abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187653042
Peugeot 206, 16 jaar, 260k gereden. Sinds 2 weken viel het me op dat de temperatuursensor (rechts op het dashboard) niet meer tussen de 70 en 90 graden aanwees maar opliep tot iets over de 90 graden.
Afgelopen dinsdag op de snelweg liep de temperatuur bij 80 km/u en later bij 100 km/u in het rood met een STOP melding als gevolg.
ANWB gebeld, heeft alles uitgelezen maar kon geen storing vinden. Heeft diverse componenten onder de motorkap weggehaald en gecontroleerd maar geen defect. Geadviseerd om naar de garage te gaan als er weer iets was, vermoedelijk iets met de temperatuursensor.

Wat mij opviel was dat normaal gesproken als de pijl over de 90 graden wijst (ook maar ietsjes er overheen) de motor begint met koelen. Dit keer niet. Pas als de pijl 100 of in het rood was begon het koelen pas.

Vandaag bij de garagist geweest omdat het probleem bleef aanhouden. Heeft een nieuwe temperatuursensor er in gezet. Rij je weg, rij je geeneens 5 minuten of de temperatuurpijl wijst al rond de 80 (vanuit een koude motor liep de temperatuur gauw op). Uiteindelijk snelweg op en zodra de 100 km/u werd bereikt schoot de pijl in het rood en stopmelding als gevolg. Gelukkig was ik juist op een afrit dicht bij huis. Toen met 50 km/u naar huis gereden waarbij de pijl tussen de 90 en 100 bleef.

Enig idee wat dit kan zijn, kan pas maandag naar de garagist.
pi_187653145
Koppakking?
  vrijdag 28 juni 2019 @ 21:47:37 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187653774
Verstopte radiator.. Thermostaat kan ook nog.. (even verwijderen en rijden, dan zie je het snel genoeg)
  vrijdag 28 juni 2019 @ 21:48:40 #4
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_187653802
Wanneer is de KVS vervangen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_187656359
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 21:14 schreef loni55 het volgende:
Koppakking?
ANWB mannetje had alles gechecked, ook thermostaat en radiator. Maar niks gevonden. Koelvloeistof was volgens hem goed.
  vrijdag 28 juni 2019 @ 23:46:36 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187656405
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 23:44 schreef stokj het volgende:

[..]

ANWB mannetje had alles gechecked, ook thermostaat en radiator. Maar niks gevonden. Koelvloeistof was volgens hem goed.
Is de temperatuur ook gemeten op het moment dat ie zo heet zou zijn?
pi_187656477
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 23:46 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Is de temperatuur ook gemeten?
ANWB mannetje en garagist hebben het gedaan en niks opvallends opgemerkt.

Wat ik nu wel denk: zij lieten de toerenteller oplopen en gingen meten (auto stond dus stil, versnelling neutraal en dan gas geven) terwijl het grote probleem zich voordoet tijdens het daadwerkelijk rijden en ook als je minimaal 70 km/u rijdt dat de wijzer naar het rood schiet.
pi_187656758
Heeft jouw auto misschien 2 temp sensors? Mijn auto heeft er bijvoorbeeld eentje voor de computer en eentje voor het dashboard.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 00:07:20 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187656787
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2019 23:49 schreef stokj het volgende:

[..]

ANWB mannetje en garagist hebben het gedaan en niks opvallends opgemerkt.

Wat ik nu wel denk: zij lieten de toerenteller oplopen en gingen meten (auto stond dus stil, versnelling neutraal en dan gas geven) terwijl het grote probleem zich voordoet tijdens het daadwerkelijk rijden en ook als je minimaal 70 km/u rijdt dat de wijzer naar het rood schiet.
Dan kun je dus altijd even kijken of ie wel echt heet word..
pi_187656793
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 00:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Heeft jouw auto misschien 2 temp sensors? Mijn auto heeft er bijvoorbeeld eentje voor de computer en eentje voor het dashboard.
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Heb je een idee hoe ik daar achter kan komen?
pi_187656815
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 00:07 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dan kun je dus altijd even kijken of ie wel echt heet word..
Klopt. Even checken dan. Echter als de pijl in het rood komt en daarmee het stop signaal komt kan ik ook niet verder rijden. Stopsignaal dwingt me om te stoppen. Er komt verder geen rook of brandende geur te voorschijn.
  zaterdag 29 juni 2019 @ 00:16:18 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187656889
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 00:09 schreef stokj het volgende:

[..]

Klopt. Even checken dan. Echter als de pijl in het rood komt en daarmee het stop signaal komt kan ik ook niet verder rijden. Stopsignaal dwingt me om te stoppen. Er komt verder geen rook of brandende geur te voorschijn.
Dat word rondjes rijden op de parkeerplaats...

Nee als je dan de kachel vol aanzet en de temp zakt, dan weet je dat ie ook echt te warm word..
Ik denk dat de radiator gewoon verstopt of zelfs versleten is.. maar om de electronica uit te sluiten is het handig om te weten of ie daadwerkelijk heet is..

Is het een automaat trouwens?
pi_187657497
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 00:07 schreef stokj het volgende:

[..]

Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Heb je een idee hoe ik daar achter kan komen?
Bij mijn BMW kon ik het vinden door gewoon in het ETK (kun je alle doorsnedes van de auto zien met alle onderdelen er in) te kijken. Bij Citroën is er ook zoiets voor garages, zal dus voor Peugeot ook wel zijn. Makkelijkste is denk ik om gewoon even de dealer daarvoor te contacten.
pi_187657719
Radiator verstopt?
Kan je voelen namelijk pas op de fan .
Als boven warm is en onder koud of andersom.
Terwijl de temp aan geeft 90 graden dan heb je een verstopte radiator.
Waterpomp van binnen afgebroken waardoor de vloeistof niet pomp.
Slecht ontlucht zal niet de eerste zijn aangezien de Fransen achterlijk ontluchtings ventielen bezitten zucht.
Teller kapot van je temperatuur.

Je ziet er zijn veel oorzaken.

Simpele koppakking test kan je doen.
Motor koud vuldop er af van je expansie vat.
Dan motor warm laten worden en kijken of je bellen ziet.
Zo ja dan koppakking kapot
Koppakking anderen controle kijken of je witte rook uit je uitlaat komt.
Nog een manier van kijken bij benzine.
Motor warm dan bougies er uit halen en kijken welke nat is.
pi_187659526
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 00:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat word rondjes rijden op de parkeerplaats...

Nee als je dan de kachel vol aanzet en de temp zakt, dan weet je dat ie ook echt te warm word..
Ik denk dat de radiator gewoon verstopt of zelfs versleten is.. maar om de electronica uit te sluiten is het handig om te weten of ie daadwerkelijk heet is..

Is het een automaat trouwens?
Ik reed op de snelweg met kachel op z’n heetst en hardst. Ik zag dat het wel hielp maar dat na een paar km de wijzer weer in het rood ging.

Het is een handgeschakelde benzine auto
pi_187659528
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 01:20 schreef suijkerbuijk het volgende:
Radiator verstopt?
Kan je voelen namelijk pas op de fan .
Als boven warm is en onder koud of andersom.
Terwijl de temp aan geeft 90 graden dan heb je een verstopte radiator.
Waterpomp van binnen afgebroken waardoor de vloeistof niet pomp.
Slecht ontlucht zal niet de eerste zijn aangezien de Fransen achterlijk ontluchtings ventielen bezitten zucht.
Teller kapot van je temperatuur.

Je ziet er zijn veel oorzaken.

Simpele koppakking test kan je doen.
Motor koud vuldop er af van je expansie vat.
Dan motor warm laten worden en kijken of je bellen ziet.
Zo ja dan koppakking kapot
Koppakking anderen controle kijken of je witte rook uit je uitlaat komt.
Nog een manier van kijken bij benzine.
Motor warm dan bougies er uit halen en kijken welke nat is.
Als ik dit zo lees dan vind ik de ANWB en de garagist best wel amateurachtig.
Ik kijk even
pi_187659531
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 01:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Bij mijn BMW kon ik het vinden door gewoon in het ETK (kun je alle doorsnedes van de auto zien met alle onderdelen er in) te kijken. Bij Citroën is er ook zoiets voor garages, zal dus voor Peugeot ook wel zijn. Makkelijkste is denk ik om gewoon even de dealer daarvoor te contacten.
Even contacten dan
pi_187659649
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 07:46 schreef stokj het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees dan vind ik de ANWB en de garagist best wel amateurachtig.
Ik kijk even
Ben 21 jaar monteur geweest .
De nieuwe generatie monteurs zijn computer gericht.

Terwijl ik nog een carburateur op gevoel , geluid en geur afsteld.
Staan hun met een testkast en co meter in de uitlaat.
Waar de ouwe date er niet meer in staat.

Geen slecht woord over de ANWB hoor er zijn echt wel vak mensen tussen maar helaas ook personen bij die ouwe ervaring missen.

Garage is een anderen verhaal .
Meestal is dat jeugt die vanuit school daar te recht zijn gekomen .
Als vak waar ze makkelijk mee slagen .
Een paar ouwe rotte er in die wel het vak weten die gek worden van die pikkies.
Ben nu ook 1 jaar gestopt met de vak zoals hier boven omscheven .
pi_187659703
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 08:15 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Ben 21 jaar monteur geweest .
De nieuwe generatie monteurs zijn computer gericht.

Terwijl ik nog een carburateur op gevoel , geluid en geur afsteld.
Staan hun met een testkast en co meter in de uitlaat.
Waar de ouwe date er niet meer in staat.

Geen slecht woord over de ANWB hoor er zijn echt wel vak mensen tussen maar helaas ook personen bij die ouwe ervaring missen.

Garage is een anderen verhaal .
Meestal is dat jeugt die vanuit school daar te recht zijn gekomen .
Als vak waar ze makkelijk mee slagen .
Een paar ouwe rotte er in die wel het vak weten die gek worden van die pikkies.
Ben nu ook 1 jaar gestopt met de vak zoals hier boven omscheven .
Zeker, heb er ook respect voor dat ze zo veel verstand hebben van automechaniek.

Die ANWB gast was inderdaad een jong broekie die met zijn metertjes al kwam aanzetten.
Die garagist was een ervaren persoon die op basis van mijn verhaal al gelijk aan de sensor dacht (in het verleden heeft hij diverse reparaties uitgevoerd die perfect zijn).

Daarom valt het me zo tegen van hun _O- _O- _O-
Ik zie dat hij pas maandag weer open gaat. Sacka merde _O- _O- _O-
pi_187660060
Peugeot's (en Citroens) hadden 16 jaar geleden meestal al slechts 1 koelvloeistof temperatuur sensor. Die sensor is aangesloten op de motor-computer. De motor-computer stuurt dan de temperatuur in het dashboard aan en ja, die reageert sneller als vroeger met een ouderwetse koelvloeistof temperatuur sensor en een enorme vertraging.

Wat is je motorcode? Staat op pos. 6 t/m 8 van het chassisnummer.
pi_187660483
Je zou denken dat hij geen/weinig doorstroming heeft aangezien met verwarming rijden weinig zin heeft en het vooral bij hard rijden optreedt.

Wanneer zijn distributie en waterpomp vervangen? Is de thermostaat bekeken?
.
pi_187660490


[ Bericht 100% gewijzigd door Fer op 29-06-2019 10:14:59 ]
.
pi_187663072
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 09:31 schreef oldford het volgende:
Peugeot's (en Citroens) hadden 16 jaar geleden meestal al slechts 1 koelvloeistof temperatuur sensor. Die sensor is aangesloten op de motor-computer. De motor-computer stuurt dan de temperatuur in het dashboard aan en ja, die reageert sneller als vroeger met een ouderwetse koelvloeistof temperatuur sensor en een enorme vertraging.

Wat is je motorcode? Staat op pos. 6 t/m 8 van het chassisnummer.
Ik zal straks even kijken (papieren liggen beneden). Ik denk dat het inderdaad 1 sensor is.
pi_187663083
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2019 10:14 schreef Fer het volgende:
Je zou denken dat hij geen/weinig doorstroming heeft aangezien met verwarming rijden weinig zin heeft en het vooral bij hard rijden optreedt.

Wanneer zijn distributie en waterpomp vervangen? Is de thermostaat bekeken?
Themostaat was volgens ANWB-mannetje prima. Distributie vorig jaar vervangen en waterpomp 5 jaar geleden.
pi_187663118
Net even een 45 minuten durende rit in de bebouwde kom gemaakt (max snelheid 50 km/u). Na ongeveer 1 km was pijl al tussen de 70 en 90 graden (vanuit koude motor).
De pijl ging richting de 90 graden en de laatste 10 minuten was het boven de 90 graden. Vervolgens dreigde het naar het één na laatste streepje te gaan voordat het rode vak wordt benaderd. Toen naar huis gereden (was dicht in de buurt) en auto uitgezet. De ventilator was druk bezig zo te horen. Vervolgens uit nieuwsgierigheid de auto weer opnieuw gestart en prompt een STOP-melding en temperatuurwijzer die naar het rode gaat. Dat hield voor 2 minuten continu aan (ik stond gewoon stil).

Daarna motor uitgezet, motorkap open. De ventilator was druk bezig met koelen, heeft dat ongeveer 7 minuten gedaan toen deze automatisch afsloeg. Vervolgens de motor weer gestart en gaf het een temperatuur van iets boven de 90.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')