abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 juli 2019 @ 09:22:40 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187859395


Welkom in het topic van FOK!cheeta Ebony!

Mede dankzij donaties kunnen wij namens FOK! en haar users helpen in het onderhoud van Ebony en haar vriendin, helpen we met het financieren van onderzoeken en kunnen katachtigen in nood geholpen worden.

In dit topic krijgen jullie iedere maand een update van het wel en wee van FOK!cheeta Ebony (en haar vriendin Ivory), hoe het gaat met de opvang en welke ontwikkelingen er zijn voor wat betreft het beschermen van onze katachtigen.

Wil je dankzij dit topic en het verhaal van Ebony ook een donatie doen? Dat kan hier ! Meer over Stichting SPOTS kun je hier vinden.

- 19 juli om 20:00 uur een live chat met Simone van SPOTS -

quote:
Ebony

Op een dag ontving N/a’an ku sê een anoniem telefoontje. Ze werden geattendeerd op een zwaar gewonde cheeta welp. N/a’an ku sê heeft altijd een rescue unit paraat staan die in dit soort gevallen direct in actie kan komen.

Ze troffen inderdaad een welp aan, vlakbij de weg, in vreselijke conditie. Het dier was duidelijk aangereden en daardoor zwaar gewond. Duidelijk was ook dat het diertje er al enkele dagen gelegen moet hebben want conditioneel was ze er ook erg slecht aan toe. Ze was praktisch uitgedroogd. Waar de moeder is gebleven, is een raadsel.

Duidelijk was dat de welp direct hulp nodig had. Eenmaal onder verdoving bij het hoofdkantoor, bleek 1 van haar achterpoten er vreselijk slecht aan toe. Daarnaast was ze lichamelijk aan het einde van haar latijn.

Maanden van herstel volgden waarbij ze regelmatig onder narcose moest. Want men wilde proberen haar poot te behouden. Dus moest ze vaak onderzocht worden en uiteindelijk ook geopereerd. Haar poot kon gered worden maar er werden wel een metalen plaat en schroeven aangebracht. Lange tijd zag het er nog steeds niet goed uit en bleef het tobben. Dus moest ze vaak onderzocht worden wat haar liefde voor mensen niet echt vergrootte. Tot op de dag van vandaag is het duidelijk dat ze het niet heeft op mensen.

Toen ik (Simone, red.) haar voor het eerst zag, brak echt mijn hart. Ze was een miezerig hoopje ellende dat niet veel kon bewegen. Ze lag vooral maar te liggen in haar verblijf. Ze was ook vreselijk boos: histe en siste vanuit een hoekje van haar verblijf. Ik weet nog dat ik zei ‘is het niet beter om haar in te laten slapen’.

Recent zag ik haar weer. Althans, ik stond voor een cheeta die me sissend aankeek en dreigende bewegingen maakte. Het bleek Ebony, zoals ze was genoemd. En kennelijk herinnerde ze mijn woorden nog zodat ik niet op een warm welkom hoefde te rekenen…

Ebony leeft nu samen met jawel, Ivory. De twee dames zijn totaal aan elkaar verknocht en Ebony doet qua beweging niet onder voor Ivory. Je ziet wel dat haar achterpoot niet helemaal ok is; ze zal dan ook nooit teruggeplaatst kunnen worden in het wild. Naast dat ze niets geleerd heeft van haar moeder en het dus niet zou overleven, gaat het ook niet met oog op haar achterpoot. Maar zo levende in het hoofdkantoor van N/a’an ku sê heeft ze er geen enkele last van. Zoals gezegd, ze doet niet onder voor soulmate Ivory. Als de verzorgers hun verblijf in komen om eten te geven, springen beide dames uit een hinderlaag naar voren. En Ebony is daarbij zo mogelijk nog feller als Ivory.

Er is wel een kanttekening: het kan zijn dat haar achterpoot toch nog gaat opspelen. Dan zou een operatie noodzakelijk zijn met als meest drastische maatregel: amputatie. We hopen echter op het beste.





Over N/a’an ku sê

N/a’an ku sê is een stichting in Namibië welke door SPOTS ondersteund wordt. Het hoofddoel van N/a’an ku sê is het zich inzetten voor de dieren in het wild. Zoals luipaarden, cheeta’s en wilde honden.

Helaas gebeurt het regelmatig dat dieren moeten worden opgevangen. Soms kunnen deze dieren na een bepaalde periode teruggeplaatst worden in het wild (en daar worden we het meest blij van). Maar soms kan zo’n terugplaatsing niet meer. Bijvoorbeeld als het om gewonde of verweesde dieren gaat. Zeker cheeta’s hebben geen kans om te overleven in het wild als ze op te jonge leeftijd wees zijn geworden. Zij leren in 1 ½ jaar alles van hun moeder en als die overleden is, hebben ze te weinig kennis het te overleven in het wild.

N/a’an ku sê vangt deze dieren op bij hun hoofdlocatie, nabij de hoofdstad Windhoek. Daarnaast hebben ze diverse dependances en gebieden waarin ze werken, om zich in te spannen voor de dieren levend in het wild.


[ Bericht 2% gewijzigd door Samzz op 11-07-2019 09:34:07 ]
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187859419
Je links werken nog niet :{

Verder leuk om te zien, ga het volgen :)

Ik had een heel ander beeld bij Ebony, had er nooit zoveel mee. O-)
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 11 juli 2019 @ 09:28:47 #3
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187859453
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:25 schreef Filosoofert het volgende:
Je links werken nog niet :{

Verder leuk om te zien, ga het volgen :)

Ik had een heel ander beeld bij Ebony, had er nooit zoveel mee. O-)
Ik dacht dat ik t topic op slot had gezet :@. Maar nu werkt alles. Ik moest de actie nog aanmaken en ik had een link voor dit topic nodig :P.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 11 juli 2019 @ 09:40:46 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_187859572
Wat is deze :(
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 11 juli 2019 @ 09:41:38 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187859577
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 09:40 schreef PzKpfw het volgende:
Wat is deze :(
Een inzameling voor een goed doel, met als extra'tje dat we een FOK!cheeta adopteren en daar maandelijks over geupdate worden.

Leuk toch O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187950262
Leuk, kleine bijdrage gedaan. Cheeta's :*
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 16 juli 2019 @ 14:30:33 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187951289
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 13:08 schreef nostra het volgende:
Leuk, kleine bijdrage gedaan. Cheeta's :*
O+!

Vrijdagavond is de Q&A *O*.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187952260
Wat leuk, ik heb 2 jaar geleden Stichting Spots opgenomen in mijn testament. Vind dit namelijk een enorm goede stichting
pi_187952952
Goede actie @DJMO kwam er alleen bij toeval achter dat dit er was, ik vond het niet duidelijk dat de banner hiernaar toe zou leiden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 16 juli 2019 @ 16:49:59 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_187953027
quote:
16s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:43 schreef FlippingCoin het volgende:
Goede actie @:DJMO kwam er alleen bij toeval achter dat dit er was, ik vond het niet duidelijk dat de banner hiernaar toe zou leiden.
En wat heb ik hier precies mee te maken? Ik klik nooit op de banners op het forum en van deze actie wist ik dus ook niets ...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_187953042
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:49 schreef DJMO het volgende:

[..]

En wat heb ik hier precies mee te maken? Ik klik nooit op de banners op het forum en van deze actie wist ik dus ook niets ...
oh @Samzz bedoelde ik
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 16 juli 2019 @ 16:52:16 #12
147316 crew  DJMO
#trut
pi_187953053
quote:
16s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

oh @:samzz bedoelde ik
een mention werkt niet bij een edit :P

@Samzz ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_187953081
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:52 schreef DJMO het volgende:

[..]

een mention werkt niet bij een edit :P

@:Samzz ;)
oh weer wat geleerd :P

thanks ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 16 juli 2019 @ 19:56:34 #14
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187956209
quote:
16s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:43 schreef FlippingCoin het volgende:
Goede actie @:DJMO kwam er alleen bij toeval achter dat dit er was, ik vond het niet duidelijk dat de banner hiernaar toe zou leiden.
Prikkelend, eh 8-).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Redactie Frontpage dinsdag 16 juli 2019 @ 20:10:49 #15
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_187956473
@Samzz

Misschien is het handig om de header iets aan te passen zodat het SPOTS-logo niet half wegvalt:

Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  dinsdag 16 juli 2019 @ 21:03:23 #16
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187957599
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 20:10 schreef LTVDK het volgende:
@:Samzz

Misschien is het handig om de header iets aan te passen zodat het SPOTS-logo niet half wegvalt:

[ afbeelding ]
Daar moeten de technische meneren naar kijken :@.

@Danny en @HeaN82 O-).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187957612
-Hopen doe maar op de wc.-

[ Bericht 44% gewijzigd door Samzz op 16-07-2019 21:06:45 ]
pi_187959020
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:56 schreef Samzz het volgende:

[..]

Prikkelend, eh 8-).
goede actie iig

als ik mijn rabo reader heb gevonden zal ik wat doneren
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 16 juli 2019 @ 22:30:56 #19
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187959085
quote:
16s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

goede actie iig

als ik mijn rabo reader heb gevonden zal ik wat doneren
Zal je helpen zoeken O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 17 juli 2019 @ 09:17:34 #20
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_187963394
Cheetahs O+ Spots O+ Al een jaar of tien donateur. Zelfs mijn adoptiecheetah Klein bezocht in Namibië.
Maar goed, dit topic gaat over Ebony. Triest levensverhaal dat helaas zeer veel cheetahs (maar uiteraard ook andere katachtigen en diersoorten) treft. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat Ebony toch nog een goed leven tegemoet kan zien en in een rol als ambassadeur veel mensen kan inspireren om zich in te zetten voor het behoud van deze schitterende diersoort.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  woensdag 17 juli 2019 @ 10:02:14 #21
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187963935
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 09:17 schreef robdriessen het volgende:
Cheetahs O+ Spots O+ Al een jaar of tien donateur. Zelfs mijn adoptiecheetah Klein bezocht in Namibië.
Maar goed, dit topic gaat over Ebony. Triest levensverhaal dat helaas zeer veel cheetahs (maar uiteraard ook andere katachtigen en diersoorten) treft. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat Ebony toch nog een goed leven tegemoet kan zien en in een rol als ambassadeur veel mensen kan inspireren om zich in te zetten voor het behoud van deze schitterende diersoort.
^O^!

Vrijdagavond zal t ook gaan over toeristische trekpleisters met dieren, ivm de campagne die SPOTS heeft lopen samen met stichting AAP en World Animal Protection. Daar heb jij vast ook een mening over ;).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187970492
Jammer dat het niet mogelijk is om een wees cheetah later uit te zetten in het wild. Vanuit die logica zullen ze zeker ook niet gaan Fokken met Ebony. Nu wil ik niet zuur overkomen in dit topic, maar wat voor nut heeft heeft het om zo'n cheetah in leven houden ? Of wordt Ebony uiteindelijk aan een dierentuin gegeven ?
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  woensdag 17 juli 2019 @ 18:50:38 #23
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187972307
quote:
5s.gif Op woensdag 17 juli 2019 17:07 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Jammer dat het niet mogelijk is om een wees cheetah later uit te zetten in het wild. Vanuit die logica zullen ze zeker ook niet gaan Fokken met Ebony. Nu wil ik niet zuur overkomen in dit topic, maar wat voor nut heeft heeft het om zo'n cheetah in leven houden ? Of wordt Ebony uiteindelijk aan een dierentuin gegeven ?
Je kan die vraag het beste vrijdag aan Simone stellen :Y.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_187972324
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Je kan die vraag het beste vrijdag aan Simone stellen :Y.
Oh, dus we krijgen een live chat. Dat is wel fijn.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
  woensdag 17 juli 2019 @ 18:57:15 #25
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_187972400
quote:
17s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:51 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:

[..]

Oh, dus we krijgen een live chat. Dat is wel fijn.
Vrijdag om 20u :). Link staat in de OP.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')