Blijkbaar voldoende herrie voor burenruzies:quote:Op donderdag 4 juli 2019 15:29 schreef Its_Muppet het volgende:
Wat ik zou willen weten is:
• Hoe gehorig is zo'n pomp?
Dit laatste: ''Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.'' is een gevoel, geen feit.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
De gehorigheid hangt af van de locatie van de buitenunit. Monoblocks zijn minder gehorig dan split units. Ga niet zomaar mee met de locatie die de installateur zegt, maar denk zelf na.
Onderhoud is afhankelijk van merk warmtepomp. Die van mij is eigenlijk alleen de buitenkant schoonmaken en evt de warmtewisselaar buiten.
after-market service is kut. Ik heb problemen gehad met mijn installateur en voor de rechter gedaagd, daarom wil die nu niks meer met mij te maken hebben. Andere installateurs branden hun vingers niet aan installaties die ze niet zelf gemonteerd hebben.
Met de nieuwe tariefverhogingen die komen komt de TVT van een warmtepomp richting de 15-20 jaar.
Een warmtepomp werkt wel met gewone radiatoren. Vloerverwarming is niet nodig. HR++++++ glas is ook niet nodig.
Wel moet je huis geisoleerd zijn, dus vloer, dak, muur isolatie en dubbel glas. Ik heb het oudste type dubbelglas wat er is trouwens.
Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.
kloptquote:Op donderdag 4 juli 2019 18:21 schreef cempexo het volgende:
Dit laatste: ''Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.''
is een gevoel, geen feit.
Dit hangt sterk af van het model en de locatie...quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:21 schreef Eix het volgende:
[..]
Blijkbaar voldoende herrie voor burenruzies:
https://www.telegraaf.nl/(...)zies-door-warmtepomp
https://www.gelderlander.(...)-aangetast~a301f10a/
Telegraaf zit achter een paywall.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:21 schreef Eix het volgende:
[..]
Blijkbaar voldoende herrie voor burenruzies:
https://www.telegraaf.nl/(...)zies-door-warmtepomp
https://www.gelderlander.(...)-aangetast~a301f10a/
Rekenen met 50.000km per jaar voor een auto is ietwat overdreven. Gemiddeld rijdt een auto jaarlijks net eenderde van dat aantal kilometers.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:01 schreef cempexo het volgende:
Ik heb aan de hand van het klimaatakkoord, vorige week dus, de volgende berekening gemaakt. Misschien heb je er iets aan.
Realiseer je vooral dat de Nederlandse overheid nooit zal accepteren dat hun belastingen als inkomen minder zullen zijn. De huidige sec milieubelastingen in 2018 was 25 miljard euro, waarvan overigens een heel klein deel ook daadwerkelijk wordt besteed tgv het milieu. In 2009 was de besteding tgv het milieu 1%. De rest gaat naar allerlei potjes, ook in 2019 en verder.
Dat wat mensen steeds overslaan in hun manier van denken en rekenen, is het moment van minder belastingen gaan betalen, zoals gezegd, de overheid gaat het op een andere manier weer bij je weghalen. Het zijn politieke lokmiddelen geworden om je te verleiden om met hun programma mee te doen. Belastingbesparingen ic subsidies zijn sprookjes.
De berekening:
Stel een auto rijdt 50.000 km per jaar. Dan is dat snel 10.000 kWh. Een warmtepomp verbruikt zo'n 12.000 kWh, waarvan 70% in de wintermaanden (8.400 kWh). Voor het overige verbruik (koelkast, tv e.d.) is het gemiddelde verbruik 3.000 kWh per huishouden.
Zonnepanelen leveren in de wintermaanden nog maar 30% op. De vraag hoeveel zonnepanelen en Tesla-homebatterijen er nodig zijn om een beetje fatsoenlijk een winter door te komen. Energieneutraal hoort energieneutraal te zijn. Laten we uitgaan van november t/m maart. 151 dagen.
(10.000 kWh + 3.000 kWh ) x (151 dagen / 365 dagen) = 5.378 kWh verbruik auto en huisapparaten. Daar komt die warmtepomp nog bovenop 8.400 kWh. Tezamen 13.778 kWh voor 151 dagen winter. Per dag is dit dan 91 kWh per dag en 33.215 kWh capaciteit nodig om het aantal zonnepanelen te berekenen voor één huishouden om de winter door te komen. Stel we gaan uit van 300 Wattpiek panelen. 33.215 kWh / 300 = 111 zonnepanelen per huishouden. 'S avonds schijnt de zon niet. Hoeveel Tesla-homebatterijen zijn er dan nodig?
Eén Tesla Powerwall heeft een opslagcapaciteit van 14 kWh. 91 kWh / 14 kWh = 7 Powerwalls à 7.740 euro per stuk = ¤ 54.180 per huishouden. Daarbij 111 x 400 euro per paneel = ¤ 44.400. Dan komt daar de installatie van warmtepomp bij à ¤ 15.000 Kortom ¤ 115.000 per huishouden. We hebben zo'n 8 miljoen huishoudens. 8 miljoen x ¤ 115.000 = 920 miljard euro voor de huishoudens (12% van het totale energieverbruik).
920 miljard / 12 x 100 = ¤ 7,66 biljoen euro De kosten van isolatie zijn gemiddeld ¤ 6.500. 5 miljoen huizen zijn nog niet of niet voldoende geïsoleerd. Dat is nog eens ¤ 32,5 miljard. 8 miljoen auto's vervangen à ¤ 22.000 euro per elektrische auto = ¤ 176 miljard.
Totale kosten ¤ 7,87 biljoen per 15-20 jaar. Misschien 10 biljoen wanneer er eens een paneeltje kapot gaat of een warmtepomp.
Ik heb gelezen dat de buitenunit in 2020 niet meer dan 40db mag genereren, wat gelijk staat aan een voorbij rijdende auto als je in een huiskamer zit. Mijn plan is om hem aan de gevel tussen begane grond en 1e verdieping te hangen aan de achterkant. Het huis heeft een balkon aan de voorkant waar door de buren meer gebruik van gemaakt wordt dan aan de achterkant. De ouderslaapkamer is wel op de 2e verdieping aan de achterkant. Dempers is een goede tip!quote:
"Denk zelf na". Das idd de reden dat ik nu informatie aan het verzamelen ben van feitelijke gebruikers. Ik wil voorkomen dat het zo'n verhaal wordt van "Wij van WC eend...".quote:
Dus jij geeft aan (net als mijn vrouw) dat het toch slimmer is om een reguliere CV te nemen? Gas is hier 3maal zo duur als electriciteit en met een 4 persoons huishouden verbruiken we nu zo'n 5300kWh / jaar.quote:
Met nefit all electric incl warm water voorziening was 6700 euro nettoquote:Op donderdag 4 juli 2019 19:47 schreef Its_Muppet het volgende:
Thanx voor alle bruikbare reacties!
Ik heb nu een begroting gemaakt op basis van de kosten op het interweb + 20%.
Ik reken voor de warmtepomp op E6000,- en voor ~30m2 aan zonnepanelen E10.000,-.
Ik zou buitenunits niet ophangen maar neerzetten op de grondquote:Is dat reeel?
[..]
Ik heb gelezen dat de buitenunit in 2020 niet meer dan 40db mag genereren, wat gelijk staat aan een voorbij rijdende auto als je in een huiskamer zit. Mijn plan is om hem aan de gevel tussen begane grond en 1e verdieping te hangen aan de achterkant. Het huis heeft een balkon aan de voorkant waar door de buren meer gebruik van gemaakt wordt dan aan de achterkant. De ouderslaapkamer is wel op de 2e verdieping aan de achterkant. Dempers is een goede tip
Dit lijkt mij voldoendequote:Het huis heeft Energielabel C. HR kozijnen rondom, extra dak en gevel isolatie. Geen vloerverwarming en dat gaat er voorlopig nog niet komen. Te veel werk en niet meegenomen in het budget. Ik zou inderdaad ook warmwatervoorziening willen meenemen.
[..]
Ok dan heb ik je verkeerd begrepenquote:"Denk zelf na". Das idd de reden dat ik nu informatie aan het verzamelen ben van feitelijke gebruikers. Ik wil voorkomen dat het zo'n verhaal wordt van "Wij van WC eend...".
Met After-market bedoelde ik meer dat in nieuwbouw huizen die dingen standaard zitten en ik wil nu het in een huis wat gebouwd is toen warmtepompen nog niet eens bedacht waren. Installateur en service is een kwestie van treffen of pech hebben.
Huidige TVT staat op zo'n 12 -15 jaar, heb ik gelezen.
[..]
Mijn verbruik is van ongeveer 1000 m3 gas naar rond de 2200-2500 kwh per jaar ongeveer. Ik doe dit even uit mijn hoofd trouwens, dus werkelijk kan het iets afwijjken en wellicht heb ik in het verleden hier op fok ook iets andere cijfers geschreven, maar ongeveer klopt dit.quote:Dus jij geeft aan (net als mijn vrouw) dat het toch slimmer is om een reguliere CV te nemen? Gas is hier 3maal zo duur als electriciteit en met een 4 persoons huishouden verbruiken we nu zo'n 5300kWh / jaar.
En dan toch die 20 euro per maand aan netbeheerkosten betalen en rond de 6 euro vastrecht? Dan zijn je m3gas wel heel duur....quote:Op donderdag 4 juli 2019 19:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hybride CV ketel al aangedacht![]()
Met subsidie
shit hee, jij hebt zeker ern bierviltje van Baudet gekregen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:01 schreef cempexo het volgende:
Ik heb aan de hand van het klimaatakkoord, vorige week dus, de volgende berekening gemaakt. Misschien heb je er iets aan.
Realiseer je vooral dat de Nederlandse overheid nooit zal accepteren dat hun belastingen als inkomen minder zullen zijn. De huidige sec milieubelastingen in 2018 was 25 miljard euro, waarvan overigens een heel klein deel ook daadwerkelijk wordt besteed tgv het milieu. In 2009 was de besteding tgv het milieu 1%. De rest gaat naar allerlei potjes, ook in 2019 en verder.
Dat wat mensen steeds overslaan in hun manier van denken en rekenen, is het moment van minder belastingen gaan betalen, zoals gezegd, de overheid gaat het op een andere manier weer bij je weghalen. Het zijn politieke lokmiddelen geworden om je te verleiden om met hun programma mee te doen. Belastingbesparingen ic subsidies zijn sprookjes.
De berekening:
Stel een auto rijdt 50.000 km per jaar. Dan is dat snel 10.000 kWh. Een warmtepomp verbruikt zo'n 12.000 kWh, waarvan 70% in de wintermaanden (8.400 kWh). Voor het overige verbruik (koelkast, tv e.d.) is het gemiddelde verbruik 3.000 kWh per huishouden.
Zonnepanelen leveren in de wintermaanden nog maar 30% op. De vraag hoeveel zonnepanelen en Tesla-homebatterijen er nodig zijn om een beetje fatsoenlijk een winter door te komen. Energieneutraal hoort energieneutraal te zijn. Laten we uitgaan van november t/m maart. 151 dagen.
(10.000 kWh + 3.000 kWh ) x (151 dagen / 365 dagen) = 5.378 kWh verbruik auto en huisapparaten. Daar komt die warmtepomp nog bovenop 8.400 kWh. Tezamen 13.778 kWh voor 151 dagen winter. Per dag is dit dan 91 kWh per dag en 33.215 kWh capaciteit nodig om het aantal zonnepanelen te berekenen voor één huishouden om de winter door te komen. Stel we gaan uit van 300 Wattpiek panelen. 33.215 kWh / 300 = 111 zonnepanelen per huishouden. 'S avonds schijnt de zon niet. Hoeveel Tesla-homebatterijen zijn er dan nodig?
Eén Tesla Powerwall heeft een opslagcapaciteit van 14 kWh. 91 kWh / 14 kWh = 7 Powerwalls à 7.740 euro per stuk = ¤ 54.180 per huishouden. Daarbij 111 x 400 euro per paneel = ¤ 44.400. Dan komt daar de installatie van warmtepomp bij à ¤ 15.000 Kortom ¤ 115.000 per huishouden. We hebben zo'n 8 miljoen huishoudens. 8 miljoen x ¤ 115.000 = 920 miljard euro voor de huishoudens (12% van het totale energieverbruik).
920 miljard / 12 x 100 = ¤ 7,66 biljoen euro De kosten van isolatie zijn gemiddeld ¤ 6.500. 5 miljoen huizen zijn nog niet of niet voldoende geïsoleerd. Dat is nog eens ¤ 32,5 miljard. 8 miljoen auto's vervangen à ¤ 22.000 euro per elektrische auto = ¤ 176 miljard.
Totale kosten ¤ 7,87 biljoen per 15-20 jaar. Misschien 10 biljoen wanneer er eens een paneeltje kapot gaat of een warmtepomp.
Ik heb nu het geld. Aangezien het een verbetering op de woning is, zal ik het waarschijnlijk (gedeeltelijk) kunnen meefinancieren. Das dus ook het plan.quote:Op donderdag 4 juli 2019 19:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan toch die 20 euro per maand aan netbeheerkosten betalen en rond de 6 euro vastrecht? Dan zijn je m3gas wel heel duur....
nee, hij is een emigrant die op NL kankert wanneer het kan en niet schroomt om te liegen....quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:10 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
shit hee, jij hebt zeker ern bierviltje van Baudet gekregen.
Hij was best dronken want hij zag alles dubbel....
50.000 kiLometer per jaar is ook gevoel, zeker geen feit.quote:Op donderdag 4 juli 2019 18:21 schreef cempexo het volgende:
[..]
Dit laatste: ''Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.'' is een gevoel, geen feit.
Bij een hybride mis je een groot gedeelte van je winst die je hebt als je een all-eletric neemt. Daarom is de tvt van een hybride ook veel hoger dan van een all-electric.quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:11 schreef Its_Muppet het volgende:
[..]
Ik heb nu het geld. Aangezien het een verbetering op de woning is, zal ik het waarschijnlijk (gedeeltelijk) kunnen meefinancieren. Das dus ook het plan.
COP wordt op internet uitgelegdquote:In je volgende post, noem je een aantal dingen die ik niet goed kan plaatsen.
COP?
Ja, bij legionella ontsmetting is je WP inefficient.quote:Ontsmetting e.d. daar mee lijk je tegen te spreken dat een warmtepomp efficient is. Of begrijp ik je verkeerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |