abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 juli 2019 @ 15:29:19 #1
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_187751674
Yay, Bod op een huis geaccepteerd. Na ruim 2,5 jaar achter het net vissen gaan we eindelijk scheefhuurders-af worden.

Huis is een drive-in woning uit 1972 met 126M2 over 3 woonlagen. Garage zal bij de woning getrokken worden.

Meterkast moet vervangen worden (not sure if relevant for coming question) en de CV ketel moet vervangen worden.

Omdat deze toch vervangen moet worden wil ik erg graag een warmtepomp. Het scheelt in de energiekosten en het huis is futureproof=meerwaarde. Ik wil ook zo'n 20 zonnepanelen laten plaatsen (also not sure if relevant).

Nu heb ik een discussie met de baas. Ze geeft aan dat ze stukken heeft zitten lezen waaruit blijkt dat de warmtepompen aardig wat problemen en kinderziektes hebben.

Ik heb juist gelezen dat die dingen gewoon goed zijn. Water is helaas buiten budget ivm de kosten voor boren en vergunningen, dus wmb wordt het lucht-lucht.

Wat ik zou willen weten is:

• Hoe gehorig is zo'n pomp?
• Naast plaatsing, wat zijn de overige kosten voor onderhoud e.d.?
• Wat zijn de overall ervaringen met after-market installaties?
• Wat had een ervaringsdeskundige graag vooraf willen weten?
• Wat verder ter tafel komt.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  donderdag 4 juli 2019 @ 15:31:30 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_187751702
Je vrouw is de baas thuis?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 4 juli 2019 @ 15:33:42 #3
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_187751731
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:31 schreef PzKpfw het volgende:
Je vrouw is de baas thuis?
:Y
pi_187752888
- De binnen unit van een warmtepomp is stiller dan een Cv-ketel. De buitenunit maakt, zeker op vollast, wel een goed waarneembaar geluid. Plaatsing nabij slaapkamer ramen is daarom niet aan te raden. Bedenk wel dat de warmtepomp alleen 's winters bij -10 op vollast draait en de meeste mensen dan hun raam niet open hebben staan. Op deellast is het geluidsniveau veel lager.
Plaatsing kan in veel gevallen ook helemaal achteraan in de tuin. Of op het dak. Zorg bij plaatsing op het dak of aan de gevel wel altijd voor goede trillingsdempers. Zonder dempers kan de boel gaan resoneren en dat is veel hinderlijker dan het gezoem van de ventilator.

- Onderhoudskosten zijn normaal gesproken zeker niet hoger dan van een normale gas cv-ketel. De meeste fabrikanten adviseren 1X per jaar of om het jaar een controle.

- Mijn ervaring in een huis uit 1902 is goed. Slechte ervaringen ontstaan door slechte afstemming van de componenten, wat weer het gevolg is van een onervaren en/of ongeïnteresseerde installateur.

Wanneer de warmtepomp én het afgiftesysteem zijn afgestemd op de warmtebehoefte van de woning, dan is het comfort 's winters gelijk aan dat van dezelfde woning met een Cv-ketel. In de zomer ligt het comfort zelfs wat hoger, omdat je met een warmtepomp ook (beperkt) kunt koelen.

- Vooraf had ik graag meer willen weten over de resonantie bij plaatsing op het dak (houten balklaag, waarschijnlijk heeft een betonnen dak er minder last van). Met een paar rubber matten is het nu prima opgelost, maar als ik dit vooraf had geweten, had ik een mantelbuis ingegraven zodat de buitenunit achter in de tuin geplaatst kon worden. Bij een aankomende verbouwing laat ik dat mogelijk alsnog doen.

Wat verder ter tafel komt:
- Hoe zit het met je isolatie/glas/gevelpanelen?
- Wat voor afgiftesysteem ga je gebruiken? Vloerverwarming geeft de beste energie-prestaties. LTV-wandconvectoren werkt ook prima. En bij goede isolatie en een iets hogere aanvoertemperatuur kun je het vaak zelfs af met een paar overbemeten plaatstaal radiatoren.
- Denk je ook nog aan de warmwatervoorziening, plek voor een boilervat of losse warmtepompboiler of zonneboiler.
pi_187753788
De gehorigheid hangt af van de locatie van de buitenunit. Monoblocks zijn minder gehorig dan split units. Ga niet zomaar mee met de locatie die de installateur zegt, maar denk zelf na.

Onderhoud is afhankelijk van merk warmtepomp. Die van mij is eigenlijk alleen de buitenkant schoonmaken en evt de warmtewisselaar buiten.

after-market service is kut. Ik heb problemen gehad met mijn installateur en voor de rechter gedaagd, daarom wil die nu niks meer met mij te maken hebben. Andere installateurs branden hun vingers niet aan installaties die ze niet zelf gemonteerd hebben.

Met de nieuwe tariefverhogingen die komen komt de TVT van een warmtepomp richting de 15-20 jaar.

Een warmtepomp werkt wel met gewone radiatoren. Vloerverwarming is niet nodig. HR++++++ glas is ook niet nodig.
Wel moet je huis geisoleerd zijn, dus vloer, dak, muur isolatie en dubbel glas. Ik heb het oudste type dubbelglas wat er is trouwens.

Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_187753805
Ik heb aan de hand van het klimaatakkoord, vorige week dus, de volgende berekening gemaakt. Misschien heb je er iets aan.

Realiseer je vooral dat de Nederlandse overheid nooit zal accepteren dat hun belastingen als inkomen minder zullen zijn. De huidige sec milieubelastingen in 2018 was 25 miljard euro, waarvan overigens een heel klein deel ook daadwerkelijk wordt besteed tgv het milieu. In 2009 was de besteding tgv het milieu 1%. De rest gaat naar allerlei potjes, ook in 2019 en verder.

Dat wat mensen steeds overslaan in hun manier van denken en rekenen, is het moment van minder belastingen gaan betalen, zoals gezegd, de overheid gaat het op een andere manier weer bij je weghalen. Het zijn politieke lokmiddelen geworden om je te verleiden om met hun programma mee te doen. Belastingbesparingen ic subsidies zijn sprookjes.

De berekening:

Stel een auto rijdt 50.000 km per jaar. Dan is dat snel 10.000 kWh. Een warmtepomp verbruikt zo'n 12.000 kWh, waarvan 70% in de wintermaanden (8.400 kWh). Voor het overige verbruik (koelkast, tv e.d.) is het gemiddelde verbruik 3.000 kWh per huishouden.

Zonnepanelen leveren in de wintermaanden nog maar 30% op. De vraag hoeveel zonnepanelen en Tesla-homebatterijen er nodig zijn om een beetje fatsoenlijk een winter door te komen. Energieneutraal hoort energieneutraal te zijn. Laten we uitgaan van november t/m maart. 151 dagen.

(10.000 kWh + 3.000 kWh ) x (151 dagen / 365 dagen) = 5.378 kWh verbruik auto en huisapparaten. Daar komt die warmtepomp nog bovenop 8.400 kWh. Tezamen 13.778 kWh voor 151 dagen winter. Per dag is dit dan 91 kWh per dag en 33.215 kWh capaciteit nodig om het aantal zonnepanelen te berekenen voor één huishouden om de winter door te komen. Stel we gaan uit van 300 Wattpiek panelen. 33.215 kWh / 300 = 111 zonnepanelen per huishouden. 'S avonds schijnt de zon niet. Hoeveel Tesla-homebatterijen zijn er dan nodig?

Eén Tesla Powerwall heeft een opslagcapaciteit van 14 kWh. 91 kWh / 14 kWh = 7 Powerwalls à 7.740 euro per stuk = ¤ 54.180 per huishouden. Daarbij 111 x 400 euro per paneel = ¤ 44.400. Dan komt daar de installatie van warmtepomp bij à ¤ 15.000 Kortom ¤ 115.000 per huishouden. We hebben zo'n 8 miljoen huishoudens. 8 miljoen x ¤ 115.000 = 920 miljard euro voor de huishoudens (12% van het totale energieverbruik).

920 miljard / 12 x 100 = ¤ 7,66 biljoen euro De kosten van isolatie zijn gemiddeld ¤ 6.500. 5 miljoen huizen zijn nog niet of niet voldoende geïsoleerd. Dat is nog eens ¤ 32,5 miljard. 8 miljoen auto's vervangen à ¤ 22.000 euro per elektrische auto = ¤ 176 miljard.
Totale kosten ¤ 7,87 biljoen per 15-20 jaar. Misschien 10 biljoen wanneer er eens een paneeltje kapot gaat of een warmtepomp.

[ Bericht 1% gewijzigd door cempexo op 04-07-2019 18:16:01 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 4 juli 2019 @ 18:21:25 #7
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_187754061
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:29 schreef Its_Muppet het volgende:

Wat ik zou willen weten is:

• Hoe gehorig is zo'n pomp?
Blijkbaar voldoende herrie voor burenruzies:

https://www.telegraaf.nl/(...)zies-door-warmtepomp

https://www.gelderlander.(...)-aangetast~a301f10a/
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_187754066
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
De gehorigheid hangt af van de locatie van de buitenunit. Monoblocks zijn minder gehorig dan split units. Ga niet zomaar mee met de locatie die de installateur zegt, maar denk zelf na.

Onderhoud is afhankelijk van merk warmtepomp. Die van mij is eigenlijk alleen de buitenkant schoonmaken en evt de warmtewisselaar buiten.

after-market service is kut. Ik heb problemen gehad met mijn installateur en voor de rechter gedaagd, daarom wil die nu niks meer met mij te maken hebben. Andere installateurs branden hun vingers niet aan installaties die ze niet zelf gemonteerd hebben.

Met de nieuwe tariefverhogingen die komen komt de TVT van een warmtepomp richting de 15-20 jaar.

Een warmtepomp werkt wel met gewone radiatoren. Vloerverwarming is niet nodig. HR++++++ glas is ook niet nodig.
Wel moet je huis geisoleerd zijn, dus vloer, dak, muur isolatie en dubbel glas. Ik heb het oudste type dubbelglas wat er is trouwens.

Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.
Dit laatste: ''Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.'' is een gevoel, geen feit.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_187754070
Berekeningen maken over een tijd die langer is dan 4 jaar is zinloos en zonde van je tijd. De enige zekerheid die er is, is dat de uitkomst anders is.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_187754078
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 18:21 schreef cempexo het volgende:
Dit laatste: ''Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.''

is een gevoel, geen feit.
klopt :Y
pi_187754086
quote:
Dit hangt sterk af van het model en de locatie...
Nogmaals accepteer de locatie die de installateur wilt nooit maar denk zelf na
pi_187754106
Trouwens, na afloop dien je je radiatoren of vloerverwarming in te regelen om ellende te voorkomen. Doe dit ook als je installateur heir nog nooit van gehoord heeft en zoek dan een ander. Ik zou deze installateur ook niet je wp installatie laten installeren trouwens....
pi_187755301
quote:
Telegraaf zit achter een paywall.

De Gelderlander:
In mei 2018 (je weet wel, het jaar waarin de zomer al in april begon), horen dei mensen de hele dag de warmtepomp, waardoor ze niet meer in de tuin kunnen zitten?

Waarom stoken de buren van deze mensen de hele dag door, bij aangename temperaturen? Of zou het hier stiekem om een goedkope bouwmarkt airco gaan, die onderbemeten is en daarom de hele dag staat te stampen?
pi_187755426
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 18:01 schreef cempexo het volgende:
Ik heb aan de hand van het klimaatakkoord, vorige week dus, de volgende berekening gemaakt. Misschien heb je er iets aan.

Realiseer je vooral dat de Nederlandse overheid nooit zal accepteren dat hun belastingen als inkomen minder zullen zijn. De huidige sec milieubelastingen in 2018 was 25 miljard euro, waarvan overigens een heel klein deel ook daadwerkelijk wordt besteed tgv het milieu. In 2009 was de besteding tgv het milieu 1%. De rest gaat naar allerlei potjes, ook in 2019 en verder.

Dat wat mensen steeds overslaan in hun manier van denken en rekenen, is het moment van minder belastingen gaan betalen, zoals gezegd, de overheid gaat het op een andere manier weer bij je weghalen. Het zijn politieke lokmiddelen geworden om je te verleiden om met hun programma mee te doen. Belastingbesparingen ic subsidies zijn sprookjes.

De berekening:

Stel een auto rijdt 50.000 km per jaar. Dan is dat snel 10.000 kWh. Een warmtepomp verbruikt zo'n 12.000 kWh, waarvan 70% in de wintermaanden (8.400 kWh). Voor het overige verbruik (koelkast, tv e.d.) is het gemiddelde verbruik 3.000 kWh per huishouden.

Zonnepanelen leveren in de wintermaanden nog maar 30% op. De vraag hoeveel zonnepanelen en Tesla-homebatterijen er nodig zijn om een beetje fatsoenlijk een winter door te komen. Energieneutraal hoort energieneutraal te zijn. Laten we uitgaan van november t/m maart. 151 dagen.

(10.000 kWh + 3.000 kWh ) x (151 dagen / 365 dagen) = 5.378 kWh verbruik auto en huisapparaten. Daar komt die warmtepomp nog bovenop 8.400 kWh. Tezamen 13.778 kWh voor 151 dagen winter. Per dag is dit dan 91 kWh per dag en 33.215 kWh capaciteit nodig om het aantal zonnepanelen te berekenen voor één huishouden om de winter door te komen. Stel we gaan uit van 300 Wattpiek panelen. 33.215 kWh / 300 = 111 zonnepanelen per huishouden. 'S avonds schijnt de zon niet. Hoeveel Tesla-homebatterijen zijn er dan nodig?

Eén Tesla Powerwall heeft een opslagcapaciteit van 14 kWh. 91 kWh / 14 kWh = 7 Powerwalls à 7.740 euro per stuk = ¤ 54.180 per huishouden. Daarbij 111 x 400 euro per paneel = ¤ 44.400. Dan komt daar de installatie van warmtepomp bij à ¤ 15.000 Kortom ¤ 115.000 per huishouden. We hebben zo'n 8 miljoen huishoudens. 8 miljoen x ¤ 115.000 = 920 miljard euro voor de huishoudens (12% van het totale energieverbruik).

920 miljard / 12 x 100 = ¤ 7,66 biljoen euro De kosten van isolatie zijn gemiddeld ¤ 6.500. 5 miljoen huizen zijn nog niet of niet voldoende geïsoleerd. Dat is nog eens ¤ 32,5 miljard. 8 miljoen auto's vervangen à ¤ 22.000 euro per elektrische auto = ¤ 176 miljard.
Totale kosten ¤ 7,87 biljoen per 15-20 jaar. Misschien 10 biljoen wanneer er eens een paneeltje kapot gaat of een warmtepomp.
Rekenen met 50.000km per jaar voor een auto is ietwat overdreven. Gemiddeld rijdt een auto jaarlijks net eenderde van dat aantal kilometers.

En 12.000kWh verbruik voor een warmtepomp? Dat is genoeg om een woning te verwarmen waarvoor nu een jaarlijkse gasverbruik van omstreeks 6000m3 gas nodig is. Dat is vier keer zoveel als het gemiddelde....

Als je al gaat rekenen, gebruik dan volgende keer realistischer cijfers. Misschien dat je dan geloofwaardig overkomt.
  donderdag 4 juli 2019 @ 19:47:59 #15
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_187755489
Thanx voor alle bruikbare reacties!

Ik heb nu een begroting gemaakt op basis van de kosten op het interweb + 20%.
Ik reken voor de warmtepomp op E6000,- en voor ~30m2 aan zonnepanelen E10.000,-.

Is dat reeel?

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 16:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Knip
Ik heb gelezen dat de buitenunit in 2020 niet meer dan 40db mag genereren, wat gelijk staat aan een voorbij rijdende auto als je in een huiskamer zit. Mijn plan is om hem aan de gevel tussen begane grond en 1e verdieping te hangen aan de achterkant. Het huis heeft een balkon aan de voorkant waar door de buren meer gebruik van gemaakt wordt dan aan de achterkant. De ouderslaapkamer is wel op de 2e verdieping aan de achterkant. Dempers is een goede tip!

Het huis heeft Energielabel C. HR kozijnen rondom, extra dak en gevel isolatie. Geen vloerverwarming en dat gaat er voorlopig nog niet komen. Te veel werk en niet meegenomen in het budget. Ik zou inderdaad ook warmwatervoorziening willen meenemen.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 18:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
Knip
"Denk zelf na". Das idd de reden dat ik nu informatie aan het verzamelen ben van feitelijke gebruikers. Ik wil voorkomen dat het zo'n verhaal wordt van "Wij van WC eend...".

Met After-market bedoelde ik meer dat in nieuwbouw huizen die dingen standaard zitten en ik wil nu het in een huis wat gebouwd is toen warmtepompen nog niet eens bedacht waren. Installateur en service is een kwestie van treffen of pech hebben.
Huidige TVT staat op zo'n 12 -15 jaar, heb ik gelezen.

quote:
knip
Dus jij geeft aan (net als mijn vrouw) dat het toch slimmer is om een reguliere CV te nemen? Gas is hier 3maal zo duur als electriciteit en met een 4 persoons huishouden verbruiken we nu zo'n 5300kWh / jaar.
  donderdag 4 juli 2019 @ 19:51:24 #16
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187755545
Je hebt een dm
Van een ervaringsdeskundige :7
  donderdag 4 juli 2019 @ 19:53:48 #17
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_187755589
Hybride CV ketel al aangedacht :?
Met subsidie *O*
pi_187755633
quote:
5s.gif Op donderdag 4 juli 2019 19:47 schreef Its_Muppet het volgende:
Thanx voor alle bruikbare reacties!

Ik heb nu een begroting gemaakt op basis van de kosten op het interweb + 20%.
Ik reken voor de warmtepomp op E6000,- en voor ~30m2 aan zonnepanelen E10.000,-.
Met nefit all electric incl warm water voorziening was 6700 euro netto
quote:
Is dat reeel?
[..]

Ik heb gelezen dat de buitenunit in 2020 niet meer dan 40db mag genereren, wat gelijk staat aan een voorbij rijdende auto als je in een huiskamer zit. Mijn plan is om hem aan de gevel tussen begane grond en 1e verdieping te hangen aan de achterkant. Het huis heeft een balkon aan de voorkant waar door de buren meer gebruik van gemaakt wordt dan aan de achterkant. De ouderslaapkamer is wel op de 2e verdieping aan de achterkant. Dempers is een goede tip
Ik zou buitenunits niet ophangen maar neerzetten op de grond
quote:
Het huis heeft Energielabel C. HR kozijnen rondom, extra dak en gevel isolatie. Geen vloerverwarming en dat gaat er voorlopig nog niet komen. Te veel werk en niet meegenomen in het budget. Ik zou inderdaad ook warmwatervoorziening willen meenemen.
[..]
Dit lijkt mij voldoende
quote:
"Denk zelf na". Das idd de reden dat ik nu informatie aan het verzamelen ben van feitelijke gebruikers. Ik wil voorkomen dat het zo'n verhaal wordt van "Wij van WC eend...".

Met After-market bedoelde ik meer dat in nieuwbouw huizen die dingen standaard zitten en ik wil nu het in een huis wat gebouwd is toen warmtepompen nog niet eens bedacht waren. Installateur en service is een kwestie van treffen of pech hebben.
Huidige TVT staat op zo'n 12 -15 jaar, heb ik gelezen.
[..]
Ok dan heb ik je verkeerd begrepen
quote:
Dus jij geeft aan (net als mijn vrouw) dat het toch slimmer is om een reguliere CV te nemen? Gas is hier 3maal zo duur als electriciteit en met een 4 persoons huishouden verbruiken we nu zo'n 5300kWh / jaar.

Mijn verbruik is van ongeveer 1000 m3 gas naar rond de 2200-2500 kwh per jaar ongeveer. Ik doe dit even uit mijn hoofd trouwens, dus werkelijk kan het iets afwijjken en wellicht heb ik in het verleden hier op fok ook iets andere cijfers geschreven, maar ongeveer klopt dit.

Gas wordt afgerond 70 ct / m3
Elektra wordt afgerond 17 ct / kwh
1 m3 gas heeft 31.669 MJ aan energie (NCV)
1 kwh elektra heeft 3.6 MJ aan energie
Een cv ketel heeft een theoretisch rendement van 107 % omdat het de condensatie van de waterdamp meeneemt. In de werkelijkheid mag je vlag uit met 103%. Dus daar reken ik mee.
1 m3 gas heeft dan 9 kwh in zich.
9 kwh kost 1,54. Dus gas is goedkoper.

De winst zit in het ontbreken van je netbeheerkosten en vastrecht, zo'n 26 euro gemiddeld per maand. Daarnaast is de COP rond de 3.5, dus voor elke MJ warmte van elektra komt 3,5 MJ aan warmte je huis in.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 04-07-2019 20:10:45 ]
pi_187755639
quote:
6s.gif Op donderdag 4 juli 2019 19:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hybride CV ketel al aangedacht :?
Met subsidie *O*
En dan toch die 20 euro per maand aan netbeheerkosten betalen en rond de 6 euro vastrecht? Dan zijn je m3gas wel heel duur....
pi_187755764
Als je toch gaat rekenen, waarvan je nu al weet dat dat niet zo gebeurd, dan moet je niet vergeten om sluipverbruik van je cv ketel en warmtepomp mee te nemen. De wekelijkse legionella ontsmetting van je boiler. Bij mij is die 190 liter en kost dit 8 kwh per keer.
Daarnaast moet je een aanname doen qua ontdooi sessies in de winter. Bij mij is dit 0.5 kwh per ontdooisessie. Bij 0 graden buitentemperatuur kan dit wel tot 10x per dag ontstaan. Ontdooi sessies ontstaan tussen de 5 en -5 graden buitentemperatuur.
Met een COP van 3.5 reken je wel redelijk.

Ik heb nog nooit gehad dat mijn buitenunit niet de cv temperatuur kon halen en dus elektrisch zou moeten bijverwarmen, ook niet bij -15 graden buiten temperatuur, waarbij de cv temperatuur 50 graden is.
  donderdag 4 juli 2019 @ 20:10:14 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187755874
quote:

De berekening:

shit hee, jij hebt zeker ern bierviltje van Baudet gekregen.
Hij was best dronken want hij zag alles dubbel....
Tot nooit .......
  donderdag 4 juli 2019 @ 20:11:53 #22
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_187755905
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 19:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

En dan toch die 20 euro per maand aan netbeheerkosten betalen en rond de 6 euro vastrecht? Dan zijn je m3gas wel heel duur....
Ik heb nu het geld. Aangezien het een verbetering op de woning is, zal ik het waarschijnlijk (gedeeltelijk) kunnen meefinancieren. Das dus ook het plan.

In je volgende post, noem je een aantal dingen die ik niet goed kan plaatsen.
COP?

Ontsmetting e.d. daar mee lijk je tegen te spreken dat een warmtepomp efficient is. Of begrijp ik je verkeerd?
pi_187755915
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 20:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

shit hee, jij hebt zeker ern bierviltje van Baudet gekregen.
Hij was best dronken want hij zag alles dubbel....
nee, hij is een emigrant die op NL kankert wanneer het kan en niet schroomt om te liegen....

Het klopt enigzins wel dat de belasting niet kan dalen, maar de kunst zit erin dat jij bij de kleine groep hoort die zo min mogelijk belasting betaald. Maar hoe groter die groep hoe minder belastingvoordeel je krijgt. Dus je moet er vroeg bij zijn....
  donderdag 4 juli 2019 @ 20:12:59 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_187755922
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 18:21 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dit laatste: ''Ik vind dat mijn huis nu confortabeler warm is dan met mijn cv ketel.'' is een gevoel, geen feit.
50.000 kiLometer per jaar is ook gevoel, zeker geen feit.
10.000 kwh voor een warmtepomp idem, terwijl je dat gewoon kan meter.
En wat een warmtepomp met een powerwall te maken heeft is totale onzin, nog niet eens gevoel

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 04-07-2019 20:31:32 ]
Tot nooit .......
pi_187755927
quote:
5s.gif Op donderdag 4 juli 2019 20:11 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]

Ik heb nu het geld. Aangezien het een verbetering op de woning is, zal ik het waarschijnlijk (gedeeltelijk) kunnen meefinancieren. Das dus ook het plan.
Bij een hybride mis je een groot gedeelte van je winst die je hebt als je een all-eletric neemt. Daarom is de tvt van een hybride ook veel hoger dan van een all-electric.
Je kan het vergelijken met het kopen van een nieuwe tesla of een nieuwe lada....
quote:
In je volgende post, noem je een aantal dingen die ik niet goed kan plaatsen.
COP?
COP wordt op internet uitgelegd
quote:
Ontsmetting e.d. daar mee lijk je tegen te spreken dat een warmtepomp efficient is. Of begrijp ik je verkeerd?
Ja, bij legionella ontsmetting is je WP inefficient.
8*52=416 kwh per jaar 70 euro per jaar. In 4 maanden netbeheerkosten heb je dat er al uit, dus gas houden voor legionella ontsmetting is duur en dan moet je de gaskosten nog meenemen.

[ Bericht 8% gewijzigd door sjorsie1982 op 04-07-2019 20:18:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')