abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juli 2019 @ 09:07:45 #26
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187963294
Godver je kan toch wel een fiets repareren? Als je een schroefje kunt aandraaien dan kun je ook een spaak inzetten..

Ik snap wel dat je een hoop geld vraagt aan luie mensen die op voorhand zeggen dat ze iets niet kunnen..
Helemaal met youtube als allesweter
pi_187965989
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:34 schreef SpecialK het volgende:
Woon je toevallig in Amsterdam, TS? Want ik wil je wel een fietsenmaker DM-en die normale prijzen vraagt.

Laatst mijn hele ketting + kettingkast laten vervangen voor 35 euro.
Ja, ik woon in Centrum Amsterdam. Als je een fietsenmaker kunt aanraden, zou ik dat waarderen :).
pi_187966002
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:36 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch?

40 euro per uur te veel? Nou, ik geeft het de fietsenmaker te doen als hij voor minder een zaak en personeel moet onderhouden.
Hij gaf aan dat het 2-3 uur in beslag zou nemen.
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:46:13 #29
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187967077
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:34 schreef craziness het volgende:

[..]

Hij gaf aan dat het 2-3 uur in beslag zou nemen.
Ligt even aan de situatie of het wiel eruit moet.. maar ook dat is niet lastig.. Meer dan een half uur a drie kwartier in het slechtste geval gaat het niet zijn als vakman..

Je kan het echter prima zelf doen..

Je hebt trouwens niet perse een spaaksleutel nodig.. dat kan met elke soort sleutel die past of tangetje..
Het geluid van de spaak moet hetzelfde zijn dan de anderen als je ze bespeelt.. dat word niet echt goed genoemd in het filmpje

Spaken en andere fietsonderdelen vind je vaak goedkoop op de markt.. als je op de fiets gaat kun je direct de juiste lengte van de spaak bepalen of laten bepalen door de verkoper..
Of je meet hem zelf en koopt er een paar online.. (beide hebben ook wel spaaksleutels, maar die zijn dus niet nodig)
pi_187968515
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2019 09:07 schreef Zolderkamer het volgende:
Godver je kan toch wel een fiets repareren? Als je een schroefje kunt aandraaien dan kun je ook een spaak inzetten..

Ik snap wel dat je een hoop geld vraagt aan luie mensen die op voorhand zeggen dat ze iets niet kunnen..
Ketting maken, band plakken, lampjes repareren; sure. Maar ik kan niet alles, en een wiel eruit halen zeker niet. (Ik heb daar ook niet de ruimte voor, woon in het centrum van Amsterdam. Moet ik dat ding naast de gracht repareren met een auto's, bakfietsen, rolkoffertoeristen die elke seconde langs mij heen gaan?)

En het is niet dat ik niet wil betalen voor een reparatie, ik heb echt al honderden euro's uitgegeven hieraan, maar ik wil ook niet uitgemolken worden.
  woensdag 17 juli 2019 @ 16:08:42 #31
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187969429
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:23 schreef craziness het volgende:

[..]

Ketting maken, band plakken, lampjes repareren; sure. Maar ik kan niet alles, en een wiel eruit halen zeker niet. (Ik heb daar ook niet de ruimte voor, woon in het centrum van Amsterdam. Moet ik dat ding naast de gracht repareren met een auto's, bakfietsen, rolkoffertoeristen die elke seconde langs mij heen gaan?)

En het is niet dat ik niet wil betalen voor een reparatie, ik heb echt al honderden euro's uitgegeven hieraan, maar ik wil ook niet uitgemolken worden.
Als er geen dingen als grote tandwielen in de weg zitten (zoals bij een mountainbike) en de spaken kunnen gewoon ingestoken worden op de naaf dan hoeft het wiel er niet af.. sterker een band plakken is meer werk dan twee spaken indraaien..

Zolang ze maar in de naaf gestoken kunnen worden.. en als er eentje wel gaat en de ander niet omdat die net aan de andere kant zit, kun je ook een leven lang prima met 1 spaak minder doen.. (twee missende is teveel)

Daar heb je verder geen ruimte voor nodig, de fiets hoeft zelfs niet op de kop ;)
pi_187969898
Inmiddels een andere fietsenmaker gevonden, gaf aan dat slag eruit halen 20 Euro kost en de spaken 5 a 15 euro.
  woensdag 17 juli 2019 @ 19:39:12 #33
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187973175
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2019 16:36 schreef craziness het volgende:
Inmiddels een andere fietsenmaker gevonden, gaf aan dat slag eruit halen 20 Euro kost en de spaken 5 a 15 euro.
Mooi, en anders had je misschien hier ook wel terecht gekund:
https://www.jordaangoudenreael.nl/nieuws/nieuws/repaircafe
pi_187980398
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:39 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Mooi, en anders had je misschien hier ook wel terecht gekund:
https://www.jordaangoudenreael.nl/nieuws/nieuws/repaircafe
Leuk concept! Een locatie bij mij om de hoek, misschien leuk om een keer langs te gaan. Niet om iets te laten repareren, maar gewoon voor de leuk & zelf iets te leren.
  donderdag 18 juli 2019 @ 09:34:35 #35
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187982542
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juli 2019 00:57 schreef craziness het volgende:

[..]

Leuk concept! Een locatie bij mij om de hoek, misschien leuk om een keer langs te gaan. Niet om iets te laten repareren, maar gewoon voor de leuk & zelf iets te leren.
Het is gewoon jammer dat er aan heel veel apparaten niet meer te sleutelen valt, maar ja dan valt het verdienmodel voor veel fabrikanten weg.
pi_187983674
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2019 09:07 schreef Zolderkamer het volgende:

Een spaak inzetten is maar een fractie van het werk. Afhankelijk van de overige spaken en de postitie van de 2 missende spaken komt dan het echte werk: het spannen van het gehele wiel. Dat is nog wel een vak apart en je zal de eerste niet zijn waarbij het wiel dubbelklapt omdat de spaken verkeerd gespannen zijn. Ik kan veel zelf sleutelen aan een fiets, maar spaken spannen laat ik liever aan een professional over.

(toegegeven, het gaat dan wel om mijn racefiets of mountainbike, die meer krachten te verduren krijgen)
  donderdag 18 juli 2019 @ 11:19:42 #37
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187983696
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:18 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Een spaak inzetten is maar een fractie van het werk. Afhankelijk van de overige spaken en de postitie van de 2 missende spaken komt dan het echte werk: het spannen van het gehele wiel. Dat is nog wel een vak apart en je zal de eerste niet zijn waarbij het wiel dubbelklapt omdat de spaken verkeerd gespannen zijn. Ik kan veel zelf sleutelen aan een fiets, maar spaken spannen laat ik liever aan een professional over.

(toegegeven, het gaat dan wel om mijn racefiets of mountainbike, die meer krachten te verduren krijgen)
Voor 1 of 2 spaken hoef je echt geen heel wiel opnieuw te spannen.. Gewoon dezelfde spanning geven als de rest (luisteren naar het geluid)
Het enige wat lastig is, is als je ze niet kan insteken omdat er een kettingkast of tandwiel voor het gat zit, dan moet je meer sleutelen
pi_187983804
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Voor 1 of 2 spaken hoef je echt geen heel wiel opnieuw te spannen.. Gewoon dezelfde spanning geven als de rest (luisteren naar het geluid)
Het enige wat lastig is, is als je ze niet kan insteken omdat er een kettingkast of tandwiel voor het gat zit, dan moet je meer sleutelen
Dat is het hem juist; bij een goed gespaakt wiel verschilt de spanning per spaak en per zijde, afhankelijk van het patroon. Uiteraard zijn er marges, maar verkeerde spanning resulteert weer in kapotte spaken
  donderdag 18 juli 2019 @ 12:31:01 #39
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187984859
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:25 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Dat is het hem juist; bij een goed gespaakt wiel verschilt de spanning per spaak en per zijde, afhankelijk van het patroon. Uiteraard zijn er marges, maar verkeerde spanning resulteert weer in kapotte spaken
Het is een stadsfiets in het centrum van amsterdam.. geen apparaat ten behoeve van de wetenschap..

Kun je verder heel lang ingewikkeld en moeilijk over lullen, of gewoon even twee spaken aandraaien..
pi_187984908
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:19 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat gaat natuurlijk alleen op als de nieuwe spaken van exact dezelfde dikte en materiaal zijn als de overige spaken en alle spaken in dezelfde orientatie zijn bevestigd. Bij veel wielen zit er een vrij kunstzinnig spakenpatroon met afwijkende spanningen per spaak en dan gaat je verhaal niet op. Maar als jij slagen in je wiel geen probleem vindt mag je het lekker zelf doen. Ik ga liever naar de vakman.
  donderdag 18 juli 2019 @ 12:36:39 #41
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187984947
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:34 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat gaat natuurlijk alleen op als de nieuwe spaken van exact dezelfde dikte en materiaal zijn als de overige spaken en alle spaken in dezelfde orientatie zijn bevestigd. Bij veel wielen zit er een vrij kunstzinnig spakenpatroon met afwijkende spanningen per spaak en dan gaat je verhaal niet op. Maar als jij slagen in je wiel geen probleem vindt mag je het lekker zelf doen. Ik ga liever naar de vakman.
Vergeet je niet je wiel te laten balanceren en uitlijnen?
pi_187985109
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Vergeet je niet je wiel te laten balanceren en uitlijnen?
Waar kan ik dat laten doen? Kwikfit wilde mijn wiel niet balanceren. :P
  donderdag 18 juli 2019 @ 12:59:00 #43
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187985278
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waar kan ik dat laten doen? Kwikfit wilde mijn wiel niet balanceren. :P
Kun je heel makkelijk zelf doen

pi_187985554
Alles kun je zelf doen maar ik wil niet alles zelf doen. Laat vakmensen ook nog een boterham verdienen. ^O^
  Moderator donderdag 18 juli 2019 @ 13:58:16 #45
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_187986209
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2019 16:36 schreef craziness het volgende:
Prima prijs, waar zit die fietsenmaker?

Ik zou overigens nooit mijn spaken vervangen, maar gelijk een nieuw achterwiel nemen. Mijn ervaring is, dat als de eerste gaat, anderen snel volgen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 18 juli 2019 @ 14:11:48 #46
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187986437
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:18 schreef Basp1 het volgende:
Alles kun je zelf doen maar ik wil niet alles zelf doen. Laat vakmensen ook nog een boterham verdienen. ^O^
Dan laat je het doen.. genoeg ontzettend dure zaken waar je terecht kunt.. vraag TS maar die weet er wel een paar
pi_187989887
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 14:11 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dan laat je het doen.. genoeg ontzettend dure zaken waar je terecht kunt.. vraag TS maar die weet er wel een paar
Waarom help jij TS niet even met z'n spaakjes, je bent blijkbaar zo'n enorme expert na je youtube filmpjes? Dat doe je toch wel even voor hem, voor een sixpack schultenbrau ofzo?
  donderdag 18 juli 2019 @ 18:29:21 #48
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187990702
quote:
5s.gif Op donderdag 18 juli 2019 17:36 schreef Farenji het volgende:

[..]

Waarom help jij TS niet even met z'n spaakjes, je bent blijkbaar zo'n enorme expert na je youtube filmpjes? Dat doe je toch wel even voor hem, voor een sixpack schultenbrau ofzo?
Maak er een kratje Oetinger van en breng de fiets maar langs hoor.. loop ik hem van voor tot achter even na
pi_187996672
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:58 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Prima prijs, waar zit die fietsenmaker?

Ik zou overigens nooit mijn spaken vervangen, maar gelijk een nieuw achterwiel nemen. Mijn ervaring is, dat als de eerste gaat, anderen snel volgen.
Ik heb de spaken laten repareren. Ze hebben 5 spaken vervangen, een slag eruit gehaald, en de andere spaken gelijk gespannen (of zo iets). Kostte 30 euro.

Laten repareren bij Fietstop Rozengracht.
https://www.fietstop.com/

Ook om de hoek, dichterbij, leukere route, en veel vriendelijkere mensen dan bij mijn vorige "vaste" fietsmonteur.

Raar dat ik dit nu pas vind. Maar in Google Maps verschijnt de winkel ook pas wanneer je ver inzoomt. Vreemd, gezien de vele reviews en hoge score (4.7/5). Ik zie heel veel fiets winkels/rentals met bizar slechte reviews en ook weinig reviews, maar deze verschijnt pas wanneer ik ver inzoom op de map.
pi_187999813
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 00:00 schreef craziness het volgende:

[..]

Ik heb de spaken laten repareren. Ze hebben 5 spaken vervangen, een slag eruit gehaald, en de andere spaken gelijk gespannen (of zo iets). Kostte 30 euro.

Laten repareren bij Fietstop Rozengracht.
https://www.fietstop.com/

Ook om de hoek, dichterbij, leukere route, en veel vriendelijkere mensen dan bij mijn vorige "vaste" fietsmonteur.

Raar dat ik dit nu pas vind. Maar in Google Maps verschijnt de winkel ook pas wanneer je ver inzoomt. Vreemd, gezien de vele reviews en hoge score (4.7/5). Ik zie heel veel fiets winkels/rentals met bizar slechte reviews en ook weinig reviews, maar deze verschijnt pas wanneer ik ver inzoom op de map.
Waarschijnlijk betalen ze niet genoeg aan de google maffia.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')