Heb geen Hebreeuws nodig want er is een perfecte Engelse versie waar ze wel hoofdletters gebruiken in bv Exodus 3:14quote:Op dinsdag 16 juli 2019 15:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hier blijkt weer eens je volslagen gebrek aan echte kennis over de Bijbel. Het Hebreeuws kent geen hoofdletters.
[ afbeelding ]
Wat een slappe filmpjes weer en kan alles ontkrachten omdat het zo lijkt en als je de bijbel niet snapt kan het zo lijken maar daar heb je genoeg kennis voor nodig en daar ontbreekt het bij jullie aan, want alleen een christen kan het snappen onder leiding van God en dat gaat er maar niet in....Je kan God niet rechtstreeks zien nee maar wel in de gedaante van een mens zoals Jacob die met God worstelde en Jezus is ook een gedaante van God. Alleen de essentie van God kan je niet zien want is nog feller dan de zon. En straks met de nieuwe hemel en aarde is God ook onze zon, want die andere is er niet meer en is God ons licht. De rest ga ik niet eens op in.quote:
Jullie zijn dan niet alleen arrogant, maar ook aanmatigend hier te beweren dat jullie zelfs weten wat God denkt, net zo min jullie het woord van God kennen. Probeer eens bij de buren aan te bellen, jullie oplichters.quote:Op zondag 21 juli 2019 11:57 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dat is hoe God erover denkt en kan je in zijn woord lezen dus zo moeilijk is dat niet. En wij verkondigen zijn woord ja dus zo kun je het zien.
Dat is dus al een voorbeeld van schriftvervalsing, simpele duif.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:10 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Heb geen Hebreeuws nodig want er is een perfecte Engelse versie waar ze wel hoofdletters gebruiken in bv Exodus 3:14
.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:12 schreef Doedelzak77 het volgende:
Wat een slappe filmpjes weer en kan alles ontkrachten omdat het zo lijkt en als je de bijbel niet snapt kan het zo lijken maar daar heb je genoeg kennis voor nodig en daar ontbreekt het bij jullie aan, want alleen een christen kan het snappen onder leiding van God en dat gaat er maar niet in...
Met of zonder Comma Johanneum?quote:Op zondag 21 juli 2019 12:10 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Heb geen Hebreeuws nodig want er is een perfecte Engelse versie waar ze wel hoofdletters gebruiken in bv Exodus 3:14
Toch typisch dan dat Paulus die verborgen code uit Genesis 5 niet heeft opgepikt in zijn visioenen.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:12 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Wat een slappe filmpjes weer en kan alles ontkrachten omdat het zo lijkt en als je de bijbel niet snapt kan het zo lijken maar daar heb je genoeg kennis voor nodig en daar ontbreekt het bij jullie aan, want alleen een christen kan het snappen onder leiding van God en dat gaat er maar niet in....Je kan God niet rechtstreeks zien nee maar wel in de gedaante van een mens zoals Jacob die met God worstelde en Jezus is ook een gedaante van God. Alleen de essentie van God kan je niet zien want is nog feller dan de zon. En straks met de nieuwe hemel en aarde is God ook onze zon, want die andere is er niet meer en is God ons licht. De rest ga ik niet eens op in.
Kijk in deze video vanaf 49:35 min en zie hoe o.a de genealogie van Jezus uit Mattheus 1:11 in elkaar zit en dat geen mens dat voor elkaar krijgt en heet de heptadic structure en zijn wiskundige codes in de bijbel.
Wat Doedelzak bedoelt is dat de King James Version (in ieder geval in wat strengere protestantse kringen) beschouwd wordt als een perfecte, door God geautoriseerde Engelse weergave van de grondtekst.quote:Op maandag 22 juli 2019 09:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Met of zonder Comma Johanneum?
Dat God de Bijbel niet direct in het Engels gedicteerd heeft is eigenlijk onbegrijpelijk he?
Vandaar mijn vraag over het Comma. Dat stond er eerst wel in, nu niet meer en daarmee is bewezen dat dit nooit een door God geautoriseerde tekst kan zijn.quote:Op maandag 22 juli 2019 11:11 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wat Doedelzak bedoelt is dat de King James Version (in ieder geval in wat strengere protestantse kringen) beschouwd wordt als een perfecte, door God geautoriseerde Engelse weergave van de grondtekst.
Naja, ik denk dat de stelling dat de Bijbel rechtstreeks gedicteerd door God zou zijn sowieso niet houdbaar is. De Bijbel is geïnspireerd door God, niet gedicteerd. Met dat in het achterhoofd is zo'n Comma al een stuk minder problematisch, het is een extra toevoeging die de schrijvers van belang achtten om de christelijke doctrine nader te verduidelijken.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Vandaar mijn vraag over het Comma. Dat stond er eerst wel in, nu niet meer en daarmee is bewezen dat dit nooit een door God geautoriseerde tekst kan zijn.
Deze ontsnappingsclausule hoor ik wel vaker als ik het Comma aansnijd. Doedel zal je bewering niet onderschrijven en beweren dat dit het rechtstreekse woord van zijn god is. De Heilige Geest zal er voor waken dat er louter waarheid in het woord staat. En inmiddels is bewezen dat dit je reinste kolder is. Zoals zoveel beweringen uit datzelfde boek.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:06 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Naja, ik denk dat de stelling dat de Bijbel rechtstreeks gedicteerd door God zou zijn sowieso niet houdbaar is. De Bijbel is geïnspireerd door God, niet gedicteerd. Met dat in het achterhoofd is zo'n Comma al een stuk minder problematisch, het is een extra toevoeging die de schrijvers van belang achtten om de christelijke doctrine nader te verduidelijken.
Is waar. De ene gelovige is de andere niet. Daarom zeg ik erbij 'ik denk', niet 'Doedelzak denkt waarschijnlijk', want ik weet genoeg over zijn geloofsbeleving om te weten dat hij iets anders denkt.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Doedel zal je bewering niet onderschrijven en beweren dat dit het rechtstreekse woord van zijn god is.
De drie-eenheid (triniteit zo je wilt) is prima legaliseerbaar zonder dat het in de Bijbel staat, want de Katholieke kerk gelooft niet in 'sola scriptura'. In die zin was dat hele Comma niet eens nodig. Waarom ze er toch voor gekozen hebben weet ik niet, maar ik zie het bestaan van zo'n Comma niet als iets wat de Bijbel of het christelijk geloof maakt of breekt.quote:Het Comma Johanneum is inderdaad een toevoeging om de "op dat moment geldende (Roomse) doctrine over de triniteit" een legalisering te verschaffen.
Vandaar ook een van de slechtste versies van de Bijbel.quote:Op maandag 22 juli 2019 11:11 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wat Doedelzak bedoelt is dat de King James Version (in ieder geval in wat strengere protestantse kringen) beschouwd wordt als een perfecte, door God geautoriseerde Engelse weergave van de grondtekst.
Klopt als je kijkt wat de Roomse Kerk van het oorspronkelijke christelijke geloof heeft gemaakt. Van een vrij, blij en onbekommerd geloof naar een dwangbuis...quote:Op maandag 22 juli 2019 13:24 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
De drie-eenheid (triniteit zo je wilt) is prima legaliseerbaar zonder dat het in de Bijbel staat, want de Katholieke kerk gelooft niet in 'sola scriptura'.
Nee dat klopt. Het toont alleen maar mensenwerk aan. Het raakt ook alleen maar het NT. Men durfde het niet aan om ook met het OT aan de haal te gaan en die te herschrijven. Wat ze natuurlijk graag gedaan zouden hebben. Jezus al met naam en toenaam genoemd in Genesis en later door de profeten....dat zou ze maar al te goed zijn uitgekomen.quote:In die zin was dat hele Comma niet eens nodig. Waarom ze er toch voor gekozen hebben weet ik niet, maar ik zie het bestaan van zo'n Comma niet als iets wat de Bijbel of het christelijk geloof maakt of breekt.
Als je dat vindt, waarom geloof jij dan niet dat vrije, blije en onbekommerde geloof? Vind ik als katholiek (ja zo noem ik me tegenwoordig) ook niet zoveel mis mee.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Klopt als je kijkt wat de Roomse Kerk van het oorspronkelijke christelijke geloof heeft gemaakt. Van een vrij, blij en onbekommerd geloof naar een dwangbuis...
Dat is wel wat anders hè. Een profetie aanpassen kan natuurlijk nooit, dat is intellectueel niet integer. Een verduidelijking van de doctrine die het al geschrevene verder niet aantast is op zich niet zoveel mis mee. Ik ga ervan uit dat ze dat met de grootste voorzichtigheid hebben gedaan.quote:Nee dat klopt. Het toont alleen maar mensenwerk aan. Het raakt ook alleen maar het NT. Men durfde het niet aan om ook met het OT aan de haal te gaan en die te herschrijven. Wat ze natuurlijk graag gedaan zouden hebben. Jezus al met naam en toenaam genoemd in Genesis en later door de profeten....dat zou ze maar al te goed zijn uitgekomen.
Dit is binnen de Roomse kerk een strijd geweest van enkele eeuwen, met vele doden als kers op de taart. https://www.standaardboek(...)de-hel-9789025310066quote:Op maandag 22 juli 2019 13:24 schreef DecoAoreste het volgende:
De drie-eenheid (triniteit zo je wilt) is prima legaliseerbaar zonder dat het in de Bijbel staat, want de Katholieke kerk gelooft niet in 'sola scriptura'. In die zin was dat hele Comma niet eens nodig. Waarom ze er toch voor gekozen hebben weet ik niet, maar ik zie het bestaan van zo'n Comma niet als iets wat de Bijbel of het christelijk geloof maakt of breekt.
Dat verbaast me niet. Ze zijn er door de eeuwen heen bepaald niet in geslaagd om vast te houden aan het christelijke ideaal van vreedzaamheid. Eeuwig zonde.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is binnen de Roomse kerk een strijd geweest van enkele eeuwen, met vele doden als kers op de taart. https://www.standaardboek(...)de-hel-9789025310066
Deze turf van een studie gaat stap voor stap doorheen de ontstaansgeschiedenis van het christelijk geloof. Lees en huiver.
Wie zegt dat ik dat niet geloof? Er zit veel waarheid in de oorspronkelijke boodschap van Jezus.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:38 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Als je dat vindt, waarom geloof jij dan niet dat vrije, blije en onbekommerde geloof? Vind ik als katholiek (ja zo noem ik me tegenwoordig) ook niet zoveel mis mee.
Maar dat is wat voortdurend gebeurd is. Marcus bijvoorbeeld, waarin de vernietiging van de tempel wordt aangekondigd, is geschreven toen deze tempel al verwoest was. En het verhaal van de verschijningen van Jezus na zijn door is ook een toeveoging, waar later, door andere evangelisten, vrolijk op voortgeborduurd is.quote:[..]
Dat is wel wat anders hè. Een profetie aanpassen kan natuurlijk nooit, dat is intellectueel niet integer.
Dat doet het Comma Johanneum duidelijk wel, dit is namelijk eeuwenlang gezien als legitimatie voor de triniteitsleer.quote:Een verduidelijking van de doctrine die het al geschrevene verder niet aantast is op zich niet zoveel mis mee. Ik ga ervan uit dat ze dat met de grootste voorzichtigheid hebben gedaan.
Wat is die boodschap volgens jou? Ik ben wel benieuwd wat jij tegenwoordig precies gelooft.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik dat niet geloof? Er zit veel waarheid in de oorspronkelijke boodschap van Jezus.
De hypothese dat er delen van het oorspronkelijke Marcus-evangelie verloren zijn gegaan, en deze later geprobeerd zijn te reconstrueren, lijkt me best plausibel. Als je ervan uit zou gaan dat Marcus oorspronkelijk eindigde bij 16:8, dan zou dat wel een heel abrupt einde zijn.quote:Maar dat is wat voortdurend gebeurd is. Marcus bijvoorbeeld, waarin de vernietiging van de tempel wordt aangekondigd, is geschreven toen deze tempel al verwoest was. En het verhaal van de verschijningen van Jezus na zijn door is ook een toeveoging, waar later, door andere evangelisten, vrolijk op voortgeborduurd is.
Wat zoals ik al zei niet eens nodig is, omdat het idee dat iets alleen maar waar kan zijn als het in de Bijbel staat niet bestond tot de reformatie.quote:Dat doet het Comma Johanneum duidelijk wel, dit is namelijk eeuwenlang gezien als legitimatie voor de triniteitsleer.
In een notendop: Leef eenvoudig en eerlijk. Hou van je medemens. Ik ben is belangrijker dan ik heb. Zoek God of het koninkrijk van God in het hier en nu en in jezelf, niet daarbuiten.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:56 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Wat is die boodschap volgens jou? Ik ben wel benieuwd wat jij tegenwoordig precies gelooft.Bij mij is ook het een en ander veranderd sinds ik hier voor het eerst postte.
Misschien toch eens dat boek lezen dat Aton aanbeveelt.quote:[..]
De hypothese dat er delen van het oorspronkelijke Marcus-evangelie verloren zijn gegaan, en deze later geprobeerd zijn te reconstrueren, lijkt me best plausibel. Als je ervan uit zou gaan dat Marcus oorspronkelijk eindigde bij 16:8, dan zou dat wel een heel abrupt einde zijn.
[..]
Wat zoals ik al zei niet eens nodig is, omdat het idee dat iets alleen maar waar kan zijn als het in de Bijbel staat niet bestond tot de reformatie.
Nou..zo ver ging het niet dacht ik. Nergens in de Bijbel staan piramiden beschreven maar iedereen, gelovige of niet, moet toegeven dat ze bestaan. Ik zou het willen omdraaien. Wat in de Bijbel stond, beschouwde men als waar.quote:Wat zoals ik al zei niet eens nodig is, omdat het idee dat iets alleen maar waar kan zijn als het in de Bijbel staat niet bestond tot de reformatie.
Kan ik me grotendeels in vinden.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In een notendop: Leef eenvoudig en eerlijk. Hou van je medemens. Ik ben is belangrijker dan ik heb. Zoek God of het koninkrijk van God in het hier en nu en in jezelf, niet daarbuiten.
Zou ik best willen doen, lastigheid is dat ik heel veel boeken weleens zou willen lezen, een dag heeft nu eenmaal maar 24 uur...quote:Misschien toch eens dat boek lezen dat Aton aanbeveelt.
Niet als almachtige, alwetende en algoede schepper die in een hemel woont en die zal oordelen bladiebla... en die aanbeden moet worden en die zich druk maakt over waar ik mijn piemel in steekquote:Op maandag 22 juli 2019 14:13 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Kan ik me grotendeels in vinden.
Geloof je dat God bestaat?
Prioriteiten stellenquote:[..]
Zou ik best willen doen, lastigheid is dat ik heel veel boeken weleens zou willen lezen, een dag heeft nu eenmaal maar 24 uur...
Als wat dan wel? Deïsme, pantheïsme?quote:Op maandag 22 juli 2019 14:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Niet als almachtige, alwetende en algoede schepper die in een hemel woont en die zal oordelen bladiebla... en die aanbeden moet worden en die zich druk maakt over waar ik mijn piemel in steek
Fair enough. Ik hang hier altijd teveel rond als ik eigenlijk aan mijn proefschrift zou moeten schrijven.quote:Prioriteiten stellen
De weg.quote:Op maandag 22 juli 2019 14:18 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Als wat dan wel? Deïsme, pantheïsme?
Net besteld bij bolpuntcomquote:[..]
Fair enough. Ik hang hier altijd teveel rond als ik eigenlijk aan mijn proefschrift zou moeten schrijven.Niets theologisch overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |