craziness | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:08 |
Hallo, 2 spaken in mijn fiets achterwiel zijn vandaag gebroken. Naar een fietsenmaker gebracht en hij gaf aan dat het vervangen/repareren tussen de 40-70 euro zal kosten. Ik heb er geen verstand aan dus gaf aan het te veel te vinden en er over na te denken. Hij gaf aan dat het dringend is ze snel te vervangen en dat mijn specifieke achterwiel vervangen minstens 250 euro kan kosten als de spaken het allemaal begeven. Nu is mijn vraag; is zijn prijs indicatie voor het vervangen van de spaken correct? En 2; kan ik doorfietsen met 2 missende spaken? (36 in totaal, nu dus nog 34). | |
madam-april | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:12 |
Compleet belachelijke prijs.. (voor het vervangen van je achterwiel) https://www.fietsenmakend(...)etsreparatie-kosten/ | |
craziness | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:17 |
Het gaat om een batavus stadsfiets met 8 versnellingen. Maakt dat wat uit? | |
nogeenoudebekende | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:18 |
Nee. Die 'fietsenmaker' is een ordinaire oplichter. | |
craziness | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:20 |
Ga ik het bij een ander proberen. En stel het zijn allemaal oplichtertjes (woon in Centrum Amsterdam, de meesten klanten zullen wel nietswetende toeristen zijn) kan ik dan nog doorfietsen met de missende spaken? | |
nogeenoudebekende | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:23 |
Als ze op dezelfde plek zitten krijg je zwakke plek in je wiel waarbij het dubbel kan klappen. Even snel gegoogled en ze zitten rond de 25 euro voor richten met vervanging van spaken. | |
craziness | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:29 |
Volgens mij zitten ze op 2 verschillende plekken. De fietsenmaker heeft er 1 afgeknipt, de ander een soort van opgevouwen. Ga het morgen weer even controleren. | |
nogeenoudebekende | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:31 |
Dan zal het zo'n vaart niet lopen. Ideaal is het niet maar als je uitkijkt met stoepranden etc. zal het meevallen. Een nieuw wiel is overigens ook wel voor 25 euro te krijgen. | |
Fietsertje70 | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:44 |
je afgebogen/afgebroken stuk spaak kan ook lekke banden veroorzaken. Heb je nergens een werkleerproject voor werkeloze fietsenmakers/ enof oude mannetjes in de buurt zitten waar je de fiets zelf maakt en alleen materiaal betaalt (spaak is ¤ 0,25 tot ¤ 0,50)? | |
HetDonkertAan | dinsdag 16 juli 2019 @ 23:56 |
Wat gek. Ik had m keihard uitgelachen. Hier wordt mijn fiets van barrel naar modern voor 20 euro gemaakt. Spaken hooguit 10 euro. Maar dat zal wel komen omdat ik aan de goede kant van Nederland woon | |
lichtknopje | woensdag 17 juli 2019 @ 00:26 |
Ja vind je? Spaken kosten niet zo veel dat klopt. Wiel eruit, banden eraf. Oude spaken vervangen. Spaken op spanning zetten. Wiel richten. Banden terug. Versnellingen opnieuw afstellen omdat de kabel eraf is geweest. Uurtje werk denk ik. Misschien 3 kwartier. 40-50 euro vind ik geen oplichting. Daarboven vind ik het te duur worden. [ Bericht 5% gewijzigd door lichtknopje op 17-07-2019 00:31:57 ] | |
nogeenoudebekende | woensdag 17 juli 2019 @ 00:32 |
Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist? Over de spaken, zelfs met een uur werk zou je niet aan dat bedrag mogen komen. | |
SpecialK | woensdag 17 juli 2019 @ 00:34 |
Woon je toevallig in Amsterdam, TS? Want ik wil je wel een fietsenmaker DM-en die normale prijzen vraagt. Laatst mijn hele ketting + kettingkast laten vervangen voor 35 euro. | |
lichtknopje | woensdag 17 juli 2019 @ 00:36 |
Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch? 40 euro per uur te veel? Nou, ik geeft het de fietsenmaker te doen als hij voor minder een zaak en personeel moet onderhouden. | |
nogeenoudebekende | woensdag 17 juli 2019 @ 00:38 |
Voor de pro is een spaak vervangen hooguit tien minuten werk. Dus ja dan is een uurtarief al snel veel te veel. | |
lichtknopje | woensdag 17 juli 2019 @ 00:41 |
Ja, als je een los wiel aanlevert wel. Zonder de-montage. Maar goed. We verschillen van mening geloof ik. En dat kan. Het is hier tenslotte een discussieforum. | |
nogeenoudebekende | woensdag 17 juli 2019 @ 00:47 |
Ja eens. Wellicht is mijn visie ook wat verneukt door een buurman die je hele fiets reviseert voor een pakje zware vannelle. ![]() | |
kanovinnie | woensdag 17 juli 2019 @ 06:47 |
250 euro is toch niet zo gek als er een versnellingsnaaf inzit en je de boel moet monteren? Het is geen simpel voorwiel... | |
Vonkenboer | woensdag 17 juli 2019 @ 07:10 |
Ik denk dat dit topic toch beter in pta past ![]() K&W ---> pta | |
Watuntrik | woensdag 17 juli 2019 @ 08:05 |
Het klinkt inderdaad als oplichting en zo zou ik het ook ervaren.. Maar ¤ 70 p/u blijkt tegenwoordig een redelijk standaard uurtarief te zijn voor de gemiddelde fietsenmaker. Ik woon dan heel ver van Amsterdam/Randstad en zelfs hier wordt zulk uurtarief geteld bij sommige fietsenwinkels. De kosten van een nieuw wiel kan variëren van ¤25 tot over de ¤200 afhankelijk van het wiel. Heb je een stadsfiets met een Shimano Nexus naaf dan zit je op een compleet wiel al aan de hoge prijsklasse. En dan representeert het achterwiel bijna 1/3 van de nieuwprijs van de gehele fiets. Aan fietsen maken valt niets meer te verdienen. Tegenwoordig is dat smerig prutswerk aan ouwe troep geworden. En dan is ¤ 70 p/u een leuk ontmoedigingsbeleid en daarmee als hoofdprijs de consument te bewegen om dan toch maar liever een nieuwe fiets te kopen. En daar verdiend de verkoper ¤ 200 + mee in een zucht en een scheet, zonder zijn handen vuil te maken. En zo gaat het nergens meer over, de gezonde verhouding is zoek. En dan worden we door de overheid die deze yuppie praktijken in de hand werkt, bestookt met tegelwijsheden van "een beter milieu begint bij jezelf." ??? Wat is wijsheid?.. Wanneer je in termen van economische injectie en afschrijving gaat denken. Dan is dat meegaan in deze Mallemolen. Koop zo'n prulfiets van ¤200 bij de Gamma of Cranebroeck, rijdt dat ding in 1 jaar tijd helemaal aan gort, gooi het op het stort en koop een nieuwe. ![]() ![]() | |
Fietsertje70 | woensdag 17 juli 2019 @ 08:14 |
En toch is er een gebrek aan fietsenmakers, mede doordat de reparaties van elektrische fietsen veel meer tijd kost dan van een reguliere fiets | |
Farenji | woensdag 17 juli 2019 @ 08:24 |
Een shimano nexus premium naafversnelling (want daar gaat het hier wsch om) is niet goedkoop en die zou best wel eens met wiel en al tegen de 250 kunnen lopen. Twee spaakjes vervangen hoeft idd niet meer dan een paar tientjes te kosten en om een heel wiel daarvoor te vervangen is onzin. Maar ik zou niet te lang doorrijden met die fiets want je kan wel snel slagen in je wiel krijgen en als er meer spaken gaan breken gaat die fietsenmaker toch nog gelijk krijgen. | |
borbit | woensdag 17 juli 2019 @ 08:48 |
Dat klinkt handig. Hoe vindt je zoiets? | |
Watuntrik | woensdag 17 juli 2019 @ 09:04 |
Daar gaat dit topic dan niet over.. ![]() Ook hier is de verhouding zoek, altijd zo geweest.. Vakwerk of Vakman is altijd per definitie aanvankelijk laag geschoold. Het is niet bepaald proper werk dat nogal lichamelijke inspanningen vraagt. Het leeuwendeel heeft zich letterlijk kapot gewerkt voor de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is. En dat voor een salaris aan de ondergrens. Daarnaast is vakwerk kapot gemaakt door de Prefab industrie waarmee het nog verder naar de ondergrens is gekelderd. Allicht dat niemand dat nog wil doen.. Wanneer je de capaciteit hebt om 10 jaar lang op je gat te blijven zitten om goed te studeren. Om daarna in een maatpak op je gat te kunnen blijven zitten voor een salaris van ¤4000 p/m voor een werkgever tot zelfs ¤350 p/u als zelfstandige bureaucraat. Dan is de keuze toch snel gemaakt. Dan ga je toch niet uit eigen beweging je rug en je knieën kapot werken in een overal op de werkplaats voor een minimum hongerloontje om daarna nog eens vroegtijdig afgedankt te worden. Dit is onze kinderen decennia lang voorgespiegeld en daarmee aangespoord op hun gat te blijven zitten en te studeren. Dus de maatschappij barst nu uit zijn voegen van Young Urban Professionals die te dom zijn om een hamer goed vast te houden. En die moeten dan met vakantiewerk of als tijdelijk bijbaantje met een 0 uren contract jou fiets maken. Maken zo meer kapot dan dat ze repareren.. ![]() | |
Fietsertje70 | woensdag 17 juli 2019 @ 09:04 |
Buurthuis? En vaak weten ze daar dan wel waar dat is. Hier in Den Bosch weet ik al 5 van die plekken. | |
Zolderkamer | woensdag 17 juli 2019 @ 09:07 |
Godver je kan toch wel een fiets repareren? Als je een schroefje kunt aandraaien dan kun je ook een spaak inzetten.. Ik snap wel dat je een hoop geld vraagt aan luie mensen die op voorhand zeggen dat ze iets niet kunnen.. Helemaal met youtube als allesweter | |
craziness | woensdag 17 juli 2019 @ 12:33 |
Ja, ik woon in Centrum Amsterdam. Als je een fietsenmaker kunt aanraden, zou ik dat waarderen ![]() | |
craziness | woensdag 17 juli 2019 @ 12:34 |
Hij gaf aan dat het 2-3 uur in beslag zou nemen. | |
Zolderkamer | woensdag 17 juli 2019 @ 13:46 |
Ligt even aan de situatie of het wiel eruit moet.. maar ook dat is niet lastig.. Meer dan een half uur a drie kwartier in het slechtste geval gaat het niet zijn als vakman.. Je kan het echter prima zelf doen.. Je hebt trouwens niet perse een spaaksleutel nodig.. dat kan met elke soort sleutel die past of tangetje.. Het geluid van de spaak moet hetzelfde zijn dan de anderen als je ze bespeelt.. dat word niet echt goed genoemd in het filmpje Spaken en andere fietsonderdelen vind je vaak goedkoop op de markt.. als je op de fiets gaat kun je direct de juiste lengte van de spaak bepalen of laten bepalen door de verkoper.. Of je meet hem zelf en koopt er een paar online.. (beide hebben ook wel spaaksleutels, maar die zijn dus niet nodig) | |
craziness | woensdag 17 juli 2019 @ 15:23 |
Ketting maken, band plakken, lampjes repareren; sure. Maar ik kan niet alles, en een wiel eruit halen zeker niet. (Ik heb daar ook niet de ruimte voor, woon in het centrum van Amsterdam. Moet ik dat ding naast de gracht repareren met een auto's, bakfietsen, rolkoffertoeristen die elke seconde langs mij heen gaan?) En het is niet dat ik niet wil betalen voor een reparatie, ik heb echt al honderden euro's uitgegeven hieraan, maar ik wil ook niet uitgemolken worden. | |
Zolderkamer | woensdag 17 juli 2019 @ 16:08 |
Als er geen dingen als grote tandwielen in de weg zitten (zoals bij een mountainbike) en de spaken kunnen gewoon ingestoken worden op de naaf dan hoeft het wiel er niet af.. sterker een band plakken is meer werk dan twee spaken indraaien.. Zolang ze maar in de naaf gestoken kunnen worden.. en als er eentje wel gaat en de ander niet omdat die net aan de andere kant zit, kun je ook een leven lang prima met 1 spaak minder doen.. (twee missende is teveel) Daar heb je verder geen ruimte voor nodig, de fiets hoeft zelfs niet op de kop ![]() | |
craziness | woensdag 17 juli 2019 @ 16:36 |
Inmiddels een andere fietsenmaker gevonden, gaf aan dat slag eruit halen 20 Euro kost en de spaken 5 a 15 euro. | |
Fietsertje70 | woensdag 17 juli 2019 @ 19:39 |
Mooi, en anders had je misschien hier ook wel terecht gekund: https://www.jordaangoudenreael.nl/nieuws/nieuws/repaircafe | |
craziness | donderdag 18 juli 2019 @ 00:57 |
Leuk concept! Een locatie bij mij om de hoek, misschien leuk om een keer langs te gaan. Niet om iets te laten repareren, maar gewoon voor de leuk & zelf iets te leren. | |
Fietsertje70 | donderdag 18 juli 2019 @ 09:34 |
Het is gewoon jammer dat er aan heel veel apparaten niet meer te sleutelen valt, maar ja dan valt het verdienmodel voor veel fabrikanten weg. | |
Holenbeer | donderdag 18 juli 2019 @ 11:18 |
Een spaak inzetten is maar een fractie van het werk. Afhankelijk van de overige spaken en de postitie van de 2 missende spaken komt dan het echte werk: het spannen van het gehele wiel. Dat is nog wel een vak apart en je zal de eerste niet zijn waarbij het wiel dubbelklapt omdat de spaken verkeerd gespannen zijn. Ik kan veel zelf sleutelen aan een fiets, maar spaken spannen laat ik liever aan een professional over. (toegegeven, het gaat dan wel om mijn racefiets of mountainbike, die meer krachten te verduren krijgen) | |
Zolderkamer | donderdag 18 juli 2019 @ 11:19 |
Voor 1 of 2 spaken hoef je echt geen heel wiel opnieuw te spannen.. Gewoon dezelfde spanning geven als de rest (luisteren naar het geluid) Het enige wat lastig is, is als je ze niet kan insteken omdat er een kettingkast of tandwiel voor het gat zit, dan moet je meer sleutelen | |
Holenbeer | donderdag 18 juli 2019 @ 11:25 |
Dat is het hem juist; bij een goed gespaakt wiel verschilt de spanning per spaak en per zijde, afhankelijk van het patroon. Uiteraard zijn er marges, maar verkeerde spanning resulteert weer in kapotte spaken | |
Zolderkamer | donderdag 18 juli 2019 @ 12:31 |
Het is een stadsfiets in het centrum van amsterdam.. geen apparaat ten behoeve van de wetenschap.. Kun je verder heel lang ingewikkeld en moeilijk over lullen, of gewoon even twee spaken aandraaien.. | |
Farenji | donderdag 18 juli 2019 @ 12:34 |
Dat gaat natuurlijk alleen op als de nieuwe spaken van exact dezelfde dikte en materiaal zijn als de overige spaken en alle spaken in dezelfde orientatie zijn bevestigd. Bij veel wielen zit er een vrij kunstzinnig spakenpatroon met afwijkende spanningen per spaak en dan gaat je verhaal niet op. Maar als jij slagen in je wiel geen probleem vindt mag je het lekker zelf doen. Ik ga liever naar de vakman. | |
Zolderkamer | donderdag 18 juli 2019 @ 12:36 |
Vergeet je niet je wiel te laten balanceren en uitlijnen? | |
Basp1 | donderdag 18 juli 2019 @ 12:46 |
Waar kan ik dat laten doen? Kwikfit wilde mijn wiel niet balanceren. ![]() | |
Zolderkamer | donderdag 18 juli 2019 @ 12:59 |
Kun je heel makkelijk zelf doen | |
Basp1 | donderdag 18 juli 2019 @ 13:18 |
Alles kun je zelf doen maar ik wil niet alles zelf doen. Laat vakmensen ook nog een boterham verdienen. ![]() | |
UIO_AMS | donderdag 18 juli 2019 @ 13:58 |
Prima prijs, waar zit die fietsenmaker? Ik zou overigens nooit mijn spaken vervangen, maar gelijk een nieuw achterwiel nemen. Mijn ervaring is, dat als de eerste gaat, anderen snel volgen. | |
Zolderkamer | donderdag 18 juli 2019 @ 14:11 |
Dan laat je het doen.. genoeg ontzettend dure zaken waar je terecht kunt.. vraag TS maar die weet er wel een paar | |
Farenji | donderdag 18 juli 2019 @ 17:36 |
Waarom help jij TS niet even met z'n spaakjes, je bent blijkbaar zo'n enorme expert na je youtube filmpjes? Dat doe je toch wel even voor hem, voor een sixpack schultenbrau ofzo? | |
Zolderkamer | donderdag 18 juli 2019 @ 18:29 |
Maak er een kratje Oetinger van en breng de fiets maar langs hoor.. loop ik hem van voor tot achter even na | |
craziness | vrijdag 19 juli 2019 @ 00:00 |
Ik heb de spaken laten repareren. Ze hebben 5 spaken vervangen, een slag eruit gehaald, en de andere spaken gelijk gespannen (of zo iets). Kostte 30 euro. Laten repareren bij Fietstop Rozengracht. https://www.fietstop.com/ Ook om de hoek, dichterbij, leukere route, en veel vriendelijkere mensen dan bij mijn vorige "vaste" fietsmonteur. Raar dat ik dit nu pas vind. Maar in Google Maps verschijnt de winkel ook pas wanneer je ver inzoomt. Vreemd, gezien de vele reviews en hoge score (4.7/5). Ik zie heel veel fiets winkels/rentals met bizar slechte reviews en ook weinig reviews, maar deze verschijnt pas wanneer ik ver inzoom op de map. | |
Farenji | vrijdag 19 juli 2019 @ 09:30 |
Waarschijnlijk betalen ze niet genoeg aan de google maffia. | |
KolonelBroodje | vrijdag 19 juli 2019 @ 10:38 |
Heb je een foto van je fiets? Ben wel benieuwd wat voor wiel het nu uiteindelijk was. Wel een nette prijs trouwens ![]() | |
KolonelBroodje | vrijdag 19 juli 2019 @ 10:42 |
Dat is wel een beetje erg overdreven. Dan wordt fietsen/wielrennen wel een erg dure hobby. Ik heb 2 keer een paar spaken moeten laten vervangen. 1 keer omdat er iemand met zijn trapper in mijn wiel zat en 1 keer "plotseling". Heb ze toen beiden keren laten repareren en heb nog nooit weer een losse/gebroken spaak gehad. | |
craziness | maandag 22 juli 2019 @ 16:45 |
Kan er wel een foto van maken, heb er nu geen helaas. Het gaat om een Batavus fiets met 8 versnellingen. Lijkt een beetje hierop; https://www.batavus.nl/stadsfietsen/bryte.htm#BC500723 Maar die van mij is al echt heel oud. Jaar of 4 geleden overgenomen van mijn vader die hem toen ook al een tijdje had. Link is naar een nieuw model, maar de specificaties en frame lijken wel op elkaar. |