juli 2019 @ 16:38
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:38 schreef marcodej het volgende:
Dit tempo kan Flip prima aan, zou als Dzjie en Stevo toch iets proberen.
Hoeft vandaag niet...er komen nog 3 zware Alpenetappes.
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:39
We liggen flink voor op schema, heb ik het idee.
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:39
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:37 schreef Raap het volgende:
Het worden eenzame tijden voor Steven in de Alpen
Hoezo, gister zaten ze nog met 3 bij de beste 10?
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:39
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:38 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Hoeft vandaag niet...er komen nog 3 zware Alpenetappes.
Speldenprikje kan altijd, misschien breekt ie wel.
Piperidinezondag 21 juli 2019 @ 16:39
Zzzzzzz.
Montovzondag 21 juli 2019 @ 16:39
Kruijswijk moet samen met Pinot wegrijden.
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:39
Uran Uran Uran lost
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:39
Uran heeft het ook zwaar
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:39
Gaudu is kapot
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:39
Uran Uran Uran staat op breken
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:39
Het Hobbelpaard is eraan voor de moeite.
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:39
De tactiek van Jumbo, schiet mij maar lek
Van_Poppelzondag 21 juli 2019 @ 16:40
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:39 schreef marcodej het volgende:

[..]

Speldenprikje kan altijd, misschien breekt ie wel.
En dan moet je de hele week de gele trui verdedigen...dankje de koekoek.
Zorrozondag 21 juli 2019 @ 16:40
Uraf
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:40
De onzichtbare Boekman nog netjes mee
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:40
Landa is de morele winnaar van deze etappe.
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:40
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
We liggen flink voor op schema, heb ik het idee.
Zeker.
1
2
3
4
     Reins     9.5     175.5     15:15     17:15     16:57     16:43
    Prat de Redon (GANAC)     2.5     182.5     15:37     17:37     17:16     17:01
    Prat d'Albis (PRAYOLS)     0.5     184.5     15:42     17:42     17:21     17:05
    FOIX Prat d'Albis (1 205 m)     0     185     15:44     17:44     17:23     17:07
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:40
Tour > Giro.
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:41
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:40 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

En dan moet je de hele week de gele trui verdedigen...dankje de koekoek.
Renners die bang zijn om de gele trui te pakken, verdienen hem ook niet.

Weg met dat laffe herdergedrag!
Pino112zondag 21 juli 2019 @ 16:41
JAAA PIENJO
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:41
Het wordt alleen maar makkelijker deze klim. Flipje zou zelfs nog uit kunnen lopen in de laatste kilometer.
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:41
PINO
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:41
Pinotgod
supernigerzondag 21 juli 2019 @ 16:41
PINOT GAAT
Taglianozondag 21 juli 2019 @ 16:41
Dat is parkeren
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:41
Had ik toch Landa moeten kiezen voor vandaag
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:41
Is dit werken of is dit meespringen?
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:41
JAWEL
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:41
Pinot, Bernal en Alaflip.
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:41
Stevo lost
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:41
Steven en G. weg.
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:41
Pinot _O_
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:41
Krujiswijk gaat de Tour niet winnen jongens.
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:41
Stevo niet mee
Sasmanzondag 21 juli 2019 @ 16:41
Kraken Thomas en Kruiswijk nu? _O-
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Pinot pakt podium deze tour. Kruiswijk misschien 3e, anders 4e.
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Oke Steven...
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:42
Julian _O_
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Flip beter dan Steven. Doei.
franklopzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Doei Stevo
Piperidinezondag 21 juli 2019 @ 16:42
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Krujiswijk gaat de Tour niet winnen jongens.
Goh.
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Gênant dit.
Jumparoundzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Nog maar 400 hm klim genot
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Valverde op komst.
Aguerozondag 21 juli 2019 @ 16:42
Zes kilometer is nog best ver.
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Julian wint de Tour
Mani89zondag 21 juli 2019 @ 16:42
WAT GEBEURT HIER?
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:42
Bardet staat stil
supernigerzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Kruijswijk geknakt.
JopJuhzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Flipje belachelijk
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:42
Kruijs niet sterk
Zorrozondag 21 juli 2019 @ 16:42
Bernal tourwinnaar confirmed.
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:42
:|W
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Pinot gaat de Tour winnen.
Van_Poppelzondag 21 juli 2019 @ 16:42
Einde tijdperk Kruijswijk
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:43
Slaaf Wout
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:43
PitiGod
ascozondag 21 juli 2019 @ 16:43
Rot ff op met je 3e week, das voor iedereen zo debiel.
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:43
Rip kruijswijk
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:43
Wat is dat toch doodzonde die pleuris waaieretappe
De-iets-tedikkewielrennerzondag 21 juli 2019 @ 16:43
Alaphilippe _O_
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:43
Waarom moet Poels dit rechtzetten? Bernal ligt voor.
Blikzondag 21 juli 2019 @ 16:43
Flipske wint de tour en kruijswijk verliest hier zijn podium
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:43
Alaphilippe, klimmer pur sang.
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:43
Tibopino is fenomenaal
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:43
Emu is ook goed?hoor
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:43
Pinot is een oermens. Madiot staat weer te dansen voor de televee.
Belgosomezondag 21 juli 2019 @ 16:44
Hoe doet Alaphilippe dit?
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Buchmann ook lekker hoor
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:44
De matige Poels moet hier nu de meubelen redden.
Ambrosiuszondag 21 juli 2019 @ 16:44
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:43 schreef marcodej het volgende:
Waarom moet Poels dit rechtzetten? Bernal ligt voor.
In het klassement nog niet.
Sasmanzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Meer als een halve minuut al :o
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Als Pinot niet had liggen slapen bij die waaierrit had ie de Tour al in z'n zak gehad.
groenenzondag 21 juli 2019 @ 16:44
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:36 schreef VoMy het volgende:

[..]

Nou en?
Dat zie je nu.
franklopzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Benieuwd wat Loller bij de Lidl gevonden heeft deze winter
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:44
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:44 schreef Belgosome het volgende:
Hoe doet Alaphilippe dit?
Dit is wel zijn terrein.
Sasmanzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Phil kraakt
Bill_Hilliezondag 21 juli 2019 @ 16:44
Haha die Bernal _O_
tralalalazondag 21 juli 2019 @ 16:44
Kruijsfaal
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Typisch Nederlands wel weer, deze tour.
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Krak
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Oei, Alaphilippe.
Van_Poppelzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Pino wint de Tour
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:44
Flip kraakt
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:44
Flipje kraakt. De menselijke maat.
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Jaaaa eraf!!!
Aguerozondag 21 juli 2019 @ 16:44
Hij kraakt
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Dit is niet zijn terrein.
Max23zondag 21 juli 2019 @ 16:44
Hehe eindelijk alaflip
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Flip KAPOT

JAWEL
De-iets-tedikkewielrennerzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Nee :(
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:44
Kamaaaaaannnnn Pinot
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:44
Alaflip eraf en parkeren maar _O_
supernigerzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Flip.
heywooduzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Alaphilippe gaat minuten verliezen
Mani89zondag 21 juli 2019 @ 16:44
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:44 schreef Belgosome het volgende:
Hoe doet Alaphilippe dit?
0sctPfm.jpg
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:44
Allez Thibo _O_
Aguerozondag 21 juli 2019 @ 16:44
Jody vs Tibo vs Emu
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:45
dag flipper
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:45
Pinot voor geel
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:45
Buchmann is bizar sterk
Belgosomezondag 21 juli 2019 @ 16:45
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:44 schreef Van_Poppel het volgende:
Pino wint de Tour
Told ya!
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:45
Lollerflip gaat parkeren.
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:45
Flip :W
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:45
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:44 schreef Van_Poppel het volgende:
Pino wint de Tour
Ik vond 'm gisteren al gevaarlijk dicht staan, maar 1.5 minuut achter G he.
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:45
Wat een schitterende Tour jongens
Koffieplanterzondag 21 juli 2019 @ 16:45
Egan durft niet?
groenenzondag 21 juli 2019 @ 16:45
Buchmann genot.
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:45
Hopelijk kan kruijswijk nog
Joost-mag-het-wetenzondag 21 juli 2019 @ 16:45
De ene Fransman gaat de andere nog de Tour doen verliezen ...
BlackNerozondag 21 juli 2019 @ 16:45
Wat die Alafilipe doet kan toch helemaal niet? :')
Bill_Hilliezondag 21 juli 2019 @ 16:45
ThibautGOD
franklopzondag 21 juli 2019 @ 16:45
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:45 schreef kilon het volgende:
Pinot voor geel
Zoals het hoort bij een pino
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:45
De top 3 rijdt vooraan dus.
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:45
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:45 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De ene Fransman gaat de andere nog de Tour doen verliezen ...
Gisteren was er nog sprake van een alliantie.
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:45
Bernal is laf
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:46
Kan Pinot druk van het winnen wel aan?
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:46
Buchmann kan de Tour winnen. :o
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:46
40 seconden al
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:46
Flip is over zijn theewater gegaan.
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:46
Pinot zou ik wel zeer vrede mee hebben, Bernal eigenlijk ook wel
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:46
Pinot rijdt nu wel mokerdom...rij eerst een constant tempo dan...
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:46
Kruijswijk komt terug bij Flipske
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:46
EMOE NEE
Mani89zondag 21 juli 2019 @ 16:46
Boekman is ook not normal mensen.
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:47
Egan _O_
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Oh Boekman lost eindelijk.
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:47
Wat pinot doet gaat ook nergens meer over met de pocket colombiaan
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Doe is wat Jody.
Pino112zondag 21 juli 2019 @ 16:47
Bernal :r
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Hou vol Emu!
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:47
Pineaux gaat gewoon terug gepakt worden
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Jody is duizend doden aan het sterven.
Joost-mag-het-wetenzondag 21 juli 2019 @ 16:47
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Gisteren was er nog sprake van een alliantie.
Hij keek net wel vreemd achter zich toen Alaphilippe moest lossen, alsof het toch niet het oorspronkelijke plan was
...
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:47
En ondertussen komt ie amper dichterbij aan Yaids.
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:47
@Koffieplanter, it is happening!
Taglianozondag 21 juli 2019 @ 16:47
Mocht Flip er echt doorheen zakken wordt dit wel ongekend genot
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:47
Tommeke had ze allemaal gepakt, en dat zonder dope
BlackNerozondag 21 juli 2019 @ 16:47
Poels _O-
Raapzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Bernal koerst net zo mooi als Lopez, prachtig hoor, wat een held
Sasmanzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Komop Pinot
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Dit wordt een prachtige Tour.
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Wat een beelden. Genot.
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:47
Jaaaaa!
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Mooi die muur aan motoren voor Flip.
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:47
Tibooooooo
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:47
Derde week wordt VUURWERK
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:48
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:47 schreef DeeBee het volgende:
@:Koffieplanter, it is happening!
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:48
Inb4 mental breakdown Pinot in de Alpen.
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:48
Heerlijke race.
Aguerozondag 21 juli 2019 @ 16:48
Oef.
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:48
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:47 schreef marcodej het volgende:
Mooi die muur aan motoren voor Flip.
Zo dicht mogelijk zonder dat het opvalt _O_
Maver24zondag 21 juli 2019 @ 16:48
Jaaaaa pinot
Fretworkzondag 21 juli 2019 @ 16:48
Jezus wat is die Pinot sterk
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:48
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:48 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Inb4 mental breakdown Pinot in de Alpen.
Tijdens de afdaling
Sasmanzondag 21 juli 2019 @ 16:48
Al die fucking motards... :')
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:48
Thibo is genot

Madiot krijgt een hartaanval
IbanMayozondag 21 juli 2019 @ 16:48
TIBO JAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:48
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:48 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Inb4 mental breakdown Pinot in de Alpen.
Dit inderdaad.
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:48
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:48 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Inb4 mental breakdown Pinot in de Alpen.
Onder druk gezet in een afdaling genot.
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:48
Madiot wordt gek
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:48
Kruijswijk excelleert in niksigheid vandaag.
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:48
PINOT :D
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:48
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:48 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Onder druk gezet in een afdaling genot.
38 graden is ook niet echt in zijn voordeel.
BlackNerozondag 21 juli 2019 @ 16:49
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:48 schreef Smoofie het volgende:

[..]

Tijdens de afdaling
Is hij nog steeds zo bang in de afdaling?
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:49
Nu doorknallen en Flip eraf rijden
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Yaids gaat even hard als Pinot...
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Pinot gaat de rit nog winnen.
Max23zondag 21 juli 2019 @ 16:49
Kruijs moet door nu

Ineos zal niks meer doen
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Eroverheen Twan, rij hem eraf
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Jaaaaaaaa
Toby56zondag 21 juli 2019 @ 16:49
Mooi klimmetje.
Joost-mag-het-wetenzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Die Fransen gaan mekaar nog zo hard bekampen in de laatste week dat er nog een lachende derde de Tour wint ...
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Als groep Thomas/Kruiswijk nou nog wat dichter bij zou kunnen komen..
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:49
Kruijs lijkt niks te kunnen.
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:49
Landa zou wel eens de reddingsboei van Bernal kunnen zijn
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:50
Kamna ook erg sterk
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:50
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:49 schreef BlackNero het volgende:

[..]

Is hij nog steeds zo bang in de afdaling?
Niet bang, maar het is meer een volger
JopJuhzondag 21 juli 2019 @ 16:50
Steven gewoon 4de aan einde van de Tour straks :(
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:50
Stevo lijkt geen goede dag te hebben, maar op Pinot gaat ie niets meer terugwinnen.
Ambrosiuszondag 21 juli 2019 @ 16:50
Pinot inmiddels favoriet voor de Tourzege bij de bookmakers.
DeeBeezondag 21 juli 2019 @ 16:50
Als Julian het kopwerk doet daar dan verliezen ze 2 minuten...
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:50
Maar alle credits voor Pinot: geen laf aanvalletje in de laatste km maar gewoon ruim voor het einde gaan.
Taglianozondag 21 juli 2019 @ 16:50
JAAA
Belgosomezondag 21 juli 2019 @ 16:51
Pinot wat een heerser
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Versnelling Kruijswijk.
Pino112zondag 21 juli 2019 @ 16:51
JAAAAAAA STEVIO
Raapzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Flip ze gebruiken je!
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Steven overlegde met G. _O-
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:51
Kruijswijk _O_
supernigerzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Jaaaa kruijswijk
Van_Poppelzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Daar zit weinig op
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:51
Krachtgod
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Hij was aan het praten met Thomas, even vragen of G nog goede benen had?
tralalalazondag 21 juli 2019 @ 16:51
:') ja lekker achterom kijken
Falcozondag 21 juli 2019 @ 16:51
Poels :r
Zorrozondag 21 juli 2019 @ 16:51
Twan, lul.
groenenzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Poels god
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:51
Slaaf Wout doet zijn best.
De-iets-tedikkewielrennerzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Best of the rest battle
IbanMayozondag 21 juli 2019 @ 16:51
TWAN houd hier mee op.
franklopzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Mooi op tijd steven
Piperidinezondag 21 juli 2019 @ 16:51
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:48 schreef VoMy het volgende:
Kruijswijk excelleert in niksigheid vandaag.
Yep...
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Lekker Steven!
Zwansenzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Poels. :{
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Oh toch een aanval van Krachtwijk. Too little too late.
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:51
Die willen alleen maar Flip kraken
Steven184zondag 21 juli 2019 @ 16:51
Gaat Twan de meubelen redden voor Flip?
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Twan :r
PSVCLzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Poels :r
vaarsuviuszondag 21 juli 2019 @ 16:51
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:49 schreef Max23 het volgende:
Kruijs moet door nu

Ineos zal niks meer doen
hoezo, die hebben er niks aan als Pinot ver uitloopt
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:51
Dat was niet echt vol overgave
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:52
Boekman _O_
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:52
Boekmannetje weer bij Bernal.
supernigerzondag 21 juli 2019 @ 16:52
PoelsGOD
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:52
Zaadtwan. Op broeierige zomeravonden 74 jaar geleden wisten we wel wat we met dit soort landverraders deden.
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:52
BORA-goden
Remcozondag 21 juli 2019 @ 16:52
Ook nog regen, voor slaaf Twan kan het niet beter
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:52
Lenny is bijzonder goed @Columbiafan
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:52
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:52 schreef -XOR- het volgende:
Zaadtwan. Op broeierige zomeravonden 74 jaar geleden wisten we wel wat we met dit soort landverraders deden.
En wat zouden ze in Qatar doen?
Slobeendzondag 21 juli 2019 @ 16:52
Keven toch.
Belgosomezondag 21 juli 2019 @ 16:52
Hoe is Yates nog op kop
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:52
Alaflip mag wel even losgereden worden nog.
Ambrosiuszondag 21 juli 2019 @ 16:52
4 man binnen 10 seconden :D.
Toby56zondag 21 juli 2019 @ 16:52
Er zijn hier heel wat maden bij
die made zijn in Germanij.
JopJuhzondag 21 juli 2019 @ 16:52
Pinot nog 10 sec. van Thomas, die die mogen ook gaan rijden toch?
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Het wordt een prachtige derde week

Mijn broek blijft uit
Ambrosiuszondag 21 juli 2019 @ 16:53
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:52 schreef Belgosome het volgende:
Hoe is Yates nog op kop
De beste man won al eens een grote ronde, die kan wel wat.
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Thibo plafonneert een beetje.
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Kruiswijk virtueel 5e. Wat close is het toch allemaal
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:53
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:52 schreef El-Stinho het volgende:

[..]

En wat zouden ze in Qatar doen?
Twan zou in Qatar Patel hebben geheten.
Joost-mag-het-wetenzondag 21 juli 2019 @ 16:53
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:50 schreef kilon het volgende:
Maar alle credits voor Pinot: geen laf aanvalletje in de laatste km maar gewoon ruim voor het einde gaan.
Vroeger werd dat onmogelijk gemaakt door de USPostal of Sky trein. Maar deze Tour toont dat die heerschappij voorbij is ... (nu er enkele anderen ook hun spul hebben)
naatje_1zondag 21 juli 2019 @ 16:53
Pinot bij Landa :D
VoMyzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Thomas kan zelf niets. Kruis moet nog maar een keer gaan.
wimderonzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Dit is logisch, José.
Raapzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Jammer dat deze mooie etappe wordt overschaduwd door een overwinning van Yates
Szurazondag 21 juli 2019 @ 16:53
Pinot gaat na 28 juli naar huis met de gedachte dat hij de Tour had moeten winnen
Taglianozondag 21 juli 2019 @ 16:53
Flip eraf
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:53
Flip gaat eraf.
Ferdiizondag 21 juli 2019 @ 16:54
Flip eraf _O_
Pino112zondag 21 juli 2019 @ 16:54
Daar gaat Flipje
Remcozondag 21 juli 2019 @ 16:54
Twan zijn werkdag zit erop
groenenzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Valverde, wat een god _O_
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Twan moet in het wiel van Flip gaan zitten.
Joost-mag-het-wetenzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Thomas wint de Tour door Pinot ...
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:54
Pat toch wat minder tevreden bij Karl morgen.
Smoofiezondag 21 juli 2019 @ 16:54
Kruijswijk kijkt te veel. Hij moet gewoon gaan
Dale__Cooperzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Flip is een mens.
Sasmanzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Wat een etappe _O_
JopJuhzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Flip lost eindelijk
Rellende_Rotscholierzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Kruijswijk heeft wel goed gekeken naar Roglic, even je kansen door de plee spoelen.
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Flipje kraakt maar zal niet superveel tijd verliezen.
Mexicanobakkerzondag 21 juli 2019 @ 16:54
S Yates wint dus.
Klepper272zondag 21 juli 2019 @ 16:54
jammer van flip
Frozen-assassinzondag 21 juli 2019 @ 16:54
Schitterende etappe
El-Stinhozondag 21 juli 2019 @ 16:54
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:54 schreef Dale__Cooper het volgende:
Flip is een mens.
Dat scheelt ook weer.
Aguerozondag 21 juli 2019 @ 16:55
De Tour ligt helemaal open.
kilonzondag 21 juli 2019 @ 16:55
Maar als Flipje wegvalt zit de top 4 binnen een paar seconden of zo
marcodejzondag 21 juli 2019 @ 16:55
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:54 schreef Smoofie het volgende:
Kruijswijk kijkt te veel. Hij moet gewoon gaan
Dat zij ik gistern ook. Liggend op een bank, met een bak chips op mijn buik.
-XOR-zondag 21 juli 2019 @ 16:55
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 16:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Thomas wint de Tour door Pinot ...
Thomas wint helemaal geen tour, die gaat het laatste weekend nog wel een keertje op zn bek.
BlaZzondag 21 juli 2019 @ 16:55
Het hele klassement gaat zo in elkaar schuiven.