Het is natuurlijk niet zo erg om met je vermogen boven de vermogensgrens te zitten zolang je nog steeds spaart en een doel hebt.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:59 schreef _Lily_ het volgende:
Ik heb de grens van belastingvrij vermogen bereikt met mijn spaargeld en vraag me nu af wat ik er het beste mee kan doen. Dit omdat het banksparen niet heel lonend is en ik zoek naar een manier om het snelst meer geld te sparen zonder heel grote financiele risico's te nemen. Want dat laatste heb ik geen ervaring mee. Zou verder aflossen op de hypotheek verstandig zijn? Of iets anders? Moet ik nu al iets extra's regelen voor mijn pensioen of heeft dat op deze leeftijd totaal geen zin gezien de lange tijd die ik nog moet werken?
Mijn situatie:
- 32 jaar
- Appartement waar een hypotheek van 100.000 op rust (originele hypotheek 120.000). Annuitair, moet volledig afgelost zijn na 30 jaar, dus ik los maandelijks af.
- Geen andere schulden, ook geen studieschuld
- Hopelijk over een jaar of 5 verhuizen naar een groter huis.
- Betaalde baan in loondienst, dus ik bouw pensioen op via mijn werkgever. Heb behalve dat niets aanvullends voor mijn pensioen
- Ik heb (nog) geen kinderen, maar heb de wens nog wel
Ik hoor graag ervaringen van anderen!
Als je iets extras wilt regelen voor je pensioen, of voor een prepensioen, dan kun je daar niet jong genoeg mee beginnen. Als je de financiele middelen hebt, dan zou je eens naar lijfrente's of banksparen kunnen kijken (en met banksparen bedoelen we dan niet sparen bij de bank, maar sparen op een aparte rekening waar je de inleg onder voorwaarden mag aftrekken van je belastbaar inkomen.)quote:Op zondag 14 juli 2019 17:59 schreef _Lily_ het volgende:
Moet ik nu al iets extra's regelen voor mijn pensioen of heeft dat op deze leeftijd totaal geen zin gezien de lange tijd die ik nog moet werken?
!
Ik snap het verband tussen die 2 niet zo goed trouwens....quote:Op zondag 14 juli 2019 17:59 schreef _Lily_ het volgende:
Ik heb de grens van belastingvrij vermogen bereikt met mijn spaargeld en vraag me nu af wat ik er het beste mee kan doen.
32 is eigenlijk al iets te oud... hoe jonger hoe beter....quote:Op zondag 14 juli 2019 18:32 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je iets extras wilt regelen voor je pensioen, of voor een prepensioen, dan kun je daar niet jong genoeg mee beginnen. Als je de financiele middelen hebt, dan zou je eens naar lijfrente's of banksparen kunnen kijken (en met banksparen bedoelen we dan niet sparen bij de bank, maar sparen op een aparte rekening waar je de inleg onder voorwaarden mag aftrekken van je belastbaar inkomen.)
Als je met (extra) aflossen op de grens rente = EWF komt, is (extra) aflossen al een stuk minder aantrekkelijk door de afschaffing van de Wet Hillen.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:59 schreef _Lily_ het volgende:
Ik heb de grens van belastingvrij vermogen bereikt met mijn spaargeld en vraag me nu af wat ik er het beste mee kan doen. Dit omdat het banksparen niet heel lonend is en ik zoek naar een manier om het snelst meer geld te sparen zonder heel grote financiele risico's te nemen. Want dat laatste heb ik geen ervaring mee. Zou verder aflossen op de hypotheek verstandig zijn? Of iets anders? Moet ik nu al iets extra's regelen voor mijn pensioen of heeft dat op deze leeftijd totaal geen zin gezien de lange tijd die ik nog moet werken?
Bij het bereiken van die grens, is sparen amper lonend omdat de VRH > spaarrentequote:Op zondag 14 juli 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik snap het verband tussen die 2 niet zo goed trouwens....
Want? Ik zit sinds m'n 24 met een periode van 5 jaar uitzondering bij het ABP. Niet echt een geweldige pensioenopbouw, zeker dankzij de lage rente niet. Al dat geld in een Hoog Dividend…enfin je snapt wel…..quote:Op zondag 14 juli 2019 18:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
32 is eigenlijk al iets te oud... hoe jonger hoe beter....
Hij heeft een lineaire annuïtaire hypotheek dus die moet sowieso al afgelost zijn tegen de tijd dat Wet Hillen is afgebouwd.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je met (extra) aflossen op de grens rente = EWF komt, is (extra) aflossen al een stuk minder aantrekkelijk door de afschaffing van de Wet Hillen.
Wat klets je toch weer een kolder he. Het is een annuitaire hypotheek.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:53 schreef MaGNeT het volgende:
Hij heeft een lineaire hypotheek dus die moet sowieso al afgelost zijn tegen de tijd dat Wet Hillen is afgebouwd.
Ja, dan moet je vooral extra aflossen, dan zit " dat geld" in de stenen. Liquiditeit..0,0.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:53 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast wil hij over 5 jaar misschien een andere woning dus kan hij dat geld mooi meenemen naar de nieuwe woning.
Een mens heeft nooit genoeg.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
minder werken want je werkt blijkbaar teveel.....
Nou nou... niet zo onaardig doen. Was een foutje. Maakt voor de discussie verder ook niets uit, je lost ze beiden af.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat klets je toch weer een kolder he. Het is een annuitaire hypotheek.
Als je aflost zit je geld sowieso in stenen, dat is het hele idee van aflossen.quote:[..]
Ja, dan moet je vooral extra aflossen, dan zit " dat geld" in de stenen. Liquiditeit..0,0.
Bij een hypotheek van ¤200.00,- ton kost dat nog geen ¤100/maand. Nogal duur om dat met geld af te lossen dat je ook tegen 6% in dividend aandelen kunt beleggen.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:56 schreef MaGNeT het volgende:
Bij een woning van 200.000 en een inkomen onder de 66.000 bruto gaat dat om nog geen ¤32 per maand.
Nogal duur om daar een hypotheek voor te houden.
Hoe bedoel je dit? Wat kost geen ¤100 per maand?quote:Op zondag 14 juli 2019 18:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij een hypotheek van ¤200.00,- ton kost dat nog geen ¤100/maand. Nogal duur om dat met geld af te lossen dat je ook tegen 6% in dividend aandelen kunt beleggen.
Dat geldt natuurlijk alleen voor het deel wat boven je vrijgestelde bedrag uit komt, dus zelfs als je 2x zoveel spaargeld hebt is dat netto 0,4% ipv 0,8%quote:Op zondag 14 juli 2019 19:12 schreef TechLight het volgende:
Veel wordt bepaald door je horizon (over hoeveel tijd heb je het geld weer nodig, of wil je het kunnen besteden), hoeveel risico je wilt nemen, en of je voldoende buffers hebt om tegenvallers op te vangen.
Je kunt ook het verwachte rendement van verschillende opties naast elkaar zetten en dan kijken wat het beste bij je past.
Bijvoorbeeld het geld op een spaarrekening houden is het makkelijkste uitrekenen: rente ongeveer nul en vrh van ik meen zo'n 0.8% in de eerste schijf. Dat kost je dus zo'n 0.8% per jaar.
Het staat er niet precies, maar het was mijn aanname dat TS precies zoekt naar iets om te doen met het geld boven het vrijgestelde bedrag. Dat kost dus gewoon die 0.8% als je er niet wat anders mee doet. Ook al is het maar 1 euro daarboven. Als TS alleen het bereiken van die grens ziet als trigger moment om te kijken wat hij/zij met al het spaargeld moet gaan doen heb je een punt natuurlijk. In dat geval is het relevant om het belang van een gezonde buffer te benadrukken (die overigens hoger of lager dan het vrijgestelde bedrag kan liggen afhankelijk van de situatie).quote:Op zondag 14 juli 2019 19:18 schreef MaGNeT het volgende:
Dat geldt natuurlijk alleen voor het deel wat boven je vrijgestelde bedrag uit komt, dus zelfs als je 2x zoveel spaargeld hebt is dat netto 0,4% ipv 0,8%
Ja, panelen zou ik ook geadviseerd hebben maar zag dat het om een appartement ging.quote:Op zondag 14 juli 2019 19:44 schreef TechLight het volgende:
[..]
Het staat er niet precies, maar het was mijn aanname dat TS precies zoekt naar iets om te doen met het geld boven het vrijgestelde bedrag. Dat kost dus gewoon die 0.8% als je er niet wat anders mee doet. Ook al is het maar 1 euro daarboven. Als TS alleen het bereiken van die grens ziet als trigger moment om te kijken wat hij/zij met al het spaargeld moet gaan doen heb je een punt natuurlijk. In dat geval is het relevant om het belang van een gezonde buffer te benadrukken (die overigens hoger of lager dan het vrijgestelde bedrag kan liggen afhankelijk van de situatie).
(edit: nog vergeten te vermelden: je kunt het geld ook voor andere 'persoonlijke' investeringen gebruiken om rendement te maken zoals zonnepanelen op je huis, betere isolatie, etc. Maar ook dat moet je even afwegen als je van plan bent te verhuizen omdat je zoiets niet per se terugverdient bij de verkoop van je huis.)
Ik heb jou dat al een paar keer zien beweren, maar het tegenovergestelde is juist waar.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je met (extra) aflossen op de grens rente = EWF komt, is (extra) aflossen al een stuk minder aantrekkelijk door de afschaffing van de Wet Hillen.
Goede tips hier tot nu toe, ik zie:quote:Op zondag 14 juli 2019 18:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zou, als je een redelijke baangarantie hebt, maandelijks een paar honderd ¤'s inleggen in een hoog dividend aandelen fonds en ook kijken of je een mogelijk pensioengat hebt dat je kan opvullen met sparen in box 1.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |