abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juli 2019 @ 18:36:08 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187718431
Poolvos loopt in 76 dagen van Noorwegen naar Canada

Een poolvos is vorig jaar in 76 dagen tijd van Noorwegen naar Canada gelopen, een afstand van zo'n 3500 kilometer. Het jonge vrouwtje kon door Noorse onderzoekers worden gevolgd vanwege haar halsband met gps-zender. Niet eerder werd een poolvos geregistreerd die zich zo snel verplaatste.

Ze vertrok op 26 maart vanaf Spitsbergen, een eilandengroep ten noorden van Noorwegen, en kwam op 1 juli aan op Ellesmere-eiland in de Noordelijke IJszee.

Om Canada te bereiken, moest de vos grote stukken zee-ijs overbruggen en gletsjers bedwingen. Per dag liep ze gemiddeld 46 kilometer en op één dag maar liefst 155 kilometer. Dat deed ze in het noorden van Groenland.

Volgens onderzoekers is dat de snelste verplaatsing die ooit voor een poolvos is geregistreerd. Waarschijnlijk heeft het dier het zee-ijs op die dag gebruikt als transportmiddel.

Hieronder de bewuste poolvos met een zendertje om haar hals.



"We konden eerst niet geloven wat we zagen", zegt onderzoeker Eva Fuglei van het Noorse Poolinstituut. De onderzoekers dachten in eerste instantie dat de poolvos haar halsband was kwijtgeraakt en dat de band was meegenomen aan boord van een boot. "Maar er waren geen boten die zo ver het ijs op gingen, dus moest het wel de vos zijn."

De poolvos bleef niet op Ellesmere-eiland, maar trok verder. Uiteindelijk legde ze in vier maanden tijd 4415 kilometer af. Niet eerder werd de reis van een poolvos die migreert tussen twee verschillende continenten vastgelegd. Ook is het de grootste afstand die ooit voor een poolvos is geregistreerd.

Dit is de route die de poolvos aflegde:



Volgens de onderzoekers kon de poolvos deze reis alleen maken door het land- en zee-ijs. De opwarming van de aarde en de afname van dat ijs kan dan ook grote gevolgen hebben voor dieren in het wild, waarschuwt de Noorse minister van Klimaat Ola Elvestuen naar aanleiding van de reis van de vos. "Het is belangrijk om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zodat wordt voorkomen dat het zee-ijs de hele zomer verdwijnt."

Bontlaag
Poolvossen zijn sterke dieren, die temperaturen aankunnen van 50 graden onder nul. De onderkant van hun poten heeft een bontlaag die ze beschermt tegen de kou. Ook zijn hun oren en snuit relatief klein in vergelijking met die van andere vossen.

Hoe het nu met de poolvos is, is onbekend. Haar tracker stopte op 6 februari van dit jaar en doet het niet meer.

https://nos.nl/artikel/22(...)gen-naar-canada.html

_O_
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juli 2019 @ 18:41:44 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187718541
Ik heb 2 van die poolvosjes in arctisch Zweden bij mijn tent gehad O+. Ze jaagden op lemmingen en kuikens/ eieren van vogels die daar aan het broeden waren. Locals in een dorpje daar in de buurt geloofden mij pas toen ik foto's liet zien, want die beestjes zijn kennelijk zeldzaam daar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 2 juli 2019 @ 18:42:02 #3
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_187718549
_O_

Maar waarom? Wat denkt dat beest in Canada te vinden wat niet in Noorwegen is?
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_187718584
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 18:41 schreef SeLang het volgende:
Ik heb 2 van die poolvosjes in arctisch Zweden bij mijn tent gehad O+. Ze jaagden op lemmingen en kuikens/ eieren van vogels die daar aan het broeden waren. Locals in een dorpje daar in de buurt geloofden mij pas toen ik foto's liet zien, want die beestjes zijn kennelijk zeldzaam daar.
Schrok je je niet wild toen je ze zag ?
  dinsdag 2 juli 2019 @ 18:47:23 #5
117098 Hathor
Effe niet
pi_187718669
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 18:42 schreef Domnivoor het volgende:
_O_

Maar waarom? Wat denkt dat beest in Canada te vinden wat niet in Noorwegen is?
Kraft Dinner.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_187718864
Gelukszoeker...
pi_187719050
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 18:42 schreef Domnivoor het volgende:
_O_

Maar waarom? Wat denkt dat beest in Canada te vinden wat niet in Noorwegen is?
Gratis zorgverzekering
pi_187719162
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 18:43 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Schrok je je niet wild toen je ze zag ?
Het zijn vosjes, geen grizzlyberen :') :') :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juli 2019 @ 19:23:04 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187719308
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 18:43 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Schrok je je niet wild toen je ze zag ?
Nee, die vosjes zijn juist bang voor mij en ik was helemaal in extase van deze prachtige natuurervaring :)

Het bleek dat ik toevallig mijn tentje had opgezet dicht bij hun holen. Ik was naar een smeltend sneeuwveld gelopen om mijn sokken uit te spoelen en toen hoorde ik achter mij opeens één van die vosjes naar mij (soort van) blaffen. Ik draaide mij om en zag wat ik eerst dacht dat een hond was. Maar dat kon niet want ik was in the middle of nowhere. Toen realiseerde ik mij dat het een poolvosje was. Al snel zag ik ook een tweede. Maar toen ik ze heel voorzichtig naderde waren ze opeens verdwenen. Toen ik aankwam bij de plek waar ik ze eerst zag, zag ik dat daar holen in de grond waren met daarnaast half opgegeten lemmingen. Ze waren hun hol in gevlucht.

Ik heb een groot deel van de lange poolavond in koude wind en met gruwelijke zwermen muggen die poolvosjes zitten observeren op gepaste afstand. Als ik te dichtbij kwam vluchtten ze weer hun hol in maar zolang ik op 100-200m afstand stil bleef zitten dan kwamen ze tevoorschijn.

S'morgens zag ik ze ook jagen op een plek waar Long-tailed Skuas aan het broeden waren, dus die Skuas vielen de vosjes aan. Echt schitterend om te zien, ik waande mij midden in een natuurdocumentaire O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 2 juli 2019 @ 19:36:23 #10
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_187719589
Doet mij denken aan haar neef de woestijnvos. Enorme oren in verhouding tot de rest van zijn lichaam deze woestijnversie van een vos. Evolutie hey: klein en fysiek niet sterk dus dan maar grote oren en daarmee goed gehoor om gevaar van een grote afstand aan te horen kunnen komen.







[ Bericht 38% gewijzigd door Jellereppe op 02-07-2019 19:46:55 ]
  dinsdag 2 juli 2019 @ 19:55:53 #11
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_187719992
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:36 schreef Jellereppe het volgende:
Doet mij denken aan haar neef de woestijnvos. Enorme oren in verhouding tot de rest van zijn lichaam deze woestijnversie van een vos. Evolutie hey: klein en fysiek niet sterk dus dan maar grote oren en daarmee goed gehoor om gevaar van een grote afstand aan te horen kunnen komen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vooral om de prooi onder het zand te kunnen vinden denk ik. Zoveel natuurlijke vijanden zullen ze niet hebben.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 2 juli 2019 @ 19:56:54 #12
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_187720010
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:36 schreef Jellereppe het volgende:
Doet mij denken aan haar neef de woestijnvos. Enorme oren in verhouding tot de rest van zijn lichaam deze woestijnversie van een vos. Evolutie hey: klein en fysiek niet sterk dus dan maar grote oren en daarmee goed gehoor om gevaar van een grote afstand aan te horen kunnen komen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hmmmmmm wat een lieverd O+ O+ O+
Ik wil hem likken en doodknuffelen :* :*
pindazakje
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juli 2019 @ 19:58:58 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187720058
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:36 schreef Jellereppe het volgende:
Doet mij denken aan haar neef de woestijnvos. Enorme oren in verhouding tot de rest van zijn lichaam deze woestijnversie van een vos. Evolutie hey: klein en fysiek niet sterk dus dan maar grote oren en daarmee goed gehoor om gevaar van een grote afstand aan te horen kunnen komen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die grote oren zijn vooral bedoeld om af te koelen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 2 juli 2019 @ 19:58:59 #14
486225 Hoogslaper
slaapt hoog
pi_187720059
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:36 schreef Jellereppe het volgende:
Doet mij denken aan haar neef de woestijnvos. Enorme oren in verhouding tot de rest van zijn lichaam deze woestijnversie van een vos. Evolutie hey: klein en fysiek niet sterk dus dan maar grote oren en daarmee goed gehoor om gevaar van een grote afstand aan te horen kunnen komen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat een leuk beest O+
pi_187720275
Ah joh dat beestje met die zender om haar nek, is dat nou nodig allemaal.

Waarom is dit een jaar na dato nieuws BTW?
pi_187720495
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, die vosjes zijn juist bang voor mij en ik was helemaal in extase van deze prachtige natuurervaring :)

Het bleek dat ik toevallig mijn tentje had opgezet dicht bij hun holen. Ik was naar een smeltend sneeuwveld gelopen om mijn sokken uit te spoelen en toen hoorde ik achter mij opeens één van die vosjes naar mij (soort van) blaffen. Ik draaide mij om en zag wat ik eerst dacht dat een hond was. Maar dat kon niet want ik was in the middle of nowhere. Toen realiseerde ik mij dat het een poolvosje was. Al snel zag ik ook een tweede. Maar toen ik ze heel voorzichtig naderde waren ze opeens verdwenen. Toen ik aankwam bij de plek waar ik ze eerst zag, zag ik dat daar holen in de grond waren met daarnaast half opgegeten lemmingen. Ze waren hun hol in gevlucht.

Ik heb een groot deel van de lange poolavond in koude wind en met gruwelijke zwermen muggen die poolvosjes zitten observeren op gepaste afstand. Als ik te dichtbij kwam vluchtten ze weer hun hol in maar zolang ik op 100-200m afstand stil bleef zitten dan kwamen ze tevoorschijn.

S'morgens zag ik ze ook jagen op een plek waar Long-tailed Skuas aan het broeden waren, dus die Skuas vielen de vosjes aan. Echt schitterend om te zien, ik waande mij midden in een natuurdocumentaire O+
Dat lijkt mij oprecht een bijzondere avond.
ROBODEMONS..................|:(
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 2 juli 2019 @ 20:25:04 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187720553
quote:
17s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 20:22 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat lijkt mij oprecht een bijzondere avond.
Hier doe je het inderdaad voor
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 2 juli 2019 @ 20:48:18 #18
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_187720880
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 20:11 schreef Za het volgende:
Ah joh dat beestje met die zender om haar nek, is dat nou nodig allemaal.

Waarom is dit een jaar na dato nieuws BTW?
quote:
Volgens de onderzoekers kon de poolvos deze reis alleen maken door het land- en zee-ijs. De opwarming van de aarde en de afname van dat ijs kan dan ook grote gevolgen hebben voor dieren in het wild, waarschuwt de Noorse minister van Klimaat Ola Elvestuen naar aanleiding van de reis van de vos. "Het is belangrijk om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zodat wordt voorkomen dat het zee-ijs de hele zomer verdwijnt."
Omdat global warming, waarom een poolvos van Groenland naar Canada zou moeten lopen vertelt ze er niet bij.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_187724904
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 20:48 schreef MichaelScott het volgende:

Omdat global warming, waarom een poolvos van Groenland naar Canada zou moeten lopen vertelt ze er niet bij.
Er is niet geconstateerd dat de vos die afstand daadwerkelijk gelopen heeft.
"Er waren geen boten dus het moet de vos wel zijn" maakt het geen feit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Za op 03-07-2019 00:09:52 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')