Oh, nou ja, ik zeg mijn vrouw ook wel eens iets te doen maar volgens mij vat ze dat niet als een commando op. En het gaat hier om wat een buitenstaander die de man en vrouw in kwestie niet eens kent ziet.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als dat in de commando vorm gaat lijkt het mij heel normaal dat je aangeeft dat ze dat niet op die manier moet doen. Het patroon doorbreken voordat het er is.
En dat valt dus gewoon onder het begrip corrigeren.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:39 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Tja wij vragen gewoon of de ander iets niet meer wil doen of anders wil doen.
Wij zijn er allemaal niet bij geweest. Soms kun je aan de lichaamstaal veel afzien. En als ik mij niet vergis stond daar ook iets over bij in dat voorbeeld.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:41 schreef Cryptocoryne het volgende:
Oh, nou ja, ik zeg mijn vrouw ook wel eens iets te doen maar volgens mij vat ze dat niet als een commando op. En het gaat hier om wat een buitenstaander die de man en vrouw in kwestie niet eens kent ziet.
Bij corrigeren denk ik aan honden vervelend gedrag afleren.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En dat valt dus gewoon onder het begrip corrigeren.
Eerlijk gezegd heb ik het gedrag van andere stellen nooit zo goed geobserveerd.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wij zijn er allemaal niet bij geweest. Soms kun je aan de lichaamstaal veel afzien. En als ik mij niet vergis stond daar ook iets over bij in dat voorbeeld.
Vaak zie je dan iets in de reactie van de partner op wat gezegd wordt.
Het is overigens bepaald niet ongebruikelijk dat er in relaties op een ongezonde manier wordt gecommuniceerd. Veel relaties zijn scheef. Vaak ziet een buitenstaander dat makkelijker dan mensen die dichtbij staan.
Dat snap ik. En jij bent duidelijk niet de enige. Daarom leg ik ook gewoon uit hoe ik het zie. Het heeft kennelijk een nare bijsmaak dat woord, maar dat is onnodig vind ik.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:56 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Bij corrigeren denk ik aan honden vervelend gedrag afleren.
Vragen of de ander iets alsjeblieft niet meer wil doen omdat het vervelend is valt voor mij gewoon onder vragen, de ander mag zelf bepalen wat ze op die vraag antwoord.
Ik doe dat tegenwoordig vaak. Ik heb een huwelijk/relatie van ruim 20 jaar verkloot (dat doe je natuurlijk samen, maar ik ben alleen echt bezig geweest met mijn aandeel daarin) en dat heeft mij doen besluiten om mij meer te verdiepen daarin. Dan ga je met die wetenschap ook wat meer zien er daarop letten.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:59 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd heb ik het gedrag van andere stellen nooit zo goed geobserveerd.
Nou als jij hem in vol publiek in verlegenheid brengt, dan vind ik dat hij dat ook publiekelijk mag zeggen tegen jou. Jij mag m afbranden tussen het volk maar hij moet je onder 4 ogen daar iets van zeggen? Nah.. Zo werkt het nietquote:Op vrijdag 28 juni 2019 21:04 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Hij mag mij wel corrigeren hoor. Ik denk namelijk niet dat ik altijd gelijk heb en als ik te bazig ben en hem daarmee in verlegenheid breng mag hij dat gerust zeggen. Natuurlijk niet wanneer iedereen ook zit te luisteren. Mag wel met respect onder vier ogen.
Die manier van denken creëert alleen maar problemen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 11:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou als jij hem in vol publiek in verlegenheid brengt, dan vind ik dat hij dat ook publiekelijk mag zeggen tegen jou. Jij mag m afbranden tussen het volk maar hij moet je onder 4 ogen daar iets van zeggen? Nah.. Zo werkt het niet
En waarom is het wel ok als jij bazig doet tegen hem? Is dat niet het begin van het einde dan?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:56 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Die manier van denken creëert alleen maar problemen.
Afbranden zou ik nooit, bazig doen misschien af en toe onbewust. Hij mag mij subtiel een waarschuwende blik geven, maar tegen mij uitvallen waar anderen bij zijn is het begin van het einde.
Dat is bij haar juist “een dingetje” begrijp ik en vindt ze het oke hierop gecorrigeerd te worden.quote:Op zondag 30 juni 2019 01:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En waarom is het wel ok als jij bazig doet tegen hem? Is dat niet het begin van het einde dan?
Ik ben niet te trots om toe te geven dat ik min-punten heb. En als ik mijn relatie duurzaam kan maken door het bespreekbaar te maken met mijn vriend, dan mag hij me erop wijzen.quote:Op zondag 30 juni 2019 08:24 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat is bij haar juist “een dingetje” begrijp ik en vindt ze het oke hierop gecorrigeerd te worden.
Het gaat om de woordkeuze en de framing. Bespreekbaar maken is natuurlijk iets anders dan corrigeren. En er is mi niets mis met je kwetsbaar opstellen, zolang er maar sprake is van wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Ik zelf hou niet zo van machtsongelijkheid op basis van man/vrouw beginselen.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:05 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Ik ben niet te trots om toe te geven dat ik min-punten heb. En als ik mijn relatie duurzaam kan maken door het bespreekbaar te maken met mijn vriend, dan mag hij me erop wijzen.
Als ik daarmee niet feministisch overkom in de ogen van de dames, mij een zorg.
Dus je struikelt over het woord corrigeren, begrijp ik. Zoals boven al eerder is gezegd kan dat woord veel betekenen en niet altijd wat jij dus ervan denkt.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:13 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Het gaat om de woordkeuze en de framing. Bespreekbaar maken is natuurlijk iets anders dan corrigeren. En er is mi niets mis met je kwetsbaar opstellen, zolang er maar sprake is van wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Ik zelf hou niet zo van machtsongelijkheid op basis van man/vrouw beginselen.
Tja. Ik ben een echte vrouwelijke vrouw en mijn man een echte man. Toch ben ik de grote kostwinner en mijn man neemt het leeuwendeel van de verzorging van de kinderen op zich. Ben het zo beu dat dit de “natuurlijke” rolverdeling is in de ogen van Nederlanders (ja, het is hier zo veel meer extremer dan in de rest van Europa. Hoe ik dat weet? Ik woon niet in Nederland en mijn mannis een buitenlander en mijn voorgaande partner ook) . Het maakt je echt niet minder vrouwelijk als je beter betaalt wordt dan je man en echt niet minder mannelijk als je het leuk vindt om veel met de kinderen te doen.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:18 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Dus je struikelt over het woord corrigeren, begrijp ik. Zoals boven al eerder is gezegd kan dat woord veel betekenen en niet altijd wat jij dus ervan denkt.
Maar goed, zolang je maar begrijpt welke corrigeren ik bedoelde ondertussen.
Dat ik hem de ruimte geef om mij te kunnen corrigeren, ahum!, zegt niet dat hij meer macht heeft hoor. Het zegt alleen dat ik luister naar wat hij wel of niet leuk vindt. En daar rekening mee houd.
Het moet natuurlijk van beide kanten komen, anders is zo'n relatie gedoemd te mislukken.
Maar je aan je vrouwelijke rol houden = verzorgend zijn en hij aan zijn mannelijke = de grote kostwinner, is geen machtsongelijkheid.
In mijn ogen is het niets anders dan het huishouden/thuis/gezin goed samen bestieren in ieder zijn/haar rol.
En ja, ik ben zelfstandig en voorstander van de echte feminisme, namelijk gelijke rechten voor man en vrouw.
De lichaamstaal is ook maar net wat een ander er in wil zien, dus als die user erin ziet dat die man vervolgens als een lulletje rozenwater in de rij ging staan, dan is dat mogelijk waarschijnlijk de interpretatie van die user.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wij zijn er allemaal niet bij geweest. Soms kun je aan de lichaamstaal veel afzien. En als ik mij niet vergis stond daar ook iets over bij in dat voorbeeld.
Vaak zie je dan iets in de reactie van de partner op wat gezegd wordt.
Het is overigens bepaald niet ongebruikelijk dat er in relaties op een ongezonde manier wordt gecommuniceerd. Veel relaties zijn scheef. Vaak ziet een buitenstaander dat makkelijker dan mensen die dichtbij staan.
Het is natuurlijk anders bij ieder gezin omdat iedere omstandigheid anders is. Als een man wegens gezondheidsproblemen of iets anders niet de grote kostwinner kan zijn maakt hem dat idd niet minder mannelijk. Maar daar ging ik ook niet over.quote:Op zondag 30 juni 2019 09:55 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Tja. Ik ben een echte vrouwelijke vrouw en mijn man een echte man. Toch ben ik de grote kostwinner en mijn man neemt het leeuwendeel van de verzorging van de kinderen op zich. Ben het zo beu dat dit de “natuurlijke” rolverdeling is in de ogen van Nederlanders (ja, het is hier zo veel meer extremer dan in de rest van Europa. Hoe ik dat weet? Ik woon niet in Nederland en mijn mannis een buitenlander en mijn voorgaande partner ook) . Het maakt je echt niet minder vrouwelijk als je beter betaalt wordt dan je man en echt niet minder mannelijk als je het leuk vindt om veel met de kinderen te doen.
Ik heb moeite met je woordkeus (corrigeren) en het feit dat je er van uit gaat dat de man de grote kostwinnaar moet zijn (je maakt de woorden vet), tenzij ziekte of een andere reden. Er hoeft geen reden te zijn om meer of minder te verdienen dan je partner.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:00 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk anders bij ieder gezin omdat iedere omstandigheid anders is. Als een man wegens gezondheidsproblemen of iets anders niet de grote kostwinner kan zijn maakt hem dat idd niet minder mannelijk. Maar daar ging ik ook niet over.
Ik ging over de relatie/omgang tussen twee mensen die een relatie hebben. Of liever, hoe ik mijn relatie zou doen. En daar hebben jullie nogal kritiek over.
Ik maak het vet om te benadrukken dat vrouwen in die relatie ook gewoon kunnen werken. Maar omdat zij het verzorgende deel op zich neemt kan zij niet de grote zijn.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb moeite met je woordkeus (corrigeren) en het feit dat je er van uit gaat dat de man de grote kostwinnaar moet zijn (je maakt de woorden vet), tenzij ziekte of een andere reden. Er hoeft geen reden te zijn om meer of minder te verdienen dan je partner.
Hoe je leeft is natuurlijk helemaal aan jezelf, ik heb alleen wat moeite met de manier waarop je bepaalde - voor jou vanzelfsprekendheden - verwoord, die als je het mondiaal en met oog voor de geschiedenis bekijkt, helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.
Hoezo moeten daar nou weer gezondheidsredenen of "iets anders" voor zijn?quote:Op zondag 30 juni 2019 10:00 schreef Fancy2 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk anders bij ieder gezin omdat iedere omstandigheid anders is. Als een man wegens gezondheidsproblemen of iets anders niet de grote kostwinner kan zijn maakt hem dat idd niet minder mannelijk. Maar daar ging ik ook niet over.
Ik ging over de relatie/omgang tussen twee mensen die een relatie hebben. Of liever, hoe ik mijn relatie zou doen. En daar hebben jullie nogal kritiek over.
Ik ook niet eerlijk gezegd. Maar in de praktijk moet ik me zeer regelmatig verantwoorden voor de keuzes die wij maken als gezin, is het lastiger om promotie te maken (ondanks dat ik bewijsbaar beter ben in mijn werk), ging men er bij sollicitaties van uit dat ik wel voor de kinderen zou zorgen, vinden vriendinnen het lastig dat ik niet parttime werk, wordt mijn man weggezet als zwak et cetera et cetera.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:17 schreef Fancy2 het volgende:
Alles onder een vergrootglas zetten om maar een foutje te vinden waarom mijn ideeën niet deugen in de ogen van de dames
Ik heb geen zin in een discussie erover.
Ik heb geen zin om mijn ideeën omtrent mijn relatie met vriend/man te verdedigen (en daar gaat dit topic ook niet over) maar als je in je situatie op werkgebied en/of vrienden/ familie kring niet goed wordt behandeld mag je van mij wel erover praten.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:28 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik ook niet eerlijk gezegd. Maar in de praktijk moet ik me zeer regelmatig verantwoorden voor de keuzes die wij maken als gezin, is het lastiger om promotie te maken (ondanks dat ik bewijsbaar beter ben in mijn werk), ging men er bij sollicitaties van uit dat ik wel voor de kinderen zou zorgen, vinden vriendinnen het lastig dat ik niet parttime werk, wordt mijn man weggezet als zwak et cetera et cetera.
Jij hebt geen zin om hier op een forum over verder te praten. Ik - en vele anderen- worden er in het dagelijks leven toe gedwongen. Dat is voor mij de reden dat ik keer op online een ander geluid wil laten horen.
Als man wil ik zeggen dat ik jaloers ben op jouw man. Mevrouw investeerdertje en meneer investeerdertje werken mij gelijk aantal uren nagenoeg even veel (mevrouw is iets jonger, werkt iets minder lang al dus komt om dat soort redenen lager uit). Maar mevrouw kan om gezondheidsredenen niet voltijd werken. Graag zou ik met haar ruilen (zonder de gezondheidsredenen 😅) of zou ik het verschil tussen onze uren willen middelen.quote:Op zondag 30 juni 2019 10:28 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik ook niet eerlijk gezegd. Maar in de praktijk moet ik me zeer regelmatig verantwoorden voor de keuzes die wij maken als gezin, is het lastiger om promotie te maken (ondanks dat ik bewijsbaar beter ben in mijn werk), ging men er bij sollicitaties van uit dat ik wel voor de kinderen zou zorgen, vinden vriendinnen het lastig dat ik niet parttime werk, wordt mijn man weggezet als zwak et cetera et cetera.
Jij hebt geen zin om hier op een forum over verder te praten. Ik - en vele anderen- worden er in het dagelijks leven toe gedwongen. Dat is voor mij de reden dat ik keer op online een ander geluid wil laten horen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |